ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
16.03.2023м. СумиСправа № 12/1-06
Господарський суд Сумської області у складі головуючого судді ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи № 12/1-06 про банкрутство Державного підприємства Середино-Будське районне державне підприємство по виконанню агрохімічних робіт Агрохім, смт. Зноб-Новгородське, Середино-Будського району,
представники учасників:
кредиторів: ГУ ПФУ в Сумській області ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ; представник ліквідатора ОСОБА_5 ;
Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції ОСОБА_6 ;
Міністерство економіки України (в режимі відеоконференції) ОСОБА_7
ВСТАНОВИВ:
Постановою Господарського суду Сумської області від 03.06.2013 боржника визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру.
Ухвалою Господарського суду Сумської області від 15.03.2018 призначено арбітражного керуючого ОСОБА_8 (свідоцтво №1788 від 05.12.2016р.) ліквідатором Середино - Будського районного державного виробничого підприємства по виконанню агрохімічних робіт Агрохім.
05.01.2023 до суду надійшло клопотання № 2431-05/07 від 03.01.2023 Міністерства економіки України, в якому просить суд здійснити процесуальне правонаступництво, замінивши учасника провадження у справі, а саме: Міністерство економіки України на Фонд державного майна України.
Ухвалою від 09.01.2023 суд постановив призначити розгляд клопотання в судове засідання на 26.01.2023, 11:00.
16.01.2023 до суду надійшло клопотання № 10-52-978 від 16.01.2023 Фонду державного майна України, в якому просить суд залучити Фонд державного майна України до участі у справі в якості органу, уповноваженого управляти майном боржника.
Ухвалою від 17.01.2023 суд постановив призначити розгляд клопотання в судове засідання на 26.01.2023, 11:00.
Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що з 07:19 у Сумській області була оголошена повітряна тривога (повідомлення Telegram каналу, що інформує про повітряну тривогу Тривога. Сумська область), судове засідання у справі 26.01.2023 не відбулось, про що складено акт суду від 26.01.2023.
Ухвалою від 26.01.2023 суд постановив призначити розгляд справи в судове засідання на 16.02.2023.
31.01.2023 ліквідатор подав до суду заяву про продовження процесуального строку, в якому просить суд продовжити процесуальний строк для подання звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута, а саме: до 31.03.2023.
Ухвалою від 02.02.2023 суд постановив призначити розгляд заяви в судове засідання на 16.02.2023.
Ухвалою від 16.02.2023 суд постановив відкласти розгляд справи в судове засідання на 16.03.2023.
Щодо клопотання Міністерства економіки України про здійснення процесуального правонаступництва.
05.01.2023 до суду надійшло клопотання № 2431-05/07 від 03.01.2023 Міністерства економіки України, в якому просить суд здійснити процесуальне правонаступництво, замінивши учасника провадження у справі, а саме: Міністерство економіки України на Фонд державного майна України.
02.02.2023 до суду надійшли пояснення Фонду державного майна України, в яких просить суд відмовити у задоволенні клопотання Мінекономіки та залучити Фонд державного майна України до участі у справі в якості органу, уповноваженого управляти Державним підприємством Середино-Будське районне державне виробниче підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Агрохім» відповідно до ч. 7 ст. 96 Кодексу України з процедур банкрутства.
21.02.2023 до суду надійшли доповнення Фонду державного майна України до раніше наданих пояснень.
В обґрунтування поданого клопотання, Міністерство економіки України зазначає, що Мінекономіки є органом управління Державного підприємства Середино-Будське районне державне підприємство по виконанню агрохімічних робіт Агрохім. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.11.2019 № 1101-р «Про передачу цілісних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій до сфери управління Фонду державного майна» єдиний майновий комплекс Державного підприємства Середино-Будське районне державне підприємство по виконанню агрохімічних робіт Агрохім передано із сфери управління Міністерства економіки України до сфери управління Фонду державного майна.
Згідно з пунктом 10 Положення про порядок передачі об`єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 №1482 (далі Положення) передача оформляється актом приймання-передачі за формою згідно з додатком до Порядку подання та розгляду пропозицій щодо передачі об`єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об`єктів у державну власність, затвердженого цією постановою. Акт складається у чотирьох примірниках, підписується головою і членами комісії та затверджується органом, який створив комісію. Право на управління об`єктом передачі виникає з дати затвердження органом, який створив комісію, акта приймання-передачі, а орган, уповноважений управляти державним майном, що здійснював управління об`єктом, або самоврядна організація втрачає таке право.
Згідно з актом приймання-передачі від 06.12.2022 Державне підприємство Середино-Будське районне державне підприємство по виконанню агрохімічних робіт Агрохім передано зі сфери управління Мінекономіки до сфери управління Фонду державного майна.
За таких обставин заявник, посилаючись на ст.52 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України), просить суд здійснити процесуальне правонаступництво, замінивши учасника провадження у справі № 12/1-06, а саме: Міністерство економіки України на Фонд державного майна України.
За змістом ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Згідно з частинами 1, 2 ст. 43 Кодексу України з процедур банкрутства (далі Кодексу) у разі вибуття чи заміни кредитора у справі про банкрутство господарський суд за заявою правонаступника або іншого учасника (учасників) справи здійснює заміну такої сторони її правонаступником на будь-якій стадії провадження у справі. Усі дії, вчинені у справі про банкрутство до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.
Процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав та обов`язків від однієї особи до іншої. Виникнення процесуального правонаступництва безпосередньо пов`язане із переходом матеріальних прав між такими особами. Заміна сторони правонаступником відбувається, як правило, у випадках зміни суб`єкта права або обов`язку у правовідношенні, коли новий суб`єкт права (позивач, відповідач або третя особа) повністю або частково приймає на себе права чи обов`язки попередника.
У відповідності до ст.1 Кодексу орган, уповноважений управляти державним майном, не є сторною у справі про банкрутство, його віднесено до інших учасників справи.
Основою процесуального правонаступництва є правонаступництво у матеріальному праві, яке настало після відкриття провадження у справі. Виходячи з цього, особливості здійснення процесуального правонаступництва визначаються особливостями норм матеріального права, що регулюють перехід прав та обов`язків у матеріальних правовідносинах від особи до її правонаступника, або в інших випадках зміни сторони у правовідносинах, з яких виник спір. Таким чином, для настання процесуального правонаступництва необхідно встановити факт переходу до особи матеріальних прав та обов`язків попередника.
Отже процесуальне правонаступництво на підставі ст. 52 ГПК України та ст. 43 Кодексу, є переходом процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи.
Разом з тим згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.11.2019 № 1101-р «Про передачу цілісних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій до сфери управління Фонду державного майна» не встановлено правонаступництва, передачі прав та обов`язків Фонду державного майна України щодо Міністерства економіки України.
Відповідно до акту приймання-передачі від 06.12.2022 Фонду державного майна України передано лише право управління Державним підприємством Середино-Будське районне державне виробниче підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Агрохім», не зазначено про передачу всіх прав та обов`язків.
Ураховуючи наведене вище, суд дійшов висновку про необгрунтованість клопотання Міністерства економіки України в частині здійснення процесуального правонаступництва на підставі ст.52 ГПК України.
Поряд з цим суд вважає за необхідне визнати, що Міністерство економіки України втратило статус учасника у справі № 12/1-06 про банкрутство Державного підприємства Середино-Будське районне державне виробниче підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Агрохім» як органу, уповаженого управляти державним майном.
Щодо клопотання Фонду державного майна України про залучення до участі у справі.
16.01.2023 до суду надійшло клопотання № 10-52-978 від 16.01.2023 Фонду державного майна України, в якому просить суд залучити Фонд державного майна України до участі у справі в якості органу, уповноваженого управляти майном боржника.
Вказане клопотання мотивовано тим, що згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.11.2019 № 1101-р «Про передачу цілісних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій до сфери управління Фонду державного майна» відсутнє правонаступництво Фонду державного майна України по відношенню до Міністерства економіки України, а тому Фонд державного майна України підлягає залученню до справи як інший суб`єкт управління об`єктами державної власності, до сфери управління якого перейшов єдиний майновий комплекс Державного підприємства Середино-Будське районне державне виробниче підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Агрохім».
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України.
За змістом ст. 1 Кодексу учасники у справі про банкрутство - сторони, арбітражний керуючий, державний орган з питань банкрутства, Фонд державного майна України, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) боржника, а також у випадках, передбачених цим Кодексом, інші учасники справи про банкрутство, щодо прав або обов`язків яких існує спір.
Згідно зі ст. 4 Закону України «Про управління об`єктами державної власності», суб`єктами управління об`єктами державної власності є: Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері управління об`єктами державної власності; міністерства, інші органи виконавчої влади та державні колегіальні органи (далі - уповноважені органи управління); Фонд державного майна України; органи, що забезпечують діяльність Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України; органи, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених окремими законами; державні господарські об`єднання, державні холдингові компанії, інші державні господарські організації (далі - господарські структури), державне підприємство, установа, організація або господарське товариство, 100 відсотків акцій (часток) якого належить державі або іншому господарському товариству, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі; Національна академія наук України, галузеві академії наук.
Відповідно до ч.7 ст.96 Кодексу у разі якщо боржник є державним підприємством або підприємством, у статутному капіталі якого частка державної власності перевищує 50 відсотків, господарський суд залучає до участі у справі про банкрутство представників органу, уповноваженого управляти державним майном, з повідомленням про відкриття провадження у справі про банкрутство такого підприємства.
Зважаючи на той факт, що боржник у цій справі є державним підприємством, участь органу, уповноваженого управляти державним майном є обовязковою, і раніше залучений судом орган втратив відповідні повноваження управління, суд дійшов висновку про необхідність залучити Фонд державного майна України до участі у справі № 12/1-06 в якості органу, уповноваженого управляти майном Державного підприємства Середино-Будське районне державне виробниче підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Агрохім».
Щодо заяви ліквідатора про продовження процесуального строку.
31.01.2023 ліквідатор подав до суду заяву про продовження процесуального строку, в якому просить суд продовжити процесуальний строк для подання звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута, а саме: до 31.03.2023.
В обґрунтування заяви ліквідатор посилається на те, що у зв`язку з запровадженням воєнного стану на території України, ракетних атак, відключень електричної енергії, ліквідаційна процедура банкрута ще не завершена.
У відповідності до ч.1 ст. 12 Кодексу арбітражний керуючий користується усіма правами розпорядника майна, керуючого санацією, керуючого реструктуризацією, керуючого реалізацією, ліквідатора відповідно до законодавства, у тому числі має право звертатися до господарського суду та суду загальної юрисдикції у випадках, передбачених цим Кодексом; скликати збори і комітет кредиторів та брати в них участь з правом дорадчого голосу; отримувати винагороду в розмірі та порядку, передбачених цим Кодексом; залучати для забезпечення виконання своїх повноважень на договірних засадах інших осіб та спеціалізовані організації з оплатою їхньої діяльності за рахунок боржника, якщо інше не встановлено цим Кодексом чи угодою з кредиторами; запитувати та отримувати документи або їх копії від юридичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування та від фізичних осіб за їхньою згодою; отримувати інформацію з державних реєстрів; подавати до господарського суду заяву про дострокове припинення своїх повноважень; здійснювати інші повноваження, передбачені цим Кодексом.
Частиною 1 ст. 58 Кодексу передбачено, що суд визначає строк, протягом якого ліквідатор зобов`язаний здійснити ліквідацію боржника. Цей строк не може перевищувати 12 місяців.
Згідно з ч.1 ст. 61 Кодексу ліквідатор з дня свого призначення, зокрема, продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст. 65 Кодексу після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: відомості за результатами інвентаризації майна боржника та перелік ліквідаційної маси; відомості про реалізацію об`єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу; копії документів, що підтверджують відчуження активів боржника під час ліквідаційної процедури (у тому числі протоколи про проведення аукціону, договори купівлі-продажу, акти приймання-передачі майна, акти про придбання майна на аукціоні тощо); реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, що підтверджують погашення вимог кредиторів; довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню; для акціонерних товариств - розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій, видане Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; для емітентів боргових цінних паперів - звіт про результати погашення цінних паперів.
Так законодавством передбачено певну сукупність дій, яку необхідно ліквідатору вчинити в ході ліквідаційної процедури, та перелік додатків до звіту ліквідатора, які подаються суду разом із зазначеним звітом та є предметом дослідження в судовому засіданні за підсумками ліквідаційної процедури; подання звіту та ліквідаційного балансу здійснюється ліквідатором за наслідком всіх проведених ним дій в ході ліквідаційної процедури.
Пунктом 12 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства в редакції Закону України від 18.06.2020 № 728-ІХ установлено, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби COVID-19 продовжуються строки проведення попереднього засідання суду у справі про банкрутство (неплатоспроможність), звернення у межах провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) про визнання недійсними правочинів, вчинених боржником, дії мораторію на задоволення вимог кредиторів, оголошення про проведення першого, повторного та/або другого повторного аукціону, виконання плану санації чи реструктуризації боргів боржника, процедури розпорядження майном, ліквідації, реструктуризації боргів боржника та погашення боргів боржника.
Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» з урахуванням внесених до неї постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2022 № 1423 змін строк дії карантину на території України продовжено до 30 квітня 2023 року.
Також суд бере до уваги, указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022, затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», на території України із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 введено воєнний стан строком на 30 діб, дія якого неодноразово продовжувалась Урядом, та на цей час триває.
Слід зазначити, що саме по собі введення воєнного стану на території України не зумовлює автоматичне продовження процесуальних строків, зокрема, ліквідаційної процедури.
Разом з тим, режим воєнного стану та неможливість проведення або вчинення тих чи інших дій щодо ліквідаційної процедури може стати підставою для продовження відповідного строку.
Частиною 6 статті 65 Кодексу передбачено, що ліквідатор виконує свої повноваження до внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про припинення юридичної особи - банкрута. Ця норма кореспондується з нормами ч. 2 ст. 60 Кодексу, за положеннями якої ліквідатор виконує свої повноваження до завершення ліквідаційної процедури в порядку, встановленому цим Кодексом.
Враховуючи викладене, з огляду на неможливість завершення ліквідаційної процедури суд дійшов висновку про обґрунтованість та задоволення заяви ліквідатора про продовження строків ліквідаційної процедури до 31.03.2023.
Керуючись статтями 1, 2, 60, 61, 96 Кодексу України з процедур банкрутства, статтями 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Клопотання Міністерства економіки України про здійснення процесуального правонаступництва задовольнити частково.
2. Визнати, що Міністерство економіки України втратило статус учасника у справі № 12/1-06 про банкрутство Державного підприємства Середино-Будське районне державне виробниче підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Агрохім» як органу, уповноваженого управляти державним майном.
3. Клопотання Фонду державного майна України про залучення до участі у справі задовольнити.
4. Залучити Фонд державного майна України до участі у справі № 12/1-06 про банкрутство Державного підприємства Середино-Будське районне державне виробниче підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Агрохім» як орган, уповноважений управляти державним майном.
5. Заяву ліквідатора про продовження процесуального строку задовольнити.
6. Продовжити ліквідатору строк для подачі звіту і ліквідаційного балансу до 31.03.2023.
7. Ухвалу надіслати ліквідатору, кредиторам, Міністерству економіки України, Східному міжрегіональному управлінню Міністерства юстиції, Фонду державного майна України.
Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, що визначені статтями 256-257 ГПК України.
Повний текст ухвали складено 17.03.2023.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет за вебадресою:htps://court.gov.ua/sud5021/.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2023 |
Оприлюднено | 20.03.2023 |
Номер документу | 109619712 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні