Рішення
від 07.03.2023 по справі 460/52955/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

07 березня 2023 року м. Рівне№460/52955/22

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКСПЕРТ ФОРВАРДИНГ" доДержавної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) про визнання протиправною та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕКСПЕРТ ФОРВАРДИНГ"звернулось до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно- господарського штрафу Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області Укртрансбезпеки № 335415 від 04.10.2022.

Ухвалою суду від 02.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі; розгляд справи ухвалено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

На обґрунтування вимог позивач зазначає, що 01.09.2022 службовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області, місце перевірки: а/д М-24 Житомирська обл., через Могилів Подільський село Сінгури, перевірено транспортний засіб Volvo номерний знак НОМЕР_1 та напівпричіп номерний знак НОМЕР_2 , за кермом, згідно посвідчення водія, перебував ОСОБА_1 . За результатами перевірки складено акт №331339 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 01.09.2022, в якому вказано про перевищення встановлених законодавством габаритних норм при перевезенні вантажу. Транспортний засіб, який перевірявся службовими особами, здійснював перевезення вантажу - обладнання до елеватора. Відповідач зауважує, що зі змісту товарно-транспортної накладної №01/2 від 01.09.2022, вантаж, який перевозився 01.09.2022, не перевищував-норматативно встановлені габаритні норми, а саме: довжина 18000 мм, ширина - 2450 мм, висота 3600 мм. вага автомобіля без вантажу - 15 т, тобто згідно дозволених параметрів,що виключає вимогу отримання та пред`явлення під час проведення перевірки відповідного дозволу. Відтак, об`єкт перевірки здійснював перевезення вантажу, який відповідав вимогам пункту 22.5 Правил дорожнього руху рух, що не потребувало отримання дозволу. Вважає, що в такому випадку у відповідача були відсутні підстави для перевірки ТЗ на наявність дозволу. При цьому, вказує, що наявність дозволу у водія мають право перевіряти тільки працівники відповідного підрозділу МВС, а не посадові особи Укртрансбезпеки. Також, зауважує, що за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення. Обов`язок по виданню такої довідки покладено на посадових осіб Укртрансбезпеки, однак така довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 01.09.2022 не була складена та водію відповідно не була надана. Тобто, на думку позивача, габаритно-ваговий контроль взагалі проведено не було, а на час проведення перевірки у водія транспортного засобу були наявні усі документи, на підставі яких він виконував перевезення. Крім цього, звертає увагу, що за результатами розгляду справи про порушення законодавства на автомобільному транспорті начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області Укртрансбезпеки винесено постанову №335415 від 04.10.2022 про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17 000 грн. Зауважує, що дана постанова була винесена без присутності уповноваженої особи позивача, а відтак вважає її протиправною, прийнятою з порушенням вимог чинного законодавства та такою, що підлягає скасуванню. За наведеного, просить позов задовольнити повністю.

Згідно відзиву на позовну заяву відповідач позов не визнає. На обґрунтування своїх заперечень сторона відповідача вказує, що під час перевірки транспортного засобу, виявлено порушення ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт", зокрема з приводу того, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків. Перевезення неподільного вантажу з відсутністю на момент перевірки дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України транспортним засобом з перевищенням габаритних параметрів, виданий компетентними уповноваженими органами, зафіксований в акті №331339 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 01.09.2022. Водій з актом №331339 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 01.09.2022 був ознайомлений, проти виявленого порушення не заперечував, в пояснення про причини порушення зазначив, що нібито керівництво зверталось до обласного управління поліції Вінницької області де отримав відмову у отриманні дозволу через військовий стан. За результатами габаритно-вагового контролю, від 01.09.2022 транспортного засобу марки VOLVO, модель TR, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 (спеціалізований вантажний сідловий тягач-Е) з напівпричепом марки LAG, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , було встановлено, що фактична ширина транспортного засобу разом з вантажем становила 3 м при нормативно допустимій 2,6 м. Щодо процедури винесення оскаржуваної постанови, відповідач вказував, що повідомленням №31002/40/24-22 від 21.09.2022, направленим поштою 21.09.2022 листом з рекомендованим повідомленням №0600020710214, позивача було викликано для розгляду справи на 04.10.2022 з 9.00 год. до 12.00 год. Зазначене повідомлення отримано позивачем 03.10.2022 та в зв`язку з чим відповідач в повній мірі виконав свій обов`язок щодо належного та своєчасного інформування позивача про час та місце розгляду акту. З огляду на зазначене, вважає що відповідачем правомірно розглянуто справу та прийнято рішення без участі представника позивача та винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №335415 від 04.10.2022. За таких обставин, вважає, що відповідач, застосовуючи до позивача адміністративно-господарський штраф за порушення законодавства про автомобільний транспорт, діяв на підставі, в межах та у спосіб, передбачені чинним законодавством, а тому просить в задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідженням доказів по справі суд встановив наступне.

01.09.2022 співробітниками Відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області проводилась рейдова перевірка в с. Сінгури, а/д М-24 через Могилів Подільський, Житомирська область на підставі щотижневого графіку №35 проведення рейдових перевірок Відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області, у період з 29.08.2022 по 02.09.2022 та направлення на рейдову перевірку від 29.08.2022 №013920. (а.с.22, 23)

Сторонами визнається, а матеріалами справи підтверджується, що 01.09.2022 посадовими особами був зупинений транспортний засіб марки Volvo модель TR державний реєстраційний номер НОМЕР_1 спеціалізований вантажний сідловий тягач-Е) з напівпричіпом марки LAG державний реєстраційний номер НОМЕР_2 під керуванням водія ОСОБА_1 . Для перевірки було надано: посвідчення водія, свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів (тягача та напівпричіпа) та товарно-транспортну накладну №01/2 від 01.09.2022. Відповідно до наданих документів було встановлено, що автомобільним перевізником є ТОВ «ЕКСПЕРТ ФОРВАРДИНГ», який здійснював перевезення вантажу (оприскувач самохідний).

За результатами габаритно-вагового контролю даного транспортного засобу складено довідку №040676 від 01.09.2022 та акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних параметрів №0000701 від тієї ж дати, в яких зафіксовано перевищення позивачем нормативних габаритних параметрів, а саме: фактична ширина транспортного засобу разом з вантажем становила 3 м при нормативно допустимій 2,6 м. У довідці №040676 від 01.09.2022 відповідальним працівником зазначено: «водій ознайомлений від підпису відмовився» (а.с.24, 25)

Вимірювання здійснювалось за допомогою рулетки вимірювальної з фібергласовою стрічкою, на яку видано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 18.05.2022 №П/706/Щ з терміном дії до 18.05.2023 (а.с.34)

За результатами перевірки було складено акт №331339 від 02.09.2022 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №179649 від 03.10.2019, в якому зазначено про виявлення порушення абзацу 15 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" у зв`язку з перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу (а.с.26).

В графі «пояснення водія про причини порушень» зазначено: «керівництво зверталось до обласного управління поліції Вінницької області де нам відмовили видати дозвіл у зв`язку із війною».

В подальшому, матеріали вказаної перевірки були направлені до Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області для їх розгляду за місцезнаходженням позивача.

Розгляд справ про порушення ТОВ "ЕКСПЕРТ ФОРВАРДИНГ" законодавства про автомобільний транспорт по акту №331339 від 01.09.2022 було призначено на 04.10.2022.

Відділом державного нагляду (контролю) у Харківській області було направлено позивачу повідомлення від 21.09.2022 №31002/40/24-22 рекомендованим листом від 21.09.2022 №0600020710214. У вказаному повідомленні зазначено про дату, час і місце розгляду справи на 04.10.2022 з 9.00 до 12.00 та вказано, що відповідно до п. 27 Порядку №1567, у разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. Зазначене повідомлення отримано позивачем 03.10.2022. (а.с.30, 32)

04.10.2022 відповідачем винесено постанову №335415 про застосування адміністративно-господарського штрафу за порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року №1306, та відповідно до абз.15 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - застосовано адміністративно-господарський штраф в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 17000 грн (сімнадцять тисяч гривень). (а.с.31)

Не погоджуючись з правомірністю вказаної постанови, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України "Про автомобільний транспорт" №2344-ІІІ від 05.04.2001, що регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

В розумінні статті 1 вказаного Закону автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями.

Статтею 5 цього ж Закону визначено, що основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

Частиною 14 статті 6 Закону передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Згідно абзацу 3 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" №442 від 10.09.2014 Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті була реорганізована шляхом злиття з Державною інспекцією України з безпеки на морському та річковому транспорті, та утворено Державну службу України з безпеки на транспорті.

Постановою Кабінету Міністрів України №103 від 11.02.2015 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, відповідно до пункту 1 якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Підпунктами 2, 15, 27, 54, 58, 62 пункту 5 даного Положення передбачено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті; здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю; проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт; здійснює контроль наявності, видачу дозвільних документів на здійснення перевезень та контроль відповідності виду перевезення, що фактично здійснюється; здійснює інші повноваження, визначені законом.

Згідно з пунктом 8 вказаного Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України №1567від 08.11.2006 (далі - Порядок №1567).

Цей Порядок визначає процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Відповідно до пункту 4 Порядку №1567 рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Пунктом 13 Порядку №1567 передбачено, що графік проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) складається та затверджується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

За приписами пункту 14 Порядку №1567, рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

За змістом пункту 15 Порядку №1567, що під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється виключно, зокрема серед іншого: наявність визначених статтями39і48 Законудокументів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; виконання приписів щодо усунення порушень вимог законодавства про автомобільний транспорт, винесених за результатами розгляду справ про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, які можливо перевірити під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі).

Згідно пункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно здодатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Відповідно до пп. 25-27 Порядку № 1567, справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності). У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів.

За статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" №2344-ІІІ від 05.04.2001, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідно до п.1.10 Правил дорожнього руху, габаритно-ваговий контроль - перевірка габаритних і вагових параметрів транспортного засобу (в тому числі механічного транспортного засобу), причепу і вантажу на предмет відповідності встановленим нормам щодо габаритів (ширина, висота від поверхні дороги, довжина транспортного засобу) та щодо навантаження (фактична маса, осьове навантаження), яка проводиться відповідно до встановленого порядку на стаціонарних або пересувних пунктах габаритно-вагового контролю.

Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007 (далі - Порядок №879).

За пунктом 32 Порядку №879, перевізник, який має намір використовувати великоваговий та/або великогабаритний транспортний засіб, зобов`язаний не пізніше ніж за три доби звернутися до уповноважених Укравтодором підприємств із заявою про видачу погодження маршруту. Дозвіл на рух великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу видається відповідним підрозділом МВС, що забезпечує безпеку дорожнього руху, після надання погодження маршруту.

Відповідно до пункту 2 Порядку №879, вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу; вимірювальне і зважувальне обладнання - технічні засоби, які застосовуються під час визначення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів і мають нормовані метрологічні характеристики; точний габаритно-ваговий контроль - визначення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу на стаціонарному, автоматичному або пересувному пункті (з урахуванням похибки вимірювального обладнання).

Погодження маршруту великовагових та великогабаритних транспортних засобів - документ, що видається дорожніми, комунальними, залізничними та іншими підприємствами і організаціями, який підтверджує можливість безпечного проїзду маршрутом. Погодження маршруту великовагових та великогабаритних транспортних засобів є підставою для видачі дозволу на рух.

Дозвіл на рух - єдиний уніфікований документ, що видається уповноваженим органом відповідно доПравил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №30 від 18.01.2001 "Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами", після внесення в установлених порядку і розмірі плати за проїзд таких транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, в якому визначаються умови експлуатації транспортних засобів протягом певного часу за встановленим маршрутом і який дає право на проїзд за таких умов. Згідно з пункту 3 вказаного Порядку, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Згідно з п.22.5 Правил дорожнього руху, рух транспортних засобів та їх составів допускається у разі, коли їх параметри не перевищують, зокрема зовнішніх габаритів в ширину 2,6 м максимального значення.

Пунктом 16 Порядку №879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль на стаціонарних пунктах включає документальний, попередній та/або точний контроль, на пересувних - документальний, точний контроль.

Згідно пп.12, 13 Порядку №879, вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології. Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Пунктом 18 Порядку №879 встановлено, що за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Згідно з абзацом 15 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" №2344-ІІІ від 05.04.2001, перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу тягне за собою накладення штрафу в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Судом встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки VOLVO, модель TR, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 з напівпричіпом марки LAG державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , здійснювався за допомогою рулетки вимірювальної з фібергласовою стрічкою, на яку видано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 18.05.2022 №П/706/Щ з терміном дії до 18.05.2023.

За результатами габаритно-вагового контролю, було встановлено, що фактична ширина транспортного засобу разом з вантажем становила 3 м при нормативно допустимій 2,6 м.

Жодних доказів щодо того, що вимірювання були хибними суду не надано.

Отже, позивачем вчинено порушення абзацу 15 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме допущено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу.

При цьому, контролюючим органом також було складено довідку №040676 від 01.09.2022 та акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних параметрів №0000701 від тієї ж дати, в яких зафіксовано перевищення позивачем нормативних габаритних параметрів.

Доводи позивача про те, що у відповідача були відсутні підстави для перевірки ТЗ на наявність дозволу, оскільки об`єкт перевірки здійснював перевезення вантажу, який відповідав вимогам пункту 22.5 Правил дорожнього руху рух, що не потребувало отримання дозволу, судом відхиляються з огляду на наступне.

Судом встановлено, що згідно товарно-транспортної накладної №01/2 від 01.09.2022 позивач надавав послуги з внутрішніх перевезень вантажу за маршрутом: «м. Вінниця, вул. Айвазовського, 2 - с.Велика Обухівка, вул. Молодіжна, 18». Габарити автомобіля становлять: довжина 18000 мм, ширина - 2450 мм, висота 3600 мм. вага автомобіля без вантажу - 15 т. (а.с.10). Поміж того, що у зазначеній ТТН зазначено відомості про параметри трансортного засобу, а не вантажу який перевозився, такі відомості самі по собі не можуть розглядатися як доказ фактичного дотримання перевізником відповідних параметів.

Також, відповідно до пп.3-4 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України 10.10.2013 №1007/1207, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів під час їх проїзду автомобільними дорогами загального користування проводиться посадовими особами Укртрансінспекції та працівниками відповідних підрозділів МВС.

Посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю:

1) визначають місця проведення габаритно-вагового контролю за погодженням з відповідним підрозділом МВС відповідно до вимог Порядку здійснення габаритно-вагового контролю;

2) розробляють та погоджують з відповідними підрозділами МВС, службами автомобільних доріг графіки роботи пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт зі зважування транспортних засобів;

3) здійснюють зупинку транспортного засобу для здійснення габаритно-вагового контролю у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) з дотриманнямПравил дорожнього рухутаПорядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 422 від 20 травня 2013 року;

4) видаютьдовідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю;

5) складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно допунктів 30 - 31-1Порядку здійснення габаритно-вагового контролю;

6) у разі невиконання водієм транспортного засобу вимог посадових осіб Укртрансінспекції щодо зупинки транспортного засобу для проведення габаритно-вагового контролю повідомляють про це працівників відповідних підрозділів МВС;

7) у разі відмови водія транспортного засобу від проходження габаритно-вагового контролю складаютьакт про відмову водія від проходження габаритно-вагового контролю;

8) реєструють транспортні засоби, щодо яких здійснювався габаритно-ваговий контроль і параметри яких перевищують нормативні, ужурналі обліку великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів;

9) при здійсненні габаритно-вагового контролю перевіряють у водіїв великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів наявність дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформлених та виданих в установленому законодавством порядку;

10) у разі відсутності документів, визначених статтею 48Закону України "Про автомобільний транспорт", застосовують до автомобільних перевізників адміністративно-господарські штрафи, визначені статтею 60Закону України "Про автомобільний транспорт".

Працівники відповідних підрозділів МВС під час здійснення габаритно-вагового контролю:

1) здійснюють зупинку транспортних засобів для проведення габаритно-вагового контролю у випадках, передбачених підпунктом 6 пункту 4 цього Порядку, з дотриманнямПравил дорожнього руху;

2) здійснюють перевірку у водія великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу наявності дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформленого та виданого в установленому законодавством порядку. У разі відсутності такого дозволу вживають заходів щодо проходження габаритно-вагового контролю таким транспортним засобом;

3) у разі виявлення порушень правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, у тому числі за результатами здійснення їх габаритно-вагового контролю, вживають заходів реагування, передбаченихКодексом України про адміністративні правопорушеннята іншими законодавчими актами.

Судом встановлено, що Відділом державного нагляду (контролю) у Житомирській області, у період з 29.08.2022 по 02.09.2022 рейдові перевірки здійснювались згідно графіку №35 проведення рейдових перевірок та направлення на рейдову перевірку від 29.08.2022 №013920, тобто у встановленому законом порядку. Відтак, твердження позивача, що наявність дозволу у водія мають право перевіряти тільки працівники відповідного підрозділу МВС, а не посадові особи Укртрансбезпеки - судом відхиляються як безпідставні.

Також, судом встановлено, що 01.09.2022 за результатами габаритно-вагового контролю складено довідку №040676 у якій вказано, що водій ознайомлений, але від підпису відмовився. З актом №331339 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 01.09.2022 водій також був ознайомлений, проти виявленого порушення не заперечував, в пояснення про причини порушення зазначив що керівництво зверталось до обласного управління поліції Вінницької області де відмовили видати дозвіл у зв`язку із війною. Відак, твердження позивача про те що, довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 01.09.2022 не була складена та водію відповідно не була надана є безпідставними та надуманими.

З приводу твердження позивача про те, що спірна постанова була винесена 04.10.2022 без присутності уповноваженої особи позивача, суд зауважує, що відповідачем було в повній мірі виконано обов`язок щодо належного та своєчасного інформування позивача про час та місце розгляду акту, підтвердженням чого є те, що повідомлення №31002/40/24-22 від 21.09.2022, направлено поштою листом з рекомендованим повідомленням №0600020710214, яке було отримано позивачем 03.10.2022. З огляду на зазначене, відповідно до п. 27 Порядку №1567, яким передбачено, що у разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі, Відділом державного нагляду (контролю) у Харківській області правомірно розглянуто справу та прийнято рішення без участі представника позивача. Відтак, наведені аргументи позивача спростовуються нормами чинного законодавства та наявнеми у матеріалах справи доказами.

З огляду на наведене, підстав ставити під сумнів правомірність дій контролюючого органу в ході здійснення перевірки немає, а тому, суд дійшов висновку, що встановлений законом порядок її проведення був дотриманий відповідачем

При цьому, суд зауважує що, на момент виникнення спірних правовідносин, не була затверджена відповідна методика Мінекономрозвитку, якою мали керуватися органи Укртрансбезпеки під час проведення габаритно-вагового контролю.

Проте, оскільки за змістом статей 4 і 29 Закону України "Про дорожній рух", статті 33 Закону України "Про автомобільні дороги", визначення порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України, і такий механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів визначено Порядком №879, яким керувався відповідач, суд вважає, що відповідачем правомірно проведений габаритно-ваговий контроль транспортного засобу. Крім того, позивачем не наведено жодних обґрунтувань порушення його права у спірних правовідносинах внаслідок проведення габаритно-вагового контролю без використання методики Мінекономрозвитку.

Наведене узгоджується з подальшим нормативним регулюванням спірних правовідносин, а саме скасування п.19 Порядку №879 постановою Кабінету Міністрів України №671 від 30.08.2017 без визначення необхідності застосування затвердженою Мінекономрозвитку або іншою методикою.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 09.08.2019 у справі № 817/1051/16.

Відтак, суд дійшов висновку, що відповідач мав достатні правові підстави для винесення постанови №335415 від 04.10.2022 про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000 грн. за порушення абзацу 15 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" №2344-ІІІ від 05.04.2001.

Інші доводи та аргументи, наведені сторонами, судом не оцінюються, позаяк не впливають на правомірність оскаржуваного рішення, а тому не мають значення для правильного вирішення судового спору по суті.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв у межах і спосіб наданих повноважень та відповідно до приписів матеріального права, а відтак правомірність винесення оскаржуваних постанов не спростована у ході судового розгляду.

Оцінюючи наявні в справі докази та аналізуючи встановлені фактичні обставини суд дійшов висновку про необґрунтованість доводів позивача. Разом з тим, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, в ході судового розгляду довів правомірність виданих ним постанов.

З урахуванням наведеного вище, за результатами судового розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Товариству з обмеженою відповідальністю "ЕКСПЕРТ ФОРВАРДИНГ"в задоволенні позову до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) про визнання протиправною та скасування постанови №335415 від 04.10.2022 про застосування адміністративно-господарського штрафу Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області Укртрансбезпеки - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 07 березня 2023 року

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕКСПЕРТ ФОРВАРДИНГ" (вул.Соборна,56, а/с40,м.Рівне,33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 38983252)

Відповідач - Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (проспект Перемоги, буд.14,м.Київ,03135, ЄДРПОУ/РНОКПП 39816845)

Суддя Н.В. Друзенко

Дата ухвалення рішення07.03.2023
Оприлюднено10.03.2023
Номер документу109429729
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —460/52955/22

Постанова від 18.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 07.03.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 02.01.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні