Рішення
від 13.03.2023 по справі 686/26593/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 686/26593/22

Провадження № 2/686/149/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2023 року Хмельницький міськрайонний суд в складі:

головуючого - судді Карплюка О.І.

при секретарі судового засідання Лазоренко К.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Хмельницькому справу за позовом державного підприємства «Хмельницьке» до ОСОБА_1 про витребування земельної ділянки,

встановив:

ДП «Хмельницьке» звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 про витребування земельної ділянки площею 5,4178 га з кадастровим номером 6825083600:03:010:0053 з незаконного володіння відповідача, за яким вона зареєстрована на праві приватної власності (номер запису в державному реєстрі прав 5939717), посилаючись на те, що вказане підприємство в КСП перетворено не було та Державного акта на право колективної власаності на землю не отримувало; відповідач не працювала в цьому КСП та не була його членом; у директора ДП «Хмельницьке» ОСОБА_2 був відсутній необхідний обсяг цивільної дієздатності під час підписання ним розробленого проекту приватизації земель; нормативно-правові акти, в тому числі і індивідуальної дії, які порушують правовий порядок, є нікчемними, не створюють жодних правових наслідків, і нікчемність цих актів не підлягає оскарженню та не може бути скасована.

В судове засідання представник позивача не з`явився без поважних причин, повідомлений про дату, час і місце судового засідання належним чином, направивши на аддресу суду клопотання про слухання даної справи за його відсутності, позовні вимоги підтримує.

Представник відповідача в судове засідання не з`явилась, повідомлена про дату, час і місце судового засідання належним чином, направивши на аддресу суду клопотання про слухання даної справи за її відсутності, проти позову заперечує.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню.

Так, відповідно до вимог ст. 116 ЗК України (в редакції від 3 лютого 2009 року) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання. Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Відповідно до вимог ст. 118 ЗК України (в редакції від 3 лютого 2009 року) громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки. Громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель відповідно до сільської, селищної, міської ради або районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації. Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель. Передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом. Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та висновки конкурсної комісії (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов`язаних з погодженням документації із землеустрою (далі - Комісія). Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проект повертається заявнику у зазначений у цій частині строк. Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи. Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої

експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

Відповідно до вимог ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до вимог ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним. Збитки, завдані власникам земельних ділянок внаслідок видання зазначених актів, підлягають відшкодуванню в повному обсязі органом, який видав акт.

Відповідно до вимог ст. 5 Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» (в редакції від 31 березня 2005 року) приватизація майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється шляхом перетворення їх у колективні сільськогосподарські підприємства або у акціонерні товариства за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених).

Відповідно до вимог ст. 6 цього Закону (в редакції від 31 березня 2005 року) працівникам підприємства, що приватизується, та прирівняним до них відповідно до частини третьої статті 3 цього Закону особам безоплатно надається частка державного майна (акцій), розмір якої визначається як добуток вартості майна, що припадає на одного члена колективного сільськогосподарського підприємства по області (Автономній Республіці Крим), на кількість працівників підприємства, що приватизується, та прирівняних до них осіб. Безоплатна передача частки державного майна проводиться при перетворенні в процесі приватизації радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств у колективні сільськогосподарські підприємства або у відкриті акціонерні товариства. Розподіл безоплатно переданого майна (акцій) між працівниками здійснюється відповідно до трудової участі за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених).

Відповідно до вимог ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Судом встановлено, що наказом начальника регіонального відділення по Хмельницькій області Фонду державного майна України №125 від 11 вересня 2008 року вирішено приватизувати майно ДП «Хмельницьке».

30 квітня 2009 року ДП «Хмельницьке» видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 135,9656 га, яка розташована на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на підставі розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №354/09-р від 2 квітня 2009 року.

Наказом в.о. голови Фонду державного майна України від 11 грудня 2009 року №1954 вирішено затвердити план приватизації ДП «Хмельницьке».

28 грудня 2009 року між Фондом державного майна України та КСП "Ліктрави" укладено договір про безоплатну передачу у власність працівникам цілісний майновий комплекс.

30 грудня 2009 року між ними був складений відповідний акт приймання-передачі вказаного майна №765.

Розпорядженням Хмельницької районної державної адміністрації від 7 вересня 2012 року №1598/2012-р затверджено розроблений проект приватизації земель ДП «Хмельницьке», яким передбачено кількість працівників підприємства та пенсіонерів, що мають право на земельну частку (пай) - 79 чоловік, кількість працівників державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території Лісовогринівецької сільської ради, а також пенсіонерів з їх числа, що мають право на земельну частку (пай) - 65 осіб. Загальна площа проекту приватизації 609,8318 га.

Наказом Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 4 березня 2014 року №ХМ/6825083600:03:010/00000999 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель ДП «Хмельницьке», для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані за межами населенних пунктів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району, надавши у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 5,4178 га з кадастровим номером 6825083600:03:010:0053 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населенних пунктів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району.

Як з`ясовано судом, вказані акти (накази, розпорядження) та вищезазначений договір в судовому порядку ніким не оспорюється.

Таким чином, ОСОБА_1 правомірно набула право власності на вказану земельну ділянку.

Відповідно до вимог ст. 13 ч. 1 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до вимог ст. 12 ч. 3 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Однак, представниками позивача не доведено порушення прав ДП «Хмельницьке» з цього приводу.

Оцінюючи встановлене, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є не обгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 263-265 ЦПК України, ст. 328 ЦК України, ст. ст. 116, 118 ЗК України (в редакції від 3 лютого 2009 року), ст. ст. 152, 155 ЗК України, ст. ст. 5, 6 Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» (в редакції від 31 березня 2005 року), суд

вирішив:

У позові державного підприємства «Хмельницьке» до ОСОБА_1 про витребування земельної ділянки площею 5,4178 га з кадастровим номером 6825083600:03:010:0053 з незаконного володіння відповідача, за яким вона зареєстрована на праві приватної власності (номер запису в державному реєстрі прав 5939717), відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя:

13.03.2023

СудХмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення13.03.2023
Оприлюднено15.03.2023
Номер документу109519916
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —686/26593/22

Постанова від 06.09.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Гринчук Р. С.

Ухвала від 19.06.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Гринчук Р. С.

Постанова від 14.06.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Гринчук Р. С.

Ухвала від 05.05.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Гринчук Р. С.

Ухвала від 05.05.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Гринчук Р. С.

Ухвала від 24.04.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Гринчук Р. С.

Ухвала від 21.04.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Гринчук Р. С.

Рішення від 16.03.2023

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Карплюк О. І.

Рішення від 13.03.2023

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Карплюк О. І.

Ухвала від 14.02.2023

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Карплюк О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні