ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" березня 2023 р. Справа №909/810/22
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді:Марка Р.І.,
Суддів:Матущака О.І.,
Плотніцького Б.Д.,
розглянувши матеріали апеляційної скарги Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації вих. №31/01.1-10/09-22 від 09.01.2023 (вх. № 01-05/144/23 від 12.01.2023)
на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 07.12.2022 (повний текст рішення складено 26.12.2022),
у справі № 909/810/22 (суддя Максимів Т.В.)
за позовом: Благодійної організації "Благодійний фонд "Українська благодійницька мережа", с. Обертин, Тлумацького р-н, Івано-Франківської обл.,
до відповідача: Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації, м. Івано-Франківськ,
про відшкодування шкоди (компенсації) у розмірі 124 632 грн 50 коп.
В порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог.
Благодійна організація "Благодійний фонд "Українська благодійницька мережа" звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області із позовною заявою до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації про відшкодування шкоди (компенсації) за надану соціальну послугу підтриманого проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю за період січень-березень 2022 року в сумі 124632 грн 50 коп.
В обґрунтування вимог позовної заяви позивач зазначає, що він, як єдиний надавач соціальної послуги підтриманого проживання в межах Івано-Франківської області, з 2019 року надає соціальну послугу підтриманого проживання для повнолітніх осіб з інвалідністю в будинку підтриманого проживання "Будиночок сиріт з інвалідністю "Оселя Віри, Надії, Любові".
Відповідно до ч.4 ст.26 Закону України "Про соціальні послуги" забезпечення надання соціальної послуги шляхом соціального замовлення здійснюється шляхом компенсації надавачам соціальних послуг вартості наданих ними соціальних послуг.
Компенсація вартості такої соціальної послуги, у періоди серпня-грудня 2019 року, 2020 року, квітня - грудня 2021 року здійснювалась Департаментом соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації.
Однак відповідач внаслідок своєї бездіяльності не залучив виконавця соціального замовлення на період січень-березень 2022 року, шляхом завчасного проведення закупівлі та не забезпечив безперервне надання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів іншим чином, чим завдав шкоду (упущену вигоду) позивачу, який за власні кошти надавав та продовжує надавати таку соціальну послугу. Просив суд позов задовольнити та стягнути з відповідача 124632 грн 50 коп. шкоди (вартості наданих соціальних послуг за період січень-березень 2022 року).
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 07.12.2022 у справі №909/810/22 задоволено позов Благодійної організації "Благодійний фонд "Українська благодійницька мережа" до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації. Стягнуто з Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації на користь Благодійної організації "Благодійний фонд "Українська благодійницька мережа" 124 632 грн 50 коп. компенсації вартості наданих послуг та 2481 грн 00 коп. судового збору.
При ухваленні оскаржуваного рішення суд першої інстанції прийшов до висновку, що позивач довів наявність усіх трьох елементів цивільного правопорушення, що є підставою для застосування до відповідача такого заходу відповідальності, як відшкодування шкоди відповідно до ст. 1173 ЦК України.
На переконання суду першої інстанції відповідач внаслідок своєї бездіяльності не провів закупівлю послуги підтриманого проживання з метою забезпечення подальшого відшкодування вартості (компенсації) фактично наданої послуги, чим завдав шкоду (упущену вигоду) позивачу, який безперервно за власні кошти (благодійні внески) надавав таку соціальну послугу. Відтак суд дійшов висновку, що позовна вимога про стягнення з відповідача 124632 грн 50 коп. шкоди (вартості наданих соціальних послуг за період січень-березень 2022 року) обґрунтована та належить до задоволення.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та аргументи учасників справи.
Не погоджуючись зі прийнятим рішенням Департамент соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації оскаржив таке в апеляційному порядку.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що Департамент соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації оголошував конкурс на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги підтриманого проживання відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 №450 «Деякі питання надання соціальних послуг шляхом соціального замовлення» в строки, передбачені законодавством, після затвердження суми фінансування на надання соціальної послуги «підтриманого проживання» постійною комісією з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та інвестицій обласної ради, відповідно до протоколу від 21.02.2022 №29.
Крім того, апелянт зазначає, що укладення договору про закупівлю є взяття бюджетних зобов`язань, реєстрацію яких здійснюють в органах Державної казначейської служби України. Отже, як стверджує апелянт, якщо договір про закупівлю укладено, а бюджетні асигнування на здійснення платежу ще не затверджено, то здійснити реєстрацію фінансових зобов`язань в органах Державної казначейської служби є неможливим, оскільки в такому разі замовника вважатимуть таким, що взяв на себе зобов`язання із перевищенням бюджетних призначень, що є порушенням ст. 48 Бюджетного кодексу України.
З огляду на вищенаведене, апелянт просить суду скасувати рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 07.12.2022 у справі №909/810/22 та прийняти нове рішення про відмову в позові.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач зазначає, що відповідачу достеменно було відомо про вартість соціальної послуги підтриманого проживання та економічні складові цієї вартості з відповідних договорів, які укладалися з позивачем у 2019, 2020, 2021 роках.
Позивач стверджує, що чинне законодавство України не містить жодної норми, яка безпосередньо прив`язує очікувану вартість предмета закупівлі з розміром бюджетного призначення, зокрема, покладає на замовника обов`язок врахувати при визначенні такої очікуваної вартості розмір бюджетного призначення.
Тобто, на думку позивача, відповідач, діючи на підставі та в межах своїх повноважень, міг здійснити завчасну закупівлю соціальної послуги підтриманого проживання, зазначаючи в оголошенні про проведення відкритих торгів очікувану вартість предмета закупівлі (а не «вартість та кількість послуг на яку здійснюється закупівля»).
А відтак, позивач просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідно до ч. 13 ст. 8 ГПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, за наявними у справі матеріалами. Судове засідання не проводилось. Учасники провадження не викликались.
Відводів суддям в порядку ст.ст. 35, 36, 37 ГПК України на адресу суду не надходило.
Фіксування судового засідання за допомогою технічного засобу не здійснювалося, відповідно до ч.3 ст. 222 ГПК України.
Обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанції.
Відповідно до Статуту затвердженого Загальними зборами учасників Благодійної організації "Благодійний фонд" "Українська благодійницька мережа" 31.05.2019, Благодійна організація "Благодійний фонд" "Українська благодійницька мережа" (надалі - Фонд) є недержавною добровільною благодійною організацією, утвореною у формі благодійного фонду першочергово з метою надання допомоги дітям та повнолітнім особам, котрі мають інвалідність та проживають в інтернатних закладах; надання допомоги батькам дітей чи повнолітніх осіб з інвалідністю, опікунам таких дітей та повнолітніх осіб, безпосередньо повнолітнім особам з інвалідністю, які повернулися з інтернатних закладів або щодо яких є ризик їхнього потрапляння в інтернатні заклади.
В пункті 2.1. Статуту вказано, що цілями благодійної діяльності Фонду є покращення становища дітей та повнолітніх осіб з інвалідністю, які перебувають в інтернатних закладах, сприяння закриттю інтернатних (деінституалізації) закладів та сімейному влаштуванню дітей, сприяння становленню підтриманого проживання, впровадження наставництва; покращення становища батьків дітей чи повнолітніх осіб з інвалідністю, опікунів таких дітей та повнолітніх осіб, безпосередньо повнолітніх осіб з інвалідністю, які повернулися з інтернатних закладів або щодо яких є ризик їхнього потрапляння в інтернатні заклади.
Як вбачається з листа Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації (надалі-Департамент) № ФУ-2 від 13.01.2022 єдиним надавачем соціальної послуги підтриманого проживання в межах Івано-Франківської області є Благодійна організація "Благодійний фонд" "Українська благодійницька мережа".
В період серпень-грудень 2019 року надання соціальної послуги та здійснення компенсації вартості такої послуги відбувалось на підставі договору про надання соціальної послуги № 1/08.2019 від 19.08.2019.
У 2020 році соціальне замовлення (закупівля) послуги підтриманого проживання, враховуючи, що вартість такої послуги перевищувала 200 тис. грн здійснювалося в порядку, визначеному Законом України "Про публічні закупівлі". Компенсація вартості такої послуги за період травень-грудень 2020 року відбулася на підставі договору про надання соціальної послуги від 05.05.2020 № 2904-1/20. За період січень-квітень 2020 року - на підставі судового наказу, виданого Господарським судом Івано-Франківської області 12.10.2020 у справі № 909/813/20.
У 2021 році соціальне замовлення (закупівля) послуги підтриманого проживання здійснювалося за переговорною процедурою (п. 1 ч. 2 ст. 40 Закону України "Про публічні закупівлі"), за результатами якої сторони уклали договір про надання соціальної послуги № 1 від 14.05.2021, відповідно до якого компенсація вартості такої послуги відбулась за період травень - грудень 2021 року.
Відповідно до вищевказаних договорів послуга підтриманого проживання надається в будинку підтриманого проживання "Будиночок сиріт з інвалідністю "Оселя Віри, Надії, Любові" (селище Обертин Івано-Франківського району Івано-Франківської області). Замовником соціальної послуги підтриманого проживання за механізмом соціального замовлення у періоди серпня-грудня 2019 року, 2020 року, квітня-грудня 2021 року був Департамент соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації.
Особами, яким надається (надавалася) послуга підтриманого проживання протягом 2019-2022 років, є ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , а також ОСОБА_4 , якій соціальна послуга надавалася до 08.03.2022. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 є особами з інвалідністю І групи (з дитинства), що підтверджується відповідними пенсійним посвідченням, довідками МСЕК.
03.10.2021 та 06.10.2021 ОСОБА_1 та позивач (в інтересах ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ) звернулися до Національної соціальної сервісної служби України із зверненнями № 35-25/21, відповідно до яких просили забезпечити їх соціальною послугою підтриманого проживання в житловому будинку за рахунок бюджетних коштів з січня 2022 року.
02.11.2021 Національна соціальна сервісна служба України надіслала вказані звернення для розгляду по суті та надання допомоги у вирішенні порушених питань до Івано-Франківської обласної державної адміністрації (лист №0000-030101-Б/5716зв/0/5714зв/17018).
01.12.2021 ОСОБА_1 звернулася також із скаргою на дії Департаменту до Уповноваженої Верховної Ради України з прав людини.
24.11.2021 та 28.12.2021 Департамент повідомив ОСОБА_1 , ОСОБА_5 та позивача, що кошти на виконання обласних програм передбачаються в обласному бюджеті на 2022 рік та затверджуються рішенням сесії Івано-Франківської обласної ради. Фінансування заходів програм здійснюється після погодження постійними комісіями при Івано-Франківській обласній раді на відповідний рік. За умови передбачення коштів на надання соціальної послуги "підтримане проживання" шляхом соціального замовлення Департамент розгляне можливість оголошення конкурсу для надання соціальних послуг шляхом соціального замовлення. У зв"язку з відсутністю погоджень календарних планів постійними комісіями при Івано-Франківській обласній раді на 2022 рік та аналізуючи попередні роки здійснити закупівлю соціальної послуги "підтримане проживання" шляхом соціального замовлення з обласного бюджету для вказаних осіб в "Оселі Віри, Надії, Любові" з січня 2022 року Департамент не має правової можливості. Також зазначив, що у разі неможливості проживання в "Оселі Віри, Надії, Любові", за власним бажанням ОСОБА_1 , ОСОБА_5 . Департамент може розглянути питання щодо поселення їх в один із інтернатних закладів соціальної сфери комунальної власності області (лист №6-2826/14-21 та № 4226/01-С 9/01-21).
19.11.2021 Міністерство економіки України у відповідь на звернення Фонду до Урядового уповноваженого з прав осіб з інвалідністю, надало такі роз"яснення:
1) Законом України "Про публічні закупівлі" не встановлено обов`язку замовника складати та затверджувати річний план закупівель на підставі кошторису (тимчасового кошторису), фінансового плану (плану асигнувань, плану використання бюджетних коштів);
2) Ураховуючи, що Закон не містить заборон щодо проведення закупівель до набрання чинності Закону про Державний бюджет України, затвердження кошторису, плану використання бюджетних коштів, фінансового плану підприємства, замовник для забезпечення невідкладних потреб у товарах, роботах і послугах у наступному році, може наприкінці поточного року (або на початку наступного) розпочати закупівлю за відповідним предметом закупівлі (лист № 3301 - 01/54905-07).
09.12.2021 позивач звернувся до Івано-Франківської обласної державної адміністрації з пропозицією з метою забезпечення своєчасного фінансування соціальної послуги у 2022 році розпочати проведення відповідної публічної закупівлі ще у грудні 2021 року (лист № 44-25/21. Однак, відповіді на вказану пропозицію не отримав.
16.12.2021 позивач звернувся до відповідача з пропозицією щодо продовження Договору №1 від 14.05.2021 на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку 2022 року в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в зазначеному договорі, а також щодо збільшення фінансування соціального замовлення послуги підтриманого проживання на 2022 рік та просив надати обґрунтований розрахунок суми фінансування соціальної послуги на 2022 рік (лист № 46-25/21). Однак, як стверджує позивач відповіді по суті на вказані пропозиції відповідач не надав.
В лютому, березні та квітні 2022 року позивач надсилав відповідачу акти наданої соціальної послуги підтриманого проживання за січень-березень 2022 року та звіти про надання соціальної послуги супровідними листами від 15.02.2022 №30-25/22, від 18.03.2022 № 38-25/22, від 05.04.2022 № 44-25/22).
Крім того, для підтвердження факту надання соціальної послуги підтриманого проживання позивачем до позовної заяви долучено копії банківської заключної виписки по рахунку позивача за період 01.01.2022-20.04.2022, штатний розпис з 01.01.2022, податковий розрахунок сум доходу, видаткові накладні ФОП Безушко Ф.В. та ФОП Зобнів М.І., акти приймання передачі наданих послуг ФОП Легкіх Л.Б. від 31.01.2022, 28.02.2022, 31.03.2022 та ФОП Вовчук В.Ю. від 31.01.2022, 28.02.2022, 31.03.2022.
Надіслані позивачем документи відповідач повернув та зазначив, що у зв"язку з відсутністю погоджень календарних планів постійними комісіями при Івано-Франківській обласній раді на 2022 рік та договору про надання соціальної послуги "підтримане проживання" на 2022 рік Департамент не може провести оплату згідно надісланих актів (лист від 23.02.2022 № 502/04.1-60/09-22, від 22.03.2022 №786/04.1-60/09-22, від 12.04.2022 № 996/04.1-60/09-22).
17.03.2022 відповідач оголосив конкурс на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги підтриманого проживання, відповідне оголошення було опубліковане на офіційному вебсайті Івано-Франківської обласної державної адміністрації. При цьому обсяг бюджетних коштів для виплати компенсації вартості соціальної послуги підтриманого проживання 4-м отримувачам визначено в сумі 300 тис. грн, а період надання послуги - квітень-грудень 2022 року, про що повідомив позивача листом від 23.03.2022 № 769/06.1-34/09-22.
25.03.2022 позивач звернувся до відповідача з листом № 42-25/22 в якому зазначив, що фінансування в сумі 300 тис. грн недостатньо навіть для покриття першочергових витрат, необхідних для належного надання послуги підтриманого проживання 4-м особам, надав відповідний розрахунок, просив збільшити суму бюджетного фінансування послуги підтриманого проживання, виходячи з реальних та обґрунтованих розрахунків. Відповіді на цей лист відповідач не надав.
08.04.2022 позивач звернувся до відповідача з вимогою № 466-25/22 про виплату компенсації наданої соціальної послуги за період січня-березня 2022 року в сумі 124632грн 50 коп.
11.04.2022 відповідач повторно оголосив конкурс на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги "підтриманого проживання", відповідне оголошення було опубліковане на офіційному вебсайті Івано-Франківської обласної державної адміністрації. При цьому, як вбачається з долученої до оголошення форми оголошення про проведення конкурсу, обсяг бюджетних коштів для надання соціальної послуги підтриманого проживання та період надання послуги залишився незміненим - в сумі 300 тис. грн (9375 грн >8 місяців х 4 особи = 300 тис. грн).
15.04.2022 відповідач у задоволенні вимоги позивача від 08.04.2022 № 466-25/22 відмовив та зазначив, що 11.04.2022 Департамент оголосив повторний конкурс на надання соціальної послуги "підтримане проживання" з переможцем якого буде укладений договір на 2022 рік (лист № 1077/04.1-60/09-22).
Позивач не брав участі в конкурсах на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги підтриманого проживання, оскільки, як стверджує позивача, передбачений відповідачем обсяг компенсації вартості такої послуги є недостатнім навіть для виплати у повному обсязі мінімальної заробітної плати 4-х соціальних працівників (мінімальної кількості працівників, необхідних для безперервного цілодобового надання послуги).
Натомість 27.04.2022 звернувся до Прем"єр-міністра України, Урядової уповноваженої з прав осіб з інвалідністю, голови Івано-Франківської обласної державної адміністрації та відповідача щодо проблеми бюджетного фінансування будинку підтриманого проживання "Будиночок сиріт з інвалідністю "Оселя Віри, Надії, Любові" ( лист № 47-25/22).
Як вбачається із відповіді Департаменту від 13.05.2022 № 1270/04.1-60/09-22 на цей лист, відповідач константував факт зменшення фінансування програми щодо надання соціальної послуги "підтримане проживання" та зазначив, що вартість соціальної послуги, що надається за рахунок коштів місцевих бюджетів, формується з урахуванням фінансових можливостей відповідних місцевих бюджетів. Вказав, що інтернатні заклади області є власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області в особі Івано-Франківської обласної ради; уповноваженим органом управління є структурний підрозділ в галузі соціального захисту населення обласної державної адміністрації, а фінансово - господарська діяльність інтернатів проводиться відповідно до кошторисів та штатних розписів, які ним затверджуються, тому фінансування є різними.
02.11.2022 позивач отримав відповідь на запит від Секретаріату Кабінету Міністрів України вх.№ №11/11, з якої вбачається, що порушене благодійною організацією питання щодо фінансування (компенсації) вартості наданої соціальної послуги обговорено з головою Івано-Франківської обласної державної адміністрації та взято ним на контроль.
З листа Урядового Уповноваженого з прав осіб з інвалідністю №4825/02-22 від 17.02.2022 також вбачається, що Закон України "Про публічні закупівлі" не містить заборони щодо проведення закупівель до набрання чинності закону про Державний бюджет України.
З метою з"ясування правових підстав для оголошення процедур закупівель до отримання бюджетних призначень, позивач також звертався із запитами до органів Державної аудиторської служби України. На вказані запити надано відповіді з яких вбачається, що перелік порушень законодавства про закупівлі, за яким передбачена адміністративна відповідальність за статтею 164-14 Кодексу про адміністративні правопорушення не містить такого виду правопорушення як "оголошення процедур до отримання бюджетних призначень (а.с.224-247).
Позивач стверджує, що відповідач жодних дій спрямованих на закупівлю послуги підтриманого проживання на період січень-березень 2022 року не вчинив, і зв"язку з чим позивач поніс шкоду (упущену вигоду) в розмірі вартості наданих соціальних послуг за спірний період, яку на вимогу позивача відповідач не відшкодував, тому позивач змушений був звернутися в суд для захисту порушеного права.
В підтвердження позовних вимог також подав:
- рішення Івано-Франківської обласної ради №342-11/2021 від 17.12.2021 "Про обласний бюджет";
- кошторис Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації на 2022 рік.
Відповідач проти позову заперечив, вказав, що здійснювати соціальне замовлення послуги підтриманого проживання є правом, а не обов"язком відповідача. Відповідно до ст.26 Закону України "Про соціальні послуги" рішення про проведення конкурсу на надання соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів приймається не пізніше 1 березня відповідного бюджетного періоду або не пізніше 30 календарних днів після внесення змін до відповідного бюджету.
В підтвердження своїх заперечень подав:
- витяг з протоколу №29 від 21.02.2022 з Календарним планом заходів на 2022 рік обласної комплексної програми соціального захисту населення Івано-Франківської області;
- протокол №1 засідання конкурсної комісії з питань здійснення соціального замовлення за рахунок коштів обласного бюджету від 07.04.2022;
- оголошення департаменту соціальної політики ОДА про проведення конкурсу від 17.03.2022;
- протокол №2 засідання конкурсної комісії з питань здійснення соціального замовлення за рахунок коштів обласного бюджету від 03.05.2022;
- наказ від 08.04.2022 №80;
- оголошення департаменту соціальної політики ОДА про проведення конкурсу від 11.04.2022;
- лист Голові Обертинської селищної ради вих.№ 230/061-42/10 від 14.03.2022;
Норми права та висновки, якими суд апеляційної інстанції керувався при прийнятті постанови.
Відповідно до ч.1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи і заперечення, які наведені в апеляційній скарзі та відзиві на апеляційну скаргу, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судом першої інстанцій норм матеріального та дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Згідно з ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними (ч. 2 ст. 46 Конституції України).
Відповідно до ст. 19 "Самостійний спосіб життя й залученню до місцевої спільноти" Конвенції про права осіб з інвалідністю, ратифікованої Законом України "Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю і Факультативного протоколу до неї" від 16 грудня 2009 року № 1767-VI, держави учасниці цієї Конвенції визнають рівне право всіх осіб з інвалідністю жити у звичайних місцях проживання, коли варіанти вибору є рівними з іншими людьми, і вживають ефективних і належних заходів для того, щоб сприяти повній реалізації особами з інвалідністю цього права та повному включенню й залученню їх до місцевої спільноти, зокрема забезпечуючи, щоб:
a) особи з інвалідністю мали можливість вибирати нарівні з іншими людьми своє місце проживання й те, де й з ким проживати, і не були зобов`язані проживати в якихось визначених житлових умовах;
b) особи з інвалідністю мали доступ до різного роду послуг, що надаються вдома, за місцем проживання, та інших допоміжних послуг на базі місцевої спільноти, зокрема персональної допомоги, необхідної для підтримки життя в місцевій спільноті й включення до неї, та з метою недопущенню ізоляції або сегрегації від місцевої спільноти;
c) послуги та об`єкти колективного користування, призначені для населення в цілому, були рівною мірою доступні для осіб з інвалідністю і відповідали їхнім потребам.
Підтримане проживання спрямоване на виконання вимог зазначеної міжнародно-правової норми, яка відповідно до ст. 9 Конституції України є частиною національного законодавства України.
Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначає Закон України "Про соціальні послуги" .
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про соціальні послуги" надавачі соціальних послуг - юридичні та фізичні особи, фізичні особи - підприємці, включені до розділу "Надавачі соціальних послуг" Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг. При цьому, отримувачі соціальних послуг - особи/сім`ї, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, яким надаються соціальні послуги.
Соціальне замовлення - засіб регулювання діяльності у системі надання соціальних послуг шляхом залучення на договірній основі надавачів соціальних послуг для задоволення потреб осіб/сімей у соціальних послугах відповідно до результатів визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах (пункт 16 статті 1 Закону України "Про соціальні послуги" ).
Соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України (пункт 17 статті 1 Закону України "Про соціальні послуги" ).
Згідно з частиною 1 статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Надавачі соціальних послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів.
До надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності (частина 3 статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" ).
Відповідно до частини 9 статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" надавачі соціальних послуг мають право: запитувати та отримувати в органах державної влади та органах місцевого самоврядування інформацію, необхідну для організації надання соціальних послуг; залучати на договірній основі підприємства, установи, організації до надання соціальних послуг; залучати грошові кошти та інші ресурси (людські, матеріальні, інформаційні тощо), необхідні для надання соціальних послуг.
Соціальне замовлення регламентоване статтею 26 Закону України "Про соціальні послуги".
Так, надання соціальних послуг шляхом соціального замовлення здійснюється за рахунок бюджетних коштів.
Соціальні послуги надаються шляхом соціального замовлення відповідно до державного стандарту соціальних послуг.
Залучення надавачів соціальних послуг до надання соціальних послуг шляхом соціального замовлення здійснюється через оголошення уповноваженими органами системи надання соціальних послуг, визначеними пунктами 2 і 3 частини першої статті 11 цього Закону, конкурсу на надання соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України "Про соціальні послуги" до уповноважених органів системи надання соціальних послуг належать:
1) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення;
2) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації;
3) виконавчі органи міських рад міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад.
Повноваження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій визначені частиною 3 статті 11 Закону № 2671 -VIII і до них, зокрема, належать:
- затвердження, забезпечення фінансування та виконання регіональних програм в частині забезпечення потреб осіб/сімей у соціальних послугах, розроблених за результатами визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах: (п. 5 ч. 3 ст. 11 Закону України "Про соціальні послуги");
- забезпечення надання на території відповідної адміністративно - територіальної одиниці соціальних послуг особам/сім`ям відповідно для їхніх потреб (п. 12 ч. 3 ст. 11 Закону України "Про соціальні послуги").
Згідно з ч. 1 ст. 42 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій здійснюють керівництво галузями управління, несуть відповідальність за їх розвиток.
Відповідач є структурним підрозділом Івано-Франківської обласної державної адміністрації уповноваженим, зокрема, на реалізацію державної політики у сфері надання соціальних послуг відповідно до закону.
Отже, як вірно встановлено судом першої інстанції, відповідач належить до уповноважених органів системи надання соціальних послуг, які здійснюють залучення надавачів соціальних послуг до надання соціальних послуг шляхом соціального замовлення.
Відповідно до ч. 6 ст. 28 Закону України "Про соціальні послуги" у разі залучення до надання соціальних послуг надавачів соціальних послуг недержавного сектору (шляхом соціального замовлення, державно-приватного партнерства, конкурс соціальних проектів, соціальних програм тощо) оплата соціальних послуг, що надаються за рахунок бюджетних коштів, у тому числі з установленням диференційованої плати, здійснюється шляхом компенсації надавачам вартості таких послуг.
Єдиним надавачем соціальної послуги підтриманого проживання в межах Івано-Франківської області є Благодійна організація "Благодійний фонд" "Українська благодійницька мережа", а особи, яким позивач надавав та надає послугу підтриманого проживання, мають право на отримання від надавачів соціальних послуг державного та комунального секторів всіх соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів.
Особами, яким надається (надавалася) послуга підтриманого проживання протягом 2022 року є ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , а також ОСОБА_4 , якій соціальна послуга надавалася до 08.03.2022. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 є особами з інвалідністю І групи (з дитинства), що підтверджується відповідними пенсійним посвідченням, довідками МСЕК.
Як вже зазначалося вище, в лютому, березні та квітні 2022 року позивач надсилав відповідачу акти наданої соціальної послуги підтриманого проживання за січень-березень 2022 року та звіти про надання соціальної послуги супровідними листами від 15.02.2022 №30-25/22, від 18.03.2022 № 38-25/22, від 05.04.2022 № 44-25/22).
Крім того, матеріали справи містять докази надання соціальної послуги підтриманого проживання, зокрема, копії банківської заключної виписки по рахунку позивача за період 01.01.2022-20.04.2022, штатний розпис з 01.01.2022, податковий розрахунок сум доходу, видаткові накладні ФОП Безушко Ф.В. та ФОП Зобнів М.І., акти приймання передачі наданих послуг ФОП Легкіх Л.Б. від 31.01.2022, 28.02.2022, 31.03.2022 та ФОП Вовчук В.Ю. від 31.01.2022, 28.02.2022, 31.03.2022.
Закон України "Про публічні закупівлі" визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад.
Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Цей Закон також має на меті адаптувати законодавство України до законодавства Європейського Союзу на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі", до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать органи державної влади (орган законодавчої, органи виконавчої, судової влади), та правоохоронні органи держави, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, об`єднання територіальних громад.
Однак, Закон України "Про публічні закупівлі" не встановлює обов`язку замовника складати та затверджувати річний план закупівель на підставі кошторису (тимчасового кошторису), фінансового плану (плану асигнувань, плану використання бюджетних коштів).
Слід також зазначити, що Закон не містить заборон щодо проведення закупівель до набрання чинності Закону про Державний бюджет України,затвердження кошторису, плану використання бюджетних коштів, фінансового плану підприємства, замовник для забезпечення невідкладних потреб у товарах, роботах і послугах у наступному році, може наприкінці поточного року або на початку наступного року розпочати закупівлю за відповідним предметом закупівлі.
16.12.2021 позивач звернувся до відповідача з пропозицією щодо продовження Договору №1 від 14.05.2021 на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку 2022 року в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в зазначеному договорі, а також щодо збільшення фінансування соціального замовлення послуги підтриманого проживання на 2022 рік та просив надати обґрунтований розрахунок суми фінансування соціальної послуги на 2022 рік (лист № 46-25/21). Однак, як стверджує позивач відповіді по суті на вказані пропозиції відповідач не надав.
17.03.2022 та 11.04.2022 оголошував конкурс на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги підтриманого проживання із використанням механізму соціального замовлення на усю суму, яка була виділена (доведена) Івано-Франківською обласною радою на закупівлю соціальної послуги "підтриманого проживання" на 2022 рік, проте позивач не брав участі в конкурсах.
Однак, слід наголосити, що на період січень-березень 2022 року не було залучено виконавця соціального замовлення, шляхом завчасного проведення закупівлі та не забезпечено безперервне надання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів.
Також варто зазначити, що додержання конституційних принципів соціальної і правової держави, верховенства права обумовлює здійснення законодавчого регулювання суспільних відносин на засадах справедливості з урахуванням обов`язку держави забезпечувати гідні умови життя кожному громадянину України.
Діяльність як державних органів, так і органів місцевого самоврядування повинна бути спрямована насамперед на вжиття ефективних і належних заходів, які сприятимуть особам з інвалідністю реалізувати право на вибір місця проживання та недопущення їх порушення.
Особи із обмеженими можливостями, не з власної волі стали залежними від існуючої системи фінансування їх потреб і не можуть самостійно контролювати своє життя, а тому потребують соціальної допомоги. Вказані особи мають право на найбільш досяжний рівень життя та здоров"я та соціальний захист без дискримінації за ознакою інвалідності, в тому числі право вибирати на рівні з іншими людьми своє місце проживання, і не бути зобов`язаними проживати у визначених сторонніми особами житлових умовах. Це право їм повинна забезпечити держава в особі органів, що здійснюють соціальну політику, дотримуючись положень ст.3 Конституції України та ст.19 Конвенції про права осіб з інвалідністю, яка ратифікована Законом України "Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю і Факультативного протоколу до неї " від 16.12.2009 №1767-VI.
Відповідно до ч. 1 ст. 1173 ЦК України, шкода завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.
Тобто, норма статті 1173 ЦК України передбачає відшкодування шкоди незалежно від вини державного органу та його посадової або службової особи.
З огляду на наведені вище обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що за умови безперервного забезпечення надання відповідачем особам, які цього потребують, соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів, позивач не поніс би витрати для забезпечення їм належних умов проживання в період січень-березень 2022 року. А у випадку завчасного проведення відповідачем процедури закупівлі послуги підтриманого проживання, позивач міг би реально одержати компенсацію вартості такої послуги, відповідно ч. 6 ст. 28 Закону України "Про соціальні послуги".
Відтак суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про наявність підстав для задоволення позову та відшкодування шкоди в сумі 124 632,50 грн.
При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що доводи апелянта, наведені в апеляційній скарзі, які є аналогічними доводам, викладеним у відзиві на позовну заяву, та яким суд першої інстанції дав належну правову оцінку, не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених в оскаржуваному судовому рішенні, та не свідчать жодним чином про порушення судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права, а тому не є підставою для скасування законного та обґрунтованого рішення
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції виходить з того, що Європейським судом з прав людини у рішенні Суду у справі «Трофимчук проти України» № 4241/03 від 28.10.2010 зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Відповідно до статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Матеріали справи свідчать про те, що місцевий господарський суд ухвалив оскаржуване рішення з дотриманням норм процесуального права та правильним застосуванням норм матеріального права.
Доводи заявника апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження, у зв`язку з чим підстав для зміни чи скасування законного та обґрунтованого судового рішення колегія суддів апеляційного господарського суду не вбачає.
З огляду на зазначене колегія суддів дійшла висновку про те, що рішення місцевого господарського суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Відповідно до ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 191 цього Кодексу.
Судові витрати.
У зв`язку з залишенням апеляційної скарги без задоволення, апеляційний господарський суд на підставі ст. 129 ГПК України дійшов до висновку про покладення на апелянта витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 8, 126, 129, 232, 233, 236, 269, 270, 275, 276, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації вих. №31/01.1-10/09-22 від 09.01.2023 (вх. № 01-05/144/23 від 12.01.2023) залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 07.12.2022 у справі №909/810/22 залишити без змін.
3. Судовий збір за розгляд справи в апеляційному порядку покласти на апелянта.
4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Строки та порядок оскарження постанов (ухвал) апеляційного господарського суду визначені § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.
Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.
Головуючий-суддяМарко Р.І.
СуддіМатущак О.І.
Плотніцький Б.Д.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.03.2023 |
Оприлюднено | 09.03.2023 |
Номер документу | 109421631 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Марко Роман Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні