Рішення
від 17.03.2023 по справі 320/2414/21
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 березня 2023 року справа №320/2414/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Прайм-Прінт» до Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправними та скасування постанов.

Суть спору: Товариство з обмеженою відповідальністю «Прайм-Прінт» (далі - ТОВ «Прайм-Прінт», позивач) звернулося до суду з позовом до Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (далі - відповідач) з вимогами визнати протиправними та скасувати постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 25 січня 2021 року №230368 та від 26 січня 2021 року №230406.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29 березня 2021 року відкрито провадження у справі, вирішено проводити її розгляд у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Позов обґрунтовано тим, що відповідач під час перевірки дійшов хибних висновків про те, що ТОВ «Прайм-Прінт» надавало послуги з регулярних спеціальних перевезень, і, як наслідок, про відсутність у нього необхідних для такого виду перевезень документів: схеми маршруту, розкладу руху.

Позивач доводить, що орендує автобус, який використовує для здійснення поточної господарської діяльності, зокрема для перевезення своїх працівників. Позивач вважає, що такі перевезення не відповідають ознакам регулярних спеціальних і не вимагають оформлення документів, про які зазначив відповідач в актах перевірок.

Відповідач позов не визнав, у відзиві на позовну заяву зазначив, що позивач використовує орендований транспортний засіб для здійснення регулярних перевезень своїх працівників, що в розумінні Закону України «Про автомобільний транспорт» є регулярними спеціальними перевезеннями пасажирів, здійснення яких вимагає оформлення схеми маршруту, розкладу руху, паспорту маршруту.

Ураховуючи, що особа, яка керувала автобусом, не надала до перевірки указаних документів, відповідач вважає, що обґрунтовано застосував до позивача адміністративно-господарські санкції.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.

З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

в с т а н о в и в :

ТОВ «Прайм-Прінт» 20 грудня 2020 року зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності якого є друкування іншої продукції (а.с. 14-17).

08 грудня 2020 року ТОВ «Прайм-Прінт» орендувало у ОСОБА_1 автобус марки СПВ, моделі А0482 Рута ГБО з реєстраційним номером НОМЕР_1 (далі - Автобус; а.с. 11).

Відповідно до договору оренди від 08 грудня 2020 року, автобус орендується для ведення поточної господарської діяльності; територія поїздок не обмежена (а.с. 11).

03 і 10 грудня 2020 року Північне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки видало своїм посадовим особам направлення на рейдові перевірки (а.с. 42, 44).

09 і 15 грудня 2020 року Північне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки провело перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, результати яких оформлено актами від 09 грудня 2020 року №243453 (далі - Акт перевірки від 09 грудня 2020 року; а.с. 47) від 15 грудня 2020 року №243454 (далі - Акт перевірки від 15 грудня 2020 року, а.с. 41).

Обома перевірками встановлено, що Автобус використовується для надання послуг з регулярних спеціальних пасажирських перевезень за маршрутом м. Київ, станція метро «Академмістечко» - с. Тарасівка, Київська область без оформлення паспорту маршруту з позначкою «Б», схеми маршруту, розкладу руху, чим порушено вимоги статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Постановами Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 25 і 26 січня 2021 року №230368, №230606 на ТОВ «Прайм-Прінт» накладено штрафи у розмірі 1700 грн за правопорушення, відповідальність за яке передбачено абзацом третім частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону (схеми маршруту, розкладу руху).

Не погоджуючись з указаними постановами, позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначено в Законі України «Про автомобільний транспорт» від 05 квітня 2001 року №2344-III (далі - Закон №2344-III).

Відповідно до частини першої статті 35 Закону №2344-III послуги пасажирського автомобільного транспорту поділяють на послуги з перевезення пасажирів автобусами, на таксі та легковими автомобілями на замовлення.

Згідно з статтею 1 Закону №2344-III автобус - це транспортний засіб, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння більше ніж дев`ять з місцем водія включно.

Частиною другою статті 35 Закону №2344-III передбачено, що послуги з перевезення пасажирів автобусами можуть надаватися за видами режимів організації перевезень: регулярні, регулярні спеціальні, нерегулярні.

Відповідно до статті 1 Закону №2344-III регулярні спеціальні пасажирські перевезення - це перевезення певних категорій пасажирів (працівників підприємств, школярів, студентів, туристів, екскурсантів та інших) на автобусному маршруті за умовами, визначеними паспортом маршруту, затвердженим в установленому порядку замовником транспортних послуг або уповноваженими органами Договірних Сторін у разі міжнародних перевезень; автобусний маршрут - це шлях проходження автобуса між початковим та кінцевим пунктами з визначеними місцями на дорозі для посадки (висадки) пасажирів; автобусний маршрут спеціальних перевезень - це автобусний маршрут, на якому здійснюють регулярні спеціальні пасажирські перевезення.

Згідно з частиною четвертою статті 35 Закону №2344-III перевезення пасажирів автобусами в режимі регулярних спеціальних пасажирських перевезень здійснюють автомобільні перевізники на автобусних маршрутах спеціальних перевезень на договірних умовах із замовниками транспортних послуг.

Відповідно до статті 1 Закону №2344-III автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; замовник транспортних послуг - це юридична або фізична особа, яка замовляє транспортні послуги з перевезення пасажирів чи/та вантажів; послуга з перевезення пасажирів чи вантажів - це перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.

Постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року №176 затверджені Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту (далі - Правила).

Пунктом 45 Правил передбачено, що регулярні спеціальні перевезення організовуються для перевезення працівників підприємств, установ та організацій, учнів, студентів та інших організованих груп пасажирів.

Відповідно до пункту 46 Правил регулярні спеціальні перевезення здійснюються на підставі договору, згідно з яким автомобільний перевізник надає підприємству, установі та організації, яка виступає замовником послуг, послуги з перевезення організованої групи пасажирів за певним маршрутом і визначеним розкладом руху, протягом передбаченого договором строку.

З аналізу викладених положень чинного законодавства випливає, що для віднесення пасажирських перевезень до регулярних спеціальних вони мають одночасно відповідати таким ознакам: 1) здійснюються автобусом; 2) мають постійний (регулярний) характер і визначений маршрут; 3) є спеціалізованими - здійснюються для задоволення потреб окремих категорій осіб, об`єднаних родовою ознакою - працівник/відвідувач певного підприємства, установи, організації, студент, турист тощо; 4) організовуються на договірних засадах у формі оплачуваної послуги, умови, вартість надання якої визначається договором, укладеним між замовником і автомобільним перевізником.

Тобто, регулярні спеціальні перевезення - це різновид послуг з перевезення пасажирів, які надають автомобільні перевізники на комерційній основі за договором із замовником.

Як випливає з Актів перевірок, у спірних правовідносинах перевезення пасажирів хоча і мало спеціалізований, регулярний характер - пасажирами були працівники ТОВ «Прайм-Прінт», які регулярно рухалися на автобусі за певним маршрутом, проте здійснювалися такі перевезення позивачем із використанням власного (орендованого) автобусу за власні кошти для власних потреб.

Таким чином, перевезення, які здійснював позивач у спірних правовідносинах за своїм змістом не є послугою і не відповідають ознакам регулярних спеціальних пасажирських перевезень.

Частиною десятою статті 39 Закону №2344-III передбачено, що перевезення пасажирів автобусами для власних потреб здійснюються на підставі документа, що засвідчує використання автобуса на законних підставах; списку пасажирів, завіреного підписом перевізника. У свою чергу водій, який здійснює такі перевезення, крім зазначених документів повинен мати посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на автобус, інші документи, передбачені законодавством України.

Як убачається з матеріалів справи, використання позивачем автобуса здійснюється на підставі договору оренди від 08 грудня 2020 року, посвідченого нотаріально і зареєстрованого в реєстрі за №892. Директором ТОВ «Прайм-Прінт» затверджено список пасажирів у кількості 16 осіб, що перевозилися Автобусом.

Акти перевірок не містять відомостей, що в Автобусі знаходилися інші особи. Перевіркою не встановлено, що перевезення здійснювалося позивачем на комерційній основі, тобто що позивачем надавалася послуга іншому підприємству, установі організації.

Під час проведення перевірок відповідач не скористався наданими йому правами і фото- відеофіксацію процесу перевірок не проводив, пояснень у пасажирів та водія Автобуса, які б могли підтвердити стверджуваний відповідачем характер перевезень не відбирав.

У відзиві на позовну заяву відповідач також не зміг спростувати доводів позивача про здійснення ним перевезень для власних потреб.

Беручи до уваги, що позивач у спірних правовідносинах не здійснював регулярних спеціальних перевезень в розумінні Закону №2344-III і Правил, висновок відповідача про порушення позивачем вимог статті 39 Закону №2344-III, яке виразилося у ненаданні до перевірки схеми маршруту, розкладу руху, є необґрунтованим.

З урахуванням викладеного відповідач не мав юридичних і фактичних підстав для застосування до позивача адміністративно-господарських санкцій за правопорушення, склад якого визначений абзацом третім статті 60 Закону №2344-III.

Отже, постанови Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 25 і 26 січня 2021 року №230368, №230606 є протиправними й підлягають скасуванню.

Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

На виконання цих вимог відповідач доводів позивача про незаконність оскаржуваних постанов не спростував.

З огляду на зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Під час звернення до суду позивач сплатив судовий збір у розмірі 2270 грн, що підтверджується платіжними дорученнями 11 лютого 2021 року №390 (а.с. 7), від 17 березня 2021 року №771 (а.с. 26).

Сплачений позивачем судовий збір підлягає відшкодуванню йому за рахунок відповідача.

Докази понесення позивачем інших витрат, пов`язаних із розглядом справи, у матеріалах справи відсутні.

Керуючись статтями 243-246, 250, 255 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними та скасувати постанови Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу від 25 січня 2021 року №230368, від 26 січня 2021 року №230406.

3. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Прайм-Прінт» (місцезнаходження: 08161, Києво-Святошинський район, с. Тарасівка, вул. Княгині Ольги, 1-А, ідентифікаційний код 37445112) за рахунок бюджетних асигнувань Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (місцезнаходження: 03083, м. Київ, проспект Науки, 57; ідентифікаційний код відсутній) судові витрати у розмірі 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят грн. 00 коп.)

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Повний текст рішення суду складено 17.03.2023.

Суддя Кушнова А.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.03.2023
Оприлюднено22.03.2023
Номер документу109653266
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —320/2414/21

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 25.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 17.03.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 29.03.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 10.03.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні