ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 лютого 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/10432/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клочка К.І., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, третя особа: Центральна виборча комісія про зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, третя особа: Центральна виборча комісія про зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить зобов`язати Карлівську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області, прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_1 в якості депутата Карлівської міської ради IX скликання за результатами позачергових виборів депутатів Карлівської міської ради 31.10.2021.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.12.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27.12.2022 заперечення позивача проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23.01.2023 залишено без задоволення клопотання позивача про виклик свідка.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06.02.2023 витребувано докази у Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області.
Відповідач копію ухвали про відкриття провадження у цій справі отримав 27.12.2022, однак правом на подання відзиву на позов не скористався.
За змістом частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.
Згідно з частиною шостою статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до частини четвертої статті 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин кваліфіковано судом як визнання позову.
Таким чином, згідно з частиною четвертою статті 189 КАС України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті суд встановив наступне.
31.10.2021 відбулися позачергові вибори депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області. До складу ради від Політичної партії "Українці" було обрано, зокрема, громадянку ОСОБА_2 , яка прийняла присягу та стала депутатом Карлівської міської ради.
В подальшому ОСОБА_2 було подано заяву до Карлівської міської ради про дострокове припинення повноважень.
31.05.2022 Карлівською міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області отримано повідомлення Карлівської міської ради № 04-41/99 від 17.01.2022 "Про дострокове припинення повноважень депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 , обраної 31.10.2021 на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, включеного до єдиного виборчого списку Полтавської районної організації Політичної партії "Українці" під № 3".
Згідно постанови Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області № 94 від 29.11.2021 та протоколу комісії від 05.11.2021 наступним за черговістю кандидатом у депутати Карлівської міської ради у єдиному виборчому списку Полтавської районної організації політичної партії "Українці" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі є ОСОБА_1 , включений до єдиного виборчого списку в єдиному багатомандатному виборчому окрузі Полтавської районної організації Політичної партії "Українці" під № 3".
Постановою Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 03.08.2022 № 5 ОСОБА_1 визнано обраним депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31 жовтня 2021 року в єдиному багатомандатному виборчому окрузі /а.с. 14-15/.
03.08.2022 позивач звернувся до Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області із заявою про реєстрацію його депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області, у якій зазначив, що представницького мандату не має. До заяви позивачем додано копії першої та другої сторінки паспорта.
Посилаючись на те, що Карлівська міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області не прийняла рішення про реєстрацію позивача депутатом Карлівської міської ради у відповідності до частини 3 статті 283 Виборчого кодексу України позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Виборчим кодекcом України та Постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 «Про Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів».
За приписами статті 284 Виборчого кодекcу України у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.
Реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.
Згідно частини 1 статті 283 Виборчого кодекcу України особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов`язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.
Особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільським, селищним, міським головою, також подає документ про звільнення з роботи (посади), припинення діяльності, несумісної з депутатським мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, посадою сільського, селищного, міського голови.
У разі якщо така особа не займає посаду, не здійснює діяльність, яка несумісна з відповідним депутатським мандатом, посадою сільського, селищного, міського голови, та/або у разі відсутності у неї іншого представницького мандата, про це зазначається в заяві про реєстрацію.
За приписами частини 3 статті 283 Виборчого кодекcу України у п`ятиденний строк з дня отримання документів, визначених частиною першою цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.
Аналогічні положення містяться у Постанові Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 «Про Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів».
Як вже зазначалося судом, Постановою Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 03.08.2022 № 5 ОСОБА_1 визнано обраним депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31 жовтня 2021 року в єдиному багатомандатному виборчому окрузі /а.с. 14-15/.
03.08.2022 позивач звернувся до Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області із заявою про реєстрацію його депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області, у якій зазначив, що представницького мандату не має. До заяви позивачем додано копії першої та другої сторінки паспорта.
Однак, всупереч приписів частини 3 статті 283 Виборчого Кодекcу України Карлівська міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області рішення про реєстрацію ОСОБА_1 депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області, як і рішення про відмову у такій реєстрації, не прийняла.
Отже, у спірних правовідносинах відповідач допустив протиправну бездіяльність.
Згідно з частиною першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Аналогічний висновок щодо застосування норм права сформовано у постанові Верховного Суду від 08 листопада 2019 року у справі № 227/3208/16-а.
Враховуючи встановлені судом обставини справи, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, визнати протиправною бездіяльність Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 03.08.2022 про реєстрацію його депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області та зобов`язати Карлівську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_1 депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 992,40 грн.
Отже, з огляду на задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 992,40 грн
Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області (вул. Полтавський шлях, буд. 54, м. Карлівка, Полтавська область, ідентифікаційний код 43758025), третя особа: Центральна виборча комісія (площа Лесі Українки, 1, м. Київ, ідентифікаційний код 21661450) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 03.08.2022 про реєстрацію його депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області.
Зобов`язати Карлівську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_1 депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у розмірі 992,40 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.І. Клочко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2023 |
Оприлюднено | 17.02.2023 |
Номер документу | 108991803 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
К.І. Клочко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні