Рішення
від 27.02.2023 по справі 240/30058/22
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2023 року м. Житомир справа № 240/30058/22

категорія 113070200

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Капинос О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Авант" до Відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №309907 від 20.09.2022 року у розмірі 8 500 грн.

В обгрунтування позову зазначає, що спірна постанова є протиправною, оскільки трьохвісний автомобіль (тягач) з двовісним напівпричепом (контейнеровоз), що здійснює перевезення одного або більше контейнерів або змінних кузовів - повною масой складає (26000 + 18000) має право перевозити 44000кг, що і зазначено в п.22.5 Правил дорожнього руху України. Згідно ТТН №427 від 08.08.2022 позивач перевозив власний вантаж в кількості 43520кг. і не перевищив встановленні законодавством вагові норми.

Провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач надав до суду відзив на позов, в якому просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що за результатами перевірки габаритно-вагового контролю було виявлено перевезення вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, а саме: повна маса автопоїзда згідно ТТН №427 від 08.08.2022 складала 43,25 т при дозволених 40т. Відтак, під час перевірки виявлено порушення вимог статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Посадовою особою відділу Укртрансбезпеки у Луганській області проводилась рейдова перевірка вантажних перевезень в с.Тяпче на автодорозі Н-10 "Стрий-Чернівці" 09.08.2022 08 год. 45хв.

В ході перевірки було зупинено належний позивачеві автотранспортний засіб: MAN, державний номер НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 з причепом SCHMITZ, державний номер НОМЕР_3 , свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 , під керуванням водія ОСОБА_1 , який здійснював внутрішнє вантажне перевезення власного вантажу згідно ТТН №427 від 08.08.2022.

За результатами проведення габаритно-вагового контролю складено довідку №0009433 від 09.08.2022, згідно якої повна маса транспортного засобу складає 43,25 т та акт перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом №324702 від 09.08.2022.

Згідно акту перевірки встановлено порушення позивачем п.22.5 ПДР України -перевезення вантажів з перевищенням встановлених законодавством вагових норм, а саме: повна маса автопоїзду згідно ТТН №427 від 08.08.2022 складає 43,52т, що на 8,12% перевищує встановлену вагову норму, за яке передбачена відповідальність абзацом 14 частини першої ст.60 Закону №2344-111 - перевищення встановлених законодавством вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні подільного вантажу.

На підставі акту перевірки, відповідачем прийнято постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу №309907 від 20.09.2022 у розмірі 8 500 грн. на підставі абзацу 14 частини першої ст. 60 Закону №2344-111.

Позивач вважає таку постанову протиправною, тому звернувся до суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-III, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон №2344-III).

Відповідно до частини дванадцятої статті 6 цього Закону, державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Згідно з частиною другою статті 29 Закону України "Про дорожній рух" від 30.06.1993 №3353-ХІІ в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон №3353-ХІІ), з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

За приписами статті 33 Закону України "Про автомобільні дороги" від 08.09.2005 №2862-IV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №2862-IV), рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Процедура проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567).

Відповідно до пункту 14 Порядку №1567 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 11, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Як передбачено статтею 48 Закону №2344-ІІІ, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

В силу вимог пункту 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами № 30 рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Відповідно до підпункту 4 пункту 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року №879 , габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Згідно з пунктами 3, 4, 6 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції

Робота пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується Укртрансбезпекою, її територіальними органами, власниками (балансоутримувачами) зон габаритно-вагового контролю і підприємствами.

Габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно у зонах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.

За приписами пунктів 15-18, 20 Порядку №879 контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.

Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

Габаритно-ваговий контроль транспортного засобу проводиться протягом не більше однієї години (з моменту заїзду транспортного засобу на ваги до кінцевого оформлення матеріалів у разі виявлення порушення).

За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.

Водії під час здійснення габаритно-вагового контролю повинні виконувати законні вимоги посадових осіб та/або працівників Укртрансбезпеки, її територіальних органів та поліцейських.

Статтею 49 Закону №2344-III передбачено, що водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень.

Відповідно до абзацу 14 частини статті 60 Закону №2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Встановлено, що відповідачем прийнято постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу №309907 від 20.09.2022 у розмірі 8 500 грн. на підставі абзацу 14 частини першої ст. 60 Закону №2344-111.

Підставою для застосування штрафу стало порушення позивачем п.22.5 ПДР України - перевезення вантажів з перевищенням встановлених законодавством вагових норм, а саме: повна маса автопоїзду згідно ТТН №427 від 08.08.2022 складає 43,52т, що на 8,12% перевищує встановлену вагову норму, за яке передбачена відповідальність абзацом 14 частини першої ст.60 Закону №2344-111 - перевищення встановлених законодавством вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні подільного вантажу.

Вирішуючи питання щодо наявності підстав для застосування до позивача адміністративно - господарського штрафу, суд виходить з наступного.

Згідно з пунктом 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 №30 (далі - Правила №30), транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Відповідно до п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Правила дорожнього руху), рух транспортних засобів та їх составів допускається у разі, коли їх параметри не перевищують, зокрема, фактичну масу:

44 т - трьохвісний автомобіль (тягач) з двовісним або трьохвісним напівпричепом (контейнеровоз), що здійснює перевезення одного або більше контейнерів або змінних кузовів загальною максимальною довжиною 13,716 метра.

40 т - Автопоїзди: двовісний або трьохвісний автомобіль з двовісним або трьохвісним причепом.

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами проведення габаритно-вагового контролю складено довідку №0009433 від 09.08.2022, згідно якої повна маса транспортного засобу складає 43,25 т. При цьому, відповідач зазначив, що це автопоїзд.

Разом з тим, в свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 , що виданий Коростенським ВРЕР УДАЇ УМВС в Житомирській області на автомобіль зазначено: марка D.l -MAN, модель D.2 - TGA 26, тип D.3 - контейнеровоз-С, повна маса F.1 -26000 ; в свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 виданий Коростенським ВРЕР УДАЇ УМВС в Житомирській області на причіп зазначено: марка D.l - SCHMITZ, модель D.2 - AWF 18 , тип D.3 - спеціалізований причіп пр-контейнеровоз, повна маса F.1 - 18000 .

Копії зазначених свідоцтв містяться в матеріалах справи. Відповідач не надав суду доказів, що вказані документи водієм при перевірці не пред"являлися.

Крім того, водій з актом перевірки ознайомився, де зазначив, що авто є контейнеровозом.

Разом з тим, такі доводи і пояснення водія не були взяті до уваги.

Таким чином, трьохвісний автомобіль (тягач) з двовісним напівпричепом (контейнеровоз), що здійснює перевезення одного або більше контейнерів або змінних кузовів - повною масою складає (26000 + 18000) має право перевозити 44000 кг, що і зазначено в п.22.5 Правил дорожнього руху України.

Згідно ТТН №427 від 08.08.2022 позивач перевозив власний вантаж в кількості 43520 кг, відтак, не перевищив встановленні законодавством вагові норми, з огляду на що, суд дійшов висновку про відсутність у діях позивача порушень статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", оскільки перевезення вантажу водієм здійснювалось без порушення п.22.5 Правил дорожнього руху України.

Доказів протилежного відповідачем не надано.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено суду правомірність спірної постанови.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити.

Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Авант" (вул. В. Сосновського, 43-К,Коростень, Коростенський район, Житомирська область,11500. ЄДРПОУ 22050168) до Відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області Державної служби України з безпеки на транспорті (майдан ім. С.П. Корольова, 12,Житомир,10014. ЄДРПОУ 39816845), про визнання протиправною та скасування постанови, задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області Державної служби України з безпеки на транспорті №309907 від 20.09.2022 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Авант" адміністративно-господарського штрафу у розмірі 8 500 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Авант" судовий збір у розмірі 2481,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Капинос

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2023
Оприлюднено01.03.2023
Номер документу109216151
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —240/30058/22

Ухвала від 29.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 20.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Постанова від 20.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 20.04.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 24.03.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 27.02.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні