Постанова
від 28.02.2023 по справі 581/286/22
СУМСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2023 року м.Суми

Справа №581/286/22

Номер провадження 22-ц/816/40/23

Сумський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - Ткачук С. С. (суддя-доповідач),

суддів - Кононенко О. Ю. , Криворотенка В. І.

з участю секретаря судового засідання Кияненко Н.М.,

сторони справи:

позивач ОСОБА_1 ;

відповідач: Липоводолинська селищна рада,

розглянув у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу Липоводолинської селищної ради на рішення Липоводолинського районного суду Сумської області від 16 вересня 2022 року в складі судді Бутенко Д.В., постановлену у селищі Липова Долина, повний текст рішення складено 16 вересня 2022 року,

в с т а н о в и в:

Звернувшись до суду із позовом у липні 2022 року позивач просила суд визнати незаконним та скасувати рішення сьомої сесії Липоводолинської селищної ради від 15.02.2022 року щодо відмови у передачі у власність ОСОБА_1 земельної ділянки з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, площею 2000 га з кадастровим номером 5923287400:01:004:0422. Зобов`язати Липоводолинську селищну раду передати у власність ОСОБА_1 земельну ділянку з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, площею 2000 га з кадастровим номером 5923287400:01:004:0422, проект землеустрою щодо якої було затверджено рішенням шостої сесії Липоводолинської селищної ради від 21.01.2022 року. Покласти на відповідача судові витрати.

Позов мотивує тим, що 28.02.2020 року вона, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 звернулися до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявами в яких просили надати дозвіл на розробку проекту землеустрою по відведенню земельних ділянок орієнтовною площею 2000 га для передачі їх у власність. 01.04.2020 року їм було надано дозвіл і вони звернулися до Сумської регіональної філії «Центр ДЗК» із заявою про виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Після виготовлення технічної документації вони звернулися до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів на території Яснопільщинської сільської ради Липоводолинського району Сумської області, розміром 20000 га в межах земельної ділянки з кадастровим номером: 5923287400:01:004:0406. Зазначає, що вказана заява тривалий час не розглядалася, а 26.01.2021 року Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області зазначену земельну ділянку передано у власність відповідача. Вказує, що на своє звернення з аналогічною заявою до відповідача вона отримала відмову через невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них НПА, схем землеустрою і техніко економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Рішенням Липоводолинського районного суду Сумської області від 16 вересня 2022 року позов задоволено.

Визнано незаконним та скасовано рішення сьомої сесії восьмого скликання Липоводолинської селищної ради Сумської області від 15 лютого 2022 року «Про передачу у власність земельної ділянки ОСОБА_1 », яким вирішено не передавати у власність ОСОБА_1 земельну ділянку з цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, площею 2,000 га, кадастровий номер 5923287400:01:004:0422.

Зобов`язано Липоводолинську селищну раду Сумської області після припинення чи скасування воєнного стану в Україні передати у власність ОСОБА_1 земельну ділянку з цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, площею 2000 га, кадастровий номер 5923287400:01:004:0422, проект землеустрою щодо якої затверджено рішенням шостої сесії восьмого скликання Липоводолинської селищної ради Сумської області від 21 січня 2022 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 ».

Стягнути з Липоводолинської селищної ради Сумської області на користь ОСОБА_1 992 грн. 40 коп. повернення судового збору, сплаченого останньою при зверненні до суду.

Ухвалюючи оскаржуване рішення, першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення відповідача не містить жодних аргументів чи посилань на сформульовану підставу для відмови позивачу у переданні в її власність спірної земельної ділянки. При цьому іншим рішенням відповідача від 21.01.2022 року вирішено лише затвердити проект землеустрою щодо відведення позивачу у власність спірної земельної ділянки без вирішення питання щодо надання цього об`єкту в її приватну власність. При цьому позивач мала правомірні очікування на подальше оформлення спірної земельної ділянки у власність.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, Липоводолинська селищна рада подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на неповне встановлення судом фактичних обставин справи, порушення норм процесуального та неправильне застосування норм матеріального права просить скасувати оскаржуване рішення.

Доводи апеляційної скарги мотивує тим, що Липоводолинську селищну раду було зобов`язано вчиняти дії лише на користь позивача, незважаючи на те, що селищна рада не приймала участі з самого початку у приватизації земельної ділянки, а саме у наданні дозволу позивачці на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у приватну. Вказує, що Липоводолинською селищною радою як власником не надавався позивачці вказаний дозвіл. При цьому позивач зобов`язана була повідомити Липоводолинську селищну раду про отримання нею дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у приватну чого нею не було зроблено. Спірна земельна ділянка залишилася для випасання великої рогатої худоби, проте суд не врахував вказаної обставини. Зазначає, що рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2021 року не було зобов`язано Липоводолинську селищну раду приймати рішення про передання у власність спірної земельної ділянки.

Від позивача відзив на апеляційну скаргу до суду не надходив.

Сторони в судове засідання не прибули, про дату, місце та час його проведення повідомлені належним чином.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

ОСОБА_1 народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 у с. Станкова Калуського району Івано-Франкіської області, є громадянином України (а.с.8,9).

01 квітня 2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки орієнтовною площею по 2.00 га для передання її у власність ОСОБА_4 , відповідно до її заяви від 28.02.2020 року (а.с. 10-12)

Наказом ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 16 квітня 2020 року № 18-16410/16-20-СГ внесено зміни до наказу №18-13312/16-20-СГ від 01 квітня 2020 року, яким ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки для передання її у власність, а саме у порядковому номері 1 додатку до наказу змінено слова « ОСОБА_4 » на слова « ОСОБА_1 » (а.с.14).

Згідно із висновку експерта державної експертизи ОСОБА_5 про розгляд документації із землеустрою, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (сіножаті), розташованих за межами населеного пункту на території Яснопільщинської сільської ради Липоводолинського району Сумської області відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам та погоджений; дата подання на погодження: 27 квітня 2020 року (а.с.29-33).

Земельна ділянка площею 2,0000 га (сіножаті), кадастровий номер 5923287400:01:004:0422, яка призначена для ведення селянського господарства 06 травня 2020 року зареєстрована в Державному земельному кадастрі відділом Липоводолинського району Головного управління Держгеокадастру у Сумській області у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку (а.с. 24-28).

Державним підприємством Центр ДЗК виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (сіножаті), розташовану за межами населених пунктів на території Яснопільщинської сільської ради Липоводолинського району Сумської області (а.с.15).

26 січня 2021 року на підставі наказу №1-ОТГ Головне управління Держгеокадастру у Сумській області бажану до відведення позивачу земельну ділянку передало у комунальну власність Липоводолинській селищній раді відповідно до акту приймання передачі, п. 133 додатку до даного рішення ради (а.с. 16 -18).

Земельна ділянка площею 2,0000 га, кадастровий номер: 5923287400:01:004:0422, яка призначена для ведення селянського господарства 15 квітня 2021 року зареєстрована на праві комунальної власності за Липоводолинською селищною радою Сумської області (а.с. 19-20).

Рішенням Липоводолинської селищної ради другого пленарного засідання третьої сесії сьомого скликання від 28 січня 2020 року ОСОБА_1 погоджено надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га. для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться в АДРЕСА_1 (додаток № 1 до цього рішення ради (а.с. 75-76).

01 лютого 2021 року ОСОБА_1 звернулася до Липоводолинської селищної ради із заявою, в якій просила затвердити розроблену технічну документацію та рішенням 3 сесії 8 скликання Липоводолинської селищної ради 03 червня 2021 року останній відмовлено у затвердженні проекту землеустрою (а.с. 21,23).

17 червня 2021 року Липоводолинська селищна рада надіслала лист ОСОБА_1 з повідомленням про відмову в затвердженні проекту землеустрою (а.с. 22,23).

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2021 року визнано протиправним та скасовано рішення третьої сесії Липоводолинської селищної ради від 03 червня 2021 року «Про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок» в частині відмови в затвердженні ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області та зобов`язано Липоводолинську селищну раду затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у власність земельної ділянки площею по 2,0000 га, кадастровий номер 5923287400:01:004:0422 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області, судове рішення набрало законної сили 14 грудня 2021 року (а.с.66-74).

Рішенням Липоводолинської селищної ради шостої сесії восьмого скликання від 21 січня 2022 року на виконання вищезазначеного рішення суду затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у власність земельної ділянки площею по 2,0000 га, кадастровий помер 5923287400:01:004:0422 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області (а.с. 34).

Рішенням Липоводолинської селищної ради сьомої сесії восьмого скликання від 15 лютого 2022 року вирішено не передавати ОСОБА_1 у власність земельну ділянку, сформовану за цим проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 2,000 га, кадастровий номер 5923287400:01:004:0422, підстави відмови у переданні земельної ділянки позивачу в тексті рішення ради не наведені (а.с. 35).

Відповідно до ч. 2 ст. 1 Земельного кодексу України право власності на землю гарантується.

Відповідно до п. б ст. 12 Земельного кодексу України (станом на день ухвалення відповідачем рішення про відмову у передачі у власність земельної ділянки) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно зч.1-3ст.78Земельного кодексуУкраїни правовласності наземлю -це правоволодіти,користуватися ірозпоряджатися земельнимиділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставіКонституції України,цього Кодексу,а такожінших законів,що видаютьсявідповідно доних. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи, територіальні громади та держава.

Відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, шляхом безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

За правилами встановленими ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч. 3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Частиною 6, 7 чт. 118 ЗК України встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

За правилами встановленими ч. 9 - 10 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

З матеріалів цивільної справи вбачається, що позивачем було виконано всі необхідні процедури для отримання спірної земельної ділянки у власність і рішенням відповідача від 21 січня 2022 року затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у власність земельної ділянки площею по 2,0000 га, кадастровий помер 5923287400:01:004:0422 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області.

Приймаючи рішення про відмову в передачі ОСОБА_1 у власність земельної ділянки, сформованої за затвердженим проектом землеустрою щодо її відведення для ведення особистого селянського господарства відповідач у своєму рішенні не вказав підстав для такої відмови, що є порушенням ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками місцевого суду стосовно того, що виконавши всі необхідні процедури для отримання спірної земельної ділянки у власність, позивач мала правомірні очікування на її завершення шляхом отримання у власність спірної земельної ділянки, а тому необґрунтована відмова відповідача у переданні у власність їй спірної земельної ділянки порушує її майнові права, які підлягають захисту шляхом скасування оскаржуваного рішення відповідача.

Разом з тим, суд першої інстанції дійшов правильного висновку стосовно того, що станом на дату ухвалення ним рішення, до Земельного кодексу України було внесено зміни, відповідно до яких, підпунктом 5 пункту 27 Перехідних положень вказаного кодексу встановлено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей, а саме: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. За таких обставин, враховуючи те, що оскільки позивач виконала всі необхідні процедури для отримання спірної земельної ділянки у власність, та з урахуванням внесених до законодавства змін, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції стосовно того, що ефективним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача передати у власність ОСОБА_1 після припинення чи скасування воєнного стану в Україні спірну земельну ділянку у власність.

Доводи відповідача викладені ним в його апеляційній скарзі відносно того, що селищна рада не приймала участі з самого початку у наданні дозволу позивачці на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у приватну колегія суддів вважає безпідставними, оскільки вказані доводи спростовуються наявним в матеріалах справи рішенням Липоводолинської селищної ради від 28.01.2020 року яким позивачу було погоджено надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га. для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться в АДРЕСА_1

Доводи відповідача щодо того, що позивач зобов`язана повідомити Липоводолинську селищну раду про отримання нею дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у приватну проте цього не зробила, колегія суддів вважає неспроможними, оскільки фактично надаючи дозвіл позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки сільськогосподарського призначення у приватну відповідач фактично був повідомлений про отримання позивачем такого дозволу.

Колегія суддів звертає увагу на те, що принципами правосуддя є принцип диспозитивності та змагальності. Так, відповідно до ч. 1 ст. 12 ЦПК України встановлено, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін, а частинами 1,3 ст. 13 ЦПК України визначено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Ухвалюючи судове рішення, суд першої інстанції встановив, що фактично спірна ділянка не передавалась відповідачем у власність іншим особам, а позивачем виконано всі процедури для отримання спірної земельної ділянки у власність, з огляду на що дійшов висновку про протиправність рішення відповідача щодо відмови позивачу в переданні спірної земельної ділянки у власність.

Колегія суддів звертає увагу, що на час ухвалення відповідачем оскаржуваного рішення у нього були відсутні підстави для відмови у передання її у власність позивача, оскільки обмеження на передання земельних ділянок у приватну власність осіб виникли пізніше, а тому суд першої інстанції правильно встановив обов`язок селищної ради на передання її у власність позивачеві після закінчення дії встановлених законодавством обмежень щодо передання земельних ділянок у власність.

При цьому колегія суддів звертає увагу на те, що суд першої інстанції ухвалюючи рішення в оскарженій частині не здійснив втручання в повноваження селищної ради, оскільки враховуючи протиправну поведінку селищної ради, фактичне покладання на неї такого зобов`язання, містить примус виконати покладені на неї обов`язки відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів визнає, що суд першої інстанції всебічно і повно з`ясував, обставини, що мають значення для справи і доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

Керуючись ст.ст. 367, 374, 375, 381-382, 384, 389 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Липоводолинської селищної ради залишити без задоволення.

Рішення Липоводолинського районного суду Сумської області від 16 вересня 2022 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і на неї може бути подана касаційна скарга безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 28 лютого 2023 року.

Головуючий - С. С. Ткачук

Судді: О. Ю. Кононенко

В. І. Криворотенко

СудСумський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення28.02.2023
Оприлюднено02.03.2023
Номер документу109266370
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Інші справи позовного провадження

Судовий реєстр по справі —581/286/22

Постанова від 28.02.2023

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Ткачук С. С.

Ухвала від 12.12.2022

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Ткачук С. С.

Ухвала від 12.12.2022

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Ткачук С. С.

Ухвала від 22.11.2022

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Ткачук С. С.

Рішення від 15.09.2022

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Бутенко Д. В.

Рішення від 15.09.2022

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Бутенко Д. В.

Ухвала від 29.07.2022

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Бутенко Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні