ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2023 року м. Житомир справа № 240/19323/20
категорія 109000000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі: судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ойлгазтрейд" про стягнення штрафних санкцій,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної екологічної інспекції у Вінницькій області, в якій просить стягнути з ТОВ«ОЙЛГАЗТРЕЙД» (код ЄРДПОУ 39698290, юридична адреса: 11708, Житомирська обл., м. Новгород-Волинський, вул. Шепетівська, буд. 29) штрафні санкції у розмірі 170 000 (сто сімдесят тисяч) гри в дохід Державного бюджету України за наступними реквізитами: УК у Тиврівському районі/отг м.Гнівань/21081100, Код ЄДРПОУ 37337246, Казначейство України (ЕАП) UA138999980313070106000002818 (призначення платежу: сплата штрафу адміністративно-господарські санкції).
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відносно ТОВ «ОЙЛГАЗТРЕЙД» 17.09.2020 винесено постанову №06-09-09 про накладення штрафу у розмірі 170 000 грн. за порушення вимог п.п. 6 п. 4 ст. 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» тим, що створено перешкоди шляхом недопущення до проведення перевірок характеристик продукції та невиконання встановлених цим Законом вимог посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд, що має бути перерахована до Державного бюджету України, та ТОВ «ОЙЛГАЗТРЕЙД» на даний момент не сплатив штраф (адміністративно-господарські санкції), про необхідність сплати яких та наслідки несвоєчасної сплати ТОВ «ОЙЛГАЗТРЕЙД» було належно повідомлено, виникла необхідність звернення до суду про стягнення штрафних санкцій у примусовому порядку. ТОВ «ОЙЛГАЗТРЕЙД» свідомо ухиляється від виконання вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».
Підставою для звернення у даному випадку до суду із позовними вимогами стало несплата ТОВ «ОЙЛГАЗТРЕЙД» штрафних санкцій у п`ятнадцятиденний термін згідно постанови винесеної 17.09.2020 року.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 11.11.2020 відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідачем направлено відзив у якому вказано, що постанова про накладення штрафу від 17.09.2020 №06-09-09, є незаконною та необґрунтованою.
У постанові вказано, що за результатами розгляду справи протоколу №05-09-09 від 11.09.2020 про виявлене порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» та акту №26-09-09 про відмову в проведенні планової перевірки від 07.08.2020р. встановлено, що відповідач, місцезнаходження об`єкта перевірки м. Гнівань, вул. Терешкової, буд. 1-А, порушив вимоги п.п. 6 п. 4 ст. 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» тим, що створено перешкоди шляхом недопущення до проведення перевірок характеристик продукції та невиконання встановлених цим Законом вимог посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд.
Однак, відповідач здійснює роздрібну торгівлю пальним на АЗС за адресою Вінницька обл., Тивріський р-н, м. Гнівань, вул. Терешкової, буд. 1а, у відповідності до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №02210314201900348 від 05.11.2019р., виданої ГУ ДПС у Вінницькій обл. 07.08.2020р. на АЗС відповідача за адресою Вінницька обл., Тивріський р-н, м. Гнівань, вул. Терешкової, буд. 1а, з`явився головний спеціаліст сектору державного ринкового нагляду - державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Вінницької області Костина В.В. для проведення планової перевірки. ОСОБА_1 було пред`явлено наказ позивача від 06.08.2020р. №24-РН «Про Проведення планової перевірки характеристик продукції» та направлення на проведення перевірки від 06.07.2020 №24.
Крім того, відповідач звернув увагу суд, зо зазначена перевірка є незаконною, оскільки на час проведення перевірки діє заборона на проведення планових заходів (перевірок) із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, встановлена для запобігання-виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОУШ-19).
Посилання позивача на те, що в проведенні перевірки в телефонній розмові відмовила особа, яка «представилась директором даної АЗС» є безпідставним.В штатному розписі ТОВ «ОЙЛГАЗТРЕЙД» взагалі не має такої посади як «директор АЗС», і в акті не вказано прізвище, ім`я, по-батькові такої посадової особи.
Позивачем подано відповідь на відзив у якому зазначено, що інспекція при здійсненні перевірки ТОВ "ОЙЛГАЗТРЕЙД" здійснювалась керуючись положеннями Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»« Помилковою є думка відповідача щодо застосування Інспекцією у даному виді перевірки Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», оскільки Інспекцією не перевірялась господарська діяльність TОB "ОЙЛГАЗТРЕЙД". Відтак, мораторій під час карантину стосується державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Ухвалою від 13 грудня 2021 року зупинено провадження в адміністративній справі № 240/19323/20 за позовом Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ойлгазтрейд" про стягнення штрафних санкцій до набрання законної сили судовим рішенням в справі №240/20615/20.
Ухвалою від 23 березня 2023 року поновлено провадження в адміністративній справі № 240/19323/20.
Відповідно до ч. 5 ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази у сукупності з нормами чинного законодавства України, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Вінницькій області від 06 серпня 2020 року № 24-РН та направлення на проведення перевірки від 06.08.2020 року № 24, згідно Секторального плану державного ринкового нагляду на 2020 рік, затвердженого т.в.о. Голови Державної екологічної інспекції України від 29.11.2019 року, та Плану перевірок з ринкового нагляду на III квартал 2020 року (додаток № 3, 4) було доручено з 06.08.2020 по 07.08.2020 року провести планову поєднану виїзну та невиїзну перевірку характеристик продукції - - автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельного палива на ТОВ «ОЙЛГАЗТРЕЙД» (код ЄРДПОУ 39698290, юридична адреса: 11708, Житомирська обл., м. Новгород-Волинський, вул. Шепетівська, буд. 29) місцезнаходження об`єкта - Вінницька область, Тиврівський район, м. Гнівань, вул. Терешкової, буд. 1а, АЗС 02№01 з магазином.
За порушення підпункту 6 пункту 4 статті 44 Закону України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції", на підставі Акту № 26-09-09 від 07.08.2020 року про відмову в проведенні планової перевірки головним спеціалістом сектору державного ринкового нагляду Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Вінницької області Костиною Вадимом Вікторовичем 11.09.2020 року складено Протокол № 06-09-09 про виявленні порушення Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції».
Державним інспектором з ОНПС Вінницької області Костиною В.В. 17.09.2020 року винесено Постанову № 06-09-09 про накладення штрафу у розмірі 170 000 (сто сімдесят тисяч) грн за порушення вимог підпункту 6 пункту 4 статті 44 ЗУ «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» тим, що створено перешкоди шляхом недопущення до проведення перевірок характеристик продукції та невиконання встановлених цим Законом вимог посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд.
У зв`язку з несплатою відповідачем штрафних санкцій, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №877-V).
Правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції встановлює Закон України від 02.12.2010 №2735-VI «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» (далі - Закон № 2735-VI).
Згідно з абз. 8 ч. 1 ст. 1 Закону № 2735-VI державний ринковий нагляд - діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 2735-VI метою здійснення ринкового нагляду є вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів з відповідним інформуванням про це громадськість щодо продукції, яка при її використанні за призначенням або за обґрунтовано передбачуваних умов і при належному встановленні та технічному обслуговуванні становить загрозу суспільним інтересам чи яка в інший спосіб не відповідає встановленим вимогам.
Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону № 2735-VI ринковий нагляд здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності. Органи ринкового нагляду становлять єдину систему.
Відповідно до ч. 5 ст. 10 Закону № 2735-VI, повноваження та порядок діяльності органів ринкового нагляду, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд, встановлюються цим Законом та Законом України "Про загальну безпечність нехарчової продукції".
Відповідно до п. 21 переліку видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1069, Держекоінспекція здійснює державний ринковий нагляд автомобільного бензину, дизельного, суднового та котельного палива відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 «Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив» (далі - Постанова № 927).
Порядок проведення перевірок характеристик продукції визначений ст. 23 Закону № 2735-VI, відповідно до положень якої: органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові перевірки характеристик продукції. Планові перевірки характеристик продукції проводяться у розповсюджувачів цієї продукції, а позапланові - у розповсюджувачів та виробників такої продукції. Предметом таких перевірок є характеристики продукції певного виду (типу), категорії та/або групи. Під час проведення перевірок продукції певного виду (типу), категорії та/або групи забороняється перевіряти продукцію іншого виду (типу), категорії та/або групи. У разі якщо за результатами перевірки характеристик продукції органом ринкового нагляду прийнято рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів щодо продукції певного виду (типу), категорії та/або групи, що є предметом перевірки, такі заходи мають бути вжиті суб`єктами господарювання щодо всіх одиниць продукції певного виду (типу), категорії та/або групи, які надаються на ринку та є небезпечними, становлять ризик та/або не відповідають встановленим вимогам. Перевірки характеристик продукції проводяться на підставі наказів органів ринкового нагляду та направлень на проведення перевірки, що видаються та оформлюються відповідно до цього Закону. У разі одержання інформації про надання на ринку продукції, що становить серйозний ризик, відповідні накази та направлення видаються і оформлюються невідкладно.
Відповідно до ст. 23-1 Закону № 2735-VI передбачено, що для здійснення планової або позапланової перевірки характеристик продукції орган ринкового нагляду видає наказ, який має містити предмет перевірки (найменування виду (типу), категорії та/або групи продукції), найменування та адресу об`єкта, де розміщується продукція. На підставі наказу оформляється направлення на проведення перевірки, яке підписується керівником органу ринкового нагляду або його заступником із зазначенням його прізвища, імені та по батькові і засвідчується печаткою відповідного органу. За результатами здійснення планової або позапланової перевірки характеристик продукції посадова особа органу ринкового нагляду складає акт, який повинен містити такі відомості: а) найменування органу ринкового нагляду, а також посади, прізвища, імена та по батькові посадових осіб, які здійснили відповідний захід; б) дату та номер складання акта; в) місце розміщення продукції (найменування та адреса об`єкта, де розміщується продукція (магазин, ринок тощо); г) найменування юридичної особи, її місцезнаходження або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, її місце проживання, телефон, інші відомості, що дають змогу ідентифікувати осіб, що є виробниками, уповноваженими представниками, імпортерами або розповсюджувачами відповідної продукції; ґ) тип перевірки (планова або позапланова); д) предмет перевірки (вид (тип), категорія та/або група продукції); е) прізвища, імена та по батькові осіб, які залучаються до проведення перевірки відповідно до пункту 7 частини першої статті 15 цього Закону. Посадова особа органу ринкового нагляду зазначає в акті детальний опис порушень вимог законодавства, виявлених під час перевірки, з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду, які здійснювали перевірку, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Водночас, відповідальність суб`єктів господарювання за порушення вимог законодавства у сфері державного ринкового нагляду регламентовано статтею 44 Закону № 2735-VI.
Зокрема, приписами пункту 2 частини 4 вказаної статті встановлено, що до суб`єкта господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в разі невиконання або неповного виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, визначених статтею 29 цього Закону, крім усунення формальної невідповідності, передбаченої частиною третьою статті 29 цього Закону, - у розмірі шести тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для осіб, які ввели продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважаються такими, що ввели продукцію в обіг, та у розмірі чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для розповсюджувачів.
Згідно з ч. 6 ст. 44 Закону №2735-VI справи про накладення штрафів за порушення, визначені цією статтею, розглядаються керівниками органів ринкового нагляду або заступниками таких керівників у межах їх компетенції.
Суми штрафів, що накладаються органами ринкового нагляду, зараховуються до Державного бюджету України.
Про вчинення порушень, зазначених у цій статті, посадові особи органів ринкового нагляду, що виявили правопорушення, складають протокол на підставі документів, що містять інформацію про походження продукції та її обіг.
Протокол складається у двох примірниках, які підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду та фізичною особою, у тому числі фізичною особою - підприємцем, чи керівником юридичної особи або уповноваженою ним особою.
У разі відмови фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи підписати протокол посадова особа органу ринкового нагляду вносить до такого протоколу відповідний запис.
Один примірник протоколу вручається фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, чи керівнику юридичної особи або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі ринкового нагляду.
Протокол разом з актом перевірки, поясненнями фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи (у разі їх наявності) та документами, що стосуються справи, не пізніше наступного робочого дня за днем його складання передається керівнику чи заступнику керівника органу ринкового нагляду, які розглядають справу протягом 15 календарних днів з дня отримання протоколу та відповідних документів і приймають рішення про накладення штрафу. Кожний штраф оформляється окремою постановою.
Постанова надсилається суб`єкту господарювання не пізніше наступного робочого дня за днем її оформлення.
Суб`єкт господарювання має сплатити штраф у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання постанови про його накладення.
У разі несплати штрафу в зазначений строк він стягується в судовому порядку.
Суб`єкт господарювання має право оскаржити рішення органу ринкового нагляду про накладення штрафу до керівника органу ринкового нагляду, а також у судовому порядку. У разі оскарження рішення у суді суб`єкт господарювання сплачує штраф після прийняття відповідного рішення керівником органу ринкового нагляду або судом.
З аналізу наведених норм Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» вбачається, що він містить імперативну норму, згідно з якою суб`єкт господарювання зобов`язаний сплатити накладений на нього штраф у 15 (п`ятнадцятиденний) строк з дня отримання постанови, якою такий штраф накладено. Натомість, несплата штрафу у встановлений строк є підставою для стягнення суми штрафу у судовому порядку.
Судом встановлено, що ТОВ «Ойлгазтрейд» звернулось до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Державної екологічної інспекції у Вінницькій області про визнання протиправною та скасування постанови, у якому просило:
- визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу Державної екологічної інспекції у Вінницькій області від 17 вересня 2020 року № 06-09-09.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 07 червня 2021 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2021 року, у задоволені позовних вимог ТОВ «Ойлгазтрейд» було відмовлено.
Постановою від 31 серпня 2022 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Ойлгазтрейд» залишено без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 07 червня 2021 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2021 року без змін.
Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на те, що штрафні санкції по постанові від 17.09.2020 №06-09-09 відповідачем добровільно не сплачені, вони підлягають стягненню в судовому порядку.
Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову в повному обсязі.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Доказів понесення позивачем судових витрат у вигляді залучення свідків та проведенням експертиз не надано, судом не встановлено.
Керуючись ст. 2, 5, 14, 241-246, 255, 263, 295 КАС України суд, -
вирішив:
Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 19,Вінниця,Вінницька область,21100, РНОКПП 37979894) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ойлгазтрейд" (вул. Шепетівська, 29,Новоград-Волинський,Житомирська область,11708, код ЄДРПОУ 39698290) про стягнення штрафних санкцій - задовольнити.
Стягнути з ТОВ «ОЙЛГАЗТРЕЙД» (вул. Шепетівська, 29,Новоград-Волинський,Житомирська область,11708, код ЄРДПОУ 39698290) штрафні санкції у розмірі 170 000 (сто сімдесят тисяч) грн в дохід Державного бюджету України за наступними реквізитами: УК у Тиврівському районі/отг м.Гнівань/21081100, Код ЄДРПОУ 37337246, Казначейство України (ЕАП) UA138999980313070106000002818 (призначення платежу: сплата штрафу адміністративно-господарські санкції).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Г.В. Чернова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2023 |
Оприлюднено | 27.03.2023 |
Номер документу | 109781458 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні