Рішення
від 14.02.2023 по справі 906/436/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" лютого 2023 р. м. Житомир Справа № 906/436/22

Господарський суд Житомирської області у складі: судді Сікорської Н.А.

секретар судового засідання: Русецька Ю.О.

за участю представників сторін:

від позивача: Боримська І.О. - адвокат, ордер серія АА №1228531 від 15.08.2022 ( в режимі відеоконференції);

представника відповідача-2: Олійник В.В. - адвокат, ордер серія АІ №1265063 від 15.08.2022;

представника відповідача-3: Федосюк В.О - діє в порядку самопредставництва, згідно витягу з ЄДРЮФОПГФ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Здвиж ресурс"

до 1. Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "АНТАРЕС-АГРО"

3. Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державна служба геології та надр України

про визнання недійсним та скасування рішення селищної ради, визнання недійсним договору оренди, скасування рішення та запису державного реєстратора, скасування реєстрації земельної ділянки

Процесуальні дії по справі.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Здвиж Ресурс" звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовом до Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області, Товариства з обмеженою відповідальністю "Антарес-Агро" та Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про:

1) визнання недiйсним та скасування рішення п`ятдесят другої ceciї Брусилівської селищної ради сьомого скликання № 1741 вiд 23.10.2020 "Про затвердження документації із землеустрою та умов проведення земельних торгів з продажу права оренди ділянок комунальної власності" в частині:

- затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою зміни цільового призначення, що перебуває у комунальній власності Брусилівської селищної ради, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га, з землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам)(16.00) на для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01);

- проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га, що перебуває у комунальній власності Брусилівської селищної ради;

2) визнання недiйсним договору оренди земельної дiлянки за адресою: Житомирська область, Брусилівський район, Брусилівська ОТГ (Карабачинська сільська рада), кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га, що укладено 29.04.2021 мiж Брусилівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Антарес-Агро";

3) скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 61270372 вiд 01.11.2021, прийнятого державним реєстратором Вишевицької сільської ради Радомишльського району Житомирської областi Єрмоленко Олександром Юрійовичем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право оренди земельної дiлянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га за Товариством з обмеженою відповідальністю "Антарес-Агро" на підставі договору оренди землі, серія та номер 62-03-10, виданий 29.04.2021.

4) скасування запису про інше речове право номер 44761479 вiд 08.07.2021, вчинений державним реєстратором Вишевицької сільської ради Радомишльського Житомирської областi Єрмоленко Олександром Юрійовичем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право оренди земельної дiлянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га за Товариством з обмеженою відповідальністю "Антарес-Агро";

5) скасування державної реєстрації земельної дiлянки, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га в Державному земельному кадастрi;

6) зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Житомирській областi скасувати запис в Державному земельному кадастрi та закрити Поземельну книгу про державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 15.07.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 16.08.2022.

04.08.2022р. на адресу суду від Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області надійшов відзив на позовну заяву (т.2, а.с.1-135).

11.08.2022р. до суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Здвиж ресурс" надійшла відповідь на відзив Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області (т.2, а.с.136-157).

Ухвалою від 16.08.2022 суд відклав підготовче засідання на 08.09.2022.

22.08.2022р. ТОВ "АНТАРЕС-АГРО" до суду подано відзив на позовну заяву (т.2, а.с.171-186).

29.08.2022р. від ГУ Держгеокадастру у Житомирській області засобами електронного зв`язку надійшов відзив на позов (т.2, а.с.187-193).

06.09.2022р. від позивача надійшли відповіді на відзив Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області та ТОВ "АНТАРЕС-АГРО" (т.2, а.с.194-205, 206-215).

07.09.2022 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Здвиж ресурс" надійшло клопотання, згідно якого позивач просить долучити до матеріалів справи додаткові докази та поновити пропущений строк (т.3, а.с.1-89).

В судовому засіданні суд розглянув клопотання позивача, поновив строк на подачу доказів та долучив їх до матеріалів справи.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 07.09.2022 суд відклав підготовче засідання на 28.09.2022.

23.09.2022р. від ТОВ "АНТАРЕС-АГРО" надійшли заперечення на відповідь на відзив (т.3, а.с.95-108).

23.09.2022р. від позивача надійшло клопотання про долучення доказів (т.3, а.с.121-138).

У судовому засіданні 28.09.2022 суд постановив ухвалу про перерву у підготовчому судовому засіданні до 12.10.2022, яка занесена до протоколу судового засідання від 28.09.2022.

Ухвалою суду від 12.10.2022р. залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державну службу геології та надр України та відкладено підготовче засідання на 17.11.2022.

16.11.2022 до суду від Державної служби геології та надр України надійшла заява на виконання ухвали Господарського суду Житомирської області від 12.10.2022, в якій викладено пояснення щодо обставин справи (т.3, а.с.189-202).

У зв`язку з масованими ракетними обстрілами території України та оголошенням повітряної тривоги у Житомирській області з 08 год. 03 хв. до 10 год. 57 хв., судове засідання, призначене на 10:00 год.17.11.2022 не відбулось.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 18.11.2022 підготовче засідання призначено на 08.12.2022.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 08.12.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 05.01.2023.

У судовому засіданні від 05.01.2023 судом оголошено перерву до 11.01.2023.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 11.01.2023 суд відклав розгляд справи по суті на 19.01.2023.

Ухвалою суду від 19.01.2023р. розгляд справи по суті відкладено на 14.02.2023р.

В судовому засіданні 14.02.2023р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказав, що ним з серпня 2015 року вчинялися дії для отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення торфу, в тому числі, дослідно-промислової розробки Карабачинської ділянки торфу, яка розташована на землях запасу Карабачинської сільської ради Брусилівського району Житомирської області.

З метою отримання спеціального дозволу, ТзОВ "Здвиж ресурс" зверталось до Житомирської обласної ради, до Департаменту екології та природних ресурсів Житомирської ОДА, до Брусилівської районної ради, Карабачинської сільської ради та до Міністерства екології та природних ресурсів України.

Рішенням Карабачинської сільської ради від 01.09.2015 було надано погодження на отримання спеціального дозволу на користування надарами з метою геологічного вивчення торфу, в тому числі дослідно-промислової розробки ділянки торфу, яка розташована на землях запасу Карабачинської сільської ради.

Рішенням Житомирської обласної ради від 10.09.2015 № 1634 було погоджено ТзОВ отримання спеціального дозволу на користування надрами.

04.11.2015 р. начальником Державної екологічної інспекції у Житомирській області затверджено Екологічну карту Карабачинської ділянки.

18.01.2016 Міністерство екології та природних ресурсів України повідомило ТзОВ "Здвиж ресурс" про прийняття рішення підтвердити можливість надання спеціального дозволу на користування надрами заи певних умов.

Позивач зазначив, що тим самим ще з 2015 року ним було доведено до відома органів місцевого самоврядування, які були на той час уповноважені приймати рішення з передачі земельних ділянок у користування, що ТзОВ "Здвиж ресурс" вживає активних заходів з отримання спеціального дозволу на користування надрами.

12.08.2021р. ТОВ "Здвиж Ресурс" отримало спеціальний дозвіл на користування надрами №5266.

Рішенням Брусилiвської селищної ради №608 від 24.09.2021р. за заявою ТзОВ "Здвиж ресурс" було надано дозвiл нa виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної дiлянки для геологічного вивчення торфу, в тому числі дослідно-промислової розробки ділянки торфу (Карабачинська ділянка).

На підставі заяви ТОВ "Здвиж ресурс" інженером-землевпорядником Драган Ю.В. був виготовлений Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Здвиж ресурс" загальною площею 73,3446 га в оренду терміном на 15 років з метою геологічного вивчення торфу, в тому числі дослідно-промислова розробка родовища (Карабачинська ділянка)

Позивач вказав, що Графічними матеріалами (викопіювання з Публічної карти України), що виготовлені інженером-землевпорядником Драган Ю.В., земельна ділянка Карабачинського родовища загальною площею 73,3446 га перетинається із земельною ділянкою кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 площею 45,5120 га, яка була зареєстрована в Державному земельному кадастрі 27.08.2018 року.

Позивач вказав, що рішенням п`ятдесят другої ceciї Брусилівської селищної ради сьомого скликання №1741 вiд 23.10.2020 "Про затвердження документації із землеустрою та умов проведення земельних торгів з продажу права оренди ділянок комунальної власності" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, що перебуває у комунальній власності Брусилівської селищної ради із земель запасу з метою зміни цільового призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та вирішено провести земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди.

Позивач вважає незаконним вказане рішення, таким, що суперечить чинному законодавству та порушує права позивача, оскільки на земельній ділянці кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 розташоване родовище (Карабачинська ділянка) корисних копалин. Земельна ділянка мала бути віднесена до категорії "землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення" з цільовим призначенням "розміщення та експлуатація основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами". Цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва є незаконним, а право оренди не підлягало продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).

29.04.2021 проведено земельні торги з продажу лоту № 65597, а саме: земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102.

За результатами земельних торгів 29.04.2021 між Брусилівською селищною радою та ТзОВ "Антарес-Агро" укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102.

Позивач вважає, що укладений договір оренди є недійсним з наступних підстав.

ТзОВ "Антарес" (відповідач 2), як орендар земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 не має спеціального дозволу на користування надрами, що вказує на порушення ч. 4 ст. 66 Земельного кодексу України та ч. 2 ст. 18 Кодексу України про надра.

Земельна ділянка повинна мати категорію "землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення" з цільовим призначенням "розміщення та експлуатація основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами", однак була передана в оренду, як земельна ділянка з цільовим призначенням "для сільськогосподарського товарного виробництва", що вказує на порушення ч. 1 ст. 66 Земельного кодексу України.

Оскільки на земельній ділянці кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 знаходиться родовище торфу, тому згідно ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України право на неї не підлягало продажу на земельних торгах.

Виходячи з того, що договір оренди від 29.04.2021, укладений між Брусилівською селищною радою та ТзОВ "Антарес-Агро" є недійсним, позивач вважає, що підлягає скасуванню рішення державного реєстратора вiд 01.11.2021, індексний номер 61270372 про державну рестрацію права оренди земельної дiлянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га за Товариством з обмеженою відповідальністю "Антарес-Агро" та запис номер 44761479 вiд 08.07.2021 державного реєстратора Вишевицької сільської ради в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право оренди земельної дiлянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га за Товариством з обмеженою відповідальністю "Антарес-Агро".

Факт того, що земельна ділянка кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, перетинається із земельною ділянкою, на яку ТзОВ "Здвиж ресурс" 12.08.2021 видано спеціальний дозвіл на користування надрами, вказує про наявність перешкод у реалізації позивачем права постійного користування земельною ділянкою.

У зв`язку з цим, згідно ст. 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" та пункту 114 Порядку ведення державного земельного кадастру позивач вважає, що в Державному земельному кадастрі необхідно скасувати державну реєстрація земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 та закрити Поземельну книгу.

Брусилівська селищна рада у відзиві на позов вказала, що земельна ділянка кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 була передана селищній раді відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області вiд 22.12.2018 №65020/14-18-СГ та акта приймання-передачі від 22.12.2018 і відомості про обмеження у її використанні були відсутні.

Зазначила, що право комунальної власності на спірну земельну ділянку було внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на момент проведення земельного аукціону.

Окрім того, під час здійснення процедури земельних торгів жодних зауважень від контролюючих органів щодо її порушення не надходило.

Звертає увагу, що при подачі звернень до Житомирської обласної ради, Департаменту екології та природних ресурсів та Карабчинської сільської ради позивач на надавав графічні матеріали із зображенням орієнтовного місцезнаходження земельної ділянки, отже позивач самовільно визначив конкретне місце розташування земельної ділянки та її конфігурацію.

Щодо надання дозволу ТзОВ "Здвиж ресурс" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 73,4 га, то останній не надавався дозвіл на відведення земельної ділянки за рахунок існуючих земельних ділянок, а також з виходом в межі населеного пункту смт. Брусилів.

ТОВ "АНТАРЕС АГРО" у відзиві на позов вказує, що земельна ділянка кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 не відноситься до особливо цінних земель, а тому Брусилівська селищна рада не мала обмежень щодо зміни її цільового призначення.

Посилання позивача на отримання спеціального дозволу як пріорітет у користуванні земельною ділянкою вважає безпідставним, оскільки земельну ділянку було надано товариству у користування рішенням від 23.10.2020р., а дозвіл позивач отримав лише 12.08.2021р.

Вважає, що факт незвернення Державної служби геології та надр України перед проведенням аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами за погодженням до Брусилівської селищної ради сформував у позивача помилкове уявлення, що у нього з моменту отримання дозволу виникло право на користування надрами на земельній ділянці, яка належить на праві користування ТОВ "АНТАРЕС АГРО".

Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області у відзиві на позовну заяву заперечило проти позову, вказавши, що управління було розпорядником земель сільськогосподарського призначення до 27.05.2021р..

Згідно наказу наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 15.03.2018 р. № 45 "Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності" була проведена інвентаризація земель і при проведенні інвентаризації земель у 2018 році обмежень щодо використання спірної земельної ділянки встановлено не було.

Згідно технічної документації спірна земельна ділянка, яка відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення, була передана у комунальну власність Брусилівської селищної ради згідно наказу від 22.12.2018р.

Вказує, що селищна рада формально задовольнила клопотання позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, не дослідивши обставини його надання та не перевіривши його на відповідність вимогам чинного законодавства.

Зазначає, що позивачем не наведено доводів та не надано доказів в підтвердження порушення управлінням прав або законних інтересів позивача.

Також відповідач-3 вказав, що підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки відсутні, оскільки позивач, відповідно до ч.4 ст.66 ЗК України, може встановити сервітут на частину цієї земельної ділянки, що не передбачає скасування реєстрації земельної ділянки в ДЗК.

Крім того, вказав, оскільки у відповідача 3 жодних відносин з позивачем не виникало, і не порушував його прав, відтак Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області не є належним відповідачем

Позивач у відповідях на відзиви зазначив, що на частині спірної земельної ділянки розташовано родовище (Карабачинська ділянка) корисної копалини загальнодержавного значення - торфу, тому вона повинна мати категорію "землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення" та цільове призначення "розміщення та експлуатація основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами", зміна призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" є незаконною. Окрім того, така земельна ділянка не підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).

Вказує, що факт перетинання спірної земельної ділянки з Карабчинською ділянкою свідчить про наявність перешкод у реалізації позивачем права постійного користування земельною ділянкою.

ТОВ "АНТАРЕС-АГРО" у запереченнях на відповідь на відзив не погодилося з доводами позивача щодо неправомірної зміни цільового призначення.

Вказує, що проект на проведення геологічного дослідження не є належним доказом, оскільки предметом дослідження було Карабчинська ділянка торфу, яка лише частково перетинається зі спірною ділянкою, і неможливо встановити де саме відбиралися проби.

Третя особа - Державна служба геології та надр України у своїй заяві на виконання ухвали Господарського суду Житомирської області від 12.10.2022, яка надійшла до суду 16.11.2022 пояснила порядок проведення аукціону з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та надала відповідні докази.

Представник відповідача 1 - Брусилівської селищної ради та третьої особи в засідання суду не з`явилися, просили розглядати справу за відсутності їх представників (т.3, а.с.189-202, т.4, а.с.28).

Згідно ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи, що явка представників сторін в судове засідання не визнавалась обов`язковою, суд розглянув справи за відсутності представника відповідача 1 та третьої особи.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

14.05.2021 Державною службою геології та надр України проведено аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами №SUE001-UA-20210325-42669.

12.08.2021 Державною службою геології та надр України видано ТОВ "Здвиж Ресурс" спеціальний дозвіл на користування надрами №5266 з метою геологiчного вивчення торфу, у тому числі дослiдно-промислової розробки родовища, затвердження запасiв ДКЗ України за промисловими категоріями; ділянка надр, що надається у користування, - Карабачинська ділянка, що розташована в Житомирській областi, Житомирського району, 1.6 км на пiвденний схiд вiд села Карабачин, площею 73,4 га, строком на 5 рокiв (т.1, а.с.53-54).

12.08.2021р. між Державною службою геології та надр України (Держгеонадра) і ТОВ "Здвиж Ресурс" (надрокористувач) укладено угоду №5266 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, відповідно до п.1.1 якої Держгеонадра надає надрокористувачу право тимчасового користування земельною ділянкою надр з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин, а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватися умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією угодою та нормами діючого законодавства. Згідно з п.п.2.1, 2.2 вказаної угоди, місцезнаходження ділянки надр: 1,6 км на південний схід від села Карабачин Житомирського району Житомирської області. Просторові межі ділянки надр, яка є предметом цієї угоди, ступінь геологічного вивчення та освоєння об`єкта надрокористування, відомості про кількість прогнозних запасів (ресурсів) корисних копалин на час надання дозволу вказуються надрокористувачем у характеристиці ділянки надр, яка є додатком 1 та невід`ємною частиною цієї угоди (т.1, а.с.86-92).

16.08.2021р. ТОВ "Здвиж ресурс" звернулось до Брусилiвської селищної ради з листом №12/7 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо вiдведення земельної дiлянки площею 73,4 га, яка розмiщена 1,6 км на пiвденний схiд вiд села Карабачин Брусилiвської селищної ради, в оренду терміном на 15 рокiв для геологiчного вивчення торфу, у тому числi дослідно-промислова розробка родовища (Карабачинська дiлянка), затвердження запасiв ДКЗ України за промисловими критерiями (т.1, а.с.66).

Рішенням 13-ої сесії 8-го скликання Брусилiвської селищної ради №608 від 24.09.2021р. надано дозвiл ТОВ "Здвиж ресурс" нa виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної дiлянки орiєнтовною площею 73,4000 га, яка розмiщена 1,6 км на пiвденний схiд вiд села Карабачин Брусилiвської селищної ради Житомирської областi, в оренду на 15 рокiв для геологiчного вивчення торфу, у тому числi дослiдно-промислова розробка родовища (Карабачинська ділянка), затвердження запасiв ДКЗ України за промисловими критерiями (т.1, а.с.67).

На замовлення ТОВ "Здвиж ресурс" iнженером-землевпорядником Драганом Ю.В. розроблено проект землеустрою щодо вiдведення земельної дiлянки ТОВ Здвиж ресурс загальною площею 73,3446 га, яка розмiщена 1,6 км на пiвденний схiд вiд села Карабачин Брусилiвської селищної ради Житомирської областi в оренду терміном на 15 рокiв для геологiчного вивчення торфу, у тому числi дослiдно-промислова розробка родовища (Карабачинська дiлянка) затвердження запасiв ДКЗ України за промисловими критерiями (т.1, а.с.68-110).

Рішенням державного кадастрового реєстратора Відділу №7 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Львівській області №РВ-4600059502022 вiд 31.05.2022 відмовлено у внесеннi вiдомостей (змiн до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав: електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа; розташування в межах земельної дiлянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної дiлянки або її частини; невідповідність поданих документів законодавству, а саме: пп.6 п.27 розд.Х Перехідних положень Земельного кодексу України.

Крім того вказано, що площа перетину із земельною ділянкою кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 складає 44,8363 га (т.1, а.с.116-119).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, Відділом у Брусилівському районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області земельну дiлянку з кадастровим номером 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га, яка розташована за адресою: Житомирська область, Брусилiвський район, Брусилiвська ОТГ (Карабачинська сiльська рада), з цільовим призначенням: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення зареєстровано 22.08.2018 на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробленої ПФ Юрекс" Юридична консультація та майнова експертиза".(т.1, а.с.169-173).

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирськiй областi вiд 22.12.2018 №6-5020/14- 18-СГ "Про передачу земельної дiлянки державної власності у комунальну власність", ГУ Держгеокадастру у Житомирськiй областi, яке на той час мало статус розпорядника земельних дiлянок державної форми власності, передало Брусилівській селищній раді Брусилiвського району Житомирської областi у комунальну власнiсть земельнi дiлянки сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані за межами населених пунктів на території Брусилівської селищної об`єднаної територіальної громади Брусилiвського району Житомирської областi, згiдно з актом приймання-передачi земельних ділянок від 22.12.2018, у тому числi і земельна дiлянка з кадастровим номером 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га (а.с.108, 109-118, т.2).

Рішенням 32-ої сесії 7-го скликання Брусилівської селищної ради від 22.05.2019 №990 затверджено акт приймання-передачі земельної дiлянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, що є невід`ємною частиною наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирськiй областi вiд 22.12.2018 №6-5020/14- 18-СГ (т.2, а.с.122-133).

Право комунальної власності Брусилівської селищної ради Брусилiвського району Житомирської областi на земельну ділянку з кадастровим номером 1820982000:02:000:8102, зареєстровано 03.03.2020р., що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (т.2, а.с.12-13).

Рiшенням 43 сесії 7 скликання Брусилівської селищної ради №1428 від 25.03.2020р. "Про проведення земельних торгiв та підготовку лота, земельна ділянка за межами населеного пункту с.Карабачин площею 45,5120 га", зокрема, вирiшено: підготувати документацію для проведення земельних торгів з продажу права оренди земельної дiлянки, що включена до Переліку земельних дiлянок комунальної власностi, право оренди яких готується для продажу на земельних торгах (у формi аукцiону) окремими лотами, яка розташована за межами населеного пункту села Карабачин Брусилiвського району Житомирської областi, площею 45,5120 га, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, для ведення товарного сiльськогосподарського виробництва; надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (т.2, а.с.119).

На виконання вищевказаного рішення ПФ Юрекс" Юридична консультація та майнова експертиза розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 45,5120 га, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, для ведення товарного сiльськогосподарського виробництва, з метою продажу права оренди на земельних торгах, що знаходиться за межами с. Карабачин Брусилiвського району Житомирської областi (т.2, а.с. 21-120).

Рiшенням 52 сесії 7 скликання Брусилівської селищної ради від 23.10.2020р. №1741 "Про затвердження документації із землеустрою та умов проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності", зокрема, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної дiлянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га (для ведення товарного сiльськогосподарського виробництва (код 01.01) та вирішено провести земельні торги у формі уукціону з продажу права оренди (т.2, а.с.120-121).

29.04.2021 проведено земельнi торги у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 45,5120 га, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, яка розташована за адресою: Житомирська область, Брусилiвський район, за межами населеного пункту с.Карабачин, (лот №65597), переможцем яких стало ТОВ «АНТАРЕС-АГРО», що вбачається з протоколу земельних торгів №5/2021 (т.2, а.с.20).

За результатами проведення аукціону, 29.04.2021 між Брусилівською селищною радою (орендодавець) та ТОВ «АНТАРЕС-АГРО» (орендар) було укладено договiр оренди землi №62-03-10, відповідно до якого передано в строкове платне користування земельну дiлянку площею 45,5120 га, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, яка розташована за межами населеного пункту с.Карабачин Брусилівського району Житомирської області, для ведення товарного сiльськогосподарського виробництва (т.2, а.с.14-19).

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, 08.07.2021 за ТОВ «АНТАРЕС-АГРО» зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 45,5120 га, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, на підставі договору оренди землi №62-03-10 від 29.04.2021 (т.1, а.с.177-179).

Вважаючи, що рішення Брусилівської селищної ради сьомого скликання №1741 вiд 23.10.2020 "Про затвердження документації із землеустрою та умов проведення земельних торгів з продажу права оренди ділянок комунальної власності" щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою зміни цільового призначення, що перебуває у комунальній власності Брусилівської селищної ради, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га, з землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам)(16.00) на для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01); проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га, що перебуває у комунальній власності Брусилівської селищної ради, а також договір оренди земельної дiлянки за адресою: Житомирська область, Брусилівський район, Брусилівська ОТГ (Карабачинська сільська рада), кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га, що укладений 29.04.2021 мiж Брусилівською селищною радою та ТОВ "Антарес-Агро", порушують його права як особи, яка отримала спеціальний дозвіл на користування надрами, ТОВ "Здвиж Ресурс" звернулося до суду з даним позовом.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно дост.13 Конституції України, земля, її надра є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.

Відповідно дост.122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ч.1ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно з приписамист.124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимистаттею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами 2, 3статті 134 цього Кодексу.

За змістом ч.1ст.134 ЗК України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною 2 цієї статті.

Земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів (ч.1ст.135 ЗК України).

Згідно ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Судом встановлено, що рішенням Брусилівської селищної ради сьомого скликання №1741 вiд 23.10.2020 "Про затвердження документації із землеустрою та умов проведення земельних торгів з продажу права оренди ділянок комунальної власності", зокрема, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою зміни цільового призначення, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, що перебуває у комунальній власності Брусилівської селищної ради із земель запасу на для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та вирішено провести земельнi торги у формі аукціону з продажу права оренди земельної дiлянки, зазначеної в п.1 даного рішення .

Позивач вказав, що відповідач 1 змінив цiльове призначення земельної ділянки із земель запасу (код 16.00) на землі сільськогосподарського призначення - для ведення товарного сiльськогосподарського виробництва (код 01.01), порушивши вимоги чинного законодавства, оскільки вважає, що землі мають цiльове призначення: землi промисловостi, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про землеустрій", цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Основою для визначення цільового призначення земельної ділянки є її належність до відповідної категорії земель і відповідного способу використання.

Відповідно до ч.1ст.19 ЗК України, до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; є) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Положеннями п.п.1.2, 1.4 Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №458, встановлено, що код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі. Класифікацію видів цільового призначення земель визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Відповідно до цієї Класифікації вирізняють, зокрема, такі види цільового призначення:

- сільськогосподарських земель (землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей; землі, надані для діяльності у сфері надання послуг у сільському господарстві, та інше): для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01);

- земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення: землі промисловості (землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд): для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (код 11.01);

- земель запасу, резервного фонду та загального користування: землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) (код 16:00).

За приписами ч.1 ст.22 ЗК України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Виходячи з наведених норм, розрізняють категорії земель за їх цільовим призначенням та види використання земельної ділянки в межах кожної категорії земель.

В той же час, згідно приписів ч.2 ст.19 ЗК України землями запасу є земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб.

Тобто, термін "землі запасу" в цільовому призначенні земельної ділянки, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, свідчив про те, що дана земля не перебувала у користуванні (володінні) фізичних чи юридичних осіб, однак вид використання даної ділянки був саме "землі сільськогосподарського призначення".

Сам факт передачі спірної земельної ділянки з державної власності у комунальну власність Брусилівської селищної ради згідно акту приймання-передачі від 22.12.2018р., на підставі приписів ст.15-1, 117, 122 ЗК України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад", свідчить про її належність до категорії земель сільськогосподарського призначення.

За таких обставин, доводи позивача про неправомірну зміну Брусилівською селищною радою цільового призначення спірної земельної ділянки є безпідставними, оскільки не відповідають фактичним обставинам справи.

Не приймаються до уваги і твердження позивача про те, що на частині спірної земельної ділянки розташовано родовище (Карабачинська ділянка) корисної копалини загальнодержавного значення - торфу, тому вона повинна мати категорію "землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення" та цільове призначення "розміщення та експлуатація основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами".

Згідно ч.1ст.66 ЗК України, до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд.

Разом з тим, на спірній ділянці не розміщуються будівлі та споруди промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд.

Факт наявності на земельній ділянці торфу із глибиною залягання більше одного метра не може свідчити, що така земельна ділянка не може належати до сільськогосподарських земель, а відноситься до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Щодо доводів позивача про порушення його прав як користувача надрами, який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами, оскільки він мав і має правомірні очікування на укладення договору оренди землі для видобування торфу, суд зазначає наступне.

У справі "Пайн Велі Девелопмент ЛТД" та інші проти Ірландії" ЄСПЛ постановив, що статтю 1 Першого протоколу до Конвенції можна застосовувати для захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності.

"Правомірні очікування" виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати таке рішення дійсним та розраховувати на певний стан речей.

У свою чергу, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення ЄСПЛ у справах "Лелас проти Хорватії" від 20.05.2010, "Тошкуце та інші проти Румунії" від 25.11.2008) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах (рішення ЄСПЛ у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини", "Беєлер проти Італії").

Згідно з приписами абз.1 ч.4 ст.66 ЗК України, надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим відповідним робочим проектом землеустрою на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.

Як вже вказувалося, спеціальний дозвіл на користування надрами №5266 з метою геологiчного вивчення торфу, у тому числі дослiдно-промислової розробки родовища, затвердження запасiв ДКЗ України за промисловими категоріями, отримано ТОВ "Здвиж Ресурс" 12.08.2021.

В той же час, спірна земельна ділянка була передана в оренду відповідачу 2 на підставі договору оренди, укладеного 29.04.2021р.

Тобто, правовідносини з приводу розпорядження та користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1820982000:02:000:8102 виникли до отримання позивачем спеціального дозволу на користування надрами і станом на день проведення земельних торгів Брусилівською селищною радою у позивача не виникло право користування вказаною земельною ділянкою для користування надрами.

За вказаних обставин, відсутні підстави вважати про порушення відповідачами 1 і 2 права правомірного очікування позивача.

Вчинення позивачем дій щодо отримання дозволу на користування надрами та земельної ділянки у 2015-2016 роках не свідчить про існування правомірного очікування, оскільки, виходячи з приписів ст.66 ЗК України та ст.18 Кодексу України про надра, земельна ділянка для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, може бути надана лише після оформлення в установленому порядку прав користування надрами (отримання спеціального дозволу), яке в даному випадку відбулося вже після передачі спірної земельної ділянки в оренду іншій особі.

Окрім того, суд звертає увагу, що згідно абз.2 ч.4 ст.66 ЗК України земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються власникам спеціальних дозволів на дослідно-промислову розробку родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами (із автоматичним продовженням строку дії сервітуту в разі продовження строку дії відповідного спеціального дозволу на користування надрами) без зміни цільового призначення цих земельних ділянок, крім земель природно-заповідного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення та водного фонду.

Слід вказати, що наявність спору через порушення або оспорювання прав та інтересів особи, яка звертається до суду за їх захистом, є обов`язковими, а тому обов`язком позивача відповідно до статей 73, 74, 76, 77 Господарського процесуального кодексу України є доведення в установленому законом порядку наявності факту порушення його прав та інтересів відповідачами в справі.

З урахуванням цих норм, правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси особи, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Позов може бути задоволений лише у випадку встановлення факту порушення, не визнання або оспорення відповідачем (відповідачами) прав, свобод чи інтересів позивача. Якщо такого факту не встановлено, позов не підлягає задоволенню.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 22.05.2019 у справі № 686/8227/17 та від 03.12.2020р. у справі №910/1421/20.

Як зазначив Верховний Суд у постанові від 20.11.2019 у справі № 752/900/15-ц, захисту підлягають не теоретичні або примарні права, а права практичні та ефективні.

Враховуючи викладене, позивач не довів, яким чином оскаржені рішення селищної ради та договір оренди, а також факт державної реєстрації спірної земельної дiлянки та іншого речового права, які здійснені до моменту отримання ним спеціального дозволу, на дату їх вчинення порушили його права як користувача надрами.

Відповідно до ч.1ст.21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно з ч.10ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідностіКонституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Отже підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації, а в даному випадку, позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Враховуючи викладені обставини, суд дійшов висновку, що позивач не довів належними й допустимими доказами невідповідність рішення рішення п`ятдесят другої ceciї Брусилівської селищної ради сьомого скликання №1741 вiд 23.10.2020 "Про затвердження документації із землеустрою та умов проведення земельних торгів з продажу права оренди ділянок комунальної власності" та договору оренди земельної дiлянки за адресою: Житомирська область, Брусилівський район, Брусилівська ОТГ (Карабачинська сільська рада), кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га, від 29.04.2021 нормам чинного законодавства, а також порушення ними прав та охоронюваних законом інтересів позивача, в зв`язку з чим позовні вимоги про визнання їх недійсними задоволенню не підлягають.

Також, не підлягають задоволенню позовні вимоги про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 61270372 вiд 01.11.2021, скасування запису про інше речове право номер 44761479 вiд 08.07.2021 як такі, що є похідними від вимог про визнання недійсними рішення селищної ради №1741 вiд 23.10.2020 та договору оренди від 29.04.2021р., в задоволенні яких відмовлено.

Щодо скасування державної реєстрації земельної дiлянки з кадастровим номером 1820982000:02:000:8102 площею 45,5120 га в Державному земельному кадастрі та зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Житомирській областi скасувати запис в Державному земельному кадастрi та закрити Поземельну книгу про державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га суд зазначає наступне.

Згідно ч. 1 ст. 24 Закону України "Про державний земельний кадастр", державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку: а) кадастровий номер; б) площа; в) місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця); г) склад угідь; ґ) цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); д) нормативна грошова оцінка; е) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки; є) відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; ж) кадастровий план земельної ділянки; з) дата державної реєстрації земельної ділянки; и) інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей; і) інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;ї) дані про бонітування ґрунтів.

Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки.

Поземельна книга ведеться в паперовій та електронній (цифровій) формі.

Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

До Поземельної книги в паперовій формі долучаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до неї.

Форма Поземельної книги та порядок її ведення визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру .

Судом встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га відбулась 27.08.2018 р. на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробленої ПФ Юрекс" Юридична консультація та майнова експертиза".

Згідно ч. 10 ст. 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Отже скасування державної реєстрації земельної ділянки можливе в разі визнання нечинним наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 15.03.2018 р. № 45 про інвентаризацію на території об`єднаних територіальних громад несформованих земельних ділянок сільськогогосподарського призначення державної власності.

Той факт, що земельна ділянка кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, перетинається із земельною ділянкою, на якій знаходяться корисні копалини, не може бути підставою для скасування державної реєстрації.

Враховуючи вищевикладене вимога про скасування державної реєстрації земельної дiлянки з кадастровим номером 1820982000:02:000:8102 в Державному земельному кадастрі та про закриття Поземельної книги задоволенню не підлягає.

Судові витрати за результатами розгляду справи.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Згідно ч.4 ст.129 ГПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються:

1) у разі задоволення позову - на відповідача;

2) у разі відмови в позові - на позивача;

3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи відмову у задоволенні позовних вимог, у відповідності до п.2 ч.1 та ч.4 ст.129 ГПК України, судові витрати у вигляді судового збору та витрат на професійну правничу допомогу покладаються на позивача.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 24.02.23

Суддя Сікорська Н.А.

1 - до справи

2 - позивачу (рек. з повід)

3-5 - відповідачам (рек. з повід)

- Державна служба геології та надр України ел. пошта: office@geo.gov.ua.

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення14.02.2023
Оприлюднено27.02.2023
Номер документу109174530
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —906/436/22

Постанова від 30.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 03.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 22.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Постанова від 26.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 10.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Рішення від 14.02.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Сікорська Н.А.

Ухвала від 19.01.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Сікорська Н.А.

Ухвала від 11.01.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Сікорська Н.А.

Ухвала від 08.12.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Сікорська Н.А.

Ухвала від 02.12.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Сікорська Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні