Рішення
від 18.01.2023 по справі 199/5690/22
АМУР-НИЖНЬОДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 199/5690/22

(2/199/374/23)

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

іменем України

18 січня 2023 року

м. Дніпро

справа №199/5690/22

провадження №2/199/374/23

Амур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська в складі:

головуючого судді Подорець О.Б.

секретаря судового засідання Васильєва В.В.

учасники справи:

позивач - Дніпровська міська рада

відповідач - ОСОБА_1

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 , де третя особа Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, про стягнення безпідставно збережених (набутих) коштів в порядку ст. 1212 ЦК України, -

за участю учасників справи:

представника позивача - Гущиної М.С.,

ВСТАНОВИВ:

У серпні 2022 року Дніпровська міська рада звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 , де третя особа Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, про стягнення безпідставно збережених (набутих) коштів в порядку ст.1212 ЦК України.

Позовна заява мотивована тим, що Дніпровська міська рада є представницьким органом місцевого самоврядування, який наділений правом представляти інтереси територіальної громади, приймати від її імені рішення, здійснювати від її імені та в її інтересах функції і повноваження органу місцевого самоврядування, визначені Конституцією України.

На офіційному сайті Архітектурно-будівельної інспекції України міститься інформація, що у червні 2012 року була зареєстрована декларація про готовність об`єкта до експлуатації - магазина на АДРЕСА_1 , забудовником якого є ОСОБА_1 .

Станом на 13.06.2012 діяли норми ст.40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідно до вищезазначеного закону та Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська, затвердженого рішенням Дніпропетровської міської ради 29 липня 2011 року № 5/14, відповідач, як замовник будівництва, була зобов`язана взяти пайову участь у розвитку соціальної та інженерно-транспортної структури міста Дніпропетровська, шляхом укладення з позивачем відповідного договору та перерахування до міського бюджету грошового внеску.

Водночас, всупереч норм чинного законодавства ОСОБА_1 не зверталася до позивача з приводу укладання договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста.

Зазначений вище об`єкт нерухомості було введено в експлуатацію без укладення договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста, що призвело до неотримання міським бюджетом коштів.

Листом від 15 лютого 2018 року №10/15-81 відповідачу направлено два примірники проекту договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпра по вищевказаному об`єкту для ознайомлення та підписання, проте жодної відповіді позивач не отримав.

У квітні 2019 року Дніпровська міська рада звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 про визнання договору пайової участі укладеним.

Заочним рішенням Амур-Нижньодніпровського районного суду м. Дніпропетровська від 30 липня 2019 року по справі №199/2895/19 вирішено відмовити в повному обсязі у задоволенні позову Дніпровської міської ради.

Постановою Дніпровського апеляційного суду від 27 жовтня 2020 року заочне рішення Амур-Нижньодніпровського районного суду м. Дніпропетровська від 30 липня 2019 року змінено в частині обґрунтування відмову у позові.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного цивільного суду від 02.02.2022 по справі №199/2895/19 заочне рішення Амур-Нижньодніпровського районного суду м.Дніпропетровська від 30 липня 2019 року та постанову Дніпровського апеляційного суду від 27 жовтня 2020 року змінено в частині обґрунтування відмови у позові.

Верховним Судом зазначено, що обраний позивачем Дніпровською міською радою спосіб захисту обрано невірно, зазначивши у такому разі суд має виходити з того, що замовник будівництва без достатньої правової підстави за рахунок органу місцевого самоврядування зберіг у себе кошти, які мав заплатити як пайовий внесок у розвиток інфраструктури населеного пункту, а отже, зобов`язаний повернути ці кошти на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

За таких обставин, позивач звернувся до суду та просив стягнути з ОСОБА_1 на користь Дніпровської міської ради безпідставно збережені (набуті) кошти у сумі 1 296 119,81 грн. та стягнути судові витрати в сумі 19 441,80 грн.

У судовому засіданні представник позивача ОСОБА_2 позов підтримала та просила його задовольнити з підстав викладених у ньому.

Відповідач ОСОБА_1 не скористалася своїм правом бути присутньою у судовому засіданні, відзив на позов не надала.

Суд, вислухавши представника позивача, дослідивши письмові докази по справі, приходить до наступного.

Судом встановлено, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 21 березня 2007 року №6/11 "Про порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська" затверджено Порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська (далі - Порядок).

Цим Порядком визначено розмір пайової участі замовників (забудовників) у створенні (розвитку) соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська.

Згідно з довідкою Управління економіки Дніпропетровської міської ради від 15 березня 2007 року № 2/4-351 ОСОБА_1 перераховано у цільовий фонд міської ради кошти на розвиток інженерної та соціальної інфраструктури міста в сумі 99 000 грн. з першочерговим перерахуванням 30 % від загальної суми 29 700 грн. до отримання рішення у виконкомі.

Розпорядженням Дніпропетровського міського голови від 10 листопада 2008 року № 1965-р присвоєно будівлі магазину оптової торгівлі « ІНФОРМАЦІЯ_1 » на АДРЕСА_2 .

17 лютого 2009 року Комунальним підприємством "Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації" Дніпропетровської обласної ради виготовлено технічній паспорт на громадський будинок - магазин оптової торгівлі на АДРЕСА_1 .

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 29 липня 2011 року № 5/14 з метою приведення порядку залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська до вимог чинного законодавства, на виконання Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" внесено зміни до рішення Дніпропетровської міської ради від 21 березня 2007 року № 6/11 "Про порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська" та: 1.1 Виключено з констатуючої частини рішення слова: "Постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2007 року № 40 "Про встановлення граничного розміру коштів замовників, що залучаються для розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів" Закону України "Про планування і забудову територій" "; 1.2 Положення про порядок залучення коштів замовників (забудовників) на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська викладено у новій редакції: "Порядок залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська".

Пунктом 2 Порядку передбачено, що величина пайової участі визначається у гривнях, виходячи із розміру пайової участі, визначеного за нормативами одиниці пайової участі, визначеного у відсотковому значенні від загальної кошторисної вартості будівництва (реконструкції), зміни функціонального призначення тощо об`єктів.

Пунктами 2.1, 2.5 Порядку визначено розрахунок величини пайової участі: при новому будівництві, при реконструкції зі зміною функціонального призначення об`єкта без приросту його загальної площі, при реконструкції зі зміною функціонального призначення об`єкта з приростом його загальної площі; розрахунок граничного розміру пайової участі.

Згідно з пунктом 2.6 Порядку величина пайової участі визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації фінансово-економічним департаментом Дніпропетровської міської ради звернення замовника (забудовника) про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість об`єкта, з техніко-економічними показниками, погодженими з постійною комісією міської ради з питань соціально-економічного розвитку, бюджету і фінансів. Величина пайової участі визначається у договорі, укладеному між Дніпропетровською міською радою, в особі департаменту, та замовником (забудовником). Договір про пайову участь укладається не пізніше п`ятнадцяти робочих днів з дня реєстрації департаментом звернення замовника (забудовника) про його укладення.

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 28 грудня 2011 року № 6/19 внесено зміни та доповнення до Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська, а саме: абзац 12 розділу 2.7 Порядку викладено у новій редакції: "При оформленні права власності на закінчені будівництвом об`єкти, незалежно від механізму введення їх в експлуатацію, а також об`єкти незавершеного будівництва та їх частини, обов`язковим є отримання замовником (забудовником) довідки департаменту про сплату пайової участі"; доповнено розділ 2.7 Порядку новим абзацом 15: "Починаючи з 2012 року, кошти пайової участі зараховуються до бюджету розвитку спеціального фонду міського бюджету"; розділ 3 Порядку після абзацу 5 доповнено новим абзацом 6: «Дія абзаців 13 і 14 розділу 2.7 припиняється у 2011 році».

13 червня 2012 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області зареєстровано декларацію про готовність об`єкта до експлуатації, а саме магазину, розташованого на АДРЕСА_1 .

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 08 червня 2016 року № 9/9 внесено зміни до Порядку, з урахуванням змін та доповнень, внесених рішенням міської ради від 28 грудня 2011 року № 6/19, зокрема викладено абзац перший пункту 2.6 у новій редакції: "Величина пайової участі визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації департаментом економіки, фінансів та міського бюджету Дніпропетровської міської ради звернення замовника (забудовника) про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість об`єкта, з техніко-економічними показниками, погодженими з постійною профільною комісією міської ради (за винятком випадків наміру здійснення будівництва індивідуальних (садибних) будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 300 кв. м, господарських споруд, розташованих на відповідних земельних ділянках".

15 лютого 2018 року на адресу ОСОБА_1 позивач направив лист та запропонував ознайомитися і підписати два примірники договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпра по об`єкту "Магазин на АДРЕСА_1 ". За умовами договору, який запропоновано підписати відповідачу, величина пайової участі згідно з розрахунком становить 1 296 119, 81 грн.

Дані обставини також встановлені рішеннями судів під час розгляду цивільної справи №199/2895/19.

Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події (частина друга статті 1212 ЦК України).

Відносини щодо повернення безпідставно збережених грошових коштів є кондикційними, в яких вина не має значення, важливим є лише факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Аналогічні правові висновки Великої Палати Верховного Суду викладені у постановах від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц, від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17, від 13 лютого 2019 року у справі № 320/5877/17.

Таким чином, замовник будівництва, який без достатньої правової підстави за рахунок власника земельних ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити у вигляді пайового внеску у розвиток інфраструктури населеного пункту, зобов`язаний повернути ці кошти органу місцевого самоврядування на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

У разі порушення зобов`язання з боку замовника будівництва щодо участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту у правовідносинах, які виникли до внесення змін у законодавство щодо скасування обов`язку замовника будівництва укласти відповідний договір, орган місцевого самоврядування вправі звертатись з позовом до замовника будівництва про стягнення безпідставно збережених грошових коштів, що є ефективним способом захисту та призведе до поновлення порушеного права органу місцевого самоврядування.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 грудня 2021 року у справі № 643/21744/19.

За встановлених обставин та з урахуванням висновків викладених у постанові Верховного Суду по справі №199/2895/19, позовні вимоги підлягають до задоволення у повному обсязі.

З урахуванням результату розгляду справи та відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України слід стягнути з ОСОБА_1 на користь Дніпровської міської ради судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 19 441 грн. 80 коп.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 19, 141, 258, 259, 263, 264, 265, 268, 272, 273, 280 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 , де третя особа Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, про стягнення безпідставно збережених (набутих) коштів в порядку ст. 1212 ЦК України - задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Дніпровської міської ради безпідставно збережені (набуті) кошти у сумі 1 296 119 (один мільйон двісті дев`яносто шість тисяч сто дев`ятнадцять) грн. 81 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Дніпровської міської ради судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 19 441 (дев`ятнадцять тисяч чотириста сорок одна) грн. 80 коп.

Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку, встановленому цим Кодексом.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Копію судового рішення із викладом вступної та резолютивної частин видати учасникам справи, які були присутні у судовому засіданні, за їхньою заявою негайно після його проголошення.

Повний текст судового рішення буде складено протягом десяти днів з дня закінчення розгляду справи.

позивач Дніпровська міська рада, код ЄДРПОУ 26510514, місце знаходження - пр. Дм. Яворницького, 75, м. Дніпро, 49000.

відповідач ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання - АДРЕСА_3 .

третя особа Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, код ЄДРПОУ 40506253, місце знаходження - пр. Дм. Яворницького, 75, м. Дніпро, 49000.

Суддя О.Б. Подорець

Дата ухвалення рішення18.01.2023
Оприлюднено08.03.2023
Номер документу109375172
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —199/5690/22

Ухвала від 01.05.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Демченко Е. Л.

Ухвала від 01.05.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Демченко Е. Л.

Ухвала від 22.04.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Демченко Е. Л.

Рішення від 26.03.2024

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

ПОДОРЕЦЬ О. Б.

Рішення від 26.03.2024

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

ПОДОРЕЦЬ О. Б.

Ухвала від 14.11.2023

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

ПОДОРЕЦЬ О. Б.

Ухвала від 15.08.2023

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

ПОДОРЕЦЬ О. Б.

Рішення від 18.01.2023

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

ПОДОРЕЦЬ О. Б.

Рішення від 18.01.2023

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

ПОДОРЕЦЬ О. Б.

Ухвала від 25.10.2022

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

ПОДОРЕЦЬ О. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні