Рішення
від 23.03.2023 по справі 300/4406/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" березня 2023 р. справа № 300/4406/22

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Панікара І.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Автопорт С" до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування рішення від 17.10.2022 року за № 73/09-19-04-01-06/39833829, зобов`язання до вчинення певних дій, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Автопорт С" (надалі позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (надалі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення від 17.10.2022 року за № 73/09-19-04-01-06/39833829, зобов`язання до вчинення певних дій.

Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами поданої позивачем заяви про відсутність можливості виконання податкових обов`язків,Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області прийнято рішення від 17.10.2022 року за № 73/09-19-04-01-06/39833829 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, підставою прийняття якого слугувала відсутність наданих копій документів про рух коштів по всіх відкритих банківських рахунках, відсутність копій документів, пов`язаних з втратою майна, захоплення майна, вчинення грабежу, мародерства, тощо, перелік яких визначено у попередньому рішенні від 07.10.2022 року № 20/09-19-01-06/39833829. Позивач вважає, що оскаржуване рішеннявід 17.10.2022 року за № 73/09-19-04-01-06/ НОМЕР_1 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку є незаконним і необгрунтованим та підлягає скасуванню, оскількив результаті військової агресії Російської Федерації проти України з 04.03.2022 року ТОВ"Автопорт С" призупинило свою господарську діяльність, а з 24.03.2022 року призупинено дію трудових договорів з працівниками підприємства.Офіс підприємства розміщений на тимчасово окупованій території, в якому знаходяться первинні документи, внаслідок чого, відсутній доступ до них і неможливості їх вивезення. Окрім того, зазначено, що ТОВ"Автопорт С"в електронному кабінеті не отримувалотекст попереднього рішеннявід 07.10.2022 року № 20/09-19-01-06/39833829. З урахуванням викладеного, просить суд визнати протиправним та скасувати рішенняГоловного управління ДПС в Івано-Франківській області щодоможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язкувід 17.10.2022 року за № 73/09-19-04-01-06/ НОМЕР_1 ; зобов`язати відповідача визнатиТОВ"Автопорт С" таким, що не має можливості своєчасно виконувати свої податкові обов`язки (дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування тощо), визначені ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, шляхом прийняття відповідного рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

По справі здійснювався ряд наступних процесуальних дій.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07.11.2022 позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Автопорт С" залишено без руху та надано десятиденний строк для усунення недоліків (а.с.44-45).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.11.2022 року відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в порядку, визначеному статтею 262 КАС України (а.с.88-89).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12.12.2022 року відмовлено в задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про розгляд справи з викликом сторін (а.с.161).

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 05.12.2022 року, згідно змісту якого, представник відповідача щодо можливості задоволення заявлених позовних вимог заперечила. Вказала, що призупинення господарської діяльності у відповідності до наказу від 04.03.2022 року № 2 на час воєнного стану може бути підставою для неподання податкових декларацій по податку на додану вартість за податковий період 2022 року і надалі та відповідно - реєстрації податкових накладних за вказаний період. Водночас,на день розгляду заяви податковий борг обліковується по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та платі за землю у вигляді земельного податку та орендної плати за землю, що виник після 24.02.2022 року.Представник відповідача зазначила, щоза наслідками попереднього розгляду заяви та документів до неї, по Товариству встановлено недостатність доданих документів, зокрема, які свідчать про неможливість своєчасного виконання платником податкового обов`язку зі сплати плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а саме таких, які підтверджують втрату джерела отримання доходу для сплати платежів та можливості цієї сплати (а.с.100-109).

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Автопорт С"відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, знаходиться на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Луганській області. Види економічної діяльності: 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний); 63.999 надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у; 69.10 діяльність у сфері права; 69.20 діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування (а.с.40).

26.09.2022 року ТОВ"Автопорт С" засобами електронного зв`язку направлено до ГУ ДПС у Луганській області заяву про відсутність можливості виконання податкових обов`язків (а.с.8-10).

Проте, узв`язку з продовженням військового конфлікту на території Луганської області та встановленню простою у роботі Головного управління ДПС у Луганській області, наказом ДПС України від 09.06.2022 № 311 виконання повноважень ГУ ДПС у Луганській області закріплено за Головним управління ДПС в Івано-Франківській області.

За результатами розгляду вказаної заяви, відповідач 07.10.2022 року прийняв попереднє рішення за № 20/09-19-01-06/39833829щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків: витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування /втрати майна; документи, що засвідчують про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусового захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо); подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних акті, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія), тощо; даних про рух коштів, починаючи з 24.02.2022 року по даний час, - по всіх активних рахунках, відкритих в АТ "Укрексімбанк" (два рахунки), АБ "Укргазбанк" (один рахунок), копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податку на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку із відключенням банку від системи електронних платежів або порушення у роботі системи авторизації банку разом із документом або повідомленням банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку з веденням воєнного стану (а.с.11).

В подальшому, 17.10.2022 року ГУ ДПС в Івано-Франківській області прийнято рішенняза №73/09-19-04-01-06/39833829щодоможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку з підставненадання платником податку документів про рух коштів по всіх відкритих банківських рахунках, відсутність копій документів, пов`язаних з втратою майна, захоплення майна, вчинення грабежу, мародерства тощо, перелік яких визначено у попередньому рішенні від 07.10.2022 рокуза № 20/09-19-01-06/39833829 (а.с.12).

Не погоджуючись з оскаржуваним рішенням щодоможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного їх правового регулювання.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Так, відповідно до статті 38 ПК України, виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.

Спосіб, порядок та строки виконання податкового обов`язку встановлюються цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбаченихстаттями 39і39-2,пунктом 46.2статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбаченихстаттями 39і39-2,пунктом 46.2статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

В свою чергу, відповідно допідпункту 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України (надалі Порядок № 225).

Пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 225 визначено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбаченіПереліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агентазатвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.

Як встановлено судом, 26.09.2022 року позивач надіслав контролюючому органу заяву про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, в якій описав свій вид господарської діяльності та зазначив, що в результаті військової агресії Російської Федерації проти України, постійних обстрілів м. Сєвєродонецьк, підприємство тимчасово втратило контроль над всіма об`єктами нерухомості і частиною транспортних засобів, що знаходилось в його власності на території Луганської області, та офісом, що був розташований за адресою: м. Сєвєродонецьк, вул. Сметаніна, 3А. Господарську діяльність Товариства фактично призупинено з 04.03.2022 року. Дію трудових договорів з працівниками підприємства призупинено 24.03.2022 року. В офісі підприємства за адресою: м. Сєвєродонецьк, вул. Сметаніна, 3А залишилось комп`ютерне обладнання, всі первинні документи з бухгалтерського обліку, накази за основною діяльністю, господарські договори, документи податкової звітності, документи з кадрового обліку, інші документи за 2015-2021 роки, та січень-березень 2022 року. Врятувати вдалося тільки печатку, статутні документи, та правовстановлюючі документи на об`єкти нерухомого майна і земельні ділянки під ними. Стан будівлі офісу та перелічених вище документів та комп`ютерного обладнання, що в ньому знаходиться позивачу не відомий. Повідомлення про втрату первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку та фінансової звітності подано 22.09.2022 року. Офіс підприємства знаходиться на тимчасово окупованій території. Зазначено, що через неможливість вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; через перебування (податкова адреса платника податків та фактичне знаходження виробничих потужностей) на території тимчасово окупованій території збройними формуваннями Російської Федерації, ТОВ "Автопорт С" позбавлено можливості виконувати усі податкові обов`язки (дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування тощо), визначені ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, за податкові періоди, починаючи з лютого 2022 року (а.с.8-10).

Як встановлено судом, до вказаної заяви долучено копії документів, якими підтверджується неможливість виконання податкових обов`язків.

Досліджуючи доводи позивача щодо наявності достатніх підстав для прийняття відповідачем рішення про визнання ТОВ "Автопорт С" таким, що не має можливості своєчасно виконувати свої податкові обов`язки, суд виходить із наступних фактичних обставин.

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку № 225 підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цьогоКодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

З матеріалів адміністративної справи судом встановлено, що ТОВ "Автопорт С" зареєстроване за адресою м. Сєвєродонецьк, вул. Сметаніна, 3А та є власником 9-ти автозаправних станцій в Луганській області, що розташовані за адресами: м. Сєвєродонецьк, Будівельників шосе, 31; м. Щастя, вул. Гагаріна, 1Л; смт. Станиця Луганська, вул. Лінія 5, 23А; смт. Білокуракине, вул. Магістральна, 2; смт. Мілове, вул. Центральна, 153; смт. Марківка, вул. Миру, 31; смт. Новоайдар, вул. Великий шлях, 28Б; смт. Новопсков, вул. Українська, 194; с. Половинине, вул. Пригородня, 1А (а.с.22-38,40).

Водночас, за змістом позовної заяви, посадовий штат ТОВ "Автопорт С" налічує дві особи директор та головний бухгалтер.

Так, судом встановлено, що 04.03.2022 року ТОВ "Автопорт С" видано наказ № 2 про призупинення господарської діяльності підприємства на час воєнного стану, або до зникнення обставин, що унеможливлюють роботу підприємства (а.с.19).

В подальшому, 24.03.2022 року позивачем видано наказ № 3 про призупинення дії трудового договору на час воєнного стану, або до зникнення обставин, що унеможливлюють надання та виконання роботи, з ОСОБА_1 (директором) та ОСОБА_2 (головним бухгалтером) (а.с.20).

При цьому, суд вказує на те, що наказом Мінреінтеграції України від 25.04.2022 року за № 75 затверджено Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Суд зазначає, що до вказаного переліку територіальних громад належить, зокрема, Сєвєродонецька міська територіальна громада.

Відтак, офіс ТОВ "Автопорт С", що розташований за адресою: м. Сєвєродонецьк, вул. Сметаніна, 3А знаходиться в тимчасовій окупації зборойними формуваннями Російської Федерації.

Водночас, в матеріалах адміністративної справи наявний лист ГУ ДСНС України у Луганській області від 15.07.2022 року № 5125-31/5725, в якому зазначено, що після повернення контролю за територією Луганської області українською владою буде проведено комісійне обстеження будівлі за адресою: АДРЕСА_1 , з метою визначення збитків і руйнувань (а.с.39).и

Як наслідок, у позивача відсутня інформація про стан об`єктів нерухомого майна підприємства, стан офісу та первинних документів, що позбавляє позивача можливості подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення або подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Дія).

В ході розгляду даної адміністративної справи судом встановлено, що 22.09.2022 року позивачем подано до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку та фінансової звітності, оскільки офіс підприємства знаходиться на тимчасово окупованій території. (а.с.21).

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що ТОВ "Автопорт С" позбавлено можливості своєчасно виконувати свої податкові обов`язки (дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування тощо), визначені ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Таким чином, документи, які позивачем долучені до заяви, засвідчують факт відсутність можливості виконання податкових обов`язків.

Як наслідок, суд зазначає, що відповідачем безпідставно не враховано надані позивачем відповідні документи щодо підтвердження неможливості своєчасного виконання податкових обов`язків.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до приписів пункту 1 розділу ІІІ Порядку № 225 у разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) заформою, що додається.

Як встановлено судом з матеріалів адміністративної справи, ТОВ "Автопорт С" в своєму електронному кабінеті не отримувало попереднє рішення від 07.10.2022 року за № 20/09-19-01-06/39833829щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (а.с.18), внаслідок чого, суд критично оцінює твердження відповідача що позивачем отримано вказане попереднє рішення.

Більше того, з огляду на зміст оскаржуваного рішення, відповідачем не доведено та не обґрунтовано щодо можливості своєчасного виконання ТОВ "Автопорт С" податкового обов`язку.

Щодо заявленої позовної вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ "Автопорт С" свого податкового обов`язку, суд зазначає наступне.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Судом враховано при обранні ефективного способу відновлення порушених відповідачем прав позивача практику Європейського суду з прав людини.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) у справі "Чуйкіна проти України" (Case of Chuykina v. Ukraine) (Заява N28924/04) констатував: "Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 28 - 36, Series A N18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява N58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява N48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".

Як свідчать встановлені судом обставини, Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області, приймаючи рішення від 17.10.2022 року за № 73/09-19-04-01-06/39833829 щодо можливосты своєчасного виконання виконання платником податків свого податкового обов`язку, діяло на не підставі закону, необґрунтовано, без урахування усіх обставин, які маю значення для правильного вирішення питання у спірних відносинах, внаслідок чого, необхідно зобов`язати відповідача прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ "Автопорт С" свого податкового обов`язку.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Водночас, всупереч наведеним вимогам, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не довели правомірності своїх дій.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про обґрунтованість адміністративного позову в цілому, а позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення в повному обсязі.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, позивач згідно із платіжним дорученням від 27.10.2022 року підтвердив сплату судового збору на суму 2481 грн., внаслідок чого, слід стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області сплачений судовий збір в розмірі 2481 грн.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Автопорт С" до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування рішення від 17.10.2022 року за № 73/09-19-04-01-06/39833829, зобов`язання до вчинення певних дій задоволити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 17.10.2022 року за № 73/09-19-04-01-06/39833829.

Зобов`язати Головне управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018) прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання товариством з обмеженою відповідальністю "Автопорт С" (код ЄДРПОУ 39833829, вул. Сметаніна, 3-А, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404) свого податкового обов`язку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Автопорт С" (код ЄДРПОУ 39833829, вул. Сметаніна, 3-А, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404) сплачений судовий збір в розмірі 2481 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного рішення суду.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

Позивач:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Автопорт С" (код ЄДРПОУ 39833829, вул. Сметаніна, 3-А, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404).

Відповідач:

Головне управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018).

Суддя /підпис/ Панікар І.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.03.2023
Оприлюднено27.03.2023
Номер документу109754282
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —300/4406/22

Ухвала від 03.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 20.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 17.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 23.03.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 12.12.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 17.11.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні