Рішення
від 13.03.2023 по справі 916/2251/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"13" березня 2023 р.м. Одеса Справа № 916/2251/22

Господарський суд Одеської області у складі судді Невінгловської Ю.М.

секретар судового засідання: Курко Ю.О.

за участю представників сторін:

від позивача: Сузанська Л.М.;

від відповідача: не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Акціонерного товариства ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ (65031, м. Одеса, вул. М. Боровського, 28Б; код ЄДРПОУ 00131713);

до відповідача: Одеської обласної громадської організації інвалідів ВІКТОРІЯ (65078, м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 16, кв. 75; код ЄДРПОУ 37351428);

про стягнення 8365,01 грн.

1. Суть спору.

Акціонерне товариство «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» (далі АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ») звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою (вх.№2336/22 від 09.09.2022) до Одеської обласної громадської організації інвалідів «ВІКТОРІЯ» (далі ГОІ «ВІКТОРІЯ»), в якій просило суд стягнути з останнього заборгованість за необліковану спожиту електричну енергію в розмірі 7037,98 грн. інфляційні втрати у розмірі 343,83 грн., 3% річних у розмірі 146,93 грн. та пеню у розмірі 836,27 грн., а також витрати по сплаті судового збору.

В ході розгляду справи АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» звернулось до суду із заявою про зменшення позовних вимог та просило стягнути з відповідача інфляційні втрати у розмірі 343,83 грн., 3% річних у розмірі 146,93 грн. та пеню у розмірі 836,27 грн., а також витрати по сплаті судового збору.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем не було сплачено розмір необлікованої спожитої електричної енергії, який було встановлено рішенням комісії АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ», оформленого протоколом №542 від 11.05.2021, по розгляду акту про порушення №8021333 від 26.04.2021.

2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.09.2022 відкрито провадження у справі №916/2251/22 за правилами спрощеного позовного провадження із призначенням розгляду справи по суті.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 20.10.2022 суд відклав розгляд справи №916/2251/22 на 16.11.2022 о 15:30.

Судове засідання, призначене на 16.11.2022 не відбулось у зв`язку з аварійними відключеннями енергопостачання у м. Одесі, зокрема в адміністративні будівлі Господарського суду Одеської області, спричиненими масованими ракетними обстрілами ворогом енергетичної інфраструктури України, про що секретарем судового засідання було складено відповідну довідку.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 30.11.2022 призначено розгляд справи №916/2251/22 по суті на 19.12.2022 о 12:20.

В судовому засіданні 19.12.2022 суд ухвалою в протокольній формі оголосив перерву в розгляді справи №916/2251/22 до 23.01.2023 о 13:20.

23.01.2023 до Господарського суду Одеської області від позивача надійшла заява про зменшення позовних вимог, в якій АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» вказало, що 03.01.2023 на рахунок останнього надійшла часткова оплата від відповідача у розмірі 7037,98 грн., що була зарахована як оплата по Акту №8021333 від 25.04.2021. Згідно прохальної частини вказаної заяви позивач просив стягнути з відповідача інфляційні втрати у розмірі 343,83 грн., 3% річних у розмірі 146,93 грн. та пеню у розмірі 836,27 грн., а також витрати по сплаті судового збору.

Судове засідання, призначене на 23.01.2023 не відбулось, у зв`язку з аварійними відключеннями енергопостачання у м. Одесі, про що секретарем судового засідання було складено відповідну довідку.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 06.02.2022 призначено розгляд справи №916/2251/22 на 13.03.2023 р. о 16:00.

В судове засідання, призначене на 13.03.2023 з`явився представник позивача, який підтримав вимоги позовної заяви. Представник відповідача в судове засідання не з`явився, не повідомив суд завчасно про причини неявки.

Відповідно до п.1 ч.3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності представника відповідача, за наявними матеріалами справи.

Відповідно до п.1 ч.3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності представника відповідача, за наявними матеріалами справи.

У судовому засіданні 13.03.2023 судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення та відкладено складення повного рішення на строк, визначений ч.6 ст. 233 Господарським процесуальним кодексом України.

3. Аргументи учасників справи.

3.1. Доводи АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ».

В обґрунтування позовних вимог АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» зазначено, що 26.04.2021 персоналом Товариства при проведенні перевірки на предмет дотримання відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРЕЕ) за адресою: м.Одеса, вул.Осіпова, 19, нежитлове приміщення, було виявлено порушення Правил, а саме згідно до змісту акту: «п.п.1.2.1, 2.1.3, 2.3.1, 2.3.2, 23.3, 5.5.5 ПРРЕЕ, що відповідає порушенню п.8.4.2 ПРРЕЕ самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів без наявності відповідних договорів про розподіл постачання електричної енергії до електромережі ОСР ДТЕК Одеські Електромережі.

Під час проведення перевірки було виявлено порушення п.1.2.1, 2.13, 2.33, підпункту 1 пункту 5.5.5, 8.4.2 ПРРЕЕ, який передбачає користування електричною енергією виключно на підставі укладеного договору.

3i змісту Акту про порушення №8021333 26.04.2021 вбачається, що місце самовільного підключення позначено на cxeмі електроживлення споживача. Факт виявлення представниками позивача місця самовільного підключення підтверджується схемою.

11.05.2021, комісія з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, за участі представника споживача Вишневського В.В., розглянула Акт про порушення №8021333 від 26.04.2021 та прийняла рішення провести розрахунок обсягу недоврахованої електроенергії за дванадцять календарних місяців, що передували дню виявлення порушення. За вказаний період відповідачем було спожито 7037,98 грн.

Крім того, у зв`язку з несплатою відповідачем заборгованості за недовраховану електричну енергію відповідно до вимог чинного законодавства, позивачем нараховано до стягнення з відповідача пеню, 3% річних та інфляційні витрати.

В ході розгляду справи, 23.01.2023 до Господарського суду Одеської області від позивача надійшла заява про зменшення позовних вимог, в якій АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» вказало, що 03.01.2023 на рахунок останнього надійшла часткова оплата від відповідача у розмірі 7037,98 грн., що була зарахована як оплата по Акту №8021333 від 26.04.2021.

У вказаній заяві позивач просив стягнути з відповідача інфляційні втрати у розмірі 343,83 грн., 3% річних у розмірі 146,93 грн. та пеню у розмірі 836,27 грн., а також витрати по сплаті судового збору.

3.2. Доводи ГОІ «ВІКТОРІЯ»

Відповідачем не було висловлено свою позицію щодо суті справи, не подано відзиву на позовну заяву, не викладено заперечень щодо заявлених позовних вимог, що не перешкоджає розгляду справи по суті.

4. Обставини справи, встановлені судом.

Як вбачається з наявного в матеріалах Акту про порушення №8021333 від 26.04.2021, персоналом АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» при проведенні перевірки на предмет дотримання відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРЕЕ) за адресою: м.Одеса, вул.Осіпова, 19, нежитлове приміщення, було виявлено порушення Правил, а саме згідно до змісту акту: «п.п.1.2.1, 2.1.3, 2.3.1, 2.3.2, 23.3, 5.5.5 ПРРЕЕ, що відповідає порушенню п.8.4.2 ПРРЕЕ самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів без наявності відповідних договорів про розподіл постачання електричної енергії до електромережі ОСР ДТЕК Одеські Електромережі. Самовільне підключення виконано кабелем від ВРП ж/б вул.Осіпова, 19 перерізом ВВГ 3*16+1*4 кв.мм. Доступ до ВРП ж/б можливий лише при відкриванні вхідної двері організації інвалідів. Електрична енергія споживається, оплата не виконується.

Акт про порушення №8021333 від 26.04.2021 був підписаний гр. ОСОБА_1 , який зауважив, що Організація не ввела в експлуатацію приміщення.

11.05.2021 Комісією АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» з розгляду актів про порушення було проведено розрахунок збитків по акту про порушення ПРЕЕ №8021333 від 26.04.2021 за період дванадцяти календарних місяців, що передували дню виявлення порушення по силі струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних на об`єкті споживача струмоприймачів під час складання акту, з урахуванням навантаження 12 годин на добу на суму 7037,98 грн. за 2102 кВт-год.

Згідно наявного в матеріалах справи протоколу №542 від 11.05.2021 засідання комісії по розгляду акта про порушення №8021333 від 26.04.2021, позивачем нараховано за необліковану електричну енергію суму у розмірі 7037,98 грн.

Протокол засідання підписано ОСОБА_1 , отримано копію протоколу, розрахунку недоврахованої електричної енергії, а також рахунку на сплату відповідних коштів. (а.с. 12-13)

Крім того, в матеріалах справи наявний договір нежитлового приміщення №37/7 від 25.01.2020, згідно якого орендодавець Департамент комунальної власності Одеської міської ради передав, а відповідач по справі прийняв у строкове платне користування нежитлові приміщення загальною площею 340,1 кв.м., що розташовані за адресою: м.Одеса, вул.Осипова, 19.

01.07.2021 ГОІ «ВІКТОРІЯ» звернулось до АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛКТРОМЕРЕЖІ» з листом, згідно якого позивач просив відмінити штрафні санкції, а також зареєструвати особовий рахунок та лічильник для законного використання електроенергії організацією.

У відповідь на вказаний лист АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» 21.07.2021 повідомив відповідача про необхідність сплати рахунку згідно п.8.2.7 ПРРЕЕ, а також можливість реструктуризації заборгованості за недовраховану електричну енергію.

Несплата відповідачем коштів за недовраховану електричну енергію стала підставою для звернення до суду з позовними вимогами про стягнення з ГОІ «ВІКТОРІЯ» заборгованості в розмірі 7037,98 грн.

Крім того, у зв`язку з несплатою відповідачем заборгованості за недовраховану електричну енергію відповідно до вимог чинного законодавства, позивачем нараховано до стягнення з відповідача пеню, 3% річних та інфляційні витрати.

5. Позиція суду.

Відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, забезпеченням енергетичної безпеки України, конкуренцією та захистом прав споживачів і працівників галузі, врегульовані Законом України "Про ринок електричної енергії".

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються, зокрема, договори про постачання електричної енергії споживачу.

За вимогами ч. 3 ст. 58 Закону України "Про ринок електричної енергії" споживач зобов`язаний, зокрема, сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів, дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів.

Згідно зі ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є: крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку; пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо.

Згідно зі статтею 27 Закону України "Про електроенергетику" правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушеннями в електроенергетиці є, зокрема, порушення правил користування енергією.

Частинами 1-3 статті 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором (стаття 216 Господарського кодексу України).

Приписами частини 2 статті 217 Господарського кодексу України встановлено, що у сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Частиною 1 статті 218 Господарського кодексу України визначено, що підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

При цьому, господарським судом було враховано правову позицію, викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.01.2020 у справі № 910/17955/17, відповідно до якої, нарахування вартості недоврахованої електричної енергії та рішення комісії електропередавальної організації про визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та її вартості, оформлене протоколом з розгляду акта про порушення, не є оперативно-господарською санкцією.

Так, спірні правовідносини регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) від 14.03.2018 №312, яка набрала чинності 19.04.2018 (далі ПРРЕЕ).

Відповідно до п.1.1.1. ПРРЕЕ, ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами. Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби. Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.

Відповідно до пп.1.1.2 пункту 1.1 ПРРЕЕ акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення на об`єкті споживача цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.

За змістом пункту 1.2 ПРРЕЕ недоврахована електрична енергія - це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом, але не врахований розрахунковими засобами обліку або врахований неправильно.

Відповідно до п. 8.2.4 ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Згідно з п.п. 2.3.1 2.3.4 ПРРЕЕ, на роздрібному ринку виробництво, передача, розподіл, постачання та споживання електричної енергії без розрахункових засобів комерційного обліку не допускається, крім випадків, передбачених цими Правилами та Кодексом комерційного обліку. Для вимірювання з метою комерційних розрахунків за електричну енергію мають використовуватися розрахункові засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам Кодексу комерційного обліку, Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки. Електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії. Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами. Розрахункові засоби вимірювальної техніки електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку, цих Правил та проєктних рішень. Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

Споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача. (п. 5.5.5 ПРРЕЕ).

Відповідно до п. п. 6.4.1, 6.4.2 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, учасники ринку та споживачі несуть відповідальність відповідно до законодавства за використання електричної енергії без приладів обліку (якщо використання приладів обліку обов`язкове) або вплив на роботу ЗКО, пошкодження ЗКО, пошкодження або зрив установлених на них пломб, пломбувального матеріалу та індикаторів, порушення схеми комерційного обліку чи в будь-який інший спосіб, що має явні або підтверджені результатами експертизи ознаки втручання в роботу ЗКО. У разі виявлення факту втручання в роботу ЗКО та/або обладнання вузла обліку та/або інших ознак розкрадання електричної енергії (зовнішнього пошкодження, несправності або відсутності ЗКО, зриву, відсутності або пошкодження пломб, пломбувального матеріалу та індикаторів, спрацювання індикаторів, порушення форми магнітної суспензії індикаторів, виявлення позаоблікових підключень або підключень, які можуть призвести до викривлення результатів вимірювання та/або комерційного обліку електричної енергії тощо) особа, яка це виявила, має негайно повідомити про це оператора системи та ВТКО, а також, у разі потреби, Національну поліцію України (у разі виявлення фактів розкрадання електричної енергії, крадіжки або пошкодження ЗКО або іншого обладнання вузлів обліку тощо) у порядку, встановленому законодавством. Водночас ВТКО повинна повідомити відповідних ППКО, оператора системи та електропостачальника про виявлені факти.

Згідно з п.8.2.5 ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.

Згідно п. 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників оператора системи.

Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.

Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.

У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.

Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Відповідно до п. 8.2.7 ПРРЕЕ Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).

Пунктом 8.4.1. ПРРЕЕ передбачено, що Оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави.

Згідно п. 8.4.2. ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень:

1) порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (дріт, кордова нитка тощо), порушення цілісності гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал (далі - пошкодження пломб), або відсутність на засобах вимірювальної техніки пломб з відбитками тавр про їх повірку чи пломб з відбитками тавр оператора системи або інших заінтересованих сторін, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, установлених пломб, та за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки);

2) пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії);

3) пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) або відсутність засобів вимірювальної техніки (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, та у разі пошкодження засобів вимірювальної техніки за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки), інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо);

4) фіксація індикаторами впливу на лічильник електричної енергії постійного змінного) магнітного або електричного полів (далі - фіксація індикаторами впливу фізичних полів), пошкодження або відсутність індикаторів (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт встановлення та передачі на збереження індикаторів);

5) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі без порушення схеми обліку;

6) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку;

7) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку;

8) використання "штучного нуля", що призвело до споживання необлікованої електричної енергії;

9) пошкодження або відсутність пломб на засобах вимірювальної техніки, що вимірюють обсяг електричної енергії, розподіленої мережами споживача (основного споживача), пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) зазначених засобів вимірювальної техніки (за наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб), інші дії споживача, які призвели до зміни показів цих засобів вимірювальної техніки.

Як зазначалося раніше, згідно наявного в матеріалах справи протоколу №542 від 11.05.2021 засідання комісії по розгляду акта про порушення №8021333 від 26.04.2021, позивачем нараховано суму до сплати за необліковану електричну енергію у розмірі 7037,98 грн. Рахунок, виставлений позивачем, ГОІ «ВІКТОРІЯ» вчасно сплачено не було.

Разом з тим, в ході судового розгляду відповідачем було сплачено заборгованість у розмірі 7037,98 грн., що підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до п.2. ч.1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі №916/2251/22 в частині стягнення з ГОІ «ВІКТОРІЯ» заборгованості за електричну енергію у розмірі 7037,98 грн., у зв`язку із відсутністю предмета спору.

Водночас у матеріалах справи відсутні докази оплати відповідачем нарахованих та заявлених позивачем до стягнення з відповідача 3% річних, інфляційних витрат та пені.

Відповідно до ч.1 ст. 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

За приписами ст. 625 Цивільного кодексу України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Відтак, враховуючи положення ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України, нарахування інфляційних втрат на суму боргу та 3 % річних входять до складу грошового зобов`язання і є особливою мірою відповідальності боржника (спеціальний вид цивільно-правової відповідальності) за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат (збитків) кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отримання компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Вимагати сплати суми боргу з врахуванням індексу інфляції, а також 3 % річних є правом кредитора, яким останній наділений в силу нормативного закріплення зазначених способів захисту майнового права та інтересу.

Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Перевіривши наданий позивачем розрахунок 3% річних у розмірі 146,93 грн. та інфляційних нарахувань у розмірі 343,83 грн., суд встановив його обґрунтованість та арифметичну правильність, у зв`язку з чим позовні вимоги АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» в цій частині підлягають задоволенню.

Стосовно вимог позивача про стягнення з відповідача пені, суд зазначає наступне.

Стаття 611 Цивільного кодексу України передбачає, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, якими зокрема є сплата неустойки.

У відповідності до ч. 1 ст. 548 Цивільного кодексу України виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом.

За змістом ст.ст. 546, 549 Цивільного кодексу України виконання зобов`язання може забезпечуватися неустойкою, різновидом якої є штраф та пеня.

Відповідно до ч. 3 ст. 549 Цивільного кодексу України пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Розмір штрафних санкцій відповідно до ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України встановлюється законом. У разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в передбаченому договором розмірі. Відповідно, законодавець пов`язує можливість застосування штрафних санкцій за порушення строків виконання зобов`язань саме з умовами їх встановлення у договорі за відсутності законодавчого врегулювання розміру таких санкцій.

Розмір штрафних санкцій відповідно до частини 4 статті 231 Господарського кодексу України встановлюється законом, у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в передбаченому договором розмірі.

Отже, законодавець пов`язує можливість застосування штрафних санкцій за порушення строків виконання зобов`язань саме з умовами їх встановлення за договором за відсутності законодавчого врегулювання розміру таких санкцій.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05.09.2019 у справі №908/1501/18.

Враховуючи вищевикладене, оскільки між сторонами справи відсутні договірні зобов`язання та законом безпосередньо за дане порушення нарахування пені не передбачено, суд доходить висновку про відсутність підстав для застосування штрафної санкції у вигляді пені до виниклої у відповідача заборгованості, у зв`язку з чим відмовляє у задоволенні позову в цій частині.

Підсумовуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про необхідність закриття провадження у справі №916/2251/22 в частині стягнення з Одеської обласної громадської організації інвалідів ВІКТОРІЯ на користь Акціонерного товариства ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ заборгованості за недораховану електричну енергію у розмірі 7037,98 грн. у зв`язку з відсутністю предмета спору, в частині стягнення з відповідача 3% річних у розмірі 146,93 грн. та інфляційних нарахувань у розмірі 343,83 грн. позовні вимоги підлягають задоволенню, в іншій частині позовних вимог слід відмовити.

Щодо судових витрат.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Приймаючи до уваги часткове задоволення позовних вимог, витрати по сплаті судового збору, відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 126, 129, 130, 231, 232, 233, 236-238, 240, 241 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Закрити провадження у справі №916/2251/22 в частині стягнення з Одеської обласної громадської організації інвалідів ВІКТОРІЯ на користь Акціонерного товариства ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ заборгованості за недораховану електричну енергію у розмірі 7037,98 грн. у зв`язку з відсутністю предмета спору.

2. Позов задовольнити частково.

3. Стягнути з Одеської обласної громадської організації інвалідів ВІКТОРІЯ (65078, м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 16, кВ. 75; код ЄДРПОУ 37351428) на користь Акціонерного товариства ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ (65031, м. Одеса, вул.. М.Боровського, 28Б; код ЄДРПОУ 00131713) 3% річних у розмірі 146 /сто сорок шість/ грн. 93 коп., інфляційні втрати у розмірі 343 /триста сорок три/ грн. 83 коп., а також 2232 /дві тисячі двісті тридцять дві/ грн. 97 коп. витрат по сплаті судового збору.

4. В іншій частині позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст.. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Повний текст рішення складено 22 березня 2023 р.

Суддя Ю.М. Невінгловська

Дата ухвалення рішення13.03.2023
Оприлюднено27.03.2023
Номер документу109772962
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —916/2251/22

Рішення від 03.04.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 27.03.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Рішення від 13.03.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 06.02.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 26.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 30.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 13.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні