Постанова
від 16.03.2023 по справі 821/1288/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 березня 2023 року

м. Київ

справа №821/1288/17

адміністративне провадження №К/9901/4837/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Кравчук В.М., Єзеров А.А.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 13.12.2017 ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 )

у справі за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити дії,

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправною відмову відповідача, оформлену листом від 07.08.2017 №Д-9296/0-2952/6-17, у наданні йому дозволу на розробку проекту землеустрою на земельну ділянку, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області;

- зобов`язати відповідача прийняти наказ про надання члену Фермерського господарства «Дніпровські лани» ОСОБА_4 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю), із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні ФГ «Дніпровські лани» для ведення фермерського господарства, згідно договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017), (кадастровий номер 6523580500:05:001:0031), за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 05.05.2017 між ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (Орендодавець), в особі уповноваженого представника - Галицького І.О. - начальника Міськрайонного управління у Каховському районі та м. Новій Каховці ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, що діє на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 31.03.2017 №123/0/7-17 «Про проведення земельних торгів у формі аукціону» та Положення про Міськрайонне управління у Каховському районі та м. Новій Каховці ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, та переможцем земельних торгів за лотом №191 (14569), визначений на підставі протоколу земельних торгів від 04.05.2017 №115/05/17, та ОСОБА_5 (Орендар) було укладено договір оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017).

Відповідно до умов вказаного вище договору оренди від 05.05.2017, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (Орендодавець) надає, а ОСОБА_5 (Орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області. Земельна ділянка, яка передається в оренду, виділяється із земель сільськогосподарського призначення державної власності, вид - пасовища. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 298545,71 грн. і підлягає щорічній індексації.

Згідно копії виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, виконавчим комітетом Каховської міської ради 18.05.2017 (номер запису: 1 500 102 0000 001847) зареєстровано Фермерське господарство «Дніпровські лани» (код ЄДР 41342849). Відповідно до копії статуту ФГ «Дніпровські лани» статутний фонд складає 50000 грн., вищий орган управління юридичної особи - загальні збори членів фермерського господарства.

Членами ФГ «Дніпровські лани» є ОСОБА_4 , розмір внеску до статутного фонду складає 12500 грн. (25%), ОСОБА_5 , розмір внеску до статутного фонду складає 12500 грн. (25%), ОСОБА_6 , розмір внеску до статутного фонду складає 12500 грн. (25%), ОСОБА_7 , розмір внеску до статутного фонду складає 12500 грн. (25%).

Головою (керівником, підписантом) ФГ «Дніпровські лани» обрано ОСОБА_5

09.06.2017 рішенням №2 загальних зборів членів ФГ «Дніпровські лани» вирішено приватизувати земельну ділянку площею 96,4603га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, членами ФГ «Дніпровські лани», а саме, - ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , шляхом отримання у приватну власність у розмірі земельної частки (паю). Частки (паї) для кожного члена фермерського господарства є рівнозначними та складають 1/4 від загальної площі земельної ділянки площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, для чого здійснити усі необхідні дії.

01.08.2017 ОСОБА_4 , як і іншими членами фермерського господарства, подано до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) на території Василівської сільської ради Каховського району для ведення фермерського господарства за рахунок земель ФГ «Дніпровські лани» з додатками.

Листом від 07.08.2017 №Д-9296/0-2952/6-17 відповідач відмовив позивачу у наданні дозволу у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, зазначивши, що на даний час ГУ має право передавати у власність громадянам в межах норм безоплатної приватизації не більше 25 відсотків від площі земельних ділянок, право оренди на які було продано на території Херсонської області у кварталі, що передував поточному кварталу. Для цього Головне управління формує переліки земельних ділянок та визначає площу земельних ділянок, які можливо передати в межах норм безоплатної приватизації на території Херсонської області та розміщує на сайті управління. Земельні ділянки, які бажали отримати у власність для ведення фермерського господарства заявники, не увійшли до вищезазначеного переліку.

Не погодившись з відмовою відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

В обгрунтування позовних вимог покликався на те, що відмова відповідача не відповідає вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 29.09.2017 позов задоволено.

Визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, оформлену листом від 07.08.2017 №Д-9296/0-2952/6-17, у наданні дозволу ОСОБА_4 на розробку проекту землеустрою на земельну ділянку, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.

Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області прийняти рішення про надання члену Фермерського господарства "Дніпровські лани" ОСОБА_4 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю), із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні Фермерського господарства "Дніпровські лани" на підставі договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017), (кадастровий номер 6523580500:05:001:0031), за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 13.12.2017 постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 29.09.2017 скасовано та прийнято нову постанову, якою позов задоволено частково.

Визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, оформлену листом від 07.08.2017 за №Д-9296/0-2952/6-17, у наданні ОСОБА_4 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.

Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надати ОСОБА_4 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває у користуванні Фермерського господарства «Дніпровські лани» на підставі договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 35126028 від 12.05.2017, кадастровий номер 6523580500:05:001:0031) за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, в розмірі 9,15 умовних кадастрових гектарів, що не перевищує розмір земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що законодавцем встановлено виключний перелік підстав, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. В свою чергу, відповідач відмовив позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з підстав, що не передбачені законодавством, оскільки така підстава як включення/не включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які можливо передати в межах норм безоплатної приватизації на території Херсонської області, Земельним кодексом або іншим законом не передбачена.

Суд визнав безпідставним посилання відповідача на постанову Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 №413, якою затверджено Стратегію удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними, оскільки така прийнята всупереч положенням Конституції України, Земельного кодексу України та Закону України "Про фермерське господарство", які мають вищу юридичну силу в регулюванні даних спірних правовідносин, ніж норми постанови Кабінету Міністрів України, та положення яких не передбачають жодних формул щодо визначення коефіцієнтів кількості земельних ділянок, що можуть бути видані в рамках розпаювання фермерського господарства.

Крім того, враховуючи, що відповідач відмовив позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою за відсутності передбачених законом підстав, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки.

Скасовуючи постанову суду першої інстанції та приймаючи нову про часткове задоволення позовних вимог, апеляційний суд погодився з висновком суду першої інстанції, що відповідач відмовив позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою з підстав, не передбачених законом.

Крім того, апеляційний суд погодився з висновками суду першої інстанції що враховуючи відсутність передбачених законом підстав для відмови позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, належним способом захисту його прав є саме зобов`язання відповідача надати такий дозвіл.

Разом з тим, апеляційний суд дійшов висновку, що розмір земельної частки (паю) при поділі земель колективної власності КСП ім. Карла Маркса Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, складає 9,15 умовних кадастрових гектар, а тому суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність позивача земельної ділянки в розмірі земельної ділянки (паю), що перебуває в користуванні фермерського господарства «Дніпровські лани», (частки (паї) для кожного члена фермерського господарства складають 1/4 від загальної площі земельної ділянки площею 96,4603 га, тобто 24,1151 га).

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги відповідач покликається на порушення апеляційним судом інстанцій норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення помилково судового іршення.

Покликається на те, що відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою є вмотивованою, правомірною та прийнятою згідно вимог чинного законодавства.

Крім того, покликається на те, що зобов`язавши ГУ Держгеокадастру у Херсонській області надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою, суд втрутився в дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просив у її задоволенні відмовити, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Частинами 2-4, 5 цієї статті передбачено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Частиною 7 ст. 118 ЗК України установлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. (ч. 8 ст. 118 ЗК України).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. (ч. 9 ст. 118 ЗК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону №973-IV члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Відповідно до ст. 7 Закону №973-IV надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому ЗК України.

Положеннями ст. 32 ЗК України також передбачено право членів фермерських господарств на приватизацію земельних ділянок шляхом передачі безоплатно у приватну власність наданих їм у користування земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.

Землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди (ч. 1 ст. 31 ЗК України та ч. 1 ст. 12 Закону №973-IV).

Аналіз наведених норм права свідчить про те, що члени фермерського господарства наділені правом на одержання безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) в загальному порядку, передбаченому ЗК України.

Верховний Суд вже розглядав справи, правовідносини в яких є подібними до правовідносин у справі, що розглядається.

Зокрема, у постанові від 03.11.2021 у справі №817/1911/17 Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що, оскільки ЗК України встановлює загальний порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування із земель державної і комунальної власності, у тому числі і для ведення фермерського господарства, то в такому ж загальному порядку, передбаченому ЗК України, члени фермерського господарства можуть отримати безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю). При цьому має враховуватися норма, згідно з якою земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

За наслідками розгляду цієї справи Верховний Суд сформував такі правові висновки.

«У члена фермерського господарства не виникає право користування земельною ділянкою, яка була надана власником (органом місцевого самоврядування) громадянину (засновнику) у користування для створення такого господарства. Єдиним суб`єктом, який володіє правомочністю користуватися земельною ділянкою, виділеною власником (органом місцевого самоврядування) для створення фермерського господарства, є саме таке фермерське господарство як суб`єкт господарювання.

Право на безоплатну передачу у власність земельних ділянок із земель, що надавалися у користування засновнику для створення фермерського господарства, не виникає у жодного члена фермерського господарства, в тому числі засновника.

Чинні правові норми Земельного кодексу України та Закону №973-IV не передбачають права громадянина України використовувати земельну ділянку, надану йому в користування для ведення фермерського господарства, без створення такого фермерського господарства та його реєстрації. Тому земля, надана в користування громадянину України для створення фермерського господарства, вважається такою, яка передана у користування всьому фермерському господарству. Але при цьому, власник землі залишається незмінним - держава або територіальні громади. Фермерське господарство не має в цьому випадку документу, який засвідчував би державну реєстрацію права на землю (права постійного користування) на відміну від громадянина, який отримав земельну ділянку у користування та зареєстрував належним чином такий правочин. Отже, члени фермерських господарств, у тому числі засновник (який отримав земельну ділянку у користування для створення такого фермерського господарства), можуть отримати безоплатно у приватну власність земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель державної та комунальної власності у порядку, передбаченому ЗК України, та лише після припинення права власності чи користування такими земельними ділянками у визначеному законом порядку».

Застосовуючи вказаний підхід до обставин справи, що розглядається, колегія суддів дійшла висновку, що позивач помилково вважає що має право на отримання бажаної земельної ділянки, яка знаходяться у користуванні ОСОБА_5 на підставі оренди, оскільки право постійного користування земельною ділянкою ОСОБА_5 не було припинено в порядку, визначеному законом.

Враховуючи викладене, рішення судів попередніх інстанцій, якими визнано протиправними дії відповідача у цій справі, не ґрунтуються на правильному застосуванні норм права.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм права висловлена Верховним Судом також у постановах, від 20.05.2020 у справі №817/69/18, від 03.11.2021 у справі №817/1911/17, від 18.05.2022 у справі №817/71/18, від 13.04.2022 у справі №1140/2036/18, від 28.07.2022 у справі справа №817/1908/17, від 28.10.2022 у справі №817/1910/17.

Частиною 3 ст. 341 КАС України передбачено, що Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

Відповідно до ч. 1 ст. 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

Враховуючи наведене, судами попередніх інстанцій допущено неправильне застосування норм матеріального права при ухваленні рішень, з огляду на що оскаржувані рішення підлягають скасуванню із прийняттям нового про відмову в позові.

Керуючись статтями 345, 349, 351, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області задовольнити

Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 29.09.2017 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 13.12.2017 у цій справі скасувати.

У задоволенні позову ОСОБА_4 відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

А.А. Єзеров

В.М. Кравчук

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення16.03.2023
Оприлюднено17.03.2023
Номер документу109601353
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —821/1288/17

Постанова від 16.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 23.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 26.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 13.12.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 01.11.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 31.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 30.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Постанова від 29.09.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні