Справа № 420/10262/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіВовченко O.A.,
секретар судового засіданняІщенко С.О.,
за участю:
представника позивача - Чабан О.О. (згідно ордеру),
представника відповідача - Мрачко Т.П. (згідно довіреності),
представника третьої особи - Васильєва О.М. (згідно виписки),
розглядаючи за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом селянського /фермерського/ господарства «КОЛОС» до Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління ДПС в Одеській області, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду 01 липня 2022 року надійшов позов селянського /фермерського/ господарства «КОЛОС» до Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просить суд:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації про відмову С(Ф)Г «Колос» у включенні до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру від 05.11.2021 року № 02-18/1253;
2. Зобов`язати Департамент аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації прийняти рішення щодо включення С(Ф)Г «Колос» до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру.
Ухвалою від 29.07.2022 заяву позивача про поновлення строку звернення до суду задоволено та поновлено селянському /фермерському/ господарству «КОЛОС» строк звернення до суду з даним адміністративним позовом, прийнято до розгляду позовну заяву селянського /фермерського/ господарства «Колос», відкрито провадження у адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржуване рішення є протиправним, оскільки відомості у листі Головного управління ДПС в Одеській області від 29.10.2021 №6734/5/15-32-13-01-05 щодо наявності у позивача податкової заборгованості не відповідають дійсності, оскільки така заборгованість є помилково нарахованою пенею, яка була скасована податковим органом.
До суду від третьої особи за вх №259301/22 12.08.2022 надійшли пояснення, в яких зазначено, що згідно наявної інформації в базах даних на рівні ДПС України встановлено що станом на 01.09.2021 року по підприємству СФГ "Колос" рахувалась заборгованість у сумі 52150.22 грн., яка виникла внаслідок не сплати самостійно визначеного грошового зобов`язання з єдиного податку четвертої групи, визначених п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України, пп.295.9.2 п.295.9 ст.295 розділу XIII Податкового кодексу України (із змінами та доповненнями). СФГ «Колос» сплачено 09.09.2021 суму 52151.0 грн. з єдиного податку 4 групи (інтегрована картка платника 180505003) та при зарахуванні коштів була зарахована помилкова пеня в сумі 1881.29 грн., яка станом на 01.10.2021 року рахувалась в податковій заборгованості в сумі 1880.51 грн. Головне управління ДПС в Одеській області розглянувши матеріали інвентаризації неправомірно нарахованої пені в результаті проведення операції «об`єднання ІКП», які відбулись у зв`язку зі змінами у адміністративно-територіальному устрої населених пунктів України та з урахуванням оновленої інформації у Довіднику адміністративно-територіальних одиниць, на підставі статті 129 Податкового кодексу України прийняло Рішення від 29.10.2021 року №18 про списання пені за наступними платниками, зокрема серед яких СФІ "Колос". На підставі вищевикладеного 29.10.2021 року була скасована пеня в сумі 1881,29 грн., згідно Рішення про скасування нені за № 6508/8/15-32-12-05-15.
21.09.2022 ухвалою суду визначено розглядати справи №420/10262/22 за правилами загального позовного провадження.
Судом прийнято до провадження заяву про зміну предмету позову з позовними вимогами:
1. Визнати протиправною відмову Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації у включенні С(Ф)Г «Колос» до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру, прийняту на підставі п. 2 Протоколу засідання обласної комісії з прийняття рішень щодо виплати дотації від 29.10.2021 року;
2. Зобов`язати Департамент аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації включити С(Ф)Г «Колос» до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру.
Ухвалою суду від 15.11.2022 закрито підготовче провадження по справі та призначено справу №420/10262/22 до судового розгляду по суті.
27.12.2022 ухвалою суду поновлено судовий розгляд у справі №420/10262/22, визнано обов`язковою явку в судове засідання представника Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації та витребувано у Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації належним чином засвідчену копію повного тексту протоколу засідання обласної комісії з прийняття рішень щодо виплати дотації для відшкодування втрат повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природнього характеру від 29.10.2021.
Станом на дату прийняття даного рішення відзив на позов до суду не надійшов.
У судовому засіданні представники позивача та третьої особи позовні вимоги підтримали та просила їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечував.
Селянське /фермерського/ господарства «КОЛОС» (код ЄДРПОУ 31693410, далі також - СФГ «КОЛОС») зареєстровано 21.08.2002, номер запису 15361200000000704. Види діяльності за КВЕД: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний), 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур, 01.50 Змішане сільське господарство, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.
08 жовтня 2021 року комісією у складі директора СФГ «КОЛОС» Вікторією Параван, оглянуто посіви сільськогосподарських культур, які належать СФГ «КОЛОС», за результатом якого складено акти обстеження посівів сільськогосподарських культур для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (а.с.32) та списання посівів сільськогосподарських культур (а.с.31). Комісією встановлено:
1) озима пшениця; адреса здійснення діяльності с. Дмитрівка 69,96 га, с. Червоний Яр 35,04 га; площа повністю втрачених (загиблих) посівів 105,0 га;
2) озимий ячмінь; адреса здійснення діяльності с. Дмитрівка 55,0 га; площа повністю втрачених (загиблих) посівів 55,0 га;
3) озимий ріпак; адреса здійснення діяльності с. Червоний Яр 30,0 га; площа повністю втрачених (загиблих) посівів 30,0 га.
При цьому, відповідно до довідки гідрометеорологічного центру Чорного та Азовського морів від 05.10.2021 №789/-09 (а.с.33) засушливі умови восени 2019 р., несприятливі явища навесні 2020р. (дефіцит опадів, недостатнє і незадовільне зволоження грунту, заморозки, низька відносна вологість повітря) негативно виливали на вегетацію озимої пшениці, озимого ячменю, озимого ріпаку, гороху та могли спричинити пошкодження та загибель на землях СФГ «КОЛОС» Кілійського району Одеської області.
08.10.2021 СФГ «КОЛОС» подано до комісії з прийняття рішень щодо виплати дотації для відшкодування втрат повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації заявку на отримання дотації сільськогосподарським товаровиробникам шляхом державної підтримки для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру щодо повністю втрачених (загиблих) посівів озимої пшениці 105,0 га, озимого ячменю 55,0 га, озимого ріпаку 30,0 га.
Протоколом засідання обласної комісії з прийняття рішень щодо виплати дотацій для відшкодування втрат повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру від 29.10.2021 вирішено визнати документи 562 суб`єктів господарювання такими, що надані згідно вимог п.8 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування витрат повністю загиблих (втрачених) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру та затверджено зведену відомість отримувачів дотації по Одеській області кількістю 528 господарств, яку направити до 01.11.2021 включно до Міністерства аграрної політики, в якому відсутнє СФГ «КОЛОС».
При цьому, відповідно до п.2 вказаного протоколу, взято до уваги лист Державної податкової служби в Одеській області від 29.10.2021 №26734/5/15-32-13-01-05, згідно якого 34 господарства області мають прострочену більш як шість місяців заборгованість, зокрема СФГ «КОЛОС» Кілійського району.
Позивач, не погоджуючись з відмовою відповідача у включенні СФГ «Колос» до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. Матеріали справи свідчать, що відповідні положення податкового законодавства відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень дотримані не були, оскільки рішення відповідачем прийнято передчасно, що в свою чергу зумовило необхідність звернення позивача за захистом свого порушеного права до суду.
Механізм використання коштів, передбачених Мінагрополітики у державному бюджеті за програмою «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників», які спрямовуються сільськогосподарським товаровиробникам для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (далі - бюджетні кошти) визначається Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.2021 № 885 (далі Порядок).
Пунктом 2 Порядку встановлено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми с Мінагрополітики.
Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є структурні підрозділи облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку.
Відповідно до п.3 Порядку, відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру за рахунок бюджетних коштів надається шляхом виплати дотації на одиницю угідь, на яких повністю втрачені (загинули) посіви сільськогосподарських культур (далі - дотація).
Для надання дотації:
Мінагрополітики утворює комісію, яка є постійно діючим органом (далі - комісія Мінагрополітики), затверджує наказом її склад, положення про неї, форми заявки на отримання дотації, акта обстеження посівів, акта на списання посівів сільськогосподарських культур, зведеної відомості отримувачів дотації, що формуються відповідно до цього Порядку, та форми звітності, передбачені цим Порядком;
структурні підрозділи облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку, утворюють обласні комісії з прийняття рішень щодо виплати дотації, затверджують їх положення та склад (далі - обласні комісії). До складу обласних комісій входять відповідальні спеціалісти структурних підрозділів облдержадміністрацій, представники обласних територіальних органів Укргідрометцентру, Держстату, представники органів місцевого самоврядування (за згодою), громадських об`єднань та асоціацій (за згодою).
Згідно п. 4 Порядку, дотація надається сільськогосподарським товаровиробникам - юридичним особам незалежно від організаційно-правової форми та форми власності та фізичним особам - підприємцям (далі - отримувачі):
стосовно яких не порушено справ про банкрутство та/або яких не визнано банкрутами, та/або які не перебувають на стадії ліквідації;
які не мають на 1 число місяця, в якому приймається рішення про включення до зведеної відомості отримувачів дотації, прострочену більш як шість місяців заборгованість з платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС;
які не отримали страхове відшкодування щодо повністю втрачених (загиблих) посівів;
які включені до переліку суб`єктів господарювання, що постраждали, відповідно до рішення Експертної комісії з визначення рівнів та класів надзвичайних ситуацій ДСНС щодо визначення рівня та класу надзвичайних ситуацій природного характеру, які сталися на території регіону.
Перевірка на відповідність отримувача вимогам, зазначеним в абзаці другому цього пункту, здійснюється шляхом отримання обласними комісіями відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань перед формуванням зведених відомостей отримувачів дотації.
Перевірка на відповідність отримувача вимогам, зазначеним в абзаці третьому цього пункту, здійснюється обласними комісіями шляхом надсилання відповідного запиту до ДПС перед формуванням зведених відомостей отримувачів дотації.
Абзацами четвертим та п`ятим пункту 5 Порядку визначено, що отримувачу надається дотація за повністю втрачені (загиблі) посіви, якщо пошкодження мало місце в період з 1 жовтня попереднього року до 30 вересня поточного року
У 2021 році дотація надається за повністю втрачені (загиблі) посіви починаючи з 1 січня 2020 року.
Пунктом 8 Порядку встановлено, що отримувачі подають для отримання дотації до 15 жовтня поточного року до обласних комісій у паперовому вигляді такі документи:
заявку на отримання дотації;
довідку про відкриття поточного рахунка, видану банком;
довідку про посів озимих культур на зерно та зелений корм під урожай наступного року (із форми державного статистичного спостереження № 29-сг) або про посівні площі сільськогосподарських культур за їх видами (із форми державного статистичного спостереження № 4-сг);
довідку Укргідрометцентру про надзвичайну ситуацію техногенного або природного характеру, внаслідок якої повністю втрачено (загинули) посіви сільськогосподарських культур;
акт обстеження посівів сільськогосподарських культур;
акт на списання посівів сільськогосподарських культур;
довідку від отримувача про відсутність страхових відшкодувань за втрачені (загиблі) посіви сільськогосподарських культур на зазначеній площі.
Пунктом 9 Порядку встановлено, що обласна комісія: розглядає подані згідно з пунктом 8 цього Порядку документи; встановлює достовірність наведених у поданих документах даних; перевіряє факт включення отримувача до переліку суб`єктів господарювання, що постраждали, відповідно до рішення Експертної комісії з визначення рівнів та класів надзвичайних ситуацій ДСНС щодо визначення рівня та класу надзвичайних ситуацій природного характеру, які сталися на території регіону; перевіряє відповідність отримувача вимогам, визначеним абзацами другим і третім пункту 4 цього Порядку; затверджує зведену відомість отримувачів дотації. До 1 листопада обласні комісії подають у паперовому вигляді зведену відомість отримувачів дотації до Мінагрополітики та копію рішення Експертної комісії з визначення рівнів та класів надзвичайних ситуацій ДСНС щодо визначення рівня та класу надзвичайних ситуацій природного характеру, які сталися на території регіону. Зведена відомість отримувачів дотації разом із документами зберігається протягом трьох років в обласній комісії. У разі відмови включення отримувача до зведеної відомості обласна комісія надає (надсилає) в десятиденний строк після прийняття такого рішення обґрунтовану відповідь.
Отже, з норм вказаного Порядку вбачається, що за результатами розгляду документів обласна комісія повинна або затвердити зведену відомість отримувачів дотації, або прийняти рішення про відмову у включенні отримувача дотації до зведеної відомості.
Проте, відповідачем до суду не надано обґрунтованого рішення про відмову у включенні СФГ «КОЛОС» до зведеної відомості отримувачів дотації, а фактично відмовлено позивачу у їх включенні у листі №02-18/1253 від 05.11.2021.
При цьому суд зазначає, що єдиною підставою відмови у включенні позивача до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру була інформація Головного управління ДПС в Одеській області щодо наявності у СФГ «КОЛОС» простроченої більш як шість місяців заборгованості.
Водночас, відповідно до листа Головного управління ДПС в Одеській області від 24.11.2021 №30942/6/15-32-18-08-15 (а.с.38-39), згідно наявної інформації в базах даних на рівні ДПС України встановлено що станом на 01.09.2021 року по підприємству СФГ "Колос" рахувалась заборгованість у сумі 52150.22 грн., яка виникла внаслідок не сплати самостійно визначеного грошового зобов`язання з єдиного податку четвертої групи, визначених п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України, пп.295.9.2 п.295.9 ст.295 розділу XIII Податкового кодексу України (із змінами та доповненнями). СФГ «Колос» сплачено 09.09.2021 суму 52151.0 грн. з єдиного податку 4 групи (інтегрована картка платника 18050500 3) та при зарахуванні коштів була нарахована помилково пеня в сумі 1881.29 грн., яка станом на 01.10.2021 року рахувалась в податковій заборгованості в сумі 1880.51 грн. За рішенням Головного управління ДПС в Одеській області відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України корона вірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню), 29.10.2021 року була скасована пеня в сумі 1881,29 грн. Таким чином, враховуючи, що нарахована пеня в сумі 1881,29 грн є помилковою (скасована), заборгованість по платнику з єдиного податку 4 групи по СФГ «КОЛОС» станом на 01.10.2021 року відсутня.
Таким чином, враховуючи відсутність прийнятого обґрунтованого рішення про відмову у включенні СФГ «КОЛОС» до до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру, те, що станом на момент виникнення спірних правовідносин були чинними норми пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, які виключали можливість нарахуванню позивачу пені по єдиному податку, відтак у відповідача фактично були відсутніми підстави для відмови у включенні СФГ «КОЛОС» до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру, а тому така відмова, викладена у листі №02-18/1253 від 05.11.2021 є протиправною.
Щодо вимоги позивача щодо зобов`язання Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації включити СФГ «Колос» до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру, суд зазначає.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом №475/97-ВР від 17.07.1997, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі «Чахал проти Об`єднаного Королівства» (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.
Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, суд указав на те, що за деяких обставин вимоги статті 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.
Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності «небезпідставної заяви» за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути «ефективним» як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
Отже, «ефективний засіб правого захисту» у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.
В Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, зазначено, що під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Суд не може підміняти державний орган, рішення чи дії якого оскаржуються, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Згідно з пунктом 1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2010 №1380/5, дискреційні повноваження - сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. Він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але і не має права виходити за її межі.
Тобто, дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
На підставі викладеного, враховуючи відсутність рішення відповідача про відмову у включенні СФГ «КОЛОС» до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру суд доходить висновку, що вимога позивача про зобов`язання вчинити дії підлягає задоволенню частково шляхом зобов`язання обласну комісію з прийняття рішень щодо виплати дотації для відшкодування втрат повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації повторно розглянути заявку селянського /фермерського/ господарства «КОЛОС» на отримання дотації (Вх 02-18/258 від 08.10.2021) та прийняти рішення у відповідності до п. 9 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру затвердженого постановою КМУ № 885 від 11.08.2021 року.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.1, ч.5 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Керуючись ст.ст.7, 9, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов селянського /фермерського/ господарства «КОЛОС» - задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації у включенні С(Ф)Г «Колос» до переліку господарств, що мають право на отримання дотації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного природного характеру №02-18/1253 від 05.11.2021 року.
Зобов`язати обласну комісію з прийняття рішень щодо виплати дотації для відшкодування втрат повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації повторно розглянути заявку селянського /фермерського/ господарства «КОЛОС» на отримання дотації (Вх 02-18/258 від 08.10.2021) та прийняти рішення у відповідності до п. 9 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру затвердженого постановою КМУ № 885 від 11.08.2021 року.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач селянське /фермерське/ господарство «КОЛОС» (вул.Комсомольська, 34А, с.Фурманівка, Ізмаїльський р-н, Одеська обл, 68321, код ЄДРПОУ 31693410).
Відповідач Департамент аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації (вул.Канатна, 83, м.Одеса, 65107, код ЄДРПОУ 41159618).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Головне управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166).
Повний текст рішення складено та підписано 20.02.2022.
Суддя О.А. Вовченко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2023 |
Оприлюднено | 22.02.2023 |
Номер документу | 109082942 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні