Рішення
від 02.03.2023 по справі 420/1250/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/1250/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретарясудового засідання Рижук В.І., представника позивача Ключка С.М., представник відповідача не з`явився, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Житлово-будівельного кооперативу Ленінський-35 про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення роботи (експлуатації),

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулося до суду з позовом до Житлово-будівельного кооперативу Ленінський-35, в якому просить: застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Житлово-будівельного кооперативу Ленінський-35, ЄДРПОУ 20994592, юридична адреса: просп. Добровольського, 86, м. Одеса, 65069, у спосіб: у вигляді часткового зупинення експлуатації Житлово-будівельного кооперативу Ленінський-35, що розташований за адресою: просп. Добровольського, 86, м. Одеса; у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного багатоквартирного житлового будинку - Житлово-будівельного кооперативу Ленінський-35 від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, зазначених в акті перевірки №135 від 18.10.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №135 від 18.10.2019 за номерами: 1-17, 19-30, 33.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 18 жовтня 2019 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №39 від 05.02.2019 Про проведення позапланової перевірки, на підставі посвідчення на проведення перевірки №216 від 15.10.2019 року головним інспектором Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області здійснено позапланову перевірку житлового будинку ЖБК Ленінський-35 за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 86, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства пожежної та техногенної безпеки, за результатами якої складено Акт №135 від 18.10.2019.

Актом №135 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Позивач вказав, що порушення за номерами 1-17, 19-30, 33 Акту №135 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Подальша експлуатація житлового будинку ЖБК Ленінський-35, який розташований за адресою: м. Одеса, проси. Добровольського, 86, із виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.

Неусунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки жителів та обслуговуючого персоналу ЖБК Ленінський-35 у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

Ухвалою суду від 10.03.2020 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче засідання.

Ухвалою від 03.06.2020 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.

Ухвалою від 17.08.2020 року продовжено відповідачу строк на подання відзиву на позов до 02 вересня 2020 року.

Ухвалою від 20.10.2020 року зупинено провадження у справі до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, і з урахуванням наказу голови Одеського окружного адміністративного суду від 20.10.2020 року №22-ОС/Д/С Про встановлення обмежень, спрямованих на запобігання, виникнення і поширення коронавірусної хвороби (СОVІD-19) в Одеському окружному адміністративному суді на період запровадження в Україні карантинних заходів.

Ухвалою від 18.03.2021 року поновлено провадження у справі.

Ухвалою від 18.03.2021 року провадження у справі зупинено до 19 квітня 2021 року для надання сторонам часу для примирення.

Ухвалою від 19.01.2023 року поновлено провадження у справі. Продовжено розгляд справи зі стадії, на якій його було зупинено. Викликано сторін у підготовче засідання.

Ухвалою від 30.01.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судове засідання, призначене на 21.02.2023 року на 10:00 годину, з`явився представник позивача.

Ухвалою від 21.02.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання Житлово-будівельного кооперативу Ленінський-35 про зупинення провадження у справі до закінчення воєнного стану в Україні або його скасування.

Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

01.09.2020 року від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. У відзиві відповідач зазначив таке.

17.10.2019 року до будинку прибув інспектор Южненського МС ГУ ДНСН України в Одеській області, який оглянув декілька приміщень та поверхів будинку, зробив декілька зауважень щодо дотримання правил пожежної безпеки, а прибувши на наступний день дав на підпис акт перевірки з метою усунення порушень. У процесі спілкування з інспектором його було повідомлено про неможливість усунення всіх порушень з причини відсутності коштів у ЖБК на такі заходи, оскільки їх вартість значно перевищує можливості ЖБК, враховуючи необхідність також на даний час модернізації ліфтів, оскільки спливає час їх експлуатації.

Звернення по допомогу до Департаменту міського господарства Одеської міської ради, на жаль, залишилось без уваги.

Між тим, мешканці будинку, серед яких багато пенсіонерів, не мають таких коштів, щоб брати участь у таких витратах. Але ЖБК проводить всі роботи у будинку саме за рахунок коштів мешканців.

Також відповідач вказав, що відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій багатоквартирного житлового будинку ЖБК Ленінський-35 від джерел електропостачання, жодним чином не вплине на усунення порушень, зазначених в Акті перевірки, оскільки кошти на усунення цих порушень у нього не з`являться. Проте, будуть порушені права мешканців на житлові послуги, які ними оплачуються. Будуть порушені права мешканців на вільне пересування, оскільки в будинку проживають особи похилого віку, а також інваліди, які на вулицю (а відповідно до ринку, магазинів) можуть потрапити лише за допомогою ліфтів. У будинку електроплити, а це означає, що мешканцям також буде неможливо готувати їжу, а в будинку мешкають малолітні діти.

Крім того, на думку відповідача, виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі стане дійсно можливим, оскільки мешканцям необхідно буде освітлювати свої оселі, а це може бути за допомогою свічок, інших небезпечних засобів.

Заслухавши вступне слово представника позивача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що наказом начальника ГУ ДСНС України в Одеській області від 05.02.2019 року № 39 (з основної діяльності) "Про проведення позапланової перевірки" відповідно до доручення Прем`єр-міністра України від 16.01.2019 року №50768/1/1-18, з метою здійснення контролю за виконанням вимог Кодексу цивільного захисту України, інших законодавчих та нормативних, нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, керуючись абз. 7 ч.1 ст.6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, наказано здійснити позапланову перевірку об`єктів у визначені терміни та виключно посадовими особами згідно додатку (а.с. 10).

15.10.2019 року Одеським міським управлінням ГУ ДСНС України в Одеській області видано посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №216 на проведення позапланової перевірки житлового будинку ЖБК Ленінський-35, розташованого за адресою: просп. Добровольського, 86, м. Одеса (а.с. 11).

За результатами проведення уповноваженою посадовою особою позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, відповідачем складено акт від 18.10.2019 року №135 (а.с. 12-19).

За результатами перевірки відповідача встановлено, зокрема, такі порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки:

1) ст.20 КЦЗУ, пункти 3, 11 розділу ІІ ППБУ - не встановлений наказом (інструкцією) відповідний протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки;

2) ст.20 КЦЗУ, пункт 4 розділу II ППБУ - не розроблені, не затверджені керівником для кожного приміщення та не вивішені на видимих місцях інструкції про заходи пожежної безпеки із вказанням: вимог щодо утримання евакуаційних шляхів та виходів; порядку утримання приміщень, робочих місць; порядку огляду, вимкнення електроустановок, приведення в пожежобезпечний стан приміщень та робочих місць, закриття приміщень після закінчення роботи; обов`язків та дій працівників у разі виникнення пожежі;

3) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 8 розділу II ППБУ - не обладнана будівля, приміщення, шляхи евакуації та прилегла територія знаками пожежної безпеки, які відповідають вимогам ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности;

4) стаття 20, частина 1 статті 57 КЦЗУ, пункт 4 розділу І, пункт 9 розділу II, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 5.6 ДБН В.1.1-7:2016 - не представлені (не надані) відомості (дані) щодо показників пожежної небезпеки по облицюванню поверхні зовнішніх стін будинку з використанням теплоізоляційних матеріалів у відповідності до вимог ДБН В.2.2-15:2005, ДБН В.2.6-31:2016, ДБН В.2.6-33:2018 та ДСТУ Б В.2.6-34:2008;

5) статті 20, 40 КЦЗУ, пункт 16 розділу II ППБУ - не проходять посадові особи навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях;

6) статті 20, 40 КЦЗУ, пункт 15 розділу ІІ ППБУ - не проходять працівники при прийнятті на роботу та робочому місці інструктажі з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях;

7) статті 20, 40 КЦЗУ, пункт 20 розділу II ППБУ - допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання, протипожежного інструктажу і перевірки знань з питань пожежної безпеки;

8) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт п. 1.1, 1.3 глави 1 розділу III ППБУ, пункт 15.3.1 ДБН Б.2.2.-12:2018, пункт 8.1 ДБН В.1.1-7 - не передбачено проїзд з усіх сторін до житлового будинку з можливістю проїзду пожежних автомобілів і доступу особового складу пожежно-рятувальних підрозділів з автодрабин і автопідйомників у будь-яку квартиру чи приміщення;

9) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункти 1.1, 1.3 глави 1 розділу III ППБУ, пункт 15.3.1 ДБН Б.2.2.-12:2018, пункт 8.1 ДБН В.1.1-7:2016 - організовано та допускається зменшення нормативної ширини внутрішньо-дворових проїздів шляхом влаштування паркування автомобілів біля житлового будинку, що ускладнює безперешкодний проїзд для пожежних автомобілів і доступу особового складу пожежно-рятувальних підрозділів з автодрабин і автопідйомників у будь-яку квартиру чи приміщення;

10) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункти 4.10, 4.13 ДБН В.2.2-15-2005, пункт 7.2.4 ДБН В.1.1-7:2016 - квартири житлового будинку не забезпечені у відповідності до вимог другим евакуаційним виходом з третього поверху та вище;

11) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 7.2.11 ДБН В.1.1-7-2016, пункт 4.9 ДБН В.2.2-15-05 - не в повному обсязі забезпечені встановлені двері незадимлювальної сходової клітки пристроями для само зачинення;

12) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункти 4.9, 4.14 ДБН В.2.2-15-05, пункти 7.3.11, 7.3.24 ДБН В.1.1-7-2016 - не в повному обсязі відокремлена незадимлювальна сходова клітка від коридору глухими дверима з ущільненням в притулах;

13) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункти 4.10, 4.15 ДБН В.2.2-15-2005, пункти 7.1.1, 7.1.4, 7.2.4 ДБН В.1.1-7:2016 - допускається засклення лоджій, які використовуються як зовнішні повітряні зони. Планувальні та конструктивні рішення незадимлювальної сходової клітки, яка призначена для евакуації людей та проведення робіт пожежно-рятувальними підрозділами, не забезпечить умови: своєчасної та безперешкодної евакуації людей у разі виникнення пожежі; захисту людей на шляхах евакуації від дії небезпечних чинників пожежі;

14) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.23 глави 2 розділу III, пункт 7.3.26 ППБУ, ДБН В.1.1-7-2016 - не забезпечено на кожному поверсі в сходової клітки будинку відкривання на рівні сходових площадок, маршів вікон з площею не менше ніж 1,2 м2;

15) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 4.28 ДБН 13.2.2-15-05 - не обладнані приміщення сміттєзбірної камери спринклерним пожежогасінням із розрахунковою витратою води 1,8 л/с;

16) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 2.31 глави 2 розділу III ППБУ, пункти 7.1.9, 7.1.10 ДБН В.1.1-7-2016 - не обладнана будівля евакуаційним освітленням у відповідності до вимог ДБН В.2.5-23, ДБН В.2.5-28, ДБН В.2.5-56, ПУЕ, ДСТУ 7313, ДСТУ ISО ISО 6309, ГОСТ 12.4.026 та ДНАОП 0.00-1.32-01;

17) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.3 глави 2 розділу III, пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ, пункт 6.17 ДБН В.1.1-7-2016, пункт 2.63 ДБН В.2.2-15-2005 - не відокремлено виходи з технічних поверхів, виходів на покрівлю, а також електрощитових, вентиляційних камер протипожежними дверима 2-го типу;

19) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.17 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається в приміщеннях будинку з`єднання електропроводів за допомогою скрутки;

20) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 4.24 ДБН В.2.2-15:2005 - не забезпечена робота ліфтів в режимі "Пожежа";

21) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 4.24 ДБН 13.2.2-15:2005 - не обладнано будинок автоматичною пожежною сигналізацією у відповідності до вимог ДБН В.2.5-56:2014;

22) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункти 1.1, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ, пункти 4.16, 4.17 ДБН В.2.2- 15:2005 - система протидимного захисту знаходиться в непрацездатному стані;

23) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.2 глави 2 розділу IV ППБУ, пункт 4.26 ДБН В.2.2-15:2005 - пожежні кран-комплекти не укомплектовані шафами, пожежними рукавами, стволами, важелем для полегшення відкривання вентиля, елементами з`єднання пожежного крана та кнопками, від яких має надходити сигнал на запускання пожежних насосів, відкривання засувки на обвідній лінії водомірного вузла, на відкривання по поверхових клапанів димовидаляння та на вмикання протидимних вентиляторів;

24) стаття 20, 55 КЦЗУ, підпункт 9 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ - не проводиться технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів не рідше одного разу на рік;

25) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.20 глави 1 розділу IV- не представлений протокол заміру опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж;

26) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.21 глави 1 розділу IV - не представлені відомості щодо захисту від потрапляння блискавки і вторинних її проявів згідно з вимогами ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (ІЕС 62305:2006 NEQ)";

27) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункт 4.17 ДБН В.2.2-15:2005 - система підпору зовнішнього повітря у шахти ліфтів знаходиться в непрацездатному стані;

28) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 3.6, 3.11 глави 3 розділу V ППБУ - не забезпечені приміщення будинку сертифікованими первинними засобами пожежогасіння відповідно до наказу МВС України від 15.01.2018 №25 Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників;

29) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 3.6 глави 3 розділу V ППБУ - не встановлений на території на видимому місці пожежний щит (стенд) із розрахунку 1 щит (стенд) на 5000 кв.м;

30) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункти 1.3, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ - не представлена (не надана) експлуатаційно-технічна документація на змонтовані системи протипожежного захисту будинку у відповідності до Додатку Ж ДБН В.2.5-56:2014;

33) пункти 9, 10, 11 постанови КМУ №1200, пункт 1 глави 4 розділу V ПТБ - працюючий персонал не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту згідно вимог.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно абзаців 1, 4 ч.1 ст.6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, підставами для здійснення позапланових заходів є: подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з п.п.57 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України №20/2013 від 16.01.2013 року Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №175 від 13.04.2016 року, Головне управління ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідно до ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; 5) створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; 6) створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 9) декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 10) розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки; 11) проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту; 12) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб`єктів господарювання відповідно до вимог статті 133 цього Кодексу; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 14) забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб`єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об`єктах, сил цивільного захисту для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій; 15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; 16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); 17) дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму; 18) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики; 24) своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території; 25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Згідно ст.55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.

Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях.

Забезпечення пожежної безпеки покладається на власника (власників) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна або наймачів (орендарів) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна, якщо це обумовлено договором найму (оренди), а також на керівника (керівників) суб`єкта господарювання.

Повноваження у сфері пожежної безпеки асоціацій, корпорацій, концернів, інших господарських об`єднань визначаються їхніми статутами або договорами між суб`єктами господарювання, що утворили об`єднання. Для виконання делегованих об`єднанню функцій у його апараті створюється служба пожежної безпеки.

Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки під час проектування та забудови населених пунктів, будівництва будівель і споруд покладається на уповноважені органи містобудування та архітектури, замовників, забудовників, проектувальників та будівельні організації.

Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму.

Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у т.ч. невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ч.1 ст.69 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови: з питань пожежної безпеки у разі:

а) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами;

б) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

в) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від вимог, визначених нормативно-правовими актами або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки.

Згідно ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Суд зазначає, що відключення багатоквартирного житлового будинку від електромережі повинно здійснюватися з дотриманням вимог спеціального законодавства, яким на час виникнення спірних відносин були Закон України Про ринок електричної енергії та Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року (надалі - Правила №312), розділом VII яких встановлені Умови та порядок припинення та відновлення постачання електричної енергії споживачу.

Так, відповідно до ч.3 ст.60 Закону України Про ринок електричної енергії відключення споживачів здійснюється виключно у порядку, визначеному цим Законом та правилами роздрібного ринку.

Захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм захисту цих прав регулюються цим Законом, Законами України Про захист прав споживачів, Про захист економічної конкуренції, іншими нормативно-правовими актами.

Розділом VII Правил №312 встановлені наступні умови припинення постачання електричної енергії споживачу:

- електрична енергія споживачу, який не допускає порушень своїх договірних зобов`язань перед оператором системи передачі та/або оператором системи розподілу та електропостачальником, постачається безперервно, крім випадків, передбачених умовами договорів, укладених споживачами з електропостачальником та оператором системи, та нормативно-правовими актами, у тому числі цими Правилами (п.7.1);

- у разі незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню і сільськогосподарським тваринам, у разі невиконання вимог щодо усунення недоліків в електроустановках уповноважений представник органу виконавчої влади, на якого покладено відповідні обов`язки згідно із законодавством України, зобов`язаний видати споживачу припис щодо негайного (протягом години) припинення споживання електричної енергії та направити відповідний припис оператору системи; невиконання споживачем або оператором системи припису тягне за собою відповідальність, установлену законодавством України (п.7.2);

- обмеження у споживанні електричної енергії має проводитися за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (п.7.3);

- у разі відсутності технічної можливості виконання умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) споживач, електропостачання якого має бути обмежене або припинене, зобов`язаний надати доступ до власних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів з наступним пломбуванням пристроїв їх підключення. У разі ненадання доступу для вибіркового відключення оператор системи має перед відключенням основного споживача забезпечити живлення об`єктів субспоживачів за іншою схемою. (п.7.4);

Крім того у п.7.5 Правил №312 передбачені випадки, при яких можливе повне або часткове припинення постачання електричної енергії споживачу:

- відсутності персоналу для обслуговування електроустановок споживача або договору на обслуговування електроустановок (на виконання припису представника відповідного органу виконавчої влади);

- недопущення уповноважених представників оператора системи до електроустановок споживача, пристроїв релейного захисту, автоматики і зв`язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі, та/або розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача;

- заборгованості за надані послуги з розподілу (передачі) електричної енергії відповідно до умов договору з оператором системи;

- несплати вартості необлікованої електричної енергії внаслідок порушення споживачем цих Правил, визначеної відповідно до законодавства (за умови прийняття судом рішення щодо споживання споживачем необлікованої електричної енергії на користь оператора системи);

- невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади;

- закінчення терміну дії, розірвання або неукладення договору між споживачем та оператором системи;

- закінчення терміну дії договору між споживачем та постачальником "останньої надії" (за умови неукладення споживачем договору з іншим електропостачальником);

- порушення споживачем під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 року №209 (далі - Правила охорони електричних мереж).

З наведених положень Порядку №312 вбачається, що невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади, до якого відноситься і припис ГУ ДСНС, може бути підставою для повного або часткового припинення постачання електричної енергії, але лише з урахуванням п.7.2 цих правил, тобто при наявності незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню, і лише в разі невиконання вимог щодо усунення таких недоліків в електроустановках.

Суд зазначає, що в Акті перевірки №135 від 18.10.2019 року позивач не вказує на незадовільний технічний стан електроустановок, іншого електричного обладнання зазначеного багатоквартирного житлового будинку.

Таким чином, оскільки зафіксовані в Акті перевірки №135 від 18.10.2019 року порушення за №1-17, 19-30, 33 не пов`язані із технічним станом електричного обладнання зазначеного багатоквартирного житлового будинку, то такі порушення в силу положень розділу VII Правил №312 не можуть бути підставами для повного або часткового припинення постачання електричної енергії у вказаний багатоквартирний будинок.

Також суд звертає увагу, що проведена позивачем перевірка, за наслідками якої був складений Акт перевірки №135 від 18.10.2019 року, стосувалася виключно приміщень загального користування вказаного багатоквартирного будинку, і не стосувалася квартир мешканців цього будинку.

У той же час, позивач просить відключити від джерел електропостачання увесь багатоквартирний будинок, тобто і всі квартири цього будинку, а не лише приміщення загального користування.

Такий захід реагування, на думку суду, є неспівмірним, оскільки в ході проведеної позивачем перевірки порушення в сфері техногенної та пожежної безпеки, які б були пов`язані із незадовільним технічним станом електричного обладнання в конкретних квартирах вказаного багатоквартирного будинку, не виявлялись і не фіксувались.

Відсутність таких порушень згідно положень розділу VII Правил №312 унеможливлює повне або часткове припинення постачання електричної енергії до квартир вказаного багатоквартирного будинку.

Слід зауважити, що квартири мешканців цього будинку обладнані електроплитами, а тому повне знеструмлення будинку, про що фактично просить позивач, призведе до неможливості мешканцям будинку готувати їжу.

Також суд вважає за необхідне зазначити, що у випадку наявності порушень в сфері техногенної та пожежної безпеки, які б були пов`язані із незадовільним технічним станом електричного обладнання приміщень загального користування вказаного багатоквартирного будинку, припинення постачання електричної енергії до таких місць може бути здійснено з дотриманням вимог пункту 7.3 Правил №312, згідно якого обмеження у споживанні електричної енергії має проводитися за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших споживачів, тобто усіх житлових квартир цього будинку.

Мешканці будинку, як члени ЖБК, не можуть нести відповідальність за зобов`язаннями ЖБК як юридичної особи, а отже знеструмлення житлових квартир будинку за відсутності для цього законних підстав призведе до порушень прав власників цих квартир.

Додатково суд зазначає, що на усунення порушення №25 акту перевірки від 18.10.2019 року №135 (стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.20 глави 1 розділу IV - не представлений протокол заміру опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж), відповідачем надано: акт №29 від 07 вересня 2020 року про виконання робіт між ЖБК Ленінський - 35 та ТОВ ЕнергоВатт; Протокол №070920/1 від 07.09.2020 року вимірювання опору розтикання та основних заземлювачах і заземленнях магістралей та устаткування; Свідоцтво №39520-EM про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки; Свідоцтво №04-0048/2019 від 09.12.2019 р. про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005; Додаток до свідоцтва №04-0048/2019 від 09.12.2019 р. (а.с. 120-124).

Крім того, як зазначено судом вище, відповідно до ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

При цьому, суд зауважує, що вимоги позивача про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Житлово-будівельного кооперативу Ленінський-35 у вигляді часткового зупинення експлуатації Житлово-будівельного кооперативу Ленінський-35 не підпадають під жодне визначення ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, а також під визначення, що наведені у ч.2 ст.68 та ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, оскільки вказані норми не містять такого заходу реагування як зупинення експлуатації юридичної особи (у даному випадку ЖБК Ленінський-35).

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області є неспівмірними з виявленими порушеннями, а тому суд вважає ці вимоги безпідставними та необґрунтованими, та відмовляє в їх задоволенні.

Керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 241-246, 293 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (адреса: вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633) до Житлово-будівельного кооперативу Ленінський-35 (адреса: просп. Добровольського, 86, м. Одеса, 65069, код ЄДРПОУ 20994592) про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення роботи (експлуатації) відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 02 березня 2023 року.

Суддя В.В. Андрухів

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.03.2023
Оприлюднено06.03.2023
Номер документу109338502
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —420/1250/20

Постанова від 26.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 02.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 19.01.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 18.03.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні