Ухвала
від 15.02.2023 по справі 490/701/23
ЦЕНТРАЛЬНИЙ РАЙОННИЙ СУД М. МИКОЛАЄВА

Центральний районний суд м. Миколаєва

54020, м. Миколаїв, вул. Декабристів, 41/12, inbox@ct.mk.court.gov.ua

490/701/23

н\п 1-кс/490/1552/2023

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2023 року слідчий суддя Центрального районного суду м. Миколаєва ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання слідчого в ОВС СВ УСБУ в Херсонській області ОСОБА_5 про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою щодо

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, уродженця с. Першотравневе Бериславського району Херсонської області, одруженого, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ,

який підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 110 КК України, -

ВСТАНОВИВ:

В провадженні СВ УправлінняСБ Українив Херсонськійобласті перебувають матеріали кримінального провадження № 22022230000000060 від 04.04.2022 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 110 КК України.

04.02.2023 року у вказаному кримінальному провадженні ОСОБА_6 в порядку, передбаченому ч. 1 ст. 278 КПК України повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5, ст. 27 ч. 3 ст. 110 КК України.

Згідно вказаного повідомлення, що громадянин російської федерації ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , будучи співробітником спецслужби російської федерації - співробітником 3 відділу 9 управління Департаменту оперативної інформації федеральної служби безпеки рф (позивний «Сабір»), у невстановлений досудовим розслідуванням час (але не пізніше початку березня 2022 року), з порушенням правил перетину державного кордону України прибув у м. Херсон для організації діяльності, спрямованої на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України.

Так, до завдань на тимчасово окупованій державою-агресором території Херсонської області, що входять до сфери повноважень ОСОБА_7 , відноситься встановлення влади окупаційних військ російської федерації на території населених пунктів Херсонської області; керування процесами створення та діяльністю окупаційних органів влади, у тому числі правоохоронних органів; створення умов неможливості дії українських органів влади та законів на вказаній території; впровадження обігу грошової одиниці, використання системи оподаткування, реєстрації та діяльності суб`єктів господарської діяльності, органів влади та місцевого самоврядування, надання освітніх та медичних послуг, роботи правоохоронної та судової систем тощо за законами російської федерації.

Крім того, ОСОБА_7 на території Херсонської області впроваджується агентурна робота стосовно посадових осіб органів державної влади, представників правоохоронних органів, військовослужбовців, проукраїнськи налаштованих громадян, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, з метою їх переходу на бік ворога в умовах війни або дискредитації Збройних Сил України та Уряду України.

На виконання означених вище протиправних дій, що вчиняються в умовах ведення бойових дій та окупації частини території України, ОСОБА_8 , діючи за попередньою змовою групою осіб з числа представників фсб, росгвардії та збройних сил російської федерації, здійснив сукупність дій, спрямованих на залучення та об`єднання для вчинення злочинів зазначених осіб, розподіл між ними ролей та повноважень, надання відповідних вказівок та керування їх діями, забезпечення матеріальними ресурсами та засобами для виконання заходів, направлених на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, та інших злочинів, додержання заходів конспірації, розробку планів протиправної діяльності та вчинення конкретних злочинів.

Упродовж березня-серпня 2022 року ОСОБА_7 , усвідомлюючи протиправність своїх дій, будучи обізнаним з правилами та звичаями ведення війни, знаючи що російською федерацією ведеться агресивна війна проти України та частина території Херсонської області окупована військами рф, діючи на виконання узгодженого заздалегідь злочинного плану, за попередньою змовою з іншими, не встановленими досудовим розслідуванням особами, вчиняє дії, спрямовані на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, а саме:

- 25.04.2022 захоплено приміщення Херсонської міської ради та заблоковано діяльність органу місцевої влади та самоврядування. 26.04.2022 призначено військового коменданта Херсонської області ОСОБА_9 . У цей же день голові Херсонської міської ради, його заступникам, керівникам комунальних підприємств м. Херсона, департаментів, управлінь Херсонського виконавчого комітету, старостам округів, головам районних рад повідомлено, що так званим «губернатором Херсонської області» та представником російської федерації в Херсонській області призначений ОСОБА_10 ;

- на території окупованої частини Херсонської області створені правоохоронні та судові органи, які діють відповідно до законодавства російської федерації;

- здійснюється примусова перереєстрація комунальних підприємств, установ медичної, освітньої та соціальної галузей, суб`єктів господарської діяльності у податковій та реєстраційних системах російської федерації. Зазначене призвело до часткового або повного припинення їх діяльності;

- повністю перекрито постачання продуктів харчування, медичних препаратів та ліків з території України, підконтрольній Збройним Силам та Уряду України.

Отримані у ході розслідування фактичні дані вказують на те, що ОСОБА_7 з метою досягнення кінцевої злочинної мети проведення незаконного референдуму на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, а саме приєднання тимчасово окупованої військами рф території Херсонської області до складу російської федерації, підтримував постійний зв`язок з громадянами України, яким надає завдання та вказівки щодо вчинення протиправних дій на досягнення вказаної вище злочинної мети.

Крім того, безпосередньо ОСОБА_7 та під його керівництвом на виконання заздалегідь узгодженого злочинного плану іншими невстановленими співробітниками фсб рф на тимчасово окупованій території Херсонської області впроваджується агентурна робота, метою якої є якнайширше залучення місцевого населення громадян України, до співпраці з підрозділами держави-агресора та їх перехід на бік ворога в умовах дії в Україні правового режиму воєнного стану.

У ході розслідування встановлено, що на початку березня 2022 року (більш точний час не встановлено, але не пізніше 03.03.2022) ОСОБА_7 залучив до своєї протиправної діяльності громадянина ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

При цьому ОСОБА_6 було достовірно відомо, що м. Херсон з 02.03.2022 фактично окупований військами російської федерації та що ними ведуться активні наступальні бойові дії, спрямовані на просування у глиб країни. Також ОСОБА_6 , особисто спілкуючись із співробітником фсб рф ОСОБА_7 , усвідомлював, що дії останнього на території Херсонської області спрямовані на встановлення влади окупаційних військ держави-агресора на тимчасово окупованій території Херсонської області, неможливість дії українських органів влади та законів на вказаній території, а також впровадження законів російської федерації, що створювало підґрунтя для проведення псевдореферендуму з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, що є тяжкими наслідками.

У той же час ОСОБА_6 , розуміючи суспільну небезпечність своїх дій та бажаючи їх настання, погодився порадами сприяти протиправним діям ОСОБА_7 , розуміючи, що кінцевою метою таких дій є зміна меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України.

Зокрема, діючи за дорученням вказаного вище представника спецслужби російської федерації, ОСОБА_6 надавав йому допомогу шляхом пропозицій щодо осіб, яких він міг би залучити до співробітництва і роботи у сформованих державою-агресором на окупованих території м. Херсона та Херсонської області державних та правоохоронних органах.

Так, у березні 2022 року ОСОБА_6 під час особистої зустрічі із начальником Управління поліції охорони в Херсонській області ОСОБА_11 запропонував останньому зустрітись із представником фсб рф з метою обговорення можливості зайняття ним ( ОСОБА_11 ) посади у сформованому державою-агресором правоохоронному органі.

У подальшому за рекомендацією ОСОБА_6 щодо можливого співробітництва та призначення у сформовані представниками держави-агресора на окупованих територіях м. Херсона та Херсонської області державні і правоохоронні органи співробітник фсб рф ОСОБА_7 у телефонній розмові пропонував співробітництво начальнику Управління поліції охорони в Херсонській області ОСОБА_11 , колишньому співробітнику МВС України ОСОБА_12 та іншим особам.

При цьому ОСОБА_6 особисто спілкувався із своїми колишніми колегами з органів МВС/НПУ та із знайомими з метою схилення їх до зайняття посад у сформованих державою-агресором незаконних органах державної влади та правоохоронних органах.

Указані вище протиправні дії призвели до фактичного встановлення влади окупаційних військ держави-агресора на тимчасово окупованій території Херсонської області, неможливості дії українських органів влади та законів на вказаній території, а також впровадження законів і грошової одиниці російської федерації, що створюівло підґрунтя для проведення псевдореферендуму з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, що є тяжкими наслідками.

14.02.2023 року винесено постанову про оголошення ОСОБА_6 в розшук.

Слідчий звернувся до слідчого судді Центрального районного суду м. Миколаєва з погодженим із прокурором відділу Херсонської обласної прокуратури ОСОБА_13 клопотанням про застосування відносно ОСОБА_6 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою. В обґрунтування клопотання вказав, що ОСОБА_7 підозрюється у вчиненні особливо тяжкого злочину, за вчинення яких передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від десяти до п`ятнадцяти років або довічним позбавленням волі з конфіскацією майна або без такої. Підозра є обґрунтованою, підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, є ризики того, що підозрюваний може переховуватись від органів досудового розслідування та суду; незаконно впливати на свідків у кримінальному провадженні; вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється. Запобігти вказаним ризикам та забезпечити належне виконання підозрюваним покладених на нього процесуальних обов`язків не зможе обрання більш м`якого запобіжного заходу.

В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав та просив задовольнити.

Захисник проти задоволення клопотання заперечував посилаючись на необґрунтованість ризиків.

Заслухавши пояснення учасників процесу, вивчивши матеріали клопотання та кримінального провадження, приходжу до наступного.

Згідно зі змістом ст.ст. 131-132 КПК України, запобіжні заходи є заходами забезпечення кримінального провадження і застосовуються на підставі ухвали слідчого судді або суду.

Стаття 177 КПК України містить правові норми щодо мети та підстав застосування запобіжних заходів. Метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам: 1) переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; 2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; 3) незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні; 4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином; 5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується. Підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді, суду вважати, що підозрюваний, обвинувачений, засуджений може здійснити дії, передбачені частиною першою цієї статті.

Відповідно до ч. 1 ст. 183 КПК України, тримання під вартою є винятковим запобіжним заходом, який застосовується виключно у разі, якщо прокурор доведе, що жоден із більш м`яких запобіжних заходів не зможе запобігти ризикам, передбаченим статтею 177 цього Кодексу, крім випадків, передбачених частиною п`ятою статті 176 цього Кодексу.

Згідно ч. 1 ст. 194 КПК України, під час розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя, суд зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про: 1) наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним, обвинуваченим кримінального правопорушення; 2) наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених статтею 177 цього Кодексу, і на які вказує слідчий, прокурор; 3) недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризику або ризикам, зазначеним у клопотанні.

Згідно положень ч. 6 ст. 193 КПК України, слідчий суддя може розглянути клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та може обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного, обвинуваченого лише у разі доведення прокурором наявності підстав, передбачених статтею 177 цього Кодексу, а також наявності достатніх підстав вважати, що підозрюваний, обвинувачений виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або оголошений у міжнародний розшук. У такому разі після затримання особи і не пізніш як через сорок вісім годин з часу її доставки до місця кримінального провадження слідчий суддя, суд за участю підозрюваного, обвинуваченого розглядає питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід, про що постановляє ухвалу.

Згідно вимог п.п. 3 і 4 ст. 5 Конвенції про основоположні права та свободи та практику Європейського суду з прав людини, обмеження права особи на свободу і особисту недоторканість можливе лише в передбачених законом випадках за встановленою процедурою.

ОСОБА_6 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення,передбаченого ч.3ст.110КК України,яке відносяться до категорії особливо тяжкого злочину, за вчинення якого передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від десяти до п`ятнадцяти років або довічним позбавленням волі з конфіскацією майна або без такої. Підозра є обґрунтованою, підтверджується наступними зібраними матеріалами кримінального провадження: матеріалами НСРД, проведених у порядку статей 263 і 264 КПК України, у ході яких отримані дані щодо дій ОСОБА_7 , як співробітника фсб рф, у м. Херсоні та Херсонській області, у тому числі спрямовані на формування незаконних правоохоронних органів та органів влади, підбору та призначення осіб з числа місцевих мешканців на посади у зазначені органи, санкціонування та керування проведенням незаконних обшуків, здійснення агентурної роботи тощо. Зокрема, отримані докази спілкування ОСОБА_7 з громадянином ОСОБА_6 , і в подальшому з ОСОБА_11 за рекомендацією ОСОБА_6 з приводу призначення ОСОБА_11 на посаду у створеному державою-агресором правоохоронному органі; протоколом допиту свідка ОСОБА_11 , який показав, що у другій половині березня 2022 року він зустрічався з ОСОБА_6 у м. Херсоні за ініціативою останнього, у ході розмови ОСОБА_6 запропонував йому зайняти посаду у створеному державою-агресором правоохоронному органі, та сказав, що ОСОБА_11 наберуть з цього приводу. Після цього, протягом декількох днів йому набрав невідомий чоговік, який назвався ОСОБА_14 , сказав що він від ОСОБА_6 і запропонував зустрітись з приводу зазначеного вище питання; протоколом допиту свідка ОСОБА_15 , який показав, що у квітні-травні 2022 року до нього декілька разів приходили співробітники спецслужб рф, у тому числі чоловік, який називався ОСОБА_14 , із пропозицію зайняття посади у створеному державою-агресором правоохоронному органі. Крім того, неодноразово у м. Херсоні в парку біля кафе «Літо» він бачив зустрічі зазначеного ОСОБА_14 із громадянами ОСОБА_10 та ОСОБА_6 . Також, у червні 2022 року, під час особистої розмови із ОСОБА_6 останній сказав йому, що збирається виїжджати, але таким чином, щоб відвести від себе підозру у співпраці з представниками фсб рф та ОСОБА_10 з цієї розмови свідок зрозумів, що ОСОБА_6 , зокрема, консультував представників фсб рф у питаннях призначення на посади у створені ними правоохоронні органи на окупованих територіях, рекомендуючи тих чи інших осіб із числа своїх знайомих та колишніх підлеглих; протоколом впізнання за фотознімками, проведеними із свідком ОСОБА_15 , у ході чого останній впізнав двох співробітників фсб рф (встановлені у кп 22022230000000060), з якими у нього відбувались зустрічі ОСОБА_7 (Сабір) та ОСОБА_16 (встановлюється); протоколом допиту свідка ОСОБА_12 , який показав, що під час перебування в окупації у м. Херсоні з ним зв`язувався представник фсб рф Сабір, який пропонував зайняти посаду у створеному ними правоохоронному органи на окупованих територіях, а також щодо рекомендацій інших осіб із числа своїх знайомих та колишніх підлеглих на призначення; протоколом впізнання за фотознімками, проведеними із свідком ОСОБА_12 , у ході чого останній впізнав співробітника фсб рф ОСОБА_7 ( ОСОБА_14 ); протоколом огляду приміщення домоволодіння за адресою: АДРЕСА_2 , у якому проживали представники фсб рф, під час чого вилучені документи, що свідчать, зокрема, про проведення агентурної роботи, та підбору і призначення осіб у сформовані державою-агресором незаконні правоохоронні органи на території Херсонської області; допитами свідків ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 та інших, які показали, що з ними проводили зустрічі ( ОСОБА_17 та ОСОБА_18 були незаконно затримані) представники фсб рф (які не називали себе та були у масках на обличчях), які пропонували/примушували співпрацювати з ними.; оперативними матеріалами (відповіді на доручення слідчого), згідно яких встановлено проведення підривної діяльності співробітниками фсб рф на території окупованої частини Херсонської області, спрямованої, у тому числі, на формування незаконних правоохоронних органів, органів влади, та як кінцевий результат на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України.

04.02.2023 року у відповідності до вимог статей 278, 111, 112, ч. 8 ст. 135 КПК України, про повідомлення ОСОБА_6 про підозру, а також повістка про виклик останнього до органу досудового розслідування як підозрюваного у кримінальному провадженні № 22022230000000060, розміщені відповідні публікації в засобі масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження (газеті КМУ «Урядовий кур`єр» та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора) однак останній не з`явився.

З урахуванням викладеного, тяжкості покарання, яке загрожує ОСОБА_6 у разі визнання його винним в інкримінованому правопорушенні, того факту, що ОСОБА_6 знаходиться в державному розшуку, його фактичне місцезнаходження до цього часу не встановлено, вважаю доведеною наявність ризиків, передбачених п.п. 1, 3, 5 ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме того, що підозрюваний може переховуватись від органів досудового розслідування та суду; незаконно впливати на свідків у кримінальному провадженні; вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється.

Враховуючи викладене,оскільки прокуроромдоведено наявністьмети тапідстав застосуваннядо підозрюваного ОСОБА_6 запобіжного заходуу виглядітримання підвартою,а такождоведено, що підозрюваний оголошений у розшук та перебуває на тимчасово окупованій території України, вважаю необхідним клопотання прокурора задовольнити.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 197 КПК України, строк дії ухвали слідчого судді про тримання під вартою не може перевищувати шістдесяти днів, який у відповідності до ч. 2 цієї ж статті обчислюється з моменту взяття під варту, а якщо взяттю під варту передувало затримання підозрюваного, обвинуваченого, - з моменту затримання.

Керуючись ст.ст.183,193,194,196,309КПК України,-

УХВАЛИВ:

Клопотання- задовольнити.

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , обрати запобіжний захід у вигляді тримання під вартою строком.

Питання про застосування обраного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжного заходу або його зміну на більш м`який запобіжний захід розглянути після його затримання і не пізніш як через 48 годин з часу доставки до місця кримінального провадження.

Ухвала може бути оскаржена до Миколаївського апеляційного суду протягом 5 днів.

Повний текст ухвали оголошено 17 лютого 2023 року о 11 год. 00 хв.

СЛІДЧИЙ СУДДЯ ОСОБА_21

СудЦентральний районний суд м. Миколаєва
Дата ухвалення рішення15.02.2023
Оприлюднено23.02.2023
Номер документу109123536
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів тримання під вартою

Судовий реєстр по справі —490/701/23

Ухвала від 28.02.2023

Кримінальне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Подзігун Г. В.

Ухвала від 28.02.2023

Кримінальне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Подзігун Г. В.

Ухвала від 14.02.2023

Кримінальне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Подзігун Г. В.

Ухвала від 09.02.2023

Кримінальне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Подзігун Г. В.

Ухвала від 09.02.2023

Кримінальне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Подзігун Г. В.

Ухвала від 15.02.2023

Кримінальне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Подзігун Г. В.

Ухвала від 09.02.2023

Кримінальне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Подзігун Г. В.

Ухвала від 09.02.2023

Кримінальне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Подзігун Г. В.

Ухвала від 09.02.2023

Кримінальне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Подзігун Г. В.

Ухвала від 15.02.2023

Кримінальне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Подзігун Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні