Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
з питань зупинення провадження та відкладення провадження
16 березня 2023 року Справа №200/4515/20-а
суддя Донецького окружного адміністративного суду Голубова Л.Б., розглянувши в порядку письмового провадження матеріали адміністративної справи за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Родинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Покровської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування,-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулось до суду з позовом до Родинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Покровської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації об`єкту.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 15 листопада 2021 року прийнято до провадження адміністративну справу №200/4515/20-а. Розгляд справи прийнято проводити в порядку спрощеного позовного провадження. Призначено судове засідання на 07 грудня 2021 року о 10:30 год.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 07 грудня 2021 року зупинено провадження в адміністративній справі для надання часу для примирення сторін. Призначено наступне судове засідання на 01 квітня 2022 року о 10:30 год.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12 серпня 2022 року зупинено провадження в адміністративній справі для надання часу для примирення сторін. Призначено наступне судове засідання на 01 грудня 2022 року.
Указом Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022, затвердженого Законом України «Про продовження дії воєнного стану в Україні» від 16 листопада 2022 року №2738-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 5 год 30 хв 21 листопада 2022 року строком на 90 діб, який станом на 01 грудня 2022 року тривав та триває дотепер, розгляд справи відкладено на 16 березня 2023 року.
21 грудня 2022 року на адресу суду від Родинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Покровської міської ради Донецької області надійшло клопотання про зупинення провадження у справі до закінчення воєнного стану. В клопотанні також зазначено про зупинення провадження у справі для надання часу для можливого примирення сторін.
Дослідивши матеріали справи та клопотання Родинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Покровської міської ради Донецької області, суд зазначає наступне.
Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб, визначені нормами Закону України «Про правовий режим воєнного стану» №389-VIII від 12.05.2015.
Відповідно до приписів ст.236 КАС України визначені обов`язкові та факультативні підстави для зупинення провадження у справі, які дійсно перешкоджають розгляду справи та мають об`єктивний характер.
Згідно п.5 ч.1 ст.236 КАС України суд зупиняє провадження у справі в разі перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції, - до припинення перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.
Конструкція п.5 ч.1 ст.236 КАС України дає підстави для висновку, що визначена ним підстава зупинення провадження пов`язана не із самою обставиною введення воєнного стану, а із фактом перебування сторони у справі у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан.
При цьому, вказана вище норма має тимчасовий характер, тобто обмежується строком перебування сторони у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан. За такої умови підстава для зупинення провадження у справі вичерпується тоді, коли участь сторони у складі Збройних Сил України припиняється. Учасник справи може припинити участь у складі Збройних Сил України ще до припинення воєнного стану, якщо така можливість передбачена законодавством.
Відповідно до приписів ст.3 Закону України «Про Збройні Сили України», за змістом якої військові частини та органи військового управління (якими у цьому випадку є відповідач) є складовими елементами Збройних Сил України, такі суб`єкти перебувають у їх структурі на постійній основі, що не обумовлено часовими межами або певними подіями, як наприклад завершення воєнного стану.
Зупинення провадження у справі за клопотанням військової частини (чи іншого військового формування) на підставі п.5 ч.1 ст.236 КАС України фактично означає зупинення провадження до закінчення військового стану, про що власне і просить відповідач у даній справі із покликанням на указану норму.
Однак, зупинення провадження в адміністративній справі до закінчення воєнного стану не відповідає як завданню адміністративного судочинства, так і змісту та меті п.5 ч.1 ст.236 КАС України, а також суперечить ч.2 ст.64 Конституції України, відповідно до якої право на судовий захист не може бути обмежене навіть в умовах воєнного або надзвичайного стану.
Згідно ст.26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України.
Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.
У разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місцезнаходження судів.
З аналізу ст.26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» слідує, що здійснення судами правосуддя на час введення воєнного стану не зупиняється.
Наведене правове регулювання дозволяє дійти висновку, що норма п.5 ч.1 ст.236 КАС України може бути застосована судами при вирішенні питання про зупинення провадження у справі лише у разі перебування фізичної особи, яка є стороною чи третьою особою, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції, до припинення перебування такої фізичної особи у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.
При цьому на юридичних осіб та суб`єктів владних повноважень, в тому числі на органи військового управління, з`єднання, військові частини, вищі військові навчальні заклади, військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти, установи та організації, які входять до організаційної структури Збройних Сил України, норма п.5 ч.1 ст.236 КАС України не поширюється.
Аналогічну позицію викладено в постанові Верховного Суду від 27.02.2023 у справі №380/7845/21.
Згідно ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Суд зазначає, що у своєму клопотанні заявник не навів будь-яких інших переконливих та вагомих обставин, що зумовлюють неможливість розгляду справи через введення воєнного стану.
Щодо зупинення провадження у справі у зв`язку з наданням часу для примирення, суд зазначає наступне.
Положеннями ст. 190 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що сторони можуть повністю або частково врегулювати спір на підставі взаємних поступок. Примирення сторін може стосуватися лише прав та обов`язків сторін. Сторони можуть примиритися на умовах, які виходять за межі предмета спору, якщо такі умови примирення не порушують прав чи охоронюваних законом інтересів третіх осіб. Умови примирення не можуть суперечити закону або виходити за межі компетенції суб`єкта владних повноважень.
За клопотанням сторін суд зупиняє провадження у справі на час, необхідний їм для примирення.
Відповідно до п.4 ч.1 ст.236 Кодексу адміністративного судочинства України суд зупиняє провадження у справі в разі звернення обох сторін з клопотанням про надання їм часу для примирення до закінчення строку, про який сторони заявили у клопотанні.
Аналізуючи зазначені норми Кодексу адміністративного судочинства України, суд може зупинити провадження у справі на підставі п.4 ч.1 ст.236 Кодексу адміністративного судочинства України тільки за наявності клопотання про зупинення провадження у справі для надання часу для примирення від обох сторін у справі.
Разом з тим, в матеріалах справи наявне клопотання про зупинення провадження у справі тільки від Родинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Покровської міської ради Донецької області. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області клопотання про зупинення провадження у справі для примирення сторін суду не надіслало, тому підстави для зупинення провадження у справі згідно п.4 ч.1 ст.236 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.
З огляду на наведене суд не знаходить підстав для зупинення провадження у справі, та дійшов висновку про відмову у задоволенні заявленого відповідачем клопотання.
13 березня 2023 року на адресу суду від Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Клопотання обґрунтоване тим, що представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області перебуває у відрядженні в м. Київ до 08.04.2023 в зв`язку з чим не має змоги взяти участь в проведенні судового засідання.
Дослідивши матеріали справи та клопотання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, суд вважає, що воно не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
По-перше, явка сторін в судове засідання не визнана судом обов`язковою.
По-друге, позивачем в заяві про відкладення розгляду справи не зазначено про будь-які обставини та докази, наявність і необхідність надання яких до суду будуть надані позивачем та які можуть вплинути на повноту та об`єктивність встановлення судом обставин у справі.
По-третє, в матеріалах справи наявні всі необхідні документи та докази для розгляду справи, у тому числі відзив на позовну заяву.
Враховуючи зазначені обставини, суд відмовляє позивачу у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи.
Також, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до положень п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення. Більше того, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема «Іззетов проти України», «Пискал проти України», «Майстер проти України», «Субот проти України», «Крюков проти України», «Крат проти України», «Сокор проти України», «Кобченко проти України», «Шульга проти України», «Лагун проти України», «Буряк проти України», «ТОВ «ФПК «ГРОСС» проти України», «Гержик проти України» суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Виходячи з вищевикладеного, суд вважає можливим розглянути справу за наявними матеріалами у справі.
Керуючись статтями 205, 223, 229, 236, 243, 248, 256, 258, 294, 295 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
УХВАЛИВ:
У задоволенні клопотання Родинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Покровської міської ради Донецької області про зупинення провадження у справі - відмовити.
У задоволенні клопотання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області про відкладення розгляду справи - відмовити.
Повний текст ухвали складено та підписано 16 березня 2023 року.
Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя Л.Б. Голубова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2023 |
Оприлюднено | 20.03.2023 |
Номер документу | 109595104 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голубова Л.Б.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні