УХВАЛА
02 березня 2023 року
м. Київ
справа №340/9999/21
адміністративне провадження № К/990/6930/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Усенко Є.А.,
суддів: Гімона М.М., Яковенка М.М.,
розглянув матеріали касаційної скарги Головного управління ДПС у Кіровоградській області (далі - ГУ ДПС) на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022 у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «Агро Євро Партнер» до ГУ ДПС про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
УСТАНОВИВ:
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13.07.2022 позов задоволено частково: визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення від 28.09.2021 №00042020703 за формою В1 в частині зменшення суми бюджетного відшкодування на 1 320 455,46 грн та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 660 227,73 грн; №00042930703 за формою В4, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 122 926,00 грн. У задоволені решти позовних вимог відмовлено.
28.10.2022 ГУ ДПС звернулось з апеляційної скаргою на зазначене рішення.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022 відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою ГУ ДПС на підставі пункту 4 частини першої статті 299 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).
На цю ухвалу ГУ ДПС 20.02.2023 подало касаційну скаргу.
Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач посилається на те, що суд апеляційної інстанції допустив порушення норм процесуального права і, як наслідок, дійшов помилкового висновку про наявність підстав для відмови у відкритті апеляційного провадження.
Перевіряючи доводи, наведені у касаційній скарзі, колегія суддів виходить з такого.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 14.11.2022 апеляційну скаргу ГУ ДПС на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13.07.2022 залишено без руху, як таку, що була подана після закінчення строку, встановленого частиною першою статті 295 КАС, а підстави для поновлення зазначеного строку, вказані відповідачем у клопотанні, були визнанні судом неповажними (відповідач обґрунтовував підставу поновлення строку на подання апеляційної скарги правом повторного звернення з апеляційною скаргою після її повернення згідно з ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 14.10.2022 у зв`язку з несплатою судового збору, а також тим, що через недостатнє фінансування витрат на сплату судового збору, обумовлене воєнним станом у країні, не мав можливості подати апеляційну скаргу в установлений законом строк).
Станом на дату постановлення ухвали від 05.12.2022 недоліки апеляційної скарги, на які було вказано в ухвалі Третього апеляційного адміністративного суду від 14.11.2022 (копія цієї ухвали отримана ГУ ДПС 23.11.2022), усунуті не були, у зв`язку з чим відмовлено у відкритті апеляційного провадження.
Висновок суду апеляційної інстанції щодо підстав для відмови у відкритті апеляційного провадження відповідає правильному застосуванню норми пункту 4 частини першої статті 299 КАС, відповідно до якої суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
У касаційній скарзі ГУ ДПС не наводить жодного доводу на спростування обставини щодо не подання клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження у строк, встановлений апеляційним судом в ухвалі від 14.11.2022.
Щодо доводів ГУ ДПС у касаційній скарзі, що строк на апеляційне оскарження рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13.07.2022 був пропущений з поважної причини, а саме: внаслідок недостатнього фінансування витрат на сплату судового збору у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану - то така обставина не може бути визнана обєктивною перешкодою для звернення суб`єкта владних повноважень до суду, так як стосується його адміністративно-організаційної діяльності. Будь-які обставини, які пов`язані з цією діяльністю, в тому числі, й ті, які негативно впливають на її ефективність, не можуть розцінюватися як такі, що надають підстави для застосування до суб`єкта владних повноважень режиму «послаблення» у відносинах, які прямо чи опосередковано стосуються особи без такого статусу. До таких обставин відносяться, зокрема обставини, що створюють труднощі у сплаті судового збору. Ці обставини не надають права суб`єкту владних повноважень у будь-який час після спливу встановленого законом строку на апеляційне оскарження реалізовувати право на апеляційне оскарження судового рішення.
Право особи повторно звернутися з апеляційною скаргою після її повернення відповідно до положень частини восьмої статті 169, частини другої статті 298 КАС не є абсолютним, таке звернення повинно бути в порядку, встановленому законом.
Недотримання особою вимог процесуальних норм щодо форми та змісту апеляційної скарги за загальним правилом не є підставою для поновлення строку на апеляційне оскарження. Це правило ще в більшій мірі стосується суб`єкта владних повноважень, щодо якого презюмується, що в його розпорядженні є достатньо засобів, зокрема організаційного характеру, для виконання покладених завдань.
Запровадження воєнного стану в країні та у зв`язку з цим простою у роботі ДПС України та її територіальних органів є підставою, яка відповідно до частини першої статті 121 КАС повинна враховуватися при вирішенні питання щодо поновлення процесуального строку, встановленого законом. Разом з тим, ці обставини, як і будь-яка інша обставина, на яку посилається особа як на причину пропуску процесуального строку, повинні бути у прямому зв`язку з пропуском строку, тобто, мати значення тієї обставини, саме через яку звернення до суду в установлений законом строк було неможливим. Довід ГУ ДПС щодо воєнного стану як причини пропуску строку на апеляційне оскарження лежить у площині доводу про фінансові труднощі як причину несплати судового збору, тобто у площині дотримання відповідачем вимоги процесуальної норми щодо порядку звернення з апеляційною скаргою.
Щодо посилання ГУ ДПС у касаційній скарзі на постанови Верховного Суду, як на приклад правозастосування при вирішенні питання про поновлення строку на оскарження судового рішення, то питання про поновлення процесуального строку вирішується судом у кожному конкретному випадку з врахуванням конкретних обставин справи, що стали причиною пропуску процесуального строку.
Згідно з пунктом 5 частини першої статті 333 КАС суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо суд у порядку, передбаченому частинами другою, третьою цієї статті, дійшов висновку, що касаційна скарга є необґрунтованою.
Відповідно до частини другої статті 333 КАС у разі оскарження ухвали (крім ухвали, якою закінчено розгляд справи) суд може визнати касаційну скаргу необґрунтованою та відмовити у відкритті касаційного провадження, якщо правильне застосування норми права є очевидним і не викликає розумних сумнівів щодо її застосування чи тлумачення.
Керуючись пунктом 5 частини першої, частиною другою статті 333 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
У Х В А Л И В :
Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Кіровоградській області на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022.
Копію ухвали про відмову у відкритті касаційного провадження разом з касаційною скаргою та доданими до скарги матеріалами направити скаржнику, а копію касаційної скарги залишити в суді касаційної інстанції.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями, є остаточною та не може бути оскаржена.
СуддіЄ.А. Усенко М.М. Гімон М.М. Яковенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2023 |
Оприлюднено | 03.03.2023 |
Номер документу | 109311982 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Усенко Є.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні