ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2017 р.м.ОдесаСправа № 821/1288/17
Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Кузьменко Н.А.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Осіпова Ю.В.,
суддів - Димерлія О.О., Скрипченка В.О.,
при секретарі Нехожиній О.О.,
за участю представника позивача ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання протиправною відмови, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
28.08.2017 року ОСОБА_2 звернувся до херсонського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області в якому просив суд:
- визнати протиправною відмову відповідача, оформлену листом від 07.08.2017 року №Д-9296/0-2952/6-17, у наданні йому дозволу на розробку проекту землеустрою на земельну ділянку, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області;
- зобов'язати відповідача прийняти наказ про надання члену Фермерського господарства Дніпровські лани ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю), із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні ФГ Дніпровські лани для ведення фермерського господарства, згідно договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017 року), (кадастровий номер 6523580500:05:001:0031), за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки вони ґрунтуються на необґрунтованих висновках та були прийняті з грубим порушенням норм діючого законодавства.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року адміністративний позов ОСОБА_2 задоволено повністю. Визнано протиправною відмову ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, оформлену листом від 07.08.2017 року №Д-9296/0-2952/6-17, у наданні дозволу ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою на земельну ділянку, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області. Зобов'язано ГУ Держгеокадастру у Херсонській області прийняти рішення про надання члену ФГ Дніпровські лани ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю), із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні Ф.Г. Дніпровські лани на підставі договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017р.) , (кадастровий номер 6523580500:05:001:0031) , за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
Не погоджуючись з вищезазначеною постановою суду 1-ї інстанції, начальник ГУ Держгеокадастру у Херсонській області 23.10.2017р. подав апеляційну скаргу, в якій зазначив, що судом, при винесенні оскаржуваної постанови порушено норми матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 29.09.2017 року та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
В судовому засіданні суду 2-ї інстанції представник позивача наполягав на залишенні апеляційної скарги без задоволення та підтримав позовні вимоги.
Представник відповідача в судове засідання суду апеляційної інстанції не прибув з невідомих підстав, про день, час та місце розгляду справи були своєчасно та належним чином повідомлені.
Заслухавши суддю - доповідача, виступ представника позивача та перевіривши матеріали справи і доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про наявність усіх належних підстав для її часткового задоволення.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
05.05.2017 року між ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (Орендодавець), в особі уповноваженого представника - ОСОБА_3 - начальника Міськрайонного управління у Каховському районі та м. Новій Каховці ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, що діє на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 31.03.2017 року № 123/0/7-17 Про проведення земельних торгів у формі аукціону та Положення про Міськрайонне управління у Каховському районі та м. Новій Каховці ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, та переможцем земельних торгів за лотом №191 (14569), визначений на підставі протоколу земельних торгів від 04.05.2017р. №115/05/17, та ОСОБА_4 (Орендар) було укладено договір оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017 року ).
Відповідно до умов вказаного вище договору оренди від 05.05.2017р., ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (Орендодавець) надає, а ОСОБА_4 (Орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області. Земельна ділянка, яка передається в оренду, виділяється із земель сільськогосподарського призначення державної власності, вид - пасовища. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 298545,71 грн. і підлягає щорічній індексації.
Згідно копії виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, виконавчим комітетом Каховської міської ради 18.05.2017 року (номер запису: 1 500 102 0000 001847) зареєстровано Фермерське господарство Дніпровські лани (код ЄДР 41342849). Відповідно до копії статуту ФГ Дніпровські лани статутний фонд складає 50000 грн., вищий орган управління юридичної особи - загальні збори членів фермерського господарства.
Членами ФГ Дніпровські лани є ОСОБА_2, розмір внеску до статутного фонду складає 12500 грн. (25%), ОСОБА_4, розмір внеску до статутного фонду складає 12500 грн. (25%), ОСОБА_5, розмір внеску до статутного фонду складає 12500 грн. (25%), ОСОБА_6, розмір внеску до статутного фонду складає 12500 грн. (25%).
Головою (керівником, підписантом) ФГ Дніпровські лани обрано ОСОБА_4
09.06.2017 року рішенням №2 загальних зборів членів ФГ Дніпровські лани вирішено приватизувати земельну ділянку площею 96,4603га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, членами ФГ Дніпровські лани , а саме, - ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_6, шляхом отримання у приватну власність у розмірі земельної частки (паю). Частки (паї) для кожного члена фермерського господарства є рівнозначними та складають 1/4 від загальної площі земельної ділянки площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, для чого здійснити усі необхідні дії.
01.08.2017 року ОСОБА_2, як і іншими членами фермерського господарства, подано до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) на території Василівської сільської ради Каховського району для ведення фермерського господарства за рахунок земель ФГ Дніпровські лани .
До заяви про надання дозволу на розробку проекту землеустрою позивачем були додані наступні документи: копія паспорту та копія ідентифікаційного номеру, копія статуту ФГ Дніпровські лани ; копія виписки з ЄДР про державну реєстрацію ФГ Дніпровські лани ; копія рішення загальних зборів членів ФГ Дніпровські лани №2 від 09.06.2017 року про приватизацію земельних ділянок членами ФГ Дніпровські лани ; копія договору оренди землі від 05.05.2017 року; копія кадастрового плану земельної ділянки (описи меж, місце розташування, експлікація земельних угідь тощо ); копія протоколу земельних торгів від 04.05.2017 року за №115/05/17; копії платіжних доручень за №№1,2 від 05.05.2017 року про оплату за витрат на проведення торгів та про оплату орендної плати за перший рік користування земельною ділянкою; нотаріально посвідчена заява ОСОБА_4 (як користувача земельної ділянки ) про надання згоди на вилучення із користування земельної ділянки для відведення такої земельної ділянки у власність членам ФГ Дніпровські лани .
07.08.2017 року, за наслідками розгляду заяви ОСОБА_2, відповідачем було надано відповідь №Д-9296/0-2952/6-17, в якій зазначено про те, що на даний час ГУ має право передавати у власність громадянам в межах норм безоплатної приватизації не більше 25 відсотків від площі земельних ділянок, право оренди на які було продано на території Херсонської області у кварталі, що передував поточному кварталу. Для цього Головне управління формує переліки земельних ділянок та визначає площу земельних ділянок, які можливо передати в межах норм безоплатної приватизації на території Херсонської області та розміщує на сайті управління. Земельні ділянки, які бажали отримати у власність для ведення фермерського господарства заявники, не увійшли до вищезазначеного переліку. Тому, у зв'язку з невідповідністю місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, Головне управління відмовило в задоволенні клопотань.
Відповідно до додаткових пояснень представника позивача, на офіційному сайті ГУ Дергеокадастру у Херсонській області міститься посилання на Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які можуть бути передані у власність громадянам у ІІІ кварталі 2017 року на території Херсонської області. Зокрема, в Переліку вказано, що площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які можуть бути передані у власність громадянам складає 276,25 га, а саме, - у Бериславському районі, на території ОСОБА_7 сільської ради, 3 земельні ділянки площею 6 га; - у Каховському районі, території Волинської сільської ради 131 земельна ділянка площею 262 га, на території Василівської сільської ради 6 земельних ділянок площею 8,25 га.
Не погоджуюсь з діями та рішеннями відповідачів, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Вирішуючи справу по суті та повністю задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості та доведеності вимог та, відповідно, з неправомірності дій відповідача.
Однак, разом з тим, колегія суддів апеляційного суду, уважно дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, може лише частково погодитися з такими висновками суду 1-ї інстанції, з огляду на наступне.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.
Так, правовідносини між сторонами регулюються положеннями Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України Про фермерське господарство , Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_8 України від 14.01.2015 року №15.
Згідно ст.14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст.3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
У відповідності до п. в ч.1 ст.31 Земельного кодексу України, землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Згідно ч.2 даної статті громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Відповідно до ст.32 Земельного кодексу України, громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Відповідно до ч.1-3 ст.22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Частиною 1 ст.116 Земельного кодексу України, передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Також, згідно з ч.ч.2,3 ст.116 ЗК України встановлено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:
а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;
б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Статтею 13 Законом України Про фермерське господарство від 19.06.2003р. №973-VІ, в свою чергу, передбачено, що члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
А згідно п.п.6,7 ст.118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства ). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_8 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_9 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, законодавцем встановлено виключний перелік підстав, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Разом з тим, при наданні ГУ Держгеокадастру у Херсонській області відповіді, як вірно встановлено судом 1-ї інстанції, не було встановлено невідповідності місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, однак, все ж таки, в порушення вимог ч.7 ст.118 ЗК України, відповідачем відмовлено позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з підстав.
Кім того, у Земельному кодексі України відсутня така підстава для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, як включення/не включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які можливо передати в межах норм безоплатної приватизації на території Херсонської області.
Також, у Стратегії удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними, затвердженої постановою Кабінету ОСОБА_8 України від 07.06.2017 року №413 Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними , викладено, що Держгеокадастр та його територіальні органи під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність в межах норм безоплатної приватизації повинні:
- формувати перелік земельних ділянок та визначати площу земельних ділянок, яка передається в межах норм безоплатної приватизації на території відповідної області за такою формулою: Sбп = Sаук х 0,25, де Sбп - площа земельних ділянок, яку пропонується передати безоплатно у власність на території відповідної області; Sаук - площа земельних ділянок, право оренди та/або емфітевзису на яку було продано на території відповідної області у кварталі, що передував поточному кварталу;
- щокварталу за 10 днів до закінчення поточного кварталу оприлюднювати перелік земельних ділянок, які пропонується передавати у наступному кварталі (розрахованих за зазначеною формулою ), на офіційних веб-сайтах територіальних органів Держгеокадастру за місцем розташування земельних ділянок;
- надавати дозволи на розроблення документації із землеустрою та передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у приватну власність в межах норм безоплатної приватизації відповідно до зазначених переліків, насамперед учасникам антитерористичної операції;
- враховувати позицію відповідної сільської та селищної ради під час надання (передачі) земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність громадян.
До того ж, колегія суддів вважає за необхідне також зазначити, що ні Земельним кодексом України, ні Законом України Про фермерське господарство не передбачено надання земельної ділянки у власність в залежності від площі земельних ділянок, право оренди на яку було продано на території відповідної області у кварталі, що передував поточному кварталу, або інших кількісно-якісних показників правовідносин у сфері забезпечення права на землю громадян.
Зазначена вище Стратегія затверджена Кабінетом ОСОБА_8 України в супереч положенням Конституції України, Земельного кодексу України та Закону України Про фермерське господарство , які мають вищу юридичну силу в регулюванні даних спірних правовідносин, ніж норми постанови Кабінету ОСОБА_8 України, та положення яких не передбачають жодних формул щодо визначення коефіцієнтів кількості земельних ділянок, що можуть бути видані в рамках розпаювання фермерського господарства.
Крім того, у відповідності до приписів ч.3 ст.22 Конституції України, при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Також, при прийняті остаточного рішення, необхідно зазначити, що факт надання дозволу на розробку проекту землеустрою ще не є вирішенням питання про передачу земельної ділянки у власність, оскільки цей дозвіл лише засвідчує намір щодо розпорядження земельною ділянкою.
Отримання ж такого дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність не створює права на її отримання у власність поза встановленою законодавством процедурою. Позивачем та відповідачем ще необхідно вжити певних заходів, передбачених для остаточного оформлення права власності.
А як вбачається з інформації наявної на офіційному вебсайті Держгеокадастру, а саме Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які можуть бути передані у власність громадянам у ІІІ кварталі 2017 року на території Херсонської області, площа таких ділянок складає 276,25 га: у Бериславському районі, на території ОСОБА_7 сільської ради, 3 земельні ділянки площею 6 га; - у Каховському районі, території Волинської сільської ради 131 земельна ділянка площею 262 га, на території Василівської сільської ради 6 земельних ділянок площею 8,25 га.
Однак, як встановлено судами обох інстанцій, позивачі просять надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, яка є в Переліку на ІІІ квартал 2017 року.
Крім того, слід враховувати, що земельна ділянка, в межах якої позивачі просять надати дозвіл на розробку проекту, знаходяться в оренді фермерського господарства Дніпровські лани і на час розгляду справи в суді апріорі не могла бути включена до Переліку, оскільки не є вільною.
До того ж, необґрунтованими є посилання апелянта щодо зменшення фінансових надходжень до місцевого бюджету внаслідок передачі земельних ділянок у власність, оскільки, як вірно зазначено судом першої інстанції, у земельному законодавстві не існує такого виду обмеження в отриманні земельних ділянок членами фермерського господарства у власність, як зменшення фінансових надходжень до місцевого бюджету.
Що ж до іншої частини заявлених позовних вимог про зобов'язання відповідача прийняти рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, які є похідними від вимог про визнання протиправною відмову у наданні такого дозволу, колегія суддів зазначає наступне.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
У разі відсутності у суб'єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов'язання судом суб'єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження.
Разом з тим, повноваження відповідача, які є предметом оскарження в даному спорі, не є дискреційними.
Особливістю дискреційних повноважень, яка випливає із рекомендацій Комітету ОСОБА_8 Європи №R(80)2, є право адміністративного органу на власний розсуд прийняти одне з кількох можливих рішень, в залежності від певних обставин.
В даному випадку, відповідач вибирає можливість прийняття одного із двох можливих рішень: надання дозволу або відмова в його наданні. Право діяти на власний розсуд чітко пов'язано з можливістю прийняття одного рішення із декількох, а не із двох можливих.
Отже, оскільки відповідач фактично зобов'язаний прийняти, єдине рішення - надати дозвіл на розробку проекту землеустрою за відсутності підстав для відмови, то відповідно, судом першої інстанції вірно вказано, що зобов'язання суб'єкта владних повноважень до вчинення цих дій - це єдиний можливий спосіб відновлення порушеного права позивача, за захистом якого він звернувся до суду.
Крім того, колегія суддів зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникла б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалось примусове виконання рішення.
Аналогічна правова позиція з цього спірного питання викладена як Верховним судом України в рішенні від 16.09.2015р. у справі №21-1465а15 так і Вищим адміністративним судом України в ухвалі від 19.05.2016р. по справі К/800/32729/15,
Разом з тим, як зазначалось вище та вбачається з матеріалів справи, оскаржуваною постановою від 29.09.2017 року зобов'язано ГУ Держгеокадастру у Херсонській області надати позивачам дозволи на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю), із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства Дніпровські лани на підставі договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 35126028 від 12.05.2017, кадастровий номер 6523580500:05:001:0031 ) за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
Однак, як було встановлено судом апеляційної інстанції з матеріалів справи, розмір земельної частки (паю) при поділі земель колективної власності КСП ім. Карла Маркса Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, складає 9,15 умовних кадастрових гектар.
Згідно приписів ч.2 ст.13 Закону України Про фермерське господарство визначено, що членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Таким чином, судова колегія вважає, що суд 1-ї інстанції дійшов помилкового висновку про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність позивачів земельної ділянки в розмірі земельної ділянки (паю), що перебуває в користуванні фермерського господарства Дніпровські лани , (частки (паї) для кожного члена фермерського господарства складають 1/4 від загальної площі земельної ділянки площею 96,4603 га, тобто 24,1151 га ).
До того ж, ще слід зазначити й про те, що відповідно до приписів ст.ст.11,71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст.86 цього ж Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
А відповідно до ч.2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, на підставі вищевикладеного, судова колегія вважає, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, до того ж, висновки суду не відповідають обставинам справи та ґрунтуються на невірному тлумаченні норм діючого у цій сфері законодавства.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.198 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.
Отже, за таких обставин та враховуючи, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також в зв'язку із тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи, судова колегія, діючи в межах позовних вимог та доводів апеляційної скарги, у відповідності до п.п.3,4 ч.1 ст.202 КАС України, вважає за необхідне скасувати постанову районного суду та прийняти нову - про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст.195,196,198,202,205,207,254 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області - задовольнити частково.
Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року - скасувати та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_2 - задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, оформлену листом від 07.08.2017 року за №Д-9296/0-2952/6-17, у наданні ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надати ОСОБА_2 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває у користуванні Фермерського господарства Дніпровські лани на підставі договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 35126028 від 12.05.2017 року, кадастровий номер 6523580500:05:001:0031 ) за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, в розмірі 9,15 умовних кадастрових гектарів, що не перевищує розмір земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
У задоволені іншої частини позовних вимог - відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили судовим рішенням апеляційного суду.
Головуючий: Ю.В. Осіпов
Судді: О.О. Димерлій
ОСОБА_10
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2017 |
Оприлюднено | 03.01.2018 |
Номер документу | 71348242 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Осіпов Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні