ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/16594/21
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 березня 2023 року м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Коморного О.І., розглянув у порядку письмового провадження справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області про зупинення експлуатації будівлі Ліцею №38 Львівської міської ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні відповідача Львівська міська рада.
Обставини справи.
До Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області з вимогами:
- зупинити експлуатацію будівлі (яка використовується як садок) та будівлі (яка використовується як ліцей) Ліцею №38 Львівської міської ради за адресою: Україна, 79069, Львівська область, місто Львів, вулиця Порічкова, 4 а, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що під час проведення позапланового заходу на об`єктах відповідача було виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні та/або ППБУ), Кодексу цивільного захисту України (далі Кодекс ЦЗ та/або КЦЗУ), Правил техногенної безпеки (далі - ПТБ) та низки інших нормативних актів. Вказує, що значна кількість з виявлених порушень пропонувалася відповідачу до виконання попереднім приписом про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 74 від 25.09.2020, але станом на 06.07.2021 вони не були усунуті. Зазначає, що порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки були виявлені у всіх будівлях відповідача, які перевірялися ГУ ДСНС України у Львівській області, вищезазначені порушення безумовно створюють загрозу для життя і здоров`я працівників, та інших людей що можуть там перебувати. Стверджує, що продовження експлуатації будівель Ліцею №38 Львівської міської ради без усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню і евакуації людей з будівель Ліцею №38 Львівської міської ради. Оскільки, при експлуатації будівель Ліцею №38 Львівської міської ради, вже не вперше, виявлено грубі та численні недотримання вимог пожежної та техногенної безпеки (згідно ст. 70 Кодексу Цивільного захисту України) це є підставою для зупинення роботи даного об`єкта. Враховуючи наведене, просить суд задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 04 жовтня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою суду від 20 квітня 2022 року призначено судове засідання.
Ухвалою суду від 01 червня 2022 року залучено третю особу.
Представники сторін в судове засідання не прибули, хоча були повідомлені належним чином. На підставі ч.9 ст.205, ч.4 ст.229 КАС України адміністративна справа розглядається в письмовому провадженні.
Суд всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та
встановив:
Наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 02.06.2021 №97 призначено проведення позапланових перевірок, зокрема Ліцею №38 Львівської міської ради (а.с.21-22).
На виконання наказу від 02.06.2021 №97 Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області видано посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 02 червня 2021 року №123 (а.с.23).
Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області в особі головного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям управління запобігання надзвичайним ситуаціям та цивільного захисту по Львівській міській територіальній громаді ГУ ДСНС України у Львівській області старшого лейтенанта служби цивільного захисту Кондратюка М.О., у присутності в.о. директора Ліцею №38 Львівської міської ради Кози П.П. у період з 22 червня 2021 року по 06 липня 2021 року проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлях Ліцею №38 Львівської міської ради за адресою: Україна, 79069, Львівська область, місто Львів, вулиця Порічкова, 4 а.
Під час проведення позапланового заходу на об`єктах відповідача виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні та/або ППБУ), Кодексу цивільного захисту України (далі Кодекс ЦЗ та/або КЦЗУ), Правил техногенної безпеки (далі - ПТБ) згідно акту від 06.07.2021 №126 складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с.4-9).
Згідно вказаного акту, у будівлі (яка використовується як садок) та будівлі (яка використовується як ліцей) Ліцею №38 Львівської міської ради за адресою: Україна, 79069, Львівська область, місто Львів, вулиця Порічкова, 4 а, позаплановим заходом державного нагляду (контролю) були виявлені наступні порушення:
1. Не обладнано приміщення навчального закладу системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей).
2. Не відремонтовано внутрішній протипожежний водогін.
3. Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
4. Не відремонтовано пожежне водоймище, яке знаходиться на території школи.
5. Не пристосовано шафки пожежних кран-комплектів для опломбування та візуального огляду без їх розкривання.
6. Пристрій для захисту будівлі, від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не відповідає вимогам ДСТУ EN 62305-3:2012.
7. Під сходовими клітками влаштовано підсобні приміщення.
8. Для контролю працездатності мережі системи зовнішнього протипожежного водопроводу не проведено випробування на тиск та витрату води з оформленням акта.
Порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки що виявлені у будівлях та приміщеннях відповідача, створюють загрозу для життя і здоров`я працівників, та інших людей що можуть там перебувати. Відтак позивач звернувся до суду з вимогами про зупинення експлуатації будівлі (яка використовується як садок) та будівлі (яка використовується як ліцей) Ліцею №38 Львівської міської ради за адресою: Україна, 79069, Львівська область, місто Львів, вулиця Порічкова, 4 а, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
При вирішенні спору суд керувався наступним.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Однією із основних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п.4 ч.3 ст. 2 КАС України є змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з`ясування всіх обставин у справі.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до статей 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, яке реалізує повноваження відповідного центрального органу виконавчої влади.
Згідно із Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
До основних завдань ДСНС України віднесено здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
В силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Частиною 2 ст. ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Суд встановив, що Головним управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області проведено позапланову перевірку щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідача та складено акт 08.02.2022 №98 (а.с.65-70).
Згідно висновків даного акта перевірки, виявлено порушення, а саме :
1. Не обладнано приміщення навчального закладу системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей).
2. Не відремонтовано внутрішній протипожежний водогін.
3. Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
4. Не відремонтовано пожежне водоймище, яке знаходиться на території школи.
5. Пристрій для захисту будівлі, від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не відповідає вимогам ДСТУ EN 62305-3:2012.
6. Для контролю працездатності мережі системи зовнішнього протипожежного водопроводу не проведено випробування на тиск та витрату води з оформленням акта.
Водночас судом встановлено під час розгляду даної справи, що відповідач звернувся з листом клопотанням про виділення додаткових коштів від 09.09.2022 №158 (а.с.137) для усунення порушень в законодавстві у сфері цивільного захисту техногенної та пожежної безпеки, адресованого до Шевченківського та Залізничного районів УОДГП ЛМР, а саме для виконання наступних робіт:
- облаштування приміщення навчального закладу протипожежним захистом (СПС);
- ремонт внутрішнього протипожежного водогону;
- капітальний ремонт блискавкозахисту на будівлі ліцею (частини ремонту).
Суд встановив, що на підтвердження усунених недоліків виявлених у актах від 06.07.2021 №126 та від 08.02.2022 №98, відповідачем долучено до матеріалів справи акт вартості устаткування, придбання якого покладено на виконавця робіт, приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2022 рік, згідно договору №1711 СПС від 22.11.2022 (а.с.150-153, 154-158).
Також суд встановив, що відповідачем виконано капітальний ремонт системи пожежної сигналізації та оповіщення людей про пожежу Ліцею №38 ЛМР, що підтверджується довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за грудень 2022 року згідно договору №1711 СПС від 22.11.2022 (а.с.154).
З наданого припису Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 27.02.2023 №3, проведено позапланову перевірку відповідача у період з 24.02.2023 по 27.02.2023 та вимагається вжити наступних заходів:
1. Не обладнано приміщення навчального закладу системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей).
2. Не відремонтовано внутрішній протипожежний водогін.
3. Не відремонтовано пожежне водоймище, яке знаходиться на території школи.
Разом з тим, зазначений строк виконання вказаних порушень : «підтверджується до виконання».
Щодо виявлених порушень згідно акта перевірки від 06.07.2021 №126 та від 08.02.2022 №98, суд зазначає, що основну частину порушень усунуто, а згідно припису Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 27.02.2023 №3 решта підтверджуються до виконання.
Враховуючи вищевикладене, а також факт усунення суб`єктом господарювання зафіксованих в актах перевірки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створювали загрозу життю і здоров`ю людей та слугували підставою для звернення до суду із даним позовом, суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду та опечатування (опломбування), відімкнення від джерел живлення приміщень у будівлі (яка використовується як садок) та будівлі (яка використовується як ліцей) Ліцею №38 Львівської міської ради за адресою: Україна, 79069, Львівська область, місто Львів, вулиця Порічкова, 4 а, як цього просить позивач.
Згідно зі ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи усі вищевикладені обставини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову та, як наслідок, для застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду, оскільки на час прийняття даного рішення такі порушення, які б слугували підставою для зупинення роботи будівлі (яка використовується як садок) та будівлі (яка використовується як ліцей) Ліцею №38 Львівської міської ради за адресою: Україна, 79069, Львівська область, місто Львів, вулиця Порічкова, 4 а, відсутні.
Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись ст. ст. 19, 22, 25, 72-77, 90, 241-246, 250, 255 КАС України, суд
ухвалив:
1. У задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області про зупинення експлуатації будівлі Ліцею №38 Львівської міської ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні відповідача Львівська міська рада - відмовити повністю.
2. Судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складений 20.03.2023.
Суддя Коморний О.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2023 |
Оприлюднено | 23.03.2023 |
Номер документу | 109683347 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні