Рішення
від 27.02.2023 по справі 160/20697/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2023 року Справа № 160/20697/22 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кальника В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

27 грудня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо застосування показника середньої заробітної плати (доходу) по Україні за 2017-2019 роки при призначенні з 01.06.2022 року ОСОБА_1 пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та відмови у застосуванні середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення, тобто за 2019-2021 роки;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01.06.2022 року із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, тобто за 2019, 2020, 2021 роки.

В обґрунтування позову позивач зазначає, що йому 25.02.2020 року було призначено пенсію по інвалідності. Після призначення пенсії по інвалідності позивач продовжував працювати та сплачувати страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Позивач вважає, що він набув право на врахування показника середньої заробітної плати (доходу) за 2019, 2020, 2021 роки під час призначення пенсії за віком з 17.02.2022 року, як особа, яка після призначення пенсії по інвалідності продовжувала працювати та її додатково набутий стаж становить 24 місяці. Проте відповідач провів перерахунок пенсії по інвалідності по стажу (збільшив розмір набутого стажу та коефіцієнту стажу), та обмежив права позивача на врахування при призначенні пенсії за віком показника середньої заробітної плати за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.12.2022 року відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просив в задоволенні позову відмовити. Вказав, що після призначення ОСОБА_1 пенсії по інвалідності, позивач не набув 24 місяців страхового стажу, тому при розрахунку розміру пенсії за віком на пільгових умовах був застосований показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2017-2019 роки, що відповідає встановленим приписам законодавства, відповідно, позовні вимоги є безпідставними та не підлягають задоволенню.

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 було призначено пенсію по інвалідності (3 група) з 25.02.2020 року згідно із Законом України від 09.07.2003 № 1058 «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

16.02.2022 року позивачу виповнилось 50 років та він звернувся до відповідача з заявою про переведення його з пенсії по інвалідності на пенсію за віком.

З 17.02.2022 року позивача переведено з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п.2 ч.2 ст. 114 Закону №1058.

Розмір пенсії позивача обчислено, виходячи із загального страхового стажу 56 років 7 місяців 24 дні.

З розрахунку пенсії вбачається, що при розрахунку пенсії позивачу з 01.06.2022 року був застосований середньомісячний заробіток для обчислення пенсії з урахуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2017 - 2019 роки (7763,17 грн.).

01.10.2022 року позивач звернувся до відповідача з заявою про перерахунок пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії - за 2019, 2020, 2021 рік.

Як зазначено у листі відповідача від 25.07.2022 року за № 22081-15869/Б-01/8-0400/22, враховуючи, що позивач після призначення з 25.02.2020 пенсії по інвалідності не набув 24 місяців страхового стажу, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області для обчислення пенсії за віком було застосовано показник середньої заробітної плати, з якої сплачено страхові внески 2017 - 2019 роки (7763,17 грн.).

Не погодившись з діями відповідача, позивач звернувся з адміністративним позовом до суду.

Вирішуючи спірні правовідносини по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону № 1058-ІV, за рахунок коштів ПФУ в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Згідно з приписами частини другої статті 40 Закону № 1058-IV, заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується ПФУ за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз 1 + Кз 2 + Кз 3 + ... + Кз n); К - страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

Частиною третьою статті 45 Закону № 1058-IV встановлено, що переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами ПФУ.

При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону , із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

В свою чергу, якщо особа після призначення пенсії по інвалідності продовжувала працювати та набула не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі, при переведенні вперше з пенсії по інвалідності на пенсію за віком застосовується середня заробітна плата (дохід), визначена частиною другою статті 40 цього Закону для призначення пенсії.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що частиною третьою статті 45 Закону № 1058-ІV регламентовано порядок переведення з одного виду пенсії, призначеної саме за цим Законом, на інший. Отже, показник середньої заробітної плати при переведенні на інший вид пенсії має бути незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії, передбаченої Законом № 1058-ІV. Виняток становить лише перше переведення особи з пенсії по інвалідності на пенсію за віком, за умови наявності у особи страхового стажу, набутого після виходу на пенсію за віком не менш як 24 місяці.

Так, встановлені обставини справи свідчать, що пенсію по інвалідності позивачу призначено з 25.02.2020 року, після призначення пенсії по інвалідності позивач продовжував працювати та сплачувати страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. При переведенні позивача на пенсію за віком був врахований стаж по 07.03.2022 року, що ставить більше 24 місяців.

Як встановлено судом, за даними офіційного сайту Пенсійного фонду України (https://www.pfu.gov.ua) показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» враховується для обчислення пенсії за 2022 рік, становить 10846,37 грн. Зазначені обставини є загальновідомими, тому згідно з ч. 3 ст. 78 Кодексу адміністративного судочинства України, не підлягають доказуванню.

Натомість, як вбачається з листа відповідача від 25.07.2022 року за № 22081-15869/Б-01/8-0400/22, ним при обрахунку розміру пенсії використано середньомісячний заробіток за три попередні 2017-2019 роки, що суперечить вимогам абз. 3 ч. 3 ст. 45 Закону №1058.

Отже, позивач набув право на врахування показника середньої заробітної плати (доходу) за 2019, 2020, 2021 роки під час призначення пенсії за віком з 01.06.2022 року, як особа, яка після призначення пенсії по інвалідності продовжувала працювати та її додатково набутий стаж становить 24 місяці.

Відповідно до статті 77 частини 1 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З урахуванням наведеного вище, суд дійшов висновку про обґрунтованість та доведеність позовних вимог позивача, а тому, виходячи з вимог вищенаведеного чинного законодавства України та обставин, встановлених в ході розгляду справи, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо застосування показника середньої заробітної плати (доходу) по Україні за 2017-2019 роки при призначенні з 01.06.2022 року ОСОБА_1 пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та відмови у застосуванні середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення, тобто за 2019-2021 роки.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01.06.2022 року із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, а саме, за 2019, 2020, 2021 роки.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору у сумі 992,40 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбаченістаттею295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Кальник

В

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2023
Оприлюднено01.03.2023
Номер документу109215300
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/20697/22

Постанова від 19.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 27.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні