Рішення
від 27.02.2023 по справі 460/26889/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

27 лютого 2023 року м. Рівне№460/26889/22

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 доДепартаменту освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася з позовом в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 (далі позивачі) до Департаменту освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації (далі відповідач) про зобов`язання вчинення певних дій.

Позивач просила суд:

- зобов`язати Департамент освіти і науки Рівненської держадміністрації оформити ОСОБА_2 свідоцтво про закінчення 9-го класу Рівненської гімназії християнського освітнього центру "Даниїл";

- стягнути з Департаменту освіти і науки Рівненської держадміністрації на користь ОСОБА_2 матеріальну та моральну шкоду в сумі 11800 (десять тисяч) гривень.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що дитина позивача, ОСОБА_2 , успішно закінчила навчання в 9-му класі Рівненської гімназії християнського освітнього центру "Даниїл" та повинна була отримати свідоцтво про закінчення базової середньої освіти. Для отримання зазначеного свідоцтва відповідач та відповідальний виконавець замовлень на створення документів (свідоцтва) ДП "Інфоресурс" вимагають надати персональні дані дитини. Листом від 27.07.2022 позивач повідомила відповідача про те, що зажадану інформацію надано не буде у зв`язку з релігійними переконаннями сім`ї. Крім того, відповідачу було надано копії завчасно зареєстрованих у навчальному закладі заяв про відмову використання персональних даних дитини. Не зважаючи на це, листом від 03.08.2022 відповідач відмовив ОСОБА_2 у видачі свідоцтва про закінчення базової середньої освіти, чим позбавив останню законного права на освіту. Зазначена відмова є протиправною, оскільки чинне законодавство не передбачає необхідність отримання згоди особи на обробку персональних даних як передумову надання освітніх послуг або видачі документів про освіту. Також, враховуючи відмінне навчання у школі, ОСОБА_2 за умови вступу у навчальний заклад отримувала б стипендію в сумі 1200грн в місяць. Відтак, за 9 місяців навчання втрачено 10800грн стипендії, тобто понесено матеріальні збитки. Виготовлення свідоцтва є монопольним правом відповідача, а тому саме його поведінка стала причиною втраченого року навчання. Це, крім того, завдало моральної шкоди, яка виявилася у відчутті другорядності через релігійні переконання, що може стати травмою психологічною проблемою усього життя.

Ухвалою суду від 06.09.2022 позовну заяву було залишено без руху з встановленням позивачу строку для усунення недоліків.

Позивач недоліки позовної заяви усунула. Ухвалою суду від 25.09.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Приватний заклад "Рівненська приватна гімназія християнського освітнього центру "Даниїл" (далі третя особа), встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, позивачу - на подання відповіді на відзив, третій особі на подання пояснень щодо позову.

02.12.2022 третьою особою подано пояснення щодо позовної заяви, згідно з якими гімназією було виконано всі зобов`язання щодо передачі інформації стосовно дитини позивача для замовлення та отримання свідоцтва про здобуття базової середньої освіти. Гімназія поважає права батьків та їх дітей на свободу совісті та релігійного переконання.

12.12.2022 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно з яким чинним законодавством передбачено обсяг персональних даних, які передаються для Замовлення на виготовлення документів про освіту державного зразка. Зокрема, для Замовлення на виготовлення свідоцтв про базову загальну середню освіту: прізвище, ім`я, по батькові випускника; паспортні дані/дані свідоцтва про народження; дата народження. Відмова особи надати згоду на обробку її персональних даних у Єдиній базі та ІВС "ОСВІТА" унеможливлює обробку таких даних у зазначених базах, зокрема, виготовлення документів про освіту, оскільки законодавством встановлено заборону на обробку персональних даних про фізичну особу без її згоди.

20.12.2022 від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, згідно з якою відповідач порушив конституційні права дитини на освіту та релігійні переконання. Відзив не відповідає суті пред`явленого позову, не спростовує позовних вимог. Зміст відзиву вказує на те, що відповідач фактично перекладає відповідальність за протиправні дії на іншу юридичну особу. Наразі відсутня пряма необхідність отримувати ОСОБА_2 "ідентифікаційний код", як того вимагає відповідач. Крім того, заяви про заборону використання і передавання третім особам персональних даних дитини було вчасно подано до школи. Позивач просила задовольнити позов у повному обсязі.

20.12.2022 від позивача надійшла заява про уточнення (збільшення позовних вимог), згідно з якою остання просить суд:

- зобов`язати Департамент освіти і науки Рівненської держадміністрації оформити ОСОБА_2 свідоцтво про закінчення 9-го класу Рівненської гімназії християнського освітнього центру "Даниїл" (свідоцтво про здобуття базової середньої освіти);

- стягнути з Департаменту освіти і науки Рівненської держадміністрації на користь ОСОБА_2 матеріальну та моральну шкоду в сумі 11800 (десять тисяч) гривень;

- зобов`язати третю особу, яка не заявляє самостійних вимог, Приватний заклад "Рівненська приватна гімназія християнського освітнього центру "Даниїл", затвердити підписом і печаткою свідоцтво про здобуття базової середньої освіти для ОСОБА_2 .

Розглянувши позовну заяву та заяву про уточнення (збільшення позовних вимог), відзив на позовну заяву, відповідь на відзив, пояснення третьої особи, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 , виданим 11.06.2007 Відділом реєстрації актів цивільного стану Рівненського міського управління юстиції (а.с.5).

Згідно з табелем успішності за 2021- 2022 навчальний рік, ОСОБА_3 , учениця 9-В класу, успішно закінчила Рівненську ЗОШ І-ІІІ ст.№1 та переведена на наступний рік навчання (а.а.с.14-15).

Відповідно до табеля досягнень учнів V-XI класів за 2021/2022 навчальний рік, ОСОБА_3 закінчила 9 клас Рівненської приватної гімназії християнського освітнього центру "Даниїл" (м.Рівне) (а.а.с.14-15).

24.05.2022 ОСОБА_1 звернулася до директора Приватного закладу "Рівненська приватна гімназія християнського освітнього центру "Даниїл" із заявою про видачу її доньці ОСОБА_2 свідоцтва про здобуття базової середньої освіти без засобів реєстру, без згоди на обробку персональних даних, та здійснення обліку щодо дитини за раніше встановленими формами обліку за прізвищем, іменем, по батькові, на паперових носіях, без застосування цифрових (штриф-кодових та ін.) ідентифікаторів особи (а.с.60).

24.05.2022 ОСОБА_2 звернулася до директора Приватного закладу "Рівненська приватна гімназія християнського освітнього центру "Даниїл" із заявою про ненадання згоди на обробку її персональних даних (а.а.с.39-41).

Зазначена заява подана та підписана в інтересах доньки матір`ю ОСОБА_1 , яка, крім того, у цій заяві вимагала здійснювати облік її дітей у навчально-виховному процесі за раніше встановленими формами обліку учнів за іменем, по батькові та прізвищем на паперових носіях (журнали, щоденник тощо), без застосування цифрових (штриф-кодових та ін.) ідентифікаторів особи (а.с.39).

У зв`язку з цим, Приватний заклад "Рівненська приватна гімназія християнського освітнього центру "Даниїл" звернувся до Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Рівненській області з листом "Підтвердження замовлення на виготовлення свідоцтва про здобуття базової середньої освіти".

У відповідь Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Рівненській області листом від 10.06.2022 №01-10/01-184 повідомив Приватний заклад "Рівненська приватна гімназія християнського освітнього центру "Даниїл" про те, що закладом подано підтвердження Замовлення з недотриманням вимог наказу Міністерства освіти і науки України від 10.12.2003 №811 "Про затвердження Положення про ІВС "ОСВІТА" та Порядку замовлення документів про базову середню освіту та повну загальну середню освіту, видачі та обліку їх карток", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 лютого 2004р. за №201/8800, зокрема, не внесено дані про серію та номер документа, що посвідчує особу випускника, що, у свою чергу, не дає можливості заповнити анкету учня для формування замовлення на виготовлення документа про базову середню освіту в електронному вигляді(а.а.с.37-38).

26.07.2022 ОСОБА_1 звернулася до Департаменту освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації із заявою, в якій просила зобов`язати приватну фірму "Інфоресурс" видати її дитині свідоцтво без вимагання персональних даних (а.а.с.7, 57).

У цій заяві позивач нагадала відповідачу про те, що нею в інтересах дитини вже були подані відповідні заяви-відмови від надання персональних даних дитини та заборону реєстрації в електронних реєстрах.

Листом від 03.08.2022 №53 Департамент освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації повідомив позивача про те, що відповідальним виконавцем замовлень на створення документів та виготовлення їх карток є Міністерство освіти і науки України, яке забезпечує виконання замовлень через уповноважений ним орган Державне підприємство "Інфоресурс". Норми Порядку замовлення документів про базову середню освіту та середню загальну освіту, видачі та обліку їх карток, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 10.12.2003 №811, передбачають, що основою для Замовлення є дані щодо осіб, для яких створюються документи та виготовляються їх картки. Зокрема, анкети випускників є підставою для обробки персональних даних таких осіб під час виготовлення документів та підтвердження достовірності виготовлених документів у встановленому порядку. Зважаючи на викладене, законодавством не передбачено інший спосіб замовлення документів про базову середню освіту та повну загальну середню освіту , видачі та обліку їх карток (а.а.с.8-9, 56).

Вважаючи дії відповідача протиправними, позивач звернулася до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами ст.22 Конституції України, конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані.

Відповідно до ч.1 ст.53 Конституції України, кожен має право на освіту.

Згідно із ст.19 Закону України "Про охорону дитинства" від 26.04.2001 №2402-III, кожна дитина має право на освіту. Держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; надання державних стипендій та пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством України. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.

Частиною другою статтею 55 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-VIII (далі Закон №2145-VIII) передбачені права батьків здобувачів освіти: захищати відповідно до законодавства права та законні інтереси здобувачів освіти; обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти.

Відповідно до ч.4 ст.55 Закону №2145-VIII, держава надає батькам здобувачів освіти допомогу у виконанні ними своїх обов`язків, захищає права сім`ї. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування мають поважати право батьків виховувати своїх дітей відповідно до власних релігійних і філософських переконань, а суб`єкти освітньої діяльності мають враховувати відповідні переконання під час організації та реалізації освітнього процесу, що не повинно порушувати права, свободи та законні інтереси інших учасників освітнього процесу.

За приписами ч.1 ст.4 Закону України "Про повну загальну середню освіту" від 16.01.2020 №463-IX (далі Закон №463-IX), базова середня освіта - другий рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом базової середньої освіти.

Згідно з ч.1 ст.40 Закону №2145-VIII, після успішного завершення навчання за освітньою програмою здобувачі освіти (крім вихованців дошкільних закладів освіти) отримують відповідний документ про освіту.

Відповідно до ч.2 ст.40 Закону №2145-VIII, документи про освіту видаються закладами освіти та іншими суб`єктами освітньої діяльності.

Порядок виготовлення, видачі та обліку документів про освіту, вимоги до їх форми та/або змісту визначаються законодавством.

Інформація про видані документи про середню, професійну (професійно-технічну), фахову передвищу та вищу освіту вноситься до Єдиного державного реєстру документів про освіту в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки (ч.3 ст.40 Закону №2145-VIII).

Частина перша статті 18 Закон №463-IX регламентує, що після завершення навчання за освітньою програмою відповідного рівня повної загальної середньої освіти незалежно від форми її здобуття та на підставі результатів річного оцінювання і державної підсумкової атестації учні отримують такі документи про освіту: свідоцтво про початкову освіту; свідоцтво про базову середню освіту; свідоцтво про повну загальну середню освіту.

Отже, свідоцтво про базову середню освіту є документом, що підтверджує завершення учнем навчання за освітньою програмою другого рівня повної загальної середньої освіти.

Зразок свідоцтва про здобуття базової середньої освіти затверджено наказом Міністерства освіти і науки України "Про деякі питання документів про загальну середню освіту" від 16.10.2018 №1109, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 12.11.2018 за №1279/32731.

Указом Президента України від 30.09.2010 №296 "Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні" на Міністерство освіти і науки України покладено обов`язок щодо створення відкритої єдиної державної електронної бази освіти.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 №752 передбачено створення Єдиної державної електронної бази з питань освіти, складовими частинами якої є первинні дані, що містяться у державній інформаційно-виробничій системі для інформаційного та документарного забезпечення фізичних і юридичних осіб даними з питань освіти.

Процедура замовлення, видачі та обліку документів про освіту державного зразка, що виготовляються на основі фотокомп`ютерних технологій, установлена Порядком замовлення документів про освіту державного зразка, видачі та обліку їх карток, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 10.12.2018 №811 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 13.08.2007 N737), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.10.2007 за №1129/14396 (далі Порядок №811).

Зазначеним наказом затверджено також Положення про інформаційно-виробничу систему інформаційного та документарного забезпечення установ та громадян України в галузі освіти (ІВС "ОСВІТА") (далі Положення №811).

Відповідно до п.2.1 Положення №811, інформаційно-виробнича система "ОСВІТА" - це комплекс адміністративних, програмних та апаратних засобів, які на основі сучасних інформаційних технологій забезпечують створення єдиного інтегрованого інформаційного середовища України у галузі освіти. ІВС "ОСВІТА" дозволяє створити єдину інформаційну інфраструктуру щодо обробки даних про освіту, забезпечити їх достовірність та цілісність, створити надійні механізми захисту інформації та обмеження доступу до неї. Засоби захисту інформації від несанкціонованого доступу одержують сертифікати ДСТСЗІ СБ України.

Згідно з п.4 Положення №811, інформаційними ресурсами в межах цього Положення є первинні і вторинні дані, що відповідно складають первинні та вторинні інформаційні ресурси, а також процедури обробки цих даних. У склад первинних інформаційних ресурсів включаються дані щодо випускників, студентів або учнів, а також первинні дані щодо обліку навчальних закладів. Обробку первинних інформаційних ресурсів та створення вторинних інформаційних ресурсів у рамках ІВС "ОСВІТА" здійснює Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій Кібернетичного центру Національної академії наук України на основі використання загальнодержавних класифікаторів та довідників.

За приписами з п.1.3 Порядку №811, цей Порядок поширюється, зокрема, на свідоцтво про здобуття базової середньої освіти.

Відповідно до пп.1.2.1 п.1.2 Порядку №811, документ про освіту (далі - Документ) - персональні дані про здобутий особою у закладі освіти України рівень загальної середньої освіти, занесені до централізованого банку даних Міністерства освіти і науки України та Реєстру документів про освіту Єдиної державної електронної бази з питань освіти (далі - ЄДЕБО) та відтворені в пластиковій картці (далі - Картка).

Згідно з п.2.4 Порядку №811, Замовлення створюється за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення ІВС "ОСВІТА", формується в електронному вигляді та підтверджується на паперовому носії. При паперовому підтвердженні Замовлення відомості надаються згідно з формами, що додаються (додатки 5-22).

Так, додатком 5 до Порядку №811 є форма підтвердження замовлення на виготовлення свідоцтв про здобуття базової середньої освіти, у якій передбачено подання відповідним закладом освіти відомостей про прізвище, ім`я, по батькові випускника, дати його народження, дані свідоцтва про народження або паспорта (серія, номер).

Основою для створення первинних та виправлених документів про освіту державного зразка, виготовлення їх Карток і дублікатів Карток є замовлення в електронному вигляді, створені за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення ІВС "ОСВІТА" (пункт 2.5 Порядку №811).

Пунктом 3.3 Порядку №811 визначено, що основою для створення Замовлення є дані щодо осіб, для яких створюються Документи та виготовляються їх Картки.

Згідно із ст.2 Закону України "Про захист персональних даних" від 01.06.2010 №2297-VІ (далі - Закон №2297-VІ), персональні дані - це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.

Обробка персональних даних здійснюється для конкретних і законних цілей, визначених за згодою суб`єкта персональних даних, або у випадках, передбачених законами України, у порядку, встановленому законодавством. Не допускається обробка даних про фізичну особу, які є конфіденційною інформацією, без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини (ч.ч.5, 6 ст.6 Закону №2297-VІ).

Суд зазначає, що принципами обробки персональних даних є відкритість і прозорість, відповідальність, адекватність та ненадмірність їх складу й змісту стосовно визначеної мети їх обробки, а підставою обробки персональних даних є згода суб`єкта персональних даних.

Проаналізувавши наведені норми в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що відмова особи надати згоду на обробку її персональних даних у Єдиній державній електронній базі з питань освіти та ІВС "ОСВІТА" унеможливлює обробку таких даних на основі сучасних інформаційних технологій у зазначених базі та системі та виготовлення документів про освіту, зокрема, свідоцтва про базову середню освіту.

Суд звертає увагу на те, що законодавством не врегульовано питання щодо наслідків відмови особи від обробки її персональних даних, тобто фактично відсутня будь-яка альтернатива такого вибору, що в свою чергу обумовлює неякість закону та порушення конституційних прав такої особи.

Відповідно до ст.14 Європейської конвенції з прав людини та основоположних свобод від 04.11.1950 (далі Конвенція), яка згідно із ст.9 Конституції України є частиною національного законодавства, користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою - статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, незалежності до національних меншин, майнового стану, народження, або за іншою ознакою.

Статтею 32 Конституції України закріплено, що ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

За приписами частин першої, другої статті 24 Конституції України, громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Суд зазначає, що реалізація державних функцій має здійснюватися без примушення людини до надання згоди на обробку персональних даних, їх обробка повинна здійснюватися, як і раніше, в межах і на підставі тих законів та нормативно-правових актів України, на підставі яких виникають правовідносини між громадянином та державою.

При цьому, сучасні інформаційні технології не повинні бути безальтернативними і примусовими. Особи, які відмовилися від обробки їх персональних даних, повинні мати альтернативу - використання традиційних методів ідентифікації особи.

Отже, суд дійшов висновку, що наведені вище норми не тільки звужують, але фактично скасовують право громадянина на отримання освіти, оскільки відсутність можливості отримати документ про освіту після завершення навчання за освітньою програмою відповідного рівня позбавляє особу права на продовження навчання за освітньою програмою вищого рівня.

Суд зазначає, що перелік підстав, які становлять легітимну мету обмежень прав і свобод особи, є вичерпним. Свобода розсуду держав щодо встановлення обмежень є вузькою. Проте, слід оцінити, чи передбачене законом таке обмеження, чи відповідає обмеження "нагальній суспільній потребі", тобто чи є воно необхідним у демократичному суспільстві і чи відповідає воно легітимній меті. Установленість обмежень законом передбачає чіткість і доступність закону, що встановлює такі обмеження. Кожна людина повинна мати відповідне уявлення про норми, які можуть бути застосовані щодо її відповідного права. Вимога чіткого закону, який передбачає обмеження права, має ту саму мету - кожна людина повинна мати можливість передбачити наслідки своєї поведінки. Рівень чіткості, який вимагається від національного законодавства, яке в будь-якому разі не може передбачати усі можливі випадки, багато в чому залежить від змісту відповідного акта, сфери, яку він регулює, чисельність й статусу тих, кому він адресований. Тобто, будь-яке обмеження прав і свобод особи повинно бути чітким та законодавчо визначеним, однак у цьому випадку таке обмеження, як неможливість отримання свідоцтва про базову середню освіту, законодавством не передбачено.

Як зазначила позивач у позовній заяві, відмова у видачі свідоцтва про базову середню освіту перешкодила її доньці продовжити навчання у професійно-навчальному закладі, що зумовило психологічну травму для всієї сім`ї.

Отже, позбавлення дитини позивача можливості отримання свідоцтва про базову середню освіту без згоди на обробку її персональних даних і спричинена цим шкода приватному життю, становить втручання держави, яке не було необхідним у демократичному суспільстві, і воно є непропорційним цілям, які мали б бути досягнуті без покладення на особу такого особистого надмірного тягаря.

Відповідно до пп.1.2.5 п.1.2 Порядку №811, відповідальний виконавець Замовлень на створення Документів та виготовлення їх Карток (далі - Відповідальний виконавець) - Міністерство освіти і науки України. Відповідальний виконавець забезпечує виконання замовлень через уповноважений ним орган (далі - Державне підприємство "Інфоресурс").

Державне підприємство "Інфоресурс" є підприємством, яке відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України від 10.12.2003 №811, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.02.2004 за №201/8800, та від 04.02.2014 №97, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.02.2014 за №283/25060, забезпечує підприємства, установи, організації України документами про базову середню освіту та повну загальну середню освіту, що виготовляються на основі фотокомп`ютерних технологій, а також бланками документів про базову середню, повну загальну середню та професійну (професійно-технічну освіту) освіту державного зразка (далі - документи (бланки документів) про освіту).

Відповідно до пункту 3.10 Порядку №811, Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, міністерства або інші органи центральної виконавчої влади (за погодженням з Відповідальним виконавцем) або регіональні вузли здійснюють заходи щодо передання до підрозділу Виконавця, який є відповідальним за збір інформації, оригінали паперових підтверджень, створених вищими навчальними заставами за формами, наведеними у додатках 10-13.

Листом від 19.01.2022 №вих-210/22 (а.с.55) Департамент освіти і науки Рівненської облдержадміністрації повідомив ДП "Інфоресурс" про делегування повноважень Навчально-методичному центру професійно-технічної освіти у Рівненській області, який є інформаційним вузлом збору інформації (Ідентифікаційний код вузла 85ЕБ899ІЛІРХ), такі повноваження:

1. Збирати попередню інформацію для узагальнення замовлень на виготовлення документів про освіту та учнівських і студентських квитків.

2. Перевіряти право закладів освіти замовляти документи про загальну середню, професійно-технічну та вищу освіту державного зразка, а саме: "свідоцтв про здобуття базової середньої освіти", "свідоцтв про повну загальну середню освіту", "свідоцтв про присвоєння робітничої кваліфікації", "дипломів кваліфікованого робітника", а також "учнівських квитків".

3. Приймати і перевіряти замовлення закладів загальної середньої освіти, професійно (професійно-технічної) освіти області на їх відповідність паперовим підтвердженням.

4. Формувати зведене замовлення документів (бланків документів) про базову та повну загальну середню освіту\та передавати його разом із паперовими підтвердженнями до відділу збору інформації ПрАТ НДІ ПІТ.

5. Повертати невидані документи та такі, що визнані недостовірними, ДП "Інфоресурс".

6. Отримувати в ДП "Інфоресурс" бланки документів про освіту, виготовлені документи про освіту через довірену особу РІКЦ за завіреними дорученнями відповідно до чинного законодавства.

7. Вести бази даних студентів, учнів та випускників закладів освіти регіону і передавати її на запит органів управління.

Згідно з п.10 Положення про Департамент освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 05.10.2021 №733 (далі - Положення №733), основним завданням Департаменту є забезпечення державної політики в галузі освіти на території Рівненської області, зокрема:

-створення умов для здобуття громадянами повної загальної середньої освіти відповідно до освітніх потреб особистості та її індивідуальних здібностей і можливостей, реалізації їх права відповідно до законів України на здобуття вищої освіти (пп.4);

-здійснення в межах повноважень контролю за дотриманням актів законодавства з питань освіти, виконанням закладами освіти незалежно від форм власності державних вимог щодо змісту, рівня та обсягу дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти (пп.7);

-здійснення в межах повноважень управління закладами та установами освіти, що є спільною власністю територіальних громад Рівненської області (пп.9);

-забезпечення моніторингу у сфері освіти, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності та трансферу технологій в регіоні (пп.11);

-участь у забезпеченні реалізації державної політики у сфері інноваційної діяльності та трансферу технологій, здійснення в межах повноважень контролю за дотриманням актів законодавства у сфері трансферу технологій, інноваційної діяльності (пп.12);

-організація виконання Конституції України і законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства освіти і науки України, інших центральних органів виконавчої влади та здійснення контролю за їх реалізацією;

-забезпечення захисту персональних даних (пп.106).

Враховуючи наведені вище норми та з огляду на визначені зазначеним Положенням повноваження, суд вважає, що саме Департамент освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації за заявою ОСОБА_1 зобов`язаний був вжити заходів для видачі дитині ОСОБА_2 свідоцтва про базову середню освіту, враховуючи подані заяви про відсутність згоди на обробку персональних даних про фізичну особу та заборону реєстрації в електронних реєстрах.

Відповідно до ч.2 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Таким чином, з метою ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивачів суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Департаменту освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації та зобов`язати зазначений суб`єкт владних повноважень вжити заходи для видачі ОСОБА_2 свідоцтва про базову середню освіту, враховуючи подані заяви про відсутність згоди на обробку персональних даних про фізичну особу та заборону реєстрації в електронних реєстрах.

Що стосується позовних вимог про стягнення з відповідача матеріальної та моральної шкоди в сумі "11800 (десять тисяч)" гривень, суд зазначає таке.

Статтею 56 Конституції України гарантовано право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної чи моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Вимога ефективності судового захисту перегукується з міжнародними зобов`язаннями України. Зокрема, стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Згідно з п.6 ч.1 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Відповідно до ч.1 ст.23 Цивільного кодексу України, особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає, зокрема, у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів (п.2 ч.2 ст.23 ЦК України).

Обґрунтовуючи моральну шкоду в сумі 1000,00грн, позивач у позовній заяві зазначила, що поведінка відповідача у спірних правовідносинах змусила відчути дитину другорядною людиною та завдала їй психологічної травми.

У практиці Європейського Суду з прав людини порушення державою прав людини, що завдають психологічних страждань, розчарувань та незручностей зокрема через порушення принципу належного врядування, кваліфікуються як такі, що завдають моральної шкоди (див. наприклад, "Рисовський проти України", заява №29979, п.п.86, 89, рішення від 20 жовтня 2011 року, "Антоненков та інші проти України", заява №14183/02, п.71, рішення від 22 листопада 2005 року).

Суд зазначає, що психологічне напруження, розчарування та незручності, що виникли внаслідок порушення органом держави чи місцевого самоврядування прав людини, навіть якщо вони не потягли вагомих наслідків у вигляді погіршення здоров`я, можуть свідчить про заподіяння їй моральної шкоди.

Вирішуючи зазначену позовну вимогу, суд виходить з презумпції, що порушення прав людини з боку суб`єктів владних повноважень прямо суперечить їх головним конституційним обов`язкам (ст.ст.3, 19 Конституції України) і завжди викликає у людини негативні емоції.

З огляду на характер правовідносин між людиною і державою (в особі органу державної влади чи органу місцевого самоврядування), з метою забезпечення реального та ефективного захисту прав людини, у справах адміністративного судочинства саме на суб`єкта владних повноважень - відповідача покладається тягар спростування факту заподіяння моральної шкоди та доведення неадекватності (нерозумність, несправедливість) її розміру, визначеного позивачем.

Суд зазначає, що відповідачем не доведено, що його дії не викликали в ОСОБА_2 психічного напруження, розчарування в діяльності державного органу та незручностей, пов`язаних з неможливістю продовжити навчання у закладі освіти вищого рівня.

Враховуючи характер правопорушення та те, що душевні страждання було завдано неповнолітній дитині, суд вважає, що стягнення з відповідача на користь позивача 1000,00грн буде достатньою сатисфакцією завданої моральної шкоди.

Згідно з ч.1 ст.1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Суд звертає увагу позивача на те, що закріплені у ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України норми права щодо обов`язку суб`єкта владних повноважень доведення правомірності своєї поведінки не звільняють позивача від обов`язку доведення заявлених позовних вимог належними та допустимими доказами.

Суд зазначає, що жодних доказів понесення матеріальної шкоди позивачем не надано.

Отже, позовна вимога про стягнення матеріальної шкоди до задоволення не підлягає.

Оскільки жодних протиправних дій Приватного закладу "Рівненська приватна гімназія християнського освітнього центру "Даниїл" у спірних правовідносинах судом не встановлено, та, окрім цього, позовна вимога - це матеріально-правова вимога позивача до відповідача, суд відмовляє у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання третьої особи затвердити підписом і печаткою свідоцтво про здобуття базової середньої освіти для ОСОБА_2 .

Підстави для розподілу судових витрат у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 до Департаменту освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Приватний заклад "Рівненська приватна гімназія християнського освітнього центру "Даниїл", про зобов`язання вчинення певних дій задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації щодо невжиття заходів для видачі ОСОБА_2 свідоцтва про базову середню освіту, враховуючи подані заяви про відсутність згоди на обробку персональних даних про фізичну особу та заборону реєстрації в електронних реєстрах.

Зобов`язати Департамент освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації вжити заходи щодо видачі ОСОБА_2 свідоцтва про базову середню освіту, враховуючи подані заяви про відсутність згоди на обробку персональних даних про фізичну особу та заборону реєстрації в електронних реєстрах.

Стягнути на користь ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 з Департаменту освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації моральну шкоду в сумі 1000 (одна тисяча) гривень.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення складено 27 лютого 2023 року.

Позивач: ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ; паспорт громадянина України НОМЕР_2 ).

Відповідач: Департамент освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації (майдан Просвіти, буд.2, м.Рівне, 33013; ідентифікаційний код юридичної особи 02145777).

Третя особа: Приватний заклад "Рівненська приватна гімназія християнського освітнього центру "Даниїл" (вул.Гагаріна, буд.32А, м.Рівне, 33022; ідентифікаційний код юридичної особи 44274358).

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2023
Оприлюднено02.03.2023
Номер документу109250809
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —460/26889/22

Постанова від 21.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 14.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 23.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 27.02.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 22.09.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні