Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
17 лютого 2023 року Справа №200/147/22
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Волгіної Н.П., розглянувши в письмовому порядку в спрощеному позовному провадженні клопотання відповідача про заміну його на іншого відповідача та зміну його процесуального статусу на третю особу в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради про визнання бездіяльності протиправними та стягнення коштів, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 через свого представника, адвоката Полякова Івана Сергійовича, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради, в якому (з урахуванням уточненої позовної заяви) просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не нарахування та не виплати позивачу в повному обсязі щорічної разової грошової допомоги як учаснику бойових дій за 2021 рік відповідно до ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (в редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25 грудня 1998 року № 367-XIV з огляду на рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 та від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020) в сумі 7354,00 грн;
- стягнути з відповідача на користь позивача недоплачену щорічну разову допомогу як учаснику бойових дій за 2021 рік відповідно до ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (в редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25 грудня 1998 року № 367-XIV з огляду на рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 та від 27 лютого 2020 року №3-р/2020) в сумі 7354,00 грн.
Ухвалою суду від 28 січня 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до судового розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 26 серпня 2022 року провадження у справі зупинено до поновлення виконання своїх повноважень щодо призначення (нарахування, перерахунку) та виплати соціальних виплат Департаментом соціального захисту населення Маріупольської міської ради або до визначення належного органу/установи для виконання вказаних повноважень.
Ухвалою суду від 21 листопада 2022 року зобов`язано Міністерствосоціальної політикиУкраїни надати суду протягом п`яти робочих днів після отримання даної ухвали інформацію щодо суб`єкта владних повноважень, який на даний час здійснює функції Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради в частині нарахування (перерахунку) та виплати разової грошової допомоги до 5 травня, яка передбаченаст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII.
Ухвалами суду від 8 грудня 2022 року та від 30 грудня 2022 року повторно зобов`язано Міністерствосоціальної політикиУкраїни надати суду протягом інформацію щодо суб`єкта владних повноважень, який на даний час здійснює функції Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради в частині нарахування (перерахунку) та виплати разової грошової допомоги до 5 травня, яка передбаченаст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII.
Ухвалою суду від 20 січня 2023 року поновлено провадження у справі та залучено до участі у справі в якості другого відповідача Міністерство соціальної політики України.
7 грудня 2023 року судом отримано від Міністерства соціальної політики України відзив на позовну заяву ОСОБА_1 , в якому міститься клопотання про "залучення до участі у справі у якості співвідповідача на боці відповідача Донецької обласної військово-цивільної адміністрації і заміну Мінсоцполітики, як неналежного відповідача, залучивши його як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог", яке обґрунтовано наступним.
Після повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України, місто Маріуполь опинилося на тимчасово окупованій території, Маріупольську міську територіальну громаду було включено до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або, які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 27 квітня 2022 року відповідно до наказу Мінреінтеграції від 28 квітня 2022 року № 80.
У зв`язку із повномасштабним вторгненням російської федерації на територію України Департамент Маріупольської міської ради тимчасово припинив виконання делегованої державою функції щодо підготовки виплатних документів та забезпечення фінансування виплат, зокрема і виплат разової грошової допомоги до 5 травня.
Жодних рішень щодо передачі функцій Департаменту Маріупольської міської ради стосовно нарахування та виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2020-2021 роки іншому органу чи структурному підрозділу не приймалося та не визначався спеціально уповноважений орган з відповідними функціями.
У Мінсоцполітики відсутні повноваження щодо здійснення нарахування та виплати разової грошової допомоги до 5 травня - Мінсоцполітики лише організовує її виплату.
Згідно ст. 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (зі змінами) на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» начальник військової адміністрації: крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови; може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради; апарат сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи, комунальні підприємства, установи та організації відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації (а.с. 80-83).
Розглядаючи клопотання відповідача суд виходить з такого.
Відповідно до ч.ч. 3, 4 ст. 48 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача. Якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача. У разі відмови у задоволенні позову до такого відповідача понесені позивачем витрати відносяться на рахунок держави.
Згідно до ст. 52 КАС України У разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 28 квітня 2022 року № 80), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2022 року, за № 466/37802, Маріупольську міську територіальну громаду включено до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 27 квітня 2022 року (п. 7 ч. ІІ).
Розпорядженням голови Маріупольської міської ради від 1 квітня 2022 року № 200/37 у зв`язку веденням з 27 лютого 2022 року на території міста Маріуполь інтенсивних бойових дій з наступною блокадою та захопленням міста військами російської федерації, знищенням будівлі Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради, втратою серверного обладнання, архівних та поточних справ отримувачів усіх видів державних допомог, втратою зв`язку із більшою частиною працівників департаменту та відсутністю доступу до програмних комплексів та баз Міністерства соціальної політики України, ДСЗН Маріупольської міської ради було переведено у режим вимушеного простою.
Отже, виконання повноважень із забезпечення виконання державних гарантій щодо соціального захисту населення міста Департаментом соціального захисту населення Маріупольської міської ради припинено, при цьому будівля Департаменту знищена, серверне обладнання, архівні та поточні справи отримувачів усіх видів державних допомог втрачені, доступ департаменту до програмних комплексів та баз Міністерства соціальної політики України відсутній.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» від 15 березня 2022 року № 2126-IX військово-цивільні адміністрації - це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України(у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі проведення антитерористичної операції) або у складі Об`єднаного оперативного штабу Збройних Сил України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях)і призначені для забезпечення дії Конституціїта законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидіїактам збройної агресії,диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районівідсічі збройної агресії Російської Федерації, зокремапроведення антитерористичної операції.
Згідно ч. 2 ст. 3 зазначеного закону військово-цивільні адміністрації населених пунктів утворюються на території територіальних громад, сільські, селищні, міські ради яких та/або їх виконавчі органи не здійснюють покладені на нихКонституцієюта законами України повноваження, у тому числі внаслідок фактичного саморозпуску або самоусунення від виконання своїх повноважень, або їх фактичного невиконання
Статтею 4 цього закону визначені повноваження військово-цивільних адміністрацій і серед даного переліку відсутні повноваження щодо виконання повноважень структурних підрозділів міських рад стосовно забезпечення (нарахування, виплата) громадян соціальними виплатами.
Будь-яких документів на підтвердження передання повноважень Департамента соціального захисту населення Маріупольської міської ради щодо нарахування та виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2020-2021 роки Донецькій обласній військово-цивільній адміністрації суду не надано.
Разом із цим згідно п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 року № 215 нарахування та виплата грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану на території адміністративно-територіальних одиниць, де структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад)/органи Пенсійного фонду України не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та проведення фінансування, здійснюється з урахуванням таких особливостей:
1) виплату грошових допомог, пільг та житлових субсидій здійснює акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» шляхом перерахування коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку, в якому відкрито рахунок одержувача, або здійснення грошових переказів через міжнародну платіжну систему «MY TRANSFER» та акціонерне товариство комерційний банк «ПриватБанк»;
2) фінансування виплат грошових допомог, пільг та житлових субсидій проводиться Міністерством соціальної політики на підставі наявних в базах даних державного підприємства Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики/Пенсійного фонду України даних щодо одержувачів грошових допомог, пільг та житлових субсидій.
Враховуючи наведене, беручи до уваги, що Розпорядженням голови Маріупольської міської ради від 1 квітня 2022 року № 200/37 ДСЗН Маріупольської міської ради переведено у режим вимушеного простою, саме Мінсоцполітики є належним відповідачем за позовними вимогами ОСОБА_1 щодо стягнення на користь позивача недоплаченої частини разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік.
Суд зауважує, що зазначене слугувало підставою для прийняття 20 січня 2023 року судом рішення про залучення до участі у справі в якості співвідповідача Міністерства соціальної політики, про що було прийнято відповідну ухвалу.
Отже, клопотання другого відповідача про залучення до участі у справі в якості співвідповідача Донецької обласної військово-цивільної адміністрації є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
З цих же підстав не підлягає задоволенню і клопотання Мінсоцполітики про зміну його процесуального статусу на статус третьої особи.
Керуючись ст.ст. 6, 48, 52, 241, 242, 243, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
1. У задоволенні клопотання Міністерства соціальної політики України про залучення до участі у справі у якості співвідповідача на боці відповідача Донецької обласної військово-цивільної адміністрації та замінити у справі неналежного відповідача Мінсоцполітики, залучивши його як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог - відмовити.
2. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею і оскарженню не підлягає.
Суддя Н.П. Волгіна
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2023 |
Оприлюднено | 22.02.2023 |
Номер документу | 109080835 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Волгіна Н.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні