Рішення
від 06.03.2023 по справі 580/169/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 березня 2023 року справа № 580/169/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гараня С.М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Сагунівської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області, третя особа - Сагунівська сільська рада про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Сагунівської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області (далі - відповідач), в якій просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову №5 від 05.01.2022 Сагунівської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області Про підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сагунівської сільської ради ОСОБА_1 ;

Також просить стягнути з Сагунівської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області на користь ОСОБА_1 судові витрати на професійну правничу (правову) допомогу в сумі 40 000 (сорок тисяч) гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржуваною постановою відповідач відкликав позивача, як депутата Сагуніської сільської ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі №3 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року за народною ініціативою, на підставі п. 5 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Представник позивача вказує на протиправність оскаржуваної постанови та зазначає, що позивач не порушував положень Конституції України і законів України, жодного рішення з приводу цього не існує, пропусків половини пленарних засідань позивачем не допущено. Представник позивача вказує, що єдина підстава, що могла бути застосована до позивача це підстава передбачена п. 4 ч. 1 ст. 37 Закону №93-ІV- невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними. Вказано, що Сагунівською сільською радою не встановлювались орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями, а позивач на офіційному сайті Сагунівської об`єднаної територіальної громади - оприлюднив звіт про власну діяльність. Зазначив, що прийом виборців здійснюється в силу його обов`язків та комунікації, тому були відсутні передбачені законом підстави для процедури ініціювання відкликання позивача як депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник просив у задоволенні позову відмовити повністю, зазначивши при цьому, що всупереч нормам статтей 10 та 16 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад депутат Сагунівської сільської ради ОСОБА_1 без поважних причин початку набуття повноважень депутата Сагунівської сільської ради не підтримує зв`язок виборцями, не інформує виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради. Не вивчає громадську думку, не вивчає потреби територіальної громади, а також всупереч частині першій статті 16 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад з початку набуття повноважень не звітувала про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об`єднаннями громадян. З моменту набуття повноважень депутата Сагунівської сільської ради пройшло більше року, однак депутат Сагунівської сільської ради ухиляється від виконання своїх депутатських обов`язків, тобто підставами для відкликання за народною ініціативою депутата Сагунівської сільської ради ОСОБА_1 стали невиконання позивачем обов`язків депутата, які передбачені пунктами 1, 2, 4 частини першої статті 10 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад та невиконання обов`язку, передбаченого частиною першої статті 16 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад, що слугували підставами для відкликання депутата за народною ініціативою відповідно до пункту 2 частини першої статті 37 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад. Вказано також, що в протоколі зборів виборців чітко передбачені Законом підстави для відкликання депутата, а також дотримано усіх норм Закону, а саме дотримано вимоги статей 38-40 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата, відповідає вимогам цього Закону, ініціативна група у встановлені Законом строки подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців у відповідача були відсутні підстави для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради, натомість відповідач зобов`язаний був прийняти рішення про відкликання депутата за народною ініціативою.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

25.10.2020 на місцевих виборах до Сагунівської сільської Ради у багатомандатному виборчому округу №3 - ОСОБА_1 обрано депутатом Сагуніської сільської ради.

Згідно Протоколу від 12.12.2021 зборів виборців багатомандатного виборчого округу №3 з виборів депутатів Сагунівської сільської ради щодо відкликання за народною ініціативою депутата Сагунівської сільської ради ОСОБА_1 , обраної в багатомандатному виборчому окрузі №3 на місцевих виборах 25.10.2020, зборами виборців внесено до Сагунівської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата, що був обраний по багатомандатному виборчому окрузі №3 з виборів депутатів Сагунівської сільської ради.

Згідно п.1 Протоколу: Слухали: ОСОБА_2 , яка доповіла про обов`язки депутата Сагунівської сільської ради ОСОБА_1 , самовисуванець, що була обрана в багатомандатному виборчому окрузі №3: Відповідно до пункту 1 частини першої статті 10 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний підтримувати зв`язок з виборцями. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 10 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради зобов`язаний не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців. Відповідно до пункту 4 частини першої статті 10 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради зобов`язаний вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні; визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення. Відповідно до частини першої статті 16 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов`язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об`єднаннями громадян. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 37 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою може бути пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону. Згідно пункту 4 частини першої статті 37 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою може бути невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними. Всупереч нормам статтей 10 та 16 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад депутат Сагунівської сільської ради ОСОБА_1 без поважних причин початку набуття повноважень депутата Сагунівської сільської ради не підтримує зв`язок з виборцями, не інформує виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради. Не вивчає громадську думку, не вивчає потреби територіальної громади, а також всупереч частині першій статті 16 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад з початку набуття повноважень не звітував про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об`єднаннями громадян. З моменту набуття повноважень депутата Сагунівської сільської ради пройшло більше року, однак депутат Сагунівської сільської ради ухиляється від виконання своїх депутатських обов`язків. Та запропонував відповідно до розділу V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" внести до територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області пропозицію про відкликання за народною ініціативою депутата Сагунівської сільської ради ОСОБА_1 , що був обраний по багатомандатному виборчому окрузі №3 з виборів депутатів Сагунівської сільської ради.

Згідно Протоколу зареєстровано 63 виборця багатомандатного виборчого округу №3. За наслідками голосування по питанню внесення пропозиції про відкликання за народною ініціативою: за - 63, проти-0, утримались 0. Рішення прийнято.

Додатком 1 до протоколу від 12.12.2021р. є реєстр учасників щодо відкликання за народною ініціативою депутата.

Згідно Протоколу №1 засідання Сагунівської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 24.12.2021 щодо перевірки вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання, зокрема депутата Сагунівської сільської ради ОСОБА_1 , обраної в багатомандатному виборчому окрузі №3 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, вбачається, що Голова комісії ОСОБА_3 , повідомила, що 15 грудня офіційними представниками ініціативних груп передано до виборчої комісії, зокрема повідомлення та витяг з протоколу зборів виборців третього багатомандатного виборчого округу, яке відбулося 12 грудня 2021 року, про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Сагунівської сільської ради ОСОБА_1 , обраної в багатомандатному виборчому окрузі №3 на місцевих виборах 25 жовтня 2020. На наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою - 16 грудня голова комісії згідно п.2 ст.39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад проінформувала депутатів та Сагунівську сільську раду шляхом вручення повідомлень. З 16 грудня 2021 року членами ініціативних груп, утворених на вище зазначених зборах проводився збір підписів на підтримку внесення пропозиції про відкликання депутата. 24 грудня офіційні представники ініціативних груп передали до ТВК пакети документів, а саме: - Протокол зборів виборців БВО №3 з виборів депутатів Сагунівської сільської ради щодо відкликання за народною ініціативою депутата Сагунівської сільської ради ОСОБА_1 , обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, з додатками: Реєстр учасників на 8 (восьми) аркушах - 63 особи, форма Підписного листа, заяви-згоди та копії паспортів членів ініціативних груп та офіційних представників; Підписні листи на 12 (дванадцяти) аркушах - 69 підписів; повідомлення про попередження місцевих ЗМІ про проведення зборів виборців (Черкаський край, Сільські обрії, АТ НСТУ Черкаська регіональна дирекція) з відмітками про отримання 09.12.2021, копію повідомлення депутата про місце і час проведення зборів з квитанцією Укрпошти про відправку рекомендованого листа за адресою депутата від 09.12.2021.

За наслідками перевірки дотримання вимог статей 38-40 комісія встановила, що вимоги в оформленні документів та строки дотримані. ВИРІШИЛА: доручити голові комісії звернутися до відділу ведення Державного реєстру виборців апарату ЧРДА щодо перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та в листах реєстрації присутніх на зборах виборців; звернутися до правоохоронних органів з листом про виділення працівників для здійснення вибіркової перевірки підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) до 28 грудня 2021 року (25,26,27 грудня -вихідні). Після отримання результатів перевірки-продовжити засідання комісії.

Комісією продовжено засідання 04.01.2022, Голова комісії ОСОБА_3 повідомила, що 30 грудня нею отримано повідомлення відділу ведення Державного реєстру виборців апарату ЧРДА про результати перевірки технічними засобами АІТС Державний реєстр виборців відомостей про підписантів у підписних листах:

Округ №3:

1. виявлено одну особу (№11 із запиту) - неможливо співвіднести із відомостями Державного реєстру виборців;

Комісією продовжено засідання 05.01.2022, Голова комісії повідомила, що 05 січня 2022 року працівниками поліції проведено опитування громадян округу №3, отримано результати перевірки підписів правоохоронними органами - по округу №3 - із 69 перевірено - 6+2=8 (більше 10%).

За результатами перевірки територіальна виборча комісія дійшла висновку, що вимоги ст.38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад дотримано. Встановлена кількість підписів на підтримку ініціативи відкликання депутата - 68 (шістдесят вісім) є більшою за кількість голосів виборців, яку набрав депутат під час місцевих виборів 25 жовтня 2020 року - 48 (сорок вісім).

Керуючись п.5 ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад голова комісії запропонувала проголосувати за відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою. Члени комісії (на цей час присутні були - 12 членів ТВК) голосували: за - 7 (сім); проти - 1 (один); утрималися - 4 (чотири).

Згідно постанови №5 від 05.01.2022, керуючись п. 5 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" Сагунівська сільська територіальна виборча комісія вирішила: відкликати депутата Сагуніської сільської ради ОСОБА_1 обраної у багатомандатному виборчому окрузі №3 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року за народною ініціативою.

Вважаючи постанову №5 від 05.01.2022 протиправною, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Нормативно-правовим документом, що відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради є Закон України Про статус депутатів місцевих рад від 11.07.2002р. №93-IV (далі - Закон №93-IV).

Відповідно до ст. 2 Закону №93-IV, депутат місцевої ради - представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу.

Депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Згідно п.п.1,2,4 ч.1, ч.2 ст. 10 Закону №93-IV, у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний:

1) підтримувати зв`язок з виборцями, місцевою організацією політичної партії, яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території;

2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;

4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні.

Депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Крім того, згідно ч.1 ст. 16 Закону №93-IV, депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов`язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об`єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 5 Закону №93-IV, повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою передбачена розділом V Закону №93-IV.

Відповідно до п.п. 2,4 ч.1 ст. 37 Закону №93-IV, підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути, зокрема:

- невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;

- невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Аналіз вказаних положень Закону №93-IV свідчить, що повноваження депутата місцевої можуть бути достроково припинені, шляхом відкликання, за наявності підстав, вичерпний перелік, яких визначений ст. 37 Закону №93-IV, у тому числі за народною ініціативою, процедура якого визначена розділом V Закону №93-IV (ст. 38-40).

Відповідно до положень ст.38 Закону №93-IV, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою виборцями приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської має становити не менше 10 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається дата, місце проведення зборів, кількість їх учасників, інформація про обрання головуючого та секретаря зборів виборців, хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, у тому числі щодо встановленої підстави для відкликання депутата, передбаченої статтею 37 цього Закону, результати голосування, зміст прийнятого рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

Згідно ст. 39 Закону №93-IV, у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, у якому зазначаються дата, місце проведення зборів, кількість їх учасників, хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення, персональний склад ініціативної групи.

Стаття 40 Закону №93-IV встановлює, що ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи в кількості, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

Відповідно до ст. 41 Закону №93-IV, територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки, зокрема, у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом 10 днів з дня отримання матеріалів.

З метою вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скеровує запит до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців.

Орган ведення Державного реєстру виборців здійснює відповідну перевірку з використанням відомостей Державного реєстру виборців та інформує територіальну виборчу комісію про результати такої перевірки не пізніш як на п`ятий календарний день з дня отримання запиту виборчої комісії.

З метою вибіркової перевірки достовірності підписів громадян України у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скеровує запит до відповідного територіального органу поліції.

Територіальний орган поліції здійснює відповідну перевірку шляхом вибіркового опитування громадян, відомості стосовно яких містяться у підписних листах, та інформує територіальну виборчу комісію про результати такої перевірки не пізніш як на п`ятий календарний день з дня отримання запиту виборчої комісії.

Відповідно до ч.5 ст. 41 Закону №93-IV, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до політичної партії, від місцевої організації якої обрано відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

За наслідками перевірки дотримання визначеного Законом порядку прийняття постанови №5 від 05.01.2022 р., суд зазначає таке.

Як встановлено вище судом, відповідачем, в ході засідань, згідно протоколу №1 від 24.12.2021 було перевірено та встановлено дотримання вимог статей 38-40 Закону №93-IV при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону. Також було проведено, із залученням органу ведення Державного реєстру виборців, відповідну перевірку з використанням відомостей Державного реєстру виборців, а також територіальним органом поліції проведено відповідну перевірку шляхом вибіркового опитування громадян, відомості стосовно яких містяться у підписних листах з метою вибіркової перевірки достовірності підписів громадян України у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, за наслідками проведеної перевірки, територіальний орган поліції і Державний реєстр виборців підтвердили достовірність відомостей.

Представник позивача, вважає, що результати перевірки підписів, здійснені Черкаським районним УП ГУНП в Черкаській області, не могли бути враховані при прийнятті спірної постанови, оскільки перевірка здійснена з порушенням встановленого абз. 5, 6, ч. 2 ст. 41 Закону №93-IV п`ятиденного строку, так як повинна була бути закінчена 03.01.2022.

Надавши оцінку вказаному посиланню, суд зазначає, що підписні листи було направлено відповідачем до Черкаського районного УП ГУНП в Черкаській області листом від 29.12.2021р. №29. Результати вибіркової перевірки було направлено до відповідача листами від 31.12.2021 та 05.01.2022. При цьому, суд врахував, що період з 01.01.2022 - 03.01.2022 включно є офіційними святковими, вихідними днями в Україні, відтак доводи представника позивача, що перевірка підписів мала бути завершена - саме 03.01.2022 суд вважає необгрунтованими. Із вказаних підстав суд вважає безпідставними і доводи представника позивача щодо порушення відповідачем 10 денного строку перевірки підписів, що розпочав свій відлік з 24.12.2021 (отримання відповідачем матеріалів щодо відкликання депутата), оскільки крім новорічних свят, період з 25.12.2021 - 27.12.2021 включно є також офіційними святковими, вихідними днями в Україні (Різдво). Крім того, суд врахував, що доводи позивача у цій частині стосуються формальних підстав для скасування оскаржуваної постанови, оскільки позивачем не вказано обставин, які вказували б, що заявлені порушення строків призвели до істотних, суттєвих порушень процедури прийняття спірного рішення, що призводить до його необгрунтованості та протиправності.

В свою чергу, з огляду на досліджені вище матеріали справи, суд доходить висновку, що відповідач, при прийнятті спірної постанови дотримався процедурних вимог при розгляді питання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та діяв у відповідності до вимог Закону №93-IV.

З приводу наявності/відсутності підстав визначених ч.1 ст.37 Закону №93-IV при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, суд враховує таке.

Як вбачається із підстав позовних вимог, в обгрунтування протиправності оскаржуваної постанови, позивач зазначив, що Сагунівською сільською радою не встановлювались орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями, а позивач на офіційному сайті Сагунівської об`єднаної територіальної громади - оприлюднив звіт про власну діяльність. Зазначив, що прийом виборців здійснюється в силу його обов`язків та комунікації, тому були відсутні передбачені законом підстави для процедури ініціювання відкликання позивача як депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Як встановлено судом, підставами ініціювання відкликання позивача як депутата місцевої ради за народною ініціативою стали п.п. 2,4 ч.1 ст. 37 Закону №93-IV:

- невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених п.п.1,2,4 ч.1, ч.2 ст. 10 цього Закону;

- невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Так, згідно п.п.1,2,4 ч.1 ст. 10 Закону №93-IV, у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний:

1) підтримувати зв`язок з виборцями, місцевою організацією політичної партії, яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території;

2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;

4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні.

Крім того, згідно ч.1 ст. 16 Закону №93-IV, депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов`язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об`єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями.

Судом встановлено, що згідно Протоколу від 12.12.2021 зборів виборців багатомандатного виборчого округу №3 з виборів депутатів Сагунівської сільської ради щодо відкликання за народною ініціативою депутата Сагунівської сільської ради - ОСОБА_1 , виборцями зазначено, що всупереч вимогам норм статтей 10 та 16 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад депутат Сагунівської сільської ради ОСОБА_4 без поважних причин з початку набуття повноважень депутата Сагунівської сільської ради не підтримує зв`язок виборцями, не інформує виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради. Не вивчає громадську думку, не вивчає потреби територіальної громади, а також всупереч частині першій статті 16 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад з початку набуття повноважень не звітував про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об`єднаннями громадян. З моменту набуття повноважень депутата Сагунівської сільської ради пройшло більше року, однак депутат Сагунівської сільської ради ухиляється від виконання своїх депутатських обов`язків.

Також, судом встановлено, що повноваження позивача, як депутата Сагунівської сільської ради розпочались - 20.11.2020 - дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією (згідно ч.2 ст. 4 Закону №93-IV).

Разом з тим, у матеріалах справи відсутні докази виконання позивачем, як депутатом Сагунівської сільської ради обов`язків, визначених п.п.1,2,4 ч.1, ч.2 ст. 10 Закону №93-IV, зокрема підтримувати зв`язок з виборцями (доказів визначення і оприлюднення днів, годин та місця прийому виборців, інших громадян до суду не надано, як і не надано доказів ведення регулярного, не рідше одного разу на місяць, прийому виборців). Не додано також і доказів інформування виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців не рідше одного разу на півріччя, як і доказів інформування позивачем ради та її органів про громадську думку та потреби територіальної громади, а також безпосередньої участі у їх вирішенні. Крім того, інформації про звітування перед виборцями не рідше ніж один раз на рік, за період з дати набуття повноважень, 20 листопада 2020 року по 20 листопада 2021 року у матеріалах справи також відсутня.

Доводи позивача, що ним на офіційному сайті Сагунівської об`єднаної територіальної громади оприлюднено звіт про власну діяльність про що свідчать відомості за посиланням - http://sagunivskaotg.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Звіт- ОСОБА_1 .pdf, суд вважає, у межах даних правовідносин необрунтованими, оскільки згідно відомостей за вказаним посиланням, звіт позивача опубліковано 10.12.2021, тобто вже після спливу однорічного терміну здійснення повноважень депутата сільської ради (20.11.2021) та після того, як виборцями ініційовано питання (09.12.2021) про збори для внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою.

Посилання позивача, що Сагунівською сільською радою не встановлювались орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями, суд також вважає необгрунтованими, оскільки звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, не рідше одного разу на рік, є законодавчо встановленим обов`язком депутата місцевої ради, згідно положень ч.1 ст. 16 Закону №93-IV. Крім того, відповідно до ст. 11 Закону №93-IV, до прав депутата місцевої ради у виборчому окрузі віднесено право порушувати перед Сагунівською сільською радою питання, що зачіпають інтереси виборців, та вимагати їх вирішення, а також вносити на розгляд ради пропозиції з питань, пов`язаних з його депутатськими повноваженнями у виборчому окрузі відповідно до закону, брати участь у їх розгляді.

Таким чином, навіть в разі не встановлення Сагунівською сільською радою орієнтовних строків проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями, позивач, як депутат місцевої ради не був позбавлений права для звернення до ради для вирішення зазначеного питання, у зв`язку із чим заявлена позивачем обставина не може слугувати достатньою та обгрунтованою підставою для невиконання позивачем, як депутатом місцевої ради, обов`язків встановлених Законом №93-IV.

Підсумовуючи наведене, суд зазначає, що виборці багатомандатного виборчого округу №3 на проведених зборах проголосували у своїй більшості за необхідність дострокового припинення повноважень позивача, як депутата місцевої ради, реалізувавши таким чином своє право на відкликання депутата за народною ініціативою.

При цьому, судом враховано, що відповідно до ст. 2 Закону №93-IV, депутат місцевої ради - представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу. Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Таким чином, за обставин невиконання позивачем, як депутатом місцевої ради інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та обов`язків встановлених п.п.1,2,4 ч.1 ст. 10, ч.1 ст. 16 Закону №93-IV, про що вказано у протоколі зборів виборців, суд доходить висновку, що відповідач прийнявши спірну постанову реалізував відповідне право виборців у виборчому окрузі, в якому позивача було обрано як депутата.

При цьому, суд зазначає, що оскільки в протоколі зборів виборців зазначено передбачені Законом №93-IV підстави для відкликання депутата місцевої ради, а також дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, в силу положень ч.5 ст. 41 Закону №93-IV, відповідач був зобов`язаний прийняти рішення про відкликання депутата за народною ініціативою.

З урахуванням зазначеного, суд доходить висновку, що спірну постанову №5 від 05.01.2022 відповідачем прийнято на підставі положень Закону та в межах наданих повноважень, у зв`язку із чим позовні вимоги про її скасування є необгрунтованими, у задоволенні якої належить відмовити.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що в задоволенні позовних вимог належить відмовити.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 14, 139, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Суддя Сергій ГАРАНЬ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.03.2023
Оприлюднено08.03.2023
Номер документу109374323
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них статусу народного депутата України (крім дострокового припинення повноважень народного депутата України)

Судовий реєстр по справі —580/169/22

Постанова від 13.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Рішення від 06.03.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій ГАРАНЬ

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій ГАРАНЬ

Ухвала від 14.01.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій ГАРАНЬ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні