СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 березня 2023 року Справа № 480/3361/22
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Соп`яненка О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом керівника Конотопської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до Відділу освіти, молоді та спорту Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області, третя особа - Комунальний заклад "Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області про зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Керівник Конотопської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу освіти, молоді та спорту Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області, третя особа - Комунальний заклад "Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що Конотопською окружною прокуратурою встановлено, що Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради не має правовстановлюючих документів на земельну ділянку.
На підставі рішення 22 сесії 7 скликання Конотопської районної ради від 22.12.2017 було передано рухоме та нерухоме майно зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Конотопського району, що перебуває на балансі відділу освіти Конотопської районної державної адміністрації у власність Дубов`язівської селищної ради.
Рішенням 3 сесії 7 скликання Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області від 31.01.2018 у підпорядкування відділу освіти, молоді та спорту Дубов`язівської селищної ради з 01.02.2018 передано Дубов`язівський ДНЗ (ясла - садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради, затверджено статут та внесено зміни в установчі документи дошкільного закладу.
Дубов`язівський ДНЗ (ясла - садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради знаходиться за адресою: вул. Заводська, 9, смт. Дубов`язівка, Конотопського району Сумської області та перебуває на балансі відділу освіти, молоді та спорту Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області.
Дошкільний навчальний заклад користується земельною ділянкою площею 0,4 га, на якій розташовані будівлі та споруди навчального закладу, яка знаходиться у комунальній власності Дубов`язівської територіальної громади. Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про освіту", правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує навчальний заклад не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено, що свідчить про допущену бездіяльність з боку відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на вищезазначену земельну ділянку.
Просить зобов`язати відділ освіти, молоді та спорту Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 4000 м2 під будівлею та спорудами комунального закладу "Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області, за адресою: вул. Заводська, 9, смт. Дубов`язівка, Конотопський район, Сумська область.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог він заперечує та зазначає, що процес оформлення правовстановлюючих документів є стадійним, а відповідачем вжито заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та земельні ділянки під будівлями вказаного закладу, а саме виготовлений технічний паспорт реєстраційний номер №ТІО1:1269-9071-0086-1816 18.02.2022 на дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко".
Просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Керівником Конотопської окружної прокуратури Сумської області подано відповідь на відзив, в якому він заперечує проти доводів відповідача та просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому повністю визнав позовні вимоги.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на підставі рішення третьої сесії сьомого скликання Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області від 31.01.2018 у підпорядкування відділу освіти, молоді та спорту Дубов`язівської селищної ради з 01.02.2018 передано Дубов`язівський ДНЗ (ясла - садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради, затверджено статут та внесено зміни в установчі документи дошкільного закладу (а.с.35).
До Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 18.05.2010 внесено запис № 16131020000000454 про державну реєстрацію комунальної організації, "Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області, який знаходиться адресою: вул. Заводська, 9, смт. Дубов`язівка, Конотопський район, Сумська область.
Відповідно до п. 1.3. Статуту Дубов`язівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області, засновником навчального закладу є Дубов`язівська селищна рада Конотопського району Сумської області.
Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області є юридичною особою, може мати власний рахунок, здійснювати фінансові операції, вести бухгалтерський облік та знаходиться за адресою: вул. Заводська, 9, смт. Дубов`язівка Конотопського району Сумської області.
Відповідно до п. 1.5 Статуту головною метою закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровлення дітей, створення умов для їх фізичного, розумового та духовного розвитку.
Згідно п. п. 8.1, 8.2 управління дошкільним закладом здійснюється його засновником Дубов`язівською селищною радою. Безпосереднє керівництво роботою дошкільного закладу здійснює його завідуючий який призначається і звільняється з посади засновником або уповноваженим органом управління освітою з дотриманням чинного законодавства.
Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області користується земельною ділянкою площею 0, 4 га, на якій розташовані будівлі та споруди навчального закладу.
Статтею 78 Закону "Про освіту" визначено, що фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством. Фінансування здобуття повної загальної середньої освіти здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, у тому числі шляхом надання освітніх субвенцій місцевим бюджетам, коштів місцевого бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством. Фінансування дошкільної освіти здійснюється за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
Відповідно до ст. 80 зазначеного Закону до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Відповідно до ст. 63 Закону України "Про освіту" від 23.05.1991 земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.
У частині 2 ст. 18 Закону України "Про освіту" від 23.05.1991 передбачено, що навчальні заклади, засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.
З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області має перебувати у неї на праві постійного користування.
Згідно ст. ст. 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про освіту" правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує навчальний заклад не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Дубов`язівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Приписами п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб та інші.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.
Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності без встановлення строку.
Згідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Статтею 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Відомості про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають внесенню до Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
З наведеного вбачається, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального та ефективного використання, охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
Однак, під час розгляду справи відповідачем не надано доказів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,4 га під будівлею та спорудами Дубов`язівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області, що знаходиться за адресою: вул. Заводська, 9, смт. Дубов`язівка, Конотопський район, Сумська область та такі докази відсутні.
Разом з тим, від відповідача до суду надійшла заява про визнання позову.
З огляду на подану заяву суд зазначає, що відповідно до ч.4 ст. 47 КАС України крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву.
Водночас, відповідно до вимог ч.1 ст.189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
Як вбачається з ч.4 ст.189 КАС України, у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Згідно з вимогами ч.1 ст.78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
При цьому, суд вважає за необхідне роз`яснити, що визнання позову означає, що відповідач погоджується з вимогами позивача, їхньою законністю та обґрунтованістю.
З огляду на викладене та враховуючи визнання відповідачем позову повністю, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та вважає необхідним зобов`язати відділ освіти, молоді та спорту Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 4000 м2 під будівлею та спорудами комунального закладу "Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області, за адресою: вул. Заводська, 9, смт. Дубов`язівка, Конотопський район, Сумська область.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки судові витрати позивача складаються лише із сум сплаченого судового збору, то підстави для їх розподілу відсутні.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов керівника Конотопської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до Відділу освіти, молоді та спорту Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області, третя особа - Комунальний заклад "Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) "Сонечко"Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області про зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Зобов`язати відділ освіти, молоді та спорту Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області (41655, Сумська область, Конотопський район, смт. Дубов`язівка, вул. В.Глуховця, 8, код ЄДРПОУ 41848402) вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 4000 м2 під будівлею та спорудами комунального закладу "Дубов`язівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко" Дубов`язівської селищної ради Конотопського району Сумської області, за адресою: вул. Заводська, 9, смт. Дубов`язівка, Конотопський район, Сумська область.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Соп`яненко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2023 |
Оприлюднено | 22.03.2023 |
Номер документу | 109655432 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.В. Соп'яненко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні