Постанова
від 28.02.2023 по справі 140/4307/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2023 рокуЛьвівСправа № 140/4307/22 пров. № А/857/15784/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді: Матковської З.М.,

суддів: Кузьмича С.М., Улицького В.З.

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року у справі №140/4307/22 за адміністративним позовом Управління гуманітарної політики Луцької районної державної адміністрації Волинської області до Головного управління ДПС у Волинській області, третя особа Луцька районна державна адміністрація Волинської області про визнання протиправним та скасування вимоги (головуючий суддя першої інстанції Костюкевич С.Ф., час ухвалення - за правилами спрощеного позовного провадження, місце ухвалення м. Луцьк, дата складання повного тексту 27.09.2022),-

В С Т А Н О В И В:

Управління гуманітарної політики Луцької районної державної адміністрації Волинської області (далі позивач, УГП Луцької РДА) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі відповідач, ГУ ДПС у Волинській області), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Луцька районна державна адміністрація Волинської області (далі Луцька РДА) про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) №Ю-1228-0308 від 04.02.2022; визнання протиправними дій щодо передачі залишків карток особових рахунків та донарахованої за матеріалами перевірок: відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), відділу культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926), відділу освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609), відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743), сектору культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) суми єдиного внеску та штрафних санкцій до управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) та зобов`язання роз`єднати картки особових рахунків відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), відділу культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926), відділу освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609), відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743), сектору культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) та управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638); зобов`язання перерахувати кошти, які були перераховані управлінням гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) в рахунок сплати єдиного внеску за працівників управління та були зараховані в рахунок сплати суми єдиного внеску та штрафних санкцій за: відділ освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710); відділ культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926); відділ освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609); відділ освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743); сектор культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) в рахунок сплати єдиного внеску за працівників управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 16.12.2020 КМУ прийнято розпорядження №1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій», згідно додатку 1 якого, передбачено реорганізацію Горохівської, Ківерцівської та Рожищенської райдержадміністрацій шляхом приєднання їх до Луцької райдержадміністрації.

Для врегулювання процедури реорганізації державних адміністрацій КМУ 16.12.2020 прийнято постанову №1321, якою затверджено Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються.

На виконання зазначених нормативно-правових актів 15.01.2021 головою Волинської ОДА прийнято розпорядження №5 «Про утворення комісії з реорганізації Горохівської, Ківерцівської та Рожищенської районних державних адміністрацій», яке того ж дня було опубліковане на офіційному вебсайті Волинської обласної державної адміністрації.

Для завершення процедури реорганізації райдержадміністрацій головою Волинської ОДА 02.04.2021 прийнято розпорядження №161 «Про затвердження передавальних актів», яким затверджено передавальні акти Горохівської, Ківерцівської та Рожищенської районних державних адміністрацій до правонаступника Луцької РДА.

Як слідує з зазначених передавальних актів, Луцька РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 04051425) є правонаступником прав, зобов`язань та майна Горохівської РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 04051365), Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 04051394) та Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 04051477).

02.04.2021 головою Волинської ОДА прийнято розпорядження №161 «Про затвердження передавальних актів», яким затверджено передавальні акти Горохівської, Ківерцівської та Рожищенської райдержадміністрацій до правонаступника Луцької РДА, відповідно до яких Луцька РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 04051425) є правонаступником прав, зобов`язань та майна Горохівської РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 04051365), Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 04051394) та Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 04051477).

18.10.2021 головою Луцької РДА прийнято розпорядження №214 «Про передачу прав, обов`язків, зобов`язань, окремого індивідуально визначеного майна та документів структурним підрозділам зі статусом юридичної особи публічного права Луцької РДА Волинської області», згідно п. 2 якого передано управлінню гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) права, обов`язки та зобов`язання, які передані Луцькій РДА Волинської області Горохівською (код ЄДРПОУ 04051365), Ківерцівською (код ЄДРПОУ 04051394) та Рожищенською (код ЄДРПОУ 04051477) РДА, реорганізованими шляхом приєднання, згідно з передавальними актами, а саме: відділом освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), відділом культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926), відділом освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609), відділом освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743), сектором культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949).

В межах здійснення заходів пов`язаних із реорганізацією райдержадміністрацій шляхом їх приєднання до Луцької РДА, Головним управлінням ДПС у Волинській області протягом грудня 2021 року проведено документальні позапланові перевірки з питань дотримання законодавства щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. За наслідками вказаних перевірок накладені штрафні санкції відносно управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638), шляхом винесення вимоги про сплату боргу (недоїмки) №Ю-1228-0308 від 04.02.2022 та 14.02.2022 відповідачем здійснено передачу залишків карток особових рахунків відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), відділу культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926), відділу освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609), відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743), сектору культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) до управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638), а також донарахованих за матеріалами перевірок суми єдиного внеску та штрафних санкцій.

Позивач вважає дії ГУ ДПС у Волинській області протиправними та такими, що суперечать положенням Податкового кодексу України та Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», а вимогу про сплату боргу (недоїмки) №10-1228-0308 від 04.02.2022 безпідставною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки управління гуманітарної політики Луцької РДА не є правонаступником райдержадміністрацій, що припинилися, чи їх структурних підрозділів (відділів).

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано вимогу Головного управління ДПС у Волинській області про сплату боргу (недоїмки) від 04.02.2022 №Ю-1228-0308 на суму 195 154,47 грн. Зобов`язано Головне управління ДПС у Волинській області вчинити дії щодо приведення у відповідність інтегрованої картки платника Управління гуманітарної політики Луцької районної державної адміністрації Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) шляхом виключення відомостей щодо нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та штрафних санкцій в загальній сумі 195 154,47 грн. (сто дев`яносто п`ять тисяч сто п`ятдесят чотири гривні) 47 копійок В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Управління гуманітарної політики Луцької районної державної адміністрації Волинської області судовий збір в розмірі 5 408,31 грн 31 копійку.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідачем подана апеляційна скарга, в якій зазначає, що рішення суду в частині задоволення позову є таким, що прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, висновки суду не відповідають обставинам справи, а обставини справи досліджені судом неповно та необ`єктивно.

Апелянт зазначає, що суд першої інстанції не в повній мірі взяв до уваги те, що 18.10.2021 Головою Луцької РДА прийнято розпорядження №214 «Про передачу прав, обов`язків, зобов`язань, окремого індивідуально визначеного майна та документів структурним підрозділам зі статусом юридичної особи публічного права Луцької РДА Волинської області». Дане розпорядження є чинне та оскаржене, відповідно є підставою для врегулювання правовідносин.

В межах здійснення заходів пов`язаних із реорганізацією райдержадміністрацій шляхом їх приєднання до Луцької РДА Головним управлінням ДПС у Волинській області протягом грудня 2021 року було проведено документальні позапланові перевірки з питань дотримання законодавства щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. За наслідками вказаних перевірок були накладені штрафні санкції до юридичних осіб, що реорганізувалися та керуючись розпорядженням голови Луцької РДА від 18.10.2021 року №214, Головним управлінням ДПЄ у Волинській області було складено стосовно управління гуманітарної політики Луцької районної державної адміністрації Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ю-1228-0308 від 04.02.2022 року та 14.02.2022 року та здійснено передачу залишків карток особових рахунків відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02141710), відділу культури Горохівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226926), відділу освіти та культури Ківерцівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02141609), відділу освіти та молоді Рожищенської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 40037743), сектору культури Рожищенської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226949) до управління гуманітарної політики Луцької районної державної адміністрації Волинської області (код ЄДРГТОУ 02141638), а також донарахованих за матеріалами перевірок суми єдиного внеску та штрафних санкцій.

ГУ ДПС у Волинській області за результатами перевірки було прийнято ППР, які платником не оскаржені.

Відповідно до пункту 3 Розділу II Наказу Міністерства Фінансів України від 12.01.2021 №5 «Про затвердження Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 березня 2021 р. за № 321/35943 у разі проведення заходів щодо зняття з обліку платників у податкових органах у зв`язку з припиненням платника податків закриваються ІКП. У разі коли внаслідок припинення юридичної особи шляхом реорганізації частина її зобов`язань чи заборгованості залишається непогашеною або у платника обліковуються складові суми переплат, до ІКП юридичних осіб - правонаступників засобами інформаційної системи переносяться відповідні облікові показники з дотриманням хронології їх виникнення.

На момент винесення оскаржуваної вимоги, а саме 04.02.2022, у позивача рахувалась недоїмка у розмірі 1951554,47 грн.

Отже, несплачена позивачем сума грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом набула статусу узгодженої та в розумінні вимог податкового законодавства є податковим боргом.

Таким чином, з урахуванням приписі п.59.1 статті 59 ПК України та Порядку №610, контролюючим органом в автоматичному порядку було сформовано податкову вимогу від 04.02.2022 р. №Ю-1228-03080 на суму податкового боргу, який виник внаслідок несплати позивачем грошових зобов`язань.

З урахуванням наведеного просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно ч. 4 ст. 304 КАС України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів виходить з наступного.

Судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що 16.12.2020 КМУ прийнято розпорядження №1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій», додатком 1 якого, передбачено реорганізацію Горохівської, Ківерцівської та Рожищенської райдержадміністрацій шляхом приєднання їх до Луцької РДА.

15.01.2021 головою Волинської ОДА прийнято розпорядження №5 «Про утворення комісії з реорганізації Горохівської, Ківерцівської та Рожищенської районних державних адміністрацій», яке того ж дня опубліковане на офіційному вебсайті Волинської обласної державної адміністрації.

02.04.2021 головою Волинської ОДА прийнято розпорядження №161 «Про затвердження передавальних актів», яким затверджено передавальні акти Горохівської, Ківерцівської та Рожищенської райдержадміністрацій до правонаступника Луцької РДА, відповідно до яких Луцька РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 04051425) є правонаступником прав, зобов`язань та майна Горохівської РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 04051365), Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 04051394) та Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 04051477).

18.10.2021 Головою Луцької РДА прийнято розпорядження №214 «Про передачу прав, обов`язків, зобов`язань, окремого індивідуально визначеного майна та документів структурним підрозділам зі статусом юридичної особи публічного права Луцької РДА Волинської області», згідно п. 2 якого передано управлінню гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) права, обов`язки та зобов`язання, які передані Луцькій РДА Волинської області Горохівською (код ЄДРПОУ 04051365), Ківерцівською (код ЄДРПОУ 04051394) та Рожищенською (код ЄДРПОУ 04051477) райдержадміністраціями, реорганізованими шляхом приєднання, згідно з передавальними актами, а саме: відділом освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), відділом культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926), відділом освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609), відділом освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743), сектором культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949).

ГУ ДПС у Волинській області протягом грудня 2021 року, в межах здійснення заходів пов`язаних із реорганізацією райдержадміністрацій шляхом їх приєднання до Луцької РДА, проведено документальні позапланові перевірки з питань дотримання законодавства щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Відповідно до витягу з ІКС «Податковий блок», відбулось перенесення відповідачем облікових показників, а саме: 14.01.2022 - перенесення недоїмки у сумі 865 690,10 грн. від відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА Волинської області (відповідно до вимоги про сплату боргу №10-0081200.710- від 28.1-2.2021); 14.01.2022 - перенесення недоїмки у сумі 186 567,11 грн. від відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА Волинської області (відповідно до рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом або платником, своєчасно не нарахованого єдиного внеску №0081210710 від 28.12.2021); 14.01.2022 - перенесення переплати у сумі 23 456,43 грн.; 14.01.2022 - перенесення переплати у сумі 99 211,86 грн.; 14.01.2022 - перенесення переплати у сумі 602.271,15 грн.; 21.01.2022 - перенесення недоїмки у сумі 30 531,63 грн. від відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (відповідно до вимоги про сплату боргу №Ю- 0082520710 від 30.12.2021); 21.01.2022 - перенесення недоїмки у сумі 12 184,4 грн. від відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (відповідно до рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску №0082530710 від 30.12.2021) до УГП Луцької РДА (код ЄДРПОУ 02141638), а не до Луцької РДА (код ЄДРПОУ 04051425).

Також, відповідно до платіжного доручення №4 від 27.01.2022 відбулась сплата до бюджету у розмірі 11 246,10 грн., відповідно до платіжного доручення №9 - у розмірі 1870 грн., а також відповідно до платіжного доручення №5 - у розмірі 406,1 5 грн. Станом на 04.02.2022, у позивача рахувалась недоїмка у розмірі 195 154,47 грн.

У зв`язку із наведеним, 04.02.2022 ГУ ДПС у Волинській області винесено стосовно управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ю-1228-0308 від 04.02.2022.

Також 14.02.2022 ГУ ДПС у Волинській області здійснено передачу залишків карток особових рахунків відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), відділу культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926), відділу освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609), відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743), сектору культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) до управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638), а також донарахованих за матеріалами перевірок суми єдиного внеску та штрафних санкцій.

Вважаючи оскаржувану вимогу та дії відповідача протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Суд першої інстанції позов задовольнив частково з тих підстав, що оскільки Луцька РДА не припинялася, не реорганізовувалася з визначенням правонаступників, а до неї лише приєднувалися ліквідовані РДА, і жодного передавального акту між РДА які припинялися, та Управлінням гуманітарної політики Луцької РДА не підписувалося, а відтак винесення вимоги ГУ ДПС у Волинській області про сплату боргу (недоїмки) від 04.02.2022 №Ю-1228-0308 саме до УГП Луцької РДА Волинської області не відповідає вимогам чинного законодавства.

Щодо протиправності дій відповідача, суд вважав, що належним способом захисту порушеного права позивача буде зобов`язання відповідача вчинити дії щодо приведення у відповідність інтегрованої картки платника шляхом виключення відомостей по нарахуванню єдиного внеску на суму винесеної вимоги.

Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального права та обставинам справи з огляду на наступне.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначені Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 №2464-VI (далі - Закон №2464, в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону №2464 у цьому Законі нижченаведені терміни вживаються в такому значенні єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 4 Закону №2464 платниками єдиного внеску є: роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Частиною 2 ст. 6 Закону №2464 передбачено, що платник єдиного внеску зобов`язаний: своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску; вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством; подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі надсилання звітності поштою вона вважається поданою в день отримання відділенням поштового зв`язку від платника єдиного внеску поштового відправлення із звітністю.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону №2464 єдиний внесок нараховується: для платників, зазначених у п. 1 (крім абзацу сьомого) ч. 1 ст. 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України «Про оплату праці», та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Розмір єдиного внеску для кожної категорії платників, визначених цим Законом, та пропорції його розподілу за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування встановлюються з урахуванням того, що вони повинні забезпечувати застрахованим особам страхові виплати і соціальні послуги, передбачені законодавством про загальнообов`язкове державне соціальне страхування; фінансування заходів, спрямованих на профілактику страхових випадків; створення резерву коштів для забезпечення страхових виплат та надання соціальних послуг застрахованим особам; покриття адміністративних витрат із забезпечення функціонування системи загальнообов`язкового державного соціального страхування (ч. 1 ст. 8 Закону №2464).

Згідно з абзацами 1-2 ч. 8 ст. 9 Закону №2464 платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4, 5 та 51 ч. 1 ст. 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

При цьому платники, зазначені у п. 1 ч. 1 ст. 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок, одночасно з видачею зазначених сум зобов`язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі). Винятком є випадки, якщо внесок, нарахований на ці виплати, вже сплачений у строки, встановлені абзацом першим цієї частини, або за результатами звірення платника з органом доходів і зборів за платником визнана переплата єдиного внеску, сума якої перевищує суму внеску, що підлягає сплаті, або дорівнює їй. Кошти перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі. При цьому фактичним отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення) вважається отримання відповідних сум готівкою, зарахування на рахунок одержувача, перерахування за дорученням одержувача на будь-які цілі, отримання товарів (послуг) або будь-яких інших матеріальних цінностей у рахунок зазначених виплат, фактичне здійснення з таких виплат відрахувань згідно із законодавством або виконавчими документами чи будь-яких інших відрахувань.

Згідно з ч. 10 ст. 9 Закону №2464 днем сплати єдиного внеску вважається: 1) у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки податкового органу або на єдиний рахунок - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на вказані рахунки; 2) у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі; 3) у разі сплати єдиного внеску в іноземній валюті - день надходження коштів на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Відповідно до ч. 11 ст. 9 Закону №2464 у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Частинами 1-3 ст. 25 Закону №2464 визначено, що рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов`язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.

Положення цієї статті поширюються лише на тих платників, які відповідно до цього Закону зобов`язані нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

У разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов`язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.

Суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

Частиною 10 ст. 25 Закону №2464 визначено, що на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Згідно з п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону №2464 орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Згідно з ч. 4 ст. 25 Закону №2464 податковий орган у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, надсилає в паперовій та/або електронній формі платникам єдиного внеску вимогу про сплату недоїмки з єдиного внеску.

Вимога про сплату недоїмки з єдиного внеску, винесена за результатами документальної перевірки, надсилається (вручається) платнику в порядку, визначеному ст. 42 Податкового кодексу України.

Вимога про сплату недоїмки з єдиного внеску, винесена з метою стягнення недоїмки з єдиного внеску у разі його несплати платником у визначені цим Законом строки, надсилається податковим органом платнику в паперовій та/або електронній формі у порядку, визначеному ст. 42 Податкового кодексу України.

Платник єдиного внеску зобов`язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.

У разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску узгоджує її з податковим органом шляхом оскарження вимоги про сплату єдиного внеску в адміністративному або судовому порядку.

Процедура нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) страхувальниками, визначеними Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів органами доходів і зборів встановлена Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 №449 (далі - Інструкція №449).

Відповідно до п. 1 розділу ІІ Інструкції №449 платниками єдиного внеску є: роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані ним роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Відповідно до п. 2 розділу VI Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 20 червня 2015 року №449 у редакції наказу Міністерства фінансів України від 04 травня 2018 року № 469, (далі - Інструкція № 449), у разі виявлення податковим органом своєчасно не нарахованих та/або не сплачених платником сум єдиного внеску такий податковий орган обчислює суми єдиного внеску, що зазначаються у вимозі про сплату боргу (недоїмки), та застосовує до такого платника штрафні санкції в порядку і розмірах, визначених розділом VII цієї Інструкції.

Сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена в строки, встановлені Законом, обчислена податковими органами у випадках, передбачених Законом, є недоїмкою.

Вимога про сплату боргу (недоїмки) формується на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем ДПС на суму боргу, що перевищує 10 гривень.

Відповідно до п. 5 розділу VI вищенаведеної Інструкції протягом 10 календарних днів із дня одержання вимоги про сплату боргу (недоїмки) платник зобов`язаний сплатити зазначені у пункті 1 вимоги суми недоїмки, штрафів та пені.

У разі незгоди з розрахунком органу доходів і зборів суми боргу (недоїмки) платник єдиного внеску протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання вимоги, узгоджує її з органом доходів і зборів шляхом оскарження вимоги про сплату боргу (недоїмки) в адміністративному або судовому порядку.

Вимога про сплату боргу (недоїмки) не підлягає адміністративному оскарженню в частині сум недоїмки, які виникли на підставі поданих звітів щодо сум нарахованого єдиного внеску.

Відповідно до підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, у разі якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, контролюючим органом проводиться документальна позапланова перевірка.

Як слідує з матеріалів справи, ГУ ДПС у Волинській області протягом грудня 2021 року, в межах здійснення заходів пов`язаних із реорганізацією райдержадміністрацій шляхом їх приєднання до Луцької РДА, проведено документальні позапланові перевірки з питань дотримання законодавства щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що, зокрема, підтверджується наявними в матеріалах справи актом про результати документальної позапланової виїзної перевірки відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141710) № 10659/07-06/02141710 від 14.12.2021, актом про результати документальної позапланової виїзної перевірки відділу освіти та молоді Рожищенської РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 40037743) № 10800/07-01/40037743 від 16.12.2021.

Згідно витягу з ІКС «Податковий блок», відповідачем відбулось перенесення облікових показників, а саме: 14.01.2022 - перенесення недоїмки у сумі 865 690,10 грн. від відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА Волинської області (відповідно до вимоги про сплату боргу №10-0081200.710- від 28.1-2.2021); 14.01.2022 - перенесення недоїмки у сумі 186 567,11 грн. від відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА Волинської області (відповідно до рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом або платником, своєчасно не нарахованого єдиного внеску №0081210710 від 28.12.2021); 14.01.2022 - перенесення переплати у сумі 23 456,43 грн.; 14.01.2022 - перенесення переплати у сумі 99 211,86 грн.; 14.01.2022 - перенесення переплати у сумі 602.271,15 грн.; 21.01.2022 - перенесення недоїмки у сумі 30 531,63 грн. від відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (відповідно до вимоги про сплату боргу №Ю- 0082520710 від 30.12.2021); 21.01.2022 - перенесення недоїмки у сумі 12 184,4 грн. від відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (відповідно до рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску №0082530710 від 30.12.2021) до УГП Луцької РДА (код ЄДРПОУ 02141638), а не до Луцької РДА (код ЄДРПОУ 04051425).

Відповідно до платіжного доручення №4 від 27.01.2022 відбулась сплата до бюджету у розмірі 11 246,10 грн., відповідно до платіжного доручення №9 - у розмірі 1870 грн., а також відповідно до платіжного доручення №5 - у розмірі 406,15 грн.

Станом на 04.02.2022 у позивача рахувалась недоїмка у розмірі 195 154,47 грн.

У зв`язку із наведеним, 04.02.2022 ГУ ДПС у Волинській області винесено стосовно управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ю-1228-0308 від 04.02.2022.

Апеляційний суд погоджується із висновками суду першої інстанції про те, що відповідно до п. 11.6 розд. ХІ Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів від 09.12.2011 р. №1588 (зі змінами та доповненнями) при проведенні заходів податкового контролю, пов`язаних з ліквідацією або реорганізацією платника податків, контролюючі органи організовують та планують їх таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, були сформовані і отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов`язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.

Частиною 5 ст.105 ЦК України, строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

Разом з тим, відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 20.09.2022 РНС: 118700066167 Луцька РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 04051425) зареєстрована 05.04.2007.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 20.09.2022 РНС: 118700032107 УГП Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) зареєстроване 15.11.2005.

Щодо відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743) та відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), внаслідок заборгованості яких винесено податкову вимогу №Ю-1228-0308 від 04.02.2022, то відповідно до виписок з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 27.01.2022 № 450537013676 та від 23.09.2022 № 288410476848 вказані юридичні особи знаходяться в стані припинення.

15.01.2021 головою Волинської ОДА прийнято розпорядження №5 «Про утворення комісії з реорганізації Горохівської, Ківерцівської та Рожищенської районних державних адміністрацій».

02.04.2021 головою Волинської ОДА прийнято розпорядження №161 «Про затвердження передавальних актів», яким затверджено передавальні акти Горохівської, Ківерцівської та Рожищенської райдержадміністрацій до правонаступника Луцької РДА з вищезазначеними недоплатами та переплатами в т.ч. ЄСВ ліквідованих РДА.

Згідно з п. 8 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються № 1321, затвердженого постановою КМУ від 16.12.2020, перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється, зокрема, у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації.

Пунктом 11.10 розд. XI Порядку та п.4 розд. IV Порядку № 1588, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 09.12.2011, передбачено, що до завершення строку, для заявлення кредиторами своїх вимог (у разі наявності грошових зобов`язань та/або заборгованості зі сплати податків і зборів), а також у день отримання запиту від суб`єкта державної реєстрації контролюючий орган передає до ЄДР у порядку інформаційної взаємодії між ЄДР та інформаційними системами ДПС відомості: про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів; про узгодження плану реорганізації юридичної особи у разі наявності податкового боргу при реорганізації юридичної особи; відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати єдиного внеску.

Якщо контролюючим органом до ЄДР передано відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів, то після погашення заборгованості зі сплати податків і зборів контролюючий орган передає до ЄДР відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів.

У разі наявності заборгованості зі сплати податків і зборів, а також єдиного внеску, відомості за ф.№30-ОПП та відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати єдиного внеску за ф. № 11-ЄСВ (далі відомості за ф. № 11-ЄСВ) разом із додатками надсилаються (видаються) комісії з припинення (ліквідаційній комісії, ліквідатору) або особі, відповідальній за погашення грошових зобов`язань або податкового боргу, що є такою згідно з п. 97.4 ст. 97 ПКУ за їх зверненням.

Абзацом 14-15 підп.3 п.1 розд. ІІ Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №5 (далі Порядок ведення обліку № 5) від 12.01.2021 року, передбачено, що у разі коли внаслідок припинення юридичної особи шляхом реорганізації частина її зобов`язань чи заборгованості залишається непогашеною або у платника обліковуються складові суми переплат, до ІКП юридичних осіб правонаступників працівником підрозділу, що здійснює облік платежів, засобами інформаційної системи переносяться відповідні облікові показники з дотриманням хронології їх виникнення на підставі одного із документів: рішення про узгодження плану реорганізації платника податків; передавального акта; розподільчого балансу.

У разі коли внаслідок припинення (закриття) відокремленого підрозділу юридичної особи частина його зобов`язань чи заборгованості залишається непогашеною або у платника обліковуються складові суми переплат, до ІКП юридичної особи працівником підрозділу, що здійснює облік платежів, засобами інформаційної системи переносяться відповідні облікові показники з дотриманням хронології їх виникнення на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) про державну реєстрацію припинення відокремленого підрозділу юридичної особи.

Як уже зазначалось вище, судом встановлено, що саме до Луцької РДА, яка є в адміністративному центрі новоутвореного району були приєднані ліквідовані райони.

З розпорядження голови Волинської ОДА № 161 від 02.04.2021 також слідує, що саме до Луцької РДА як правонаступника були передані передавальні акти з РДА, які ліквідовуються.

Пунктом 8 Порядку №1321 та ч.ч.8-9 ст.25 ЗУ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» передбачено, що перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється, зокрема, у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації.

Отже, відповідно до п.8 правонаступником РДА, що припиняється є інша РДА новоутвореного району, а не її структурний підрозділ навіть зі статусом юридичної особи, як визначив відповідач ГУ ДПС у Волинській області щодо управління гуманітарної політики Луцької РДА, в порушення вимог діючого законодавства, винісши щодо даного структурного підрозділу Луцької РДА оскаржувану вимогу №Ю-1228-0308 від 04.02.2022

Частиною 8 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платника єдиного внеску або втрати платником з інших причин статусу платника єдиного внеску сума недоїмки сплачується за рахунок коштів та іншого майна платника. У такому разі відповідальними за погашення недоїмки є: ліквідаційна комісія щодо юридичної особи-платника єдиного внеску, що ліквідується чи юридична особа, в даному випадку Луцька РДА.

З урахуванням наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що правонаступниками юридичних осіб платників єдиного внеску, що ліквідуються, тобто Горохівської, Ківерцівської, Рожищенської РДА, є саме Луцька РДА в силу п. 8 Порядку №1321 та відповідальною за сплату недоїмки з ЄСВ юридичних осіб, що припиняються, правонаступництво яких визначено П КМУ №1321.

Крім того, згідно п. 8 та згідно абзц. 14 пп. 3 п. 1 розд. ІІ Порядку ведення обліку №5, передбачено, що правонаступництво (у разі припинення юр. особи) настає з моменту підписання передавального акту, і саме на підставі передавальних актів до ІКП юридичних осіб правонаступників переноситься заборгованість.

Таким чином, оскільки Луцька РДА не припинялася, не реорганізовувалася з визначенням правонаступників, а до неї лише приєднувалися ліквідовані РДА, і жодного передавального акту між РДА які припинялися, та Управлінням гуманітарної політики Луцької РДА не підписувалося, а відтак винесення вимоги ГУ ДПС у Волинській області про сплату боргу (недоїмки) від 04.02.2022 №Ю-1228-0308 саме до УГП Луцької РДА Волинської області не відповідає вимогам чинного законодавства, тому зазначена вимога є протиправною та підлягає скасуванню.

Що стосується покликань апелянта на наявність чинного розпорядження голови Луцької РДА № 214 про передачу своєму структурному підрозділу зі статусом юридичної особи - управлінню гуманітарної політики прав, обов`язків та зобов`язань ліквідованих РДА, як на підставу винесення вимоги про сплату боргу саме до управління гуманітарної політики, то апеляційний суд також вважає вірним висновок суду першої інстанції про те, що наведений довод відповідача є необґрунтованим, оскільки в силу вимог п. 8 Порядку 1321 та абзаців 14, 15 пп. 3 п. 1 розділу ІІ Порядку №5 позивач не є правонаступником прав, обов`язків та зобов`язань щодо сплати податків ліквідованих РДА.

Крім цього, апеляційний суд зазначає наступне. Порядком №1321 детально врегульована процедура відповідної реорганізації та визначено хто і в якому випадку стає правонаступником ліквідованих райдержадміністрацій. В ньому відсутні будь-які посилання на те, що частину прав та обов`язків райдержадміністрація-правонаступник може «залишити собі», а частину передати якійсь іншій підпорядкованій юридичній особі, оскільки такі положення суперечили б загальним вимогам щодо порядку правонаступництва.

Враховуючи те, що суб`єктом прийняття зазначеного Порядку №1321 є Кабінет Міністрів України, то в даному випадку варто враховувати і загальні положення, що стосуються юридичної сили нормативно-правових актів, оскільки розпорядження голови РДА не може суперечити нормативно-правовому акту вищої юридичної сили, а в разі виявлення такої суперечності суд повинен застосовувати нормативно-правовий акт вищої юридичної сили.

Разом з тим, на основі вказаного розпорядження до Управління не могла перейти заборгованість зі сплати єдиного внеску, оскільки, по-перше, в передавальних актах взагалі не міститься будь-яких даних про перехід такої заборгованості, по-друге, в ньому не зазначено про те, що Управління є правонаступником ліквідованих райдержадміністрацій чи їх структурних підрозділів та, по-третє, перехід заборгованості з єдиного внеску можливий лише в порядку правонаступництва, а враховуючи, що Позивач не є правонаступником ліквідованих РДА чи їх структурних підрозділів та реорганізації чи ліквідації Луцької РДА не здійснювалося, то відповідно, жодна заборгованість з єдиного внеску передатися таким розпорядженням не може, оскільки такі дії прямо заборонені законом.

Відповідно, апелянт помилково трактує положення вказаного розпорядження голови Луцької РДА від 18.10.2021 року №214, тому безпідставно передав заборгованість зі сплати єдиного внеску та донарахованих за матеріалами перевірок суми єдиного внеску та штрафних санкцій до управління гуманітарної політики Луцької районної державної адміністрації Волинської області та протиправно склав вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ю-1228-0308 від 04.02.2022 року.

Щодо покликань апелянта на ту обставину, що ГУ ДПС у Волинській області в межах здійснення заходів пов`язаних із реорганізацією райдержадміністрацій шляхом їх приєднання до Луцької РДА протягом грудня 2021 року було проведено документальні позапланові перевірки з питань дотримання законодавства щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за наслідками проведення яких були прийняті податкові повідомлення-рішення, які були отримані 29.12.2021 року головою комісії з реорганізації Відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської районної державної адміністрації Волинської області та 04.01.2022 року направлені поштовим зв`язком за адресою: м. Рожище, вул.Грушевського, 27, відповідно. З урахуванням наведеного та отриманням контролюючим органом в січні місяці 2022 року розпорядження голови Луцької РДА від 18.10.2021 року №214, Відповідачем було здійснено передачу залишків заборгованості ліквідованих юридичних осіб до ІКП юридичної особи- правонаступника - Управління гуманітарної політики Луцької РДА.

Наведені доводи не спростовують підстав позову, оскільки відповідно до пп.78.1.7 Податкового кодексу України (далі - ПК України), документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, коли розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

Щодо доводів Відповідача про те, що податкові повідомлення-рішення були 29.12.2021 року надіслані на адресу голови комісії з реорганізації та 04.01.2022 року направлені поштовим зв`язком за адресою: м. Рожище, вул.Грушевського, 27, то апеляційний суд вважає такі безпідставними, оскільки Позивачу, якого Відповідач вважає правонаступником реорганізованих відділів, не надсилалося будь-яких актів документальних перевірок чи рішень за їх результатами у передбачений законодавством строк.

Відповідно, як вказав позивач, саме через їх не надіслання, вказані податкові повідомлення-рішення Управлінням не оскаржувались, оскільки про їх існування Позивачу стало відомо лише відзиву на позовну заяву у цій справі.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправними дій відповідача щодо передачі залишків карток особових рахунків та донарахованої за матеріалами перевірок: відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), відділу культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926), відділу освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609), відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743), сектору культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) суми єдиного внеску та штрафних санкцій до управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) та зобов`язання роз`єднати картки особових рахунків відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), відділу культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926), відділу освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609), відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743), сектору культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) та управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638); зобов`язання перерахувати кошти, які були перераховані управлінням гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) в рахунок сплати єдиного внеску за працівників управління та були зараховані в рахунок сплати суми єдиного внеску та штрафних санкцій за: відділ освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710); відділ культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926); відділ освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609); відділ освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743); сектор культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) в рахунок сплати єдиного внеску за працівників управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638).

Відповідно до пункту 2 розділу І Порядку №5 ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.2021 за № 321/35943, терміни в цьому Порядку вживаються в таких значеннях:

достовірність показників - відповідність інформації, що відображається в інтегрованій картці платника податків, показникам первинних документів;

інтегрована картка платника (далі - ІКП) - форма оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску (далі - платежі), що ведеться за кожним видом платежу;

коректність даних інформаційної системи - відповідність інформації, що зберігається у підсистемах інформаційної системи, первинним показникам та встановленим алгоритмам (правилам) логічного і арифметичного контролю;

первинні документи - документи, що складені платниками та/або податковими органами, отримані від інших органів влади згідно з чинним законодавством (податкові декларації, уточнюючі розрахунки, податкові повідомлення-рішення, рішення податкового органу, вимоги про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску, судові рішення, рішення про розстрочення (відстрочення) грошових зобов`язань (податкового боргу), інформація Казначейства про надходження податків і зборів та єдиного внеску тощо);

перекручення (викривлення) показників - неповне та/або несвоєчасне відображення показників у відповідних підсистемах інформаційної системи.

Пунктом 3 розділу І Порядку №5 передбачено, що оперативний облік платежів здійснюється податковими органами в інформаційній системі. Метою ведення оперативного обліку і складання звітності податкових органів є забезпечення користувачів повною, достовірною та неупередженою інформацією щодо стану розрахунків платників з бюджетами та фондами загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування для прийняття оптимальних управлінських рішень.

Відповідно до пункту 4 розділу І Порядку №5 відображення/занесення первинних показників у підсистемах інформаційної системи здійснюється працівниками структурних підрозділів територіальних органів ДПС за напрямами роботи.

З метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватися такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць. ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею. Облік платежів ведеться в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення ( п.1 глави 1 розділу ІІ Порядку № 5).

Верховний Суд неодноразово вказував, що відображення контролюючим органом в інтегрованій картці платника податків відомостей щодо своєчасного нарахування та сплати податкових зобов`язань створює певні наслідки для платника податків та наявність у останнього матеріально-правового інтересу, щоб дані інтегрованих карток правильно відображали фактичний стан розрахунків з бюджетом. Відповідно, належним способом захисту, що відновить порушені права, є вимога про зобов`язання відповідача здійснити дії по відображенню/коригуванню у особовій картці платника податків дійсного стану зобов`язань перед бюджетом, в тому числі, і шляхом виключення неправомірно нарахованих і відображених сум. Вказана позиція Верховного Суду відображена у постановах від 19.02.2019 (справа №825/999/17), від 26.02.2019 (справа №805/4374/15-а), від 17.06.2021 (справа №520/7599/19), від 25.03.2021 (справа №280/4506/18), від 02.06.2022 (справа № 360/2838/20) та постанові від 02.06.2022 в справі № 360/2838/20.

З урахуванням наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що платник податків має право на відображення в його особовій картці платника дійсного стану зобов`язань перед бюджетом, однак позивачем обрано невірний спосіб захисту порушених прав, тому вимоги позивача щодо визнання протиправними дій щодо передачі залишків карток особових рахунків та донарахованої за матеріалами перевірок: відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), відділу культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926), відділу освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609), відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743), сектору культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) суми єдиного внеску та штрафних санкцій до управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) та зобов`язання роз`єднати картки особових рахунків відділу освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710), відділу культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926), відділу освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609), відділу освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743), сектору культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) та управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638); зобов`язання перерахувати кошти, які були перераховані управлінням гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) в рахунок сплати єдиного внеску за працівників управління та були зараховані в рахунок сплати суми єдиного внеску та штрафних санкцій за: відділ освіти, культури, молоді та спорту Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02141710); відділ культури Горохівської РДА (код ЄДРПОУ 02226926); відділ освіти та культури Ківерцівської РДА (код ЄДРПОУ 02141609); відділ освіти та молоді Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 40037743); сектор культури Рожищенської РДА (код ЄДРПОУ 02226949) в рахунок сплати єдиного внеску за працівників управління гуманітарної політики Луцької РДА Волинської області (код ЄДРПОУ 02141638) задоволенню не підлягають.

Натомість належним способом захисту порушеного права позивача буде зобов`язання відповідача вчинити дії щодо приведення у відповідність інтегрованої картки платника шляхом виключення відомостей по нарахуванню єдиного внеску на суму винесеної вимоги.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Інші доводи апеляційної скарги зроблених висновків не спростовують, та зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними і трактуванні їх на власний розсуд.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких підстав апеляційна скарга задоволенню не підлягає, підстав для скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не знаходить.

Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати перерозподілу не підлягають.

Керуючись статтями 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року у справі №140/4307/22 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Головуючий суддя З. М. Матковська судді С. М. Кузьмич В. З. Улицький

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.02.2023
Оприлюднено02.03.2023
Номер документу109257539
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів

Судовий реєстр по справі —140/4307/22

Постанова від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Постанова від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 13.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 11.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні