МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 березня 2023 р. № 400/4548/22 Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенка В.В., розглянув у порядку скороченого провадження без повідомлення сторін, відповідно до процедури передбаченої ст.262 КАС України, адміністративну справу,
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Тівос", вул. Одеська, 29,Миколаїв,54056, до Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54001, Головного управління ДПС у Волинській області Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43027, код ЄДРПОУ 44106679) Державної податкової служби України провизнання протиправними та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Тівос" звернулось до адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати рiшення Koмісії з питань зупинення реєстрацiї податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному peєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області № 7154592/40128222 вiд 03.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної № 1 від 01.07.2022, № 7154591/40128222 вiд 03.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної № 2 від 01.07.2022, № 7228951/40128222 вiд 18.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної № 3 від 06.07.2022, № 7228949/40127222 вiд 18.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної № 4 від 07.07.2022, № 7228952/40128222 вiд 18.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної № 5 від 15.07.2022, № 7228950/40128222 вiд 18.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної № 6 від 15.07.2022, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному peєстрі податкових накладних складенi ТОВ "Тівос" податковi накладнi № 1 вiд 01.07.2022, № 2 від 01.07.22, № 3 від 06.07.22, №4 від 07.07.2022, № 5 від 15.07.2022 та №6 від 15.07.22; визнати протиправним та скасувати рішення комісії №21745 від 28.07.2022 та № 23591 від 31.08.2022 про відповідність платника податку ТОВ "Тівос" критеріям ризиковості платника податку; зобов`язати відповідачів виключити ТОВ "Тівос" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Ухвалою від 30.01.2023 судом залучено в статусі співвідповідача Головне управління ДПС України у Волинській області.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що за результатами здійснення господарських операцій, позивачем сформовано та направлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні податковi накладнi № 1 вiд 01.07.2022, № 2 від 01.07.22, № 3 від 06.07.22, №4 від 07.07.2022, № 5 від 15.07.2022 та №6 від 15.07.22. Проте, за результатами обробки, згідно отриманих квитанцій реєстрацію податкової накладної зупинено, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК. На виконання цієї пропозиції, позивач надав пояснення щодо зупинених податкових накладних, однак відповідачем були прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вважаючи, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних винесено протиправно, позивач звернувся до суду із вказаним позовом. Також, позивач вказав на протиправність рішен про відповідність товариства критеріям ризикованості платника податку, спираючись на те, що воно не містить жодної мотивації підстав та причини віднесення позивача до ризикових платників податку. Відповідач обмежився лише загальною оцінкою та процитовано лише п.8 Критерії ризикованості платника податку на додану вартість, без зазначення, яка саме податкова інформація послугувала підставою прийняття оскаржуваного рішення.
Відповідач - Державна податкова служба України своїм правом не скористалися, відзиву на позов не надала, свою позицію стосовно предмету спору не висловила.
Відповідач - Головне управління ДПС у Миколаївській області також своїм правом не скористалось, відзиву не надало.
Відповідач - Головне управління ДПС у Волинській області позов не визнав, просив відмовити у його задоволенні. Обгрунтовуючи свою позицію в письмовому відзиві вказав безпідставність позовних вимог, оскільки обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. На момент винесення оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації податкових накладних. Оскаржені рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області про відмову в реєстрації податкових накладних ґрунтується на тому, що позивачем не було надано податковому органу на його пропозицію доказів здійснення господарських операцій, зазначених у поданих на реєстрацію податкових накладних, а саме: видаткові накладні, документи на походження товарів, товаро-супроводжуючі документи (ТТН), заявки, які передбачені договорами. Також не підлягає до задоволення позовна вимога позивача про зобов`язання зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних вищевказані податкові накладні, спираючись на те, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. Рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку №21745 від 28.07.2022 було прийнято у зв`язку з наявної податкової інформації, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, зокрема, за результатами аналізу даних ЄРПН встановлено подання на реєстрацію 28.07.2022 податкових накладних на загальну суму ПДВ 120,3 тис.грн. із реалізації алюмінієвих прутків в адресу ТОВ "ФАРУН" (37386100), який перебуває в переліку ризикових платників податку (Рішенння від 07.07.2022). 31.08.2022 з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 23.08.2022 р. № 1 прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку № 23591.
Провадження у цій справі відкрито ухвалою суду від 14.10.2022.
Враховуючи воєнний стан та відсутність клопотань від учасників справи про розгляд справи у судовому засіданні, суд розглянув справу 22.03.2023 в порядку письмового провадження, без проведення судового засідання, на підставі матеріалів справи.
Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Тівос" зареєстровано в якості юридичної особи 18.11.2015. Основними видами діяльності ТОВ "Тівос" є: (КВЕД 46.90) неспецiалiзована оптова торгiвля (основний), (КВЕД 01.11) вирощувавня зернових культур (KpiM рису), бобових культур i насiння олiйних культур, (КВЕД 01.50) змiшане сiльське господарство, (КВЕД . 46.2I) оптова торгiвля зерном, необробленим тютюном, насiнням i кормами для тварин, (КВЕД 47.19) іншi види роздрiбної торгiвлi в неспецiалiзованих магазинах, (КВЕД 47.91) роздрiбна торгiвля, що здiйснюється фiрмами поштового замовлення або через мережу Інтернет, (КВЕД. 52.29) інша допомiжна дiяльнiсть у сферi транспорту, (КВЕД 69.10) дiяльнiсть у сферi права.
01.05.2027 ТОВ "Тівос" уклало з товариством з обмеженою відповідальністю "Фарун" договiр купівлі-продажу №ТФ-01/05-2017, відповідно до умов якого позивач зобов`язувався поставити, а покупець (ТОВ "Фарун") прийняти та оплатити "Товар".
Додатковою угодою № 1 від 07.02.2018 сторони продовжили дію договору №ТФ-01/05-2017 від 01.05.2017 до 31.12.2020.
Додатковою угодою № 2 від 29.12.2020 сторони продовжили дію договору №ТФ-01/05-2017 від 01.05.2017 до 31.12.2022.
Згiдно п.1.1 договору №ТФ-01/05-2017 вiд 01.05.2017р. продавець (позивач) передає у власнiсть Покупцевi (ТОВ "Фарун") промисловi товари, а покупець приймає та оплачує товар. Номенклатyра, одиниця вимiру, кiлькiсть, цiна за одиницю вимiру та загальна вapтicть товару, згiдно заявки покупця, вказується сторонами у рахунках-фактурах та видаткових накладних до Договору, якi є невiд`ємною частиною цього Договору. 3аявка вважається узгодженою сторонами якщо: покупцем проведена оплата згiдно рахунку - фактyри; або продавцем проведено вiдвантаження товару згiдно видаткової накладної.
За п.5.2. договору передача та приймання товару здiйснюється за домовленiстю стopiн за мiсцем знаходження продавця або покупця, на умовах даного договору у присутностi та за участю повноважених представникiв обох сторін.
На виконання умов вказаного договору, позивачем на заявку ТОВ "Фарун" у травні-липні 2022 року виставлено рахунок фактyру № СФ-0000011 вiд 11.05.2022р. на суму замовлення 918942,00 грн., рахунок фактуру № СФ-0000012 вiд 01.06.2022р. на суму замовлення 914400,00 rpн. та рахунок факryра № СФ-0000013 вiд 07.07.2022 р. на суму замовлення 1100952,00 грн.
ТОВ "ФАРУН" здiйснило часткову передоплатy за алюмiнiєвi прутки: по рахунку - фактyрi № СФ-0000011 вiд 11.05.2022р. в cyмi 391875,05 грн, по рахунку - фактyрi №0000012 вiд 01.06.2022р. в cyмi 287724,95 грн, по рахунку - фактурi №0000012 вiд 01.06.22р, в cyмi 42000,00 грн, по рахунку - фактyрi №0000013 вiд 07.07.2022р. в cyмі 170000 грн, по рахунку - фактyрi №0000012 вiд 01.06.22р. в cyмi 534275,05 грн, по по рахунку - фактyрi №0000013 вiд 07.07.2022р. в cyмi 875724,95 грн, на підтвердження чого надано банківську виписку від 01.07.2022 та лист-повідомлення про зміну призначення платежу №04/07-01 від 04.07.2022, виписка від 06.07.2022 та лист -повідомлення №07/07-02 від 07.07.2022, виписка від 07.07.2022, виписка від 15.07.2022 та лист повідомлення №15/07-14 від 15.07.2022.
Позивачем здійснено поставку товару (пруток алюмінеєвий різного діаметру) на пiдставi видаткової накладної №РН-0000017 від 13.07.2022, № РН-0000018 від 19.07.2022, №РН-000019 від 19.07.2022, №РН-0000020 від 19.07.2022 та №РН-0000014 від 10.082022.
На виконання вимог пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (по факту здійснення часткової оплати за товар покупцем ТОВ "Тарун" по виставленим рахункам-фактури) позивачем до податкового органу подані податкові накладні:
- № 1 вiд 01.07.2022p на суму 391875,05 грн, в т.ч. ПДВ 65312,51 грн., яку спрямовано для peєстрації в ЄРПН ;
- № 2 вiд 01.07.2022р. на суму 287724,96 грн, в т.ч. ПДВ 47954,16 грн., яку спрямовано для peєстрації в ЄРПН;
- №3 вiд 06.07.2022р. на суму 42000,00 грн, в т.ч. ПДВ 7000 грн., яку спрямовано для peєстрації в ЄРПН;
- №4 вiд 07.07.2022p. на суму 170000,00 грн, в т.ч. ПДВ 28333,33 грн., яку спрямовано для peєстрації в ЄРПН;
- № 5 вiд 15.07.2022p. на суму 534275,05 грн, в т.ч ПДВ 89045,84 грн, яку спрямовано для реєстрації в ЄРПН;
- №6 вiд 15.07.2022р. на суму 875724,95 грн, в т.ч. ПДВ 145954,16 грн, яку спрямовано для реєстрації в ЄРПН.
28.07.2022 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена реєстрація податкової накладної № 1 від 01.07.2022 з підстав відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
28.07.2022 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена реєстрація податкової накладної № 2 від 01.07.2022 з підстав відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
28.07.2022 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена реєстрація податкової накладної № 3 від 06.07.2022 з підстав відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
02.08.2022 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена реєстрація податкової накладної № 4 від 07.07.2022 з підстав відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
02.08.2022 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена реєстрація податкової накладної № 5 від 15.07.2022 з підстав відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
02.08.2022 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена реєстрація податкової накладної № 6 від 15.07.2022 з підстав відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем направлено повідомлення щодо надання пояснень про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрація яких зупинена, а також подані копії документів:
- № 1 від 29.07.2022 р. з поясненнями в довільній формі щодо підстав складення податкової накладної № 1 від 01.07.2022 р. та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме копії документів: рахунок - фактура №СФ-0000011 від 11.05.2022, банківська виписка за 01.07.2022, лист №04/07-01 від 04.07.2022, договір №ТФ-01/05-2017 від 01.05.2017 з додатковими угодами №1 від 07.02.2018, №2 від 29.12.2020;
- № 2 від 29.07.2022 р. з поясненнями в довільній формі щодо підстав складення податкової накладної № 2 від 01.07.2022 р. та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме копії документів: рахунок - фактура №СФ-0000012 від 01.06.2022, банківська виписка з 01.07.2022, лист №04/07-01 від 04.07.2022, договір №ТФ-01/05-2017 від 01.05.2017 з додатковими угодами №1 від 07.02.2018, №2 від 29.12.2020;
- № 1 від 15.08.2022 р. з поясненнями в довільній формі щодо підстав складення податкової накладної № 3 від 06.07.2022 р. та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме копії документів: рахунок - фактура №СФ-0000012 від 01.06.2022, платіжне доручення №218 від 06.07.2022, акт здачі-прийняття робіт від 07.07.2022, виписка з рахунку за 06.07.2022, договір купівлі продажу №ТФ-01/05-2017 від
01.05.2017 р., додаткова угода №1 до договору та додаткова угода №2, ВМД №310540, рахунок на оплату №87 від 05.07.2022, договір оренди №3 від 01.08.2017, лист про перерахування коштів;
- № 3 від 15.08.2022 р. з поясненнями в довільній формі щодо підстав складення податкової накладної № 4 від 07.07.2022 р. та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме копії документів: рахунок - фактура №СФ-0000013 від 07.07.2022, платіжне доручення №224 від 07.07.2022, акт здачі-прийняття робіт від 07.07.2022, виписка з рахунку за 07.07.2022, договір купівлі -продажу №ТФ-01/05-2017 від
01.05.2017 р., додаткова угода №1 до договору та додаткова угода №2, ВМД №310540, рахунок на оплату №87 від 05.07.2022, договір оренди №3 від 01.08.2017, рахунок фактура від 01.06.2022, лист про перерахування коштів;
- № 2 від 15.08.2022 р. з поясненнями в довільній формі щодо підстав складення податкової накладної № 5 від 15.07.2022 р. та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме копії документів: рахунок - фактура №СФ-0000012 від 01.06.2022, платіжне доручення №232 від 15.07.2022, акт здачі-прийняття робіт від 07.07.2022, виписка з рахунку за 15.07.2022, договір купівлі -продажу №ТФ-01/05-2017 від
01.05.2017 р., додаткова угода №1 до договору та додаткова угода №2, ВМД №310540, рахунок на оплату №87 від 05.07.2022, договір оренди №3 від 01.08.2017, рахунок фактура від 01.06.2022, видаткова накладна від 19.07.2022 р;
- № 4 від 15.08.2022 р. з поясненнями в довільній формі щодо підстав складення податкової накладної № 6 від 15.07.2022 р. та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме копії документів: рахунок - фактура №СФ-0000013 від 07.07.2022, платіжне доручення №232 від 15.07.2022, акт здачі-прийняття робіт від 07.07.2022, виписка з рахунку за 15.07.2022, , договір купівлі продажу №ТФ-01/05-2017 від 01.05.2017 р., додаткова угода №1 до договору та додаткова угода №2, ВМД №310540, рахунок на оплату №87 від 05.07.2022, договір оренди №3 від 01.08.2017, відомість по рахунку 361 за липень 2022, видаткова накладна від 19.07.2022, рахунок фактура від 07.07.2022 р.
За результатами розгляду поданих позивачем документів, Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, були прийняті рішення:
- № 7154592/40128222 від 03.08.2022 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 01.07.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-№ 7154591/40128222 від 03.08.2022 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 01.07.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-№ 7228951/40128222 від 18.08.2022 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 06.07.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- № 7228949/40128222 від 18.08.2022 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 07.07.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-№ 7228952/40128222 від 18.08.2022 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 5 від 15.07.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-№ 7228950/40128222 від 18.08.2022 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 15.07.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вказані рішення мотивовані тим, що позивачем до податкового органу не надано копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування , навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) і розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Також, в рішеннях зазначена «додаткова інформація": відсутні підтверджуючі документи, а саме: видаткові накладні, документи на походження товарів, товаро-супроводжуючі документи, заявки.
Окрім цього, 28.07.2022 р. Комісією прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку ТОВ "Тівос" №21745. Підставою для прийняття цього рішення слугувала наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції. За результатами аналізу даних ЄРПН встановлено подання на реєстрацію 28.07.2022 податкових накладних на загальну суму ПДВ 120,3 тис.грн. із реалізації алюмінієвих прутків в адресу ТОВ "ФАРУН" (37386100),який перебуває в переліку ризикових платників податку (Рішенння від 07.07.2022).
23.08.2022 ТОВ '"Тівос" надіслало повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
31.08.2022, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 23.08.2022 р. № 1 Комісією прийнято рішення про прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку № 23591.
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
З 01.02.2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм пп.«а» або «б» п.185.1 ст.185, пп.«а» або «б» п.187.1 ст.187, абзацу 1 п.п.201.1, 201.7, 201.10 ст.201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Зі спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних вбачається, що воно не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною їх неприйняття є: «ненадання платником податку копій документів, зокрема, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування , навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)і розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків».
Тобто, викладена загальна правова норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Спірні рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії та породжує неоднозначне трактування, що, в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Зазначений висновок суду узгоджується з правовою позицією, викладеною в постановах Верховного Суду від 04.12.2018 року по справі №821/1173/17 та від 10.04.2020 року №819/330/18.
Щодо позиції відповідача, що у графі «додаткова інформація» вказано: «платником не надано копії товаро-транспортних документів та заявок, які передбачені договором", то, на думку суду, зазначені документи є факультативними у цьому випадку, їх ненадання платником податків не може бути підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки зазначені документи не засвідчують події, перелічені у п.187.1 ст. 187 ПК України. Крім того, позивачем були надані усі пояснення та копії наявних у нього документів щодо товару, зокрема придбання рахунки-фактури, виписки по рахункам щодо здійснення оплати, договори оренди приміщення, акти сдачі-приймання товару, видаткові накладні. Позивачем складено податкові накладні по факту здійснення покупцем ТОВ "Фарун" предоплати, на підтвердження чого надані рахунки-фактури та банківські виписки, що відповідає умовах договору. Щодо отримання товару, по позивач пояснив, що алюмiнiевий прокат (товар) отриманий згiдно ВМД N9UA100320/20221310540 вiд 07.07.2022р. Доставка здiйснювалаоь ТОВ "КЕРРІЛЕНД ЛОГІСТИКС" та ФОП ОСОБА_1 . Сам товар зберiгається в орендованому у ПАТ "МП Суднокомплект" складському примiщенi, на підтвердження чого надані відповідні договори оренди. Також позивач пояснив, що ТТН не має, оскільки товар не перевозився, а фактично був перенесений зі складу покупця на склад продавця власними засобами, так як склади покупця та продавця знаходяться неподалік.
Позивачем надано досить повний пакет документів щодо здійснення госпорадрських операцій. ТОВ "Тівос має матеріально-технічної бази для здійснення діяльності (орендований офіс, склади), має трудовий персонал для здійснення основних напрямків діяльності, що підтверджується фінансовими та податковими звітами за попередні роки.
Законодавство не висуває вимоги до платника податків у разі зупинення реєстрації податкової накладної сканувати та надавати на адресу контролюючого органу всю власну бухгалтерію.
Наявні в матеріалах справи документи у повній мірі підтверджують реальність вищевказаних господарських операцій, за наслідками яких складені та направлені для реєстрації податкові накладні.
В цій частині позов підлягає задоволенню.
Щодо відповідності платника податку ТОВ "Тівос" критеріям ризиковості платника податку, суд виходить з наступного.
Вказаним вище Порядком № 1165 визначається процедура винесення комісією ДПС рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 6 Порядку; критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку); критерії ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку).
Згідно з п. 3 Порядку № 1165 податкові накладні/ розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/ невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку, комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п. 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку про те, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку повинно містити чітку підставу, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додаток 1 до Порядку № 1165 містить перелік критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.
Віднесення до п. 8 критеріїв здійснюється у разі наявної у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
У затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (Додаток 4 до Порядку №1165) передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: - у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, або - з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.
При цьому, форма рішення про відповідність /невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачає зазначення контролюючим органом конкретної податкової інформації, яка стала підставою для прийняття вказаного рішення на підставі п. 8 Критеріїв.
У рішеннях від 28.07.2022 № 21745 та № 23591 від 31.08.2022 зазначено про відповідність платника податку ТОВ "Тівос" критеріям ризиковості платника, зокрема п. 8 критеріїв ризиковості платника податку, а саме: «у контролюючого органу наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції. З аналізу даних ЄРПН встановлено подання на реєстрацію 28.07.2022 податкових накладних на суму ПДВ 120,30 тис грн із реалізації алюмінієвих прутків в адресу ТОВ "Фарун", який перебуває в переліку ризикових платників податків (Рішення від 07.07.2022).
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Як зазначено вище, підставою прийняття рішення про відповідність платника податку ТОВ "Тівос" критеріям ризиковості платника, зокрема п. 8 критеріїв ризиковості платника податку, слугувало наявність рішення від 07.07.2022 про віднесення ТОВ "Фарун" до переліку ризикових платників податків.
Разом з цим, рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 16.01.2023 по справі № 400/4929/22 визнано протиправними та скасувано рішення Комісії №11046 від 07.07.2022 року та №12415 від 16.09.2022 року про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю "Фарун" критеріям ризиковості платника податку; зобов`язано Головне управління ДПС у Волинській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Фарун" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Верховний Суд у постанові від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень. Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення. І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення. Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено існування підстав для застосування до позивача п.8 критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням до переліку ризикових суб`єктів господарювання (постанова від 20.08.2019 по справі № 2540/3009/18)
Аналогічну правову позицію викладено у рішеннях судів апеляційної інстанції, зокрема у постановах по справах № 420/4470/22, №420/24469/21, № 420/4042/22 та у постанові Верховного Суду по справі № 640/6130/20, тощо.
Також слід зазначити, що внаслідок прийняття рішення (про включення платника до переліку ризикових платників податків) позивач потрапляє у стан правової невизначеності, позаяк контролюючий орган не повідомив, які саме документи необхідно подати для виключення платника податків з переліку ризикових.
Відповідачем, окрім перебування ТОВ "ФАРУН" у переліку ризикових підприємств, не надано доказів провадження товариством позивача господарської діяльності в умовах та обставинах, котрі характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України..
Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено існування підстав для застосування до позивача п.8 критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням до переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Головного управління ДПС у Волинській області виключити ТОВ "Тівос" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, то такі підлягають задоволенню, оскільки п. 6 Порядку №1165 передбачає, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Рішення про визначення ТОВ "Тівос" таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку підлягає визнанню протиправним та скасованню, тому зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, є належним та достатнім способом захисту порушеного права позивача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позову у повному обсязі.
Сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 22329 грн відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів: Головного управління ДПС у Волинській області та Державної податкової служби України.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19, 139, 241, 244, 242 - 246 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Тівос" (вул. Одеська, 29,Миколаїв,54056 40128222) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54001 44104027) задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати рiшення Koмісії з питань зупинення реєстрацiї податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному peєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області № 7154592/40128222 вiд 03.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної Товариство з обмеженою відповідальністю "Тівос" № 1 від 01.07.2022.
3. Визнати протиправними та скасувати рiшення Koмісії з питань зупинення реєстрацiї податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному peєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області № 7154591/40128222 вiд 03.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної Товариство з обмеженою відповідальністю "Тівос" № 2 від 01.07.2022.
4. Визнати протиправними та скасувати рiшення Koмісії з питань зупинення реєстрацiї податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному peєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області № 7228951/40128222 вiд 18.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Тівос" № 3 від 06.07.2022.
5. Визнати протиправними та скасувати рiшення Koмісії з питань зупинення реєстрацiї податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному peєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області № 7228949/40127222 вiд 18.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Тівос" № 4 від 07.07.2022.
6. Визнати протиправними та скасувати рiшення Koмісії з питань зупинення реєстрацiї податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному peєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області № 7228952/40128222 вiд 18.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Тівос" № 5 від 15.07.2022.
7. Визнати протиправними та скасувати рiшення Koмісії з питань зупинення реєстрацiї податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному peєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області № 7228950/40128222 вiд 18.08.2022 р. про вiдмову у pеєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Тівос" № 6 від 15.07.2022.
8. Зобов`язати Державну податкову службу України (м. Київ, Львівська пл,8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному peєстрі податкових накладних складенi Товариством з обмеженою відповідальністю "Тівос" податковi накладнi № 1 вiд 01.07.2022, № 2 від 01.07.22, № 3 від 06.07.22, №4 від 07.07.2022, № 5 від 15.07.2022 та №6 від 15.07.22.
9. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області №21745 від 28.07.2022 та № 23591 від 31.08.2022 про відповідність платника податку ТОВ "Тівос" критеріям ризиковості платника податку;
10. Зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Тівос" (код ЄДРПОУ 40128222) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
11. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43027, код ЄДРПОУ ЄДРПОУ 44106679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Тівос" (вул. Одеська, 29, Миколаїв, 54056, код ЄДРПОУ 40128222) судові витрати в розмірі 11164,50 (одинадцять тисяч сто шістдесят чотири грн п`ятдесят коп) гривень.
12. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (м. Київ, Львівська пл,8, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Тівос" (вул. Одеська, 29, Миколаїв, 54056, код ЄДРПОУ 40128222) судові витрати в розмірі 11164,50 (одинадцять тисяч сто шістдесят чотири грн п`ятдесят коп) гривень.
13. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя В. В. Біоносенко
Рішення складено в повному обсязі 22.03.2023
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2023 |
Оприлюднено | 24.03.2023 |
Номер документу | 109719130 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні