Постанова
від 15.02.2023 по справі 300/147/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2023 рокуЛьвівСправа № 300/147/22 пров. № А/857/14714/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Іщук Л. П.,

суддів Онишкевича Т. В., Сеника Р. П.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2022 року,ухвалене головуючим суддею Кафарським В.В. у м. Івано-Франківську, у справі № 300/147/22 за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "МД-Старт"про застосування заходів реагування,

в с т а н о в и в :

Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області звернулося в суд із адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «МД-Старт», в якому просило суд заборонити розповсюджувати бензин автомобільний А-95-Євро-5-БО на заправці АЗС «Ніколь» в м. Городенка по вул. Станіславська, 95.

Обґрунтовує позов тим, що в ході проведення позапланової перевірки ТОВ «МД-Старт», посадовими особами позивача було здійснено відбір зразків продукції: бензин автомобільний А-95-Євро5-БО, за результатами чого складено Акт відбору зразків продукції від 23.12.2021 №0006. Взірці для проведення експертизи (випробування) направлено на проведення експертизи до Випробувального центру ДП «Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації, за результатами якої, згідно протоколу випробувань від 28.12.2021 №3357, встановлено, що перевірений зразок бензину не відповідає вимогам ДСТУ 7687:2015.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08.09.2022 у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області подало апеляційну скаргу, в якій з покликанням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позовні в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції помилково дійшов висновку, що Закон України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» є спеціальним по відношенню до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», тому до спірних правовідносин слід застосовувати норми першого. Крім того, зазначає, що працівники Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області діяли в порядку, передбаченому законом і до даних правовідносин слід застосовувати поняття державного нагляду (контролю), а не державного ринкового нагляду (контролю).

Відповідач своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався, відповідно до ч. 4 ст. 304 КАС України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні), апеляційний суд відповідно до вимог пункту 3 частини першоїстатті 311 Кодексу адміністративного судочинства Українирозглядає справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, проаналізувавши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «МД-СТАРТ» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 08 лютого 2019 року, видами діяльності якого за кодами КВЕД є: 47.30 Роздрібна торгівля пальним (основний); 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 52.10 Складське господарство; 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; 56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

22 листопада 2021 року на адресу Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області надійшло звернення від громадянина ОСОБА_1 №КО-13386544 від 21.11.2021 про придбання неякісного пального на заправці АЗС «Ніколь» за адресою м. Городенка, вул. Станіславська, буд 95, Івано-Франківської області.

На підставі даного звернення в. о. начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області 23.12.2021 прийнятий наказ №2018 «Про направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)» у відповідності до погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) діяльності суб`єкта господарювання, наданого Держпродспоживслужбою від 07.12.2021 №15.5-10/12803.

23 грудня 2021 першим заступником начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області видане направлення №2148 для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у ТОВ «МД-СТАРТ», за адресою: вул. Станіславська, 13, м. Городенка, Івано-Франківська область.

За результатом проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено акт від 23.12.2021 №0287, згідно якого в ході здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі наказу в. о. начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області від 23.12.2021 №2016 «Про відбір зразків»здійснено відбір зразків продукції, а саме: бензин автомобільний А-95-Євро5-БО в кількості 3 шт. по 1 літрі, виробник ПАТ «Укрнафта» (а.с. 6).

Взірці для проведення експертизи (випробування) направлено на проведення експертизи до Випробувального центру ДП «Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації», за результатами якої, згідно протоколу випробувань від 28.12.2021 №3357, встановлено, що перевірений зразок бензину не відповідає вимогам ДСТУ 7687:2015 за показниками: об`ємна частка випаровування за температури 70°С, %, в межах; об`ємна частка випаровування за температури 100°С, %, в межах (а.с. 4-5).

З огляду на вказані обставини, Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області звернулось до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді заборони ТОВ «МД-Старт» розповсюджувати бензин автомобільний А-95-Євро-5-БО на заправці АЗС «Ніколь», отриманий згідно видаткової накладної РН-0001271 від 20.12.2021 в кількості 4020 літрів.

Відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області не наділене повноваженнями здійснювати державний ринковий нагляд, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд» від 28.12.2016 №1069, за відповідністю автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельного палива Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженомупостановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 року № 927.

Апеляційний суд, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального права в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно частини першоїстатті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначеніЗаконом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V (даліЗакон № 877-V).

Положеннястатті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»визначено, що державний нагляд (контроль)діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Приписами статті 2 вищевказаного Закону визначено, що дія цьогоЗаконупоширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Судом першої інстанції правильно встановлено, що орган державного ринкового нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Статтею 1 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»від 02.12.2010 №2735-VI(даліЗакон № 2735-VI) визначено, що орган державного ринкового нагляду - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного ринкового нагляду у межах сфери своєї відповідальності, що визначається відповідно до цьогоЗакону(далі - орган ринкового нагляду). У разі якщо орган ринкового нагляду здійснює визначені цим Законом таЗаконом України «Про загальну безпечність нехарчової продукції»повноваження також через свої територіальні органи, термін «орган ринкового нагляду» позначає також його територіальні органи.

Згідно частини 1статті 2 Закону №2735-VIдія цьогоЗаконупоширюється на відносини щодо:

-здійснення ринкового нагляду за продукцією, що охоплюється встановленими вимогами, крім видів продукції, зазначених у частині п`ятій цієї статті;

-здійснення контролю всієї продукції, крім видів продукції, зазначених у частині п`ятій цієї статті.

Частиною п`ятою цієї ж статті передбачено, що дія цьогоЗаконуне поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням нагляду та контролю такої продукції: 1) послуги та роботи; 2) харчові продукти, харчові добавки, ароматизатори, дієтичні добавки та допоміжні матеріали для переробки харчових продуктів; 3) продукти тваринного походження; 4) корми, кормові добавки та премікси; 5) живі рослини і тварини; 6) продукція людського, рослинного і тваринного походження, що безпосередньо використовується як репродуктивний матеріал, призначений для відтворення; 7) спирт, алкогольні напої та тютюнові вироби; 8) лікарські засоби та ветеринарні препарати; 9) наркотичні засоби, психотропні речовини, їх аналоги і прекурсори; 10) ядерні матеріали, спеціальні матеріали, що розщеплюються, інша продукція у сфері використання ядерної енергії; 11) вироби військового призначення; 12) об`єкти містобудування; 13) об`єкти авіаційної діяльності.

У свою чергу згідно з частиною другоюстатті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»дія цьогоЗаконуне поширюється на відносини, що виникають під час здійснення, зокрема заходів державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції.

Статтею 3 Закону №2735-VI визначено, що законодавство України про державний ринковий нагляд і контроль продукції складається зЗакону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»,Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції», інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в цій сфері, у тому числі технічних регламентів.

Відповідно достатті 4 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», метою здійснення ринкового нагляду є вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів з відповідним інформуванням про це громадськості щодо продукції, яка при її використанні за призначенням або за обґрунтовано передбачуваних умов при належному встановленні та технічному обслуговуванні становить загрозу суспільним інтересам чи яка в інший спосіб не відповідає встановленим вимогам.

Відповідно до частини 1статті 22 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»заходами ринкового нагляду є: 1) перевірки характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування); 2) обмежувальні (корегувальні) заходи, що включають: а) обмеження надання продукції на ринку; б) заборону надання продукції на ринку; в) вилучення продукції з обігу; г) відкликання продукції; 3) контроль стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів; 4) попередження органами ринкового нагляду споживачів (користувачів) про виявлену цими органами небезпеку, що становить продукція. Органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові перевірки характеристик продукції. Планові перевірки характеристик продукції проводяться у розповсюджувачів цієї продукції, а позапланові - у розповсюджувачів та виробників такої продукції.

Частиною 1статті 23 Закону №2735-VIустановлено, що під час проведення перевірок характеристик продукції проводиться перевірка документів, у разі необхідностіобстеження зразків продукції, за результатами яких приймається рішення про відбір та експертизу (випробування) зразків продукції, про що зазначається в акті, підготовленому відповідно до вимогстатті 23-1 цього Закону.

Враховуючи наведені норми законодавства, судом першої інстанції вірно зазначено, що поняття «державний ринковий нагляд», встановленеЗаконом №2735-VIта «державний нагляд (контроль)», встановленеЗаконом №877-V не є тотожними, відтак, саме нормиЗакону №2735-VIпідлягають застосуванню до спірних правовідносин, про що також свідчать встановлені статтями3,4цьогоЗакону, щорегулює здійснення державного ринкового нагляду та його мета.

Частиною 5статті 10 Закону №2735-VI передбачено, що цим Законом,законами України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» встановлено повноваження та порядок діяльності органів ринкового нагляду, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд. Отже, переважному застосуванню підлягають нормиЗакону №2735-VIнад приписамиЗакону № 877-V в цій частині, позаякЗакон №2735-VIприйнятий пізніше та є спеціальним.

Як вже було зазначено, протоколом випробувань від 28.12.2021 №3357, встановлено, що перевірений зразок бензину не відповідає вимогам ДСТУ 7687:2015 за показниками: об`ємна частка випаровування за температури 70°С, %, в межах; об`ємна частка випаровування за температури 100°С, %, в межах.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016р. №1069затверджено Перелік видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд, зокрема Державна екологічна інспекція України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.01.2013 №927 «Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив» здійснює державний ринковий нагляд за автомобільними бензинами, дизельним, судновим та котельним паливом.

Пунктом 1 частини 1статті 22 Закону №2735-VIвизначено, що заходами ринкового нагляду є, зокрема, перевірки характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування).

Відповідно до статті 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Підпунктом 2 "г" пункту 4 Положення про Державну екологічну інспекцію України передбачено, що Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо: додержання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб`єктами господарювання.

Відповідно до пункту 6 Положення про Державну екологічну інспекцію України, Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право: здійснювати відбір проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря, вод лляльних, баластних, зворотних, поверхневих, морських, вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережувальних свердловин на об`єктах, що обстежуються; вимірювання показників складу та властивостей викидів пересувних джерел забруднення атмосферного повітря та екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного і дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб`єктами господарювання.

З огляду на вищезазначене, суд апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції про те, що Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області не наділене повноваженнями здійснювати державний ринковий нагляд, затвердженийпостановою КМУ від 28.12.2016 № 1069, за відповідністю автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельного палива Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженомупостановою КМУ від 01.08.2013 року № 927.

Вказана позиція суду узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеній в постанові від 05.05.2022 в справі №520/7184/19 (адміністративне провадження № К/9901/2089/20), в якій зазначено, що виходячи зі змісту положень статей1,2та3 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»та частини другоїстатті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», колегія суддів доходить висновку про те, що правовідносини, які виникають у сфері здійснення заходів державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції, регулюються спеціальнимизаконами України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», «;Про загальну безпечність нехарчової продукції», технічними регламентами та іншими нормативно-правовими актами, що визначають особливий порядок здійснення перевірок характеристик продукції, у тому числі відбору зразків продукції та їх експертизи (випробування), вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, здійснення контролю стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, а також інші правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції.

Крім того, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану в рішенні у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

За наведених обставин, апеляційний суд вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, що відповідно достатті 316 Кодексу адміністративного судочинства Україниє підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями311,315,316,321,322,325 Кодексу адміністративного судочинства України, -

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2022 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятоїстатті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Л. П. Іщук судді Т. В. Онишкевич Р. П. Сеник Повне судове рішення складено 15.02.2023

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.02.2023
Оприлюднено17.02.2023
Номер документу108997039
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —300/147/22

Постанова від 15.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 15.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 15.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 07.09.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 06.01.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 06.01.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні