Справа № 308/7235/18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 лютого 2023 року місто Ужгород
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області в складі:
головуючого - судді Придачук О.А.
за участю секретаря судового засідання - Бомбушкар В.П.
розглянувши увідкритому судовомузасіданні взалі судув м.Ужгороді цивільнусправу запозовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області, Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЛЕНД ПЛЮС», про визнання недійсними рішень та договору оренди
В С Т А Н О В И В:
Позивачі звернулися з позовом до Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області, товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЛЕНД ПЛЮС» та просять суд: 1) визнати недійсним рішення Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області «Про надання дозволу на складання проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди» від 26 червня 2014 року, яким надано ТОВ «ЕКОЛЕНД ПЛЮС» дозвіл на складання проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди строком на 49 років загальною площею 10,00 га, земель сільськогосподарського призначення (пасовище) для розміщення сміттєпереробного об`єкту, що знаходиться на території Середнянської селищної ради, с. Вовкове урочище «Тайня» контур № НОМЕР_1 ; 2) визнати недійсним рішення Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди» від 22 серпня 2014 року, яким затверджено ТОВ «Еколенд Плюс» проект землеустрою щодо відведення в користування земельної ділянки на умовах оренди та надано надала ТОВ «Еколенд Плюс» земельну ділянку в користування на умовах оренди для розміщення сміттєпереробного об`єкту за адресою: контур № НОМЕР_1 урочище «Тайня» с. Вовкове Ужгородського району на території Середнянської селищної ради; 3) визнати недійсним договір оренди землі від 29 грудня 2014 року укладений між Середнянською селищною радою Ужгородського району та ТОВ «Еколенд Плюс».
Позов мотивований тим, що у квітні 2018 року поблизу села Руські Комарівці в урочищі «Тайня» невідомі особи почали будівельні роботи по будівництву сміттєпереробного об`єкту (сортувального цеху та полігону твердих побутових відходів). Як з`ясувалося згодом будівництво сміттєпереробного об`єкту планувало здійснювати ТОВ «ЕКОЛЕНД ПЛЮС», а земельна ділянка під сміттєпереробним об`єктом виділена Середнянською селищною радою на підставі рішень від 26 червня 2014 року та 22 серпня 2014 року з подальшим укладенням договору оренди від 29 грудня 2014 року. При цьому позивачі вважають, що вказані рішення та договір оренди підлягають визнанню недійсними з огляду на те, що: селищна рада перед переданням земельної ділянки в користування не змінила її цільове призначення і дозволу на зміну цільового призначення не надавала; висновок Управління Держземагенства в Ужгородському районі Закарпатської області по проекту землеустрою є простроченим; не була проведена державна землевпорядна експертиза; детальний план території сміттєпереробного об`єкту в с. Вовкове урочище «Тайня» не був затверджений.
У судове засідання представник позивачів не з`явився, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений. Подав заяву про розгляд справи за відсутності позивачів та їх представника, у якій зазначив, що позовні вимоги сторона позивачів підтримує у повному обсязі і просить суд їх задовольнити.
Представник Середнянської селищної ради в судове засідання не з`явився, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений. У матеріалах справи наявний відзив напозовну заявувід 23.07.2018року згідно з яким голова Середнянської селищної ради Крицький Е.Т. просить у задоволенні позову відмовити, зазначаючи, що зміна цільового призначення землі та затвердження проекту відведення землеустрою відбулося у відповідності до норм чинного законодавства.
Також, у матеріалах справи наявне клопотання головиСереднянської селищноїради ЧорнакаР.від 11.06.2021року пророзгляд справиу відсутностіпредставника Середнянськоїселищної ради,у якому такожзазначено,що Середнянськаселищна радапозовні вимогив частинівизнання недійснимдоговору орендиземлі підтримуєта проситьдоговір орендиземлі від29.12.2014року укладенийміж Середнянськоюселищною радоюУжгородського районута ТОВ«Еколенд Плюс»визнати недійсним. При цьому в клопотанні зазначено , що ТОВ «Еколенд Плюс» має заборгованість по сплаті орендної плати перед Середнянською селищною радою.
Представник відповідача ТОВ«ЕКОЛЕНД ПЛЮС»в судовезасідання нез`явився,хоча прочас тамісце розглядусправи бувповідомлений належним чином,причини неявкисуду невідомі.Відповідачем ТОВ«ЕКОЛЕНД ПЛЮС»також подановідзив напозовну заявувідповідно доякого відповідачне погоджуєтьсяз наведенимив позовнійзаяві доводами,оскільки вонине відповідаютьфактичним обставинамсправи,не підтвердженіналежними тадопустимими доказами,які б підтвердилипорушенняСереднянською селищноюрадою таТОВ «ЕКОЛЕНДПЛЮС» будь-якихнорм законодавства,а відтаквсі діїщодо затвердженняпроекту відведенняземельної ділянкита укладеннядоговору орендиє такими,що буливчиненні увідповідності дочинного натой часзаконодавства.Просить узадоволенні позовнихвимог відмовитиповністю,зазначаючи,що змінацільового призначенняземлі тазатвердження проектувідведення землеустроювідбулося увідповідності донорм чинногозаконодавства зогляду нате,що відповідно до ст.50ЗУ «Проземлеустрій» проектиземлеустрою щодовідведення земельнихділянок складаютьсяу разізміни цільовогопризначення земельнихділянок або формуваннянових земельнихділянок.Так, ч.3ст.50 ЗУ"Проземлеустрій" передбаченийперелік документів,які повинніміститися упроекті землеустрою,щодо відведенняземельної ділянки.Так,проект повиненмістити,в томучислі: рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом). Жодних інших дозвільних документів необхідних для розробки проекту відведення земельної ділянки вказаний перелік не містить. Відтак, проект відведення земельної ділянки розробляється на основі клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та подальшого рішення, про надання згоди на розроблення проекту щодо відведення земельної ділянки. Видача окремого рішення про надання згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки не передбачено нормами чинного законодавства, адже надання згоди на розробку проекту відведення земельної ділянки фактично є наданням згоди про зміну її цільового призначення. Відповідач зазначає, що рішенням від 22.08.2014 року Середнянською селищною радою був затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди. Середнянська селищна рада вирішила затвердити проект землеустрою щодо відведення в користування земельної ділянки на умовах оренди площею 10,00 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, а саме: для розміщення сміттєпереробного об`єкту за адресою: контур № НОМЕР_1 урочище «Тайня», с.Вовкове Ужгородського району на території Середнянської селищної ради. Кадастровий номер земельної ділянки: 2124855500:11:014:0001 (п.1 рішення). Пунктом 2 вказаного рішення було надано ТОВ «Еколенд Плюс» земельну ділянку в користування на умовах оренди строком на 49 років загальною площею 10,00 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, а саме: для розміщення сміттєпереробного об`єкту за адресою: контур № НОМЕР_1 урочище «Тайня», с.Вовкове Ужгородського району на території Середнянської селищної ради. Крім того, 22.08.2014року булотакож прийнятеРішення прозатвердження втратсільськогосподарського виробництва (додаток-1). Вказаним рішенням Середнянська селищна рада зобов`язала сплатити кошти в сумі 345 052,91 грн. в якості відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, та які були сплачені товариством 21.10.2014 року.
У відповідності до ч. 2 ст.207 ЗК України, відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом. Тобто, відповідач уважає , що відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва вказує на право використання таких земель не за їх цільовим призначенням. ТОВ «Еколенд Плюс» отримало таке право після сплати повної суми втрат сільськогосподарських угідь.
Крім того, відповідач ТОВ «Еколенд Плюс»у відзиві зазначає , що відповідно до абз.4 ч.2 ст. 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд).Отже, ні сільською радою, ні товариством не порушувалися конкурентні засади, адже земельна ділянка передавалась під будівництво сміттєпереробного об`єкту, про що чітко зазначено у рішеннях сільської ради.
Відповідач уважає,що уТОВ «Еколенд Плюс»не виникалообов`язку щодопроведення державноїземлевпорядної експертизи,оскільки чинне законодавство, на момент розробки проекту відведення земельної ділянки, не передбачало вимоги про проведення обов`язкової державної експертизи проекту землеустрою ТОВ «Еколенд Плюс», Управління Держземагенства в Ужгородському районі Закарпатської області не висувало вимог, щодо проведення державної експертизи проекту землеустрою, і Середнянська селищна рада не мала права вимагати проведення державної землевпорядної експертизи проекту відведення земельної ділянки.
Також, ТОВ «ЕКОЛЕНД ПЛЮС» подало до суду клопотання про застосування строків позовної давності, яке мотивувало тим, що про наміри розмістити на території Середнянської селищної ради сміттєпереробний об"єкт позивача було відомо з липня 2012 року, коли у газеті "Вісті Ужгородщини" було розміщене повідомлення про наміри розмістити сміттєперерообний об"єкт на території с. Вовкове, уроч. "Тайня" контур № 1274, у якому було вказано що ознайомлення з проектом розміщення сміттєпереробного об"єкту проводиться в Середнянській селищній раді з 23.07. до 23.08.2012 року.
Дослідивши матеріали справи суд доходить наступного.
З матеріалів справи убачається, що 26 червня 2014 року Середнянською селищною радою Ужгородського району Закарпатської області було прийнято рішення «Про надання дозволу на складання проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди», яким: 1) надано ТОВ «ЕКОЛЕНД ПЛЮС» дозвіл на складання проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди строком на 49 років загальною площею 10,00 га, земель сільськогосподарського призначення (пасовище) для розміщення сміттєпереробного об`єкту, що знаходиться на території Середнянської селищної ради, с. Вовкове урочище «Тайня» контур № НОМЕР_1 (п. 1 рішення); 2) зобов`язано проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки оформити в установленому законом порядку та подати після проведення державної землевпорядної експертизи на затвердження (п. 2 рішення).
Так, 22 серпня 2014 року Середнянською селищною радою Ужгородського району Закарпатської області було прийнято рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди». Вказаним рішенням Середнянська селищна рада: 1) затвердила ТОВ «Еколенд Плюс» проект землеустрою щодо відведення в користування земельної ділянки на умовах оренди площею 10,00 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, а саме: для розміщення сміттєпереробного об`єкту за адресою: контур №1274 урочище «Тайня» с. Вовкове Ужгородського району на території Середнянської селищної ради. Кадастровий номер земельної ділянки 2124855500:11:014:0001 (п. 1 рішення); 2) надала ТОВ «Еколенд Плюс» земельну ділянку в користування на умовах оренди терміном на 49 років площею 10,00 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, а саме: для розміщення сміттєпереробного об`єкту за адресою: контур №1274 урочище «Тайня» с. Вовкове Ужгородського району на території Середнянської селищної ради (п. 2 рішення).
Крім того, 29 грудня 2014 року між Середнянською селищною радою Ужгородського району та ТОВ «Еколенд Плюс» було укладено договір оренди землі, а саме земельної ділянки площею 10,00 га за адресою: контур №1274 урочище «Тайня» с. Вовкове Ужгородського району. Строк дії договору 49 років.
Згідно ч. 1-2 ст. 25 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій. Режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, обов`язковий для врахування під час розроблення землевпорядної документації.
Відповідно наявного в матеріалах справи висновку відділу містобудування та архітектури Ужгородської районної державної адміністрації Закарпатської області від 18.08.2014 р. №378/01-20, що є частиною проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди ТОВ «Еколенд Плюс» підготовленого ТОВ «Гео Карпати», проект землеустрою відповідає містобудівній документації на місцевому рівні: згідно зі змінами до детального плану території, затвердженими Середнянською селищною радою 18 сесії 6 скликання від 01.08.2013 р.
Водночас,рішенням Закарпатськогоокружного адміністративногосуду від06.03.2019 р. по справі №0740/885/18 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_3 до Середнянської селищної ради Ужгородського району, про визнання протиправним та скасування рішення, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.06.2019 року та постановою Верховного суду від 14 листопада 2019 р., рішення 18 сесії Середнянської селищної ради VI скликання від 01.08.2013 р. "Про затвердження внесених змін до детального плану території" скасовано. При цьому у межах даної справи суди встановили, що детальний план території, до якого в подальшому рішенням Середнянської селищної ради від 01.08.2013 р. були внесені зміни, затверджений у встановленому законом порядку не був, а також те, що вказана обставина підтверджується також листом-відповіддю Середнянської селищної ради від 20.06.2018 р. №239/02-24.
Крім того, рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 20.02.2019 р. по справі №0740/820/18 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 до Відділу містобудування та архітектури Ужгородської районної державної адміністрації, Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Закарпатській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ТОВ "Еколенд Плюс", про визнання протиправним та скасування містобудівних умов та дозволу виконання будівельних робіт, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.05.2019 року та постановою Верховного суду від 28 січня 2022 р., зокрема, встановлено, що рішення про затвердження детального плану території сміттєпереробного об`єкта в с. Вовкове урочище «Тайня» не приймалось. Крім того, у межах даної справи суди встановили порушення процедури проведення громадських слухань і недотримання прав громадськості на участь у обговоренні містобудівної документації, зокрема, прав жителів прилеглих сіл і користувачів земельних ділянок, які розташовані на території, суміжній з територією Селищної ради, де розміщено земельну ділянку заплановану для розміщення сміттєпереробного об`єкту.
Згідно ч. 4 ст. 82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Суд констатує, що на моменту прийняття оскаржуваних рішень Середнянської селищної ради від 26 червня 2014 року та 22 серпня 2014 року детальний план відповідної території в с. Вовкове урочище «Тайня» був відсутній, а це в свою чергу означає, що земельна ділянка не могла бути передана для здійснення будівництва сміттєпереробного об`єкту, оскільки режим забудови відповідної території взагалі не визначений.
Також ,відповідно дост.1Закону України«Про землеустрій»цільове призначенняземельної ділянки - це є її використання за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Згідно зі ст.ст. 19, 20 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі: землі сільськогосподарського призначення, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Віднесення їх до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України, зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Відповідно до ст. 50 Закону України «Про землеустрій», проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
При цьому ст. 20 ЗК України вказує на необхідність прийняття рішення органом державної влади та органом місцевого самоврядування про зміну цільового призначення.
Отже, перед прийняттям рішення про надання згоди на розробку проекту відведення земельної ділянки для розміщення сміттєпереробного об`єкту селищна рада повинна була змінити цільове призначення цієї земельної ділянки.
Водночас, як слідує з оскаржуваних рішень Середнянської селищної ради від 26 червня 2014 року та 22 серпня 2014 року селищна рада не надавала дозволу на зміну цільового призначення земельної ділянки і не затверджувала таку зміну. Вказану обставину підтвердила і Середнянська селищна рада у своєму відзиві на позов.
Таким чином, всупереч вищенаведеним приписам Земельного кодексу України Середнянською селищною радою було надано земельну ділянку сільськогосподарського призначення для її використання не за цільовим призначенням, при цьому рішення про зміну цільового призначення відповідної земельної ділянки у встановленому законом порядку не приймалось.
Відповідно, ТОВ «Еколенд Плюс» не мало права замовляти, а розробник проекту не мав права розробляти проект землеустрою зі зміною цільового призначення земельної ділянки, оскільки селищна рада згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки для розміщення сміттєпереробного об`єкту в с. Вовкове урочище «Тайня» не надавала.
Також, суд констатує, що пунктом 2 рішення Середнянською селищної ради від 26 червня 2014 року було передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки мав бути оформлений в установленому законом порядку та поданий на затвердження після проведення державної землевпорядної експертизи.
Відповідно до статті 1, пункту 2 частини 1 статті 4 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи. Основними завданнями державної експертизи є перевірка відповідності об`єктів державної експертизи вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам.
Згідно абзацу 10 частини 1 статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" передбачено обов`язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань.
Отже, за умови створення нового землекористування, а також враховуючи рішення селищної ради, ТОВ «Еколенд Плюс» повинно було замовити державну експертизу проекту землеустрою, після отримання позитивного висновку якої Середнянська селищна рада могла прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою.
Водночас, як випливає з наявної у матеріалах справи відповіді ТОВ «Еколенд Плюс» від 08.06.2018 р. на інформаційний запит державна землевпорядна експертиза проекту землеустрою щодо відведення в користування земельної ділянки на умовах оренди для розміщення сміттєпереробного об`єкту за адресою: контур №1274 урочище «Тайня» с. Вовкове проведена не була.
Отже, Середнянська селищна рада не мала права затверджувати проект землеустрою без проведення державної землевпорядної експертизи, оскільки необхідність проведення такої експертизи була передбачена і чинним законодавством і рішенням селищної ради.
Враховуючи вищевказане, суд приходить до висновку, що рішення Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області від 26 червня 2014 року та від 22 серпня 2014 року підлягають визнанню недійсними як такі, що прийняті з порушенням вимог містобудівного та земельного законодавства.
Згідно ст. 21 ЗК України, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень про надання земель, угод щодо земельних ділянок, відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною тощо.
Згідно ч. 1 ст. 124 ЗК України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно, враховуючи незаконність рішення Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області від 22 серпня 2014 року, на підставі ст. 21 та 124 Земельного кодексу, визнанню недійсним підлягає також договір оренди землі від 29 грудня 2014 року укладений між Середнянською селищною радою Ужгородського району та ТОВ «Еколенд Плюс».
Згідно з частинами другою та третьою статті 215 ЦК України недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
При цьому правом оспорювати правочин ЦК України наділяє не лише сторону (сторони) правочину, але й інших, третіх осіб, що не є сторонами правочину, визначаючи статус таких осіб як «заінтересовані особи» (статті 215 ЦК України).
З огляду на зазначені приписи, правила статей 15, 16 ЦК України, а також положення ЦПК України кожна особа має право на захист, у тому числі судовий, свого цивільного права, а також цивільного інтересу, що загалом може розумітися як передумова для виникнення або обов`язковий елемент конкретного суб`єктивного права, як можливість задовольнити свої вимоги за допомогою суб`єктивного права та виражатися в тому, що особа має обґрунтовану юридичну заінтересованість щодо наявності/відсутності цивільних прав або майна в інших осіб.
Таким чином, оспорювати правочин може також особа (заінтересована особа), яка не була стороною правочину, на час розгляду справи судом не має права власності чи речового права на предмет правочину. Вимоги заінтересованої особи, яка в судовому порядку домагається визнання правочину недійсним (частина третя статті 215 ЦК України), спрямовані на приведення сторін недійсного правочину до того стану, який саме вони, сторони, мали до вчинення правочину. Власний інтерес заінтересованої особи полягає в тому, щоб предмет правочину перебував у власності конкретної особи чи щоб сторона (сторони) правочину перебувала у певному правовому становищі, оскільки від цього залежить подальша можливість законної реалізації заінтересованою особою її прав.
Аналогічної позиції дотримується також Верховний суд України у постанові від 25 травня 2016 року по справі № 6-605цс16.
При цьому суд уважає, що питання розміщення на території Середнянської селищної ради в безпосередній близькості від населених пунктів, жителями яких являються позивачі, об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку (в даному випадку сміттєпереробного об`єкту, що включає сортувальний цех та полігон твердих побутових відходів)), беззаперечно впливає на гарантоване Конституцією України та законодавством право на безпечне для життя і здоров`я довкілля, а відтак, позивачі мають право на захист своїх прав та охоронюваних законом інтересів шляхом оскарження рішень органу місцевого самоврядування щодо виділяння земельної ділянки для будівництва сміттєпереробного об`єкту, розміщеного у безпосередній близькості до населених пунктів, де вони проживають, та договору оренди земельної ділянки, із зверненням до суду щодо захисту своїх прав.
Подібні висновки щодо права на звернення до суду наведені у постановах Верховного суду від 14 листопада 2019 р. по справі №0740/885/18 та від 28 січня 2022 р. по справі №0740/820/18 у межах яких оскаржувались рішення селищної ради про внесення змін до детального плану та містобудівні умови і дозвіл на будівництво сміттєпереробного об`єкту на території Середнянської селищної ради, с. Вовкове урочище «Тайня» контур № НОМЕР_1 . При цьому у межах даних справ суди встановили недотримання розміру санітарно-захисної зони при розміщенні полігону твердих побутових відходів, у межі якої (санітарно-захисної зони) потрапляють житлові будинки, що беззаперечно є свідченням порушення прав позивачів та інших жителів села на гарантоване Конституцією України безпечне довкілля.
Також суд уважає, що відсутні підстави для застосування у даній справі позовної давності з огляду на те, що позивачі довідались про прийняття оскаржуваних рішень та укладення оскаржуваного договору лише у 2018 році після отримання відповіді на адвокатський запит. Доказів протилежного відповідачами не надано.
При цьому, суд звертає увагу, що у матеріалах справи наявне клопотання представника відповідача Середнянської селищної ради Ужгородського району- голови Середнянської селищної ради Чорнака Р. від 11.06.2021 року у якому зазначено, що Середнянська селищна рада позовні вимоги в частині визнання недійсним договору оренди землі підтримує та просить договір оренди землі від 29.12.2014 року укладений між Середнянською селищною радою Ужгородського району та ТОВ «Еколенд Плюс» визнати недійсним.
З огляду на встановлені судом обставини, суд з урахуванням вищенаведеного, приходить до висновку, що оскаржені рішення селищної ради та договір оренди землі підлягають визнанню недійсними.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. З огляду на наведене, з відповідачів підлягає стягненню судовий збір, сплачений позивачами при поданні позову до суду.
Керуючись ст. ст. 10, 12, 13, 18, 81, 141, 258, 259, 263-265, 280-282, 284, 289, 352, 354,355 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області, Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЛЕНД ПЛЮС», про визнання недійсними рішень та договору оренди - задовольнити.
Визнати недійсним рішення Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області «Про надання дозволу на складання проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди» від 26 червня 2014 року, яким надано ТОВ «ЕКОЛЕНД ПЛЮС» дозвіл на складання проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди строком на 49 років загальною площею 10,00 га, земель сільськогосподарського призначення (пасовище) для розміщення сміттєпереробного об`єкту, що знаходиться на території Середнянської селищної ради, с. Вовкове урочище «Тайня» контур № НОМЕР_1 .
Визнати недійсним рішення Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди» від 22 серпня 2014 року, яким затверджено ТОВ «Еколенд Плюс» проект землеустрою щодо відведення в користування земельної ділянки на умовах оренди та надано надала ТОВ «Еколенд Плюс» земельну ділянку в користування на умовах оренди для розміщення сміттєпереробного об`єкту за адресою: контур № НОМЕР_1 урочище «Тайня» с. Вовкове Ужгородського району на території Середнянської селищної ради.
Визнати недійсним договір оренди землі від 29 грудня 2014 року укладений між Середнянською селищною радою Ужгородського району та ТОВ «Еколенд Плюс».
Стягнути з Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області (вул. Закарпатська, 63, смт Середнє, Ужгородський р-н, Закарпатська обл., індекс 89452, код в ЄДР - 04349923) та Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЛЕНД ПЛЮС» (вул. Е.Егена, буд. 50, село Барвінок, Ужгородський район, Закарпатська обл., індекс 89425, код в ЄДР - 39259390) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ,РНОКПП - НОМЕР_2 )судовий збірв розміріпо 1057,20 грн. (одна тисяча п"ятдесят сім грн.20 коп.) з кожного.
Стягнути з Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області (вул. Закарпатська, 63, смт Середнє, Ужгородський р-н, Закарпатська обл., індекс 89452, код в ЄДР - 04349923) та Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЛЕНД ПЛЮС» (вул. Е.Егена, буд. 50, село Барвінок, Ужгородський район, Закарпатська обл., індекс 89425, код в ЄДР - 39259390) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ,РНОКПП НОМЕР_3 )судовий збірв розміріпо 1057,20 грн. (одна тисяча п"ятдесят сім грн.20 коп.) з кожного.
Стягнути з Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області (вул. Закарпатська, 63, смт Середнє, Ужгородський р-н, Закарпатська обл., індекс 89452, код в ЄДР - 04349923) та Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЛЕНД ПЛЮС» (вул. Е.Егена, буд. 50, село Барвінок, Ужгородський район, Закарпатська обл., індекс 89425, код в ЄДР - 39259390) на користь ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ,РНОКПП - НОМЕР_4 )судовий збірв розміріпо 1057,20 грн. (одна тисяча п"ятдесят сім грн.20 коп.) з кожного.
Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Закарпатського апеляційного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Ужгородського
міськрайонного суду О.А. Придачук
Суд | Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2023 |
Оприлюднено | 27.03.2023 |
Номер документу | 109776665 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області
Придачук О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні