Рішення
від 21.03.2023 по справі 360/112/22
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

21 березня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/112/22

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Свергун І.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом виконувача обов`язків керівника Старобільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області до виконавчого комітету Білолуцької селищної ради про визнання незаконним та скасування рішення від 22.07.2021 № 59 «Про надання дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення для власних потреб на території Білолуцької селищної ради»,

ВСТАНОВИВ:

10.01.2022 до Луганського окружного адміністративного надійшла позовна заява виконувача обов`язків керівника Старобільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області до виконавчого комітету Білолуцької селищної ради про визнання незаконним та скасування рішення від 22.07.2021 № 59 «Про надання дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення для власних потреб на території Білолуцької селищної ради».

В обґрунтування позову зазначено, що виконавчий комітет Білолуцької селищної ради, приймаючи рішення від 22.07.2021 № 59 «Про надання дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення для власних потреб на території Білолуцької селищної ради», яким надав право відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Білолуцької селищної ради надавати дозвіл на видобування корисних копалин місцевого значення загальною глибиною розробки до двох метрів для власних потреб, вийшов за межі наданих йому повноважень.

Старобільською окружною прокуратурою листом від 06.10.2021 № 53/4-559вих-21 повідомлено Державну екологічну інспекцію у Луганській області про виявлені прокурором порушення вимог чинного законодавства щодо видобування корисних копалин місцевого значення на території Білолуцької громади.

На підставі наказу № 2/1-25-465 Державної екологічної інспекції у Луганській області від 21.10.2021 Інспекцією з 21.10.2021 по 22.10.2021 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог природоохоронного законодавства у сфері користування надрами Білолуцькою селищною радою, згідно з яким складено Акт перевірки № 302 від 21.10.2021, за результатами якої були виявлені порушення вимог ст. ст. 10, 19 Кодексу України «Про надра» порушення порядку надання надр у користування.

Разом з тим після проведення вказаної перевірки та встановлення порушень Інспекцію не вжито жодних заходів щодо усунення порушень вимог чинного законодавства щодо видобування корисних копалин місцевого значення на території Білолуцької громади, зокрема, Інспекція могла та мала повноваження звернутися з відповідним позовом до суду.

Крім того, Інспекція листами № 2/2-15-432 від 08.11.2021, № 2/2-15-542 від 24.12.2021 повідомила окружну прокуратуру про неможливість звернення до суду з позовом щодо визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Білолуцької селищної ради № 59 від 22.07.2021 «Про надання дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення для власних потреб на території Білолуцької селищної ради» у зв`язку з неналежним фінансуванням на сплату судового збору. Однак, Інспекція не повідомила прокуратуру чи планує вживати заходи в подальшому.

З викладеного слідує, що порушені державні інтереси є незахищеними. Суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження щодо здійснення необхідного захисту інтересів держави, бездіє та свої права та обов`язки не виконує, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» покладає на органи прокуратури обов`язок здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом пред`явлення та підтримання даного позову.

Ухвалою суду від 13.01.2022 позов виконувача обов`язків керівника Старобільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області до виконавчого комітету Білолуцької селищної ради про визнання незаконним та скасування рішення від 22.07.2021 № 59 «Про надання дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення для власних потреб на території Білолуцької селищної ради» повернуто прокурору.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022 ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 13.01.2022 у справі № 360/112/22 скасовано, а справу направлено до Луганського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

12.12.2022 зазначена адміністративна справа надійшла до Луганського окружного адміністративного суду та згідно протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду була передана для розгляду судді Свергун І.О.

Ухвалою суду від 21.12.2022 відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач у строк, визначений судом, правом подати відзив на позовну заяву не скористався.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд встановив таке.

Виконавчим комітетом Білолуцької селищної ради прийнято рішення від 22.07.2021 № 59 «Про надання дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення для власних потреб на території Білолуцької селищної ради», яким надано право відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Білолуцької селищної ради надавати дозвіл на видобування корисних копалин місцевого значення загальною глибиною розробки до двох метрів для власних потреб.

На підставі наказу Державної екологічної інспекції у Луганській області від 21.10.2021 № 2/1-25-465 та направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 21.10.2021 № 2/2-18-754 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Луганської області Андрющенком Є.В., в присутності керуючої справами (секретаря) виконавчого комітету Білолуцької селищної ради Антипової І.В. проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Білолуцькою селищною радою Луганської області.

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Білолуцькою селищною радою Луганської області від 21.10.2021 № 302.

Перевіркою встановлено, що при прийнятті рішення від 22.07.2021 № 59 «Про надання дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення для власних потреб на території Білолуцької селищної ради» виконавчий комітет Білолуцької селищної ради порушив вимоги статей 10, 19 Кодексу України «Про надра».

Акт підписано Білолуцьким селищним головою та керуючою справами (секретарем) виконавчого комітету Білолуцької селищної ради без зауважень.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Статтею 3 Європейської хартії місцевого самоврядування визначено, що місцеве самоврядування означає право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання та управління суттєвою часткою публічних справ, під власну відповідальність, в інтересах місцевого населення.

Відповідно до статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом. Органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280-97/ВР (далі - Закон № 280-97/ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Частиною першою статті 26 Закону № 280-97/ВР визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання:

36) вирішення відповідно до закону питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення, а також про скасування такого дозволу.

Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад визначено у главі 2 Закону № 280-97/ВР.

Відповідно до статті 10 Кодексу України «Про надра» до відання сільських, селищних, міських та районних рад і рад об`єднаних територіальних громад на їх території у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить:

1) погодження надання надр у користування з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин місцевого значення;

2) реалізація місцевих програм розвитку мінерально-сировинної бази, раціонального використання та охорони надр;

3) обмеження діяльності підприємств, установ, організацій і громадян у випадках і в порядку, передбачених цим Кодексом;

4) здійснення контролю за використанням та охороною надр;

5) вирішення інших питань у сфері регулювання гірничих відносин у межах своєї компетенції.

З аналізу Закону № 280-97/ВР та Кодексу України «Про надра» встановлено, що питання надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення не віднесено ні до власних, ні до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, а вирішується виключно на пленарних засіданнях відповідної ради.

Крім того, не передбачено делегування вказаних повноважень структурному органу ради, в даному випадку відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства.

Згідно з частиною першою статті 46 Закону № 280-97/ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Частина п`ята цієї статті передбачає, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Отже, рішення від 22.07.2021 № 59 «Про надання дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення для власних потреб на території Білолуцької селищної ради» прийнято відповідачем з перевищенням повноважень, наданих законом, відтак, є протиправним.

З огляду на викладене суд дійшов висновку про задоволення позову.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Прокурором при зверненні до суду понесено судові витрати зі сплати судового збору, які у відповідності до статті 139 КАС України не відшкодовуються.

Керуючись статтями 72-77, 90, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов виконувача обов`язків керівника Старобільської окружної прокуратури (вул. Монастирська, 15, м. Старобільськ, Луганська область) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області (вул. Гагаріна, 93, м. Сєвєродонецьк, Луганська область) до виконавчого комітету Білолуцької селищної ради (вул. 1 Травня, 4, смт. Білолуцьк, Луганська область) про визнання незаконним та скасування рішення від 22.07.2021 № 59 «Про надання дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення для власних потреб на території Білолуцької селищної ради» задовольнити повністю.

Визнати протиправним і скасувати рішення виконавчого комітету Білолуцької селищної ради від 22.07.2021 № 59 «Про надання дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення для власних потреб на території Білолуцької селищної ради».

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Суддя І.О. Свергун

Дата ухвалення рішення21.03.2023
Оприлюднено23.03.2023
Номер документу109683013
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —360/112/22

Рішення від 21.03.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Постанова від 05.12.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні