ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 березня 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/3715/22-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
1.1. ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області, яка полягає у відмові у призначенні ОСОБА_1 страхової виплати, передбаченої статтею 39 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»;
- зобов`язати Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (ідентифікаційний код: 41314497) призначити та виплатити ОСОБА_1 (паспорт НОМЕР_1 , виданий Першотравневим РВ УМВС України в Чернівецькій області від 06.12.1996, ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) страхову виплату, передбачену статтею 39 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», в 300-кратному розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року, в якому ОСОБА_1 встановлено групу інвалідності.
1.2. Ухвалою суду від 31.10.2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.
1.3. Ухвалою суду від 15.11.2022 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області про розгляд справи №600/3715/22-а у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
2.1. В обґрунтування позовних вимог, згідно позовної заяви та відповіді на відзив, представник позивача зазначає, що Позивач, ОСОБА_1 , з 01.12.2017 працює головним лікарем в комунальному некомерційному підприємстві «Клішковецький центр первинної медико-санітарної медицини Клішковецької сільської ради» (ідентифікаційний код 41732618) на підставі розпорядження Клішковецького сільського голови від 01.12.2017 року №(05-02)33. Окрім цього, відповідно до наказу по КНП «Клішковецький центр ПМСД» від 01.08.2018 року №15, у зв`язку із виробничою необхідністю з 01.08.2018 року по даний час працює лікарем загальної практики сімейної медицини на умовах суміщення (0,25 ст).
2.2. В ході виконання вищезазначений обов`язків, 20.10.2020 року о 12:00, прибувши на своє робоче місце у АЗПСМ с. Клішківці, під час огляду пацієнтів позивач отримав інфікування СОVID-19, що в подальшому було підтверджено актом від 21.07.2021 №1 розслідування гострого професійного захворювання.
2.3. 21.07.2021 року, за наслідками розслідування гострого професійного захворювання, що стався 29.10.2020 року, було складено акт №1, про який згадувалося вище, згідно з яким на підставі матеріалів розслідування захворювання комісія дійшла висновку, що випадок захворювання, який стався 29.10.2020 року з головним лікарем КНП «Клішковецький центр ПМСД» ОСОБА_1 , визнається таким, що пов`язаний з виробництвом та береться на облік КНП «Клішковецький центр ПМСД». В даному акті вказано, що згідно консультативного висновку від 24.06.2021 року лікаря-профпатолога КНП «Хотинська БЛ» «даний випадок можна розглядати, як гостре професійне захворювання».
2.4. За наслідками розгляду даного акту, а також історії хвороби, уповноваженим органом - Чернівецькою обласною медико-соціальною експертною комісією позивачу було встановлено третю групу інвалідності, про що видано довідку Серія 12ААВ №590337, підстава - акт огляду МСЕК №302.
2.5. Зазначає, що первинно група інвалідності ОСОБА_1 встановлена в межах одного року з дня захворювання на СОVID-19 (випадок захворювання, що пов`язаний з виробництвом, стався 29.10.2020 року, а дата огляду та видачі довідки про встановлення інвалідності 19.10.2021 року).
2.6. В подальшому, за наслідками додаткового обстеження, яке відбулося в Інституті медицини праці ім. Ю.І. Кундієва НАМИ України, 16.08.2022 року позивачу видано довідку обласної МСЕК Серія 12ААА №049239 про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, в якій встановлено, що ступінь втрати професійної працездатності - 40%. В той же день йому було видано довідку обласної МСЕК Серія 12ААВ №577331, згідно з якою визнано, що причиною інвалідності було професійне захворювання.
2.7. Відтак, позивач вважає, що як медичний працівник, який захворів на гостре професійне захворювання коронавірусною хворобою COVID-19, через яке було встановлено третю групу інвалідності, має право на страхові виплати, передбачені статтею 39 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та Порядком здійснення страхових виплат у разі захворювання або смерті медичних працівників у зв`язку з інфікуванням гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та визначення їх розмірів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 року №498.
Позиція відповідача
2.8. До суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача зазначив, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
2.9. Так зазначає, що згідно пункту 2 Порядку Порядком здійснення страхових виплат у разі захворювання або смерті медичних працівників у зв`язку з інфікуванням гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та визначення їх розмірів, виплата проводиться разово у разі встановлення медичному працівникові групи інвалідності та ступеня втрати працездатності протягом одного року з дня захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, що настало під час виконання професійних обов`язків в умовах підвищеного ризику зараження.
2.10. Документи, надані позивачем до органу Фонду не дають право на відповідну виплату. Зокрема, відповідно до Акту № 1, доданого до заяви, комісією з розслідування встановлено що випадок захворювання, що пов`язаний з виробництвом стався 29 жовтня 2020 року. Згідно виписки до Довідки серії 12ААА №049239 про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги, втрата працездатності встановлена 20 липня 2022 року, тобто через більше ніж один рік.
2.11. Законодавством не передбачено надання страхових виплат, якщо групу інвалідності та ступінь втрати працездатності у відсотках встановлено в період, що перевищує один рік з дня захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, що настало під час виконання професійних обов`язків в умовах підвищеного ризику зараження.
2.12. Враховуюче вищезазначене, управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Чернівецькій області правомірно відмовило позивачу у призначенні страхової виплати, передбаченої статтею 39 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» № 1645.
2.13. Разом з тим позивачеві було повідомлено, що у разі стійкої втрати працездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (складено акт за формою Н-1/П), він має право на виплати, які передбачені Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 року № 1105-ХІV.
ІІІ. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
3.1. Дослідженням матеріалів справи судом встановлено, що згідно копії витягу з медичної карти №2195, позивач у період з 29.10.2020 року по 20.11.2020 року перебував на стаціонарному лікуванні в ОКНП «Чернівецька обласна лікарня» з діагнозом: негоспітальна н/часткова двобічна пневмонія III група, після перенесеного Ковід-19 в стадії неповного розсмоктування. В подальшому, в період з 21.11.2020 року по 07.12.2020 року ОСОБА_1 перебував на стаціонарному лікуванні в КНП «Клішковецький центр ПМСД», про що свідчить копія виписки з медичної картки №176.
3.2. Відповідно до акту розслідування гострого професійного захворювання №1, що стався 29.10.2020 року в КНП «Клішковецький центр первинної медико-санітарної допомоги» від 21.07.2021 року встановлено, що «…На підставі матеріалів розслідування обставин захворювання, результатів аналізів державної установи «Чернівецькій обласний лабораторний центр міністерства охорони здоров`я України» від 31 жовтня 2020 року №105697, картки епідеміологічного обстеження №1864, яка складена лікарем-епідемологом ОСОБА_2 Кельменецької міжрайонної філії Державної установи «Чернівецький обласний лабораторний центр МОЗ України», висновку лікаря з професійної патології ОСОБА_3 від 24 червня 2021 року, та консультативного висновку лікаря-інфікціоніста КНП «Хотинська БПЛ» ОСОБА_4 від 22 червня 2021 року керуючись підпунктом 15 пункту 52 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого Постановою КМУ від 17.04.2019 № 337, комісія дійшла висновку, що випадок захворювання, який стався 29 жовтня 2020 року з головним лікарем КПП «Клішковецький центр ПМСД» ОСОБА_1 визнається таким, що пов`язаний з виробництвом та береться на облік КНП «Клішковецький центр ПМСД…».
3.3. Судом також встановлено, що згідно довідки Обласної медико-соціальної експертної комісії до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААБ №590337 від 19.10.2021 року (огляд первинний) ОСОБА_1 встановлено ІІІ групу інвалідності, причина інвалідності загальне захворювання. Натомість, згідно довідки Обласної медико-соціальної експертної комісії до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААБ № 577331 від 16.08.2022 року (огляд повторний) ОСОБА_1 повторно визначено ІІІ групу інвалідності, причина інвалідності професійне захворювання.
3.4. Згідно з довідкою Обласної медико-соціальної експертної комісії про результати визначення ступеня професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги серії 12 ААА № 049239 від 16.08.2022 року ОСОБА_1 визначено 40% втрати професійної працездатності до 01.09.2023 року (період проведення огляду з 20.07.2022 року по 16.08.2022 року). При цьому, згідно виписки з акта огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги (надається виконавчій дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України) до довідки серії 12 ААА № 049239 від 16.08.2022 року, визначено причину втрати працездатності професійне захворювання; дата встановлення страхового випадку 29.10.2020 року.
3.5. 13.09.2022 року позивачем подано до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області заяву про нарахування та виплати страхової виплати відповідно до статті 39 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та Порядку здійснення страхових виплат у разі захворювання або смерті медичних працівників у зв`язку з інфікуванням гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та визначення їх розмірів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 року №498, як особі з інвалідністю ІІІ групи, отриманою внаслідок захворювання на коронавірусну хворобу COVID-19, що настала під час виконання професійних обов`язків.
3.6. Листом від 20.09.2022 року №1342-02-1 відповідач повідомив позивача про те, що аналіз документів, що надані позивачем, не дають підстав вважати його особою, як має право на виплату. Зокрема, відповідно до Акту № 1, доданого до заяви, комісією з розслідування встановлено, що випадок захворювання, що пов`язаний з виробництвом стався 29 жовтня 2020 року. Згідно довідки про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги, втрата працездатності встановлена 20 липня 2022 року. Законодавством не передбачено надання страхових виплат, якщо групу інвалідності та ступінь втрати працездатності у відсотках встановлено в період, що перевищує один рік з дня захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, що настало під час виконання професійних обов`язків в умовах підвищеного ризику зараження. Враховуюче вищезазначене, Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Чернівецькій області відмовлено позивачу у призначенні страхової виплати, передбаченої статтею 39 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» № 1645.
ІV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА
4.1. Спеціальним законом, який визначає правові, організаційні та фінансові засади діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, спрямованої на запобігання виникненню і поширенню інфекційних хвороб людини, локалізацію та ліквідацію їх спалахів та епідемій, встановлює права, обов`язки та відповідальність юридичних і фізичних осіб у сфері захисту населення від інфекційних хвороб, є Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб» від 06.04.2000 року № 1645-III (далі Закон №1645-III в редакції, чинній на час звернення позивача із заявою про виплату страхової виплати).
4.2. Згідно частини 1 статті 39 Закону №1645-III захворювання на інфекційні хвороби медичних та інших працівників, що пов`язані з виконанням професійних обов`язків в умовах підвищеного ризику зараження збудниками інфекційних хвороб (надання медичної допомоги хворим на інфекційні хвороби, роботи з живими збудниками та в осередках інфекційних хвороб, дезінфекційні заходи тощо), належать до професійних захворювань. Зазначені працівники державних і комунальних закладів охорони здоров`я та державних наукових установ підлягають обов`язковому державному страхуванню на випадок захворювання на інфекційну хворобу в порядку та на умовах, установлених Кабінетом Міністрів України.
4.3. Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 39 Закону 1645-III держава забезпечує страхові виплати в таких розмірах медичним працівникам закладів охорони здоров`я у разі встановлення групи інвалідності внаслідок захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19) протягом одного року з дня захворювання, за умови, що таке захворювання пов`язане з виконанням професійних обов`язків в умовах підвищеного ризику зараження, - залежно від встановленої працівнику групи інвалідності та ступеня втрати професійної працездатності, але не менше 300-кратного розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому встановлено групу інвалідності.
4.4. Розмір та порядок здійснення страхових виплат, передбачених пунктом 1 частини другої цієї статті, визначаються Кабінетом Міністрів України (частина 3 Закону 1645-III).
4.5. Постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2020 року №498 «Деякі питання надання страхових виплат у разі захворювання або смерті медичних працівників у зв`язку з інфікуванням гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2», затверджено Порядок здійснення страхових виплат у разі захворювання або смерті медичних працівників у зв`язку з інфікуванням гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та визначення їх розмірів (далі - Порядок №498 в редакції, чинній на час звернення позивача із заявою про виплату страхової виплати).
4.6. Зазначений Порядок визначає механізм надання Фондом соціального страхування України (далі - Фонд) страхових виплат медичним працівникам державних і комунальних закладів охорони здоров`я у разі їх захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, та членам їх сімей у разі смерті медичного працівника внаслідок інфікування такою хворобою, передбачених статтею 39 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», а також розміри таких страхових виплат.
4.7. Згідно з пункту 2 Порядку №498, у разі встановлення медичному працівникові групи інвалідності та ступеня втрати працездатності протягом одного року з дня захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, що настало під час виконання професійних обов`язків в умовах підвищеного ризику зараження, виплата проводиться разово у таких розмірах:
- 400-кратний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року, в якому встановлено групу інвалідності, - для осіб з інвалідністю I групи;
- 350-кратний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року, в якому встановлено групу інвалідності, - для осіб з інвалідністю II групи;
- 300-кратний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року, в якому встановлено групу інвалідності, - для осіб з інвалідністю III групи.
4.8. Відповідно до пункту 4 Порядку №498, страхові виплати, передбачені пунктом 2 цього Порядку (далі - страхова виплата), призначаються і виплачуються управліннями виконавчої дирекції Фонду в областях, м. Києві або їх відділеннями (далі - органи Фонду) протягом одного місяця з дня виникнення права на такі виплати за зверненням медичного працівника за зареєстрованим місцем проживання / перебування.
Право на отримання страхової виплати настає з дня прийняття органом Фонду заяви та документів, визначених абзацами п`ятим - одинадцятим цього пункту.
Для призначення страхової виплати до органу Фонду медичний працівник подає: заяву про призначення виплати із зазначенням особового рахунка, відкритого в банківській установі для перерахування коштів, та інформації про неотримання виплати в іншому органі Фонду за формою, затвердженою виконавчою дирекцією Фонду; копію паспорта громадянина України (для іноземців та осіб без громадянства, які проживають в Україні, - копію паспортного документа іноземця та / або посвідки на постійне проживання) із пред`явленням оригіналу (копія засвідчується підписом працівника органу Фонду) або за технічної можливості паспорта громадянина України у вигляді відображення в електронній формі інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, а також інформації, документів (відомостей, даних) про реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), про місце проживання (за наявності), що подаються засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія); копію реєстраційного номера облікової картки платника податків (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу, - копію сторінки паспорта громадянина України з відміткою про право здійснювати будь-які платежі за серією та / або номером паспорта) із пред`явленням оригіналу (копія засвідчується підписом працівника органу Фонду) або його електронну копію, якщо одержувач інформації має технічну можливість провести інформаційно-телекомунікаційними засобами з використанням засобів технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до вимог законодавства з питань захисту інформації перевірку відповідності реєстраційних даних фізичної особи даним Державного реєстру фізичних осіб платників податків; довідку про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги, яка видається медико-соціальною експертною комісією; примірник акта розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, гострого професійного захворювання (отруєння), аварії за встановленою формою; копію трудової книжки, яку засвідчує своїм підписом працівник органу Фонду, із пред`явленням оригіналу або копію витягу з неї, засвідчену страхувальником, або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування; копію цивільно-правового договору (якщо медичний працівник працював на умовах такого договору), яку засвідчено страхувальником або яку засвідчує своїм підписом працівник органу Фонду в разі пред`явлення оригіналу; рішення суду про встановлення факту професійного захворювання (за наявності рішення суду з цього питання).
Заява, документи та копії документів подаються в паперовій або за технічної можливості в електронній формі з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог законодавства.
За наявності електронної інформаційної взаємодії Фонду з державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами або організаціями, у володінні яких перебуває інформація, необхідна для призначення страхової виплати, така інформація медичним працівником не подається.
V. ПОЗИЦІЯ СУДУ
5.1. Предметом цього позову є відмова відповідача щодо нарахування та виплати позивачу страхової виплати, передбаченої пунктом 1 частини 2 статті 39 Закону №1645-III.
5.2. Отже, в цій справі суд має надати оцінку на предмет законності оскаржуваних дій через призму верховенства права та критеріїв законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, які наведені в частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
5.3. Надаючи оцінку цим правовідносинам, суд насамперед має визначити проблему, яка породила правовий конфлікт (яким є публічно-правовий спір) та ефективні, разом з цим справедливі, шляхи її усунення.
5.4. При цьому суд наголошує, що принцип верховенства права підпорядковує державу інтересам людини, а не навпаки. Коли учасником правовідносин виступає держава, остання у суперечці щодо права з будь-якою особою, має поступитися на користь опонента, оскільки вона сама створила ситуацію правової невизначеності і порушила в такий спосіб принцип верховенства права.
5.5. Сутністю цього спору є те, що позивачу, як медичному працівнику, внаслідок інфікуванням гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, було встановлено ІІІ групу інвалідності. Як визначено актом розслідування гострого професійного захворювання №1, що стався 29.10.2020 року в КНП «Клішковецький центр первинної медико-санітарної допомоги» від 21.07.2021 року, випадок захворювання, який стався 29 жовтня 2020 року з головним лікарем КПП «Клішковецький центр ПМСД» ОСОБА_1 визнається таким, що пов`язаний з виробництвом. Враховуючи те, що згідно довідки Обласної медико-соціальної експертної комісії до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААБ №590337 від 19.10.2021 року (огляд первинний) ОСОБА_1 встановлено ІІІ групу інвалідності, тобто в межах одного року з дня захворювання, то представник позивача наголошує на наявності у позивача права на отримання страхової виплати, передбаченої пунктом 1 частини 2 статті 39 Закону №1645-III.
5.6. Натомість, як вважає представник відповідача, надані позивачем до органу Фонду документи не дають право на відповідну виплату. Зокрема, відповідно до Акту № 1, доданого до заяви, комісією з розслідування встановлено що випадок захворювання, що пов`язаний з виробництвом стався 29.10.2020 року. Згідно виписки до Довідки серії 12ААА №049239 про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги, втрата працездатності встановлена 20.07.2022 року, тобто через більше ніж один рік. Законодавством не передбачено надання страхових виплат, якщо групу інвалідності та ступінь втрати працездатності у відсотках встановлено в період, що перевищує один рік з дня захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, що настало під час виконання професійних обов`язків в умовах підвищеного ризику зараження.
5.7. Отже, у цій справі публічно-правовий спір полягає виключно в різнотлумаченні сторонами норм матеріального права, які застосовуються до цих правовідносин.
5.8. У даному контексті суд вважає за необхідне зазначити, що аналіз наведених вище норм права свідчить про те, що медичний працівник має право на разову виплату, розмір якої встановлюється в кратному розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб в залежності від групи інвалідності такого працівника, яка пов`язана із захворюванням на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричиненим коронавірусом SARS-CoV-2, що настало під час виконання професійних обов`язків в умовах підвищеного ризику зараження. При цьому, суд наголошує, що група інвалідності, як і ступінь втрати працездатності мають бути встановлені протягом одного календарного року після захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2.
5.9. Як встановлено судом у цій справі, ІІІ група інвалідності внаслідок захворювання позивача як медичного працівника на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, встановлено позивачу з 19.10.2021 року.
5.10. Натомість 40% втрати професійної працездатності внаслідок захворювання позивача як медичного працівника на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, визначено позивачу лише 16.08.2022 року на підставі довідки Обласної медико-соціальної експертної комісії про результати визначення ступеня професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги серії 12 ААА № 049239 від 16.08.2022 року (період проведення огляду з 20.07.2022 року по 16.08.2022 року).
5.11. Відтак суд зазначає, що хоч встановлення групи інвалідності відбулося в межах одного року (19.10.2021 року) з дня захворювання (29.10.2020 року), однак визначення ступеня втрати професійної працездатності у зв`язку з цією хворобою мало місце 16.08.2022 року (період проведення огляду з 20.07.2022 року по 16.08.2022 року), тобто поза межами одного року, що згідно вимог пункту 1 частини 2 статті 39 Закону №1645-III та пункту 2 Порядку №498 свідчить про відсутність у позивача права на отримання страхової виплати.
5.12. Отже, у спірних правовідносинах не було дотримано строку в один рік, встановленого Порядком №498, який є однією з обов`язкових умовою для отримання страхових виплат згідно з цим Порядком.
5.13. При цьому суд зазначає, що умови виплати страхових виплат чітко визначені Порядком №498 та не пов`язані з будь-якими іншими, окрім визначених ним умовами чи підставами для нарахування й виплати страхових виплат. З огляду на викладене, суд відхиляє доводи представника позивача щодо нівелювання вимог Порядку №498.
При цьому суд звертає увагу на те, що положення Порядку №498 не суперечать положенням пункту 1 частини 2 статті 39 Закону 1645-III, оскільки вимога встановлення працівнику групи інвалідності та ступеня втрати професійної працездатності, міститься у Законі №1645-ІІІ.
5.14. Стосовно тверджень представника позивача, що алгоритм дій медико-соціальних експертних комісій щодо встановлення ступеня стійкої втрати професійної працездатності у відсотках працівникам, яким заподіяно ушкодження здоров`я, пов`язане з виконанням трудових обов`язків, врегульовано вимогами статті 7 Закону України «Про реабілітацію інвалідів в Україні», статті 30 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року № 131 та виключає можливість особам, які захворіли коронавірусною хворобою (COVID-19) вплинути на прискорення отримання певного рішення такої МСЕК, суд зазначає, що такі є безпідставними, оскільки в даній справі алгоритм дій медико-соціальних експертних комісій щодо встановлення ступеня стійкої втрати професійної працездатності у відсотках працівникам, яким заподіяно ушкодження здоров`я, пов`язане з виконанням трудових обов`язків не є предметом дослідження та не оскаржуються позивачем.
5.15. Відтак, встановлені судом фактичні обставини справи та системний аналіз усіх застосованих правових норм дозволяють суду дійти висновку, що Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Чернівецькій області дійшло правильного висновку щодо відсутності правових підстав для нарахування та виплати страхової виплати ОСОБА_1 , у зв`язку з встановленням ІІІ групи інвалідності та втрати 40% працездатності, оскільки виявлення у позивача інфікування гострою респіраторною хворобою COVID-19, а в подальшому встановлення групи інвалідності та ступеня втрати професійної працездатності у зв`язку з цією хворобою відбулося поза межами строку в один рік, як визначено пунктом 1 частини 2 статті 39 Закону №1645-III та пунктом 2 Порядку №498.
VІ. ВИСНОВКИ СУДУ
6.1. Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На розвиток зазначених положень Конституції України частиною 2 статті 2 КАС України визначені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, яким є відповідач.
6.2. Дослідженням матеріалів справи встановлено, що відмовляючи позивачу у нарахуванні та виплати страхової виплати, передбаченої пунктом 1 частини 2 статті 39 Закону №1645-III та пунктом 2 Порядку №498, в 300-кратному розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року, в якому встановлено групу інвалідності, відповідач діяв на підставі Конституції та законів України, натомість з матеріалів справи не вбачається порушення прав позивача.
6.3. За таких обставин суд прийшов до висновку, що зазначений позов не підлягає задоволенню з підстав викладених у його мотивувальній частині.
6.4. При цьому, суд зазначає, що інші доводи сторін, наведені у заявах по суті справи, вищезазначених висновків суду не спростовують.
VІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
7.1. У зв`язку з відмовою у задоволенні позову, суд не стягує та не присуджує на користь позивача судові витрати.
На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування учасників процесу:
Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).
Відповідач Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (м. Чернівці, вул. Гулака-Артемовського Семена, буд. 19, код ЄДРПОУ 41314497).
Суддя О.В. Анісімов
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.03.2023 |
Оприлюднено | 13.03.2023 |
Номер документу | 109448784 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні