Ухвала
від 14.02.2023 по справі 916/1230/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

"14" лютого 2023 р.м. Одеса Справа № 916/1230/21

Господарський суд Одеської області

У складі судді Желєзної С.П.

Секретаря судових засідань Босової Ю.С.

За участю представників сторін:

Від позивача: не з`явився;

Від відповідача: Швець О.В. на підставі ордеру;

Від виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області: не з`явився;

Розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву товариства з обмеженою відповідальністю Укржилстрой плюс (вх. №2-131/23 від 02.02.2023р.) про встановлення способу та порядку виконання рішення суду, подану по справі за позовом Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області до товариства з обмеженою відповідальністю Укржилстрой плюс про стягнення 773 559,25 грн.,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Одеської області від 09.09.2021р., залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 21.12.2021р., позовні вимоги Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області задоволено частково шляхом присудження до стягнення із відповідача грошових коштів у розмірі 71 647,25 грн., судового збору у розмірі 537,35 грн.; повернуто з державного бюджету на користь позивача судовий збір у розмірі 537,35 грн., сплачений згідно платіжного доручення №26 від 28.04.2021р.; в решті позову відмовлено; присуджено до стягнення із Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області на користь товариства з обмеженою відповідальністю „Укржилстрой плюс (далі по тексту ТОВ „Укржилстрой плюс) витрати на правову допомогу у розмірі 10 249,10 грн., витрати на проведення експертизи у розмірі 7709,50 грн.

14.02.2022р. судом було видано накази про примусове виконання рішення суду від 09.09.2021р. по даній справі.

02.02.2023р. до суду від ТОВ Укржилстрой плюс надійшла заява про встановлення способу та порядку виконання рішення суду від 09.09.2021р. по даній справі, згідно якої відповідач просить суд стягнути з Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області через виконавчий комітет Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області на користь ТОВ «Укржилстрой плюс» за рахунок місцевого бюджету з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Чорноморськ виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області витрати на правову допомогу у розмірі 10 249,10 грн., витрати на проведення експертизи у розмірі 7709,50 грн.

Ухвалою від 06.02.2023р. судом було призначено заяву ТОВ „Укржилстрой плюс до розгляду у судовому засіданні на 14.02.2023р. о 12:00 год., запропоновано позивачу та виконавчому комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області надати пояснення на заяву відповідача.

Чорноморська міська рада Одеського району Одеської області та виконавчий комітет Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області не скористались наданим законом правом на участь свого представника у даному судовому засіданні, письмові пояснення на заяву відповідача до суду від зазначених осіб не надходили.

Розглянувши заяву ТОВ „Укржилстрой плюс про встановлення способу та порядку виконання рішення суду, господарський суд дійшов наступного висновку.

14.02.2022р. судом було видано, зокрема, наказ про стягнення із Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області на користь ТОВ „Укржилстрой плюс витрат на правову допомогу у розмірі 10 249,10 грн., витрат на проведення експертизи у розмірі 7709,50 грн.

18.11.2022р. ТОВ „Укржилстрой плюс звернулось із заявою до Управління державної казначейської служби України у м. Чорноморську Одеської області із заявою про виконання рішення суду, а саме стягнення із Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області грошових коштів згідно наказу суду від 14.02.2022р. по даній справі.

Листом №02-29-06/912 від 23.11.2022р. Управлінням державної казначейської служби України у м. Чорноморську Одеської області у відповідь на заяву ТОВ „Укржилстрой плюс було повернуто надані відповідачем документи у зв`язку з відсутністю відкритих у Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області рахунків в органах казначейства.

У поданій до суду заяві ТОВ „Укржилстрой плюс наголошено, що відсутність у позивача відкритих у органах казначейства рахунків є підставою для встановлення способу та порядку виконання рішення суду шляхом виконання рішення суду від 09.09.2021р. за рахунок місцевого бюджету з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Чорноморськ виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області.

Згідно зі ст. 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 327 ГПК України виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.

В силу вимог ч. ч. 1 - 3 ст. 331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Згідно з ч. 3 ст. 33 Закону України „Про виконавче провадження №1404-VIII від 02.06.2016р. за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення або роблять його неможливим, сторони, а також виконавець за заявою сторін або державний виконавець з власної ініціативи у випадку, передбаченому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", мають право звернутися до суду, який розглядав справу як суд першої інстанції, із заявою про встановлення або зміну способу і порядку виконання рішення.

Господарський суд зауважує, що необхідною та обов`язковою умовою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є факт існування обставин, що ускладнюють виконання судового рішення або роблять його неможливим.

Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 грудня 2012 року N 18-рп/2012).

Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 25 квітня 2012 року N 11-рп/2012).

Відповідно до усталеної практики Європейського Суду з прав людини право на суд, захищене ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, було б ілюзорним, якби національна правова система Високої Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду будь-якій зі сторін (рішення у справі «Горнсбі проти Греції» (Hornsby v. Greece), від 19 березня 1997 року, п. 40, Reports of Judgments and Decisions 1997-II).

Держава зобов`язана організувати систему виконання судових рішень, яка буде ефективною як за законодавством, так і на практиці (рішення від 7 червня 2005 року у справі «Фуклев проти України», заява N 71186/01, п. 84).

Саме на державу покладається обов`язок вжиття у межах її компетенції усіх необхідних кроків для того, щоб виконати остаточне рішення суду та, діючи таким чином, забезпечити ефективне залучення усього її апарату. Не зробивши цього, вона не виконає вимоги, що містяться у пункті 1 статті 6 Конвенції.

Статтею 2 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» №4901-VI від 05.06.2012р. визначено, що держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є, зокрема, державний орган.

Згідно з ч.1 ст.3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» у разі якщо центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, протягом трьох місяців не перерахував кошти за рішенням суду про стягнення коштів, крім випадку, зазначеного в частині четвертій статті 4 цього Закону, стягувачу виплачується компенсація в розмірі трьох відсотків річних від несплаченої суми за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Згідно Бюджетного Кодексу в Україні застосовується казначейська форма обслуговування Державного бюджету України і управління наявними коштами Державного бюджету України. Зокрема, безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду входить до компетенції Державного казначейства України.

Пунктом 9 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного Кодексу України передбачено, що до законодавчого врегулювання безспірного списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання.

Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.

Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, врегульовано Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 845 від 03.08.2011р. (далі Порядок).

Згідно з п. 2 Порядку безспірне списання - це операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів.

Пунктом 3 Порядку рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

Відповідно до п.6 Порядку у разі прийняття рішення про стягнення коштів стягувач подає органові Казначейства в установлений зазначеним органом спосіб: заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунка, на який слід перерахувати кошти, або даних про перерахування коштів у готівковій формі через банки або підприємства поштового зв`язку, якщо зазначений рахунок відсутній; оригінал виконавчого документа; судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності); оригінал або копію розрахункового документа (платіжного доручення, квитанції тощо), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.

Згідно з п.9 Порядку орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли, зокрема, боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

Листом №02-29-06/912 від 23.11.2022р. Управління державної казначейської служби України у м. Чорноморську Одеської області у відповідь на заяву ТОВ „Укржилстрой плюс було повернуто надані відповідачем документи (наказ суду від 14.02.2022р. по справі №916/1230/21) у зв`язку з відсутністю у Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області відкритих рахунків в органах казначейства.

Таким чином, відсутність у ради відкритих рахунків унеможливлює виконання судового рішення в частині стягнення з позивача грошових коштів.

За змістом ч. 2 ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97-ВР від 21.05.1997р. місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, доходи місцевих бюджетів та інші кошти, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах. Місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів.

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, - місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.

Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях(ч.3 ст.12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

За змістом ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено повноваження сільського, селищного, міського голови. Зокрема, сільський, селищний, міський голова: 1) забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; 2) організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; 3) підписує рішення ради та її виконавчого комітету; 7) здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; 13) є розпорядником бюджетних коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою; 14) представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства; 19) здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів; 20) видає розпорядження у межах своїх повноважень.

За результатами розгляду заяви ТОВ „Укржилстрой плюс судом було встановлено, що рішення суду від 09.09.2021р. в частині стягнення грошових коштів із Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області виконано не було у зв`язку з відсутністю у позивача відкритих рахунків у органах казначейства. Разом з тим, рішення суду від 09.09.2021р. в частині стягнення грошових коштів із ТОВ „Укржилстрой плюс на користь Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області було виконано, що підтверджується наявною в матеріалах справи постановою державною виконавця від 23.09.2022р. про закінчення виконавчого провадження №69574046.

Таким чином, Чорноморською міською радою Одеського району Одеської області не було вжито заходів з метою виконання судового рішення від 09.09.2021р. в частині стягнення грошових коштів на рахунок відповідача, що свідчить про порушення позивачем такого принципу як обов`язковість судового рішення, яке набрало законної сили. При цьому, суд зазначає про відсутність в матеріалах справи будь-яких доказів на підтвердження вжиття міською радою заходів з метою перерахування грошових коштів на рахунок відповідача.

Враховуючи віднесення до повноважень виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області питань з розпорядження коштами місцевого бюджету, господарський суд доходить висновку про обрання ТОВ „Укржилстрой плюс ефективного способу, який має на меті забезпечити виконання судового рішення у зв`язку з невжиттям позивачем будь-яких заходів з метою його виконання.

Підсумовуючи викладене вище, господарський суд доходить висновку про наявність правових підстав для задоволення заяви ТОВ „Укржилстрой плюс про встановлення способу та порядку виконання рішення суду від 09.09.2021р. шляхом стягнення витрат на правову допомогу у розмірі 10 249,10 грн., витрат на проведення експертизи у розмірі 7709,50 грн. за рахунок місцевого бюджету з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Чорноморськ виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області

Керуючись ст. ст. 234, 326, 327,331, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Заяву товариства з обмеженою відповідальністю „Укржилстрой плюс про встановлення способу та порядку виконання рішення суду задовольнити.

2. Встановити спосіб і порядок виконання рішення господарського суду Одеської області від 09.09.2021р. по справі №916/1230/21 в частині стягнення із Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області на користь товариства з обмеженою відповідальністю „Укржилстрой плюс витрат на правову допомогу у розмірі 10 249,10 грн., витрат на проведення експертизи у розмірі 7709,50 грн. шляхом стягнення витрат за рахунок місцевого бюджету з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Чорноморськ виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області.

Ухвала набирає законної сили в порядку ст. 235 ГПК України та може бути оскаржена шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня її проголошення.

Повний текст ухвали складено 20.02.2023р.

Суддя Желєзна Світлана Петрівна

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення14.02.2023
Оприлюднено22.02.2023
Номер документу109099940
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —916/1230/21

Ухвала від 22.03.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 14.02.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 06.02.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 17.01.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 26.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 25.01.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 28.12.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Постанова від 21.12.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 25.10.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 08.10.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні