Рішення
від 20.02.2023 по справі 420/9840/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9840/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хурси О.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАК ТРАНС» (вул. Степова, 84, смт. Іванівка, Одеська область, 67200) до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області (вул. Успенська, 4, м. Одеса, 65014) про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАК ТРАНС» до Державної служби України з безпеки на транспорті Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області, в якому позивач просить визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 27.06.2022 №331494 про стягнення з позивача 17000,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ «ДАК ТРАНС» зареєстровано та здійснює свою господарську діяльність у встановленому чинним законодавством порядку.

06.02.2022 року ТОВ «ДАК ТРАНС» надало послуги з перевезення подільного вантажу (кукурудза) для замовника ТОВ «Південь-Агро» згідно ТТН №9693 від 05.02.2022 року. Перевезення здійснювалось на транспортному засобі: спеціалізований вантажний сідловий тягач VOLVO, державний номерний знак НОМЕР_1 (свідоцтво НОМЕР_2 ).

06.02.2022 року посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Кічуком М.Г., на ділянці дороги М-05 «Київ Одеса» 452 км + 811 м, згідно із направленням на перевірку №026536 від 02.02.2022 року було проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки VOLVO, державний номерний знак НОМЕР_1 .

В ході проведення рейдової перевірки було проведено зважування транспортного засобу, за результатами якого було виявлено факт перевищення нормативних параметрів згідно п.п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ № 1306 від 10.10.2001 року, а саме навантаження на одиночну вісь становило 12450 кг, при нормативно допустимих 11000 кг.

Після проведення процедури зважування було складено Акт проведення перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 328759 від 06.02.2022 року, в якому вказано: «ч.1 абз. 15 Перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу».

27.06.2022 року відповідач виніс постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 27.06.2022 №331494, в якій відповідальною особою за перевищення вагових обмежень при перевезенні вантажів автомобільним транспортом було визначено ТОВ «ДАК ТРАНС» та застосовано штраф у розмірі 17000 грн.

05.07.2022 року ТОВ «ДАК ТРАНС» оскаржено постанову від 27.06.2022 №331494 до вищого органу на підставі п. 32 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою КМУ від 08.11.2006 року №1567.

Станом на 15.07.2022 року Державна служба з безпеки на транспорті скаргу не розглянула та відповіді не надала.

Позивач вважає оскаржувану постанову протиправною, оскільки відповідачем було порушено пункт 25 Порядку №1567, яким передбачено обов`язок суб`єкта владних повноважень розглянути справу не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Розгляд справи про порушення відбувся 27.06.2022 року, яке зафіксоване в Акті №328759 від 06.02.2022 року.

Таким чином, позивач вважає, що відповідачем було порушено строк розгляду справи порушення, а тому оскаржувана постанова винесена з порушенням строків розгляду.

Також, позивач вказав, що в нього відсутня можливість отримати відповідний дозвіл на перевезення подільного вантажу (кукурудза, ТТН №9693 від 05.02.2022 року) з перевищенням вагових параметрів, оскільки оформлення дозволів на перевезення подільних вантажів з перевищеними ваговими параметрами підрозділами Національної поліції і територіальними управліннями Укртрансбезпеки не може здійснюватись з огляду на існування законодавчої заборони, встановленої пп. 22.5 п. 22 Правил дорожнього руху.

Позивач зазначив, що законодавство України не передбачає оформлення дозволів на рух великовагових транспортних засобів при перевезенні подільних вантажів з перевищеними ваговими параметрами.

Разом з тим, у позовній заяві зазначено, що посадові особи, які склали Акт №328759 від 06.02.2022 року у порушення вимог п.18 Порядку №879, п.6 Порядку №422 не склали та на вимогу водія ТОВ «ДАК ТРАНС» не надали жодного документу за результатами зважування первинні докази перевищення вагових параметрів, без яких оскаржувана постанова не може вважатися законною та обґрунтованою.

Також позивач посилався на п. 2.4-2 Правил дорожнього руху, яким встановлено заборону подальшого руху транспортним засобом з перевищенням вагових параметрів вантажу.

Водночас, особа, яка здійснювала зважування повернула водію ТОВ «ДАК ТРАНС» посвідчення водія та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу та дозволила безперешкодно рухатися далі.

Ухвалою суду від 15.08.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач надав до суду відзив на позов (вхід. № ЕП/24816/22 від 30.08.2022 року), у якому просив відмовити у задоволенні позову з огляду на таке.

Щодо твердження позивача про порушення строків розгляду справи відповідач повідомив, що відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 р. № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 24 лютого 2022 року. В подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України «Про продовження стоку дії воєнного стану в Україні» від 17.05.2022 р. № 341/2022 постановлено на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 р. № 2102-IX (зі змінами, внесеними Указами від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, та від 18 квітня 2022 року № 259/2022, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX), продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Зазначені обставини є надзвичайними і невідворотними, а тому, в даному випадку, порушення прийняття акта не повинно породжувати правові наслідки для його недійсності.

Щодо твердження позивача про неможливість отримання дозволу, відповідач повідомив, що згідно п. 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою КМУ від 18.01.2001 №30 (далі Правила №30) рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Таким чином, на думку відповідача, вказані доводи позивача є безпідставними.

Також, відповідач вважає помилковим твердження позивача, що ним здійснювалось перевезення сипучого вантажу, а саме кукурудзи, відтак під час руху по дорозі можливе переміщення вантажу по всім осям транспортного засобу, оскільки перевізник повинен дотримуватись технічних характеристик, не навантажувати на автомобіль більше його технічних можливостей і не допускати перевентаження на вісі транспортного засобу. Також, переміщення вантажу під час руху є неприпустимим, оскільки його переміщення спричиняє збільшення динамічної маси транспортного засобу при гальмуванні, а також порушує стійкість транспортного засобу, що є загрозою для безпеки дорожнього руху.

Стосовно твердження позивача, що посадові особи не надали жодного документу за результатами зважування, відповідач зазначив, що воно не підтверджується жодними доказами, а також звернув увагу, що в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №328759 від 06.02.2022 року в графі «Пояснення водія про причини порушень» вказано «не згоден» та водій не зазначає про те, що йому не надали можливості ознайомитись з результатами габаритно-вагового контролю.

Крім того, відповідач вказав, що в акті №328759 від 06.02.2022 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів наявний підпис водія, що також спростовує твердження позивача.

Разом з відзивом на позовну заяву відповідач надав копії матеріалів проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Відповідь на відзив до суду не надходила.

Справа розглянута у письмовому провадженні.

Суд встановив, що відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «ДАК ТРАНС» код 41771348, зареєстровано в реєстрі 30.11.2017 року, номер запису 15341020000000674 (а.с. 17).

Основним видом діяльності є 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (а.с. 18).

Відповідно до щотижневого графіку проведення рейдових перевірок Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області у період з 02.02.2022 року по 08.02.2022 року та направлення на рейдову перевірку № 026536 від 02.02.2022 року було здійснено перевірку за адресою: а/д М-05 Київ-Одеса (452 км + 811 м).

06.02.2022 року старшими державними інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області в пункті габаритно-вагового контролю, що знаходиться на ділянці автодороги Київ-Одеса (452 км + 811 м) здійснено перевірку транспортного засобу марки VOLVO д/н НОМЕР_1 , що належить ТОВ «ДАК ТРАНС». За результатами контролю складено акт №328759 від 06.02.2022 року .

Згідно вказаного акту під час перевірки виявлено порушення п.22.5 Правил дорожнього руху, а саме: перевищення вагових обмежень при перевезенні вантажу з навантаженням на одиничну вісь 12,45 т при допустимих 11,0 т без відповідного дозволу.

Крім того, у цьому акті в графі «у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт»» вказано: «ч.1 абз.15 перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу».

Також, з вказаного акту вбачається, що водієм був ОСОБА_1 та в графі «Пояснення водія про причини порушень» вказано «не згоден». Особу водія встановлено за водійським посвідченням, що наявна в копіях матеріалів проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Матеріалами справи підтверджено, що 06.02.2022 року ТОВ «ДАК ТРАНС» надало послуги з перевезення подільного вантажу (кукурудза) для замовника ТОВ «Південь-Агро» згідно ТТН №9693 від 05.02.2022 року. Перевезення здійснювалось на транспортному засобі: спеціалізований вантажний сідловий тягач VOLVO, державний номерний знак НОМЕР_1 (свідоцтво НОМЕР_2 ).

Відповідно до акту № 0070034 про перевищення транспортним засобом нормативно вагових параметрів від 06.02.2022 року встановлено, що вид вантажу кукурудза; повна маса: нормативно допустима 44 тонн, фактична 42,26 тонн; осьові навантаження: нормативно допустиме 11 т, фактичне 12,45 т.

Згідно з довідкою № 0070485 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 06.02.2022 року було проведено перевірку автомобіля VOLVO FM 410 реєстраційний номер НОМЕР_1 , за результатами вагового контролю навантаження на осі склало: 1-7,13, 2-12,45, 3-7,8, 4-7,63, 5-7,65 тонн, повна маса транспортного засобу 42,26 тонн.

Матеріалами справи підтверджено, що Відділ державного нагляду (контролю) у Одеській області направив ТОВ «ДАК ТРАНС» запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та/або порушення Кодексу України про адміністративні правопорушення.

За результатами розгляду вказаних документів, відповідачем було винесено постанову №296284 від 06.09.2021 року про застосування адміністративно-господарського штрафу, згідно якої до позивача на підставі абз.15 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн та надіслано її копію позивачу, про що свідчить супровідний лист, наявний в матеріалах справи.

Судом встановлено, що позивач оскаржував цю постанову у вищому органі, проте відповіді на скаргу не надійшло (а.с. 21).

Не погодившись з винесенням цієї постанови позивач звернувся до суду з цим позовом.

Суд розглядає цю справу відповідно до законодавства, чинного на момент виникнення спірних правовідносин.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулює Закон України «Про автомобільний транспорт».

Відповідно до ст. ст. 1, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення-перевезення вантажів вантажними автомобілями; водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж,

інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Згідно із п. 22.3 «Правил дорожнього руху», затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001 року, перевезення вантажу дозволяється за умови, що він: а) не наражає на небезпеку учасників дорожнього руху; б) не порушує стійкості транспортного засобу і не утруднює керування ним; в) не обмежує водієві оглядовості; г) не закриває зовнішніх світлових приладів, світлоповертачів, номерних і розпізнавальних знаків, а також не перешкоджає сприйманню сигналів, що подаються рукою; ґ) не створює шуму, не піднімає пилу та не забруднює проїзну частину і навколишнє середовище.

Відповідно до п. 2, 4 «Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30, транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 «Правил дорожнього руху України», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306.

Рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Відповідно до п.1.10 «Правил дорожнього руху», габаритно-ваговий контроль - перевірка габаритних і вагових параметрів транспортного засобу (в тому числі механічного транспортного засобу), причепу і вантажу на предмет відповідності встановленим нормам щодо габаритів (ширина, висота від поверхні дороги, довжина транспортного засобу) та щодо навантаження (фактична маса, осьове навантаження), яка проводиться відповідно до встановленого порядку на стаціонарних або пересувних пунктах габаритно-вагового контролю.

Згідно з п.3 «Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування», затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України №1007/1207 від 10.10.2013 року, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів під час їх проїзду автомобільними дорогами загального користування проводиться посадовими особами Укртрансінспекції та працівниками відповідних підрозділів МВС.

Відповідно до п.п. 3, 15, 16, 18, 20 «Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів на інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007 року, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.

Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль. За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.

Відповідно до п.5 «Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування», затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України №1007/1207 від 10.10.2013 року, працівники відповідних підрозділів МВС під час здійснення габаритно-вагового контролю: 1) здійснюють зупинку транспортних засобів для проведення габаритно-вагового контролю у випадках, передбачених підпунктом 6 пункту 4 цього Порядку, з дотриманням Правил дорожнього руху; 2) здійснюють перевірку у водія великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу наявності дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформленого та виданого в установленому законодавством порядку. У разі відсутності такого дозволу вживають заходів щодо проходження габаритно-вагового контролю таким транспортним засобом; 3) у разі виявлення порушень правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, у тому числі за результатами здійснення їх габаритно-вагового контролю, вживають заходів реагування, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення та іншими законодавчими актами.

Згідно з п.2.4-2 «Правил дорожнього руху», затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001 року, у разі виявлення під час здійснення габаритно-вагового контролю невідповідності фактичних вагових та/або габаритних параметрів установленим нормам і правилам рух такого транспортного засобу та/або причепу забороняється до отримання в установленому порядку дозволу на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, про що складається відповідний акт.

Статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачені види відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, які застосовуються до автомобільних перевізників.

Так, відповідно до абз.3, 14-16 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з підпунктом 6 пункту 2 Порядку №879, вимірювальне і зважувальне обладнання - технічні засоби, які застосовуються під час визначення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів і мають нормовані метрологічні характеристики.

При цьому пункт 12 Порядку №879 передбачає, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Пунктом 13 Порядку № 879 визначено, що під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Положеннями п.2 розд. ІІІ Вимог до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 28.07.2016 р. №255, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.08.2016 р. за №1171/29301 встановлено вимоги до облаштування Стаціонарного пункту габаритно- вагового контролю, який повинен мати, серед іншого, стаціонарні ваги для точного зважування транспортних засобів у русі; оптичний датчик визначення довжини транспортних засобів; електронно-обчислювальну техніку з відповідним програмним забезпеченням для збору, аналізу, накопичення, зберігання та передачі інформації; приміщення для персоналу та електронно-обчислювальної техніки; свідоцтво про повірку ваг та свідоцтво про державну метрологічну атестацію ваг.

Таким чином, п.12, 13 Порядку №879 та Вимоги №255 висувають, зокрема такі обов`язкові умови, лише за одночасного дотримання яких результати зважування можуть кваліфікуватися як достовірні та бути підставою для притягнення до відповідальності: повірка вагів, засвідчена свідоцтвом про повірку вагів; метрологічна характеристика вагів, засвідчена свідоцтвом про державну метрологічну атестацію ваг; клеймування (пломбування) вагів, що виключає протиправне втручання до обладнання вагів з метою викривлення результатів зважування.

Так, окрім свідоцтва про повірку вагів, відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження відповідності вагів, на яких зважено транспортний засіб позивача, усім зазначеним вище нормативним вимогам, а тому цей доказ не може вважатись достатнім в розумінні ст.76 КАС України.

Також, відповідачем не надано доказів перешкоджання рухові транспортного засобу позивача після виявлення перевищення вагових параметрів, оскільки відповідно чинного законодавства, рух таких транспортних засобів забороняється до перевантаження та виявлення відсутності перевищення вагових параметрів.

Крім того, суд зауважує, що відповідач не виклав жодних заперечень у відзиві на позовну заяву щодо доводів позивача, що особа, яка здійснювала зважування повернула водію ТОВ «ДАК ТРАНС» посвідчення водія та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу та дозволила безперешкодно рухатися далі.

Відповідно до положень п. 21 Порядку №879, у разі виявлення факту перевищення вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу під час руху без дозволу на рух або у разі здійснення руху з порушенням умов, визначених у дозволі на рух, подальший рух такого транспортного засобу забороняється до усунення порушення шляхом отримання дозволу на рух за пройдену частину маршруту або повного (часткового) перевантаження вантажу, що перевозиться в інший транспортний засіб, з подальшим підтвердженням дотримання вагових та/або габаритних параметрів, установлених законодавством, або отримання дозволу на рух на весь маршрут.

Заборону подальшого руху транспортним засобом з перевищенням вагових параметрів встановлено й п. 2.4-2 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001р. №1306.

Відповідно до положень п. 24 Порядку №879 після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами і внесення плати за проїзд такий засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.

Однак, відповідачем не надано доказів перешкоджання руху транспортного засобу, який належить ТОВ «ДАК ТРАНС» та доказів сплати за проїзд, яка здійснюється у разі перевищення вагових параметрів, вказаних у пп. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 р. №1306.

Таким чином, суд вважає, що визначення вагових параметрів транспортного засобу використовуваного позивачем було здійснено з порушенням вищевказаних положень Порядку № 879, а тому, отримані за наслідками такої перевірки докази, а саме Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, Довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю не може бути належним та допустимим доказом, який підтверджує факт зважування транспортного засобу позивача вимірювальною технікою, яка перебувала в робочому стані, та має Свідоцтво про державну метрологічну атестацію.

Також, суд встановив, що позивачем перевозився подільний вантаж кукурудза.

Чинним на момент виникнення спірних правовідносин законодавством забороняється перевезення подільних вантажів з перевищенням вагових параметрів автомобільними дорогами (п.22.5 Правил дорожнього руху), тому дозвіл на рух такого вантажу не видається, а може лише бути застосована відповідальність у виді плати за проїзд, якщо при зважуванні вантажу встановлено порушення вагових параметрів.

Як зазначав суд вище, відповідач не надав суду доказів сплати за проїзд, яка здійснюється у разі перевищення вагових параметрів, вказаних у пп. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 р. №1306.

Таким чином, відповідач як суб`єкт владних повноважень, на якого законом покладено тягар доказування у цій категорії справ, не здійснив належних у розумінні процесуального закону заходів щодо забезпечення допустимості їх як доказів.

Із встановлених судом обставин суд доходить висновку, що позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 27.06.2022 №331494 про стягнення з позивача 17000,00 грн. є правомірними та належать задоволенню повністю.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч.1 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, оцінюючи встановлені факти, суд дійшов висновку, що відповідач не довів правомірності своїх дій, а тому позовні вимоги належать задоволенню повністю.

Відповідно до ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Суд вважає, що по даній справі з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань підлягають стягненню на користь позивача судові витрати у сумі 2 481,00 грн.

Керуючись статтями 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,295,297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАК ТРАНС» (вул. Степова, 84, смт. Іванівка, Одеська область, 67200, код ЄДРПОУ 41771348) до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області (вул. Успенська, 4, м. Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови, задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 27.06.2022 року № 331494.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області (вул. Успенська, 4, м. Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 39816845) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАК ТРАНС» (вул. Степова, 84, смт. Іванівка, Одеська область, 67200, код ЄДРПОУ 41771348) судовий збір в сумі 2481, 00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 00 копійок).

Рішення набирає законної сили у порядку ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст. 295-297 КАС України.

Суддя О.О. Хурса

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2023
Оприлюднено22.02.2023
Номер документу109082984
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/9840/22

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 02.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 23.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Рішення від 20.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні