ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 березня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/18136/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бойка С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання Маслак О.Ю.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача - Кечеджі О.Б.,
представника відповідача Коваль В.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державного навчального закладу "Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості" , Полтавського обласного центру зайнятості про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державного навчального закладу "Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості", Полтавського обласного центру зайнятості, в якій просив ( з урахуванням уточнених позовних вимог):
- визнати протиправною бездіяльність Полтавського обласного центру зайнятості щодо ненарахування стипендії та матеріальної допомоги ОСОБА_1 за період навчання у Державному навчальному закладі «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» з часу припинення виплати допомоги по безробіттю по час закінчення навчання, з 30 січня 2021 по 14 квітня 2021;
- зобов`язати Полтавський обласний центр зайнятості нарахувати стипендію та матеріальну допомогу ОСОБА_1 за період навчання у Державному навчальному закладі «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» з часу припинення виплати допомоги по безробіттю по час закінчення навчання, з 30 січня 2021 по 14 квітня 2021;
- визнати протиправною бездіяльність Державного навчального закладу «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» щодо невиплати стипендії та матеріальної допомоги ОСОБА_1 за період навчання у Державному навчальному закладі «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» з часу припинення виплати допомоги по безробіттю по час закінчення навчання, з 30 січня 2021 року по 14 квітня 2021 року;
- зобов`язати Державний навчальний заклад «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» виплатити стипендію та матеріальну допомогу ОСОБА_1 за період навчання у Державному навчальному закладі «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» з часу припинення виплати допомоги по безробіттю по час закінчення навчання, з 30 січня 2021 року по 14 квітня 2021 року.
В обгрунтування зазначає, що 29.01.2020 згідно заяви ОСОБА_1 надано статус безробітного та призначено виплату допомоги по безробіттю як застрахованій особі з урахуванням страхового стажу 360 календарних днів з 05.02.2020 по 29.01.2021. Проте, позивач вказує, що перебував на обліку як безробітний в Лубенській міськрайонній філії Полтавського ОЦЗ з 29.01.2020 по 11.05.2021, оскільки навчався в Державному навчальному закладі «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості». Листом від 15.10.2021 Полтавським обласним центром зайнятості повідомлено позивача, що з 30.01.2021 йому виплати допомоги по безробіттю припинено у зв`язку із закінченням строку її виплати. Позивач не погоджується з такими діями відповідачів, вважає, що оскільки з 30.01.2021 по 14.04.2021 він перебував на обліку у центрі зайнятості та навчався у Державному навчальному закладі «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості та здобув робітничу професію, тому відповідачами безпідставно не виплачено за вказаний період допомогу по безробіттю та стипендію.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2021 року позовну заяву ОСОБА_1 до Полтавського обласного центру зайнятості, Державного навчального закладу "Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 січня 2022 року позовну заяву ОСОБА_1 до Полтавського обласного центру зайнятості, Державного навчального закладу "Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії повернуто позивачеві.
Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач оскаржив його в апеляційному порядку.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2022 року № 440/18136/21 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено. Ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 17.01.2022 у справі № 440/18136/21 скасовано. Справу за позовом ОСОБА_1 до Полтавського обласного центру зайнятості, Державного навчального закладу "Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - направлено до Полтавського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Справа №440/18136/21 надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду 13 вересня 2022 року, про що свідчить відбиток штампу з реєстрацією вхідної кореспонденції.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2022 року позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.
17 жовтня 2022 року до суду від Державного навчального закладу «Полтавський центр професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості» надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог, зазначає, шо вимоги ОСОБА_1 щодо нарахування та виплати йому стипендії та матеріальної допомоги за період навчання у закладі є незаконними та безпідставними. Вказує, що ОСОБА_1 був направлений на професійне навчання у якості слухача за програмою перепідготовки, виплата стипендій та матеріальної допомоги зареєстрованим безробітним, які проходять професійне навчання в закладах освіти державної служби зайнятості не передбачена Законодавством / т.1 а.с. 127-130/.
18 жовтня 2022 року до суду від Полтавського обласного центру зайнятості надійшов відзив, у якому представник відповідача зазначає/, що Полтавським обласним центром зайнятості було збережено позивачу виплату допомоги по безробіттю у розмірах і у строки, що встановлені відповідно до законодавства про зайнятість населення і загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття ( а саме до 29.01.2021 включно. Наголошує, що виплата стипендії (до 1997 року) чи матеріальної допомоги ( з 1997 року до 2013 року) у період професійного навчання була передбачена п.б) ч.1 ст. 25 Закону України «Про зайнятість населення» №803-ХІІ від 01.03.1991, положеннями абз.4 ч.1 ст. 7 Закону України «Про загальнообов`язкове соціальне страхування на випадок безробіття» (у редакціях до 01.01.2013) та підзаконним актом, прийнятим на їх виконання, а саме: Положеннями про порядок надання Фондом загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття послуг з професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації, затвердженим спільним Наказом Мінпраці і соцполітики України та МОН України №53/59 від 13.02.2001. Однак у результаті реформування системи забезпечення зайнятості населення та системи загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття з набуттям чинності 01.01.2013 Законом України «Про зайнятість населення» №5067-VI від 05.07.2012 відповідні положення було виключено і на цей час жодний нормативний акт не передбачає отримання іншого аніж допомога по безробіттю. Також зазначає, що положеннями п.2 ч.1 ст. 9 Закону України та ч.2 ст.7 Закону України про страхування право на соціальний захист у разі настання безробіття передбачає надання безплатних соціальних послуг, зокрема, професійної підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації, тобто професійне навчання безробітного є елементом права на соціальний захист у разі настання безробіття та є соціальною послугою, яка надається безробітному на безоплатній основі. Таким чином відповідач стверджує, що права позивача жодним чином порушені не були, а тому позовні вимоги позивача є безпідставними /т.1 а.с. 149-154/.
У відповідях на відзиви позивач наполягає на задоволенні позовних вимог та вказує, що мав право на матеріальне забезпечення в період навчання та право на матеріальну допомогу / т.1 а.с.201 205/.
У запереченні на відповідь на відзив представник Полтавського обласного центру зайнятості зазначає, що враховуючи п.21 ч.2 ст.22 Закону України «Про зайнятість населення» та абз.3 ч.2 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» Полтавський обласний центр зайнятості зобов`язаний нараховувати та виплачувати забезпечення та надавати соціальні послуги цим Законом. Цими Законами не передбачено обов`язку Центром здійснювати нарахування стипендії чи будь-якого іншого забезпечення поза межами закріплених у спеціальних законах повноважень / а.с. 227- 233/.
15 листопада 2022 року протокольною ухвалою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Позивач та представник позивача в судовому засіданні 14 березня 2023 року позовні вимоги підтримали, просили суд їх задовольнити.
Представники відповідачів в судовому засіданні 14 березня 2023 року заперечували проти задоволення позовних вимог з огляду на їх безпідставність.
Заслухавши доводи представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 29 січня 2020 року, згідно поданої ним заяви, надано статус безробітного та призначено виплату допомоги по безробіттю як застрахованій особі з урахуванням страхового стажу тривалістю 360 календарних днів з 05 лютого 2020 по 29 січня 2021 року.
З 02.12.2020 по 14.04.2021 ОСОБА_1 проходив навчання в Державному навчальному закладі «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» за професією «Електромеханік торгового та холодильного устаткування».
На звернення ОСОБА_1 . Полтавський обласний центр зайнятості повідомив позивача лситом від 15.10.2021 №16/04/2716-21 що з 30 січня 2021 року йому припинено виплату допомоги по безробіттю у зв`язку з закінченням строку її виплати ( з наступного дня після закінчення строку виплати) , згідно з п.12 ч.1 ст. 31 Закону України №5067-VI./ т. 1 а.с.8/.
Непогоджуючись з припиненням виплати допомоги по безробіттю з 30.01.2021, а також вважаючи, що має право на виплату стипендії у період з 30.01.2021 по 14.04.2021, оскільки навчався в цей період в Державному навчальному закладі «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості», позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам суд виходив з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття визначає Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».
Відповідно до частини першої статті 7 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» допомога по безробіттю є видом забезпечення за цим Законом.
Відповідно до положень статті 22 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж шість місяців за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Право на допомогу по безробіттю зберігається у разі настання перерви страхового стажу з поважних причин, якщо особа протягом місяця після закінчення цієї перерви зареєструвалась в установленому порядку в державній службі зайнятості як безробітна. Поважними причинами є: навчання у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, клінічній ординатурі, асистентурі-стажуванні, аспірантурі, докторантурі з денною або дуальною формою здобуття освіти; строкова військова служба; здійснення догляду непрацюючою працездатною особою за особою з інвалідністю I групи або дитиною з інвалідністю віком до 18 років, а також за пенсіонером, який за експертним медичним висновком потребує постійного стороннього догляду; періоди зайнятості на тимчасово окупованій території України чи в районах проведення антитерористичної операції та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування не підтверджуються сплатою єдиного внеску; інші поважні причини, передбачені законодавством України.
Застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, які протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців або звільнені з останнього місця роботи з підстав, передбачених статтею 37, пунктами 3, 4, 7 і 8 статті 40, статтями 41 і 45 Кодексу законів про працю України, а також з аналогічних підстав, визначених іншими законами, особи, зазначені у частині другій статті 6 цього Закону, особи, зазначені в абзаці третьому частини четвертої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», мають право на допомогу по безробіттю у мінімальному розмірі.
Допомога по безробіттю виплачується з 8 дня після реєстрації застрахованої особи в установленому порядку в державній службі зайнятості.
Загальна тривалість виплати допомоги по безробіттю не може перевищувати 360 календарних днів протягом двох років, а для осіб, зазначених у частині другій статті 6 цього Закону та абзаці третьому частини четвертої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», - 180 календарних днів.
Для осіб передпенсійного віку (за 2 роки до настання права на пенсію) тривалість виплати допомоги по безробіттю не може перевищувати 720 календарних днів.
У разі чергового визнання в установленому порядку застрахованої особи безробітною у межах двох років, протягом яких виплачується допомога по безробіттю, тривалість її виплати враховується сумарно.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» виплата допомоги по безробіттю припиняється у разі закінчення строку їх виплати.
Процедуру, умови надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності, та механізм обчислення районними, міськими, районними у містах та міськрайонними центрами зайнятості державної служби зайнятості (далі - центри зайнятості) страхового стажу визначає Порядок надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності, затверджений наказом Міністерства соціальної політики України 15 червня 2015 року № 613, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 09 липня 2015 року за № 821/27266 (далі по тексту - Порядок №613).
Відповідно до пунктів 1, 2 розділу ІІ Порядку №613 допомога по безробіттю призначається центрами зайнятості з восьмого дня після реєстрації безробітного за його особистою заявою за формою, наведеною в додатку 1 до цього Порядку. Розмір допомоги по безробіттю визначається на підставі відомостей Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Державний реєстр) залежно від страхового стажу, заробітної плати (доходу), а також довідок про грошове забезпечення, виданих особі військовими комісаріатами, де така особа перебувала на обліку, військовими частинами, органами, де особа проходила службу.
Загальна тривалість виплати допомоги по безробіттю застрахованим особам не може перевищувати 360 календарних днів (особам передпенсійного віку - не більше 720 календарних днів) протягом двох років з дня її призначення.
Положенням ч. 1 ст. 35 Закону України «Про зайнятість населення», ч. 2 ст. 7 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», а також п. 2.З., 2.4., 2.8., 2.10. Порядку професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації зареєстрованих безробітних, ствердженого спільним Наказом Мінсоцполітики України та МОН України від 31.05.2013 року № 318/655, центри зайнятості зобов`язані забезпечити компенсацію транспортних витрат, витрат на проходження медичного огляду (у разі необхідності), витрат на проживання (за потреби) та безпосередньо фінансування послуг з професійного навчання.
Однак, із цих нормативно-правих актів не передбачено продовження виплати допомоги по безробіттю в разі навчання поза межами строку (360 днів) також не закріплено права безробітних на стипендійне забезпечення на час надання соціальних послуг на випадок безробіття, а саме: професійного навчання.
Тож спеціальним законодавством передбачено виключно право на збереження матеріального забезпечення (допомоги по безробіттю) у раніше встановленому розмірі та межах, що і було здійснено Полтавським обласним центром зайнятості щодо безробітного ОСОБА_1 , під час його професійного навчання до моменту закінчення встановленого строку виплати допомоги по безробіттю.
Отже, центр зайнятості діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та враховуючи відсутність відповідного обсягу повноважень у центрів зайнятості щодо нарахування стипендій на час професійного навчання, а також відсутність закріплення відповідного права безробітного у спеціальних нормативних актах у сфері зайнятості населення та загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, то немає жодних правових підстав для висновку про протиправну бездіяльність Полтавського обласного центру зайнятості щодо невиплати позивачу допомоги по безробіттю з 30 січня 2021 року по 14 квітня 2021 року та ненарахуванні стипендії позивачу на час навчанні у професійно-технічному закладі освіти.
Щодо вимог позивача про визнання протиправною бездіяльність Державного навчально закладу «Полтавський професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» щодо невиплати стипендії за період навчання суд зазначає, наступне.
Державний навчальний заклад «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» є державним закладом професійної професійно-технічної) освіти, підпорядкованим Державній службі зайнятості та находиться під загальним управлінням Полтавського обласного центру зайнятості.
Відповідно до Порядку професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації зареєстрованих безробітних, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України 31.05.2013 №318/655, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 червня 1013 р. за №1029/23561, Державний навчальний заклад «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» здійснює професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації зареєстрованих безробітних за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Зареєстровані безробітні, направлені на професійне навчання центром зайнятості, не сплачують державному навчальному закладу кошти за навчання, тобто навчаються на безоплатній основі.
Позивач вважає, що за період навчання з 30.01.2021 р. по 14.04.2021 р. у Державному навчальному закладі «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» йому повинна була бути виплачена стипендія та матеріальна допомога, передбачена ч.1 ст. 53 Закону України «Про освіту».
Так, згідно ст. 53 ч. 1 Закону України «Про освіту», здобувачі освіти мають право на забезпечення стипендіями у порядку, встановленому Кабінетом нетрів України. Питання стипендіального забезпечення регламентується ядком призначення і виплати стипендій, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 р. № 882.
Згідно ч. 1 п. 1 цього Порядку його дія поширюється на учнів денної форми здобуття освіти закладів есійної (професійно-технічної) освіти.
Згідно зі Статутом Державного навчального закладу «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості» та Поженням про професійно-технічний навчальний заклад державної служби зайнятості, затвердженого наказом Міністерства праці України від 02.08.1996 За 64 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 серпня 1996 р. за № /1465, здобувачами освіти в закладі є слухачі.
Відповідно до ч. 1 ст. 36 Закону України №103/98-ВР «Про професійну і професійно-технічну) освіту» від 10.02.1998 р. із змінами і доповненнями, учнем закладу професійно-технічної освіти є випускник закладу загальної середньої освіти ІІ-ІІІ ступенів, зарахований до закладу професійно-технічної говіти на навчання за програмами первинної професійної підготовки, а слухачем закладу професійно-технічної освіти - особа, зарахована до цього закладу на навчання за програмами професійно-технічного навчання, у тому числі перепідготовки чи підвищення кваліфікації.
З ОСОБА_1 був укладений Договір №1600201127008І від 27.11.2020 р. між Полтавським обласним центром зайнятості та Державним навчальним закладом «Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості», відповідно до якого він направлений на професійне навчання у якості слухача, як це передбачено Порядком професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації зареєстрованих безробітних, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України 31.05.2013 №318/655, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 червня 2013 р. за №1029/23561.
ОСОБА_1 проходив професійне навчання за професією «Електромеханік торговельного та холодильного устаткування» за програмою перепідготовки.
Отже, виплата стипендії та матеріальної допомоги зареєстрованим безробітним, які проходять професійне навчання в закладах освіти державної служби не передбачена чинним законодавством України.
Відповідно до положень частини другої 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачами повністю доведено відповідність оскаржуваних позивачем дій та наказу нормам чинного законодавства України.
За таких обставин, враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Полтавського обласного центру зайнятості (вул. Сінна,45, м. Полтава, 36039, код ЄРДПОУ 03491234 ), Державного навчального закладу "Полтавський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості" ( вул. Сінна,45, м. Полтава, 36039, код ЄРДПОУ 40127873 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 23 березня 2023 року.
Суддя С.С. Бойко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2023 |
Оприлюднено | 05.04.2024 |
Номер документу | 109755099 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Бойко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні