П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/4218/22
Головуючий у 1-й інстанції: Альчук Максим Петрович
Суддя-доповідач: Кузьмишин В.М.
28 лютого 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Кузьмишина В.М.
суддів: Сапальової Т.В. Сушка О.О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Першого заступника керівника Вінницької обласної прокуратури на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Райгородської сільської ради Гайсинського району Вінницької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Описова частина.
Короткий зміст позовних вимог.
У травні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Райгородської сільської ради Гайсинського району Вінницької області, у якому просив: визнати протиправними дії Райгородської сільської ради Гайсинського району Вінницької щодо відмови в задоволенні заяви ОСОБА_1 про погодження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 0523084200:01:001:0686, площею 0,70 га і передачі її безоплатно у власність; скасувати рішення 25 сесії 8 скликання Райгородської сільської ради Гайсинського району Вінницької області №1542 від 20.01.2022 в частині відмови у задоволенні заяви ОСОБА_1 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 0523084200:01:001:0686, площею 0,70 га; зобов`язати Райгородську сільську раду Гайсинського району Вінницької області розглянути та задовольнити заяву ОСОБА_1 про погодження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 0523084200:01:001:0686, площею 0,70 га й передачі її безоплатно у власність.
Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 30.08.2022 позовні вимоги задоволено частково.
Скасовано рішення 25 сесії 8 скликання Райгородської сільської ради Гайсинського району Вінницької області №1542 від 20.01.2022 в частині відмови у задоволенні заяви ОСОБА_1 про погодження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 0523084200:01:001:0686, площею 0,70 га.
Зобов`язано Райгородську сільську раду Гайсинського району Вінницької області затвердити проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 0523084200:01:001:0686, площею 0,70 га.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погодившись із судовим рішенням Перший заступник керівника Вінницької обласної прокуратури подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції не повністю з`ясовані обставини, що мають значення для справи, а рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Відзив/заперечення на апеляційну скаргу.
Позивач правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Рух справи у суді апеляційної інстанції.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2022 року відкрито апеляційне провадження у вищевказаній справі та призначено її до судового розгляду в порядку письмового провадження.
Фактичні обставини справи, встановлені судом першої інстанції.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 21.04.2020 позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області з клопотанням про надання дозволу на виготовлення проєкту землеустрою на земельну ділянку, що розташована на території Райгородської об`єднаної територіальної громади Немирівського району, Вінницької області.
Наказом від 25.05.2020 року № 2-10838/15-20-СГ позивачу відмовлено.
Вказаний наказ оскаржено до Вінницького окружного адміністративного суду, який рішенням від 18.09.2020 у справі №120/2858/20 позов задовольнив та зобов`язав надати дозвіл на виготовлення проєкту землеустрою на бажану для позивача земельну ділянку.
Після виготовлення проєкту землеустрою позивач звернувся до Райгородської ОТГ Гайсинського району для його затвердження.
У подальшому, в затвердженні проєкту землеустрою позивачу відмовлено, про що відповідачем прийнято рішення № 1542 від 20.01.2022, у якому вказано підставу для відмови те, що в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність: в акті прийомки-передачі межових знаків на зберігання відсутнє погодження начальника відділу у Немирівському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2021 року рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18.09.2020 у справі №120/2858/20 скасовано, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням органу місцевого самоврядування, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Мотивувальна частина.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Земельні відносини в Україні відповідно до статті 3 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до пункту "а" частини 3 статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до частини 2 статті 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Повноваження органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування передбачені статтями 118, 122, 123 ЗК України.
Відповідно до положень пункту б частини першої статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (абзаци другий, третій частини сьомої та частина восьма статті 118 Земельного кодексу України).
За положеннями частини 9 статті 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Колегія суддів зазначає, що предметом даного адміністративного позову є відмова у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність
Так, підставою для прийняття рішення про відмову позивачу у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є невідповідність проєкту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а саме в проєкті землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в акті прийомки-передачі межових знаків на зберігання відсутнє погодження начальника відділу у Немирівському районні головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області.
Крім того, зазначено, що проєкт землеустрою був виготовлений відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій обласні та підставі рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18 вересня 2020 року, що в подальшому скасовано Сьомим апеляційним адміністративним судом 26 квітня 2021 року.
Рішенням Вінницької обласної ради №548 від 20.06.2013 вирішено оголосити об`єктом природно-заповідного фонду місцевого значення територію, що має особливу природоохоронну, наукову, естетичну та пізнавальну цінність - регіональний ландшафтний парк «Немирівське Побужжя» загальною площею 5б78 га на території Вишковецької, Вовчоцької, Воробіївської, Грабовецької, Коржівської, Кудлаївської, Марксівської, Муховецької, Никифоровецької, Новообиходівської, Райгородської, Семенської, Сокілецької, Стрільчинецької, Чуківської сільських, Брацлавської селищної рад Немирівського району.
Пунктами З та 4 цього рішення обласна рада зобов`язала Головне управління Держземагенства у Вінницькій області нанести межі новостворених природо-заповідних об`єктів на чергові планово-картографічні матеріали, а також поклала управління регіональним ландшафтним парком «Немирівське Побужжя» в межах Пемнрівського району на комунальну установу «Центр природоохоронної роботи та сприяння розвитку туризму».
У 2016 році утворено Райгородську об`єднану територіальну громаду, до складу якої увійшла Коржівська сільська рада.
Відповідно до ст.44 Земельного кодексу України до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти, до яких належать ландшафтні парки.
Статтями 83 та 84 Земельного кодексу визначено, що у приватну власність не можуть бути передані землі під об`єктами природно-заповідного фонду.
Згідно з ч.4 ст.7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» до встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
У 2018 році Державним підприємством «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» виготовлено проект землеустрою щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду регіонального ландшафтного парку «Немирівське Побужжя» без вилучення земельних ділянок у їх власників та землекористувачів на території Коржівської сільської ради Немирівського району, в описі меж ділянки №2 площею 27,7 га вказаного проєкту землеустрою ландшафтного парку «Немирівське Побужжя», вказано місце знаходження земельної ділянки з кадастровим номером 0523084200:01:001:0466, частину якої з кадастровим номером 0523084200:01:001:0686 позивач бажає отримати у власність.
Згідно з описом меж ділянки №2 від точки Д до точки Е, вона межує із земельною ділянкою з кадастровим номером 0523084200:01:001:0354 (територія колишньої Коржівської сільської ради), власником якої є ОСОБА_2 . Співставленням цих даних із відкритими даними державного земельною кадастру України та описом меж ділянки № 2 проєкту землеустрою ландшафтного парку вбачається, що земельна ділянка 0523084200:01:001:0466 входить в її межі.
У пояснювальній записці, наданій позивачем для затвердження проєкту із землеустрою, зазначено, що земельна ділянка з кадастровим номером 0523084200:01:001:0686, яку позивач бажає отримати у власність, виділена за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 0523084200:01:001:0466.
Колегія суддів звертає увагу, судом апеляційної інстанції у справі №120/2858/20 скасовано рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18.09.2020.
У постанові у справі № 120/2858/20 від 21.04.2022 дійшла висновку, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 25.05.2020 про відмову у наданні ОСОБА_1 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність винесено з врахуванням вимог чинного законодавства.
За таких обставин доводи суду першої інстанції про протиправність дій відповідача щодо відмови у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу у прийняті рішення від 20.01.2022 року № 1542 не відповідають дійсності.
Крім того колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу, що обставини, викладені у висновоку Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 13.01.2021 №711/82-21 суперечить обставинам, викладеним у постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду у справі № 120/2858/20 від 21.04.2022, якою визнано правомірним наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 25.05.2020.
Поданий на затвердження відповідачу проєкт землеустрою датований 14.01.2021, відтак застосуванню підлягає стаття 50 Закону України «Про землеустрій» в редакції від 01.12.2020, яка передбачала, що проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проєкту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проєктування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна для об`єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 09 липня 2921 року №2-1831/15-21-65 визнано таким, що втратив чинність, наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 04 листопада 2020 року № 108-УБД "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", яким позивачу надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2.0 га із земель державної власності, на території Райгородської сільської ради Немиріського району Вінницької області.
За наведених обставин поданий проєкт землеустрою не містить документів, які визначені статтею 50 Закону України «Про землеустрій» (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Висновок за результатами розгляду апеляційної скарги.
Враховуючи вищенаведені обставини, колегія суддів приходить до висновку, що рішення 25 сесії 8 скликання Райгородської сільської ради Гайсинського району Вінницької області №1542 від 20.01.2022 в частині відмови у задоволенні заяви ОСОБА_1 про погодження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 0523084200:01:001:0686, площею 0,70 га винесено з врахуванням вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим відсутні підстави для його скасування.
Виходячи зі змісту апеляційної скарги та оскаржуваного судового рішення, судова колегія визнає апеляційну скаргу обґрунтованою, а викладені в ній доводи такими, що спростовують висновки суду першої інстанції.
Тому, зважаючи на вказані обставини колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції неповно провів аналіз законодавства, яке регламентує вказані правовідносини, не надав правильного обґрунтування всім належним доказам позивача, у зв`язку з чим прийшов до неправильного висновку по досліджених доказах, чим порушив норми матеріального та процесуального права.
Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції при вирішенні справи порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, тому, керуючись статтею 315 КАС України, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям постанови, про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Першого заступника керівника Вінницької обласної прокуратури задовольнити повністю.
Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2022 року скасувати.
Прийняти постанову, якою ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог - відмовити.
Постанова суду набирає законної сили в порядку та в строки, передбачені ст. 325 КАС України.
Головуючий Кузьмишин В.М. Судді Сапальова Т.В. Сушко О.О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2023 |
Оприлюднено | 03.03.2023 |
Номер документу | 109285489 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишин В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні