Постанова
від 23.03.2023 по справі 640/4982/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 березня 2023 року

м. Київ

справа № 640/4982/20

адміністративне провадження № К/9901/37646/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенко М.М.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "ЖИТЛО-КАПІТАЛ" до Головного управління Державної податкової служби у місті Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.11.2020, ухвалене у складі головуючого судді Мазур А.С., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2021, прийняту у складі колегії суддів: Мєзєнцева Є.І. (головуючий), Земляної Г.В., Файдюка В.В.

І. Суть спору

1. Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "ЖИТЛО-КАПІТАЛ" звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у місті Києві (далі - ГУ ДПС у місті Києві), в якому просило суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0001051002 від 03.01.2020.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що податковий орган дійшов висновку про протиправність віднесення позивачем за період з 01.07.2016 по 30.06.2019 до складу адміністративних витрат послуги з консультування, які надавалися відповідними фізичними особами- підприємцями та ТОВ «Агенція захищені інвестиції».

3. Обґрунтовуючи правомірність віднесення вказаних послуг до складу адміністративних витрат, позивач посилався на те, що послуги отримані від вказаних контрагентів безпосередньо пов`язані із господарською діяльністю позивача та отриманням доходу в результаті його економічної діяльності. До того ж, в штатному розкладі не передбачено посади «менеджер з продажу» або іншої спорідненої посади, що у свою чергу підкреслює доцільність залучення вказаних осіб у господарській діяльності позивача. Крім того, позивач зазначив, що дохід товариства прямо пропорційний його витратам у вказаному періоді. Окрім того, позивач вважає, що відповідачем допущено процедуру та порядок прийняття контролюючим органом рішення про проведення перевірки, оскільки згідно вимог порядку ІІІ - V Порядку формування та затвердження плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.06.2015 №524 не передбачено можливість коригування у поточному році вже сформованого і затвердженого річного плану - графіку проведення перевірок, шляхом включення до нього нових платників податків.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. Судами попередніх інстанцій установлено, що 16.10.2019 ГУ ДПС у місті Києві видано наказ №2020 "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "ЖИТЛО-КАПІТАЛ" та видані відповідні направлення на перевірку.

5. 13.11.2019 ГУ ДПС у місті Києві видано наказ №3105 "Про продовження строку проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "ЖИТЛО-КАПІТАЛ".

6. На підставі плану -графіка проведення документальних перевірок суб`єктів господарювання на 2019 рік, наказу ГУ ДПС у м. Києві від 16.10.2019 №2020 контролюючим органом була проведена документальна планова виїзна перевірка ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "ЖИТЛО-КАПІТАЛ" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2016 по 30.06.2019, валютного за період з 01.07.2016 по 30.06.2019, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - за період з 01.01.2015 по 30.06.2019 та іншого законодавства за відповідний період, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.

7. 04.12.2019 ГУ ДПС у місті Києві складено акт №50/26-15-05-10-02/35393445 про результати документальної планової виїзної перевірки ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "ЖИТЛО-КАПІТАЛ", яким встановлено порушення вимог п.п.134.1.1. п. 134.1.ст. 134, п.137.1, п. 137.4 ст.137, п.п.140.5.9. п.140.5. ст.140 ПК України, що призвело до заниження податку на прибуток на загальну суму 37 134 535,00 грн., у тому числі за 2 півріччя 2016 року

8. - на 5 379 550,00 грн., 2017 рік - на 11 905 690,00 грн., 2018 рік - на 13 023 707,00 грн., 1 півріччя 2019 року - на 6 825 588,00 грн., пп.168.1.1. статті 168 ПК України,

9. - пп.168.1.2. та пп.168.1.5. п. 168.1. статті 168, пп.168.4.4. п. 168.4. статті 168 ПК України щодо несплати до бюджету податку на доходи фізичних осіб за травень 2109 року, у розмірі 15 989,14 грн.

10. - пп.168.1.1., пп.168.1.2. та пп.168.1.5. п. 168.1. статті 168, пп.168.4.4. п. 168.4. статті 168, пп. 1.6, п.16-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України щодо несплати військового збору до бюджету за травень 2019 року у розмірі 1332, 44 грн.

11. 18.12.2019 ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "ЖИТЛО-КАПІТАЛ" відповідно до вимог п. 86.7, статті 86 ПК України звернулося до ГУ ДПС у місті Києві із запереченнями на акт перевірки №50/26-15-05-10-02/35393445т від 04.12.2019.

12. 27.12.2019 листом №71758/10/26-15-05-10-02 ГУ ДПС у місті Києві залишило скаргу без задоволення.

13. 27.12.2019 ГУ ДПС у місті Києві винесено податкове повідомлення-рішення №006194207, яким встановлено порушення пп.168.1.2. та пп.168.1.5. п. 168.1. ст.168, пп.168.4.4. п. 168.4. статті 168 ПК України та застосовано штрафні санкції з податку на доходи фізичних осіб у сумі 19 986, 43 грн.

14. 27.12.2019 ГУ ДПС у місті Києві винесено податкове повідомлення-рішення №0006204207, яким встановлено порушення пп.168.1.1., пп.168.1.2. та пп.168.1.5. п. 168.1. ст.168, пп.168.4.4. п. 168.4. ст. 168, пп. 1.6, п.16-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України та застосовано штрафні санкції у сумі 1665, 55 грн.

15. 03.01.2020 ГУ ДПС у місті Києві винесено податкове повідомлення-рішення №0001051002, яким встановлено порушення вимог п.п.134.1.1. п. 134.1.ст. 134, п. 137.1, п. 137.4 ст.137, п.п.140.5.9. п.140.5. статті 140 ПК України, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток фінансових установ, включаючи філіали аналогічних організацій, розташованих на території України, за винятком страхових організацій у сумі 46 418 169, 00 грн.

16. Податкові повідомлення-рішення від 27.12.2019 №0006194207 та №00062042017 були погашені позивачем у добровільному порядку.

17. Уважаючи податкове повідомлення-рішення №0001051002 протиправним, позивач звернувся до ГУ ДПС у місті Києві із скаргою, однак рішенням ДПС України від 19.02.2020 №6264/6/99-00-08-05-01-06 у задоволенні скарги відмовлено, а податкове повідомлення - рішення залишено без змін.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

18. Окружний адміністративний суд рішенням від 12.11.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2021, позовні вимоги задовольнив.

19. Задовольняючи позовні вимоги суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що надані позивачем документи та дії останнього логічно пов`язані із його господарською діяльністю, спрямовані на отримання позитивного економічного ефекту від господарської діяльності, а відтак, вони вважаються економічно виправданими, що дають останньому право на отримання податкової вигоди.

IV. Касаційне оскарження

20. У касаційні скарзі представник відповідача, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить скасувати їх рішення, прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.

21. Як підставу касаційного оскарження відповідач указав пункт 1 частини четвертої статті 328 КС України, - застосування судами попередніх інстанцій норми матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.

22. У відзиві на касаційну скаргу представник позивача вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.

V. Оцінка Верховного Суду

23. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності винесення контролюючим органом податкових повідомлень-рішень за наслідками планової документальної виїзної перевірки позивача з питань достовірності, правильності нарахування та своєчасності сплати податків та зборів, а також дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2016 по 30.06.2019.

24. Висновки контролюючого органу ґрунтуються на тому, що за період з 01.07.2016 по 30.06.2019 Товариством неправомірно віднесено до складу адміністративних витрат послуги і консультування діяльності товариства без підтверджуючих документів та реальності отримання відповідних послуг на загальну суму 204 550 489 грн., що призвело до заниження фінансового результату до оподаткування (прибутку), визначеного у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

25. Також контролюючий орган дійшов висновку, що ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ ЖИТЛО-КАПІТАЛ" за період з 01.07.2016 по 30.06.2019 не збільшено фінансовий результат на суму коштів, безоплатно перерахованих неприбутковій організації АСОЦІАЦІЯ "ОБ`ЄДНАННЯ ФІНАНСОВИХ УСТАНОВ", внесеній до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, у розмірі 657 082, 00 грн.

26. Правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

27. Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені платником податку та його контрагентом на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності, та свідчать про відсутність у сторін волевиявлення щодо реального здійснення господарської операції.

28. Наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування об`єкту оподаткування податком на прибуток та податкового кредиту.

29. Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

30. При вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, зокрема якщо предметом спору є достовірність первинних документів та підтвердження інших обставин реальності відображених у податковому обліку господарських операцій, суди повинні враховувати, що, обов`язок доведення відповідних обставин у спорах між особою та суб`єктом владних повноважень покладається на суб`єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти позову.

31. У разі надання контролюючим органом доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать, що документи, на підставі яких платник податків задекларував податковий кредит та сформував витрати, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи.

32. Також платник податків при виборі контрагента та укладенні з ним договорів має керуватись і належною обачністю, оскільки від цього залежить подальше фактичне виконання таких договорів, отримання прибутку та права на отримання певних преференцій.

33. Про відсутність реального характеру відповідних операцій можуть свідчити, зокрема, наявність таких обставин: неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності, відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку.

34. Таким чином, підставою для виникнення у платника права на податковий кредит з податку на додану вартість є факт реального здійснення операцій з придбання товарів з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку, а також оформлення відповідних операцій належним чином складеними первинними документами, які містять достовірні відомості про їх обсяг та зміст.

35. На підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, Товариство повинно мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.

36. Задовольняючи позовні вимоги суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про правомірність формування позивачем даних податкового обліку за результатом господарських операцій з контрагентом з огляду на те, що факт вчинення спірних операцій підтверджується належними первинними документами складеними за результатом дійсних, реально виконаних правочинів. Оцінюючи облікові документи, надані позивачем щодо цих операцій, суди визнали їх достовірними та достатніми доказами, що підтверджують як спірні операції, так і задекларовані позивачем показники податкового обліку.

37. Так, судами встановлено, що основною метою ТОВ "ФК "ЖИТЛО-КАПІТАЛ"є одержання прибутку від надання фінансових послуг, а саме: послуг з управлінням майном для фінансування об`єктів будівництва та/або здійснення операцій з нерухомістю відповідно до Закону України "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю" юридичним та фізичним особам.

38. За період з 01.07.2016 по 30.06.2019 ТОВ "ФК "ЖИТЛО-КАПІТАЛ" задекларовано показники в рядку 01 Декларацій "Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих додатків), визначений за правилами бухгалтерського обліку" у загальній сумі 248 954 241 грн. Перевіркою відображених у рядку 01 Декларацій "Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку" показників за період з 01.07.2016 по 30.06.2019 встановлено, що на формування цих показників мало вплив отримання ТОВ "ФК "ЖИТЛО-КАПІТАЛ" доходу у вигляді комісії за управління майном, отриманої від довірителів, винагороди управителя, утриманої із забудовників, комісії за здійснення уступки права вимоги за договором про участь у ФФБ третім особам (від одних довірителів іншим), комісії за оформлення зміни об`єкта інвестування, комісії за оформлення відмови довірителів від участі у ФФБ, комісії за видачу дублікатів документів, відсотки, нараховані на кошти, розміщені на депозитному рахунку, на залишки коштів на поточному рахунку, тощо.

39. Перевіркою повноти визначення задекларованих ТОВ "ФК "ЖИТЛО-КАПІТАЛ" показників у рядку 01 Декларацій "Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку" у загальній сумі 248 954 241 грн. за період з 01.07.2016 по 30.06.2019 не встановлено завищення або заниження.

40. За період з 01.07.2016 по 30.06.2019 ТОВ "ФК "ЖИТЛО-КАПІТАЛ" задекларовано показники в рядку 02 Декларацій "Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності" у загальній сумі 12 633 428 грн., у тому числі за 2 півріччя 2016 рік - прибуток у сумі 1 824 500 грн., за 2017 рік - прибуток у сумі 4 019 841 грн., за 2018 рік - прибуток у сумі 4 396 160 грн., за І півріччя 2019 року - прибуток у сумі 2 392 927 грн.

41. Перевіркою повноти декларування показників рядка 02 Декларацій "Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності" за період з 01.07.2016 до 30.06.2019 встановлено його заниження на загальну суму 204 550 489 грн., у тому числі за 2 півріччя 2016 року на суму 28 790 989 грн., 2017 рік на суму 66 014 000 грн., 2018 рік на суму 71 949 720 грн., І півріччя 2019 року на суму 37 795 780 грн.

42. ТОВ "ФК "ЖИТЛО-КАПІТАЛ" у порушення вимог п. 44.1, п. 44.6 ст. 44, пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПК України за період з 01.07.2016 до 30.06.2019 неправомірно віднесено до складу адміністративних витрат послуги з консультування на загальну суму 204 550 489 грн., у тому числі за 2 півріччя 2016 року на суму 28 790 989 грн., 2017 рік на суму 66 014 000 грн., 2018 рік на суму 71 949 720 грн., І півріччя 2019 року на суму 37795 780 грн., без підтверджуючих документів.

43. У ході проведення перевірки ТОВ "ФК "ЖИТЛО КАПІТАЛ" установлено, що за перевірений період з 01.07.2016 до 30.06.2019 товариство перебувало у фінансово - господарських взаємовідносинах з ФОП на загальну суму 194 690 489 грн. та з ТОВ "АГЕНЦІЯ ЗАХИЩЕНІ ІНВЕСТИЦІЇ" на загальну суму 9 860 000 грн., щодо отримання послуг з консультування діяльності товариства відповідно до укладених договорів з ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_4 , ФОП ОСОБА_5 , ФОП ОСОБА_6 , ФОП ОСОБА_7 , ФОП ОСОБА_8 , ФОП ОСОБА_9 , ФОП ОСОБА_10 , ФОП ОСОБА_11 , ФОП ОСОБА_12 , ФОП ОСОБА_13 , ФОП ОСОБА_14 , ФОП ОСОБА_15 , ФОП ОСОБА_16 , ФОП ОСОБА_17 , ФОП ОСОБА_18 , ФОП ОСОБА_19 , ФОП ОСОБА_20 , ФОП ОСОБА_21 , ФОП ОСОБА_22 , ФОП ОСОБА_23 , ФОП ОСОБА_24 , ФОП ОСОБА_25 , ТОВ "АГЕНЦІЯ ЗАХИЩЕНІ ІНВЕСТИЦІЇ".

44. До перевірки надано договори про надання послуг з консультування, де ФОП та ТОВ "АГЕНЦІЯ ЗАХИЩЕНІ ІНВЕСТИЦІЇ" (код 31133352) - "Виконавець", а ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ ЖИТЛО КАПІТАЛ" - "Замовник" та акти приймання - передачі наданих послуг, відповідні: договори та акти виконаних робіт укладені з ФОП та ТОВ "АГЕНЦІЯ ЗАХИЩЕНІ ІНВЕСТИЦІЇ" всі типової форми.

45. Судами встановлено, що до перевірки надано акти приймання - передачі наданих послуг (всі типової форми), де зазначено вартість винагороди та послуги які отримано, а саме: на виконання умов Договору Виконавцем надані наступні послуги Замовнику: надано консультації стосовно юридичного оформлення документів та супровід закриття ФФБ; залучено (зазначається кількість) нових Довірителів; проконсультовано (зазначається кількість) потенційних Довірителів, що мають на меті прийняти участь у фонді фінансуванні будівництва об`єктів нерухомості (житлових та нежитлових приміщень); проведений огляд технічного стану забудов у відповідності з наданими забудовниками довідками; проведено за замовленням Замовника дослідження кон`юнктури ринку нерухомості та інформування Замовника про потенційних Довірителів, що мають на меті прийняти участь у фонді фінансуванні будівництва об`єктів нерухомості (житлових та нежитлових приміщень), що знаходяться в управлінні Замовника; надання інших консультаційних послуг та послуг консультативного характеру в інтересах Замовника або вказаних ним осіб. Тобто, на думку відповідача надані до перевірки акти приймання - передачі наданих послуг є узагальнюючими документами, які не розкривають змісту та обсягу наданих послуг, не дають змогу ідентифікувати, які саме послуги надавались, та перевірити правильність формування ціни за послуги. Крім того, до перевірки не надано документального підтвердження обґрунтування економічної та ділової доцільності придбання таких послуг, обґрунтування їх вартості, як не надано і підтвердження використання отриманих послуг у безпосередній господарській діяльності.

46. Також судами попередніх інстанцій установлено, що ТОВ "ФК «ЖИТЛО-КАПІТАЛ" у період з 01.07.2016 по 30.06.2019 було учасником АСОЦІАЦІЇ "АСОЦІАЦІЯ ФІНАНСОВИХ ІНСТИТУЦІЙ" (попередня назва - АСОЦІАЦІЯ "ОБ`ЄДНАННЯ ФІНАНСОВИХ УСТАНОВ").

47. Згідно Протоколу Загальних Зборів Учасників АСОЦІАЦІЇ "ОБ`ЄДНАННЯ ФІНАНСОВИХ УСТАНОВ" від 20.03.2018 № 9 погоджено збільшення розміру періодичних членських внесків Учасників Асоціації, що підлягають сплаті щомісяця, не пізніше 25-го числа кожного поточного місяця з 01 квітня 2018 року до 75 000 грн.

48. Згідно Протоколу Загальних Зборів Учасників АСОЦІАЦІЇ "ОБ`ЄДНАННЯ ФІНАНСОВИХ УСТАНОВ" від 20.04.2018 № 10 погоджено зменшення розміру періодичних членських внесків Учасників Асоціації, що підлягають сплаті щомісяця, не пізніше 25-го числа кожного поточного місяця з 01 травня 2018 року до 50 000 грн.

49. ТОВ "ФК ЖИТЛО-КАПІТАЛ" за період з 01.07.2016 до 30.06.2019 перераховано та віднесено до складу рядка 2180 Звіту про фінансові результати "Інші операційні витрати" періодичні членські внески до АСОЦІАЦІЇ "ОБ`ЄДНАННЯ ФІНАНСОВИХ УСТАНОВ" у загальній сумі 1 115 000 грн.

50. Задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанцій виходили з того, що на підтвердження реальності господарських операцій позивачем було надано суду первинні документи по кожному контрагенту, зокрема щодо: ФОП ОСОБА_4 , ФОП ОСОБА_5 , ФОП ОСОБА_15 , ФОП ОСОБА_17 , ФОП ОСОБА_25 : копії договору №16/12-2014-1 від 16.12.2014, договору №04/01 -2017-2 від 04.01.2017, договору №03/01 -2018-9 від 03.01.2018, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №16/12- 2014-1 від 16.12.2014, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №04/01- 2017-2 від 04.01.2017, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №03/01/2018-9, копії рахунків про оплату за липень - грудень 2016 року, за січень - жовтень 2017 року, за квітень - грудень 2018 року, копії актів приймання - передачі копії документів по об`єктом будівництва за 2014-2018, копії замовлення, договору №31/10/2016-1 від 31.10.2016 з додатковою угодою №1 від 15.11.2016, акту приймання-передачі наданих послуг від 28.12.2018 р. за договором №01/08/2018-1 від 01.08.2018, акту приймання-передачі наданих послуг від 28.02.2019 р. за договором №01/08/2018-1 від 01.08.2018, акту приймання-передачі наданих послуг від 20.06.2019 р. за договором №01/08/2018-1 від 01.08.2018, акту приймання-передачі наданих послуг від 18.06.2019 р. за договором №29/05/2018-1 від 29.05.2019, акту приймання-передачі наданих послуг від 28.06.2019 р. за договором №29/05/2018-1 від 29.05.2019, акту приймання-передачі наданих послуг від 28.02.2019 р. за договором №11/07/2018-1 від 11.07.2018, договору №01/03/2019-2 від 01.03.2019, Копія акту здачі-прийняття робіт (наданих №01/03/2019-2 від 01.03.2019, акту здачі-прийняття робіт(наданих №01/03/2019-2 від 01.03.2019, акту здачі-прийняття робіт (наданих №01/03/2019-2 від 01.03.2019, акту здачі-прийняття робіт (наданих №01/03/2019-2 від 01.03.2019.

51. На підтвердження реальності господарських операцій із ФОП ОСОБА_7 , надано копії договору №11/10/2016-1 від 11.10.2016, договору №03/01-2018-5 від 03.01.2018, акту приймання-передачі наданих послуг від 30.11.2016 р. за договором №11/10/2016-1 від 11.10.2016, актів приймання-передачі наданих послуг від 31.12.2016 за договором №11/10/2016-1 від 11.10.2016, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №03/01- 2018-5 від 03.01.2018, копії звітів з додатками, копії рахунків на оплату за жовтень - грудень 2016, за січень - листопад 2017, за січень - липень 2018 року, копії актів приймання - передачі копії документів по об`єктом будівництва за періоди у 2016-2018 році копії актів приймання-передачі документів, копії замовлень.

52. На підтвердження реальності господарських операцій із ФОП ОСОБА_26 , ФОП ОСОБА_6 надано копії: договору №01/12-2014 від 01.12.2014, договору №03/01-2018-8 від 03.01.2018, акту приймання-передачі наданих послуг від 29.12.2017 за договором №04/01/2017-4 від 04.01.2017, актів приймання-передачі наданих послуг від 28.02.2018 за договором №03/01/2018-8 від 03.01.2018, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №13/05/2019-1 від 13.05.2019, копії рахунків на оплату послуг за липень - вересень 2016 року, за січень - грудень 2017 року, за лютий - грудень 2018 року, за червень 2019 року, копії звітів за серпень -грудень 2017 року, лютий грудень 2018 року, червень 2019 року, копії актів приймання - передачі документів по об`єктам будівництва за 2014-2018 роки, копії актів приймання - передачі документів за 2016-2018 роки, копії замовлень, копія договору №18/12/2018-1 від 18.12.2018, копії актів приймання - передачі наданих послуг за договором №18/12/2018-1 від 18.12.2018, копії рахунків на оплату за грудень 2018 року, червень 2019 року, копії звітів за січень - грудень 2018 року, червень 2019 року, акти приймання - передачі копії документів по об`єктам будівництва за періоди у 2018-2019 роках, копії замовлень.

53. На підтвердження реальності господарських операцій із ФОП ОСОБА_18 , ФОП ОСОБА_14 надано копії: договору №02/07/2018-1 від 02.07.2018, актів приймання-передачі наданих послуг №02/07/2018-1 від 02.07.2018, копії рахунків на оплату за 2018-2019 роки, копії актів приймання- передачі копії документів по об`єктам будівництва за 2018-2019 роки, копії акту приймання - передачі документів за 2018-2019 роки, копії замовлень, копія договору №03/01/2019-4 від 03.01.2019 з додатковою угодою №1 від 19.05.2019, копії актів приймання-передачі наданих послуг за договором №03/01/2019-4 від 03.01.2019, рахунків про оплату за серпень - грудень 2017 рік, лютий - серпень 2018 рік, копії звітів з додатками за період березень - серпень 2018 року, копії актів приймання - передачі по об`єктам будівництва за періоди у 2017-2019 році, копії актів прийняття - передачі документів , копії замовлень.

54. На підтвердження реальності господарських операцій із ФОП ОСОБА_27 , ФОП ОСОБА_13 надано копії: договору №22/12/2017-1 від 22.12.2017, договору №03/01/2019-1 від 03.01.2019, копії актів приймання-передачі наданих послуг за договором №22/12/2017-1 від 22.12.2017; копії рахунків на оплату за період грудень 2017 року, травень- грудень 2018 року, березень - червень 2019 року, копії звітів з додатками за січень - грудень 2018 року, за січень - червень 2019 року, копії актів приймання - передачі документів по об`єктам будівництва за періоди у 2017-2019 році, копії актів приймання- передачі документів, копії замовлень, договір №27/024/2018-1 від 27.04.2018, копії актів приймання - передачі надання послуг за договором №27/024/2018-1 від 27.04.2018, копії рахунків на оплату за жовтень - травень 2018 року, за червень - лютий 2019 року, копії звітів з додатками за травень - грудень 2018 року, за лютий - березень 2019 року, копії актів приймання - передачі копії документів по об`єктам будівництва за періоди 2018-2019 року копії актів приймання-передачі документів, копії замовлень.

55. На підтвердження реальності господарських операцій із ФОП ОСОБА_9 , ФОП ОСОБА_23 надано копії: договору №18/10/2016-1 від 18.10.2016 з додатковою угодою №1 від 12.12.2016 р. та додатковою угодою №2 від 15.12.2016, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №18/10/2016- 1 від 18.10.2016, копії рахунків на оплату за жовтень-грудень 2016 року, за січень - жовтень 2017 року, копія звітів з додатками за листопад - січень 2017 року, за березень - грудень 2017 року, за січень 2018 року, копії актів приймання - передачі документів по об`єктам будівництва за період 2016- 2017 років, копії актів прийняття - передачі документів, копії замовлення, копія договору №01/03/2019-4 від 01.03.2019, копії акту приймання-передачі наданих послуг за договором №01/03/2019-4 від 01.03.2019, копії рахунків на оплату за квітень - червень 2019 року, копії звітів з додатком за березень червень 2019 року, копії актів приймання - передачі копії документів по об`єктам будівництва за 2019 рік, копія замовлення.

56. На підтвердження реальності господарських операцій із ФОП ОСОБА_11 надано копії: договору №08/01 -2014-1 від 08.01.2014, договору №04/01/2017-5 від 04.01.2017, договору №03/01/2018-2 від 03.01.2018 з додатковою угодою № 1 від 22.01.2018 , договору №05/02/2019-1 від 05.02.2019, акти приймання передачі наданих послуг за договором №08/01 -2014-1 від 08.01.2014, акти приймання передачі наданих послуг за договором №04/01/2017-5 від 04.01.2017, акти приймання передачі наданих послуг за договором №03/01/2018-2 від 03.01.2018, акти приймання передачі наданих послуг за договором №05/02/2019-1 від 05.02.2019, копії рахунків на оплату за липень - жовтень 2016 року, за лютий - вересень 2017 року, за січень - серпень 2018 року, за червень 2019 року, звіти з додатками за липень -жовтень 2016 року, за березень - жовтень 2017 року, зі січень -жовтень 2018 року, за березень 2019 року, акти приймання передачі по об`єктам будівництва за періоди у 2014 -2019 році, акти приймання-передачі документів за період у 2016-2019 році, копії замовлень.

57. На підтвердження реальності господарських операцій із ФОП ОСОБА_8 , ФОП ОСОБА_21 надано копії: договору №01/07/2016 від 01.07.2016, договору №04/01/2017-6 від 04.01.2017, договору №03/01/2018-3 від 03.01.2018 з додатковою угодою №1 від 22.01.2018, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №01/07/2016 від 01.07.2016, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №03/01/2018-3 від 03.01.2018, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №04/01/2017-6 від 04.01.2017, копії рахунку про оплату за липень - вересень 2019 року, за лютий -грудень 2017 року, за січень - серпень 2018 року , звіти з додатками за липень - жовтень 2016 року, за лютий - грудень 2017 року, за січень - жовтень 2018 року, копії актів приймання-передачі копії документів по об`єктам будівництва за періоди у 2017-2018 році, копії замовлень, копія договору №01 /03/2019-1 від 01.03.2019, актів приймання-передачі наданих послуг від 01.04.2019 за договором №01 /03/2019-1 від 01.03.2019, копія рахунків про оплату за квітень-червень 2019 року, актів приймання -передачі копій документів по об`єктам будівництва за період 2019 року, акти прийняття - передачі документів, копії замовлення.

58. На підтвердження реальності господарських операцій із ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 надано копії: договору №23/09/2014-1 від 23.09.2014, договору №04/01/2017-3 від 04.01.2017, актів приймання-передачі наданих послуг від 31.08.2016 за договором №23/09/2014-1 від 23.09.2014, актів приймання-передачі наданих послуг за договором 04/01/2017-3 від 04.01.2017, копії рахунків про оплату за серпень 2016, за січень-вересень 2017 року, копії звітів з додатками за квітень - вересень 2017 року, копії актів приймання-передачі копій документів по об`єктам будівництва за періоди у 2014-2017 році, копії замовлень, договір №01/12/2016-1 від 01.12.2016, договору №04/01/2017-3 від 04.01.2017, копії актів приймання-передачі наданих послуг за договором №01/12/2016-1 від 01.12.2016, копії рахунків про оплату за грудень 2016 року, за лютий - листопад 2017 року, копії звітів з додатками за грудень 2016 року, за жовтень - листопад 2017 року, копії актів приймання - передачі копії документів по об`єктам будівництва за періоди у 2016- 2017 роках, копії актів прийняття - передачі документів за періоди у 2016- 2017 роках, копія замовлень.

59. На підтвердження реальності господарських операцій із ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_20 надано копії: договору №05/05/2016-1 від 05.05.2016, актів приймання-передачі наданих послуг від 31.07.2016 за договором №05/05/2016-1 від 05.05.2016, рахунку про оплату за липень-жовтень 2016 року, січень -серпень 2017 року, акти приймання - передачі копій документів по об`єктам будівництва за періоди у 2016-2017 роках, копії замовлень, копія договору №01/04/2019-1 від 01.04.2019, копії акту приймання - передачі наданих послуг за договором №01/04/2019-1 від 01.04.2019, рахунки на оплату за квітень - червень 2019 року, звіти за квітень-червень 2019 року, акти приймання - передачі копій документів по об`єктам будівництва за періоди у 2019 році, копії замовлення.

60. На підтвердження реальності господарських операцій із з ФОП ОСОБА_19 , ФОП ОСОБА_22 , ФОП ОСОБА_24 надано копії: договору №01/03/2019-3 від 01.03.2019, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №01/03/2019-3 від 01.03.2019, копії рахунків про оплату за березень - червень 2019 року, звіти з додатками за квітень-червень 2019 року, акти приймання-передачі копій документів по об`єктам будівництва за періоди у 2019 році, копії замовлення, договору №01 /03/2019-5 від 01.03.2019, актів приймання-передачі наданих послуг за договором №01/03/2019-5 від 01.03.2019, рахунки на оплату за березень - червень 2019 року, звіти з додатками за березень - червень 2019 року, акти приймання-передачі копій документів по об`єктам будівництва у періоді за 2019 рік, договір №01/04/2019-2 від 01.04.2019, акти приймання-передачі наданих послуг за договором №01/04/2019-2 від 01.04.2019, рахунки про оплату за квітень -червень 2019 року, копії звітів з додатками за квітень-червень 2019 року, акти приймання-передачі копії документів по об`єктам будівництва за періоди у 2019 році.

61. Задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанцій виходили із того, що надані позивачем документи та дії останнього логічно пов`язані із його господарською діяльністю, спрямовані на отримання позитивного економічного ефекту від господарської діяльності, а відтак, вони вважаються економічно виправданими, що дають останньому право на отримання податкової вигоди.

62. Проте суди, посилаючись на надані позивачем документи, не конкретизуючи їх суті та змісту операцій, яких вони стосуються, обмежились загальним висновком про те, що наявні в матеріалах справи документи бухгалтерського та податкового обліку є достатніми, належними та допустимими доказами для підтвердження реальності здійснення господарських операції зі вказаними контрагентами, зробивши висновок про достатність, за наведеного, підстав для скасування оскаржуваних у справі податкових повідомлень-рішень в цілому.

63. Судами не здійснено аналіз підтвердження конкретними первинними документами реальності кожної господарської операції та не з`ясовано дійсного економічного змісту по кожній з господарських операцій в розрізі кожного контрагента окремо, не досліджено судами можливість їх здійснення з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, транспортних засобів тощо.

64. Суди вказали, що позивачем долучено штатні розписи за період з 01.01.2017 по 17.04.2019, з яких вбачається чисельність працівників ТОВ "ФК "ЖИТЛО-КАПІТАЛ", а також розмір їхньої заробітної плати. У свою чергу, працівники, які здійснюють виконання комплексу робіт щодо надання послуг із консультування поточної діяльності, а саме: щодо контролю складання звітності, контролю за додержанням нормативів, тощо не входять до штатного розпису позивача, у зв`язку з чим, останнім було видано внутрішньо-організаційний документ у формі наказу про проведення заходів щодо збільшення обсягів залучення інвесторів №67-1 від 16.09.2013, яким ухвалено залучити фізичних осіб та/або суб`єктів підприємницької діяльності для надання консультаційних послуг Товариству та інших послуг супроводу створення, закриття, оформлення документів фонду фінансування будівництва на умовах цивільно-правових та/або господарських договорів.

65. Крім того, позивачем було надано суду доповідну записку головного бухгалтера ОСОБА_28 , зі змісту якої вбачається, що за період починаючи з І половини 2016 року до І половину 2019 року відбувся щорічний приріст інвестицій в середньому у сумі 56%, що, на думку судів попередніх інстанцій, підтверджує факт економічної доцільності залучення консультаційних послуг, а також те, що розмір доходу від операції є співмірним із розміром податкової вигоди.

66. На думку судів, підтвердженням фактичного отримання консультаційних послуг окрім договору та наказу є, також, акти приймання-передачі послуг або інші документи, що підтверджують фактичне надання таких послуг та звіти про проведення консультаційних, у яких мають бути викладені результати наданих послуг та інші дані, які дозволяють ідентифікувати виконавця послуг, кількість затрачених годин та зміст послуги.

67. Разом з тим, судами першої та апеляційної інстанцій не враховано, що надані до перевірки акти приймання-передачі наданих послуг є узагальнюючими документами, які не розкривають змісту та обсягу наданих послуг, не дають змогу ідентифікувати, які саме послуги надавались та перевірити правильність формування ціни за послуги. У свою чергу позивач не надав детальний перелік наданих послуг з консультування як от: конкритезацію суті виконаних робіт (наданих послуг), розрахунку вартості кожної окремої послуги, виходячи із фактично витраченого часу на надання консультативних послуг, реєстрів залучених та проконсультованих довірителів, підтвердження консультацій щодо юридичного оформлення документі та супровід закриття ФФБ, інших консультаційних послуг, дослідження кон`юктури ринку нерухомості, звітів, довідкових матеріалів, які б були складені за результатами виконання робіт (надання послуг), кількість залучених людей до виконання зобов`язань, витрачений час та порядок формування вартості робіт (послуг).

68. Суди не перевірили документальне підтвердження обґрунтування економічної та ділової доцільності придбання послуг з консультування, обґрунтування їх вартості, та підтвердження використання отриманих послуг у безпосередній господарській діяльності.

69. Також судами не надано оцінку доводам відповідача стосовно того, що у перевіряємий період з 01.07.2016 по 30.06.2019 перерахування коштів по договорам з ФОП та ТОВ "АГЕНЦІЯ ЗАХИЩЕНІ ІНВЕСТИЦІЇ" за надані послуги виконувались з господарських рахунків Товариства, що не є рахунками Фондів фінансування будівництва та коштами, які надійшли як винагороди управителя ФФБ на господарські рахунки товариства за надання послуг управління майном.

70. Залишено поза увагою обставини зазначені в листі Державного бюро розслідувань від 24.12.2019 №25623/04-2019 вих, стосовно того, що ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_8 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 протягом 2016-2019 років здійснювали відправлення звітності з однієї ІР-адреси, а саме:, НОМЕР_1 . Вказана ІР-адреса надається оператором ТОВ "Космонова", а точка доступу до цієї адресі розташована у м. Київ по вул. Богданівська, 10. По вул. Богданівська, 10 у м. Київ, фактично здійснюють свою діяльність наступні суб`єкті господарювання: ТОВ "Спецбуд-Плюс", ТОВ "Північно-Український будівельний альянс", ТОЇ "Укрбуд Девелопмент", ТОВ "Інвестиційна компанія "Укрбуд Інвест".

71. З огляду на наведене суди попередніх інстанцій у порушення принципу офіційного з`ясування всіх обставин справи не надали належної оцінки цим обставинам, у зв`язку з чим висновки цих судів не можна визнати такими, що ґрунтуються на повному і всебічному з`ясуванні обставин у справі.

72. Виходячи із меж перегляду справи судом касаційної інстанції, установлених частинами першою, другою статті 341 КАС України, Верховний Суд, як суд права, не наділений повноваженнями на встановлення обставин у справі, без яких правильне вирішення спору неможливе.

73. За приписами частин першої та другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

74. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

75. У зв`язку з наведеним Суд визнає, що суди попередніх інстанцій допустили порушення норм процесуального права, не встановили фактичні обставини, що мають значення для справи, що є підставою для часткового задоволення касаційної скарги та направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

76. Під час нового розгляду справи суду слід взяти до уваги викладене в цій постанові, встановити наведені у ній обставини, що входять до предмета доказування у цій справі, дати правильну юридичну оцінку встановленим обставинам та постановити рішення відповідно до вимог статті 242 КАС України.

77. Отже, зважаючи на приписи статті 353 КАС України, касаційну скаргу необхідно задовольнити, оскаржувані судові рішення - скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

VII. Судові витрати

78. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 3, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд

п о с т а н о в и в:

1. Касаційну скаргу Головного управління ДПС у місті Києві задовольнити частково.

2. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 листопада 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 8 лютого 2021 року скасувати, а справу №640/4982/20 направити на новий розгляд до Київського окружного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена.

Головуючий О.О. Шишов

Судді І.В. Дашутін

М.М. Яковенко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення23.03.2023
Оприлюднено24.03.2023
Номер документу109759321
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —640/4982/20

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 02.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Постанова від 02.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Рішення від 09.01.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Постанова від 23.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні