490/931/23 24.03.2023
н\п 1-кс/490/2263/2023
Центральний районний суд м. Миколаєва
Справа № 490/931/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2023 року м. Миколаїв
Слідчий суддя Центрального районного суду м. Миколаєва ОСОБА_1 , секретар судового засідання ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 , захисника - адвоката ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання прокурора Херсонської окружної прокуратури Херсонської області ОСОБА_3 , про дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування,
ВСТАНОВИВ:
До слідчого судді Центрального районного суду м. Миколаєва надійшло клопотання прокурора Херсонської окружної прокуратури Херсонської області ОСОБА_3 , про дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №42022232010000253від 12.08.2022року за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2, ч.3 ст.111-1 Кримінального Кодексу України.
На обґрунтування клопотання вказано, що слідчим відділом Херсонського районного управління поліції ГУНП в Херсонській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42022232010000253 від 12.08.2022 року за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 111-2, ч.3 ст.111-1 КК України.
Органом досудового розслідування ОСОБА_5 підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 111-2, ч.3 ст.111-1 КК України, за наступних обставин.
Згідно з Конституцією України Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про національну безпеку України національна безпека України - захищеність державного суверенітету, територіальної цілісності, демократичного конституційного ладу та інших національних інтересів України від реальних та потенційних загроз;
Національні інтереси України - життєво важливі інтереси людини, суспільства і держави, реалізація яких забезпечує державний суверенітет України, її прогресивний демократичний розвиток, а також безпечні умови життєдіяльності і добробут її громадян.
Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року, Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і російською федерацією (далі рф) 1997 року та іншими міжнародно-правовими актами є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.
24.02.2022 на виконання вищевказаного злочинного наказу військовослужбовці Збройних Сил РФ, шляхом збройної агресії, із загрозою застосування зброї та її фактичним застосуванням, незаконно вторглися на територію України через державні кордони України в Автономній Республіці Крим, Харківській, Донецькій, Луганській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, інших областях та вчинили збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, що мають важливе народногосподарське або оборонне значення, та вчинили окупацію частин зазначеної території, чим вчинили дії з метою зміни меж території та державного кордону України з порушенням порядку, встановленого Конституцією України, яка триває до теперішнього часу та призводить до загибелі значної кількості людей та інших тяжких наслідків.
24 лютого 2022 року указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено введення в Україні воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України № 341/2022 на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ (зі змінами, внесеними Указами від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-ІХ, та від 18 квітня 2022 року № 259/2022, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-ІХ), продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента № 573/2022, затвердженим Верховною Радою України Законом України від 15.08.2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб. Воєнний стан в Україні продовжені строком на 90 діб до 19 лютого 2023 року. Відповідний Закон від 16.11.2022 № 2738-ІХ набрав чинності 18 листопада 2022 року.
Законом України від 22.05.2022 № 2265-ІХ «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну» російська федерація визнана державою - терористом (державою - агресором) російська федерація визнана державою - терористом (державою - агресором).
Відповідно до ст. 42 Положення про закони і звичаї війни на суходолі IV Конвенції про закони і звичаї війни на суходолі від 18 жовтня 1907 року, ратифікованої Україною 24.08.1991, територія визнається окупованою якщо вона фактично перебуває під владою армії супротивника. Окупація поширюється лише на ту територію, де така влада встановлена і здатна виконувати свої функції.
Відповідно до ст. 50 Конвенції про захист цивільного населення під час війни від 12.08.1949, окупаційна держава повинна в співробітництві з державними та місцевими органами влади сприяти належному функціонуванню закладів, відповідальних за піклування про дітей і їхню освіту. Якщо місцеві установи виявляться неспроможними забезпечити утримання та освіту дітей, окупаційна держава повинна вжити всіх необхідних заходів, щоб забезпечити ними дітей, які втратили батьків чи були з ними розлучені в результаті війни і які не мають можливості отримати необхідне піклування з боку близького родича або друга; навчання повинно здійснюватися по можливості особами їхньої національності, мови та релігії.
Відповідно до ст. 57-1 Закону України «Про освіту», центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки здійснює нормативно-правове забезпечення функціонування системи освіти і науки та видає накази з питань створення безпечного освітнього середовища, організації здобуття освіти, освітнього процесу та з інших питань у сфері освіти і науки, не врегульованих законом в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду). Строк дії таких наказів не може перевищувати строк особливого періоду. Такі накази не є регуляторними актами та підлягають державній реєстрації лише у разі, якщо стосуються прав, свобод, законних інтересів та обов`язків громадян і юридичних осіб.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 711 від 24.06.2022 «Про початок навчального року під час дії правового режиму воєнного стану в Україні», обласним та Київській міській військовим адміністраціям разом із засновниками закладів освіти забезпечити організацію початку навчального року залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці.
Відповідно до п.1 наказу управління освіти Херсонської міської ради №51-т від 08.09.2022 «Про деякі питання організації освітнього процесу в 2022-2023 навчальному році на період дії воєнного стану» з 1 вересня 2022 року для закладів загальної середньої освіти Херсонської міської територіальної громади запровадити дистанційну форму організації освітнього процесу.
Таким чином, центральним органом виконавчої влади, обласною військовою адміністрацією разом із засновником закладів освіти Херсонської міської територіальної громади забезпечено організацію початку навчального процесу в 2022-2023 навчальному році на період дії воєнного стану у дистанційній формі.
Відповідно до п. 7 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована рф територія України (далі тимчасово окупована територія) це частини території України, в межах яких збройні формування рф та окупаційна адміністрація рф встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування рф встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації рф.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 75 від 25.04.2022 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 26 серпня 2022 року № 193) «Про затвердження Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 24.08.2022», Херсонська міська територіальна громада Херсонського району Херсонської області, була включена до переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
З початку військової агресії російської федерації, на територіях, які опинилися в окупації, серед яких було і м. Херсон, представники держави-агресора, створили незаконні органи влади, які розпочали впроваджувати політичні та освітні стандарти російської федерації.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 «Федерального закона «Об образовании в Российской Федерации» від 29.12.2012 № 273-ФЗ (далі закон № 273-ФЗ) в освітніх організаціях освітня діяльність здійснюється на державній мові російської федерації, якщо цією статтею не встановлено інше. Викладання та вивчення державної мови російської федерації в рамках освітніх програм, що мають державну акредитацію, здійснюються відповідно до федеральних державних освітніх стандартів та освітніх стандартів.
Відповідно до п. 6 ст. 2 закону № 273-ФЗ федеральний державний освітній стандарт - сукупність обов`язкових вимог до освіти певного рівня та (або) до професії, спеціальності та напряму підготовки, затверджених залежно від рівня освіти федеральним органом виконавчої влади, що здійснює функції з вироблення та реалізації державної політики та нормативно-правового регулювання у сфері загальної освіти, або федеральним органом виконавчої влади, що здійснює функції з вироблення та реалізації державної політики та нормативно-правового регулювання у сфері вищої освіти.
Відповідно до ч. 5 ст. 11 закону № 273-ФЗ федеральні державні освітні стандарти загальної освіти розробляються за рівнями освіти.
Стандарти основної загальної освіти (5-9 класи) у системі освіти російської федерації затверджено наказом міністерства освіти та науки російської федерації від 31.05.2021 № 287 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования» (зареєстрований в міністерстві юстиції рф 05.07.2021 № 64101) (далі ФГОС № 287). Згідно з п. 32.1 цього стандарту, до навчального плану входять наступні обов`язкові для вивчення учбові предмети: російська мова, Література, Рідна мова та (або) державна мова республіки російської федерації, Рідна література, Іноземна мова, Друга іноземна мова, Математика, Інформатика, Історія, Суспільствознавство, Географія, Фізика, Хімія, Біологія, Образотворче мистецтво, Музика, Технологія, Фізична культура, Основи безпеки життєдіяльності. Навчальний предмет «Математика» предметної галузі «Математика та інформатика» включає навчальні курси «Алгебра», «Геометрія», «Вірогідність і статистика».
Відповідно до п. 15 цього стандарту програма основної загальної освіти, у тому числі адаптована, реалізується державною мовою російської федерації.
Стандарти середньої освіти (10-11 класи) у системі освіти російської федерації затверджено наказом міністерства освіти та науки російської федерації від 17.05.2012 № 413 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования» (зареєстрований в міністерстві юстиції російської федерації 06.07.2012 № 24480) (далі ФГОС № 413). Згідно з п. 18.3.1 цього стандарту, учбовий план середнього середньої загальної освіти передбачає обов`язкове вивчення наступних учбових предметів на базовому та поглибленому рівні: російська мова, Література, Рідна мова та (або) державна мова республіки російської федерації, Рідна література, Іноземна мова, Друга іноземна мова, Математика, Інформатика, Історія, Суспільствознавство, Географія, Фізика, Хімія, Біологія, Фізична культура, Основи безпеки життєдіяльності.
Разом із тим, громадянка України ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка проживає на території міста Херсон, достеменно поінформована, що у 2014 році розпочалася збройна агресія російської федерації проти України, а також про те, що вона переросла у широкомасштабне вторгнення військ російської федерації на територію суверенної держави, до громадянства якої вона належить. Також, ОСОБА_5 об`єктивно розуміючи зміст загальновідомих подій про те, що збройні формування російської федерації, шляхом вчинення воєнного нападу 24.02.2022 захопили місто Херсон, в травні 2022 року (більш точну дату досудовим розслідуванням не встановлено), всупереч законного порядку установленого Конституцією України, Законами України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими діючими нормативно-правовими актами, на тимчасово окупованій території Херсонської міської територіальної громади Херсонського району Херсонської області, цілеспрямовано створена підпорядкована, керована та фінансована російською федерацією окупаційна адміністрація «Військово-цивільна адміністрація Херсонської області», в яку входили органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованою територією України, з метою подальшого утримання адміністративно політичного контролю на захопленій військовим шляхом території.
Незважаючи на вказані факти, усвідомлюючи, що Україна є унітарною державою, суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною, ОСОБА_5 знаходячись у м. Херсон Херсонської області вчинила умисні дії, спрямовані на допомогу державі-агресору (пособництво), окупаційній адміністрації держави-агресора, з метою завдання шкоди Україні, шляхом реалізації, підтримки рішень та дій окупаційної адміністрації держави-агресора, за наступних обставин.
18.05.2022 віце-прем`єр рф ОСОБА_6 , так званий «голова Криму» ОСОБА_7 та так званий «голова військово-цивільної адміністрації Херсонської області» ОСОБА_8 , перебуваючи у м. Херсон, публічно заявили, що до основних завдань «військово-цивільної адміністрації Херсонської області», зокрема відноситься організація освітнього процесу Херсонського регіону.
10.06.2022 так званий «голова військово-цивільної адміністрації Херсонської області» ОСОБА_8 публічно заявив, що установи, які надають освітні послуги мають бути збережені, керівники, які приймають правила та погоджуються, що Херсонська область завжди буде частиною російської федерації, будуть працювати далі, а керівники, які з цим не погоджуються, будуть замінені на інших.
Так, 26.05.2022 з метою інтеграції системи освіти на окупованій території Херсонської області з системою освіти рф та відновлення роботи учбових та виховних закладів на тимчасово окупованій частині території Херсонської області, створено незаконний орган в окупаційній адміністрації держави-агресора так званий «Департамент освіти і науки військово-цивільної адміністрації Херсонської області», який розпочав свою роботу та який від окупаційної влади очолила громадянка України ОСОБА_9 (стосовно останньої правоохоронними органами Херсонської області направлено до суду обвинувальні акти про вчинення нею таких кримінальних правопорушень як державна зрада та колабораційна діяльність).
Основним завданням «Департаменту освіти і науки військово-цивільної адміністрації Херсонської області» є реалізація тапідтримка рішеньта дійдержави-агресора шляхом впровадження на території Херсонської області стандартів освіти держави-агресора, а саме російської федерації, зокрема з метою підтримання окупаційної політики у вказаному напрямку та створення її позитивного іміджу серед місцевого населення.
14.06.2022 так звана «начальник департамента образования и науки ВГА Херсонской области» ОСОБА_10 публічно заявила про інтеграцію навчальних закладів Херсонської області в освітню систему російської федерації, про надання російською федерацією підручників, про формування викладацького складу.
15.07.2022 з метою завдання шкоди Україні, а саме національним інтересам та створення серед місцевого населення на тимчасово окупованих територіях позитивного іміджу окупаційної адміністрації держави-агресора та РФ в цілому, у тому числі за допомогою впровадження їх стандартів освіти, окупаційною адміністрацією держави-агресора так званою «ВГА Херсонской области» видано наказ № 232-р «О создании государственных бюджетных образовательных учреждений Херсонской области», на підставі якого створено «Государственное бюджетное образовательное учреждение (далі ГБОУ) Херсонской области «Школа №35 города Херсона». Окрім того, відповідно до пп. 1.14 п.1 розпорядження так званої «ВЦА Херсонської області» № 123 від 04.08.2022 «Об определении статуса базовое образовательное учреждение» визначено статус базового навчального закладу Херсонській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 35 Херсонської міської ради. Підпунктом 2.11. п.2 вказаного розпорядження закріплено за Херсонською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів № 35 Херсонської міської ради цілісний земельно-майновий комплекс Херсонської гімназії №13 Херсонської територіальної громади; Херсонського закладу дошкільної освіти №33 ім.Фребеля міської територіальної громади.
Таким чином, 15.07.2022 на базі комунального підприємства: Херсонська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №35 Херсонської міської ради, код ЄДРПОУ: 2411239, юридична адреса: Херсонська область, м. Херсон, пров. Смоленський, 80, створено навчальний заклад «Государственное бюджетное образовательное учреждение ГБОУ Херсонской области «Школа № 35 города Херсона», що 22.12.2022 також зареєстровано в «Едином государственном реестре юридических лиц» на території російської федерації, як юридичну особу держави-агресора за номером 1229500007770.
Згідно із п. 21 Наказу № 232-р предметом діяльності утворених державних бюджетних освітніх закладів є освітня, наукова і виховна діяльність Херсонської області, які відносяться до відання так званого департамента образования и науки ВГА Херсонской области» утвореного окупаційною адміністрацією держави-агресора.
Згідно із п. 23, 24 Наказу № 232-р державним бюджетним освітнім закладам необхідно провести державну реєстрацію державної бюджетної освітньої установи у визначеному порядку в термін до 15 серпня 2022 року.
Згідно до выписки из Единого государственного реестра юридических лиц російської федерації 15.07.2022 «Военно-гражданская администрация Херсонской области» зареєстровано «Государственное бюджетное образовательное учреждение Херсонской области «Учебно-воспитательный комплекс №35 города Херсона», який очолила ОСОБА_5 .
Таким чином, ОСОБА_5 з кінцялипня полистопад 2022року (точнийчас тадата вчиненнязлочину досудовимрозслідування невстановлена)діючи умисно,передбачаючи суспільно-небезпечнінаслідки своїхдій табажаючи їхнастання перебуваючиу містіХерсон (точногомісця досудовимрозслідуванням невстановлено)з метоюзавдання шкодинаціональним інтересамУкраїні,підтримала та реалізовуваларішення окупаційноїадміністрації держави-агресоравід 15.07.2022№ 232-рО созданиигосударственных бюджетныхобразовательных учрежденийХерсонской области»,та розпорядження так званої «ВЦА Херсонської області» № 123 від 04.08.2022 «Об определении статуса базовое образовательное учреждение», за наступних обставин.
Так, після зайняття посади директора «Государственное бюджетное образовательное учреждение Херсонской области «Учебно-воспитательный комплекс №35 города Херсона» ОСОБА_5 будучи діючим директором Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №35 Херсонської міської ради, відповідно до наказу Управління освіти Херсонської міської ради №491-К від 31.05.2018, передбачаючи суспільно-небезпечні наслідки своїх дій та бажаючи їх настання, достовірно розуміючи, що Херсонська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 35 Херсонської міської ради (далі - ЗЗСО №35), є власністю Херсонської міської територіальної громади держави України, та її функціонування забезпечується держаними органами та органами місцевого самоврядування Україні, а саме наказу управління освіти Херсонської міської ради №51-т від 08.09.2022 «Про деякі питання організації освітнього процесу в 2022/2023 навчальному році на період дії воєнного стану», достовірно знаючи що педагогічні працівники забезпечують дистанційно освітній процес відповідно до вимог Закону України «Про повну загальну середню освіту», розпочала впроваджувати стандарти освіти держави-агресора в очолюваному нею закладі, а саме забезпечила перехід освітнього процесу у закладі на російську програму.
Реалізуючи свій протиправний умисел, спрямований на допомогу окупаційній адміністрації держави-агресора, з метою завдання шкоди національним інтересам України, ОСОБА_5 розпочала підбір кадрів, які б погодилася на впровадження стандартів освіти рф в очоленому нею закладі, з цією метою у період часу з кінця липня по серпень 2022 року включно (більш точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено) використовуючи повноваження «директора» школи, у приміщенні «ГБОУ Херсонской области «Учебно-воспитательный комплекс №35 города Херсона» розташованого за адресою: м.Херсон, пров. Смоленський, 80, викликала на індивідуальні бесіди працівників вказаної школи стосовно їх працевлаштування під керівництвом окупаційної влади. ОСОБА_5 підтримала дії та рішення окупаційної адмінстрації держави-агресора, а саме департамента образования и науки ВГА Херсонской области щодо інтеграції «ГБОУ Херсонской области «Учебно-воспитательный комплекс №35 города Херсона» в освітню систему російської федерації та впровадження стандартів освіти держави, та про пошук кадрів, які забезпечать виконання рішення окупаційної адміністрації.
Для реалізаціїзлочинного умислуспрямованого напідтримку рішенняокупаційної адміністраціїдержави агресоращодо інтеграціїпрограми закладуосвіти до стандартівосвіти держави-агресора вжилазаходів позахопленню приміщеннянавчального закладу «ГБОУ Херсонской области «Учебно-воспитательный комплекс №35 города Херсона» розташованого за адресою м. Херсон, пров. Смоленський, 80, та з 31.08.2022 встановлена охорона представників окупаційної адміністрації держави-агресора з метою обмеження доступу до навчального закладу проукраїнського педагогічного та технічного персоналу.
Починаючи з кінця липня по жовтень включно 2022 року цілеспрямовано підтримувала та реалізовувала рішення і дії окупаційної адміністрації держави-агресора, спрямовані завдання шкоди національним інтересам України та на встановлення та забезпечення ефективного контролю над навчальним закладом «ГБОУ Херсонской области «Учебно-воспитательный комплекс №35 города Херсона» та впровадження стандартів освіти держави-агресора у очоленому нею закладі освіти, під час яких надавала вказівки щодо продовження роботи під її керівництвом за підтримки держави-агресора в особі «департамента образования и науки ВГА Херсонской области».
Також ОСОБА_5 , підтримуючи рішення та дій окупаційної адміністрації держави-агресора, починаючи з серпня по листопад 2022 року забезпечила виплату заробітної плати працівникам очолюваної нею Херсонской общеобразовательной школы І-ІІІ ступеней №35 Херсонской городской территориальной громады в грошових одиницях рф (рублях). Здійснювала виплату заробітної плати в приміщенні «ГБОУ Херсонской области «Учебно-воспитательный комплекс №35 города Херсона» особисто, давала гроші готівкою працівникам даного навчального закладу.
Зазначене вказує на вчинення ОСОБА_5 умисних дій, спрямованих на допомогу окупаційній адміністрації держави-агресора з метою завдання шкоди Україні шляхом реалізації та підтримки їх рішень, спрямованих на інтеграцію та роботу сфери освіти відповідно до стандартів освіти держави-агресора російської федерації на території Херсонської області.
Таким чином, ОСОБА_5 перебуваючи на території тимчасово окупованого військами держави-агресора міста Херсон, діючи з метою завдання шкоди Україні, у період часу з кінця липня по жовтень включно 2022 року (більш точної дати досудовим розслідуванням не встановлено), з метою завдання шкоди національній безпеці України, в порушення норм чинного законодавства України, Закону України «Про повну загальну середню освіту», Закону України Про національну безпеку України підтримувала та реалізовувала рішення так званих «Херсонской городской территориальной громады Херсонского района Херсонской области», «ВГА Херсонской области» та «департамента образования и науки ВГА Херсонской области», тобто окупаційної адміністрації держави-агресора щодо інтеграції навчальних закладів Херсонської області в освітню систему російської федерації та впровадження стандартів освіти держави-агресора, а також фінансування оплати праці працівників навчальних закладів на тимчасово окупованій території у грошових одиницяхдержави-агресора(рублях).
Вказані дії ОСОБА_5 органом досудовогорозслідування кваліфікованоза ч.1ст.111-2 КК України, як пособництво державі-агресору, тобто вчинення громадянином України умисних дій, спрямованих на допомогу окупаційній адміністрації державі-агресора, з метою завдання шкоди Україні, шляхом реалізації рішень та дій окупаційної адміністрації держави-агресора.
Крім того,починаючи зкінця липня 2022року полистопад 2022 року(більшточної датита часудосудовим розслідуваннямне встановлено),знаходячись вм.Херсон, ОСОБА_5 ,будучи громадянкоюУкраїни,маючи досвіду сферіосвіти, діючиумисно в інтересахта накористь держави-агресора РосійськоїФедерації,у томучислі зметою завданняшкоди національнимінтересам Українишляхом реалізації,підтримки рішеньта дійдержави-агресората окупаційноїадміністрації держави-агресора в особі так званих «ВГА Херсонской области» та «департамента образования и науки ВГА Херсонской области» розпочала впроваджувати стандарти освіти держави-агресора в Херсонській загальноосвітній школі І - ІІІ ступенів № 35 Херсонської міської ради, за наступних обставин.
Так, ОСОБА_5 , діючи, як диретор школи «Государственное бюджетное образовательное учреждение Херсонской области «Учебно-воспитательный комплекс №35 города Херсона» створеного окупаційною адміністрацією, передбачаючи суспільно-небезпечні наслідки своїх дій та бажаючи їх настання, достовірно знаючи, що Херсонська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 35 Херсонської міської ради, є власністю Херсонської міської територіальної громади держави України, та її функціонування забезпечується держаними органами та органами місцевого самоврядування Україні, а саме наказу управління освіти Херсонської міської ради №51-т від 08.09.2022 «Про деякі питання організації освітнього процесу в 2022/2023 навчальному році на період дії воєнного стану», що педагогічні працівники держави України забезпечують дистанційно освітній процес відповідно до вимог Закону України «Про повну загальну середню освіту» здійснювала організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції на вказаній посаді, з метою впровадження стандартів освіти держави-агресора в очоленому нею навчальному закладі та підпорядкуванні його окупаційній адміністрації держави-агресора.
ОСОБА_5 з метою реалізації свого кримінально-протиправного наміру спрямованого на здійснення дій щодо впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладі освіти, визначених «Федеральным законом «Об образовании в Российской Федерации» від 29.12.2012 № 273-ФЗ, в період часу з кінця липня по листопад 2022 року (більш точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено) отримала від окупаційної адміністрації держави-агресора навчальні підручники російською мовою за освітньою програмою рф, які відповідно до змісту та довідкових відомостей, зазначених у них, відповідають стандартам освіти держави-агресора, зазначеним у ФГОС № 287 та ФГОС № 413 та забезпечила розміщення підручників видавництва «Москва «Просвещение» 2022» завезених з території рф в очоленому нею закладі освіти для подальшого використання під час освітнього процесу за стандартами освіти російської федерації.
Також, ОСОБА_5 після зайняття посади директора «Государственное бюджетное образовательное учреждение Херсонской области «Учебно-воспитательный комплекс №35 города Херсона» в період часу з кінця липня по листопад 2022 року (більш точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено) для реалізації вищевказаного злочинного умислу на впровадження стандартів освіти держави-агресора вжила заходів по прийому учнів до очолюваного нею «новоствореного незаконного» закладу освіти на навчальний 2022-2023 рік, визначила класних керівників, погодила програму навчання відповідно до російських стандартів та розпочала навчання з вересня 2022 року за стандартами освіти держави-агресора з загальним застосуванням російської мови, як офіційної, що суперечить вимогам ст. 10 Конституції України, ст. ст. 6, 9, 21 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», ст. ст. 7, 12 Закону України «Про освіту», ст. ст. 5, 44 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
Вказані дії ОСОБА_5 органом досудового розслідування кваліфіковано за ч. 3 ст. 111-1 КК України, як колабораційна діяльність, дії громадянина України, спрямовані на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти.
28.01.2023 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 111-2 КК України, та 03.03.2023 року повідомлено про зміну раніше повідомленої підозри у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.111-2, ч.3 ст.111-1 КК України.
Повідомлення про підозру ОСОБА_5 здійснено в порядку ст. 135, ч. 1 ст. 278 КПК України.
28.01.2023 року, 03.03.2023 року здійснено публікацію повідомлення про підозру та повідомлення про зміну раніше повідомленої підозри ОСОБА_5 , разом із відповідними повістками про виклик підозрюваного (на 01.02.2023, 02.03.2023, 03.03.2023, 07.03.2023, 08.03.2023, 09.03.2023), у друкованому засобі масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, а саме в газеті «Урядовий кур`єр», а також на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Підозрювана ОСОБА_5 за викликами до слідчого не з`явилася та не повідомила про причини свого неприбуття.
04.02.2023 року, у зв`язку із переховуванням підозрюваної ОСОБА_5 від органів досудового розслідування на тимчасово окупованій території з метою ухилення від кримінальної відповідальності, постановою слідчого останню оголошено у розшук.
Факт перебування підозрюваної ОСОБА_5 на тимчасово окупованій території України (АР Крим, м. Євпаторія), яке була захоплено представниками збройних формувань РФ та на даний час знаходиться під тимчасовою окупацією держави-агресора, підтверджено зібраними доказами у кримінальному провадженні, у тому числі показаннями свідків ОСОБА_11 , ОСОБА_12 .
В ході досудового розслідування встановлене, що підозрювана ОСОБА_5 постійно перебуває на тимчасово окупованій території України, з метою продовження своєї злочинної діяльності та ухилення від кримінальної відповідальності.
Посилаючись на те, що ОСОБА_5 , яка обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.111-2, ч.3 ст.111-1 КК України, на виклики слідчого до органу досудового розслідування не з`являється, про причини своєї неявки не повідомляє, прокурор просить про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.111-2, ч.3 ст.111-1 КК України.
У судовому засіданні прокурор клопотання підтримала, пославшись на обставини, у ньому викладені.
Захисник підозрюваного - адвокат ОСОБА_4 вирішення вказаного клопотання залишила на розсуд суду.
Вислухавши доводи прокурора, захисника підозрюваної, дослідивши матеріали, додані до клопотання, слідчий суддя приходить до висновку про наявність підстав для його задоволення.
Так, ч. 1 ст. 297-1 КПК України встановлено, що спеціальне досудове розслідування (in absentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень цієї глави.
Згідно із ч. 2 ст. 297-1 КПК України передбачено, зокрема, що спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених ст. 111-1 КК України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.
Відповідно до ст. 297-5 КПК України повістки про виклик підозрюваного у разі здійснення спеціального досудового розслідування надсилаються за останнім відомим місцем його проживання чи перебування та обов`язково публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора. З моменту опублікування повістки про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора підозрюваний вважається належним чином ознайомленим з її змістом.
Копії процесуальних документів, що підлягають врученню підозрюваному, надсилаються захиснику.
Згідно до ч. 5 ст. 139 КПК України встановлено, що ухилення від явки на виклик слідчого, прокурора чи судовий виклик слідчого судді, суду (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, обвинуваченим, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження.
Пунктом 20-1 Розділу XІ ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ КПК України визначено, що тимчасово, але не пізніше дня початку діяльності Державного бюро розслідувань (опублікування у газеті «Урядовий кур`єр» відповідного повідомлення його керівником): спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених статтями 109, 110, 110-2, 111, 112, 113, 114, 114-1, 115, частинами другою - п`ятою статті 191 (у випадку зловживання службовою особою своїм службовим становищем), статтями 209, 255-258, 258-1, 258-2, 258-3, 258-4, 258-5, 348, 364, 365, 368, 368-2, 379, 400, 436, 436-1, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 446, 447 Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та оголошений у міждержавний та/або міжнародний розшук, чи який понад шість місяців переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або стосовно якого наявні фактичні дані, що він перебуває за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції. Здійснення спеціального досудового розслідування щодо інших злочинів не допускається, крім випадків, коли злочини вчинені особами, які переховуються від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та оголошені у міждержавний та/або міжнародний розшук, чи які понад шість місяців переховуються від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або стосовно яких наявні фактичні дані, що вони перебувають за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, та вони розслідуються в одному кримінальному провадженні із злочинами, зазначеними у цьому абзаці, а виділення матеріалів щодо них може негативно вплинути на повноту досудового розслідування та судового розгляду.
Положення частини п`ятої статті 139 цього Кодексу у разі вчинення злочинів, визначених в абзаці другому цього пункту, поширюються також на осіб, які понад шість місяців переховуються від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або стосовно яких наявні фактичні дані, що вони перебувають за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції.
У клопотанні слідчого, прокурора про здійснення спеціального досудового розслідування мають також зазначатися фактичні дані про перебування особи за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції.
Судовий розгляд у кримінальному провадженні щодо злочинів, зазначених у частині другій ст. 297-1 цього Кодексу, а також у цьому пункті, може здійснюватися за відсутності обвинуваченого (inabsentia), крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності (спеціальне судове провадження) та оголошений у міждержавний та/або міжнародний розшук, чи який понад шість місяців переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або стосовно якого наявні фактичні дані, що він перебуває за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції.
Вимоги щодо особливостей застосування глави 24-1 цього Кодексу, передбачені цим пунктом, поширюються на кримінальні провадження, у яких підозрюваний, крім неповнолітнього, на момент звернення до суду з клопотанням про здійснення спеціального досудового розслідування або обвинувальним актом оголошений у міждержавний та/або міжнародний розшук, чи понад шість місяців переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або стосовно якого наявні фактичні відомості, що він перебуває за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції.
Згідно ч. 5 ст. 135 КПК України повістка про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, у випадку обґрунтованої неможливості вручення їй такої повістки згідно з частинами першою, другою, четвертою - сьомою цієї статті, публікується в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Обґрунтованість підозри ОСОБА_5 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.111-2, ч.3 ст.111-1 КК України, підтверджується даними:
- протоколу допиту свідка ОСОБА_13 від 11.01.2023 року;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_14 від 17.01.2023 року;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_15 від 21.01.2023 року;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_11 від 20.01.2023 року;
- протоколу пред`явлення особи для впізнання по фотознімках від 20.01.2023 року;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_16 від 20.01.2023 року;
- протоколу пред`явлення особи для впізнання по фотознімках від 20.01.2023 року за участю свідка ОСОБА_12 ;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_17 від 20.01.2022 року;
- протоколу пред`явлення особи для впізнання по фотознімках від 20.01.2023 за участю свідка ОСОБА_17 ;
- протоколом допиту свідка ОСОБА_18 від 20.01.2022 року;
- протоколу пред`явлення особи для впізнання по фотознімках від 20.01.2023 за участю свідка ОСОБА_18 ;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_19 від 23.01.2023 року;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_20 від 24.01.2022 року;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_21 від 13.02.2023 року;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_22 від 16.02.2023 року;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_23 від 04.03.2023 року;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_24 від 06.03.2023 року;
- протоколу огляд у інтернет публікації від 24.10.2022 року;
- протоколу огляд у інтернет публікації від 25.10.2022 року;
- протоколу огляд у інтернет публікації від 25.10.2022 року;
- протоколу огляду інтернет публікації від 23.01.2023 року;
- протоколу огляду від 25.01.2023 року;
- протоколу проведення обшуку за місцем проживання ОСОБА_5 від 24.02.2023 за адресою АДРЕСА_1 .
Досліджені у судовому засіданні дані є достатньо вагомими у своїй сукупності для висновку про обґрунтованість підозри ОСОБА_5 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.111-2, ч.3 ст.111-1 КК України.
28.01.2023 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 111-2 КК України, та 03.03.2023 року повідомлено про зміну раніше повідомленої підозри у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.111-2, ч.3 ст.111-1 КК України.
Повідомлення про підозру ОСОБА_5 здійснено в порядку ст. 135, ч. 1 ст. 278 КПК України.
28.01.2023 року, 03.03.2023 року здійснено публікацію повідомлення про підозру та повідомлення про зміну раніше повідомленої підозри ОСОБА_5 , разом із відповідними повістками про виклик підозрюваного (на 01.02.2023, 02.03.2023, 03.03.2023, 07.03.2023, 08.03.2023, 09.03.2023), у друкованому засобі масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, а саме в газеті «Урядовий кур`єр», а також на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Викладене підтверджено прокурором у судовому засіданні документально.
Підозрювана ОСОБА_5 , будучи викликаною до органу досудового розслідування шляхом публікацій в засобах масової інформації - газеті «Урядовий кур`єр» та на веб-сайті Офісу Генерального прокурора повістками про виклик на 01,02, 03 лютого 2023 р. та на 07, 08, 09 березня 2023 року, до слідчого не з`явилася, не повідомивши про причини неявки, що в тому числі свідчить про переховування від органів досудового розслідування з метою ухилення від кримінальної відповідальності.
У зв`язку з неприбуттям підозрюваної ОСОБА_5 на неодноразові виклики до органу досудового розслідування, переховуванням з метою ухилення від кримінальної відповідальності, постановою слідчого від 04.02.2023 р. ОСОБА_5 оголошено у розшук.
В ході проведення слідчих (розшукових) дій встановлено, що підозрювана ОСОБА_5 у жовтні 2022 року разом з чоловіком виїхала до АР Крим м. Євпаторія, де переховується від органу досудового розслідування станом на теперішній час.
З урахуванням наведеного, а також того, що ОСОБА_5 , яка обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.111-2, ч.3 ст.111-1 КК України, що згідно ст. 12 КК України відносяться до категорії особливо тяжких та нетяжкого злочинів, злочинів, санкцією за які передбачено покарання у виді позбавленням волі на строк від десяти до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п`ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої, та у виді виправних робіт на строк до двох років або арешту на строк до шести місяців, або позбавлення волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п`ятнадцяти років, переховується від органу досудового розслідування з метою ухилення від кримінальної відповідальності за ймовірно вчинені нею кримінальні правопорушення, виїхавши на тимчасово окуповану рф територію України, за викликом слідчого у загальнодержавному засобі масової інформації газеті «Урядовий кур`єр» та офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора про необхідність її прибуття до слідчого, неодноразово не з`явилася, у зв`язку із чим була оголошена у розшук, наявні підстави для здійснення спеціального досудового розслідування стосовно підозрюваної, а відтак, і задоволення клопотання.
Керуючись ст. ст. 135, 139, 297-1, 297-5, п. 20-1 Розділу XІ Перехідних положень КПК України, слідчий суддя, -
УХВАЛИВ:
Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42022232010000253 від 12.08.2022 року відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст. 111-2, ч.3 ст. 111-1 КК України.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Центральний районний суд м. Миколаєва |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2023 |
Оприлюднено | 27.03.2023 |
Номер документу | 109772051 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування |
Кримінальне
Центральний районний суд м. Миколаєва
Демінська О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні