Рішення
від 23.03.2023 по справі 420/18048/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/18048/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 березня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за позовом ТДВ Ренійське АТП 15140 до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області, Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати недійсною постанову № 332744 від 05.12.2022 р. Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті; визнати протиправними дії Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті в частині вимоги сплати штрафу у розмірі 34000 грн., згідно постанови від 05.12.2022 р. за № 332744.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що перевірка носила упереджений характер, співробітниками, які проводили перевірку не були враховані докази та фактичні обставини, що призвело до неправомірних висновків перевірки. Пояснення водія про те, що паперовий носій з тахографа у нього був перевірений при виїзді на рейс та про те, що наразі є дефіцит спеціалізованого паперового забезпечення для тахографів перевіряючі не взяли до уваги. Встановлених порушень у водія не було, оскільки тахограф був у наявності та відповідав стандартам, і був перевірений при виході на маршрут. Дії Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області є протиправними в частині завищення та вибірковості вимог до перевірки підприємства, в умовах роботи у форс-мажорних обставинах.

Від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідачів просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що норми Закону № 2344, зобов`язують автомобільних перевізників та водіїв мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення, до яких належать, зокрема, роздруківки на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водіїв. Перевіркою було виявлено, що керування транспортним засобом здійснювалося водієм ОСОБА_1 без роздруківки на паперовому носії режиму праці та відпочинку за 01.11.2022, 02.11.2022. Акт про порушення складено на місці перевірки в присутності водія. В акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт № 346950, водію надано можливість ознайомитися з складеним актом, підписати його та надати пояснення про причини порушень, на що водій зазначив, у відповідній графі акту, що всі документи, відсутність яких виявлена під час перевірки, будуть надані на розгляді акту № 34695. Враховуючи вищезазначене, у спростування виявлених у ході рейдової перевірки порушень водієм жодного доказу та заперечень щодо суті порушення не було надано, а навпаки - було підтверджено встановлений факт відсутності необхідних документів. Разом з тим, формування та збір документів для перевезення завершується на початку руху та всі документи щодо перевезення мають бути наявні у водія під час перевірки, тобто саме на місці зупинки (події) мають бути надані первинні документи, інші документи на підставі яких здійснюється перевезення та саме на підставі цих, а не складених в інший час документів та наявних поза місцем події, встановлюються фактичні обставини. Носієм доказової інформації щодо встановлених таким чином обставин, є первинні документи контролю, що складаються контролюючим органом, акти, довідки відповідно до зазначених вище правил і процедур, передбачених вищезгаданими профільними нормативно-правовими актами. У даному випадку, на місці події (зупинки) за наданими водієм транспортних засобів матеріалами та відомостями складено акт, який є носієм доказової інформації (доказової бази). Таким чином позивач надавав послуги з перевезення пасажирів без оформлення усіх документів, які передбачені статтею 53 Закону № 2344, у зв`язку з чим позивача було притягнуто до адміністративно-господарської відповідальності у вигляді адміністративно-господарського штрафу у розмірі 34 000 грн.

Ухвалою суду від 23 січня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.

02 листопада 2022 року старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області складено акт перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 346950, згідно якого було перевірено транспортний засіб MERCEDES-BENZ, номерний знак НОМЕР_1 , що належить ТДВ Ренійське АТП 15140 та виявлено порушення відсутній трафарет визначеного зразку з позначенням маршруту згідно дозволу № 008013 «Одеса-Джурджулешти», чим порушено вимоги ПКМУ № 176 від 1992 р., інші порушення передбачені ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт», відповідальність за які передбачена ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме ч. 1 абз. 6 виконання резидентом України міжнародних перевезень пасажирів без документів, визначених ст. 53 Закону, а саме: роздруківка на паперовому режиму праці та відпочинку за 01.11.2022, 02.11.2022 (а.с. 125).

05 грудня 2022 року Відділом державного нагляду (контролю) у Одеській області за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена ч. 1 абз. 6 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», винесено постанову № 332744 та застосовано до позивача адміністративно-господарський штраф у розмірі 34000, 00 грн. (а.с. 122).

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені законом України «Про автомобільний транспорт».

Відповідно до ст. 6 ЗУ «Про автомобільний транспорт» державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України. Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік. Орган державного контролю не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку проведення планової перевірки письмово повідомляє про це автомобільного перевізника, якого буде перевіряти. Позапланові перевірки проводяться лише на підставі заяви (повідомлення в письмовій формі) про порушення автомобільним перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт уповноваженими особами органів, яким надано право здійснення державного контролю, з метою перевірки наведених фактів та виконання припису про порушення зазначеного законодавства. Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами. визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 р. № 1567 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно п. 2, 3 Порядку № 1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України. Органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Відповідно до п. 21 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3 .

Згідно п. 25, 26, 27 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. права про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням. У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Статтею 18 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено, що з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням. Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю. Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.

Згідно ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення. Документи для регулярних пасажирських перевезень: для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України; для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.

Відповідно до ст. 53 Закону України «Про автомобільний транспорт» організацію міжнародних перевезень пасажирів і вантажів здійснюють перевізники відповідно до міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень. До міжнародних перевезень пасажирів та небезпечних вантажів допускаються резиденти України, які мають досвід роботи на внутрішніх перевезеннях на договірних умовах не менше ніж три роки. При виконанні міжнародних перевезень пасажирів резиденти України повинні мати: дозволи іноземних країн, по території яких буде здійснюватися перевезення; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; список пасажирів (при нерегулярних та маятникових перевезеннях); білетно-облікову документацію; схему маршруту.

Водії транспортних засобів, що належать резидентам або нерезидентам України, зобов`язані допускати до перевірки тахографів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти, а також, у разі якщо у транспортному засобі використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.

Згідно абз. 6 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

З матеріалів справи вбачається, що під час проведення 02.11.2022 року рейдової перевірки транспортного засобу MERCEDES-BENZ, номерний знак НОМЕР_1 , що належить ТДВ Ренійське АТП 15140, старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області було встановлено, що водій ОСОБА_1 здійснював перевезення пасажирів та на момент проведення перевірки у нього була відсутня роздруківка на паперовому носії режиму праці та відпочинку за 01.11.2022, 02.11.2022 (а.с. 125).

Факт відсутності вищезазначених документів зафіксовано в акті № 346950 від 02.11.2022 року, який підписаний водієм ОСОБА_1 без зауважень.

При цьому, в акті № 346950 від 02.11.2022 року водієм ОСОБА_1 в графі пояснення водія вказано документи, яких не вистачає будуть надані на розгляд акту № 346950.

В той же час, доводи представника позивача щодо того, що тахограф був у наявності та відповідав стандартам, і був перевірений при виході на маршрут, суд не приймає до уваги, оскільки посадовими особами Укртрансбезпеки в даному випадку не здійснювалася перевірка наявності чи відсутності встановленого тахографу на транспортному засобі, а здійснювалась перевірка наявності роздрукованої на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водія, які повинні були бути в наявності згідно приписів Закону України «Про автомобільний транспорт».

Крім того, в акті № 346950 від 02.11.2022 року зазначено про відсутність у водія трафарету визначеного зразку з позначенням маршруту згідно дозволу № 008013 «Одеса-Джурджулешти», що також підтверджується матеріалами фотофіксації (а.с. 126-127).

Суд не приймає до уваги документи, які були надані представником ТДВ Ренійське АТП 15140 разом з запереченнями до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області, та до суду, зокрема фото трафарету в автобусі, оскільки з наданого фото, яке не містить дати, часу, місця його вчинення, не вбачається наявність такого трафарету на момент проведення перевірки.

При цьому, Верховний Суд в постанові від 29.01.2020 року по справі № 814/1460/16 вказав, що адміністративний суд перевіряє рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень ретроспективно, тобто зважаючи на ті обставини, які існували у минулому на момент прийняття оспорюваного рішення (вчинення дії, допущення бездіяльності).

Також, суд не приймає до уваги надані представником позивача копії роздруківки на паперовому носії режиму праці та відпочинку за 01.11.2022, 02.11.2022, оскільки надання копій таких документів до суду не доводить пред`явлення вказаних документів та їх наявність у водія на момент перевірки та не спростовує правомірності накладеного на позивача адміністративно-господарського штрафу.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 18.03.2020 року по справі № 826/2239/16.

Будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження того, що у водія ТДВ Ренійське АТП 15140, станом на момент проведення перевірки були в наявності документи, визначені приписами ст. 53 Закону України «Про автомобільний транспорт», позивачем суду не надано.

При цьому, наявна в матеріалах справи копія наказу про винесення водію ОСОБА_1 догани за відсутність під час перевірки та не пред`явлення паперового носія тахографа, не підтверджує наявність документів, визначених чинним законодавством під час проведення перевірки.

За таких підстав, на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що Відділом державного нагляду (контролю) у Одеській області правомірно, за наявності підстав, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, винесено постанову № 332744 від 05.12.2022 року.

Крім того, позивач просить суд визнати протиправними дії Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті в частині вимоги сплати штрафу у розмірі 34000 грн., згідно постанови від 05.12.2022 р. за № 332744.

Постановою № 332744 від 05.12.2022 року стягнуто з ТДВ Ренійське АТП 15140 адміністративно-господарський штраф у сумі 34000,00 грн. та зазначено сплатити кошти на відповідний рахунок (а.с. 79).

Листом від 05.12.2022 року на адресу ТДВ Ренійське АТП 15140 направлено копії постанов № № 332743-332746 про накладення адміністративно-господарського штрафу, згідно ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» та повідомлено, що згідно п. 28 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті загального користування про обов`язок сплатити адміністративно-господарський штраф на зазначений у постанові рахунок не пізніше ніж протягом п`ятнадцяти днів після отримання копії постанови та повідомити про сплату Відділ державного нагляду (контролю) у Одеській області, шляхом надання копії документа, з оригінальною відміткою банку, про сплату адміністративно-господарського штрафу. Також доведено до відома, що в разі несплати адміністративно-господарського штрафу та ненадання повідомлення про сплату, постанова буде передана до виконавчої служби для здійснення заходів щодо примусового стягнення (а.с. 78).

Відповідно до п. 27, 28 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р. № 1567, за наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5. Адміністративно-господарський штраф повинен бути перерахований автомобільним перевізником на зазначений у постанові рахунок не пізніше ніж протягом п`ятнадцяти днів після отримання ним копії постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів, про що повідомляється територіальний орган Укртрансбезпеки, посадовою особою якого винесено відповідну постанову.

Згідно ст. 3 ЗУ «Про виконавче провадження» відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів, зокрема, постанов органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом; рішень інших державних органів та рішень Національного банку України, які законом визнані виконавчими документами.

Відповідно до ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» постанова про застосування адміністративно-господарських штрафів є виконавчим документом. Адміністративно-господарські штрафи стягуються відповідно до закону центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), і зараховуються до загального фонду Державного бюджету України, крім 50 відсотків адміністративно-господарських штрафів, передбачених абзацами чотирнадцятим-сімнадцятим частини першої статті 60 цього Закону, та плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю, що зараховуються до державного дорожнього фонду, створеного у складі спеціального фонду Державного бюджету України.

За таких підстав, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними дій Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті в частині вимоги сплати штрафу у розмірі 34000 грн., згідно постанови від 05.12.2022 р. за № 332744, також є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні адміністративного позову ТДВ Ренійське АТП 15140 (код ЄДРПОУ 22511592, адреса місцезнаходження: 68800, Одеська область, м. Рені, вул. Болградська, 96) до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області (адреса місцезнаходження: 65014, м. Одеса, вул. Успенська, 4), Державної служби України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845, адреса місцезнаходження: 03135, м. Київ, проспект Перемоги, 14) про визнання недійсною постанови № 332744 від 05.12.2022 р. Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті; визнання протиправними дій Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті в частині вимоги сплати штрафу у розмірі 34000 грн., згідно постанови від 05.12.2022 р. за № 332744, в повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.

Суддя О.А. Левчук

.

Дата ухвалення рішення23.03.2023
Оприлюднено27.03.2023
Номер документу109782369
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —420/18048/22

Рішення від 23.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 03.01.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні