ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2023 р.Справа № 480/3224/19Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Жигилія С.П.,
Суддів: Перцової Т.С. , Русанової В.Б. ,
за участю секретаря судового засідання Пукшин Л.Т
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Сумській області на ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 (суддя Савицька Н.В.; м. Суми; повний текст ухвали складено 13.01.2022) по справі № 480/3224/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс"
до Головного управління ДПС у Сумській області
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Шанс" (далі по тексту позивач, ТОВ «Шанс») звернулось до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Сумській області (далі по тексту відповідач, ГУДФС у Сумській області) про: визнання протиправною бездіяльності Головного управління ДФС у Сумській області, що полягає у ненаданні Державній казначейській службі України реєстру згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, подану ТОВ "Шанс", податковий номер 31337146, у сумі 1 216 474 грн.; зобов`язання Головного управління ДФС у Сумській області надати Державній казначейській службі України реєстр згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, подану ТОВ "Шанс", податковий номер 31337146, на рахунок 26006210411737, відкритий в АТ "ПРОКРЕДИТ БАНК", МФО 320984, у сумі 1 216 474 гривень.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі № 480/3224/19 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Сумській області, що полягає у ненаданні Державній казначейській службі України реєстру згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Шанс" податковий номер 31337146 у сумі 1 216 474 грн. Зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області надати Державній казначейській службі України реєстр згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Шанс" податковий номер 31337146 на рахунок НОМЕР_1 , відкритий в АТ "ПРОКРЕДИТ БАНК", МФО 320984 у сумі 1 216 474 гривень. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області судовий збір у розмірі 3 842 грн..
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 01.12.2020 заяву ТОВ "Шанс" про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення у справі №480/3224/19 задоволено, зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області протягом 30 днів, з дня набрання даною ухвалою законної сили, подати до Сумського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 15.03.2021 відмовлено у прийнятті звіту Головного управління ДПС у Сумській області про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19. Встановлено Головному управлінню ДПС у Сумській області, як територіальному органу утвореному на правах відокремленого підрозділу, строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 - тридцять днів з дня набрання ухвалою законної сили.
15.04.2021 до Сумського окружного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Сумській області надійшов звіт про виконання рішення суду у справі №480/3224/19 (а.с.80-81, том 3).
Крім того, представником ТОВ "Шанс" подано клопотання про накладення штрафу за невиконання рішення суду у справі №480/3224/19 (а.с.84-86, том 3).
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 09.07.2021 відмовлено у прийнятті звіту Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу, про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19. Встановлено Головному управлінню ДПС у Сумській області, як територіальному органу утвореному на правах відокремленого підрозділу, строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 - тридцять днів з дня набрання цією ухвалою законної сили. Зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області, як територіальний орган утворений на правах відокремленого підрозділу, подати у 30-ти денний строк з дня набрання даною ухвалою законної сили звіт про виконання судового рішення.
Також, вищевказаною ухвалою клопотання ТОВ "Шанс" про накладення на керівника Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу, штрафу за невиконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі №480/3224/19 задоволено. Накладено на ОСОБА_1 , як керівника суб`єкта владних повноважень (Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу), відповідального за виконання судового рішення, штраф за невиконання рішення суду у розмірі двадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить суму 45400 грн.. Ухвалено стягнення штрафу здійснити відповідно до ч. 3 ст. 382 КАС України шляхом стягнення половини суми штрафу, що становить 22700 грн., на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс", іншу половину у розмірі 22700 грн. стягнути на користь Державного бюджету України.
За наслідками апеляційного перегляду, постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 апеляційну скаргу ГУ ДПС у Сумській області задоволено частково. Ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 09.07.2021 по справі №480/3224/19 скасовано в частині задоволення клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс" про накладення на керівника Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу штрафу за невиконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі №480/3224/19 та накладення на Кіяшко Наталію Володимирівну, як керівника суб`єкта владних повноважень (Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу), відповідального за виконання судового рішення, штрафу за невиконання рішення суду у розмірі двадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить суму 45400 грн..
Прийнято постанову, якою клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс" про накладення на керівника Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу штрафу за невиконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі №480/3224/19 залишено без задоволення.
В іншій частині ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 09.07.2021 по справі №480/3224/19 залишено без змін.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 08.09.2021, залишеною без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021, визнано поданий Головним управлінням ДПС у Сумській області звіт від 09.08.2021 таким, що не підтверджує виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19.
У задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс" про накладення штрафу на Головне управління ДПС у Сумській області за невиконання рішення суду - відмовлено.
Встановлено Головному управлінню ДПС у Сумській області, як територіальному органу утвореному на правах відокремленого підрозділу, строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 - шістдесят днів з дня набрання цією ухвалою законної сили та зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області, як територіальний орган утворений на правах відокремленого підрозділу, подати у 60-ти денний строк з дня набрання даною ухвалою законної сили звіт про виконання судового рішення.
09.11.2021 до Сумського окружного адміністративного суду подано звіт Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу, про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі №480/3224/19.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 по справі № 480/3224/19 визнано поданий Головним управлінням ДПС у Сумській області звіт від 09.11.2021 таким, що не підтверджує виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19.
Встановлено Головному управлінню ДПС у Сумській області, як територіальному органу утвореному на правах відокремленого підрозділу, строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 - тридцять днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області, як територіальний орган утворений на правах відокремленого підрозділу, подати у 30-ти денний строк з дня набрання даною ухвалою законної сили звіт про виконання судового рішення.
Не погодившись з вказаною ухвалою суду першої інстанції, ГУ ДПС у Сумській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на його прийняття з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 по справі № 480/3224/19 повністю, прийняти та затвердити звіт про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі № 480/3224/19.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, відповідач вказує, що ГУ ДПС у Сумській області виконало рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі № 480/3224/19, вчинивши вичерпні дії в межах повноважень: направлено реєстр до ДКСУ листом від 24.12.2020 № 17332/10/18-28-05-03-10; направлено лист до ДПС України від 27.11.2020 №553718118-28-05-03-11 про сприяння останнього у виконанні рішення суду від 21.11.2020 №480/3224/19; направлено лист до ДПС України від 17.02.2021 №1004/8/18-28-20-03-11 про сприяння у виконанні рішення суду від 21.11.2020 №480/3224/19; направлено лист-роз`яснення на адресу позивача від 23.03.2021 .№3371/6/18-28-18-09-17. Вказує на неможливість виконання рішення суду у зв`язку зі зміною податкової адреси позивачем з 01.01.2022 ( позивач переведений на облік в Київську ДПІ ГУ ДПС у Харківській області), оскільки у відповідача припинився доступ до інтегрованої картки податків платника та будь-яких облікових даних в електронній системі ДПС, а тому вчиняти будь-які дії з 01.01.2022 ГУ ДПС у Сумській області не має ні технічної, ні юридичної можливості.
Позивач правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
У відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах апеляційної скарги ухвалу суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Визнаючи поданий Головним управлінням ДПС у Сумській області звіт від 09.11.2021 таким, що не підтверджує виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 та встановлюючи Головному управлінню ДПС у Сумській області, як територіальному органу, утвореному на правах відокремленого підрозділу, строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 - тридцять днів з дня набрання цією ухвалою законної сили, суд першої інстанції виходив з того, що поданий 09.11.2021 до суду звіт Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу, утвореного на правах відокремленого підрозділу, про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі №480/3224/19 є таким, що не підтверджує виконання рішення суду, у визначений судом у судовому рішенні спосіб.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційних скарг, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених статтею 308 КАС України, колегія суддів виходить з такого.
Так, відповідно до статті 129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України; судове рішення є обов`язковим до виконання; держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку; контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Конституційний Суд України зазначив, що складовою права кожного на судовий захист є обов`язковість виконання судового рішення (абзац третій пункту 2.1 мотивувальної частини Рішення від 26 червня 2013 року № 5-рп/2013). Це право охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13 грудня 2012 року № 18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення від 25 квітня 2012 року № 11-рп/2012).
Конституційний Суд України у Рішенні від 26 червня 2013 року взяв до уваги практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), який, зокрема, в пункті 43 рішення у справі «Шмалько проти України», заява № 60750/00, від 20 липня 2004 року вказав, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду.
Крім того, у Рішенні від 15 травня 2019 року № 2-р(II)/2019 Конституційний Суд України з посиланням на практику ЄСПЛ підкреслив, що визначене статтею 6 Конвенції право на суд було б ілюзорним, якби правова система держави допускала, щоб остаточне обов`язкове судове рішення не виконувалося на шкоду одній зі сторін; і саме на державу покладено позитивний обов`язок створити систему виконання судових рішень, яка була б ефективною як у теорії, так і на практиці, і гарантувала б їх виконання без неналежних затримок; ефективний доступ до суду включає право на те, щоб рішення суду було виконане без невиправданих затримок; держава та її державні органи відповідальні за повне та своєчасне виконання судових рішень, які постановлені проти них (пункт 84 рішення у справі «Валерій Фуклєв проти України» від 07 червня 2005 року, заява № 6318/03; пункт 43 рішення у справі «Шмалько проти України» від 20 липня 2004 року, заява № 60750/00; пункти 46, 51, 54 рішення у справі «Юрій Миколайович Іванов проти України» від 15 жовтня 2009 року, заява № 40450/04; пункт 64 рішення у справі «Apostol v. Georgia» від 28 листопада 2006 року, заява № 30779/04).
На підставі аналізу статей 3, 8, частин першої та другої статті 55, частин першої та другої статті 129-1 Конституції України в системному взаємозв`язку Конституційний Суд України в пункті 2.1 мотивувальної частини Рішення від 15 травня 2019 року № 2-р(II)/2019 констатував, що обов`язкове виконання судового рішення є необхідною умовою реалізації конституційного права кожного на судовий захист, тому держава не може ухилятися від виконання свого позитивного обов`язку щодо забезпечення виконання судового рішення задля реального захисту та відновлення захищених судом прав і свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави. Позитивний обов`язок держави щодо забезпечення виконання судового рішення передбачає створення належних національних організаційно-правових механізмів реалізації права на виконання судового рішення, здатних гарантувати здійснення цього права та обов`язковість судових рішень, які набрали законної сили, що неможливо без їх повного та своєчасного виконання.
Відповідно до статті 14 КАС України, судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України.
Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими та службовими особами, фізичними та юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Аналогічні положення містяться в статті 370 КАС України, відповідно до якої судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Отже, обов`язковість виконання судового рішення є важливою складовою права особи на справедливий суд, що гарантоване статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, та однією з основних засад судочинства, визначених статтею 129-1 Конституції України, статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, статтями 14, 370 КАС України.
З метою забезпечення виконання судового рішення статтею 382 КАС України передбачено дві форми судового контролю за виконанням судового рішення: 1) зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання рішення суду; 2) накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штрафу в сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Так, згідно з положеннями частини першої статті 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати в установлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф в сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (частина друга статті 382 КАС України).
Зокрема, в постанові від 3 квітня 2019 року у справі №820/4261/18 Верховний Суд встановив необхідність існування у спірних правовідносинах обставин, з якими стаття 382 Кодексу адміністративного судочинства України пов`язує наявність підстав для встановлення судового контролю за виконанням судового рішення. У зв`язку з цим, суди попередніх інстанцій при вирішенні спору мають дослідити характер правовідносин, що виникли між сторонами та звертати увагу, що підставою звернення до суду з даним позовом є невиконання судового рішення. Порушенням норм процесуального права є незастосування спеціальних правових норм, передбачених у статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України.
Верховний Суд у постанові від 31 жовтня 2018 року у справі №704/1547/17 сформулював правову позицію, що за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту можна, зокрема, встановити новий строк подання звіту. Тобто, суд вправі вжити заходів реагування судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах у формі встановлення нового строку для подачі звіту. Для підтвердження мотивації такого підходу потрібно керуватися абзацом першим підпункту 3.2 пункту 3, абзацу другого пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 30 червня 2009 року №16-рп/2009, де зазначено, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини, а виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової.
Так, як вбачається з матеріалів справи, предметом розгляду справи №480/3224/19 було порушення прав позивача протиправними діями Головного управління ДПС у Сумській області щодо ненадання Державній казначейській службі України реєстру згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, поданої ТОВ "Шанс", податковий номер 31337146, у сумі 1 216 474 грн., яке захищене судом, зокрема, шляхом зобов`язання Головного управління ДПС у Сумській області надати Державній казначейській службі України реєстр згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Шанс", податковий номер 31337146, на рахунок 2600621041173, відкритий в АТ "ПРОКРЕДИТ БАНК", МФО 320984 у сумі 1 216 474 грн..
У той же час, під час розгляду питання прийняття звіту про виконання рішення суду у справі №480/3224/19 встановлено, що станом на 11.01.2022 відповідачем реєстр Державній казначейській службі України згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, поданої ТОВ "Шанс", податковий номер 31337146, на рахунок 2600621041173, відкритий в АТ "ПРОКРЕДИТ БАНК", МФО 320984, у сумі 1 216 474 грн. не сформовано і не подано.
У поданому звіті Головне управління ДПС у Сумській області зазначає, що на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 відповідачем направлено до Державної казначейської служби України лист від 24.12.2020 №17332/10/18-28-05-03-10. Разом з тим, згідно з листом-відповіддю, ДКСУ зазначено, що перерахування коштів з рахунку СЕА ПДВ до бюджету або на поточний рахунок платника за його заявою здійснюється Казначейством в автоматичному режимі на підставі реєстру Державної податкової служби України.
Таким чином, представник відповідача вважає, що Головним управлінням ДПС у Сумській області вчинені всі можливі дії для виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі № 480/3224/19 в межах, у спосіб і в порядку, визначеному резолютивною частиною рішення.
Однак, колегія суддів зауважує, що предметом розгляду справи №480/3224/19 було порушення прав позивача протиправними діями Головного управління ДПС у Сумській області щодо ненадання Державній казначейській службі України реєстру згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року подану ТОВ "Шанс", податковий номер 31337146, у сумі 1 216 474 грн. і судовим рішенням від 21.11.2019, залишеним без змін судом апеляційної інстанції, у даній справі зобов`язано саме Головне управління ДПС у Сумській області подати вказаний реєстр.
При цьому, колегія суддів наголошує, що листи, направлені відповідачем до ДПС України та ДКС України, не є реєстром у розумінні положень Податкового кодексу України і вважати направлення таких листів виконанням рішення не можливо.
Не заслуговують на увагу також і твердження відповідача про те, що суд вимагає виконати рішення суду у неіснуючий спосіб, яке, відповідно, не можна виконати і технічно через те, що у програмному забезпеченні такого способу не передбачено.
Судовим розглядом також встановлено, що згідно з заявою про повернення суми коштів на рахунку у СЕА ПДВ (додаток 4) до декларації з ПДВ за червень 2019, яка була подана ТОВ "Шанс" відповідачу у паперовому вигляді, в таблиці 3 заяви було відображено словами та цифрами суму коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, яка підлягає перерахуванню на рахунок у банку - 1 216 474 грн. (а.с.94, том 3), а в електронному кабінеті Товариства відображена зазначена заява (додаток 4), в якій в таблиці 3 відсутня інформація (словами та цифрами) про суму коштів, яка підлягає перерахуванню на рахунок Товариства у банку (а.с.95, том 3).
Так, про відсутність інформації в додатку 4, зокрема, щодо невідображення словами та цифрами суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, яка підлягає перерахуванню на рахунок у банку - 1 216 474 грн., ДПС України вказувала у листі від 18.02.2021, направленому на адресу ГУ ДПС у Сумській області (а.с.235, том 2). При цьому, ДПС України зауважила, що ГУ ДПС у Сумській області своєчасно не надано платнику податків (ТОВ "Шанс") роз`яснення щодо правильності заповнення додатків до декларації ПДВ і вказала на необхідність провести зустріч з платником стосовно врегулювання питання щодо повернення коштів.
У той же час, колегія суддів зауважує, що станом на 11.01.2022 відповідачем не надано будь-яких доказів вжиття заходів, спрямованих на виконання вказівок ДПС України у вищевказаному листі.
Колегія суддів також наголошує, що під час розгляду заяви відповідачем до суду не було надано доказів об`єктивної неможливості подати реєстр згідно з заявою позивача про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Посилання представника відповідача на те, що платник податків ТОВ "Шанс", у зв`язку із зміною податкової адреси, з 01.01.2022 переведений на облік в Київську ДПІ ГУ ДПС у Харківській області, як на неможливість виконання судового рішення від 21.11.2019 у справі №480/3224/19, колегія суддів вважає необґрунтованими з урахуванням тривалості невиконання судового рішення у даній справі.
З урахуванням обставин справи, колегія суддів приходить до висновку, що поданий відповідачем звіт не підтверджує виконання рішення суду у повному обсязі, а тому обґрунтованим є встановлення судом нового строку для подачі звіту.
Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Суд, у цій справі, також враховує положення Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (п. 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Враховуючи вищезазначені положення, дослідивши фактичні обставини та питання права, що лежать в основі спору по даній справі, колегія суддів прийшла до висновку про відсутність необхідності надання відповіді на інші аргументи сторін, оскільки судом були досліджені усі основні питання, які є важливими для прийняття даного судового рішення.
Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до п. 2 ч. 1ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно ч. 1ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Сумській області залишити без задоволення.
Ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 по справі № 480/3224/19 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню.
Головуючий суддя (підпис)С.П. ЖигилійСудді(підпис) (підпис) Т.С. Перцова В.Б. Русанова Повний текст постанови складено 15.03.2023 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2023 |
Оприлюднено | 17.03.2023 |
Номер документу | 109570260 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Жигилій С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні