Постанова
від 07.03.2023 по справі 480/3224/19
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2023 р.Справа № 480/3224/19Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Жигилія С.П.,

Суддів: Перцової Т.С. , Русанової В.Б. ,

за участю секретаря судового засідання Пукшин Л.Т

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Сумській області на ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 (суддя Савицька Н.В.; м. Суми; повний текст ухвали складено 13.01.2022) по справі № 480/3224/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс"

до Головного управління ДПС у Сумській області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Шанс" (далі по тексту позивач, ТОВ «Шанс») звернулось до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Сумській області (далі по тексту відповідач, ГУДФС у Сумській області) про: визнання протиправною бездіяльності Головного управління ДФС у Сумській області, що полягає у ненаданні Державній казначейській службі України реєстру згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, подану ТОВ "Шанс", податковий номер 31337146, у сумі 1 216 474 грн.; зобов`язання Головного управління ДФС у Сумській області надати Державній казначейській службі України реєстр згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, подану ТОВ "Шанс", податковий номер 31337146, на рахунок 26006210411737, відкритий в АТ "ПРОКРЕДИТ БАНК", МФО 320984, у сумі 1 216 474 гривень.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі № 480/3224/19 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Сумській області, що полягає у ненаданні Державній казначейській службі України реєстру згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Шанс" податковий номер 31337146 у сумі 1 216 474 грн. Зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області надати Державній казначейській службі України реєстр згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Шанс" податковий номер 31337146 на рахунок НОМЕР_1 , відкритий в АТ "ПРОКРЕДИТ БАНК", МФО 320984 у сумі 1 216 474 гривень. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області судовий збір у розмірі 3 842 грн..

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 01.12.2020 заяву ТОВ "Шанс" про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення у справі №480/3224/19 задоволено, зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області протягом 30 днів, з дня набрання даною ухвалою законної сили, подати до Сумського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 15.03.2021 відмовлено у прийнятті звіту Головного управління ДПС у Сумській області про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19. Встановлено Головному управлінню ДПС у Сумській області, як територіальному органу утвореному на правах відокремленого підрозділу, строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 - тридцять днів з дня набрання ухвалою законної сили.

15.04.2021 до Сумського окружного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Сумській області надійшов звіт про виконання рішення суду у справі №480/3224/19 (а.с.80-81, том 3).

Крім того, представником ТОВ "Шанс" подано клопотання про накладення штрафу за невиконання рішення суду у справі №480/3224/19 (а.с.84-86, том 3).

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 09.07.2021 відмовлено у прийнятті звіту Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу, про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19. Встановлено Головному управлінню ДПС у Сумській області, як територіальному органу утвореному на правах відокремленого підрозділу, строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 - тридцять днів з дня набрання цією ухвалою законної сили. Зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області, як територіальний орган утворений на правах відокремленого підрозділу, подати у 30-ти денний строк з дня набрання даною ухвалою законної сили звіт про виконання судового рішення.

Також, вищевказаною ухвалою клопотання ТОВ "Шанс" про накладення на керівника Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу, штрафу за невиконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі №480/3224/19 задоволено. Накладено на ОСОБА_1 , як керівника суб`єкта владних повноважень (Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу), відповідального за виконання судового рішення, штраф за невиконання рішення суду у розмірі двадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить суму 45400 грн.. Ухвалено стягнення штрафу здійснити відповідно до ч. 3 ст. 382 КАС України шляхом стягнення половини суми штрафу, що становить 22700 грн., на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс", іншу половину у розмірі 22700 грн. стягнути на користь Державного бюджету України.

За наслідками апеляційного перегляду, постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 апеляційну скаргу ГУ ДПС у Сумській області задоволено частково. Ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 09.07.2021 по справі №480/3224/19 скасовано в частині задоволення клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс" про накладення на керівника Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу штрафу за невиконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі №480/3224/19 та накладення на Кіяшко Наталію Володимирівну, як керівника суб`єкта владних повноважень (Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу), відповідального за виконання судового рішення, штрафу за невиконання рішення суду у розмірі двадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить суму 45400 грн..

Прийнято постанову, якою клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс" про накладення на керівника Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу штрафу за невиконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі №480/3224/19 залишено без задоволення.

В іншій частині ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 09.07.2021 по справі №480/3224/19 залишено без змін.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 08.09.2021, залишеною без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021, визнано поданий Головним управлінням ДПС у Сумській області звіт від 09.08.2021 таким, що не підтверджує виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19.

У задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Шанс" про накладення штрафу на Головне управління ДПС у Сумській області за невиконання рішення суду - відмовлено.

Встановлено Головному управлінню ДПС у Сумській області, як територіальному органу утвореному на правах відокремленого підрозділу, строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 - шістдесят днів з дня набрання цією ухвалою законної сили та зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області, як територіальний орган утворений на правах відокремленого підрозділу, подати у 60-ти денний строк з дня набрання даною ухвалою законної сили звіт про виконання судового рішення.

09.11.2021 до Сумського окружного адміністративного суду подано звіт Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу утвореного на правах відокремленого підрозділу, про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі №480/3224/19.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 по справі № 480/3224/19 визнано поданий Головним управлінням ДПС у Сумській області звіт від 09.11.2021 таким, що не підтверджує виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19.

Встановлено Головному управлінню ДПС у Сумській області, як територіальному органу утвореному на правах відокремленого підрозділу, строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 - тридцять днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.

Зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області, як територіальний орган утворений на правах відокремленого підрозділу, подати у 30-ти денний строк з дня набрання даною ухвалою законної сили звіт про виконання судового рішення.

Не погодившись з вказаною ухвалою суду першої інстанції, ГУ ДПС у Сумській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на його прийняття з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 по справі № 480/3224/19 повністю, прийняти та затвердити звіт про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі № 480/3224/19.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, відповідач вказує, що ГУ ДПС у Сумській області виконало рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі № 480/3224/19, вчинивши вичерпні дії в межах повноважень: направлено реєстр до ДКСУ листом від 24.12.2020 № 17332/10/18-28-05-03-10; направлено лист до ДПС України від 27.11.2020 №553718118-28-05-03-11 про сприяння останнього у виконанні рішення суду від 21.11.2020 №480/3224/19; направлено лист до ДПС України від 17.02.2021 №1004/8/18-28-20-03-11 про сприяння у виконанні рішення суду від 21.11.2020 №480/3224/19; направлено лист-роз`яснення на адресу позивача від 23.03.2021 .№3371/6/18-28-18-09-17. Вказує на неможливість виконання рішення суду у зв`язку зі зміною податкової адреси позивачем з 01.01.2022 ( позивач переведений на облік в Київську ДПІ ГУ ДПС у Харківській області), оскільки у відповідача припинився доступ до інтегрованої картки податків платника та будь-яких облікових даних в електронній системі ДПС, а тому вчиняти будь-які дії з 01.01.2022 ГУ ДПС у Сумській області не має ні технічної, ні юридичної можливості.

Позивач правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.

У відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах апеляційної скарги ухвалу суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Визнаючи поданий Головним управлінням ДПС у Сумській області звіт від 09.11.2021 таким, що не підтверджує виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 та встановлюючи Головному управлінню ДПС у Сумській області, як територіальному органу, утвореному на правах відокремленого підрозділу, строк для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 - тридцять днів з дня набрання цією ухвалою законної сили, суд першої інстанції виходив з того, що поданий 09.11.2021 до суду звіт Головного управління ДПС у Сумській області, як територіального органу, утвореного на правах відокремленого підрозділу, про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 по справі №480/3224/19 є таким, що не підтверджує виконання рішення суду, у визначений судом у судовому рішенні спосіб.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційних скарг, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених статтею 308 КАС України, колегія суддів виходить з такого.

Так, відповідно до статті 129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України; судове рішення є обов`язковим до виконання; держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку; контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Конституційний Суд України зазначив, що складовою права кожного на судовий захист є обов`язковість виконання судового рішення (абзац третій пункту 2.1 мотивувальної частини Рішення від 26 червня 2013 року № 5-рп/2013). Це право охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13 грудня 2012 року № 18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення від 25 квітня 2012 року № 11-рп/2012).

Конституційний Суд України у Рішенні від 26 червня 2013 року взяв до уваги практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), який, зокрема, в пункті 43 рішення у справі «Шмалько проти України», заява № 60750/00, від 20 липня 2004 року вказав, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду.

Крім того, у Рішенні від 15 травня 2019 року № 2-р(II)/2019 Конституційний Суд України з посиланням на практику ЄСПЛ підкреслив, що визначене статтею 6 Конвенції право на суд було б ілюзорним, якби правова система держави допускала, щоб остаточне обов`язкове судове рішення не виконувалося на шкоду одній зі сторін; і саме на державу покладено позитивний обов`язок створити систему виконання судових рішень, яка була б ефективною як у теорії, так і на практиці, і гарантувала б їх виконання без неналежних затримок; ефективний доступ до суду включає право на те, щоб рішення суду було виконане без невиправданих затримок; держава та її державні органи відповідальні за повне та своєчасне виконання судових рішень, які постановлені проти них (пункт 84 рішення у справі «Валерій Фуклєв проти України» від 07 червня 2005 року, заява № 6318/03; пункт 43 рішення у справі «Шмалько проти України» від 20 липня 2004 року, заява № 60750/00; пункти 46, 51, 54 рішення у справі «Юрій Миколайович Іванов проти України» від 15 жовтня 2009 року, заява № 40450/04; пункт 64 рішення у справі «Apostol v. Georgia» від 28 листопада 2006 року, заява № 30779/04).

На підставі аналізу статей 3, 8, частин першої та другої статті 55, частин першої та другої статті 129-1 Конституції України в системному взаємозв`язку Конституційний Суд України в пункті 2.1 мотивувальної частини Рішення від 15 травня 2019 року № 2-р(II)/2019 констатував, що обов`язкове виконання судового рішення є необхідною умовою реалізації конституційного права кожного на судовий захист, тому держава не може ухилятися від виконання свого позитивного обов`язку щодо забезпечення виконання судового рішення задля реального захисту та відновлення захищених судом прав і свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави. Позитивний обов`язок держави щодо забезпечення виконання судового рішення передбачає створення належних національних організаційно-правових механізмів реалізації права на виконання судового рішення, здатних гарантувати здійснення цього права та обов`язковість судових рішень, які набрали законної сили, що неможливо без їх повного та своєчасного виконання.

Відповідно до статті 14 КАС України, судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України.

Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими та службовими особами, фізичними та юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Аналогічні положення містяться в статті 370 КАС України, відповідно до якої судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Отже, обов`язковість виконання судового рішення є важливою складовою права особи на справедливий суд, що гарантоване статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, та однією з основних засад судочинства, визначених статтею 129-1 Конституції України, статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, статтями 14, 370 КАС України.

З метою забезпечення виконання судового рішення статтею 382 КАС України передбачено дві форми судового контролю за виконанням судового рішення: 1) зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання рішення суду; 2) накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штрафу в сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Так, згідно з положеннями частини першої статті 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати в установлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф в сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (частина друга статті 382 КАС України).

Зокрема, в постанові від 3 квітня 2019 року у справі №820/4261/18 Верховний Суд встановив необхідність існування у спірних правовідносинах обставин, з якими стаття 382 Кодексу адміністративного судочинства України пов`язує наявність підстав для встановлення судового контролю за виконанням судового рішення. У зв`язку з цим, суди попередніх інстанцій при вирішенні спору мають дослідити характер правовідносин, що виникли між сторонами та звертати увагу, що підставою звернення до суду з даним позовом є невиконання судового рішення. Порушенням норм процесуального права є незастосування спеціальних правових норм, передбачених у статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України.

Верховний Суд у постанові від 31 жовтня 2018 року у справі №704/1547/17 сформулював правову позицію, що за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту можна, зокрема, встановити новий строк подання звіту. Тобто, суд вправі вжити заходів реагування судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах у формі встановлення нового строку для подачі звіту. Для підтвердження мотивації такого підходу потрібно керуватися абзацом першим підпункту 3.2 пункту 3, абзацу другого пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 30 червня 2009 року №16-рп/2009, де зазначено, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини, а виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової.

Так, як вбачається з матеріалів справи, предметом розгляду справи №480/3224/19 було порушення прав позивача протиправними діями Головного управління ДПС у Сумській області щодо ненадання Державній казначейській службі України реєстру згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, поданої ТОВ "Шанс", податковий номер 31337146, у сумі 1 216 474 грн., яке захищене судом, зокрема, шляхом зобов`язання Головного управління ДПС у Сумській області надати Державній казначейській службі України реєстр згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Шанс", податковий номер 31337146, на рахунок 2600621041173, відкритий в АТ "ПРОКРЕДИТ БАНК", МФО 320984 у сумі 1 216 474 грн..

У той же час, під час розгляду питання прийняття звіту про виконання рішення суду у справі №480/3224/19 встановлено, що станом на 11.01.2022 відповідачем реєстр Державній казначейській службі України згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року, поданої ТОВ "Шанс", податковий номер 31337146, на рахунок 2600621041173, відкритий в АТ "ПРОКРЕДИТ БАНК", МФО 320984, у сумі 1 216 474 грн. не сформовано і не подано.

У поданому звіті Головне управління ДПС у Сумській області зазначає, що на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі №480/3224/19 відповідачем направлено до Державної казначейської служби України лист від 24.12.2020 №17332/10/18-28-05-03-10. Разом з тим, згідно з листом-відповіддю, ДКСУ зазначено, що перерахування коштів з рахунку СЕА ПДВ до бюджету або на поточний рахунок платника за його заявою здійснюється Казначейством в автоматичному режимі на підставі реєстру Державної податкової служби України.

Таким чином, представник відповідача вважає, що Головним управлінням ДПС у Сумській області вчинені всі можливі дії для виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 у справі № 480/3224/19 в межах, у спосіб і в порядку, визначеному резолютивною частиною рішення.

Однак, колегія суддів зауважує, що предметом розгляду справи №480/3224/19 було порушення прав позивача протиправними діями Головного управління ДПС у Сумській області щодо ненадання Державній казначейській службі України реєстру згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (додаток 4) до декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року подану ТОВ "Шанс", податковий номер 31337146, у сумі 1 216 474 грн. і судовим рішенням від 21.11.2019, залишеним без змін судом апеляційної інстанції, у даній справі зобов`язано саме Головне управління ДПС у Сумській області подати вказаний реєстр.

При цьому, колегія суддів наголошує, що листи, направлені відповідачем до ДПС України та ДКС України, не є реєстром у розумінні положень Податкового кодексу України і вважати направлення таких листів виконанням рішення не можливо.

Не заслуговують на увагу також і твердження відповідача про те, що суд вимагає виконати рішення суду у неіснуючий спосіб, яке, відповідно, не можна виконати і технічно через те, що у програмному забезпеченні такого способу не передбачено.

Судовим розглядом також встановлено, що згідно з заявою про повернення суми коштів на рахунку у СЕА ПДВ (додаток 4) до декларації з ПДВ за червень 2019, яка була подана ТОВ "Шанс" відповідачу у паперовому вигляді, в таблиці 3 заяви було відображено словами та цифрами суму коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, яка підлягає перерахуванню на рахунок у банку - 1 216 474 грн. (а.с.94, том 3), а в електронному кабінеті Товариства відображена зазначена заява (додаток 4), в якій в таблиці 3 відсутня інформація (словами та цифрами) про суму коштів, яка підлягає перерахуванню на рахунок Товариства у банку (а.с.95, том 3).

Так, про відсутність інформації в додатку 4, зокрема, щодо невідображення словами та цифрами суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, яка підлягає перерахуванню на рахунок у банку - 1 216 474 грн., ДПС України вказувала у листі від 18.02.2021, направленому на адресу ГУ ДПС у Сумській області (а.с.235, том 2). При цьому, ДПС України зауважила, що ГУ ДПС у Сумській області своєчасно не надано платнику податків (ТОВ "Шанс") роз`яснення щодо правильності заповнення додатків до декларації ПДВ і вказала на необхідність провести зустріч з платником стосовно врегулювання питання щодо повернення коштів.

У той же час, колегія суддів зауважує, що станом на 11.01.2022 відповідачем не надано будь-яких доказів вжиття заходів, спрямованих на виконання вказівок ДПС України у вищевказаному листі.

Колегія суддів також наголошує, що під час розгляду заяви відповідачем до суду не було надано доказів об`єктивної неможливості подати реєстр згідно з заявою позивача про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Посилання представника відповідача на те, що платник податків ТОВ "Шанс", у зв`язку із зміною податкової адреси, з 01.01.2022 переведений на облік в Київську ДПІ ГУ ДПС у Харківській області, як на неможливість виконання судового рішення від 21.11.2019 у справі №480/3224/19, колегія суддів вважає необґрунтованими з урахуванням тривалості невиконання судового рішення у даній справі.

З урахуванням обставин справи, колегія суддів приходить до висновку, що поданий відповідачем звіт не підтверджує виконання рішення суду у повному обсязі, а тому обґрунтованим є встановлення судом нового строку для подачі звіту.

Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Суд, у цій справі, також враховує положення Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (п. 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Враховуючи вищезазначені положення, дослідивши фактичні обставини та питання права, що лежать в основі спору по даній справі, колегія суддів прийшла до висновку про відсутність необхідності надання відповіді на інші аргументи сторін, оскільки судом були досліджені усі основні питання, які є важливими для прийняття даного судового рішення.

Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п. 2 ч. 1ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно ч. 1ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Сумській області залишити без задоволення.

Ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 по справі № 480/3224/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню.

Головуючий суддя (підпис)С.П. ЖигилійСудді(підпис) (підпис) Т.С. Перцова В.Б. Русанова Повний текст постанови складено 15.03.2023 року

Дата ухвалення рішення07.03.2023
Оприлюднено17.03.2023
Номер документу109570260
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/3224/19

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 07.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Постанова від 07.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 09.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 03.02.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні