Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 лютого 2023 року Справа№200/5136/22
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Галатіної О.О. розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ТДК Дельта до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування припису №05.3-6/3 від 23.11.2022 року,-
В С Т А Н О В И В:
09 грудня 2022 року до Донецького окружного адміністративного суду через підсистему Електроний суд надійшла адміністративна справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ТДК Дельта до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 .
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 01.12.2022року директор ТОВ ТДК Дельта отримав третій припис 05.3-6/3 від 23.11.2022року від Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо повторного розслідування нещасного випадку, який стався 08.02.2021 року о 16.00год. з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта ОСОБА_1 .
Посилаючись на п. 57 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 337 (далі - Порядок № 337, у редакції від 06.01.2021) позивач наголошує, що за визначених умов Держпраці або її територіальним органом може бути прийнято рішення про призначення одного спеціального розслідування нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння). Натомість в межах спірних правовідносин спірний припис є вже третім, що не відповідає вимогам вищевказаного порядку.
Окрім цього позивач звертає увагу на п. 58 Порядку № 337, а саме: висновки повторного спеціального розслідування нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) можуть бути оскаржені лише у судовому порядку.
На підставі викладеного позивач просив:
визнати протиправним Припис №05.3-6/3 від 23.11.2022 року, виданий директору ТОВ ТДК Дельта Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці щодо повторного розслідування нещасного випадку, який стався 08.02.2021року о 16.00год. з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта Сухай О.І.;
скасувати Припис №05.3-6/3 від 23.11.2022 року, виданий директору ТОВ ТДК Дельта Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці щодо повторного розслідування нещасного випадку, який стався 08.02.2021року о 16.00год.з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта Сухай О.І.
Ухвалою суду від 13 грудня 2022 року позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю ТДК Дельта до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці залишено без руху.
Ухвалою суду від 21 грудня 2022 року прийнято до розгляду позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю ТДК Дельта до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про визнання протиправним та скасування припису №05.3-6/3 від 23.11.2022 року щодо повторного розслідування нещасного випадку. Відкрито провадження в адміністративній справі № 200/5136/22 в порядку спрощеного провадження без виклику сторін.
Ухвалою суду від 27.01.2023 року клопотання адвоката Трофімчука В.В. про залучення третьої особи задоволено. Залучено ОСОБА_1 до справи № 200/5136/22 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача.
Ухвалою суду від 27.01.2023 року клопотання Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про продовження сроку для надання відзиву на позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю ТДК Дельта до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про визнання протиправним та скасування припису №05.3-6/3 від 23.11.2022 року щодо повторного розслідування нещасного випадку задоволено. Продовжено Східному міжрегіональному управлінню Державної служби України з питань праці строк для надання відзиву на позов та доданих до нього документів, встановлений ухвалою суду від Ухвалою суду від 21 грудня 2022 року, - на строк протягом тридцяти днів після отримання даної ухвали.
22.02.2023 року відповідачем було надано відзив на позовну заяву, згідно змісту якого зазначено, що припис за формою Н-9 від 23.11.2022 №05.3-6/3 про проведення повторного розслідування нещасного випадку, внесений Міжрегіональним управлінням за результатами перевірки, проведеної за скаргою потерпілого ОСОБА_1 , а не за власною ініціативою.
Повноваження Міжрегіонального управління щодо перевірки об`єктивності розслідування обставин нещасного випадку, проведеної за скаргою потерпілого, передбачені не пунктом 57 Порядку №337, як помилково вважає позивач, а пунктом 58 Порядку №337, та передбачають можливість призначення повторного (а не спеціального, додаткового) розслідування.
Представник відповідача зазначає, що припис за формою Н-9 від 23.11.2022 №05.3-6/3 внесений не через виявлені Міжрегіональним управлінням факти недотримання ТОВ ТДК Дельта вимог нормативно-правових актів з охорони та гігієни праці під час визначення відповідності умов праці та її безпеки вимогам законодавства про охорону праці, з`ясування обставин і причин настання нещасного випадку, встановлення осіб, які допустили порушення вимог нормативно-правових актів з охорони праці, розроблення плану заходів щодо запобігання подібним нещасним випадкам, а виключно, через проведення розслідування неуповноваженою комісією (порушення вимог пункту 58 Порядку №337, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Міжрегіональне управління дійшло обґрунтованого висновку, що надані ОСОБА_1 у скарзі відомості можуть суттєво вплинути на висновки комісії, що згідно пункту 58 Порядку №337 є підставою для вжиття заходів до призначення повторного розслідування нещасного випадку.
Міжрегіональне управління акцентує увагу суду на тому, що нещасний випадок, що стався 08.02.2021 з ОСОБА_1 , не відповідає ознакам, передбаченим пунктом 10 Порядку №337, та не підлягає спеціальному розслідуванню, тому заходом реагування на необ`єктивність розслідування є не призначення одного спеціального розслідування, а призначення повторного розслідування.
По-друге, дійсно, висновки повторного спеціального розслідування нещасного випадку можуть бути оскаржені лише у судовому порядку (пункт 58 Порядку №337, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Проте, такий порядок оскарження передбачений виключно щодо висновків повторного спеціального розслідування. Щодо нещасного випадку з ОСОБА_1 , то він розслідувався не у порядку спеціального розслідування, як наслідок висновок складений не за результатами спеціального розслідування.
Порядок проведення спеціального розслідування, який регламентовано, зокрема, але не виключно, пунктами 15, 16, 31 Порядку №337, передбачає іншу процедуру призначення розслідування, визначення членів комісії, дослідження обставин, складання та затвердження висновку, проведення повторного спеціального розслідування, а відтак - іншу процедуру оскарження результатів такого розслідування. За таких обставин посилання ТОВ ТДК Дельта на порядок оскарження результатів повторного спеціального розслідування є безпідставними та необґрунтованими. По-третє, посилання ТОВ ТДК Дельта на припис за формою Н-9 від 12.08.2022 №05.3-6/1 є необґрунтованим, оскільки предмет вказаного припису провести розслідування, а не провести повторне розслідування. На момент його внесення розслідування взагалі не було проведене. Припис за формою Н-9 від 12.08.2022 №05.3-6/1 фактично внесений за результатами перевірки, проведеної Міжрегіональним управлінням на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2022 у справі 200/13520/21. На момент внесення припису оцінка висновку розслідування не надавалась, оскільки він був відсутність.
Таким чином відповідач наголошує, що припис за формою Н-9 від 12.08.2022 №05.3-6/1 не є приписом про повторне розслідування.
На підставі викладеного відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 № 2119-ІХ, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, строк дії воєнного стану в Україні продовжено ще на 30 діб, тобто до 25.04.2022.
21.04.2022 на засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 18.04.2022 № 259 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні".
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 на 30 діб.
Указом Президента України від 18.05.2022, затвердженим Верховною Радою України (законопроекти №7389 та №7390), продовжено строк дії воєнного стану із 25 травня 2022 на 90 діб (тобто до 23 серпня 2022).
Указом Президента України від 12.08.2022 № 573/2022, затвердженим Законом України № 2500-IX від 15.08.2022 року продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 07.11.2022 року № 757/2022, затвердженим Законом України № 2738-IX від 16.11.2022 року продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 06.02.2023 року № 58/2023, затвердженим Законом України № 2915-IX від 07.02.2023 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
08.02.2021року о 16.00год. з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта ОСОБА_1 стався нещасний випадок.
18.02.2021року ТОВ ТДК Дельта видала наказ №3 про утворення комісії для розслідування нещасного випадку. В первинну Комісію входили - ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .
13.09.2022 року ТОВ ТДК Дельта отримала припис Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо розслідування нещасного випадку №05.3-6/1 від 12.08.2022 року, який стався 08.02.2021року о 16.00год. з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта ОСОБА_1 . Згідно зобов`язальної частини припису від 12.08.2022 року відповідач вимагає провести розслідування нещасного випадку, який стався 08.02.2021 року з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта ОСОБА_1 у найкоротший термін, скласти та затвердити Акт за формою Н-1 на потерпілого ОСОБА_1
07.10.2022 року ТОВ ТДК Дельта отримала повторний припис №05.3-6/2 Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо повторного розслідування нещасного випадку від 07.10.2022 року, який стався 08.02.2021року о 16.00год. з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта Сухай О.І
Відповідно п. 12 описової частини припису зазначено, що Комісією не забезпечено об`єктивність розслідування нещасного випадку, що стався за участю ОСОБА_1 , 08.02.2021 року. Причиною цього є особиста заінтересованість голови та членів комісії у необ`єктивному розслідуванні нещасного випадку. Так єдиним власником (засновником) ТОВ ТДК Дельта є ОСОБА_4 . Особою, відповідальною за стан охорони праці на ТОВ ТДК Дельта є ОСОБА_5 (дружина ОСОБА_4 ). Уповноваженою особою трудового колективу з питань охорони праці на ТОВ ТДК Дельта є ОСОБА_6 (син ОСОБА_4 ). Комісія з розслідування нещасного випадку створена у складі голови ОСОБА_5 та двох членів ( ОСОБА_6 та ОСОБА_3 ). При чому, попередньо членами Комісії були визнані - ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Більш того 30.06.2021 року ОСОБА_5 , як голова Комісії звернулася до поліції із заявою про притягнення ОСОБА_1 , до кримінальної відповідальності за фактом замаху на заволодіння коштами Фонду соціального страхування шляхом фальсифікації обставин нещасного випадку. При цьому ОСОБА_7 , як голова комісії, до закінчення розслідування нещасного випадку (за 1 рік та 2 місяці до складання Акту) зазначила у заяві, що в ході проведення розслідування нещасного випадку не встановлено, що ОСОБА_1 , отримав тілесні ушкодження під час виконання робіт, що свідчить про упереджене ставлення голови комісії до закінчення розслідування.
Згідно зобов`язальної частини припису від 07.10.2022 року відповідач вимагає провести розслідування нещасного випадку, який стався 08.02.2021 року з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта ОСОБА_1 у найкоротший термін, скласти та затвердити Акт за формою Н-1 на потерпілого ОСОБА_1 .
Згідно Наказу Про утворення комісії для повторного розслідування нещасного випадку від 08.11.2022 року № 15, утворено комісію для проведення повторного розслідування даного нещасного випадку у складі голови комісії ОСОБА_5 відповідальної за стан охорони праці (бухгалтера) ТОВ ТДК Дельта; членів комісії: ОСОБА_8 страхового експерта МВ УВД ФСС у Донецькій області, ОСОБА_6 уповноваженої особи трудового колективу з питань охорони праці (юрисконсульт) ТОВ ТДК Дельта.
09.11.2022 року представником третьої особи було надано клопотання, скероване на адресу представника позивача, згідно зміст якого представник наголосив на передбачений п. 58 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 337, згідно з яким повторне розслідування нещасного випадку проводиться комісією в іншому складі (із заміною всіх членів комісії). Проте до складу комісії, утвореної наказом директора ТОВ ТДК Дельта від 08.11.2022 року № 15 включені у якості членів комісії ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , які входили до складу попередньої комісії, що не відповідає вимогам п. 58 Порядку. На підставі викладеного представник просив: усунути порушення закону при організації повторного розслідування нещасного випадку, який стався 08.02.2021 року з машиністом автокрану ОСОБА_1 ; привести наказ директора ТОВ ТДК Дельта від 08.11.2022 року № 15 Про утворення комісії для повторного розслідування нещасного випадку у відповідність до вимог законодавства, що регулює порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві.
14.11.2022 року на виконання припису від 07.10.2022 року позивач провів повторне розслідування нещасного випадку на виробництві і за його результатами було видано акт від 14.11.2022року.
01.12.2022 року директор ТОВ ТДК Дельта отримав третій припис Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці 05.3-6/3 від 23.11.2022 року щодо повторного розслідування нещасного випадку, який стався 08.02.2021року о 16.00год. з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта Сухай О.І.
Як встановлено в спірному приписі розслідування даного нещасного випадку проведено з порушенням вимог Порядку № 337 від 17.04.2019 року, а саме: розслідування нещасного випадку (Акт, затверджений 15.08.2022) проведено комісією утвореною за наказом по ТОВ ТДК Дельта від 18.02.2021 року № 3 та внесенням змін до складу комісії за наказом від 21.03.2022 № 7 у складі: голови комісії Фоменко тетяни Андріївни відповідальної за стан охорони праці (бухгалтера) ТОВ ТДК Дельта; ОСОБА_3 страхового експерта з охорони праці Добропільського МВ УВД ФСС у Донецькій області. Повторне розслідування нещасного випадку (Акт за формою 11-1/НП, затверджений 15.11.2022 року) проведено комісією, утвореною за наказом по ТОВ ТДК Дельта від 08.11.2021 року № 15 у складі голови комісії ОСОБА_5 відповідальної за стан охорони праці (бухгалтера) ТОВ ТДК Дельта; членів комісії: ОСОБА_6 уповноваженої особи трудового колективу з питань охорони праці (юрисконсульт) ТОВ ТДК Дельта, ОСОБА_8 страхового експерта МВ УВД ФСС у Донецькій області. Тобто повторне розслідування проведено із заміною лише одного із членів комісії , що є порушенням вимог п. 58 Порядку, а саме: повторне розслідування нещасного випадку проводиться комісією в іншому складі (із заміною всіх членів комісії).
Згідно зобов`язальної частини припису від 23.11.2022 року відповідач вимагає провести розслідування нещасного випадку, який стався 08.02.2021 року з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта ОСОБА_1 у найкоротший термін, скласти та затвердити Акт за формою Н-1 на потерпілого ОСОБА_1 .
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд, згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні перевіряє, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 (далі - Положення №96), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до пункту 2 Положення №96 Держпраці у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Згідно із пунктом 7 Положення №96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби України з питань праці від 29.10.2020 №140 затверджено Положення про Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці (далі - Положення №140), згідно із пунктом 1 якого,
Міжрегіональне управління є територіальним органом Держпраці, що їй підпорядковується.
Відповідно до підпункту 29 пункту 4 Положення №140 Міжрегіональне управління відповідно до покладених на нього завдань проводить розслідування та веде облік аварій і нещасних випадків, які підлягають спеціальному розслідуванню, аналізує їх причини, готує пропозиції щодо запобігання таким аваріям і випадкам.
Згідно з ч. 1 ст. 35 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування страхуванню від нещасного випадку підлягають: 1) особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, зокрема які є резидентами Дія Сіті, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах; 2) учні та студенти навчальних закладів, клінічні ординатори, аспіранти, докторанти, залучені до будь-яких робіт під час, перед або після занять; під час занять, коли вони набувають професійних навичок; у період проходження виробничої практики (стажування), виконання робіт на підприємствах; 3) особи, які утримуються у виправних закладах та залучаються до трудової діяльності на виробництві цих установ або на інших підприємствах за спеціальними договорами.
Процедуру проведення розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, що сталися з особами, визначеними частиною першою статті 35 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року № 337 (далі Порядок № 337 в редакції від 06.01.2021 року).
Вимоги цього Порядку поширюються на всіх юридичних і фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та осіб, зазначених у пункті 1 цього Порядку.
За визначенням, наведеним у пункті 3 Порядку № 337, нещасний випадок - обмежена в часі подія або раптовий вплив на працівника небезпечного виробничого фактора чи середовища, що сталися у процесі виконання ним трудових обов`язків або в дорозі (на транспортному засобі підприємства чи за дорученням роботодавця), внаслідок яких заподіяно шкоду здоров`ю, зокрема від одержання поранення, травми, у тому числі внаслідок тілесних ушкоджень, гострого професійного захворювання (отруєння) та інших отруєнь, одержання сонячного або теплового удару, опіку, обмороження, а також у разі утоплення, ураження електричним струмом, блискавкою та іонізуючим випромінюванням, одержання інших ушкоджень внаслідок аварії, пожежі, стихійного лиха (землетрусу, зсуву, повені, урагану тощо), контакту з представниками тваринного та рослинного світу, які призвели до втрати працівником працездатності на один робочий день чи більше або до необхідності переведення його на іншу (легшу) роботу не менш як на один робочий день, зникнення тощо.
Згідно з пунктом 9 Порядку № 337, розслідування (спеціальне розслідування) проводиться у разі настання нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння), у тому числі про які своєчасно не повідомлено роботодавцю чи внаслідок яких втрата працездатності потерпілого настала не одразу.
Як вбачається з матеріалів справи, у ТОВ ТДК Дельта 08.02.2021року о 16.00год. стався нещасний випадок з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта ОСОБА_1 .
Відповідно до п. 11, 12 Порядку № 337 нещасні випадки та/або гострі професійні захворювання (отруєння), що сталися з працівниками підприємств (установ, організацій), їх філій, представництв та інших відокремлених і структурних підрозділів під час виконання трудових обов`язків (крім катастрофи, аварії чи події під час руху транспортних засобів усіх видів) за межами області, де суб`єкт господарювання пройшов державну реєстрацію як юридична особа або фактично перебуває, розслідуються за місцем їх настання. На підприємстві (в установі, організації) утворюється комісія з розслідування нещасних випадків та/або гострих професійних захворювань (отруєнь), що не підлягають спеціальному розслідуванню (далі - комісія). Комісія утворюється наказом роботодавця не пізніше наступного робочого дня після отримання інформації про нещасний випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння) від безпосереднього керівника робіт, повідомлення від закладу охорони здоров`я, заяви потерпілого, членів його сім`ї чи уповноваженої ним особи.
Як встановлено п. 13 Порядку № 337, до складу комісії входять: керівник (спеціаліст) служби охорони праці або посадова особа, на яку роботодавцем покладено виконання функцій з охорони праці (голова комісії); представник робочого органу Фонду; представник первинної організації профспілки (у разі її відсутності - уповноважена найманими працівниками особа з питань охорони праці); лікар з гігієни праці територіального органу Держпраці (у разі настання гострого професійного захворювання (отруєння); інші представники підприємства (установи, організації), посадові особи органів Держпродспоживслужби, ДСНС (у разі потреби та за відповідним погодженням). До складу комісії не може входити безпосередній керівник потерпілого.
Згідно з частинами першою, третьою пункту 54 Порядку № 337 контроль за своєчасністю та об`єктивністю проведення розслідування нещасних випадків та/або гострих професійних захворювань (отруєнь), аварій, підготовкою матеріалів розслідування, веденням їх обліку, вжиттям заходів до усунення причин їх настання здійснюють Держпраці та робочі органи Фонду відповідно до компетенції.
Як вбачається з описової частини припису від 07.10.2022 року та не заперечується позивачем, Комісія з розслідування нещасного випадку, яка була створена вдруге та після отримання першого припису від 13.09.2022 року, складалась з голови ОСОБА_5 та двох членів - ОСОБА_6 та ОСОБА_3 .
Як передбачено п. 55, 56 Порядку № 377, посадова особа Держпраці або її територіального органу має право перевіряти об`єктивність розслідування нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) комісією підприємства (установи, організації), якість оформлених матеріалів та їх відповідність вимогам цього Порядку, а також отримувати іншу інформацію та документи від роботодавця, що стосуються нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння). За результатами перевірки матеріалів розслідування та/або у разі відмови роботодавця провести розслідування нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) чи скласти або затвердити акт за формою Н-1, а також у разі приховування факту нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) посадова особа Держпраці або її територіального органу має право видавати обов`язковий до виконання припис за формою Н-9 згідно з додатком 24 щодо проведення розслідування, оформлення матеріалів розслідування відповідно до вимог цього Порядку. Роботодавець після одержання обов`язкового до виконання припису за формою Н-9 зобов`язаний протягом 10 робочих днів забезпечити вжиття зазначених у ньому заходів, а також притягти до відповідальності працівників, які допустили порушення вимог законодавства. Про вжиття заходів роботодавець письмово повідомляє Держпраці або її територіальному органу в установлений у приписі строк.
Відповідно п. 58 Порядку № 377, протягом трьох років з дати отримання акта за формою Н-1 потерпілий, член його сім`ї чи уповноважена ними особа або органи, установи та організації, представники яких брали участь у розслідуванні нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння), мають право звернутися до роботодавця, Держпраці або її територіального органу щодо призначення повторного розслідування (спеціального розслідування) у зв`язку з незгодою з обставинами та причинами настання нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) та/або з висновком комісії, які викладені в акті за формою Н-1. За наявності документів, що можуть суттєво вплинути на висновки комісії (спеціальної комісії), роботодавцем, Держпраці або її територіальним органом (або юридичною особою, яка утворювала комісію, та її органом управління) вживаються заходи до призначення повторного розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння). Голова Держпраці або керівник її територіального органу у разі невиконання спеціальною комісією визначених цим Порядком обов`язків має право призначити повторне спеціальне розслідування нещасного випадку, притягти до відповідальності посадових осіб територіального органу Держпраці та підприємства (установи, організації), які допустили порушення вимог цього Порядку. Повторне розслідування (спеціальне розслідування) нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) проводиться комісією (спеціальною комісією) в іншому складі (із заміною всіх членів комісії). Висновки повторного спеціального розслідування нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) можуть бути оскаржені лише у судовому порядку.
Згідно викладеного вище, відповідно Наказу Про утворення комісії для повторного розслідування нещасного випадку від 08.11.2022 року № 15, утворено комісію для проведення повторного розслідування даного нещасного випадку у складі голови комісії ОСОБА_5 відповідальної за стан охорони праці (бухгалтера) ТОВ ТДК Дельта; членів комісії: ОСОБА_8 страхового експерта МВ УВД ФСС у Донецькій області, ОСОБА_6 уповноваженої особи трудового колективу з питань охорони праці (юрисконсульт) ТОВ ТДК Дельта.
01.12.2022року директор ТОВ ТДК Дельта отримав третій припис 05.3-6/3 від 23.11.2022року від відповідача Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо повторного розслідування нещасного випадку, який стався 08.02.2021рокуо 16.00год.з машиністом крану автомобільного ТОВ ТДК Дельта Сухай О.І.
Як встановлено в спірному приписі розслідування даного нещасного випадку проведено з порушенням вимог Порядку № 337 від 17.04.2019 року, а саме: розслідування нещасного випадку (Акт за формою 11-1/НП, затверджений 15.08.2022) проведено комісією у складі: голови комісії Фоменко тетяни Андріївни відповідальної за стан охорони праці (бухгалтера) ТОВ ТДК Дельта; ОСОБА_3 страхового експерта з охорони праці Добропільського МВ УВД ФСС у Донецькій області. Повторне розслідування нещасного випадку (Акт за формою 11-1/НП, затверджений 15.11.2022 року) проведено комісією, утвореною за наказом по ТОВ ТДК Дельта від 08.11.2021 року № 15 у складі голови комісії ОСОБА_5 відповідальної за стан охорони праці (бухгалтера) ТОВ ТДК Дельта; членів комісії: ОСОБА_6 уповноваженої особи трудового колективу з питань охорони праці (юрисконсульт) ТОВ ТДК Дельта, ОСОБА_8 страхового експерта МВ УВД ФСС у Донецькій області. Тобто повторне розслідування проведено із заміною лише одного із членів комісії, що є порушенням вимог п. 58 Порядку, а саме: повторне розслідування нещасного випадку проводиться комісією в іншому складі (із заміною всіх членів комісії).
Відтак суд погоджується з порушенням позивачем п. 58 Порядку № 377.
Суд погоджується з тим, що висновки повторного спеціального розслідування нещасного випадку можуть бути оскаржені лише у судовому порядку (пункт 58 Порядку №337, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Проте, такий порядок оскарження передбачений виключно щодо висновків повторного спеціального розслідування. Щодо нещасного випадку з ОСОБА_1 , то він розслідувався не у порядку спеціального розслідування, як наслідок висновок складений не за результатами спеціального розслідування.
Порядок проведення спеціального розслідування, який регламентовано, зокрема, але не виключно, пунктами 15, 16, 31 Порядку №337, передбачає іншу процедуру призначення розслідування, визначення членів комісії, дослідження обставин, складання та затвердження висновку, проведення повторного спеціального розслідування, а відтак - іншу процедуру оскарження результатів такого розслідування. За таких обставин посилання ТОВ ТДК Дельта на порядок оскарження результатів повторного спеціального розслідування є безпідставними та необґрунтованими.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на встановлені судом обставини, оцінюючи докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що відповідачем доведена правомірність дій щодо прийняття спірного припису, а відтак позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідно до приписів статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають відшкодуванню.
Керуючись положеннями КАС України, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ТДК Дельта до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування припису №05.3-6/3 від 23.11.2022 року, - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Направлення даного рішення суду здійснювати шляхом електронного листування на електронні адреси учасників справи.
Суддя О.О. Галатіна
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2023 |
Оприлюднено | 01.03.2023 |
Номер документу | 109215630 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Галатіна О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні