ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/7611/22 Суддя (судді) першої інстанції: Василенко Г.Ю.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Оксененка О.М.,
суддів: Лічевецького І.О.,
Мельничука В.П.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2022 року у справі за позовом Комунального підприємства «Ходосівське» Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області до Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області, третя особа: ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В :
Комунальне підприємство «Ходосівське» Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області звернулось до Київського окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області, третя особа: ОСОБА_1 , в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області від 07.07.2022 №11.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем були порушені вимоги частини четвертої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та статті 15 Регламенту Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області, затвердженого рішенням від 25.12.2020 №4, що є підставою для його скасування.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2022 року позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області від 07 липня 2022 № 11 «Про утворення тимчасової контрольної комісії Феодосіївської сільської ради».
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким закрити провадження у справі.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що заходи тимчасової контрольної комісії спрямовані на перевірку діяльності Комунального підприємства «Ходосівське» Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області та вчиняються виключно в законних межах, а саме на правах засновника юридичної особи та не відносяться до заходів державного контролю, вказаних позивачем.
Крім того, апелянт звертає увагу на те, що судом першої інстанції не було залучено у справі виконавчий комітет Феодосіївської сільської ради у якості третьої особи.
Вказані обставини свідчать про незаконність рішення суду першої інстанції, тому таке рішення підлягає скасуванню.
У відзиві на апеляційну скаргу позивачем вказано про те, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням процедури, а неоприлюднення такого рішення свідчить про зловживання відповідачем своїми правами.
Згідно п.3 частини першої ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) також у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Як вбачається з матеріалів справи, Комунальне підприємство «Ходосівське» Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області 27.01.2010 було зареєстровано в якості юридичної особи, засновником якого є Феодосіївська сільська рада Обухівського району Київської області, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
07 липня 2022 року на засіданні 16 сесії VIII скликання Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області було ухвалено рішення №16 «Про утворення тимчасової контрольної комісії Феодосіївської сільської ради», яким зокрема було затверджено склад тимчасової контрольної комісії та її мету.
Про прийняте рішення позивача було повідомлено листом від 11.08.2022 №001-1026.
У подальшому, 12.08.2022 Комунальне підприємство «Ходосівське» отримало від Тимчасової контрольної комісії з питань перевірки діяльності виконавчого комітету та комунальних підприємств Феодосіївської сільської ради супровідний лист та копію витягу з протоколу тимчасової контрольної комісії від 20.07.2022 №1.
15 серпня 2022 року позивач направив до Феодосіївської сільської ради запит вих.№17-О, в якому просив надати: копію витягу з протоколу сесії Феодосіївської сільської ради щодо питань пов`язаних зі створенням, назвою та завданням тимчасової контрольної комісії; інформацію про час та дату оприлюднення проекту рішення про створення тимчасової контрольної комісії; інформацію про час та дату оприлюднення рішення Феодосіївської сільської ради про створення тимчасової контрольної комісії; копію нормативно-правового акту (положення, регламенту тощо), яким регулюються порядок діяльності тимчасової контрольної комісії.
У відповідь на запит позивача, відповідач, листом від 17.08.2022 №001-1109, повідомив, що проект рішення про створення тимчасової контрольної комісії не був оприлюднений на офіційному веб-сайті громади, оскільки був оголошений депутатом ОСОБА_2 усно на сесії сільської ради, у свою чергу рішення «Про утворення тимчасової контрольної комісії Феодосіївської сільської ради з питань перевірки діяльності виконавчого комітету Феодосіївської сільської ради та комунальних підприємств Феодосіївської сільської ради» було оприлюднено у встановлений законом термін, та сільська рада не приймала рішень якими регулюється порядок діяльності тимчасової контрольної комісії.
Не погоджуючись з вказаним рішенням від 07 липня 2022 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки відповідачем при прийнятті рішення від 07.07.2022 №11 «Про утворення тимчасової контрольної комісії Феодосіївської сільської ради з питань перевірки діяльності виконавчого комітету Феодосіївської сільської ради та комунальних підприємств Феодосіївської сільської ради» порушено саму процедуру його прийняття, тому таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини третьої ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Згідно з частиною першою ст. 6 Європейської Хартії місцевого самоврядування від 15.10.1985, що ратифікована Україною 15.07.1997 та яка вступила в силу 01.01.1998, без шкоди для більш загальних законодавчих положень органи місцевого самоврядування повинні мати можливість визначати власні внутрішні адміністративні структури з урахуванням місцевих потреб і необхідності забезпечення ефективного управління (Європейська Хартія).
Статтею 11 Європейської Хартії встановлено, що органи місцевого самоврядування мають право використовувати засоби правового захисту для забезпечення вільного здійснення своїх повноважень і поважання принципів місцевого самоврядування, які утілені в конституції чи національному законодавстві.
У свою чергу, систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).
Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (стаття 10 Закону № 280/97-ВР).
У відповідності до частини першої статті 11 Закону № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Згідно п. 1 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, такі питання: затвердження регламенту ради.
У силу чимог частини чотирнадцятої статті 46 Закону № 280/97-ВР не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради.
З аналізу вищевикладених норм вбачається, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, та на пленарних засіданнях таких рад затверджуються їх регламенти.
Як свідчать матеріали справи, рішенням ІІ сесії Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області VІІІ скликання було затверджено Регламент Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області VІІІ скликання (далі - Регламент).
Відповідно до положень статті 15 «Підготовка питань, що вносяться на розгляд Ради» Регламенту пропозиції щодо питань на розгляд Ради можуть вноситися сільським головою, постійними комісіями, депутатами, а також суб`єктами, вказаними у статті 14 цього Регламенту. Проект рішення, що планується внести на розгляд Ради, подається Секретарю Ради у друкованій та електронній формах не пізніше як за 10 робочих днів до його розгляду на пленарному засіданні, крім обумовлених Регламентом випадків термінового розгляду питань. Секретар Ради, або уповноважена ним особа реєструє проект рішення у відповідному журналі та присвоює поданому проекту унікальний номер.
Секретар Ради передає поданий проект для здійснення правової оцінки до юридичного відділу виконавчого комітету Ради та, за необхідності, на розгляд профільній депутатській комісії чи комісіям. Правова оцінка проектів актів, що видаються сільською радою, на предмет відповідності їх Конституції України та нормам чинного законодавства здійснюється посадовими особами юридичного відділу протягом 10 робочих днів шляхом їх візування (погодження) на відповідному аркуші проекту, який долучається до проекту рішення.
Зареєстрований проект рішення Ради включається в порядок денний сесії ради, та разом з висновками та зауваженнями профільної комісії та юридичного відділу, а також з листком візування, вноситься на розгляд сесії Ради.
Матеріали пленарних засідань чергової сесії (порядок денний разом з проектами рішень сесії тощо) надаються депутатам не пізніше як за 10 днів до засідань шляхом їх надсилання на електронну пошту депутатів.
За таких обставин, з огляду на викладене, прийняттю радою рішення передує певна процедура його прийняття.
Так, листом від 17.08.2022 №001-1109 Феодосіївська сільська рада Обухівського району Київської області повідомила, що проект рішення про створення тимчасової контрольної комісії не був оприлюднений на офіційному веб-сайті громади, оскільки був оголошений депутатом ОСОБА_2 усно на сесії сільської ради.
Крім того, з протоколу 16 сесії VІІІ скликання Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області від 07.07.2022 №16 вбачається, що питання «Про утворення тимчасової контрольної комісії Феодосіївської сільської ради з питань перевірки діяльності виконавчого комітету Феодосіївської сільської ради та комунальних підприємств Феодосіївської сільської ради» було внесено до порядку денного 16 сесії Ради за пропозицією депутата ОСОБА_2 безпосередньо на пленарному засіданні Ради 07.07.2022.
Таким чином, пропозиція щодо включення до порядку денного питання «Про утворення тимчасової контрольної комісії Феодосіївської сільської ради з питань перевірки діяльності виконавчого комітету Феодосіївської сільської ради та комунальних підприємств Феодосіївської сільської ради» була подана всупереч Регламенту Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області VІІІ скликання, а саме: без підготовки проекту рішення, його подання секретарю Ради у друкованій та електронній формах не пізніше як за 10 робочих днів до його розгляду на пленарному засіданні, без реєстрації його у відповідному журналі та присвоєння унікального номеру; проект рішення не був переданий для здійснення правової оцінки до юридичного відділу виконавчого комітету Феодосіївської сільської ради та не був включений в порядок денний сесії відповідача з надсиланням на електронну пошту депутатам не пізніше як за 10 днів до засідання.
Вказані обставини жодним чином не були спростовані ні відповідачем, ні третьої особи в суді першої та апеляційної інстанцій.
Згідно з положеннями ст. 48 Закону № 280/97-ВР тимчасові контрольні комісії ради є органами ради, які обираються з числа її депутатів для здійснення контролю з конкретно визначених радою питань, що належать до повноважень місцевого самоврядування. Контрольні комісії подають звіти і пропозиції на розгляд ради.
Рішення про створення тимчасової контрольної комісії ради, її назву та завдання, персональний склад комісії та її голову вважається прийнятим, якщо за це проголосувало не менше однієї третини депутатів від загального складу ради.
Засідання тимчасових контрольних комісій ради проводяться, як правило, закриті. Депутати, які входять до складу тимчасової контрольної комісії, та залучені комісією для участі в її роботі спеціалісти, експерти, інші особи не повинні розголошувати інформацію, яка стала їм відома у зв`язку з її роботою.
Повноваження тимчасової контрольної комісії ради припиняються з моменту прийняття радою остаточного рішення щодо результатів роботи цієї комісії, а також у разі припинення повноважень ради, яка створила цю комісію.
Аналогічні положення які регламентують створення та діяльність тимчасових контрольних комісій ради визначені в статті 39 «Тимчасові контрольні комісії Сільської Ради» Регламенту Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області VІІІ скликання.
Таким чином, з викладених норм вбачається, що тимчасові контрольні комісії ради створюються у разі голосування не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради та є органами ради, які обираються з числа її депутатів для здійснення контролю з конкретно визначених радою питань.
Як свідчать матеріали справи, рішенням 16 сесії VІІІ скликання Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області від 07.07.2022 №11 утворено тимчасову контрольну комісію Феодосіївської сільської ради з питань перевірки діяльності виконавчого комітету Феодосіївської сільської ради та комунальних підприємств Феодосіївської сільської ради.
Разом з тим, вказане рішення в порушення норм статті 48 Закону № 280/97-ВР та статті 39 Регламенту, не містить питань, для здійснення контролю за якими радою створюється відповідна контрольна комісія.
Вказані обставини свідчать про те, що відповідачем при прийнятті рішення від 07.07.2022 №11 «Про утворення тимчасової контрольної комісії Феодосіївської сільської ради з питань перевірки діяльності виконавчого комітету Феодосіївської сільської ради та комунальних підприємств Феодосіївської сільської ради» порушено саму процедуру його прийняття, тобто відповідач діяв не у спосіб, що передбачений Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламентом Феодосіївської сільської ради.
Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Посилання апелянта на не залучення судом першої інстанції виконавчого комітету Феодосіївської сільської ради в якості третьої особи колегія суддів не приймає до уваги, так як у даному випадку саме сількою радою і було прийнято спірне рішення.
Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Інші доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, оскільки не впливають на висновки суду, викладені в оскаржуваному судовому рішенні.
За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і доводи апелянта, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.
Отже при ухваленні оскаржуваного рішення судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.
За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 242, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області - залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2022 року року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не підлягає касаційному оскарженню, відповідно до п. 2 частини п`ятої ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя О.М. Оксененко
Судді І.О. Лічевецький
В.П. Мельничук
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2023 |
Оприлюднено | 03.03.2023 |
Номер документу | 109310186 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні