ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2023 рокуЛьвівСправа № П/857/1/23 пров. № П/857/1/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого-суддіКузьмича С.М.,
суддіМатковської З.М.,
суддіУлицького В.З.,
за участю секретаря Зінчук Ю.Р.,
представника позивача Росоха С.В.,
представника третьої особи Сучкова А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в м. Львові адміністративну справу за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії «Партія регіонів» за участі, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Служба безпеки України про заборону діяльності політичної партії,
ВСТАНОВИВ:
13.01.2023 до Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшла позовна заява Міністерства юстиції України (далі позивач) до Політичної партії «Партія регіонів» (далі відповідач, Партія), в якій просить:
заборонити діяльність Політичної партії «Партія регіонів» (вул. Кудрявська, 3/5, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 20073933).
передати майно, кошти та інші активи Політичної партії «Партія регіонів» (вул. Кудрявська, 3/5, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 20073933), її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно з інформацією, наданою Департаментом захисту національної державності Служби безпеки України, у ході здійснення контррозвідувальних заходів з протидії вторгненню російської федерації на територію України Департаментом отримана інформація щодо систематичної діяльності функціонерів Політичної партії «Партія регіонів», спрямованої на дестабілізацію суспільно-політичної ситуації в державі, поширення антиукраїнської пропаганди, закликів до повалення конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету та територіальної цілісності України, які створюють реальні загрози національним інтересам, національній безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.01.2023 позовну заяву залишено без руху та встановлено Міністерству юстиції України строк для усунення недоліку позовної заяви тривалістю 10 днів з дня отримання копії цієї ухвали, шляхом зазначення та направлення до Восьмого апеляційного адміністративного суду доказів, що підтверджують виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги.
Ухвалою суду від 20.01.2023 задоволено заяву Міністерства юстиції України у справі № П/857/1/23 про забезпечення позову.
30.01.2023 в суді зареєстровано заяву з додатками Міністерства юстиції України щодо виконання вимог ухвали Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.01.2023.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2023 відкрито провадження у справі та призначено її до судового розгляду ухвалою від 07.02.2023, зобов`язано позивача опублікувати відповідне оголошення в порядку передбаченому частиною 5 статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
Згідно відомостей з офіційного сайту Міністерства юстиції України оголошення про відкриття провадження у справі (https://minjust.gov.ua/news/ministry/sudom-zadovoleno-zayavu-pro-zabezpechennya-pozovu-minyustu-do-politichnoi-partii-partiya-regioniv-pro-zaboronu-diyalnosti-partii) та призначення її до розгляду (https://minjust.gov.ua/news/ministry/povidomlennya-pro-sudove-zasidannya-za-pozovom-minyustu-do-politichnoi-partii-partiya-regioniv) опубліковане позивачем 03.02.2023 та 09.02.2023 відповідно.
За змістом частини 5 статті 289-3 КАС України, через три дні з дня оприлюднення такого оголошення вважається, що учасники справи і всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд справи, призначення, дату, час і місце судового засідання.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2023 задоволено заяву представника Служби безпеки України - Сучкової Анастасії Миколаївни про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції 21.02.2023 о 14:00.
20.02.2023 на електронну адресу суду надійшли додаткові пояснення Служби безпеки України.
Відзив на позовну заяву поданий не був, що не перешкоджає розгляду справи.
Відповідно до вимог ст. 162 КАС України відповідач наділений правом подати відзив на позовну заяву. Згідно пункту 5 частини 2 статті 162 КАС України у відзиві відповідач викладає заперечення проти позову щодо наведених позивачем обставин та правових підстав позову з якими він не погоджується, із посиланням на відповідні докази та норми права.
Відповідач, будучи належним чином повідомлений про місце, дату та час розгляду позову, участь повноважного представника в судовому засіданні не забезпечив, відзиву не подав, що, на думку суду, свідчить про відсутність заперечень щодо позовних вимог.
У судовому засіданні представник позивача вимоги позовної заяви підтримував з мотивів викладених у ній.
Представник третьої особи в судовому засіданні надав усні пояснення по суті поданого адміністративного позову. Позовні вимоги підтримував повністю.
Відповідно до абзацу 3 частини 5 статті 289-3 КАС України неприбуття у судове засідання в суді першої чи апеляційної інстанції осіб, повідомлених про дату, час і місце розгляду справи в порядку, передбаченому цією частиною, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників позивача та третьої особи, дослідивши матеріали справи та з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийнятті рішення враховує наступні підстави та мотиви.
Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 289-3 КАС України право звернутися з адміністративним позовом про заборону політичної партії має центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.
Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення), встановлено, що Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.
Відповідно до ст. 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану» зі змінами, внесеними Указами Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022 та Закону України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 2102-ІХ від 24.02.2022, «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» № 2119-ІХ від 15.03.2022, № 2212-ІХ від 21.04.2022, № 2263-ІХ від 22.05.2022 у зв`язку з повномасштабним вторгненням Російської Федерації на територію України запроваджено воєнний стан.
Пунктом 3 зазначеного вище Указу Президента, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені ст.ст. 33-34, 38, 39, 41-44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною 1 статті 8 Законом України «Про правовий режим воєнного стану».
На адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 06.01.2023 № 5/1/4-320 «Щодо антиукраїнської проросійської політичних партій» із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності Політичної партії «Партія регіонів».
Вважаючи, що діяльність згаданої партії в цілому, так і окремих її представників та керівників, спрямована на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України, позивач звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступні міркування.
За змістом статті 2 Закону України «Про політичні партії в Україні» (далі Закон № 2365-ІІІ) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
За рішенням Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 70 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України положень частини першої статті 10, пункту 3 частини другої, частин п`ятої, шостої статті 11, статті 15, частини першої статті 17, статті 24, пункту 3 розділу УІ «Заключні положення» Закону України «Про політичні партії в Україні» (справа про утворення політичних партій в Україні) від 12.06.2007 № 2-рп/2007 «частина 2 статті 64 Конституції України не відносить право на свободу утворення політичних партій до переліку тих свобод, які ніким і в жодний спосіб не можуть бути обмежені. Відтак Конституція України допускає додаткове унормування законом загальних засад утворення і діяльності політичних партій за умови дотримання загальнодемократичних принципів».
Стаття 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - КЗПЛ) передбачає, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
При цьому згідно з практикою Європейського Суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) зазначені обмеження та заборони мають бути передбачені відповідним законом, переслідувати законні цілі, перелічені у ст. 10 і 11 КЗПЛ, та бути необхідними у демократичному суспільстві, тобто реагувати на нагальну суспільну необхідність і бути пропорційними законним цілям, що переслідуються.
Для стабільності демократичного конституційного ладу держава може здійснювати конкретні заходи з метою його захисту. ЄСПЛ наголосив на прийнятності концепції «демократії, здатної захистити себе» (§ 51, § 59 рішення у справі «Фоґт проти Німеччини» (Vogt v. Germany) від 26.09.1995) та зазначив, що плюралізм і демократія ґрунтуються на компромісі, що вимагає певних поступок з боку осіб, які мають у деяких випадках сприймати обмеження певних наявних у них свобод для того, щоб забезпечити більшу стабільність країни в цілому (§ 99 рішення у справі «Партія добробуту та інші проти Туреччини» (Refah Partisi (the Welfare Party) and Others v. Turkey) від 13.02.2003). Потрібна певна рівновага між вимогами захисту демократичного суспільства і вимогами охорони прав особи (§ 32 рішення у справі «Об`єднана комуністична партія Туреччини та інші проти Туреччини» (United Communist Party of Turkey and Others v. Turkey) від 30.01.1998).
ЄСПЛ застосовує трискладовий тест, щоб визначити, чи втручання (1) було передбачене законом; (2) переслідувало законну мету (інакше кажучи, встановлено для захисту правомірного інтересу); і (3) було необхідним у демократичному суспільстві (Yazar et al v. Turkey, Apps. 22723/93, 22724/93, 22725/93, 09.07.2002). ЄСПЛ застосовує власний тест «очевидної і неминучої загрози». Відповідно до практики ЄСПЛ держави мають право вживати превентивні заходи для захисту демократії щодо політичних партій. Від них неможливо вимагати очікувати, доки політична партія захопить владу і робитиме конкретні кроки щодо реалізації політики, несумісної зі стандартами Конвенції. Якщо небезпека такої політики була достатньо встановлена і неминуча, держава може обґрунтовано перешкоджати здійсненню такої політики до того, як буде здійснена спроба її впровадження шляхом конкретних кроків, які можуть завдати шкоди громадському порядку та демократичному режиму країни (Партія добробуту, Ербакан, Казан та Текдаль проти Туреччини, § 102; Еррі Батасуна проти Іспанії § 81).
Важливим фактором, який необхідно враховувати, є те, чи містить програма партії заклик до застосування насильства, повстання або будь-яку іншу форму відмови від демократичних принципів (Partidul Comunistilor (Nepeceristi) та Ungureanu проти Румунії, § 54; Freedom and Democracy Party (OZDEP) проти Туреччини, § 40). Проте програма політичної партії не є єдиним критерієм визначення її цілей та намірів; зміст програми повинен порівнюватися з діями лідерів партії та позиціями, які вони відстоюють. Разом ці дії та позиції можуть бути доречними в провадженні про розпуск політичної партії, оскільки вони можуть розкрити її дійсні цілі та наміри (Партія добробуту і інші, § 101; Еррі Батасуна проти Іспанії, § 80).
Статтею 5 Закон № 2365-ІІІ встановлено обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій. Так, утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на: 1) ліквідацію незалежності України; 2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом; 3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України; 4) підрив безпеки держави; 5) незаконне захоплення державної влади; 6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі; 7) посягання на права і свободи людини; 8) посягання на здоров`я населення; 9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки; 10) виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації та/або Республіки Білорусь проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; 11) глорифікацію, виправдання дій та/або бездіяльності осіб, які здійснювали або здійснюють збройну агресію проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, незаконних збройних формувань, банд, найманців, створених та/або підпорядкованих, та/або керованих, та/або фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як «повстанці», «ополченці», «ввічливі люди» тощо.
Діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду.
Згідно положень статті 21 Закон № 2365-ІІІ у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, спрямованих на:
ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки;
порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.
Підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.
Постановою Верховної Ради України «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою-агресором» від 27.01.2015 № 129-VIII Верховна Рада України визнала Російську Федерацію державою-агресором.
21.02.2022 президент країни-агресора Путін В.В. підписав укази про визнання незалежності та суверенітету створених Російською Федерацією маріонеткових терористичних псевдоугруповань «Л/ДНР».
Згідно із текстом указів, Російська Федерація (далі - РФ) офіційно направила свої війська на окуповану територію України для «здійснення функції щодо підтримки миру». Таким чином Російська Федерація фактично офіційно вторглася на територію України вже 24.02.2022.
Очевидно, що визнання країною-агресором «незалежності» самопроголошених «ДНР» та «ЛНР» і, як наслідок, - повномасштабне вторгнення і проведення військових дій на території нашої держави, порушує суверенітет і територіальну цілісність України.
Як уже зазначалось вище, на адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 06.01.2023 № 5/1/4-320 «Щодо антиукраїнської проросійської політичних партій» із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності Політичної партії «Партія регіонів».
Судом встановлено, що згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Політична партія «Партія регіонів» зареєстрована Мін`юстом 06.11.1997, свідоцтво про реєстрацію № 936, місцезнаходження: 04053, м. Київ, вул. Кудрявська, буд. 3/5.
У ході здійснення контррозвідувальних заходів з протидії вторгненню російської федерації на територію України Департаментом захисту національної державності Служби безпеки України отримана інформація, зокрема, щодо діяльності колишнього голови Партії та екс-прем`єр-міністра України ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ), провідних функціонерів структури, екс-народних депутатів України ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) та ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , ІПН НОМЕР_2 ).
Так, зазначені вище особи створили у м. Москва так званий «Комітет спасіння України» (зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 ), який позиціонує себе «альтернативним українським урядом» та використовується країною-агресором для здійснення підривної діяльності проти України.
В рамках кримінального провадження № 22017180000000035 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених частини 2 статті 15, частини 2 статті 110 та частини 1 статті 263 Кримінального кодексу України (далі КК України) отримано інформацію, що «Комітет спасіння України» створений 03.08.2015 в м. Москва ОСОБА_1 , до складу якого увійшли колишні народні депутати України від Політичної партії «Партія регіонів» ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та. ОСОБА_4 .
Як зазначив представник третьої особи, що під час проведення 03.08.2015 в м. Москва прес-конференції так званий голова «Комітет спасіння України» ОСОБА_1 анонсував, що основними завданнями вказаної структури є прийняття нової Конституції України із закріпленням федеративного устрою, надання російській мові статусу другої державної, а також оголошено позаблоковий статус України. В рамках досудового розслідування встановлено що «Комітет спасіння України» був створений за сприяння уряду РФ як «тіньовий (альтернативний) уряд України у вигнанні», діяльність якого спрямована на дестабілізацію суспільно-політичної ситуації в нашій державі, дискредитацію діючої української влади та створення вигідних для РФ механізмів політичного впливу на Україну.
У лютому-березні 2022 року у період активної фази наступальної операції РФ ОСОБА_2 та ОСОБА_3 спільно з військовими підрозділами держави-агресора незаконно перетнули державний кордон України та надавали їм сприяння у встановленні окупаційного режиму, поширювали у ЗМІ інформацію щодо правомірності військового вторгнення на територію України та закликали до визнання легітимності окупаційних адміністрацій.
Крім цього, у зв`язку із закликами ОСОБА_3 створити на територіях південно- східних областей України так звану «Федеративну Республіку Новоросія» Службою безпеки України (далі - СБУ) розпочато кримінальне провадження № 42014100000000349 від 15.04.2014 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених статтей 109, 110 КК України. Також слідчими СБУ проводилось досудове розслідування у кримінальних провадженнях № № 42022110000000148, 22022101110000331, 22022101110000332 за підозрою ОСОБА_3 , ОСОБА_2 та ОСОБА_5 («міністр зовнішніх справ т.зв. «ДНР»») у вчиненні злочинів, передбачених частиною 2 статті 111 та частиною 1 статті 332-2 КК України.
28.10.2022 обвинувальні акти щодо вчинення ОСОБА_3 , ОСОБА_2 злочинів, передбачених частиною 2 статті 111 та частиною 1 статті 332-2 КК України скеровано до Іванківського районного суду Київської області.
Так, зокрема досудовими розслідуванням встановлено, що в період з 24.02.2022 по 15.03.2022 ОСОБА_3 , ОСОБА_2 та ОСОБА_5 , діючи умисно, в умовах воєнного стану на території України, з метою заподіяння шкоди суверенітету, територіальній цілісності і недоторканості, обороноздатності і державній безпеці України, перейшовши на бік ворога в період збройного конфлікту, надали іноземній державі та її представникам допомогу в проведенні підривної діяльності проти України шляхом проведення російської пропаганди та схиляння до переходу на бік ворога, закликали визнавати окупаційну владу країни-агресора та сприяти ЗС РФ під час збройного вторгнення РФ на територію України, надавати їм допомогу у побуті.
Докази на підтвердження зазначених даних були направлені позивачем на виконання вимог ухвали суду від 18.01.2023, зокрема, копії обвинувальних актів у кримінальних провадженнях з дозволом на розголошення відповідних відомостей досудового розслідування:
№ 42022110000000148 від 30.06.2022 за обвинуваченням ОСОБА_3 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною 2 статті 111 та частиною 1 статті 332-2 КК України;
№ 22022101110000331 від 09.09.2022 за обвинуваченням ОСОБА_2 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною 2 статті 111 та частиною 1 статті 332-2 КК України;
№ 22022101110000332 від 09.09.2022 за обвинуваченням ОСОБА_5 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною 2 статті 111 та частиною 1 статті 332-2 КК України.
Так, в обвинувальному акті у кримінальному провадженні № 42022110000000148 від 30.06.2022 за обвинуваченням ОСОБА_3 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною 2 статті 111 та частиною 1 статті 332-2 КК України, зокрема зазначено, що досудовим розслідуванням встановлено, що у період часу з 25.02.2022 по 31.03.2022 с. Катюжанка Вишгородського району Київської області перебувало під окупацією військових збройних сил РФ.
У період часу з 25.02.2022 по 15.03.2022 громадянин України ОСОБА_3 , діючи умисно, в умовах воєнного стану на території України, з метою заподіяння шкоди суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності та державній безпеці України, з метою зміни меж території України та поширення на неї впливу РФ, з мотивів перешкоджання Євроінтеграційному курсу розвитку України, встановлення контролю РФ над політичними та економічними процесами в Україні, перейшовши на бік ворога в період збройного конфлікту, надав іноземній державі та її представникам допомогу в проведенні підривної діяльності проти України шляхом проведення російської пропаганди серед мешканців села Катюжанка Вишгородського району та схиляння їх до переходу на бік ворога.
Так, приблизно 07.03.2022 о 12:00 год., перебуваючи на території Храму св. Архістратига Божого Михаїла УПЦ (Київська область, Вишгородський район, с. Катюжанка, вул. Поштова, буд.38), під охороною військовослужбовців ЗС РФ громадянин України ОСОБА_3 , діючи умисно, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи суспільно небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, з метою зміни меж території України та поширення на неї впливу РФ, перейшов на бік ворога (російської федерації) у період збройного конфлікту пропагував «ідею руского міра» серед місцевого населення с. Катюжанка, надавав інтерв`ю з вказаного приводу представникам ЗМІ країни-агресора (РФ).
У ході проведення російської пропаганди громадянин України ОСОБА_3 :
закликав цивільних мешканців села виїжджати разом з дітьми на територію РФ та Білорусі для їх безпеки;
закликав людей визнавати окупаційну владу країни-агресора (РФ) та її збройні формування;
закликав сприяти ЗС РФ під час збройного вторгнення РФ на територію України та надавати їм допомогу у побуті;
закликав визнавати правомірними дії ЗС РФ, командування та особовий склад якої базувались в приміщенні Опорного загальноосвітнього навчального закладу Катюжанська Загальноосвітня Школа І-ІІІ ступенів Димерської селищної ради Вишгородського району Київської області (код ЄДРПОУ 23567422), за адресою с. Катюжанка, вул. Біла, 60, на території якого розташовувались приміщення для катування громадян України, в тому числі полонених.
У подальшому, 08.03.2022 та 09.03.2022 (точного часу досудовим розслідуванням не встановлено) громадянин України ОСОБА_3 перебував на території Опорного загальноосвітнього навчального закладу Катюжанська Загальноосвітня Школа І-ІІІ ступенів Димерської селищної ради Вишгородського району Київської області (код ЄДРПОУ 23567422), за адресою с. Катюжанка, вул. Біла, 60, в якій весь період окупації ЗС РФ села Катюжанка базувався штаб керівництва окупантів, де діючи умисно, з метою заподіяння шкоди суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності та державній безпеці України, з метою зміни меж території України та поширення на неї впливу РФ, з мотивів перешкоджання Євроінтеграційному курсу розвитку України, встановлення контролю російської федерації над політичними та економічними процесами в Україні закликав місцевих жителів підтримувати окупаційну владу країни-агресора (РФ), підтримував політичні ідеї РФ щодо правомірності військового вторгнення РФ на територію України та визнавав легітимність окупаційної влади РФ на території України.
Крім того, на території школи військові ЗС РФ обладнали та окопали бойові позиції для військової техніки, зберігали зброю, боєприпаси, пальне, а на шкільному стадіоні був обладнаний посадковий майданчик для російських гелікоптерів, та бойові позиції РСЗВ «ГРАД», звідки вони кожну ніч вели обстріли позицій ЗСУ, а також розташовувались приміщення для допитів громадян України, в тому числі полонених.
Також зазначено, що приблизно 13.03.2022 та 15.03.2022 (точного часу досудовим розслідуванням не встановлено) громадянин України ОСОБА_3 , перебуваючи на території Храму св. ОСОБА_6 УПЦ Київська область, АДРЕСА_4 ), давав інтерв`ю, а також надавав коментарі антиукраїнського змісту для російських ЗМІ стосовно подій, які відбувались у окупованому на той час с. Катюжанка Вишгородського району Київської області та інших населених пунктах України, зокрема, щодо нібито противоправних дій української влади та військових. ОСОБА_3 зазначав, що українська влада це нацисти, а вони (РФ) прийшли визволяти мешканців України від нацизму, нав`язував антиукраїнську позицію, та дискредитував українське керівництво країни. У подальшому зазначені сюжети були розповсюджені в мережі «Інтернет» та стали загальнодоступними для перегляду широкими верствам населення з числа громадян України та інших держав, в тому числі з низьким рівнем соціальної та політичної освіти, що сприяло формуванню у суспільстві хибної думки стосовно протиправних дії окупантів та незаконно утворених на тимчасово окупованих територіях органів державної влади та місцевого самоврядування.
В свою чергу, в обвинувальному акті у кримінальному провадженні № 22022101110000331 від 09.09.2022 за обвинуваченням ОСОБА_2 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною 2 статті 111 та частиною 1 статті 332-2 КК України, зокрема зазначено, що досудовим розслідуванням встановлено, що у період часу з 25.02.2022 по 31.03.2022 с. Катюжанка Вишгородського району Київської області перебувало під окупацією військових збройних сил РФ.
У період часу з 25.02.2022 по 15.03.2022 громадянин України ОСОБА_2 , діючи умисно, в умовах воєнного стану на території України, з метою заподіяння шкоди суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності та державній безпеці України, з метою зміни меж території України та поширення на неї впливу РФ, з мотивів перешкоджання Євроінтеграційному курсу розвитку України, встановлення контролю РФ над політичними та економічними процесами в Україні, перейшовши на бік ворога в період збройного конфлікту, надав іноземній державі та її представникам допомогу в проведенні підривної діяльності проти України шляхом проведення російської пропаганди серед мешканців села Катюжанка Вишгородського району та схиляння їх до переходу на бік ворога.
Так, приблизно 13.03.2022 та 15.03.2022 (точного часу досудовим розслідуванням не встановлено) громадянин України ОСОБА_2 , перебуваючи на території Храму св. Архістратига Божого Михаїла УПЦ АДРЕСА_4 ), давав інтерв`ю, а також надавав коментарі антиукраїнського змісту для російських ЗМІ стосовно подій, які відбувались у окупованому на той час с. Катюжанка Вишгородського району Київської області та інших населених пунктах України, зокрема, щодо нібито противоправних дій української влади та військових. ОСОБА_2 зазначав, що українська влада це нацисти, а вони (РФ) прийшли визволяти мешканців України від нацизму, нав`язував антиукраїнську позицію, та дискредитував українське керівництво країни. У подальшому зазначені сюжети були розповсюджені в мережі «Інтернет» та стали загальнодоступними для перегляду широкими верствам населення з числа громадян України та інших держав, в тому числі з низьким рівнем соціальної та політичної освіти, що сприяло формуванню у суспільстві хибної думки стосовно протиправних дії окупантів та незаконно утворених на тимчасово окупованих територіях органів державної влади та місцевого самоврядування.
Як слідує з обвинувального акту у кримінальному провадженні № 22022101110000332 від 09.09.2022 за обвинуваченням ОСОБА_5 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною 2 статті 111 та частиною 1 статті 332-2 КК України, що досудовим розслідуванням встановлено, що у період часу з 25.02.2022 по 31.03.2022 с. Катюжанка Вишгородського району Київської області перебувало під окупацією військових збройних сил РФ.
У період часу з 25.02.2022 по 15.03.2022 громадянка України ОСОБА_5 , діючи умисно, в умовах воєнного стану на території України, з метою заподіяння шкоди суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності та державній безпеці України, з метою зміни меж території України та поширення на неї впливу РФ, з мотивів перешкоджання Євроінтеграційному курсу розвитку України, встановлення контролю РФ над політичними та економічними процесами в Україні, перейшовши на бік ворога в період збройного конфлікту, надавала іноземній державі та її представникам допомогу в проведенні підривної діяльності проти України шляхом проведення російської пропаганди серед мешканців села Катюжанка Вишгородського району та схиляння їх до переходу на бік ворога.
Так, приблизно 07.03.2022 о 12:00 год., перебуваючи на території Храму св. Архістратига Божого Михаїла УПЦ (Київська область, Вишгородський район, с. Катюжанка, вул. Поштова, буд.38), під охороною військовослужбовців ЗС РФ громадянка України ОСОБА_5 , діючи умисно, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи суспільно небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, з метою зміни меж території України та поширення на неї впливу РФ, перейшола на бік ворога (російської федерації) у період збройного конфлікту пропагувала «ідею руского міра» серед місцевого населення с. Катюжанка, надавала інтерв`ю з вказаного приводу представникам ЗМІ країни-агресора (РФ).
У ході проведення російської пропаганди громадянин України ОСОБА_5 :
закликала цивільних мешканців села виїжджати разом з дітьми на територію РФ та Білорусі для їх безпеки;
закликала людей визнавати окупаційну владу країни-агресора (РФ) та її збройні формування;
закликала сприяти ЗС РФ під час збройного вторгнення РФ на територію України та надавати їм допомогу у побуті;
закликала визнавати правомірними дії ЗС РФ, командування та особовий склад якої базувались в приміщенні Опорного загальноосвітнього навчального закладу Катюжанська Загальноосвітня Школа І-ІІІ ступенів Димерської селищної ради Вишгородського району Київської області (код ЄДРПОУ 23567422), за адресою с. Катюжанка, вул. Біла, 60, на території якого розташовувались приміщення для катування громадян України, в тому числі полонених.
У подальшому, 08.03.2022 та 09.03.2022 (точного часу досудовим розслідуванням не встановлено) громадянка України ОСОБА_5 перебувала на території Опорного загальноосвітнього навчального закладу Катюжанська Загальноосвітня Школа І-ІІІ ступенів Димерської селищної ради Вишгородського району Київської області (код ЄДРПОУ 23567422), за адресою с. Катюжанка, вул. Біла, 60, в якій весь період окупації ЗС РФ села Катюжанка базувався штаб керівництва окупантів, де діючи умисно, з метою заподіяння шкоди суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності та державній безпеці України, з метою зміни меж території України та поширення на неї впливу РФ, з мотивів перешкоджання Євроінтеграційному курсу розвитку України, встановлення контролю російської федерації над політичними та економічними процесами в Україні закликала місцевих жителів підтримувати окупаційну владу країни-агресора (РФ), підтримувала політичні ідеї РФ щодо правомірності військового вторгнення РФ на територію України та визнавала легітимність окупаційної влади РФ на території України.
Крім того, на території школи військові ЗС РФ обладнали та окопали бойові позиції для військової техніки, зберігали зброю, боєприпаси, пальне, а на шкільному стадіоні був обладнаний посадковий майданчик для російських гелікоптерів, та бойові позиції РСЗВ «ГРАД», звідки вони кожну ніч вели обстріли позицій ЗСУ, а також розташовувались приміщення для допитів громадян України, в тому числі полонених.
Також зазначено, що приблизно 13.03.2022 та 15.03.2022 (точного часу досудовим розслідуванням не встановлено) громадянка України ОСОБА_5 , перебуваючи на території Храму св. ОСОБА_6 УПЦ АДРЕСА_4 ), давала інтерв`ю, а також надавала коментарі антиукраїнського змісту для російських ЗМІ стосовно подій, які відбувались у окупованому на той час с. Катюжанка Вишгородського району Київської області та інших населених пунктах України, зокрема, щодо нібито противоправних дій української влади та військових. ОСОБА_5 зазначала, що українська влада це нацисти, а вони (РФ) прийшли визволяти мешканців України від нацизму, нав`язувала антиукраїнську позицію, та дискредитувала українське керівництво країни. У подальшому зазначені сюжети були розповсюджені в мережі «Інтернет» та стали загальнодоступними для перегляду широкими верствам населення з числа громадян України та інших держав, в тому числі з низьким рівнем соціальної та політичної освіти, що сприяло формуванню у суспільстві хибної думки стосовно протиправних дії окупантів та незаконно утворених на тимчасово окупованих територіях органів державної влади та місцевого самоврядування.
Крім цього, на підтвердження зазначених у позові обставин надано копію повідомлення про підозру ОСОБА_3 та копію протоколу огляду від 20.03.2022 у кримінальному провадженні № 42022000000000359 від 01.03.2022 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною 3 статті 110 і частини 1 статті 111-1 КК України (публічні заклики за попередньою змовою групою осіб до вчинення умисних дій з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, які призвели до загибелі людей та інших тяжких наслідків; публічні заклики до підтримки рішень і дій держави-агресора і її збройних формувань, до співпраці з державою - агресором і її збройними формуваннями).
До матеріалів справи також додано вирок Шевченківського районного суду м. Києва від 03.05.2022 за обвинуваченням ОСОБА_3 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною 2 статті 110 та частиною 3 статті 109 КК України. Зокрема, судом зазначено, що ОСОБА_3 , будучи за своїми політичними переконаннями активним прихильником проросійської політики на території України, представником влади, народним депутатом та кандидатом в Президенти України, схвалював анексію рф АР Крим та публічно проголошував ідеї щодо посилення регіональної влади через створення на південному сході України нового державного утворення «Республіка Новоросія».
Більше того, до матеріалів справи долученні викопіюванні сторінки з телеграм каналу ОСОБА_3 , з яких слідує таке:
згідно публікації від 24.01.2022 ОСОБА_3 вказував на необхідність визнання так званих «ДНР і ЛНР», а також видачі всім громадянам України російських паспортів;
згідно публікації від 25.01.2022 ОСОБА_3 вказував на розрахунок економічної привабливості України, як «підприємства» та звучать заклики про необхідність брати таке «підприємство»;
згідно публікації від 22.02.2022 ОСОБА_3 , яка містить назву «Россия признала Народньіе Республики» дякував путіну в.в. за підтримку так званих Республік за прийняття непростого, довгоочікуваного та потрібного рішення, а також вказує на необхідність визволяти «русскую землю»;
згідно публікації від 25.02.2022 ОСОБА_3 вказував на необхідність «денацифікації» в Україні, при цьому останній обіцяв зробити все можливе заради того, щоб неонацистська мразь більше ніколи не змогла підняти голову в Україні;
згідно публікації від 16.03.2022 ОСОБА_3 закликав співробітників правоохоронних органів, органів місцевого самоврядування та державної влади виходити на роботу на територіях тимчасово захоплених військовослужбовцями ЗС РФ. Також закликав скласти зброю громадянам України, співробітникам силових структур та військовослужбовцям;
згідно публікації від 20.03.2022 ОСОБА_3 зокрема закликав міського голову Кривого Рогу ОСОБА_7 піти на співпрацю з армією РФ.
В згаданому вище листі від 06.01.2023 №5/1/4-320 також надано інформацію щодо колишнього народного депутата України від Політичної партії «Партія регіонів» ОСОБА_8 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_5 , ІПН НОМЕР_3 ), який з 09.04.2021 перебуває під санкціями РНБО України, як особа, яка сприяла зміцненню окупаційного режиму в АР Крим та Донбасі.
22.11.2022 в рамках кримінального провадження № 22022020000000160 від 07.09.2022 ОСОБА_8 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частини 2 статті 111 КК України (копія повідомлення про підозру надана Мін`юстом до суду). Відповідне повідомлення про оголошення підозри опубліковано у державному віснику «Урядовий кур`єр».
Зокрема, у ході досудового слідства встановлено, що ОСОБА_8 на виконання заздалегідь обумовлених домовленостей, підтримуючи країну-агресора, організовував і координував діяльність керівників російських окупаційних адміністрацій у сфері охорони здоров`я, освіти, підготовки до проведення референдумів. Крім того, 02.12.2022 ОСОБА_8 оголошено у державний, міждержавний та міжнародний розшук.
СБУ також повідомлено, що колишній народний депутат України від Політичної партії «Партія регіонів» ОСОБА_9 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_6 , ІПН НОМЕР_4 ) після початку повномасштабного вторгнення РФ на територію України публічно підтримав російську збройну агресію та виправдовував захоплення частини східних та південних районів України. Зокрема, у серпні 2022 року ОСОБА_9 опублікував на своїй сторінці в одній із соціальних мереж пропагандистський допис та закликав мешканців тимчасово окупованих територій Херсонської, Запорізької та Харківської областей підтримати окупаційні сили рф та оформлювати російські паспорти.
За матеріалами СБУ 22.12.2022 в рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні № 420022100000000506 від 05.10.2022 ОСОБА_9 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 110 КК України та оголошено у розшук.
Крім цього, згідно додаткових пояснень СБУ, які підтримано під час розгляду справи представниками позивача та третьої особи, що також задокументовано протиправну діяльність у сфері державної безпеки іншими функціонерами Політичної партії «Партія регіонів».
Так, в рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42014000000000080 від 12.03.2014 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених частиною 3 статті 110-2, частиною 4 статті 190, частиною 1 статті 191, частиною 5 статті 191, частиною 1 статті 206, частиною 1 статті 262 частиною 2 статті 262, частиною 3 статті 262, частиною 2 статті 332-1, статті 341, частиною 1 статті 343, частиною 1 статті 345, частиною 1 статті 364-1, частиною 1 статті 357 та частиною 1 статті 438 КК України 24.02.2021 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 438 КК України громадянину України, функціонеру Партії ОСОБА_10 . На даний час досудове розслідування у даному кримінальному провадженні зупинене у зв`язку з оголошенням 09.08.2022 підозрюваного у розшук.
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22022050000003106 від 08.08.2022 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 3 статті 28, частиною 2 статті 110 КК України громадянам України, колишнім функціонерам ПП «Партія регіонів» ОСОБА_11 та ОСОБА_12 .
Кримінальне провадження № 220117130000000048 від 31.03.2017 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 109, частиною 2 статті 110, частиною 1 статті 258-3 КК України, в рамках якого здійснювалося документування протиправної діяльності колишнього депутата Луганської обласної ради від Політичної партії «Партія регіонів», громадянина України ОСОБА_13 , який сприяє діяльності терористичної «ЛНР» на так званій посаді голови Федерації профспілок «ЛНР», 30.06.2017 направлено до суду.
Кримінальне провадження № 22016130000000224 від 11.10.2016 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 109, частиною 2 статті 110, частиною 1 статті 258-3 КК України, в рамках якого здійснювалося документування протиправної діяльності колишнього депутата Луганської обласної ради від Політичної партії «Партія регіонів», громадянина України ОСОБА_14 , який, перебуваючи на посаді помічника так званого «Голови ЛНР», надає сприяння діяльності терористичної організації «ЛНР», 27.09.2017 направлено до суду.
Кримінальне провадження № 22017130000000188 від 15.08.2017 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 109, частиною 2 статті 110, частиною 1 статті 258-3 КК України, в рамках якого здійснювалося документування протиправної діяльності колишнього функціонера Партії ОСОБА_15 , який, перебуваючи на керівних посадах так званого «ЛНР», приймає участь та надає сприяння діяльності терористичної організації «ЛНР», 29.09.2017 направлено до суду.
Кримінальне провадження № 22015130000000526 від 16.10.2015 за частиною 1 статті 109, частиною 2 статті 110, частиною 1 статті 258-3 КК України в рамках якого здійснювалося документування протиправної діяльності стосовно колишнього функціонера Політичної партії «Партія регіонів», громадянина України ОСОБА_16 , який, перебуваючи на посаді так званого «голови міста Луганська ЛНР», приймає участь та надає сприяння діяльності терористичної організації «ЛНР», 16.12.2015 направлено до суду.
Кримінальне провадження № 22014130000000377 від 31.10.2014 за ознаками вчинення злочинів, передбачених частиною 1 статті 109, частиною 2 статті 110, частиною 1 статті 258-3 КК України, в рамках якого здійснювалося документування протиправної діяльності колишньої голови Краснолуцької міської ради Луганської області від Політичної партії «Партія регіонів», громадянки України ОСОБА_17 , яка, перебуваючи на посаді так званої «голови адміністрації м. Красний Луч ЛНР», надає сприяння діяльності терористичної організації «ЛНР», зупинене у зв`язку з розшуком підозрюваної.
Слідчим відділом 3 управління (з дислокацією у м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях здійснюється досудове розслідування у даному кримінальному провадженні. 06.10.2015 повідомлено про підозру ОСОБА_17 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 258-3 КК України. 07.10.2015 підозрювану ОСОБА_17 оголошено в розшук.
Кримінальне провадження № 42018000000002551 від 19.10.2018 за ознаками вчинення злочинів, передбачених частиною 1 статті 111 частиною 3 статті 110, частиною 1 статті 258-3, ст. 341 КК України, в рамках якого здійснювалося документування протиправної діяльності колишнього функціонера Політичної партії «Партія регіонів» та міського голови м. Луганська, громадянина України ОСОБА_18 , який, перебуваючи на керівних посадах так званого «ЛНР», приймає участь та надає сприяння діяльності терористичної організації «ЛНР», зупинене у зв`язку з розшуком підозрюваного.
Слідчим відділом 3 управління (з дислокацією у м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях здійснюється досудове розслідування у даному кримінальному провадженні. 27.12.2016 ОСОБА_18 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною 3 статті 110, частиною 1 статті 111, частиною 1 статті 258-3 та статті 341 КК України. У зв`язку з тим, що вказана особа переховуються від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та його місцезнаходження невідоме, 27.12.2016 підозрюваного ОСОБА_18 оголошено в розшук.
В рамках кримінального провадження № 12014130550000661 від 28.07.2014 здійснюється документування протиправної діяльності одного із міських голів Донецької області, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 110, частиною 2 статті 110 КК України.
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22022220000002050 від 23.06.2022 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 5 статті 111-1 КК України, громадянину України, колишньому функціонеру Політичної партії «Партія регіонів» ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_6 .
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22022220000001725 від 08.06.2022 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 111 КК України, громадянину України, колишньому функціонеру Партії, голові Вовчанської міської ради ОСОБА_20 , ІНФОРМАЦІЯ_7 .
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22022220000000373 від 28.03.2022 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 111, частиною 5 статті 111-1 КК України громадянину України, колишньому функціонеру Партії, Балаклійському міському голові ОСОБА_21 , ІНФОРМАЦІЯ_8 .
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022220000000322 від 25.03.2022 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 ст. 111 КК України, громадянину України, колишньому функціонеру Політичної партії «Партія регіонів» ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_9 .
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22022220000002620 від 13.08.2022 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 111 КК України, громадянину України, колишньому функціонеру Партії ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_10 .
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22022220000003549 від 12.12.2022 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 4 статті 111-1 КК України, громадянину України, колишньому функціонеру Партії ОСОБА_24 , ІНФОРМАЦІЯ_11 .
Крім того, слідчим управлінням ГУ СБ України в АР Крим здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42015010000000114 від 17.07.2015 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 111 КК України. В ході здійснення досудового розслідування у зазначеному кримінальному провадженні, серед інших, 12.08.2015 повідомлено про підозру 33 депутатам представникам Політичної партії «Партія регіонів» у складі Севастопольської міської ради шостого скликання у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 111 КК України, а саме:
ОСОБА_25 , ІНФОРМАЦІЯ_12 ; ОСОБА_26 , ІНФОРМАЦІЯ_13 ; ОСОБА_27 , ІНФОРМАЦІЯ_14 ; ОСОБА_28 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , який, відповідно до повідомлень російських мас-медіа загинув в автокатастрофі ІНФОРМАЦІЯ_16 ; ОСОБА_29 , ІНФОРМАЦІЯ_17 ; ОСОБА_30 , ІНФОРМАЦІЯ_18 ; ОСОБА_31 , ІНФОРМАЦІЯ_19 , який, відповідно до повідомлень російських мас-медіа загинув ІНФОРМАЦІЯ_20 ; ОСОБА_32 , ІНФОРМАЦІЯ_21 ; ОСОБА_33 , ІНФОРМАЦІЯ_22 ; ОСОБА_34 , ІНФОРМАЦІЯ_23 .
У зв`язку з тим, що вказані особи переховуються від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та їх місцезнаходження невідоме, 21.08.2015 підозрюваних оголошено в розшук.
ОСОБА_35 , ІНФОРМАЦІЯ_24 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22017011000000010, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 23.08.2017 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_36 , ІНФОРМАЦІЯ_25 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22017011000000012, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 27.10.2017 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_37 , ІНФОРМАЦІЯ_26 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22017011000000015, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 27.04.2018 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_27 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22017011000000019, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 29.11.2017 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_38 , ІНФОРМАЦІЯ_28 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22017011000000020, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 29.11.2017 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва. Святошинським районним судом м. Києва 01.07.2022 винесено вирок стосовно ОСОБА_39 та призначено покарання у виді 11 років позбавлення волі;
ОСОБА_40 , ІНФОРМАЦІЯ_29 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22017011000000032, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 25.01.2018 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_41 , ІНФОРМАЦІЯ_30 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22017011000000033, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 29.01.2018 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_42 , ІНФОРМАЦІЯ_31 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22018011000000010, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 24.04.2020 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_43 , ІНФОРМАЦІЯ_32 , матеріали досудового розслідування стосовно якого, виділені в окреме кримінальне провадження № 22018011000000011, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 02.08.2019 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_44 , ІНФОРМАЦІЯ_33 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22018011000000012, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 27.11.2019 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_45 , ІНФОРМАЦІЯ_34 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22020011000000004, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 05.06.2020 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_46 , ІНФОРМАЦІЯ_35 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22020011000000005, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 22.05.2020 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_47 , ІНФОРМАЦІЯ_36 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22020011000000006, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 25.05.2020 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_48 , ІНФОРМАЦІЯ_37 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22020011000000007, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 24.04.2020 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_49 , ІНФОРМАЦІЯ_38 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22020011000000009, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 05.06.2020 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_50 , ІНФОРМАЦІЯ_39 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22020011000000010, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_51 , ІНФОРМАЦІЯ_40 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22020011000000011, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 17.04.2020 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_52 , ІНФОРМАЦІЯ_41 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22020011000000013, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 17.04.2020 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_53 , ІНФОРМАЦІЯ_42 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22020011000000030, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 18.08.2021 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_54 , ІНФОРМАЦІЯ_43 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22020011000000031, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 30.06.2021 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_55 , ІНФОРМАЦІЯ_44 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22021011000000047, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 18.02.2022 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_56 , ІНФОРМАЦІЯ_45 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22021011000000048, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 18.02.2022 направлено на розгляд до Апеляційного суду міста Києва;
ОСОБА_57 , ІНФОРМАЦІЯ_46 , матеріали досудового розслідування стосовно якого виділені в окреме кримінальне провадження № 22022011000000018, обвинувальний акт відносно якого у порядку спеціального досудового розслідування 16.09.2022 направлено на розгляд до Голосіївського районного суду міста Києва.
Водночас суд проінформовано, що Слідчим відділом 3 управління (з дислокацієюу м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12014130550000661 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених частиною 1 та частиною 2 статті 110 КК України, у якому повідомлення про підозру не здійснювалися.
В той же час, представник третьої особи зазначив, що оскільки відомості та матеріали, що містяться у вказаних кримінальних провадженнях, становлять таємницю досудового розслідування з урахуванням вимог статті 222 КПК України вони не підлягають розголошенню.
Відтак, оскільки суд позбавлений можливості ознайомитись із змістом кримінальних проваджень, в тому числі підозр чи обвинувачень, така інформація не може бути належним чи допустимим доказом. Суд її оцінює, як інформування про наявність відповідних кримінальних проваджень.
Враховуючи наведене вище, колегія суддів поділяє доводи позивача, що таким чином Партія, в тому числі її лідери та її учасники, виправдовують російське вторгнення та окупацію території України, здійснюють діяльність, яка заборонена згідно зі статтею 5 Закону № 2365-ІІІ, оскільки такі дії відповідача спрямовані на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України.
Необхідно зазначити, що деякі представники Партії регіонів після 2014 року створили інші політичні партії, зокрема, політичні партії «Опозиційний блок», «Опозиційна платформа - За життя», які в подальшому були заборонені у судовому порядку. Вказане вкотре свідчить про єдність принципів і мети діяльності вказаних заборонених політичних партій і Політичної партії «Партія регіонів».
Відповідно до пунктів 3-5 Керівних принципів заборон і розпуску політичних партій, прийнятих Венеціанською комісією 10-11 грудня 1999 року, заборона або насильницький розпуск політичних партій може бути виправданий тільки в тому випадку, якщо ці партії проповідують насильство чи повалення демократичного конституційного ладу, тим самим підриваючи права і свободи, які гарантуються Конституцією.
Згідно з пунктом 10 Пояснювального меморандуму до Керівних принципів заборони політичних партій і аналогічних заходів заборона або розпуск політичних партій можуть здійснюватися тоді, коли є конкретні докази, що партія займається діяльністю, яка несе загрозу демократії та основоположним свободам.
Разом з цим, колегія суддів поділяє доводи позивача та третьої особи, що за даних умов в забороні діяльності політичної партії - відповідача існує об`єктивна соціальна потреба з метою захисту демократичного суспільства та прав і свобод громадян. Вказане обмеження націлене на забезпечення більшої стабільності країни, зокрема, в умовах ведення воєнних дій та інформаційно- психологічних операцій з боку держави-агресора, а тому вказаний захід є крайнім заходом, але виправданим в умовах сьогодення. Так, заборона діяльності даної політичної партії під час воєнного стану має на меті завадити зусиллям, спрямованим на розкол українського суспільства та підштовхування до співпраці з ворогом.
Така правова позиція знайшла своє відображення у постанові Верховного Суду від 15.09.2022 у справі № П/857/8/22. Так, як засвідчила історія, агресивне несприйняття Української держави, заперечення її незалежності, суверенітету і територіальної цілісності, та й узагалі всього українського, яке донедавна озвучувалося і пропагувалося в медійному просторі, зокрема й в Україні, переросло зрештою у повномасштабну війну проти України, яка триває й дотепер.
В умовах збройної агресії і спричинених нею загроз, які постали перед Українською державою, вона має право і обов`язок відстоювати національні інтереси, зберегти існуючий конституційний лад і демократичні інститути. На думку колегії суддів, у той час, коли Збройні Сили України, виконуючи свій конституційний обов`язок, боронять від російських окупантів територіальну цілісність і недоторканність України та її суверенітет, демократичні інституції теж мають проявити свою «войовничість», але вже на правовому полі. Захист державного суверенітету і територіальної цілісності України, демократичного конституційного ладу від впливу політичних партій, які реалізують ідеологічні та політичні наративи агресора, становить таку нагальну суспільну потребу з метою захисту демократичного суспільства та захисту прав і свобод громадян.
Політична партія, яка зареєстрована в Україні, і створена, як презюмується Законом, з метою формування і вираженню політичної волі громадян, участі у виборах та інших політичних заходах в Україні, але яка в дійсності сповідує і пропагує антиукраїнські - а правильніше проросійські - ідеї і сприяє таким чином окупантам у втіленні їхніх намірів, теж становить реальну загрозу національній безпеці, конституційному ладу України, її суверенітету і територіальній цілісності (постанова Верховного Суду від 06.09.2022 у справі П/857/1/22).
Відтак, враховуючи в сукупності дослідженні в судовому засіданні докази, пряму військову агресію з боку Російської Федерації, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, діяльність відповідача, Політичної партії «Партія регіонів» підлягає забороні.
При цьому слід зазначити, що за змістом ст. 21 Закону № 2365-ІІІ заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно.
Поряд із зазначеним слід вказати, що згідно пункту 8-1 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів на інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави. При цьому, відповідно до частини четвертої статті 21 Закону 2365-ІІІ у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, суд вважає, що вимога позивача передати майно, кошти на інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави беззаперечно підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, на думку Восьмого апеляційного адміністративного суду, позивач довів обставини, на яких ґрунтуються його вимоги про припинення діяльності політичної партії, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов Міністерства юстиції України підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 72,77,139,162, 243-246, 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов Міністерства юстиції України задовольнити.
Заборонити діяльність Політичної партії «Партія регіонів» (вул. Кудрявська, 3/5, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 20073933).
Передати майно, кошти та інші активи Політичної партії «Партія регіонів» (вул. Кудрявська, 3/5, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 20073933), її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня його оприлюднення відповідно до частини п`ятої статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді З. М. Матковська В. З. Улицький Повне судове рішення складено 01 березня 2023 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2023 |
Оприлюднено | 03.03.2023 |
Номер документу | 109286127 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні