Рішення
від 17.02.2023 по справі 340/3763/22
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/3763/22

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Казанчук Г.П, розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (відокремлений підрозділ) та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення, а також зобов`язання вчинити певні дії, -

В И К Л А Д О Б С Т А В И Н:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" звернулось до суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 09.08.2022 року №7177688/39761660, про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 09.12.2021 року на суму 1260369,03 грн. (в т.ч. ПДВ - 210063,17 грн.) товариства з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" (код ЄДРПОУ - 39161660) в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову служби України (код ЄДРПОУ - 43005393, адреса: Львівська пл.8, м. Київ 53, МСП 04655) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" (код ЄДРПОУ - 39161660) №2 від 09.12.2021 року на суму 1260369,03 грн. (в т.ч. ПДВ - 210063,17 грн.) датою її подання.

Також товариство з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" просить суд встановити контроль за виконанням судового рішення.

Позов мотивовано тим, що при виконанні договору поставки, укладеного позивачем з контрагентом комунальним некомерційним підприємством «Бобринецька лікарня «Бобринецької міської ради» (код ЄДРПОУ - 01995108) №178 від 06.09.2021 року, було складено податкову накладну №2 від 09.12.2021 року, яку в подальшому було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак реєстрацію податкової накладної було зупинено через те, що платник податку відповідає п.8 "Критеріїв ризиковості платника податку" та запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач зазначає, що пояснення та усі документи ним були надані, проте податковим органом було прийнято рішення від 09.08.2022 року №7177688/39761660 про відмову у реєстрації зазначеної податкової накладної. Позивач не погоджується з вказаним рішенням та просить суд його скасувати.

Ухвалою судді від 17.08.2022 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін, сторонам встановлено порядок та строки для виконання процесуальних дій (т.2 а.с.52).

Представником ГУ ДПС у Кіровоградській області суду надано відзив на позовну заяву (т.2 а.с.59-62) у якому позов не визнав. Стверджував про законність спірного рішення, посилаючись на те, що за результатами розгляду поданих позивачем документів щодо здійснення відповідних операцій встановлено, що товариство купує товари для здійснення послуг ремонту у ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ) та ТОВ «Сантехпоставка Україна» (43440782), у яких згідно звіту 20-ОПП відсутні основні засоби для здійснення діяльності. Крім того зазначено, що у позивача відсутні документи щодо оплати послуг ТОВ «Радіанс Прайм» (згідно договору підряду), документи щодо перевезення необхідних будівельних матеріалів та вантажно-розвантажувальних послуг.

Представником Державної податкової служби України подано відзив на позов (т.2 а.с.73-75), який повністю відповідає змісту відзиву на позов, поданого ГУ ДПС у Кіровоградській області.

Позивач надав суду відповідь на відзив відповідача (т.2 а.с.78-79), в якому зазначив, що чинне законодавство України не ставить в залежність платника податків від наявності чи відсутності у його контрагентів певних основних засобів, а також виконання ними обов`язку щодо подачі чи не подачі відповідної звітності. Також вказано, що позивачем до таких письмових пояснень надано копію податкової накладної №117 від 18.11.2021 року та копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 26.11.2021 року, що на думку позивача є достатніми доказами, що підтверджують наявність господарських відносин між позивачем ТОВ «Радіанс Прайм». Крім того вказані документи підтверджують і те що відповідач-1 під час перевірки реєстрації податкової накладної по взаємовідносинам із ТОВ «Радіанс Прайм» вчинив всі необхідні та достатні заходи, і встановив наявності підстав у позивача на реєстрацію податкової накладної №117 від 18.11.2021 року та зареєстрував останню. Відтак, позовні вимоги просив задовольнити у повному обсязі.

У період з 07.12.2022 року по 23.12.2022 року включно та з 26.12.2022 року по 03.01.2023 року, 23.01.2023 року по 24.01.2023 року та з 26.01.2023 року по 27.01.2023 року суддя Казанчук Г.П. тимчасово не здійснювала правосуддя у зв`язку з перебуванням у відпустці.

Дослідивши докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 23.04.2015 року (код ЄДРПОУ 39761660) (т.1 а.с.34-35).

З 01.06.2015 року позивач є платником ПДВ (індивідуальний податковий номер 397616611234), що підтверджується витягом з реєстру платників податку на додану вартість№1511234500379 (т.1 а.с.33).

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань види господарської діяльності, згідно КВЕД є: 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); 25.11 виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 33.12 ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення; 42.21 будівництво трубопроводів; 42.99 будівництво інших споруд, н.в.і.у.; 43.12 підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.22 монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.29 інші будівельно-монтажні роботи; 43.39 інші роботи із завершення будівництва; 43.99 інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 46.43 оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення; 46.69 оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням; 47.52 роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах; 47.99 інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 71.12 діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах.

Суд убачає, що між ТОВ "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" та комунальним некомерційним підприємством "Бобринецька лікарня "Бобринецької міської ради" (код ЄДРПОУ 01995108) № 178 від 06.09.2021 року (а.с.т1 а.с.49-56) стосовно виконання робіт, згідно з яким загальна вартість робіт погоджена за договірними цінами, відповідно до пропозиції учасника публічних торгів (процедура - відкриті торги) та на момент укладання даного договору складає 7453 170,98 грн., в т.ч. ПДВ - 1242195,16 грн. Вартість робіт, яка доручається підряднику для виконання в 2021 році становить 6951023,00 грн., в т.ч. ПДВ - 1158503,83 грн.

Згідно з умовами вищезазначеного договору підставою для здійснення розрахунків з підрядником є підписані сторонами Акта прийняття виконаних підрядних робіт (за типовою формою № КБ-2в) та Довідки про вартість виконаних підрядних робіт (за типовою формою № КБ-3), які складаються підрядником.

До вищевказаного договору укладені додаткові угоди №1 від 06.10.2021 року, №2 від 06.10.2021 року та №3 від 29.11.2021 року (т.1 а.с.59, 60-61, 62-63).

Суд убачає, що у зв`язку з тим, що 09.12.2021 року між ТОВ "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" та Комунальним некомерційним підприємством "Бобринецька лікарня "Бобринецької міської ради" було підписано акт №4 за формою № КБ-2в на суму 1260379,03 грн. (т.1 а.с.174-183), у т.ч. ПДВ 210063,17 грн., товариством було виписано податкову накладну №2 від 09.12.2021 року (т.1 а.с.36, 201-202).

Комунальне некомерційне підприємство "Бобринецька лікарня "Бобринецької міської ради" 10.12.2021 року сплатило на розрахунковий рахунок оплату згідно Довідки про вартість виконаних будівельних робіт на витрати №4 від 09.12.2021 р. в розмірі 1260379,03 грн., у т.ч. ПДВ 210063,17 грн., що підтверджується платіжним дорученням №7 від 10.12.2021 р. (т.1 а.с.42).

Тобто, ТОВ "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" у відповідності до вимог пункту 187.1 статті 187 ПК України за настанням першої події склало податкову накладну №2 від 09.12.2021 р. на суму ПДВ 210063,17 грн. (т.1 а.с.36, 201-202).

В подальшому, вказана податкова накладна №2 від 09.12.2021 р. в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку направлена останнім на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

За результатами обробки цієї податкової накладної автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" 30.12.2021 року позивачем отримано квитанцію, у якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної зупинена, платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. У зв`язку із цим запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання та прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.37).

06.08.2022 року позивачем сформовано та направлено до податкового органу повідомлення про надання пояснень, копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (т.2 а.с.90), яке прийнято 07.08.2022 року, письмові пояснення (т.2 а.с.91-96) та документи, яких на думку позивача, достатньо для прийняття рішень про реєстрацію поданої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зокрема позивачем надано наступні документи: копія Договору №178 від 06.09.2021 року; календарний план виконання робіт; Акт прийому-передачі будівлі в монтаж від 28 вересня 2021р. до Договору підряду №178 від 06 вересня 2021 р.; додаткова угода №1 від 06 жовтня 2021р. до Договору підряду №178 від 06 вересня 2021р.; додаткова угода №2 від 06 жовтня 2021р. до Договору підряду №178 від 06 вересня 2021р.; додаткова угода№3 від 29 листопада 2021 р.; Договірна ціна; Договірна ціна (коригування); Локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-1; Локальний кошторис на будівельні роботи № 2-1-2; Локальний кошторис на будівельні роботи № 2-1-3; Підсумкова відомість ресурсів; Кошторисний розрахунок №П-929; Розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису №2-1-1; Розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису №2-1-2; Розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису №2-1-3; Пояснювальна записка; довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати №4 за формою КБ-3 від 09 грудня 2021р.; Акт №4 приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в від 09 грудня 2021р.; Підсумкова відомість ресурсів до Акту №4 від 09 грудня 2021р.; розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису №2-1-1 до Акту №4; розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису №2-1-2 до Акту №4; Розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису №2-1-3 до Акту №4; Кошторисний розрахунок №П-929 до Акту №1; копія податкової накладної №2 від 09 грудня 2021 року; копія Квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 30 грудня 2021 року; копія Платіжного доручення №7 від 10 грудня 2021 року; договір підряду №29/10 від 29 жовтня 2021 р.; довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою КБ-3 від 18 листопада 2021р. від ТОВ «Радіанс Прайм»; акт приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в від 18 листопада 2021р. ТОВ «Радіанс Прайм»; Підсумкова відомість ресурсів до Акту від 18 листопада 2021р. ТОВ «Радіанс Прайм»; Копія Податкової накладної №117 від 18 листопада 2021 року; копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 26 листопада 2021 року; Рахунок на оплату №83291 від 04 жовтня 2021р. від ТОВ «Сфералайн ЛТД»; копія видаткової накладної №40042 від 04 жовтня 2021р. від ТОВ «Сфералайн ЛТД»; Податкова накладна №316 від 04 жовтня 201р. від ТОВ «Сфералайн ЛТД»; копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 23 жовтня 2021 року; копія платіжного доручення №3561 від 23 жовтня 2021 р.; рахунок на оплату №28378 від 16 жовтня 2021р. від ТОВ «Сантехпоставка Україна»; копія видаткової накладної №7272 від 29 жовтня 2021 року від ТОВ «Сантехпоставка Україна»; податкова накладна №2405 від 29 жовтня 2021 року від ТОВ «Сантехпоставка Україна»; копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 10 листопада 2021 року; копія платіжного доручення №3715 від 29 жовтня 2021 р.; рахунок-фактура №56 від 28 жовтня 2021 р. від ФОП ОСОБА_2 ; копія видаткової накладної №56 від 28 жовтня 2021р. від ФОП ОСОБА_2 ; податкова накладна №35 від 28 жовтня 2021 р. від ФОП ОСОБА_2 ; копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 11 листопада 2021 року; копія платіжного доручення №3734 05 листопада 2021р.; рахунок-фактура №11 від 28 жовтня 2021р. від ОСОБА_1 ; копія видаткової накладної №1 від 01 листопада 2021р. від ОСОБА_1 ; податкова накладна №1 від 01 листопада 201р. від ОСОБА_1 ; копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 23 листопада 2021 року; копія платіжного доручення №3728 від 04 листопада 2021р.; рахунок на оплату №31186 від 10 листопада 2021р. від ТОВ «Сантехпоставка Україна»; копія видаткової накладної №8192 від 10 листопада 2021 р. від ТОВ «Сантехпоставка Україна»; податкова накладна №781 від 10 листопада 201р. від ТОВ «Сантехпоставка Україна»; копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 23 листопада 2021 року; копія платіжного доручення №3770 від 10 листопада 2021р.; рахунок-фактура №БК-0007484 від 08 листопада 2021р. від ТОВ «Будівельна Гільдія «Кіровоград»; копія видаткової накладної №БК-0003510 від 11 листопада 2021р. від ТОВ «Будівельна Гільдія «Кіровоград»; податкова накладна №55 від 08 листопада 201р. від ТОВ «Будівельна Гільдія «Кіровоград»; копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 30 листопада 2021 року; копія платіжного доручення №3740 від 08 листопада 2021р.; копія платіжного доручення №3741 від 08 листопада 2021р.; рахунок на оплату №3714 від 25 листопада 2021 р. від ТОВ «ВКФ «ЮГО»; копія видаткової накладної №3428 від 25 листопада 2021р. від ТОВ «ВКФ «ЮГО» ; податкова накладна №270 від 25 листопада 201р. від ТОВ «ВКФ «ЮГО»; копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 13 грудня 2021 року; копія платіжного доручення №3829 від 25 листопада 2021р.; рахунок на оплату №3767 від 30 листопада 2021 р. від ТОВ «ВКФ «ЮГО»; копія видаткової накладної №3478 від 30 листопада 2021р. від ТОВ «ВКФ «ЮГО»; податкова накладна №322 від 30 листопада 201р. від ТОВ «ВКФ «ЮГО»; копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 13 грудня 2021 року; копія платіжного доручення №3841 від 30 листопада 2021 року; рахунок на оплату №31302 від 11 листопада 2021 року від ТОВ «Сантехпоставка Україна»; копія видаткової накладної №11398 від 10 грудня 2021 р. від ТОВ «Сантехпоставка Україна»; податкова накладна №1036 від 10 грудня 201р. від ТОВ «Сантехпоставка Україна»; копія квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 24 грудня 2021 року; копія платіжного доручення №3865 від 10 грудня 2021 р.; форма 20-ОПП від 28 вересня 2020 року реєстраційний номер 9245437937; форма 20-ОПП від 06 липня 2021 року реєстраційний номер 9180772897; виписка з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; витяг 1511234500379 з реєстру платників податку на додану вартість; наказ №8 від 29 липня 2021 р. про підвищення посадових окладів та введення в дію нового штатного розпису; копія ліцензії Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 09 серпня 2016 року №29-Л; копія листа Державної архітектурно-будівельної інспекції України про продовження строку дії ліцензії; копія Дозволу від 04 липня 2016 року №239.16.35; копія Дозволу від 04 липня 2016 року №238.16.35; договір оренди нежитлового приміщення №58/О/20К від 01 вересня 2020 року (т.1 а.с.49-250, т.2 а.с.1-48, 91-96).

Незважаючи на подані документи, комісією Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 09.08.2022 року прийнято рішення №7177688/39761660, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 09.12.2021 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів. У графі "встановлено, що товариство отримує послуги, згідно договору підряду у ТОВ "Радіанс Прайм" (код ЄДРПОУ 44063887), купує товари для здійснення послуг ремонту у ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ) та ТОВ "Сантехпоставка Україна" (43440782), у яких згідно звіту 20-ОПП відсутні основні засоби для здійснення діяльності. Крім того, відсутні документи щодо оплати послуг ТОВ "Радіанс Прайм" (згідно договору підряду), документів щодо перевезення необхідних будівельних матеріалів та вантажно-розвантажувальних послуг" (т.1 а.с.239-240).

На думку позивача, прийняте контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправним та підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Отже у даній справі рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є предметом спору, який передано на розгляд адміністративного суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли, суд керується та виходить з наступного.

Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Відповідно до пункту 71.1 статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно пунктів 74.1, 74.3 статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.7 статті 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).

У пункті 12 Порядку №1246 зазначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 13, 14, 15 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 18 Порядку №1246 передбачено, що на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка набрала чинності 01.02.2020 року та якою зокрема затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Вказана постанова Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року набрала чинності з 01 лютого 2020 року.

У пункті 3 Порядку №1165 наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.

Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний зокрема вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних, поданих позивачем на реєстрацію до ЄРПН, стали висновки контролюючого органу про відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Одержавши квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач направив до контролюючого органу пояснення на підтвердження реальності здійснення операцій щодо поставку товару, зазначеного у податковій накладній, реєстрація якої зупинена.

Комісія регіонального рівня - комісія ГУ ДПС у Кіровоградській області, розглянувши ці документи, прийняла спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Надаючи правову оцінку спірному рішенню відповідача-1, суд виходив з того, що наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Порядок №520).

Цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктами 2, 3 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктами 6, 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 12 Порядку №520 передбачено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Згідно з пунктами 26, 29 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

До складу комісій регіонального рівня входять посадові особи головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пункту 40 Порядку №1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. Рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування. Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.

Згідно з пунктами 44, 45, 46 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

На вимогу суду відповідач-1 надав протокол засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області №88 від 09.08.2022 року, на якому прийняте спірне рішення. Згідно з цим протоколом комісією розглядалося повідомлення з поясненнями ТОВ "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення господарських операцій за податковою накладною №2 від 09.12.2021 року та вирішено відмовити у її реєстрації (т.2 а.с.64-68).

Зі змісту цього протоколу та спірного рішення суд убачає, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної стало ненадання платником податку копій документів, а у додатковій інформації рішення також вказано про те, що товариство отримує послуги, згідно договору підряду у ТОВ "Радіанс Прайм" (код ЄДРПОУ 44063887), купує товари для здійснення послуг ремонту у ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ) та ТОВ "Сантехпоставка Україна" (43440782), у яких згідно звіту 20-ОПП відсутні основні засоби для здійснення діяльності. Крім того, відсутні документи щодо оплати послуг ТОВ "Радіанс Прайм" (згідно договору підряду), документів щодо перевезення необхідних будівельних матеріалів та вантажно-розвантажувальних послуг.

Суд зазначає, що позивач після зупинення реєстрації податкової накладної з метою її розблокування, спростування сумнівів контролюючого органу в реальності господарських операцій з капітального ремонту будівлі інфекційного відділення "Бобринецької лікарні" Бобринецької міської ради, припущень щодо ризиковості його фінансово-господарської діяльності, надав пояснення та документи на підтвердження вчинення господарських операцій та настання обставин, з якими закон пов`язує виникнення податкових зобов`язань та права виписки податкової накладної за правилом першої події (датою зарахування коштів від покупця на банківський рахунок позивача як оплата товарів, що підлягають постачанню, або датою відвантаження товарів).

Доказів того, що господарські відносини позивача з комунальним некомерційним підприємством "Бобринецька лікарня "Бобринецької міської ради" (код ЄДРПОУ 01995108) щодо капітального ремонту будівлі інфекційного відділення "Бобринецької лікарні" Бобринецької міської ради не підтверджуються, а вид, обсяг і якість операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, не відповідають дійсності, відповідачами суду не надано.

Щодо твердження відповідача-1 у протоколі засідання та у спірному рішення про те, що позивач отримує послуги, згідно договору підряду у ТОВ "Радіанс Прайм" (код ЄДРПОУ 44063887), купує товари для здійснення послуг ремонту у ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ) та ТОВ "Сантехпоставка Україна" (43440782), у яких згідно звіту 20-ОПП відсутні основні засоби для здійснення діяльності, суд зазначає наступне.

Відносини між учасниками попередніх ланцюгів постачань товарів та послуг не мають безпосереднього впливу на дослідження факту реальності господарської операції, вчиненої між останнім у ланцюгу постачань платником податку та його безпосереднім контрагентом.

Навіть якщо контрагент (постачальник по ланцюгу) і порушив вимоги податкового законодавства, то це тягне відповідальність та негативні наслідки саме для цієї особи. Зазначена обставина не є підставою для позбавлення платника податку (покупця товарів, робіт, послуг) права на відшкодування ПДВ за правочином з таким контрагентом у разі, якщо платник податку виконав усі передбачені законом умови щодо отримання такого відшкодування, сплатив за виконані послуги і має документальне підтвердження розміру свого податкового кредиту та здійснених витрат.

Посилання податкового органу на аналіз податкової інформації отриманої відносно контрагентів платника податків, зокрема, на відсутність у останнього умов необхідних для здійснення такого роду господарської діяльності, відсутність достатньої кількості трудових та матеріальних ресурсів, необхідних для здійснення спірних господарських операцій щодо наданих послуг, є необґрунтованими, оскільки чинне податкове законодавство не ставить умовою дійсності правочинів, а також виникнення податкових зобов`язань платника у залежність від стану податкового обліку його контрагента, наявності чи відсутності у останнього основних фондів, тощо.

Більш того, за результатами господарської діяльності та взаємовідносин з ТОВ "Радіанс Прайм" (код ЄДРПОУ 44063887), ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ) та ТОВ "Сантехпоставка Україна" (43440782) складені між ними податкові накладні зареєстровані в ЄРПН у встановленому законом порядку без зауважень (т.2 а.с.6, 18, 24, 30, 36). Позивач надав суду докази оплати послуг ТОВ "Радіанс Прайм" згідно договору підряду (т.2 а.с.7). В той же час, на виконання приписів частини 2 статті 77 КАС України, контролюючим органом не надано суду доказів щодо відсутності зареєстрованих транспортних засобів, в тому числі вантажних автомобілів, які належать на праві приватної власності або на праві оренди позивачу.

Верховний Суд у постановах від 20.01.2022 року у справі №140/4162/21, від 27.07.2022 року у справі №520/15348/2020, від 28.06.2022 року у справі №380/9411/21 зробив висновок, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних. При цьому, як свідчить зміст пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для вирішення відповідною комісією контролюючого органу питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено, не є вичерпним.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено податкову накладну, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена.

Можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Суд встановив, що контролюючий орган, зупинивши реєстрацію податкової накладної, не вказав позивачу на необхідний, достатній та вичерпний перелік документів, які позивач мав надати на пропозицію контролюючого органу на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної. Попри те, що позивач надав письмові пояснення та копії документів, контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної, пославшись на ненадання платником податку копій документів.

На підставі частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "… адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".

Відповідачем-1 по справі, як суб`єктом владних повноважень, не виконано покладеного на нього обов`язку щодо доказування правомірності прийнятого спірного рішень.

Верховний Суд у постановах від 08.02.2022 року у справі №380/8213/21, від 18.05.2022 року у справі №500/3703/20, від 29.06.2022 року у справі №380/8213/21 у подібних правовідносинах вказав, що за загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Згідно з пунктом 13 Порядку №520 рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Розглянувши спір, суд прийшов до висновку, що спірне рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області від 09.08.2022 року №7177688/39761660 не відповідає вимогам та принципам управлінської діяльності, закріпленим у частині 2 статті 2 КАС України, так як прийняте необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, всупереч повноваженням відповідача та вимогам чинного законодавства. А відтак, це рішення є протиправним та підлягає скасуванню. Таким чином, позов у цій частині позовних вимог підлягає задоволенню.

Вирішуючи похідну позовну вимогу про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд дійшов до таких висновків.

Частиною 3 статті 245 КАС України передбачено, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

За правилами Порядку №1246 реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДПС України, якою ведеться цей реєстр, та здійснюється з дотриманням пункту 12 цього Порядку. При цьому перевірка наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної не проводиться.

Оскільки контролюючий орган 30.12.2021 року прийняв надіслану позивачем податкову накладну №2 від 09.12.2021 року, відтак він не установив при її формуванні та поданні порушень вимог, передбачених пунктами 201.1, 201.10 статті 201, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 ПК України, Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами. Натомість контролюючий орган безпідставно відмовив у реєстрації податкової накладної, винісши протиправне рішення, яке судом у цій справі скасовано.

Тому з метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, скасовуючи рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області про відмову в реєстрації податкової накладної, суд також покладає на відповідача-2 обов`язок зареєструвати відповідну податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання.

Щодо клопотання позивача про встановлення судового контролю, суд дійшов до таких висновків.

Згідно зі статтею 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановленому законом.

Примусове виконання судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому законом (частина 4 статті 372 КАС України).

Відповідно до частин 1, 8 статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах здійснюється також у порядку, встановленому статтею 287 цього Кодексу.

З огляду на з`ясовані у даній справі обставини та визначений судом спосіб захисту прав позивача, суд не вбачає підстав для встановлення судового контролю під час ухвалення судового рішення.

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.

Частинами 1 статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збір в сумі 2481 грн. (т.2 а.с.49).

Враховуючи положення статті 139 КАС України та задоволення позову повністю суд дійшов висновку про те, що на користь позивача слід стягнути судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2481 грн. за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Кіровоградській області, як органу, який прийняв протиправне рішення.

Керуючись статтями 9, 139, 242-246, 250, 251, 255, 268, 269, 287 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (відокремлений підрозділ) та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення, а також зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 09.08.2022 року №7177688/39761660 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 09.12.2021 року на суму 1260369,03 грн. (в т.ч. ПДВ - 210063,17 грн.) товариства з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" №2 від 09.12.2021 року на суму 1260369,03 грн. (в т.ч. ПДВ - 210063,17 грн.) днем її подання на реєстрацію, а саме 30.12.2021 року.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" (код ЄДРПОУ 39761660) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2481 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ ВП 43995486).

Копію рішення суду надіслати сторонам.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Реквізити сторін:

позивач товариство з обмеженою відповідальністю "ОВК ТЕХНОЛОДЖІ" - проспект Правди, буд.14/22, кв.40, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25013; код в ЄДРПОУ 39761660;

відповідач-1 Головне управління ДПС у Кіровоградській області (відокремлений підрозділ) - вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006; код в ЄДРПОУ ВП 43995486;

відповідач-2 Державна податкова служба України - Львівська площа, 8, м. Київ, 04655; код в ЄДРПОУ 43005393.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.П. Казанчук

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2023
Оприлюднено23.02.2023
Номер документу109110482
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —340/3763/22

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 02.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 09.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

Рішення від 17.02.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

Ухвала від 16.08.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні