Постанова
від 23.02.2023 по справі 160/25096/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

23 лютого 2023 року м. Дніпросправа № 160/25096/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

за участю секретаря судового засідання: Рівної В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.02.2022 року (суддя Букіна Л.Є., м. Дніпро, повний текст рішення складено 11.02.2022 року) в справі №160/25096/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

в с т а н о в и в:

09.12.2021 року ОСОБА_1 (далі по тексту позивач) звернулась до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі по тексту відповідач або ГУ ДПС у Дніпропетровській області), в якому просила визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 01.09.2021 року № 1036449-1-2407-0408.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.02.2022 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати рішення та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити. Свої вимоги обґрунтувала тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт вказувала, що податковим повідомленням-рішенням № 1036449-1-2407-0 від 01.09.2021 року було визначено суму податкового зобов`язання із земельного податку з фізичних осіб за період 2017 2020 років у наступних розмірах: за 2020 рік в сумі 186763,34 грн.; за 2019 року 186763,34 грн.; за 2018 рік в сумі 138551,37 грн.; за 2017 рік в сумі 103756,88 грн., усього до сплати 615834,93 грн. Проте, відповідно до п.286.5 ст.286 ПКУ нарахування фізичним особам сум плати з проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки) які надсилають платнику податку до 1 липня поточного року. Відповідач у супереч вимог п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахував податкове зобов`язання відразу за чотири роки, з виходом за межі податкової давності, яка становить 1095 днів і склав спірне податкове повідомлення-рішення після 1 липня. Апелянт вказувала, що будь-яка грошова оцінка здійснюється на певну дату, виходячи із тих обставин, що існували на момент оцінки. Відповідно до п.286.5 ст.286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами, норма не передбачає розрахунку суми податку у минулих роках, повинна бути інформація про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на поточний рік без застосування нормативної грошової оцінки, яка не існувала на момент року, за який визначено суму податку. Апелянт вказувала, що наказом Мінагрополітики «Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів» від 25.11.2016 року № 489 не передбачено формування витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за минулі роки, тому формування витягів за попередні роки (2017, 2018 і т.д.) суперечить нормам діючого законодавства та не може бути підставою для нарахування земельного податку. Апелянт вказувала, що податковий орган не може діяти довільно та складати податкові повідомлення-рішення заднім числом чи використовувати інформацію для нарахування податку, що не виникла на момент податку а виникла у майбутньому.

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга в межах оскарження та її доводів підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, виходив з того, що визначення платниками суми земельного податку проводиться на підставі даних Державного земельного кадастру та з використанням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначеної у встановленому порядку. Позивач є власником земельної ділянки площею 1,2650 га кадастровий номер 1211900000:02:018:0032, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 . Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Нарахування фізичним особам сум земельного податку проводиться контролюючим органом на підставі НГО земельної ділянки, визначеної у встановленому порядку. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру, зокрема земельного податку. Оцінивши правову природу та порядок формування витягів про нормативну грошову оцінку конкретної земельної ділянки, суд першої інстанції прийшов до висновку, що видача цього документа є способом відображення вартісного показника грошової оцінки земельної ділянки на підставі існуючої у Державному земельному кадастрі інформації щодо неї та із використанням законодавчо встановлених показників. Той чи інший вартісний показник об`єктивно існує та може бути обрахований безвідносно до додержання форми такого витягу, а тому зазначення у витязі із технічної документації про нормативну грошової оцінки земельної ділянки дати, на яку визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відмінну від дати формування цього ж витягу жодним чином не впливає на правильність розрахунку бази оподаткування. Протягом 2017-2020 років ОСОБА_1 здійснювала обрахунок земельної ділянки, виходячи із нормативно грошової оцінки 3937794,00 грн. Проте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області отримано Витяги із технічної документації про НГО спірної земельної ділянки від 15.08.2019 року № 2347/0/200-19, від 15.08.2019 року № 2346/0/200-19, відповідно до змісту яких НГО земельної ділянки з кадастровим номером 1211900000:02:018:0032 становить за період 2017 року - 17.07.2018 року 8300550,50 грн., за період 17.07.2018 року - 2020 року 12450889,00 грн. За розрахунками сума земельного податку земельної ділянки складала 1,25% від НГО до 31.07.2018 року та 1,5 % від НГО з 01.08.2018 року (рішення Новомосковської міської ради від 06.05.2015 року № 1274, від 28.02.2017 року № 316, від 06.07.2018 року № 641, від 28.09.2018 року № 701). Суд першої інстанції вказував, що відповідачем здійснено вірний розрахунок суми земельного податку. Розрахунок податку здійснений виходячи із відповідного розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі інформації, зазначеної у відповідних витягів, а також рішеннях Новомосковської міської ради. Податкове повідомлення-рішення має містити загальний розмір податкового зобов`язання і у разі його оскарження в судовому порядку останнє вважається неузгодженим. Сплачені платником податків платежі не можуть враховуватись судом при наданні правової оцінки податковому повідомленню-рішенню, що є предметом позову, вказані обставини мають місце вже після того, як таке податкове-повідомлення рішення набуває статусу узгодженого.

Матеріалами справи встановлено, що відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-121515292021 від 18.01.2021 року ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 1,2650 га кадастровий номер 1211900000:02:018:0032 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .

Встановлено, що ОСОБА_1 було самостійно обраховано розмір земельного податку за 2017 рік у розмірі 49813,09 грн. ОСОБА_1 подала до Новомосковської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області 31.01.2017 року податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), де визначила суму земельного податку у розмірі 49813,09 грн. або 4151,09 грн. помісячно (грудень 4151,10 грн.). Відповідно до платіжних банківських документів, реєстрі по рахункам, ОСОБА_1 земельний податок за 2017 рік сплатила у розмірі 86771,56 грн.

03.11.2021 року ОСОБА_1 подала уточнену податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік, де внесла уточнення у річний розмір податкового зобов`язання, вказавши до зменшення податкового зобов`язання на 49813,09 грн., вказала суму податку на 2017 рік як 0,00 грн.

Встановлено, що ОСОБА_1 було самостійно обраховано розмір земельного податку за 2018 рік у розмірі 49813,09 грн. та ОСОБА_1 подала до Новомосковської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області 09.02.2018 року податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) де визначила суму земельного податку у розмірі 49813,09 грн. або 4151,09 грн. помісячно (грудень 4151,10 грн.). Відповідно до платіжних банківських документів земельний податок за 2018 рік сплатила у розмірі 68120,92 грн.

13.09.2021 року ОСОБА_1 подала уточнену податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2018 рік, де внесла уточнення у річний розмір податкового зобов`язання, вказавши до зменшення податкового зобов`язання на 49813,09 грн., вказала суму податку на 2018 рік як 0,00 грн.

ОСОБА_1 було самостійно обраховано розмір земельного податку за 2019 рік у розмірі 49813,09 грн. ОСОБА_1 подала до Новомосковської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області 17.01.2019 року податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) де визначила суму земельного податку у розмірі 49813,09 грн. або 4151,09 грн. помісячно (грудень 4151,10 грн.). Відповідно до платіжних банківських документів земельний податок за 2019 рік сплатила у розмірі 49813,08 грн.

Встановлено, що 13.09.2021 року ОСОБА_1 подала уточнену податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2019 рік, де внесла уточнення у річний розмір податкового зобов`язання, вказавши до зменшення податкового зобов`язання на 49813,09 грн., вказала суму податку на 2019 рік як 0,00 грн.

Також ОСОБА_1 було самостійно обраховано розмір земельного податку за 2020 рік у розмірі 49813,09 грн. Подала до Новомосковської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області 31.01.2020 року податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) де визначила суму земельного податку у розмірі 49813,09 грн. або 4151,09 грн. помісячно (грудень 4151,10 грн.). Відповідно до платіжних банківських документів земельний податок за 2020 рік сплатила у розмірі 45661,99 грн.

Встановлено, що 13.09.2021 року ОСОБА_1 подала уточнену податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2020 рік, де внесла уточнення у річний розмір податкового зобов`язання, вказавши до зменшення податкового зобов`язання на 49813,09 грн., вказала суму податку на 2020 рік як 0,00 грн.

Встановлено, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 01.09.2021 року № 1036449-1-2407-0408, яким ОСОБА_1 визначено грошове зобов`язання із земельного податку з фізичних осіб на загальну суму 615834,93 грн., за період 2017-2020 роки. ГУ ДПС у Дніпропетровській області донараховано податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2017 2020 роки та вказано, що ОСОБА_1 сплачувала земельний податок у меншому розмірі, ніж було необхідно. Земельний податок донараховано на підставі інформації отриманої від Новомосковської міської ради та витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2017 2019 роки.

Відповідно до податкових декларацій за 2017 2020 роки з плати за землю, встановлено, що ОСОБА_1 самостійно обраховувала суму земельного податку, беручи для визначення нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 1,2650 га 3937794,00 грн., з яких брала 1%.

Відповідно до платіжного доручення № 532 від 18.11.2021 року ОСОБА_1 сплатила 79890,59 грн. як суму земельного податку за 2017 2020 роки.

Натомість ГУ ДПС у Дніпропетровській області визначило суму земельного податку, виходячи з витягів про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та врахувало, що у 2017 році розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки складав 8300550,50 грн., та враховуючи ставку податку 1,25%, річна сума податку складла 103756,88 грн., з 2018 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2018 року по 16.07.2018 року складала 8300550,50 грн., з 17.07.2018 року 12450889,00 грн., та ставка податку до 31.07.2018 року становила 1,25 %, з 01.08.2018 року ставка податку становила 1,5 %, та визначено суму річного податку у розмірі 138551,37 грн., у 2019 році розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки становив 12450889,00 грн., розмір ставки податку 1,5%, річна сума податку становить 186763,34 грн., відповідно у 2020 році розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки становив 12450889,00 грн., розмір ставки податку 1,5%, річна сума податку становить 186763,34 грн.

Про зміну розмірів нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у приватній власності ОСОБА_1 повідомив Виконавчий комітет Новомосковської міської ради листом від 15.09.2020 року № 1495/0/2-20, адресованим ГУ ДПС у Дніпропетровській області.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2016 рік № 2348 від 15.08.2019 року, сформований та наданий Відділом у Новомосковському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1211900000:02:018:0032 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , становила 4699475 грн., дата формування витягу 14.08.2019 року.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2017 рік 17.07.2018 року № 2346 від 15.08.2019 року, сформований та наданий Відділом у Новомосковському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1211900000:02:018:0032 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , становила 8300550,50 грн., дата формування витягу 14.08.2019 року.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з 17.07.2018 року по 2019 рік № 2347 від 15.08.2019 року, сформований та наданий Відділом у Новомосковському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1211900000:02:018:0032 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , становила 12450889,00 грн., дата формування витягу 14.08.2019 року.

Отже, при винесенні оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, ГУ ДПС у Дніпропетровській області розраховано ОСОБА_1 суму земельного податку, виходячи з нормативної грошової оцінки, вказаної Відділом у Новомосковському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у витягах, дата формування витягів 14.08.2019 року.

Листом від 14.04.2021 року № 0-4-0.23-191/110-21 Відділом у Новомосковському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області підтверджено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211900000:02:018:0032 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з 01.01.2017 року по 16.07.2018 року складала 8300550,50 грн., з 17.07.2018 року по 18.01.2021 року складала 12450889,00 грн.

Відповідно пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Згідно зі ст. 5, ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка відбулась внаслідок проведення нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальних одиниць, вносяться до Поземельної книги без подання заяв, на підставі документації, яка є підставою для внесення таких відомостей.

Згідно п. 286.1, п. 286.5 ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Згідно п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що розмір орендної плати обраховується від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку, у даному випадку земельну ділянку площею 1,2650 га кадастровий номер 1211900000:02:018:0032 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , становить 1,25 %, з 17.07.2018 року 1,5 % від розміру нормативної грошової оцінки. Розмір нормативної грошової оцінки береться платником орендної плати з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Поряд з тим, норми ПК України не містять заборону для контролюючого органу у разі отримання офіційної інформації від органу Держгеокадастру про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначити розмір плати за землю, виходячи з відомої нормативної грошової оцінки.

Суд враховує, що ОСОБА_1 самостійно визначала розмір земельного податку за 2017 2020 роки у розмірі 49813,09 грн. щорічно, виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 3937794,00 грн.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.11.2022 року запропоновано ОСОБА_1 надати інформацію щодо отримання податкових повідомлень-рішень про нарахування земельного податку на 2017 2020 роки, у разі отримання податкових повідомлень-рішень надати їх копії; інформацію, дані, на підставі чого самостійно обраховано земельний податок за 2017 2020 роки (витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2017 2020 роки).

На виконання ухвали, представником позивача надано пояснення щодо обрахунку суми земельного податку. Надано копію витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки на 2016 рік, виданий 12.02.2016 року Управлінням Держгеокадастру у Новомосковському районі Дніпропетровської області, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4699348,50 грн.

ОСОБА_1 не пояснено, яким чином визначала розмір земельного податку за 2017 2020 роки у розмірі 49813,09 грн. щорічно.

Варто враховувати, що уточнюючими деклараціями з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 - 2020 роки, ОСОБА_1 внесла уточнення у річний розмір податкового зобов`язання, вказавши до зменшення податкового зобов`язання та визначила суму плати за землю у 2017 2020 роках як 0,00 грн.

Суд зазначає, що не передбачено необхідності для кожного року, за який платник буде визначити розмір плати за землю отримувати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Норми ПК України не забороняють самостійно вираховувати зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Разом з тим для контролюючого органу навпаки наявний обов`язок отримувати інформацію про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для визначення розміру податку. Головне управління ДПС у Дніпропетровській області отримало витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2017 рік 17.07.2018 року № 2346 від 15.08.2019 року, сформований та наданий Відділом у Новомосковському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1211900000:02:018:0032 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , становила 8300550,50 грн., отримало витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з 17.07.2018 року по 2019 рік № 2347 від 15.08.2019 року, сформований та наданий Відділом у Новомосковському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1211900000:02:018:0032 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , становила 12450889,00 грн. Норми ПК України не забороняють контролюючому органу визначати розмір податку за землю маючи витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2017 рік 17.07.2018 року № 2346 від 15.08.2019 року та з 17.07.2018 року по 2019 рік № 2347 від 15.08.2019 року сформовані 14.08.2019 року, проте визначають нормативну грошову оцінку станом на 2017 2019 роки. Листом від 14.04.2021 року № 0-4-0.23-191/110-21 Відділом у Новомосковському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області підтверджено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211900000:02:018:0032 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з 01.01.2017 року по 16.07.2018 року складала 8300550,50 грн., з 17.07.2018 року по 18.01.2021 року складала 12450889,00 грн.

ГУ ДПС у Дніпропетровській області вірно визначає розмір земельного податку маючи витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно п. 102.1 ст. 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Проте, згідно пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України, на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.

Станом на 01.09.2021 року, дату коли винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення № 1036449-1-2407-0408, минув строк у 1095 днів для визначення податкового зобов`язання з земельного податку за 2017 рік, визначений п. 102.1 ст. 102 ПК України. Проте слід враховувати, що з 18 березня 2020 року законодавчо зупинено перебіг строків давності. Станом на 18.03.2020 року Головним управління ДПС у Дніпропетровській області вже мала б бути визначена сума податку за землю за січень, лютий, 01.03 17.03.2017 року, та у січні, лютому, до 18.03.2020 року минає 1095 днів для нарахування контролюючим органом суми податку з огляду на строк давності. Станом на січень та лютий 2020 року, 18.03.2020 року, місяці коли не зупиняється перебіг строку давності, контролюючий орган вже мав би визначити суму земельного податку для ОСОБА_1 за січень та лютий 2017 року.

Суд також враховує, що при визначені суми грошового зобов`язання для ОСОБА_1 з земельного податку за 2017 2020 роки, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області не врахувало самостійну часткову оплату ОСОБА_1 земельного податку, за 2017 рік у розмірі 86771,56 грн., за 2018 рік 68120,92 грн., за 2019 рік 49813,08 грн., за 2020 рік 45661,99 грн. Відповідно до платіжного доручення № 532 від 18.11.2021 року ОСОБА_1 сплатила 79890,59 грн. як суму земельного податку за 2017 2020 роки.

Визначаючи у податковому повідомленні-рішенні суму земельного податку у розмірі 615834,93 грн., Головне управління не враховує, що ОСОБА_2 частково сплачувала земельний податок, тобто створило умови для подвійного оподаткування.

Розглядаючи правомірність податкового повідомлення-рішення, суд вказує, що з суми, що визначена ним як земельний податок слід виключати за 2017 рік суму податку за січень лютий, 01.03.2017 17.03.2017 року (103756,88 / 12 = 8646,41 х 2 = 17292,82 + 4741,64 (17 днів березня)) та суму самостійно сплаченого нею податку 86771,56 грн. 103756,88 17292,82 86771,56 = - 307,50 (що враховуючи самостійну сплату та строк давності для визначення суми грошового зобов`язання за січень та лютий є сумою переплати). За 2018 рік з визначеної суми 138551,37 грн. слід виключати суму самостійної сплати 68120,92 грн., за 2019 рік з визначеної суми 186763,34 грн. слід виключати суму самостійної сплати 49813,08 грн. та за 2020 рік з суми 186763,34 грн. слід виключати суму самостійної сплати 45661,99 грн. Загалом, сума податкового повідомлення-рішення підлягає зменшенню з огляду на суму самостійної сплати та на суму січня, лютого та частини березня 2017 року. 615834,93 грн. 352292,60 = 263542,33 грн.

Дії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області по визначенню земельного податку для земельної ділянки кадастровий номер 1211900000:02:018:0032 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 є правомірними, проте при визначенні суми земельного податку не враховано строки давності для нарахування податкового зобов`язання (у січні, лютому 2020 року, до 18.03.2020 року не діяла норма, дозволяюча не враховувати строки давності) та не враховано часткову самостійну оплату позивачем сум зобов`язання за 2017 2020 роки.

Податкове повідомлення-рішення від 01.09.2021 року № 1036449-1-2407-0408 у частині суми 352292,60 грн. підлягає скасуванню, у частині 263542,33 грн. суму земельного податку визначено вірно.

Згідно ч. 3, ч. 6 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

У разі задоволення позовних вимог позивача, документально підтверджені та здійснені ним судові витрати повертаються за рахунок бюджетних асигнувань відповідача суб`єкта владних повноважень.

ОСОБА_1 при поданні позову було сплачено судовий збір у розмірі 6158,35 грн., що підтверджується квитанцією № 87523 від 08.12.2021 року. При поданні апеляційної скарги сплатила 9237,53 грн. як судовий збір, що підтверджується квитанцією № 4426-9580-8840-2161 від 11.08.2022 року.

Таким чином, поверненню позивачу підлягає сума судових витрат у вигляді судового збору у сумі 7697,94 грн. (6158,35 грн. + 9237,53 грн./2) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати та прийняти нове рішення про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. 315, ст. 317, ст.ст. 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.02.2022 року в справі №160/25096/21 скасувати.

Прийняти нове рішення.

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 01.09.2021 року № 1036449-1-2407-0408 у частині суми 352292,60 грн.

Стягнути за рахунок власних бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) на користь ОСОБА_1 (код РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 7697,94 грн.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 329 КАС України.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЛ.А. Божко

суддяЮ. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2023
Оприлюднено27.02.2023
Номер документу109198909
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —160/25096/21

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 21.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 29.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 23.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 23.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 22.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні