Постанова
від 09.02.2023 по справі 160/9977/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

09 лютого 2023 року м. Дніпросправа № 160/9977/22Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),

суддів: Семененка Я.В., Добродняк І.Ю.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпро

апеляційну скаргу Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2022 року

у справі №160/9977/22

за позовом Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг

до Криворізької міської ради

про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

12 липня 2022 р. Благодійна організація Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг звернулась до суду з адміністративним позовом до Криворізької міської ради в якому просила:

- Визнати незаконним та скасувати рішення XXI сесії VIII скликання Криворізької міської ради від 26.01.2022 року №1126 «Про відмову в наданні адміністративних послуг суб`єктам звернення» в частині п.п.4 витягу з додатка до рішення міської ради №1126.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2022 р. у справі № 160/9977/22 в задоволенні адміністративного позову Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг до Криворізької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення - відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, Благодійною організацією Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг подано апеляційну скаргу, згідно якої позивач просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2022 р. у справі № 160/9977/22, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права. Вважає, що суд дослідив не той предмет спору, оскільки позивач просив про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, а не дозвіл на здійснення заходів з рекультивації порушених земельних ділянок. Крім того, скаржник вказує на те, що суд першої інстанції послався на документ, що не існував на момент прийняття спірного рішення міської ради.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, Благодійна організація «Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг» - позивач, код ЄДРПОУ 39190125, є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі 22 квітня 2014 року.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру про проведення державної реєстрації юридичної особи серії АД №656614, основним видом економічної діяльності Благодійної організації «Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг» є надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, н.в.і.у. (код КВЕД 88.99).

Рішенням Криворізької міської ради сесії V скликання від 24.03.2010 №3788 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання їх в оренду для розміщення комплексів будівель та споруд на території шахти «Гігант-Глибока».

16 липня 2010 року на підставі вищевказаного рішення, Криворізька міська рада в особі секретаря міської ради Маляренка Сергія Васильовича, який діяв на підставі рішення міської ради VII сесії V скликання №607 від 21.11.2006, уклала з відкритим акціонерним товариством «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат» два договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 211000000:08:109:0008 та 211000000:08:109:0009.

Відповідно до пункту 15 договору оренди земельної ділянки від 16.07.2010, зареєстрованому у Криворізькому міському відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 17.08.2010 №041010800598, земельна ділянка промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення з кадастровим номером 211000000:08:109:0009 площею 107,8344 га. передана орендарю для розміщення зони обвалення і плавних зсувів від підземної відробки багатих залізних руд шахтами РУ ім. Дзержинського, яка частково підлягає рекультивації, в Центрально-Міському районі.

Відповідно до пункту 15 другого договору оренди земельної ділянки від 16.07.2010, зареєстрованому у Криворізькому міському відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 18.08.2010 №041010800599, земельна ділянка з кадастровим номером 211000000:08:109:0008 площею 47,1233 га. була передана орендарю для розміщення проммайданчиків шахт «Победа», «Гігант» та «В-1» у Центрально-міському районі.

17 та 18 серпня 2010 року відкрите акціонерне товариство «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат» прийняло в оренду земельні ділянки з кадастровими номерами 211000000:08:109:0008 та 211000000:08:109:0009, що підтверджується актами приймання-передачі земельних ділянок, які містяться в матеріалах справи.

18 червня 2012 року у зв`язку зі зміною найменування відкритого акціонерного товариства «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат» на публічне акціонерне товариство «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат», з Криворізькою міською радою укладені додаткові угоди про внесення змін до вищевказаних договорів оренди земельних ділянок.

Через чисельні звернення мешканців Центрально-Міського району м. Кривого Рогу до Благодійної організації «Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг», щодо сприяння вирішення питань рекультивації порушених та відпрацьованих земель, зменшення меж санітарної зони, представник позивача звернувся до Криворізького національного університету з клопотанням розглянути можливість участі у вирішенні порушених питань.

Листом Криворізького національного університету від 09 грудня 2021 року № 24-309/3 позивача повідомлено про надання допомоги у розробці робочого проекту землеустрою щодо рекультивації земель, які використовуються для розміщення зони обвалення і плавних зсувів від відробки залізних руд шахти РУ ім. Дзержинського та підлягають рекультивації (кадастрові номери 1211000000:08:109:0009. 1211000000:08:109:0008).

15 грудня 2021 року Благодійна організація звернулась до в.о. міського голови Вілкула Ю.Г. із заявою, в якій просила надати дозвіл на розроблення Робочого проекту землеустрою щодо рекультивації земель, які використовуються для розміщення зони обвалення і плавних зсувів від відробки залізних руд шахти РУ ім. Дзержинського та підлягають рекультивації (кадастрові номери 1211000000:08:109:0009, 1211000000:08:109:0008).

26 січня 2022 року, розглянувши заяву позивача та наданий пакет документів, на XXI сесії VIII скликання Криворізькою міською радою прийнято рішення № 1126 «Про відмову в наданні адміністративних послуг суб`єктам звернення», в якому зазначено, що розглянувши заяви суб`єктів звернення та надані документи; ураховуючи рішення виконкому міської ради від 13.11.2019 №518 «Про оптимізацію надання адміністративних, інших публічних послуг у органах місцевого самоврядування м. Кривого Рогу», 17.11.2021 №608 «Про затвердження інформаційних і технологічних карток адміністративних та інших публічних послуг, що надаються департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради через Центр адміністративних послуг «Віза» («Центр Дії») виконкому Криворізької міської ради», зі змінами, факт, що статтею 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» визначені підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру; беручи до уваги, що відмова у видачі документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, не допускається; відповідно до Земельного кодексу України, Законів України «Про землеустрій», «Про адміністративні послуги», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про оренду землі», Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 травня 2014 року №523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг»; керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада вирішила: відмовити суб`єктам звернення у наданні адміністративних послуг.

Представник позивача вважає таке рішення відповідача протиправним, у зв`язку з чим звернувся до суду.

Дослідивши обставини по справі, колегія суддів вважає за можливе погодитись з висновками суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення вимог адміністративного позову з огляду на наступне.

Відповідно до п.п. «в», «ж» ч.1 ст.17 Земельного кодексу України (далі по тексту ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно зі ст. 166 Земельного кодексу України рекультивація порушених земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель.

Землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та у гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, підлягають рекультивації.

Для рекультивації порушених земель, відновлення деградованих земельних угідь використовується ґрунт, знятий при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, шляхом його нанесення на малопродуктивні ділянки або на ділянки без ґрунтового покриву.

У відповідності до ч.2 ст.168 ЗК України власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Згідно з ч. 3 ст. 168 Земельного кодексу України при здійсненні діяльності, пов`язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Відповідно до ч.1 ст.52 Закону України «Про охорону земель» рекультивації підлягають землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та в гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт.

При проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних з порушенням ґрунтового покриву, відокремлена ґрунтова маса підлягає зняттю, складуванню, збереженню та перенесенню на порушені або малопродуктивні земельні ділянки відповідно до робочих проектів землеустрою (ч.2 ст.52 Закону України «Про охорону земель»).

Згідно з ч. 1 ст. 54 Закону України "Про землеустрій" (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) робочі проекти землеустрою складаються з метою реалізації заходів з рекультивації порушених земель, консервації деградованих та малопродуктивних угідь, поліпшення сільськогосподарських і лісогосподарських угідь, захисту земель від ерозії, підтоплення, заболочення, вторинного засолення, висушення, зсувів, ущільнення, закислення, забруднення промисловими та іншими відходами, радіоактивними та хімічними речовинами.

Робочі проекти землеустрою розробляються на підставі рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч.2 ст.54 Закону України «Про землеустрій»).

Так, частиною 10 статті 186 Земельного кодексу України встановлено, що робочі проекти землеустрою підлягають погодженню територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом відповідної обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Робочі проекти землеустрою, що передбачають заходи з будівництва об`єктів та споруд, погоджуються також структурним підрозділом відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району - виконавчим органом відповідної міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі якщо такий орган не утворений - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурним підрозділом відповідної обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

Кабінет Міністрів України 02 лютого 2022 року прийняв постанову № 86 «Про затвердження Правил розроблення робочих проектів землеустрою».

Пунктом 23 зазначених Правил встановлено, що рекультивація порушених земель здійснюється за технічним і біологічним етапами.

Технічний етап рекультивації передбачає підготовку земель для їх подальшого використання і включає: зняття, складування і зберігання родючого шару ґрунту; селективне (пошарове) формування відвалів, гірничопланувальні роботи з вирівнювання поверхні порушених земель, виположування (вирівнювання) відкосів відвалів і виїмок; покриття поверхні рекультивації родючим шаром ґрунту або придатним для створення рекультивованого шару ґрунту; у разі потреби будівництво під`їзних шляхів; проведення у разі потреби протиерозійних, гідромеліоративних і культуртехнічних заходів.

Біологічний етап рекультивації включає заходи з відновлення продуктивності земель, які здійснюються після технічної рекультивації. Біологічна рекультивація включає комплекс агротехнічних та інших заходів з відновлення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності сільськогосподарських і лісових угідь, освоєння водойм, відтворення флори і фауни, а також усунення негативних дій порушених земель на навколишнє природне середовище.

Рекультивація за технічним етапом проводиться гірничими підприємствами, організаціями, які здійснюють видобуток корисних копалин, будівництво та експлуатацію об`єктів із застосуванням гірничих технологій (шахтами, рудниками, копальнями, кар`єрами, розрізами, збагачувальними фабриками тощо), виконують комплекс підготовчих та будівельних робіт з реалізації проектів будівництва, а за біологічним етапом - особами, діяльність яких призвела до порушення земель, або землевласниками чи землекористувачами, яким за згодою сторін такі особи передають (повертають) землю з проведеною рекультивацією за технічним етапом.

Як вбачається із витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 288515644 та № 303097800, які надані відповідачем разом із відзивом, орендарем земельних ділянок з кадастровими номерами 211000000:08:109:0009 (площею 107,8344 га.) та 211000000:08:109:0008 (площею 47,1233 га.) станом на 15 червня 2022 року є публічне акціонерне товариство «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат».

Посилання скаржника на те, що реєстрація ПАТ «ЦГЗК» права користування спірними земельними ділянками відбулось після затвердження рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, спростовуються вищевикладеними обставинами, які свідчать що право користування виникло у Товариства ще у 2010 році, на підставі договору оренди, що не припинявся та нечинним не визнавався.

Крім того, в матеріалах адміністративної справи відсутні відомості про наявність у позивача спеціального дозволу на користування надрами з видобування корисних копалин.

Доводи скаржника щодо невірно розглянутого предмету спору судом відхиляються оскільки згідно до наявної в матеріалах справи заяви позивача, останній просив надати дозвіл на розроблення Робочого проекту землеустрою, щодо рекультивації земель, які використовуються для розміщення зони обвалення і плавних зсувів від видобутку залізних руд шахти РУ ім. Дзержинського та підлягають рекультивації.

Відтак, оцінюючи в силу положень ст.ст.72,73,90 КАС України представлені сторонами докази, їх достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, суд приходить до висновку, що обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги позивачем не доведені, доказів, які б доводили обґрунтованість заявленого позову, суду не надано, у зв`язку із чим, позовні вимоги не можуть бути задоволені.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правильність висновків суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги підстави для скасування судового рішення відсутні.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2022 р. у справі № 160/9977/22 - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2022 р. у справі № 160/9977/22 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в порядку та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.

Головуючий - суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

суддяЯ.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2023
Оприлюднено21.02.2023
Номер документу109060401
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —160/9977/22

Постанова від 09.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 06.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 06.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 16.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 07.10.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні