Постанова
від 14.03.2023 по справі 420/7934/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 березня 2023 р.м.ОдесаСправа № 420/7934/22

Головуючий в 1 інстанції: Корой С.М. Час і місце ухвалення: 18.11.2022р., м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Лук`янчук О.В.

суддів Бітова А.І.

Ступакової І.Г.

при секретарі Аргіровій М.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Одеської митниці на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2022 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «СП ЮГРЕМСТРОЙ» до Одеської митниці про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару, визнання протиправними та скасування карток відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, -

В С Т А Н О В И Л А :

В червні 2022 року товариство з обмеженою відповідальністю «СП ЮГРЕМСТРОЙ» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Одеської митниці про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р., визнання протиправними та скасування карток відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500020/2021/00635 від 05.10.2021р., №UA500020/2021/000798 від 22.11.2021р. і №UA500020/2021/000849 від 04.12.2021р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що на виконання умов контракту купівлі-продажу товарів №20-092021 від 20.09.2020р., укладеного з компанією-нерезидентом LONG LINK TRADING LIMITED, ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» ввезло на митну територію України сітки для сушіння риби в кількості 14020 шт. на загальну суму 17876,80 доларів США. При здійсненні митного оформлення товару Одеською митницею застосовано код товару 63079010000 (замість визначеного товариством 5608193000, ставка мита 2%), якому відповідає найбільша ставка митних платежів (12%) шляхом прийняття рішення про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р., а також сформовано спірні картки відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Позивач стверджував, що у митного органу були відсутні підстави для проведення огляду товарів, визначені постановою КМУ від 23.05.2012р. №467, рішення про огляд товару Одеською митницею не приймалося. Наявність в акті про проведення огляду (переогляду) товарів від 05.10.2021р. висновків про відповідність характеристик оглянутих товарів даним, зазначеним у митних деклараціях та доданих до них документах, свідчить про недоцільність подальшого взяття проб (зразків) товару для дослідження. До того ж, рішення про взяття проб (зразків) товару митним органом також не приймалося. У висновку дослідження від 07.10.2021р. зазначено завідомо недостовірні відомості, при цьому Митницею порушено встановлений ч.6 ст.357 МК України строк надання до Лабораторії додаткових документів. Неповнота наданих відповідачем до лабораторії інформації та документів вказує на неповноту здійсненого дослідження товарів, а також на протиправність використання результатів такого дослідження і, як наслідок, на помилковість визначених Одеською митницею коду та митної вартості товарів. В свою чергу, правильність здійсненої ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» класифікації товарів підтверджується наданим разом з деклараціями пакетом документів, а також висновками Митниці за результатами здійсненого 05.10.2021р. огляду товарів.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2022 року позов задоволено у повному обсязі.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Одеська митниця подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не повне з`ясування судом обставин справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення від 18.11.2022р. з ухваленням по справі нового судового рішення про відмову в задоволенні позову ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ».

В своїй скарзі апелянт зазначає, що за митною декларацією від 01.10.2021р. №UA500020/2021/214274 позивачем задекларовано товар «Готові сітки для сушіння риби із синтетичних матеріалів (поліестер)…» у товарній під категорії 5608193000, ставка мита 2%. Однак, згідно висновку Одеського управління експертиз та досліджень спеціалізованої лабораторії з питань експертиз та досліджень від 26.10.2021р. надані на дослідження зразки не є сіткою, а готовим виробом в закінченому вигляді, що складається з основов`язаного трикотажного полотна, натягнутого на металевий дротяний каркас. У поясненнях до товарної під категорії 6307 УКТ ЗЕД зазначено, що до цієї товарної позиції включаються готові вироби з будь-якого текстильного матеріалу, не включені до інших товарних позицій розділу ХІ або не зазначені в іншому місці УКТ ЗЕД. А відтак, рішення Одеської митниці про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р., яким змінено код товару із заявленого товариством 5608193000 на 63079010000, є правомірним.

Також, апелянт посилається на те, що підставами для прийняття карток відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення стало наступне: щодо картки відмови №UA500020/2021/00635 від 05.10.2021р. неправильний розрахунок суми фінансової гарантії, не вірне заповнення граф 47 та В митної декларації; щодо картки відмови №UA500020/2021/000798 від 22.11.2021р. складено протокол про порушення митних правил від 17.11.2021р. за ознаками порушення митних правил, передбачених ст.485 МК України, а також порушено процедуру декларування товарів, передбачену ст.257 МК України, та не було заявлено за встановленою формою точних відомостей, необхідних для визначення коду товару, а також відомостей необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення; щодо картки відмови №UA500020/2021/000849 від 04.12.2021р. - не правильне заповнення графи 47 митної декларації.

ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» подало письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить скаргу відповідача залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін. Позивач зазначає, що зміст апеляційної скарги Одеської митниці не містить посилань які саме обставини справи не повно з`ясовано судом першої інстанції, а також які норми матеріального права ним не правильно застосовано чи норми процесуального права порушено. Відповідач обмежився дослівним цитуванням змісту спірних карток відмови, законності яких судом першої інстанції надано належну правову оцінку. Зазначаючи в апеляційній скарзі щодо неправильного застосування судом першої інстанції Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, які затверджені наказом ДФС України від 09.06.2015р. №401, апелянтом не враховано, що відповідний наказ втратив чинність ще у 2020 році у зв`язку з прийняттям ДМС України наказу від 14.07.2020р. №256.

Від представника відповідача до суду надано клопотання про розгляд справи без його участі.

Учасники справи у судове засідання не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста їх участь в судовому засіданні не обов`язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ч.4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та представників сторін, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, 20.09.2020р. мiж ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ», як Покупцем, та «LONG LINK TRADING LIMITED», як Продавцем, укладено контракт купівлі-продажу товару №20-092021, за умовами якого Продавець зобов`язується продати товар (товари народного вжитку), а Покупець прийняти та оплатити товар згідно комерційних інвойсів, на кожну поставку, які являються невід`ємною частиною даного Контракту. Кількість, ціна, загальна вартість та якість товару буде вказана в комерційних інвойсах, що додаються до кожної окремої партії товару.

На виконання умов вказаного Контракту, згідно інвойсу № LLT2709 вiд 27.09.2021р., пакувального листа та прайс-листа від 27.09.2021р. компанією-нерезидентом «LONG LINK TRADING LIMITED» визначено наступні асортимент, кiлькiсть та ціна партії товарiв, які продано ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ»:

- сітка для сушіння риби (3 яруси): торгова марка «STENSON»; артикул продавця SF24146-40; кількість 1000 шт.; вага брутто 607,50 кг., вага нетто 557,50 кг.; кількість пакувальних місць 50; ціна 0,81 доларів США; вартість 810,00 доларів США;

- сітка для сушіння риби (3 яруси): торгова марка «STENSON»; артикул продавця SF24146-45; кількість 1000 шт.; вага брутто 762.50 кг., вага нетто 712,50 кг.; кількість пакувальних місць 50; ціна 1,03 доларів США, вартість 1030,00 доларів США;

- сітка для сушіння риби (3 яруси); торгова марка «STENSON», артикул продавця SF24146-50-3; кількість 1000 шт.; вага брутто 805,00 кг.; вага нетто 800,00 кг.; кількість пакувальних місць 50; ціна 1,16 доларів США; вартість 1160,00 доларів США;

- сітка для сушіння риби (5 ярусів): торгова марка «STENSON, артикул продавця SF24146-45-5; кількість 1300 шт.; вага брутто 1322,75 кг.; вага нетто 1257,75 кг.; кiлькiсть пакувальних місць 65; ціна 1,40 доларів США; вартість 1820,00 доларів США;

- сітка для сушіння риби (5 ярусів): торгова марка «STENSON»; артикул продавця SF24146-50-5; кількість 1000 шт.; вага брутто 1202,50 кг.; вага нетто 1152.50 кг.; кількість пакувальних місць 50; ціна 1,67 доларів США; вартість 1670,00 доларів США;

- сітка для сушіння риби (5 ярусів): торгова марка «STENSON»; артикул продавця SF24146-50-5; кількість 1900 шт.; вага брутто 2284,75 кг.; вага нетто 2189,75 кг.; кількість пакувальних місць 95; ціна 1,67 доларів США; вартість 3173,00 доларів США;

- сітка для сушіння риби (3 яруси): торгова марка «STENSON»; артикул продавця SF23636; кількість 2000 шт.; вага брутто 910,00 кг.; вага нетто 810,00 кг.; кількість пакувальних місць 100; ціна 0,59 доларів США; вартість 1180,00 доларів США;

- сітка для сушіння риби (4 яруси): торгова марка «STENSON»; артикул правця SF23637; кількість 1000 шт.; вага брутто 705,00 кг.; вага нетто 655,00 кг.; кількість пакувальних місць 50; ціна 0,96 доларів США; вартість 960,00 доларів США;

- сітка для сушіння риби (5 ярусів): торгова марка - «STENSON»; артикул продавця SF23638; кiлькiсть 3820 шт.; вага брутто 4383,45 кг.; вага нетто 4192,45 кг.; кiлькiсть пакувальних місць 191; ціна 1,59 доларів США; вартість 6073,80 доларів США.

Загальна кiлькiсть товарів 14020 шт., кількість пакувальних місць 701, вартість 17876,80 доларів США.

29.06.2021р. компанія-перевізник «MRF INTERNATIONAL FORWARDING CO. LTD» прийняла від відправника «LONG LINK TRADING LIMITED» до перевезення контейнер №TRHUS947090, про що було складено коносамент на пред`явника NMRFB21063573B вiд 29.06.2021р., який у подальшому було надано ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ».

27.09.2021р. продавець надав підтвердження №DP-0927, яким засвідчив, що позивач є отримувачем наявних в контейнері №TRHU5947090 товарів.

З метою пропуску Товарів через митний кордон України 01.10.2021р. ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» подало до Одеської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України, попередню митну декларацію IM40EE №UA500000/2021/930423, за якою у режим митного імпорту було заявлено вищенаведені Товари з наступним описом:

«Готові сітки для сушіння риби із синтетичних матеріалів (поліестер), можна також використовувати для сушіння грибів і фруктів, в упаковці, артикул (розмір): SF24146-40 (3 яруси (40*40*68см) - 1000шт., SF24146-45 (3 яруси (40*45*68см) - 1000шт., SF24146-50-3 (3 яруси (50*50*68см) - 1000шт., SF24146-45-5 (5 ярусів (45*45*98см) 1300шт., SF24146-50- 5 (5 ярусів (50*50*98см) - 1000шт., SF24146-50-5 (5 ярусів (50*50*98см) - 1900шт., SF23636 (3 яруси (30*30*60см) - 2000шт., SF23637 (4 яруси (40*40*60см) - 1000шт., SF23638 (5 ярусів (40*50*75см) - 3820шт. Всього 14020шт. Торгівельна марка STENSON. Виробник - LONG LINK TRADING LTD. Країна походження CN».

Того ж дня до Одеської митниці було подано митну декларацію №UA500020/2021/214274, в графі 31 «Вантажні місця та опис товару» був наведений наступний опис товару №1:

« 1.Готові сітки для сушіння риби із синтетичних матеріалів (поліестер), можна також використовувати для сушіння грибів і фруктів, в упаковці, артикул (розмір): SF24146-40 (3 яруси (40*40*68см) - 1000шт., SF24146-45 (3 яруси (40*45*68см) - 1000шт., SF24146-50-3 (3 яруси (50*50*68см) - 1000шт., SF24146-45-5 (5 ярусів (45*45*98см) 1300шт., SF24146-50- 5 (5 ярусів (50*50*98см) - 1000шт., SF24146-50-5 (5 ярусів (50*50*98см) - 1900шт., SF23636 (3 яруси (30*30*60см) - 2000шт., SF23637 (4 яруси (40*40*60см) - 1000шт., SF23638 (5 ярусів (40*50*75см) - 3820шт. Всього 14020шт. Торгівельна марка STENSON. Виробник - LONG LINK TRADING LTD. Країна походження CN».

В графі 33 «Код товару» митної декларації №UA500020/2021/214274 від 01.10.2021р. визначений код товару - 5608193000 (ставка мита - 2%).

01.10.2021р. позивачем отримано електронне повідомлення Митниці про необхідність пред`явлення товарів до митного огляду, у зв`язку зі сформуванням автоматизованою системою аналізу та управління ризиками форм митного контролю за кодами ФМК 202-1 та 911-1.

05.10.2021р. посадовими особами Одеської митниці проведено огляд Товарів, за результатами якого складено акт «Про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажi та багажу» МД №UA500020/2021/214274, контейнер №TRHU5947090, у п.8.3.4 якого зазначено, що під час проведення часткового митного огляду з метою перевірки відповідності кількості та опису товарів даним, зазначеним у митній декларації встановлено, що візуально у доглянутих місцях товар відповідає відомостям, вказаним у митній декларації та товаросупровідних документах. Під час проведення митного огляду забезпечено ідентифікацію товарів шляхом здійснення цифрової фотозйомки, наявний технiчний засіб немає можливості відображати час.

Також, 05.10.2021р. митним органом було здійснено взяття проб (зразків) товарів, про що складено акт №040.

З метою уникнення збитків та подальшого випуску товарів для вільного обігу, ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ», в порядку ч.2 ст.260 МК України, подало Одеській митниці тимчасову митну декларацію IM40TH №UA500020/2021/214926 вiд 05.10.2021р., за якою, враховуючи зазначену відповідачем у актi взяття проб (зразків) товарів №040 вiд 05.10.2021р. мету взяття проб (встановлення визначальних для класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД характеристик), опис Товарів та їх фактурну вартість позивач залишив без змiн, однак застосував найбільшу ставку митних платежів (12%) з тих, під які можуть підпадати Товари.

У зв`язку з цим, застосовано код товару 63079010000, виходячи митної вартості товарів (475025,91 грн.) розраховано мито за ставкою 12% у розмiрi 57003,11 грн. та ПДВ за ставкою 20% у розмірі 106405,80 грн.

Разом з декларацією товариством надано наступні документи: пакувальний лист від 27.09.2021р.: інвойс №LLT2709 від 27.09.2021р.: коносамент NMRFB21063573B вiд 29.06.2021р.: наряд №81 від 21.09.2021р.: додаткову декларацію ІМ40ДЕ №UA500020/2021/214274 від 01.10.2021р.: контракт купівлі-продажу товару №20-092021 від 20.09.2021р.; лист (підтвердження) продавця «LONG LINK TRADING LIMITED» №DP-0927 від 27.09.2022р.; документ «Результати зважування РК-35473073 від 25.09.2021р.: доручення №27-9/2021 вiд 27.09.2021р.; лист ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» №05/10 від 05.10.2021р.

Однак, Одеською митницею 05.10.2021р. прийнято картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500020/2021/00635, якою відмовлено у митному оформленні (випуску) товарів за МД №UA500020/2021/214926 вiд 05.10.2021р.

Причиною відмови у даній картці відмови зазначено неправильний розрахунок суми фінансової гарантії, невірне заповнення граф 47 та B митної декларації. Найбільша величина вартості товарів, час імпорту яких в Україну є максимально наближеним до часу імпорту задекларованого Товару №1, на підставі наявних відомостей у митного органу, відповідно до статті 306 МК України, становить 2,93 дол. США за кг.

06.10.2021р. ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» направило на адресу Митниці лист №06-1/21 про бажання надати додаткові документи для митного оформлення товару.

09.10.2021р. від Одеської митниці надійшла вимога до позивача про надання додаткових документів, необхідних для проведення дослідження раніше відібраних проб (зразків) Товарів, а саме: сертифікат (протокол, паспорт) аналізу (якості, випробувань) від виробника товару з зазначенням складу товару; технологічну схему виробництва товару; інструкції про призначення та використання товару; митну декларацію країни відправлення.

На виконання вимоги митного орану ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» надало отримані від продавця (виробника) «LONG LINK TRADING LIMITED» лист від 19.10.2021р., а також інструкції «про призначення та використання товару» за кожним артикулом товарiв.

За запитом Одеської митниці Одеське управління експертиз та досліджень Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та дослiджень Державної митної служби України здійснило дослідження (аналіз, експертизу) зазначених зразків товару, за результатами чого було складено висновок №1420003600-0511 вiд 26.10.2021p. Згідно висновку надані на дослідження зразки є готовими виробами в закінченому вигляді, готові до використання. Вироби складаються з основов`язаного трикотажного полотна, без ворсу, натягнутого на металевий дротяний каркас з (трьох, чотирьох та п`яти) ярусів. З одного боку виріб має отвір, який закривається на застібку-блискавку. Виріб має металеве кріплення для підвішування. Трикотажне полотно виготовлено з монониток з синтетичних полімерів/співполімерів із пропіленовими та етиленовими мономерними ланками.

30.10.2021р. Одеською митницею прийнято рішення про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021, згідно якого за митною декларацією №UA500020/2021/214274 від 01.10.2021р. змінено код товару, а саме: з заявленого коду 5608193000 «1.Готові сітки для сушіння риби із синтетичних матеріалів (поліестер), можна також використовувати для сушіння грибів і фруктів, в упаковці, артикул (розмір): SF24146-40 (3 яруси (40*40*68см) - 1000шт., SF24146-45 (3 яруси (40*45*68см) - 1000шт., SF24146-50-3 (3 яруси (50*50*68см) - 1000шт., SF24146-45-5 (5 ярусів (45*45*98см) 1300шт., SF24146-50- 5 (5 ярусів (50*50*98см) - 1000шт., SF24146-50-5 (5 ярусів (50*50*98см) - 1900шт., SF23636 (3 яруси (30*30*60см) - 2000шт., SF23637 (4 яруси (40*40*60см) - 1000шт., SF23638 (5 ярусів (40*50*75см) - 3820шт. Всього 14020шт. Торгівельна марка STENSON. Виробник - LONG LINK TRADING LTD. Країна походження CN» змінено на код 6307901000 «Готовий виріб з основов`язаного трикотажного полотна, без ворсу, натягнутого на металевий дротяний каркас з трьох, чотирьох та п`яти ярусів. З одного боку виріб має отвір, який закривається на застібку-блискавку. Виріб має металеве кріплення для підвішування. Трикотажне полотно виготовлено з монониток з синтетичних полімерів/співполімерів із пропіленовими та етиленовими мономерними ланками».

17.11.2021р. Одеською митницею складено щодо директора ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» протокол про порушення митних правил №5459/50000/21 за ознаками порушення митних правил, передбаченого ст.485 МК України.

22.11.2021р. Митницею прийнято картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500020/2021/000798, якою відмовлено у прийнятті МД №UA500020/2021/214274 вiд 01.10.2021р.

Причиною відмови у даній картці відмови визначено: «Складено протокол про ПМП від 17.11.2021р. №5459/50000/21 за ознаками порушення митних правил, передбаченого ст.485 МКУ. Порушено процедуру декларування товарів, передбачену ст.257 МКУ, та не було заявлено за встановленою формою точних відомостей, необхідних для визначення коду товару, а також відомостей необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення…».

04.12.2021р. ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» подало до Одеської митниці додаткову декларацію IM40ДТ №UA500020/2021/222488 до тимчасової митної декларації IM40TH №UA500020/2021/214955 вiд 06.10.2021р., в якій, з урахуванням Карток відмови та Рішення про визначення коду товару:

- опис товарів та його фактурну вартість залишено без змiн;

- митну вартість товарів зазначено з урахуванням Картки відмови №UA500020/2021/00635 вiд 05.10.2021р. - 954434,23 грн.;

- вказано різницю (57846,06 грн.) між розміром мита (56686.05 грн.), обчисленого згiдно заявленої позивачем митної вартості товарів, та розміром мита (114532,11 грн.), обчисленого згідно вказаної відповідачем у Картці відмови №UA500020/2021/00635 вiд 05.10.2021р. найбільшої величини вартості Товарів;

- вказано різницю (107979,32 грн.) мiж розміром ПДВ (105813,95 грн.), обчисленого згідно заявленої позивачем митної вартості товарів, та розміром ПДВ (213793,27 грн.), обчисленого згідно вказаної відповідачем у Картці відмови №UA500020/2021/00635 вiд 05.10.2021р. найбільшої величини вартості товарів.

04.12.2021р. Одеською митницею прийнято картку відмови №UA500020/2021/000849, якою відмовлено у прийнятті МД №UA500020/2021/222488 вiд 04.12.2021р.

Причиною відмови у дані картці відмови визначено таке: «Відмовлено у митному оформленні згідно статей 256, 257, 264 Митного кодексу України, Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №651 від 30.05.2012р. та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.2012р. за №1372/21684, а саме: порядок заповнення гр. 47 ЕМД…».

Не погоджуючись із правомірністю прийнятих Одеською митницею рішення про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р., а також карток відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500020/2021/00635 від 05.10.2021р., №UA500020/2021/000798 від 22.11.2021р. і №UA500020/2021/000849 від 04.12.2021р. товариство оскаржило їх в судовому порядку.

Задовольняючи позов ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» в частині вимог щодо визнання протиправним та скасування рішення Митниці про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р. суд першої інстанції дійшов висновку, що враховуючи характеристики товару, який було подано до митного оформлення позивачем, код УКТЗЕД 5608193000, який визначено декларантом з урахуванням правила 3 (а) Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, є таким, що описує товар конкретніше порівняно з товарними позиціями 6307901000. А відтак, судом не встановлено підстав для класифікації досліджуваного товару за кодом УКТ ЗЕД 6307901000. За висновками суду, в оскаржуваному рішенні про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р. відсутні будь-які обґрунтування щодо допущення позивачем порушень правил класифікації, зміст спірного рішення не дає можливості встановити з огляду на які характеристики досліджуваного товару та з посиланням на які норми Одеська митниця дійшла висновку про неможливість класифікації товару за кодом УКТ ЗЕД 5608193000 та необхідність застосування коду УКТ ЗЕД 6307901000.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції в цій частині виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.257 Митного кодексу України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Відповідно до ст.67 МК України українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, девятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).

Згідно ч.1 ст.68 МК України ведення УКТ ЗЕД здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Статтею 69 МК України передбачено, що товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТЗЕД. На вимогу посадової особи органу доходів і зборів декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари.

Для цілей класифікації товарів під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.

Термін «класифікація товару» для цілей розділу ІV Митного кодексу України міститься в пункті 3 Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012р. №650, та розуміється як: визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, передбачених Законом України «Про Митний тариф України», з урахуванням Пояснень до УКТЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи на виконання ст. 68 Кодексу, до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.

Згідно п.3 розділу І Порядку №650 контроль правильності класифікації товарів - це перевірка правильності опису товару та відповідного йому коду в митній декларації вимогам Основних правил інтерпретації УКТЗЕД під час проведення процедур його митного контролю та митного оформлення.

Згідно п.1 та п.2 розділу ІІІ Порядку №650 декларант або уповноважена ним особа класифікує товари згідно з УКТЗЕД при їх декларуванні відповідно до статті 69 Кодексу. Посадові особи ПМО чи митного поста, ВМП здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час проведення митних формальностей при митному оформленні товарів. Обсяг контролю, достатнього для забезпечення додержання правил класифікації товарів при митному оформленні, визначається на основі результатів застосування системи управління ризиками.

Пунктами 5 та 6 розділу ІІІ Порядку №650 передбачено, що у разі неможливості однозначно перевірити правильність класифікації товару на підставі задекларованих відомостей відповідно до вимог статті 69 Кодексу декларант або уповноважена ним особа письмово повідомляється про необхідність надання додаткових документів чи відомостей, необхідних для підтвердження задекларованого ним коду товару згідно з УКТЗЕД.

Відповідно до положень Основних правил інтерпретації УКТЗЕД Митного тарифу України, встановленого Законом України «Про Митний тариф України» від 19 вересня 2013 року №584-VII, класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється за такими правилами:

1. Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:

2. (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;

(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.

3. У разі коли згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:

(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;

(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати;

(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.

4. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.

Пунктом 6 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД визначено, що для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

З вказаного слідує, що при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції слід виходити з більш конкретного опису товару, тобто саме характеристики товару є визначальними для класифікації товару відповідно до УКТЗЕД.

Як вже зазначалося колегією суддів, в поданій до Одеської митниці митній декларації №UA500020/2021/214274 від 01.10.2021р. заявлено наступний опис товару: « 1.Готові сітки для сушіння риби із синтетичних матеріалів (поліестер), можна також використовувати для сушіння грибів і фруктів, в упаковці, артикул (розмір): SF24146-40 (3 яруси (40*40*68см) - 1000шт., SF24146-45 (3 яруси (40*45*68см) - 1000шт., SF24146-50-3 (3 яруси (50*50*68см) - 1000шт., SF24146-45-5 (5 ярусів (45*45*98см) 1300шт., SF24146-50- 5 (5 ярусів (50*50*98см) - 1000шт., SF24146-50-5 (5 ярусів (50*50*98см) - 1900шт., SF23636 (3 яруси (30*30*60см) - 2000шт., SF23637 (4 яруси (40*40*60см) - 1000шт., SF23638 (5 ярусів (40*50*75см) - 3820шт. Всього 14020шт. Торгівельна марка STENSON. Виробник - LONG LINK TRADING LTD. Країна походження CN».

Спірним у даній справі є питання за яким код УКТЗЕД необхідно класифікувати ввезений позивачем за №UA500020/2021/214274 від 01.10.2021р. товар, зокрема, за кодом УКТЗЕД 5608193000 (як про це стверджує позивач) чи за кодом 6307901000 (як на цьому наполягає Митниця). Для вирішення вказаного питання необхідно дослідити опис товарів, які класифікуються за вказаними кодами, пояснення щодо їх класифікації та співставити такі описи та пояснення із характеристиками досліджуваного товару.

Наказом ДМС України від 14.07.2020р. №256 затверджено Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності. Вказані пояснення до УКТЗЕД є одним допоміжних робочих матеріалів, що запроваджуються в Україні з метою забезпечення однакової інтерпретації і застосування УКТЗЕД.

Так, відповідно до основних правил інтерпретації класифікації товарів та пояснень до УКТ ЗЕД, пояснення до товарних позицій 5608 визначено:

5608 - Сітки плетені із шпагату, мотузок або канатів; готові сітки рибальські та інші готові сітки з текстильних матеріалів: рибальські та інші готові сітки з текстильних матеріалів: із синтетичних або штучних текстильних матеріалів:

5608 11- готові сітки рибальські:

5608 11 20 - із шпагату, канатів, мотузок або тросів:

5608 11 20 10 - з нейлону або інших поліамідів

5608 11 20 90 - інші

5608 11 80 - інші:

5608 11 80 10 - з нейлону або інших поліамідів

5608 11 80 90 - інші

5608 19 - інші: - готові сітки: - з нейлону або інших поліамідів:

5608 1911 00 - з шпагату, канатів, мотузок або тросів

5608 19 19 00 - інші

5608 19 30 00 інші

1. Сітки плетені із шпагату, мотузок або канатів.

Ці вироби є відрізками сіток, тобто являють собою плетений матеріал з вічками, виготовленими вручну чи на машині. Вони відрізняються від сіткових виробів товарної позиції 5804 тим, що виготовлені з шпагатів, мотузок або канатів товарної позиції 5607.

2. Готові сітки рибальські та інші готові сітки з текстильних матеріалів.

На відміну від виробів, віднесених до пункту 1 вище, готові вироби цієї групи можуть бути виготовлені з ниток і вічка можуть бути одержані плетінням або інакше.

Готові сітки вважаються сітками незалежно від того, чи готові вони для використання, виготовлені безпосередньо за формою, складені з частин сіток чи ні. Наявність рукояток, кілець і вантажів, поплавців, шнурів та інших пристосувань не впливає на класифікацію виробів цієї групи.

Готові сітки цієї товарної позиції обмежуються такими сітками, які не включаються до інших більш конкретних товарних позицій УКТЗЕД. До цієї товарної позиції включаються рибальські сітки, камуфляжні сітки, театральні декораційні сітки, сітки безпеки, сітчасті господарські сумки та аналогічні сітки для перенесень (наприклад, для тенісних чи футбольних м`ячів), гамаки, сітки повітряних куль (аеростатів) або дирижаблів, захисні сітки від комах і т. д.

Вироби цієї товарної групи включаються до неї, навіть якщо вони просочені (наприклад, для запобігання від атмосферних явищ, води).

До цієї товарної позиції не включаються: (a) сітки в кусках, виготовлені машинним або ручним способом (товарні позиції 6002 - 6006); (b) сітки для волосся (товарна позиція 6505); (c) спортивні сітки (наприклад, сітки для воріт і тенісні сітки), сітки для рибальських сачків тощо (група 95).

Поясненнями до товарної позиції 6307 визначено:

6307 - Інші готові вироби, включаючи викройки одягу:

6307 10 - ганчірки для миття підлоги, посуду, витирання пилу та подібні вироби для прибирання:

6307 10 10 00 - - трикотажні

6307 10 30 00 - - з нетканих матеріалів

6307 10 90 00 - - інші

6307 20 00 00 - пояси та жилети рятувальні

6307 90 - інші:

6307 90 10 00 - - трикотажні - - інші:

6307 90 91 00 - - - з фетру або повсті- - - інші:

6307 90 92 00 - - - - серветки (простирадла) одноразового використання, виготовлені з тканин (матеріалів) товарної позиції 5603, що використовуються під час хірургічних операцій

6307 90 98 00 - - - - інші

До цієї товарної позиції включаються готові вироби з будь-якого текстильного матеріалу, не включені до інших товарних позицій розділу XI або не зазначені в іншому місці УКТЗЕД.

Зокрема, до цієї товарної позиції включаються: (1) Ганчірки та серветки для миття підлоги, посуду, витирання пилу та подібні протиральні тканини (просочені чи не просочені чистильним засобом, крім включених до товарної позиції 3401 або 3405); (2) Рятувальні жилети та пояси; (3) Викройки одягу, переважно з твердої канви; іноді вони бувають з окремих частин, зшитих разом у вигляді одягу; (4) Прапори, вимпели та знамена, включаючи усі види прапорців для прикрашування вечорів, свят або інших цілей; (5) Мішки побутові для білизни, призначеної для прання, чи взуття, панчішно-шкарпеткових виробів, маленькі пакетики-саше для хусток або кімнатних туфель, сумки для піжам або нічних сорочок і подібні вироби; (6) Чохли для одягу (переносні гардероби), крім зазначених у товарній позиції 4202; (7) Чохли для автомобілів, машин, валіз, тенісних ракеток і т. д.; (8) Плоскі захисні покриття (крім брезентових і непромокальних покриттів, які розстеляють на землю в наметі, товарної позиції 6306); (9) Текстильні фільтри для кави, мішки для заморожування і т. п.; (10) Бархатки для чищення взуття (крім зазначених у товарній позиції 3405); (11) Надувні подушки (крім спорядження для кемпінгу товарної позиції 6306); (12) Стьобані чохли для чайників; (13) Подушечки для шпильок; (14) Шнурки для черевиків, туфель, корсетів (грацій) і т. д. із забитими кінцями; шнурки з пряжі чи шнура з забитими кінцями не включаються (товарна позиція 5609); (15) Пояси, які хоч і носяться навколо талії, але не мають характерних властивостей поясів товарної позиції 6217, тобто пояси для професійного застосування (електриками, льотчиками, парашутистами і т. д.); такелажні ремені та аналогічні вироби. (Паси, що відносяться до шорно-сідельних виробів, не включаються до цієї товарної позиції - товарна позиція 4201); (16) Переносні ліжечка, колиски та аналогічні переносні вироби для дітей; Дитячі крісла типу підвісних, наприклад, до спинок автомобільних сидінь, не включаються до цієї товарної позиції (товарна позиція 9401); (17) Футляри для парасоль від дощу та сонцезахисних парасолів; (18) Опахала та віяла з текстильних листків з рамками з будь-якого матеріалу і листками, поданими окремо. Проте опахала та віяла з рамками з дорогоцінних металів відносяться до товарної позиції 7113; (19) Пакувальні матеріали, які після використання їх як обгортки для тюків, грубо чи нещільно зшиті по краях, але не утворюючі готових чи незакінчених мішків або пакетів, товарної позиції товарної позиції 6305; (20) Тканина для обгортки сиру, нарізана на прямокутники, зі зв`язаними кінцями основних ниток, щоб уникнути розпускання. (Тканини для обгортки сиру в куску, готові для нарізування за розміром і формою, але потребуючі подальшої обробки перед використанням, повинні класифікуватись як тканини у куску); (21) Оздоблювальні вироби для парасоль від дощу, сонцезахисних парасоль, палиць і т. д.; темляки та аналогічні вироби; (22) Текстильні лицьові маски, які використовують хірурги під час операцій; (23) Текстильні лицьові маски для захисту від пилу, запахів і т. д. без змінного фільтра, але складаються з декількох шарів нетканих матеріалів, як оброблених, так і не оброблених активованим вугіллям, або мають середній шар з синтетичних волокон; (24) Розетки (наприклад, які вручаються на змаганнях), крім використовуваних для одягу; (25) Куски текстильного матеріалу, вже піддані обробленню (такому, як підрублювання чи оформлення горловини), призначені для виробництва одягу, але ще повністю не закінчені, щоб бути ідентифіковані як готовий одяг або його частини; (26) Підтримувальні вироби типу перерахованих у Примітці 1 (b) до групи 90 для суглобів (наприклад, колін, щиколоток, ліктів або зап`ясть) чи м`язів (наприклад, м`язів стегна), крім включених до інших товарних позицій розділу XI; (27) Неткані вироби особливої форми, покриті з однієї сторони адгезивом, захищеним аркушем паперу або іншим матеріалом, та призначенні для приклеювання навколо нижньої частини погруддя для надання йому форми.

Крім готових виробів, перерахованих вище, ця товарна позиція включає вироби у куску, виготовлені, як описано в Примітці 7 до розділу XI, за умови, що вони не включаються до інших товарних позицій розділу XI. Наприклад, це стосується текстильних прокладок для утеплення дверей або вікон (включаючи прокладки з прошарком вати).

До цієї товарної позиції не включаються текстильні вироби, включені до товарних позицій цієї групи чи груп 56 - 62, що дають точніший опис.

Таким чином, враховуючи характеристики товару, який було подано до митного оформлення позивачем (Готові сітки для сушіння риби із синтетичних матеріалів (поліестер), можна також використовувати для сушіння грибів і фруктів, в упаковці), колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що код УКТЗЕД 5608193000, який визначено ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» з урахуванням правила 3 (а) Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, є таким, що описує товар конкретніше порівняно з товарними позиціями 6307901000.

В апеляційній скарзі Одеська митниця посилається на те, що при прийнятті рішення про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р. митним органом було враховано висновок Одеського управління експертиз та досліджень Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та дослiджень Державної митної служби України №1420003600-0511 вiд 26.10.2021p., згідно якого Товар не є сіткою, а є готовим виробом в закінченому вигляді, що складається з основов`язаного трикотажного полотна, без ворсу, натягнутого на металевий дротяний каркас.

Колегія суддів зазначає, що наявність відповідного висновку лабораторного дослідження не є беззаперечним доказом неправильного визначення декларантом коду товару згідно УКТ ЗЕД. Такий висновок оцінюється судом на рівні з іншими доказами у справі.

Дослідивши зміст висновку Одеського управління експертиз та досліджень Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Державної митної служби України №1420003600-0511 вiд 26.10.2021p. колегія суддів встановила, що в п.12 «Висновки» зазначено, що «Зразки №№1-9, за визначеними показниками, не відповідають опису товару у графі 31 МД ІМ40ДЕ №UA500020/2021/214274 від 01.10.2021р. у частині «… із синтетичних матеріалів (поліестер)…».

Водночас, у пп.11 та 12 Висновку зазначено, що «…мононитки матеріалу мають повздовжній вид гладких циліндрів правильної форми без повздовжніх синтетичні мононитки..», «..трикотажне полотно виготовлено з монониток з синтетичних полімерів/співполімерів із пропіленовими та етиленовими мономерними ланками..», «..у зв`язку з відсутність необхідних засобів вимірювальної техніки в експертних підрозділах СЛЕД Держмитслужби відсутня технічна можливість визначення кількісного хімічного складу полімерів або їх сумішей, а саме: визначення кількісного вмісту мономерних ланок пропілену та етилену..».

Стаття 90 КАС України встановлює, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Виконання завдань адміністративного судочинства залежить від встановлення адміністративним судом у справі об`єктивної істини та правильного застосування норм матеріального та процесуального права.

Таким чином, колегія суддів знаходить сумнівними висновки Одеського управління експертиз та досліджень Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та дослiджень Державної митної служби України про неправильність опису Товару, наведеного ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» у графі 31 МД ІМ40ДЕ №UA500020/2021/214274 від 01.10.2021р., у частині матеріалу його виготовлення. А відтак, висновок №1420003600-0511 вiд 26.10.2021p., на який посилається апелянт, не може бути визнано достатнім, в розумінні ст.76 КАС України, доказом правомірності спірного рішення Одеської митниці про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р.

В оскаржуваному рішенні суд першої інстанції дійшов висновку про неправомірність картки відмови №UA500020/2021/00635 від 05.10.2021р., зазначивши, що у випадку невиконання декларантом вимог до складення тимчасової митної декларації, митний орган наділяється повноваженням із відмови у прийнятті такої тимчасової декларації, а не повноваженням із відмови у митному оформленні (випуску) товарів. Враховуючи висновки суду про наявність підстав для скасування рішення про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р., суд першої інстанції зазначив, що і картка відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500020/2021/000798 від 22.11.2021р. року є протиправною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки підставою для її прийняття слугувало складення щодо директора позивача протоколу №5459/5000/21 від 17.11.2021р. за ознаками порушення митних правил, передбаченого ст.485 МК України.

Крім того, за висновками суду, спірна картка відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500020/2021/000849 від 04.12.2021р. прийнята відповідачем без зазначення підстав, що визначені статті 264 МК України.

В апеляційній скарзі Одеська митниця не наводить обґрунтування помилковості висновків суду першої інстанцій у відповідній частині. Зміст апеляційної скарги митного органу зводиться виключно до цитування підстав для прийняття карток відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500020/2021/00635 від 05.10.2021р., №UA500020/2021/000798 від 22.11.2021р. і №UA500020/2021/000849 від 04.12.2021р., зазначених безпосередньо в цих картках.

Як вже зазначалося колегією суддів, Одеською митницею 05.10.2021р. прийнято картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500020/2021/00635, якою відмовлено митному оформленні товарів за тимчасовою митною декларацією №UA500020/2021/214926 вiд 05.10.2021р. з тих підстав, що декларантом здійснено неправильний розрахунок суми фінансової гарантії, а також невірно заповнено графи 47 та B митної декларації.

Статтею 260 МК України визначено, що якщо декларант або уповноважена ним особа не володіє точними відомостями про характеристики товарів, необхідні для заповнення митної декларації у звичайному порядку, вона може подати митному органу тимчасову митну декларацію на такі товари за умови, що вона містить дані, достатні для поміщення їх у заявлений митний режим, та під зобов`язання про подання додаткової декларації у строк не більше 45 днів з дати оформлення тимчасової митної декларації.

Оформлення митним органом тимчасової митної декларації є випуском товарів у заявлений митний режим. Якщо під час митного оформлення товарів митним органом бралися проби (зразки) цих товарів для проведення їх дослідження (аналізу, експертизи), випуск таких товарів до одержання результатів відповідних досліджень (аналізу, експертиз), якщо вони не підпадають під дію встановлених законодавством України заборон та/або обмежень щодо переміщення через митний кордон України, може бути здійснений митним органом за тимчасовою митною декларацією у порядку та на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 29 Положення про митні декларації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012р. №450 визначено, що декларування партії товарів, ввезених на митну територію України, або партії товарів, що вивозяться за межі митної території України, може бути здійснено з використанням тимчасової митної декларації за бажанням декларанта або уповноваженої ним особи у разі, коли декларант не володіє точними відомостями про характеристики товарів, необхідні для заповнення митної декларації у звичайному порядку, зокрема, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару згідно з УКТЗЕД виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТЗЕД, розв`язання яких вимагає додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.

Якщо в рамках процедур митного контролю та оформлення товарів, ввезених на митну територію України, за поданою митною декларацією за формою єдиного адміністративного документа посадовою особою митного органу відбиралися проби (зразки) товарів, за бажанням декларанта або уповноваженої ним особи декларування таких товарів може бути здійснено з використанням тимчасової митної декларації. Випуск таких товарів до одержання результатів відповідних досліджень (аналізу, експертиз) здійснюється митним органом за таких умов:

товари не підпадають під дію встановлених законодавством заборон та/або обмежень щодо переміщення через митний кордон України відповідно до частини двадцять першої статті 356 Митного кодексу України;

усі митні платежі, що можуть підлягати сплаті під час поміщення товарів у митний режим, сплачені за найбільшими ставками з тих, під які може підпадати товар, відповідно до частини третьої статті 260 Митного кодексу України, без урахування податкових пільг у разі, коли результати досліджень можуть вплинути на застосування таких пільг;

якщо митним органом не визнано заявленої митної вартості товарів згідно із частиною третьою статті 54 Митного кодексу України, митному органу надається відповідно до розділу X Митного кодексу України забезпечення сплати різниці між сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною декларантом або уповноваженою ним особою, та сумою митних платежів, обчисленою виходячи з найбільшої величини вартості таких товарів, час імпорту яких в Україну збігається з часом імпорту задекларованих товарів або є максимально наближеним до нього, що визначається митним органом на підставі наявних відомостей відповідно до статті 308 Митного кодексу України.

У разі прийняття митним органом рішення про відмову у митному оформленні у зв`язку з неправильним розрахунком суми фінансової гарантії інформація про найбільшу величину вартості таких товарів, час імпорту яких в Україну збігається з часом імпорту задекларованих товарів або є максимально наближеним до нього, для розрахунку такої суми зазначається митним органом у рішенні про відмову у митному оформленні згідно із статтею 256 Митного кодексу України.

Відповідно до ч.8 ст.260 МК України митний орган не має права відмовити в прийнятті тимчасової або періодичної митної декларації, якщо виконано всі умови, встановлені цим Кодексом.

Згідно ч.9 ст. 260 МК України відмова митного органу в прийнятті тимчасової або періодичної митної декларації повинна бути вмотивованою, а про причини відмови має бути письмово повідомлено декларанта.

З вищенаведених положень вбачається, що у випадку невиконання декларантом вимог до складення тимчасової митної декларації, митний орган наділяється саме повноваженням із відмови у прийнятті такої тимчасової декларації, а не повноваженням із відмови у митному оформленні (випуску) товарів, що мало місце при прийнятті картки відмови №UA500020/2021/00635 від 05.10.2021р.

Підставою для прийняття картки відмови №UA500020/2021/000798 від 22.11.2021р. зазначено складення протоколу щодо директора ТОВ «СП ЮГРЕМСТРОЙ» про ПМП від 17.11.2021р. №5459/50000/21 за ознаками порушення митних правил, передбаченого ст.485 МКУ - порушено процедуру декларування товарів, передбачену ст.257 МКУ, не було заявлено за встановленою формою точних відомостей, необхідних для визначення коду товару, а також відомостей необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Як вбачається з матеріалів справи, фактичною підставою для прийняття даного протоколу було прийняття відповідачем рішення про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р., у зв`язку із чим митний орган дійшов висновку, що сума митних платежів по товару повинна складати 163 687,49 грн., проти заявленої до сплати у митній декларації - 106 587,20 грн.

Враховуючи висновки суду про наявність підстав для скасування рішення про визначення коду товару №КТ-UA500020-0037-2021 від 30.10.2021р., колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що картка відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500020/2021/000798 від 22.11.2021р. є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Що ж до картки відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500020/2021/000849 від 04.12.2021р., то колегія суддів зазначає, що загальне посилання і ній на порушення заповнення графи 47 МД №UA500020/2021/222488 вiд 04.12.2021р., без зазначення в чому таке порушення полягає, дає підстави стверджувати, що таке рішення суб`єкта владних повноважень є необґрунтованим, так як не дає можливості в повній та достатній мірі встановити підстави для його прийняття.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення митним органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання Митницею законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

На підставі викладеного у сукупності колегія суддів доходить висновку, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги Одеської митниці правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача та скасування рішення суду від 18.11.2022р. колегія суддів не вбачає.

Відповідно до ст.316 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Одеської митниці залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2022 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлений 14 березня 2023 року.

Головуючий суддя: О.В. Лук`янчук

Суддя: А.І. Бітов

Суддя: І.Г. Ступакова

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2023
Оприлюднено16.03.2023
Номер документу109539431
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —420/7934/22

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 14.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 10.01.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 10.01.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 03.01.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Рішення від 18.11.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні