Постанова
від 21.03.2023 по справі 904/2131/22
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.03.2023 року м. Дніпро Справа № 904/2131/22

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Чередка А.Є. (доповідач)

суддів: Паруснікова Ю.Б., Мороза В.Ф.

при секретарі судового засідання: Радіновському Р.Л.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Профі Плюс"

на рішення Господарського суду Дніпропетровської області (суддя Кеся Н.Б.) від 29.11.2022р. у справі № 904/2131/22

за позовом Національного банку України, м. Київ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Профі Плюс", м. Дніпро

про стягнення 392 253,66 грн., -

ВСТАНОВИВ:

У липні 2022 року Національний банк України звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Профі Плюс", в якому просив суд стягнути з відповідача на свою користь штрафні санкції за Договором № 103008 від 09.04.2021 у розмірі 392253,66 грн та судовий збір у розмірі 5883,80 грн.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 29.11.2022р. у справі № 904/2131/22 позов Національного банку України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Профі Плюс" задоволено у повному обсязі; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Профі Плюс" на свою користь Національного банку України штрафні санкції за Договором № 103008 від 09.04.2021 у розмірі 392253,66 грн. та судовий збір у розмірі 5883,80 грн.

Не погодившись з вказаним рішенням суду першої інстанції, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Сервіс Профі Плюс", в якій посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи та недоведеність обставин, які суд визнав встановленими, просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 29.11.2022р. у справі № 904/2131/22 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог позивача відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт, зокрема вказує, що судом першої інстанції при ухваленні рішення не враховано що між сторонами без будь-яких зауважень були підписані Акти приймання-передавання наданих послуг за липень-жовтень 2021р., а позивачем чинилися перешкоди у допуску працівників відповідача на об`єкти позивача для надання послуг, що спростовує неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань за Договором № 103008 від 09.04.2021.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 07.02.2023р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Профі Плюс" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 29.11.2022р. у справі № 904/2131/22, розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 21.03.2023р.

Представник апелянта у судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримав у повному обсягу та просив її задовольнити.

Представник позивача у відзиві на апеляційну скаргу та в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечує, вважає оскаржуване рішення законним та обгрунтованим, прийнятим з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а апеляційну скаргу безпідставною, посилаючись при цьому на доведення ним належними доказами порушення відповідачем своїх зобов`язань за Договором № 103008 від 09.04.2021, що є підставою для застосування штрафних санкцій, передбачених цим Договором.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, судова колегія дійшла до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено місцевим господарським судом, 09.04.2021 року між Національним банком України (далі-Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сервіс Профі Плюс" (далі-Виконавець) укладено договір №103008 (далі-Договір). Договір підписано електронним підписом Позивача та Відповідача.

Відповідно до умов Договору:

1.1. Виконавець зобов`язується на власний ризик, власними силами та, у разі потреби, із залученням субпідрядних організацій, надати, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити якісно надані комплексні послуги з прибирання будівель і споруд НБУ - 90910000-9, в обсягах та відповідно до Додатку 1,2,3,4,5,6 до цього Договору (разом надалі - послуги/Послуги), включаючи хімічні, мийні засоби, інші санітарно-гігієнічні засоби, вироби з паперу санітарно-гігієнічного призначення та інші матеріали (далі - витратні матеріали), які використовуються під час надання послуг в будівлях і спорудах Замовника.

1.2. Послуги надаються: в офісних (службових) приміщеннях, вхідних групах, коридорах, сходах, місцях загального користування, технічних приміщеннях, на прилеглій території (далі - будівлі та споруди Замовника/об`єкти Замовника).

1.4. Послуги за цим Договором надаються на об`єктах Замовника по групах: об`єкти № 1-27, та об`єкти №28-37 згідно із Додатком 1 до цього Договору, - усього 37 об`єктів Замовника (далі - об`єкти/об`єкти Замовника).

1.5. Види та перелік Послуг, їх кількість (обсяги), періодичність надання, перелік та кількість витратних матеріалів, що мають надаватися Виконавцем за цим Договором, а також об`єкти (будівлі) Замовника, на яких буде здійснюватися надання послуг, та інша інформація, яка потрібна для виконання умов цього Договору, зазначені в Додатках 1, 2, 4, 5 до цього Договору.

2.1. Щоденні послуги, які надаються за Договором - це послуги, що надаються кожного робочого дня та в дні, що визначені Замовником, як дні проведення заходів на конкретному об`єкті Замовника.

2.2. Періодичні послуги - послуги, що надаються у визначені Замовником дні відповідно до визначеної ним періодичності.

2.3. Послуги за потребою - послуги, що надаються Виконавцем після отримання від уповноважених працівників Замовника заявки на надання послуг за потребою.

2.6. Чек-лист - документальна форма фіксації щоденного обсягу та якості фактично наданих Виконавцем послуг на конкретному (-их) об`єкті(-ах), (оформлений за формою згідно з Додатком 3 до цього Договору). Чек-лист формується Адміністратором об`єкту, і за відсутності зауважень чи заперечень, підписується в кінці кожного робочого дня уповноваженим працівником Замовника та є підставою для складання щомісячних актів про приймання-передавання наданих послуг.

2.7. Послуги за цим Договором надаються протягом 12 (дванадцяти) календарних місяців з дати підписання цього договору або з іншої дати, погодженої Сторонами в письмовій формі шляхом обміну листами, на об`єктах № 1-37, що зазначені в Додатку 1 до цього Договору, але в будь-якому разі до закінчення строку дії цього договору.

2.12. Заявка на послуги за потребою надається Виконавцю електронним повідомленням на офіційну електронну адресу Виконавця zayavka_nbu@fillin.com.ua та дублюється офіційним листом, який надсилається Виконавцю поштою. Виконавець зобов`язаний підтверджувати отримання кожної заявки електронною поштою шляхом надсилання у відповідь листа електронною поштою протягом 1 (одного) робочого дня з моменту отримання такої заявки та зазначити дату і час отримання, прізвище особи, яка отримала заявку. Заявки підлягають виконанню у строк, зазначений у відповідній заявці.

2.13. У разі неприбуття Виконавця для виконання заявки у встановлений цим Договором строк, Замовник має право скласти акт про неявку представника Виконавця для виконання послуг за потребою в односторонньому порядку, та відобразити це в чек-листі.

2.14. Обсяг та якість фактично наданих послуг фіксується в чек-листах, які підписуються уповноваженими особами від Виконавця та Замовника на кожному об`єкті Замовника та включаються в акт про приймання-передавання наданих послуг. Обсяг не наданих послуг і наданих неякісно послуг не включаються в чек-лист та акт про приймання-передавання наданих послуг і не оплачуються Замовником.

2.15. Надання послуг за потребою, що надаються за заявкою, фіксується в чек-листі із зазначенням наданих обсягів послуги.

3.1. Загальна вартість послуг за цим Договором становить 21 133 266,51 грн (двадцять один мільйон сто тридцять три тисячі двісті шістдесят шість гривень 51 копійка), у тому числі ПДВ (20%).

4.1. Оплата за належним чином (якісно та у повному обсязі, визначеному згідно з Додатками 1, 2, 4, 5 до цього Договору) надані послуги здійснюється щомісячно, згідно з фактичним обсягом наданих та прийнятих Замовником послуг (щоденних, періодичних та послуг за потребою) та використаних витратних матеріалів, протягом 20 (двадцяти) робочих днів від дати підписання уповноваженими особами Сторін актів про приймання-передавання наданих послуг. Виконавець щомісячно, не пізніше 5 числа місяця наступного за звітним, надає Замовнику акти про приймання-передавання наданих послуг.

4.3. Розрахунок оплати за актами про приймання-передавання наданих послуг проводиться виходячи з фактично наданих послуг (щоденних, періодичних та послуг за потребою), відображених в чек- листах, а також з урахуванням здійсненого авансового платежу на суму комплектуючих, запасних частин, фурнітури, витратних матеріалів та інших виробів, що необхідні для надання таких видів послуг як "послуги з дрібного ремонту меблів, вікон, дверей та інших виробів", "послуги з прибирання та благоустрою території", послуги озеленення територій і догляду за ними, передбачені пунктами 25-38 Таблиці 2 Додатку 1 до цього Договору.

5.1. Виконавець повинен надати Замовнику послуги, якість яких забезпечує безперервну роботу об`єктів Замовника, комфортні умови праці співробітникам Замовника та відповідає санітарним та гігієнічним вимогам, що регулюються державними нормативними документами.

5.5. Факт ненадання, неповного надання або неякісного надання послуг, неповної кількості або неналежної якості витратних матеріалів для санітарно-технічних кімнат, порушення режиму роботи персоналу Виконавця підтверджується внесенням даних про це в чек-листи.

5.8. Виконавець повинен забезпечити (відповідно до встановлених в санітарно-технічних приміщеннях паперотримачів) наявність паперу туалетного, який повинен відповідати наступним характеристикам: - в рулоні без гільзи; одношаровий; висота рулону 95 ±5 мм; довжина рулону тіп 60 метрів; щільність паперу тіп 20 г/м.кв; сировина - вторинна; без перфорації; - в рулоні на гільзі; одношаровий; висота рулону 95 ±5 мм; довжина рулону тіп 120 метрів; щільність паперу тіп 20 г/м.кв; сировина - целюлоза відбілена; з перфорацією лінії відриву. Папір туалетний повинен бути постійно в наявності, протягом робочого дня в паперотримачах в санітарно-технічних приміщеннях.

5.9. Виконавець повинен забезпечити (відповідно до встановлених в санітарно-технічних приміщеннях паперотримачів) наявність паперових рушників в рулонах, які повинні відповідати наступним характеристикам: в рулоні ((внутрішня (центральна) витяжка)); одношарові; довжина рулону тіп 130 метрів; щільність паперу тіп 20 г/м.кв; сировина - вторинна, відбілена; листки повинні відриватись по перфорації. Паперові рушники в рулонах повинні бути постійно в наявності, протягом робочого дня в паперотримачах в санітарно-технічних приміщеннях.

5.10. Виконавець повинен забезпечити (відповідно до встановлених в санітарно-технічних приміщеннях паперотримачів) наявність паперових рушників 2-складання (або аналог), які повинні відповідати наступним характеристикам: одношарові; кількість в упаковці 250 шт.; щільність паперу тіп 20 г/м.кв; сировина - вторинна, відбілена. Паперові рушники 2-складання повинні бути постійно в наявності, протягом робочого дня в паперотримачах в санітарно-технічних приміщеннях.

6.3.1. Виконавець зобов`ячався надати послуги у строки, встановлені цим договором та/або на підставі заявок Замовника, забезпечити дотримання графіків та режимів прибирання на об`єктах та основних вимог до якості послуг з комплексного прибирання будівель і споруд, визначених у Таблиці "Основні вимоги до якості послуг з комплексного прибирання будівель і споруд", що є Додатком 5 до цього Договору.

6.3.2. Виконавець зобов`язався забезпечити надання послуг, якість яких відповідає вимогам, установленим в розділі 5 цього договору та безкоштовно виправляти за власною ініціативою та/або на вимогу Замовника всі виявлені недоліки наданих послуг у погоджені із Замовником строки.

6.2.2. Замовник має право контролювати строки, обсяги та якість надання послуг, дотримання режиму роботи персоналу Виконавця, що встановлені цим договором.

13.1. Цей Договір набирає чинності з дати його підписання уповноваженими особами Сторін/накладення кваліфікованого електронного підпису уповноваженою особою Сторони, яка робить це останньою (у разі укладання у вигляді електронного документа з накладанням кваліфікованого електронного підпису) і діє до 31.05.2022 року. В частині кінцевих розрахунків за фактично надані послуги Договір діє до повного виконання зобов`язань Замовника.

Між Позивачем та Відповідачем підписані електронним підписом Додаткові договори до Договору №103008 від 09.04.2021 (арк.с. 75-106 Т.1).

14 квітня 2021 ТОВ "Сервіс Профі Плюс" направлено НБУ лист №241 з пропозицією щодо дати початку надання послуг за Договором з 01 травня 2021 (арк.с. 107).

Відповідно до листа НБУ від 19.04.2021 № 65-0008/33358 між сторонами за даним Договором було погоджено дату початку надання послуг з 01 травня 2021 року (арк.с. 108).

Так, протягом липня 2021 - жовтня 2021 між сторонами у межах дії Договору було складено та підписано Акти № 936 від 31.07.2021 на суму 367 093,86 грн, № 937 від 31.07.2021 на суму 1 106 676,49 грн, № 984 від 31.08.2021 на суму 335 723,10 грн, № 1045 від 21.08.2021 на суму 1 036 862,97 грн, № 1240 від 30.09.2021 на суму 342 696,24 грн, № 1246 від 30.09.2021 на суму 1 113 786,75 грн, № 1429 від 31.10.2021 на суму 360 946,47 грн, № 1437 від 31.10.2021 на суму 1 013 881,02 грн про приймання-передавання наданих послуг за Договором на загальну суму 5 677 666,90 грн (арк.с. 109-192 Т.1).

Як зазначає Позивач у позові, Національний банк України у повному обсязі виконав умови Договору та здійснив оплату за фактично надані послуги, у строк, передбачений пунктом 4.1. Договору, що підтверджується реєстрами початкових міжбанківських розрахункових документів, за якими проведені операції у системі автоматизації процесів банківської та фінансово-господарської діяльності Національного банку України на загальну суму 5 677 666,90 грн (арк.с. 193-205 Т.1).

Всупереч умов Договору, ТОВ "Сервіс Профі Плюс" свої обов`язки з надання послуг на умовах встановлених цим Договором виконано неналежним чином, не у повному обсязі та з порушенням строків.

Так, протягом липня 2021 року на об`єктах НБУ №1-5, 8, 9 Замовником було зафіксовано порушення Виконавцем надання щоденних та періодичних послуг, зокрема, порушення режиму надання послуг (режиму роботи персоналу) та порушення обсягів надання: послуг з прибирання службових приміщень; послуг вантажників; послуг з прибирання коридорів, сходових клітин; послуг з прибирання та благоустрою території.

На об`єкті НБУ № 29 у порушення вимог заявки від 24.06.2021 № 61-0016/56650, складеної відповідно до вимог п.2.10. та п.2.15 Договору, зафіксовано порушення умов надання послуг за потребою, а саме, з порушенням строків, визначених Договором, надано послуги з: відновлення газонів, висадження квітучих рослин відкритого ґрунту, улаштування квітників.

На об`єктах Національного банку України №№ 30,32 порушено умови договору щодо забезпечення витратними матеріалами (відсутні паперові рушники).

Протягом серпня 2021 року на об`єктах НБУ №№ 1, 2, 3, 4, 5, 28 Замовником було зафіксовано порушення надання щоденних та періодичних послуг, зокрема:

- порушення режиму чергування для підтримання чистоти на прилеглій території та в місцях загального користування (режиму роботи персоналу) під час надання послуг з прибирання та благоустрою території;

- порушення режиму прибирання зовнішніх прилеглих до будівель тротуарів, пішохідних доріжок, проходів, вхідних груп для забезпечення вільного доступу до будівель працівникам банку (режиму роботи персоналу) під час надання послуг з прибирання та благоустрою території;

- надання неповного обсягу послуг з прибирання коридорів, сходових клітин та послуг з прибирання та благоустрою території; неповне надання послуг вантажників; неповне надання послуг з ремонту меблів;

- неповне надання послуг з прибирання коридорів, сходових клітин; неповне надання послуг з прибирання службових приміщень.

Також на об`єкті НБУ № 5, у порушення вимог заявки від 28.07.2021 № 61-0016/68706, складеної відповідно до п. 2.10., 2.15. Договору, зафіксовано порушення умов надання послуг за потребою, а саме: послуги з чищення даху (сміття, сніг) та обрізування та кронування дерев було надано з порушенням строку.

Протягом вересня 2021 року на об`єктах НБУ №№ 1, 2, 4, 5, 9, 27 Замовником було зафіксовано порушення надання щоденних та періодичних послуг, зокрема:

- послуги з прибирання та благоустрою території надавались з порушенням режиму надання послуг (режиму роботи персоналу) з прибирання зовнішніх прилеглих до будівель тротуарів, пішохідних доріжок, проходів, вхідних груп для забезпечення вільного доступу до будівель працівникам банку;

- послуги прибирання та благоустрою території надавались з порушенням режиму чергування (режиму роботи персоналу) для підтримання чистоти на прилеглій території та в місцях загального користування;

- послуги вантажників, послуги з прибирання службових приміщень, послуги з прибирання та благоустрою території надані у неповному обсязі.

Також на об`єктах НБУ №№ 1, 2, 5, 20, 30, 32 Замовником було зафіксовано порушення надання послуг за потребою, а саме: у порушення вимог заявок від 28.07.2021 №61-0016/68706, від 14.09.2021 №61-0016/85477 послуги з хімічного чищення жалюзі, від 07.09.2021 №61-0016/82706, від 01.09.2021 №61-0016/80727 миття зовнішніх поверхонь вікон, надавались з порушенням строків.

Протягом жовтня 2021 року на об`єктах НБУ №№ 1, 4, 5, 9, 29, 34 Замовником було зафіксовано порушення надання щоденних та періодичних послуг, зокрема:

- послуг вантажників;

- порушення режиму надання послуг з прибирання зовнішніх прилеглих територій; послуг з прибирання службових приміщення; з прибирання коридорів, сходових клітин, послуг з прибирання та благоустрою території.

На об`єкті НБУ № 3, 4 у порушення вимог заявки від 08.10.2021 №61-0016/94476 зафіксовано порушення надання послуги за потребою, а саме, послуги з дезінсекції, дератизації, дезінфекції було надано з порушенням строків.

Об`єкт НБУ № 29 не було забезпечено витратними матеріалами (папір туалетний (без гільзи), рушник паперовий).

Таким чином, протягом липня 2021 - жовтня 2021 у зв`язку із виявленими фактами недотримання ТОВ "Сервіс Профі Плюс" умов Договору в частині порушення строків надання послуг, надання (не надання) неповного обсягу відповідного виду послуг на конкретних об`єктах Замовника, сторонами у чек-листах зафіксовано вказані вище порушення, на підставі чого складено Акти про приймання передавання наданих послуг за липень, серпень, вересень, жовтень 2021 року.

Вказані чек-листи та акти було погоджено між сторонами за Договором та підписано уповноваженими представниками НБУ та ТОВ "Сервіс Профі Плюс" (арк.с. 230-254 Т.1, арк.с. 1-228 Т.2).

У разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством України та цим Договором (п. 7.1. Договору).

Виконавець несе відповідальність за відповідність витратних матеріалів їх технічним вимогам, характеристикам, що визначені в пунктах 5.2, 5.6, 5.8-5.10, 5.12 цього Договору, а також їх терміну зберігання, та їх сертифікацію в Україні, якщо це передбачено чинним законодавством України (п. 7.4. Договору).

Пунктом 7.5. Договору встановлено, що у разі порушення вимоги, зазначеної у пункті 7.4 Договору, та відповідної фіксації даного факту у чек-листах, Виконавець на вимогу Замовника виплачує штрафні санкції протягом десяти робочих днів після отримання цієї вимоги в розмірі 1000,00 грн за кожен факт порушення, окремо по кожному із об`єктів Замовника, де був зафіксований відповідний факт порушення.

Відповідно до п. 7.9 Договору, протягом 3 (трьох) календарних місяців з дати початку надання послуг на кожному об`єкті Замовника (групі об`єктів) з урахуванням строків надання таких послуг, що визначені пунктом 2.7 цього Договору, до Виконавця застосовується відповідальність у порядку та розмірах, визначених пунктами 7.10-7.13 цього Договору.

Згідно з п. 7.10 Договору, у разі порушення строків надання щоденних послуг, періодичних послуг, визначених в Додатках 1, 2 до цього Договору, або режиму роботи персоналу Виконавця (Додаток 4 до цього Договору), що зафіксовано Замовником у чек- листах, Виконавець на вимогу Замовника виплачує штрафні санкції протягом десяти робочих днів після отримання цієї вимоги в розмірі 500,00 грн за кожен факт порушення окремо по кожному із об`єктів Замовника, де був зафіксований відповідний факт порушення. При цьому, нарахування штрафних санкцій за кожним окремим порушенням розпочинається з другого зафіксованого у чек-листі порушення за поточний місяць на відповідному об`єкті.

У разі порушення строків надання послуг за потребою, визначених в Додатку 1 до цього Договору (Таблиця 2) та Додатку 2 до цього Договору, відповідно до заявок Замовника, Виконавець на вимогу Замовника сплачує штрафні санкції протягом десяти робочих днів після отримання цієї вимоги в розмірі 5% від вартості несвоєчасно наданого обсягу послуг на відповідному об`єкті Замовника. За прострочення понад 10 днів додатково стягується штраф у розмірі 10% від вказаної вартості (п. 7.11. Договору).

Враховуючи, що листом НБУ від 19.04.2021 № 65-0008/33358 між сторонами за Договором погоджено дату початку надання послуг з 01 травня 2021 року, згідно із п. 7.9. Договору за період з 01.05.2021 по 01.08.2021 (3 (три) місяці з дати початку надання послуг) Замовником до Виконавця застосовано штрафні санкції у розмірах встановлених п.п. 7.10-7.13 Договору, а саме:

- на підставі п.7.10 Договору штрафні санкції за порушення надання щоденних, періодичних послуг у липні 2021 року на суму 38 500,00 грн;

- на підставі п. 5.10, 7.5 Договору штрафні санкцій за порушення забезпечення витратними матеріалами у липні 2021 року на суму 4 000,00 грн;

- на підставі п. 7.11 Договору штрафні санкції за порушення надання послуг за потребою у липні 2021 року на суму 68,14 грн.

Таким чином, за липень 2021 до сплати ТОВ "Сервіс Профі Плюс" НБУ нараховано штрафні санкції на загальну суму 38 500,00 + 4 000,00 + 68,14 = 42 568,14 грн.

Після закінчення 3 (трьох) календарних місяців з дати початку надання послуг по кожному об`єкту (групі об`єктів) з урахуванням строків надання таких послуг, що визначені пунктом 2.7 цього Договору, до Виконавця застосовується відповідальність у порядку та розмірах, визначених пунктами 7.15-7.19 цього Договору (п. 7.14. Договору).

Згідно з п.7.15 Договору у разі порушення строків надання щоденних послуг, періодичних послуг, визначених в Додатках 1, 2 до цього Договору, або режиму роботи персоналу Виконавця (Додаток 4 до цього Договору), що зафіксовано Замовником у чек-листах, Виконавець на вимогу Замовника виплачує штрафні санкції протягом десяти робочих днів після отримання цієї вимоги в розмірі 1 000,00 грн за кожен факт порушення окремо по кожному із об`єктів Замовника, де був зафіксований відповідний факт порушення. При цьому, нарахування штрафних санкцій за кожним окремим порушенням розпочинається з другого зафіксованого у чек-листі порушення за поточний місяць на відповідному об`єкті.

У разі порушення строків надання послуг за потребою, визначених в Додатку 1 до цього Договору (Таблиця 2) та Додатку 2 до цього Договору, відповідно до заявок Замовника, Виконавець на вимогу Замовника виплачує штрафні санкції протягом десяти робочих днів після отримання цієї вимоги в розмірі 10% від вартості несвоєчасно наданого обсягу послуг на відповідному об`єкті Замовника. За прострочення понад 10 днів додатково стягується штраф у розмірі 15% від вказаної вартості (п. 7.16. Договору).

Враховуючи приписи п. 7.14. Договору починаючи з 01.08.2021 штрафні санкції до Виконавця застосовано у розмірах встановлених п. п. 7.15-7.19 Договору, а саме:

- на підставі п.7.15. Договору штрафні санкції за порушення надання щоденних, періодичних послугу серпні 2021 року на суму 126 000,00 грн;

- на підставі п.7.16. Договору штрафні санкції за порушення надання послуг за потребою у серпні 2021 року на суму 105,00 гривень;

Таким чином, за серпень 2021 до сплати ТОВ "Сервіс Профі Плюс" НБУ нараховано штрафні санкції на загальну суму 126 000,00 + 105,00 = 126 105,00 грн.

- на підставі п. 7.15. Договору штрафні санкції за порушення надання щоденних, періодичних послугу вересні 2021 року на суму 161 000,00 грн;

- на підставі п. 7.16. Договору штрафні санкції за порушення надання послуг за потребою у вересні 2021 року на суму 9 114,82 грн.

Таким чином, за вересень 2021 до сплати ТОВ "Сервіс Профі Плюс" НБУ нараховано штрафні санкції на загальну суму 161 000,00 + 9 114,82 = 170 114,82 грн.

- на підставі п. 7.15. Договору штрафні санкції за порушення надання щоденних, періодичних послуг у жовтні 2021 року 49 000 грн;

- на підставі п. 7.16. Договору штрафні санкції за порушення надання послуг за потребою у жовтні 2021 року на суму 465,70 грн;

- на підставі п. п. 5.8., 5.9., 7.5. Договору штрафні санкції за порушення забезпечення витратними матеріалами у жовтні 2021 року на суму 4 000,00 грн;

Таким чином, за жовтень 2021 до сплати ТОВ "Сервіс Профі Плюс" НБУ нараховано штрафні санкції на загальну суму 49 000 + 465,70 + 4 000,00 = 53 465,70 грн.

Враховуючи вищенаведене, НБУ нараховано штрафні санкції за порушення Виконавцем умов Договору за період з липня 2021 року по жовтень 2021 року, зафіксовані у чек-листах, на загальну суму: 42 568,14 грн + 126 105,00 грн + 170 114,82 грн + 53 465,70 грн = 392 253,66 грн.

20 грудня 2021 року Позивачем направлено Відповідачу претензію №3 (вих. №65-0010/120184 від 16.12.2021) щодо сплати нарахованої суми штрафних санкцій за липень-вересень 2021 року на суму 338 787,96 грн (арк.с. 229-232 Т.2).

Претензію щодо сплати штрафних санкцій за Договором протягом 10 (десяти) робочих днів після отримання такої вимоги від Замовника направлено та доставлено Виконавцю на офіційну електронну адресу 16.12.2021 та на поштову адресу за його місцезнаходженням.

Згідно із рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу № 0407037462465 від 20.12.2021, вищезазначене поштове відправлення вручено ТОВ "Сервіс Профі Плюс" 21.01.2022 (арк.с. 3 Т.3).

04 січня 2022 Відповідачем направлено відповідь № 798 на претензію Позивача № 3 про відмову у її задоволенні з посиланням на листи ТОВ "Сервіс Профі Плюс" № 644 від 14.09.2021 та № 673 від 24.09.2021, направлені на адресу НБУ, щодо повідомлення про неможливість своєчасно виконати заявку НБУ про надання послуг за потребою № 61-0016/80727 від 01.09.2021 (арк.с. 4-12 Т.3).

Розглянувши вказані листи Відповідача від 14.09.2021 та від 24.09.2021 Позивачем було направлено відповіді за № 61-0016/86702 від 16.09.2021 та за № 61-0016/91743 від 30.09.2021 (арк.с. 13-19 Т.3) щодо не погодження продовження термінів виконання заявки від 01.09.2021, оскільки з моменту її отримання Виконавець на протязі двох тижнів не здійснив жодних дій, які б свідчили про підготовку до виконання завдання.

13 травня 2022 Позивачем було направлено Відповідачу лист № 65-0010/33591 щодо його відповіді № 798 від 04.01.2022 на претензію № 3 відносно не прийняття зауважень ТОВ "Сервіс Профі Плюс" та спростування викладених обставин (арк.с. 20-22 Т.3).

23 березня 2022 року Позивачем направлено Відповідачу претензію № 4 (вих. № 65-0008/23117 від 23.03.2022) щодо сплати нарахованої суми штрафних санкцій за жовтень 2021 року на суму 53 465,70 грн (арк.с. 23-25 Т.3).

Згідно із рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу № 0407037742204 від 26.04.2022, вищезазначене поштове відправлення вручено ТОВ "Сервіс Профі Плюс" 02.05.2022 та відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу №0407037841512 від 26.04.2022, вищезазначене поштове відправлення вручено ТОВ "Сервіс Профі Плюс" 09.05.2022 (арк.с. 33 Т.3).

07 липня 2022 Позивачем отримано від Відповідача відповідь №427 від 23.06.2022 на претензію НБУ № 4 про відмову у її задоволенні (арк.с. 34-35 Т.3).

Вищенаведені обставини і є причиною виникнення спору між сторонами та підставою пред`явлення даного позову.

Задовольняючи позовні вимоги позивача місцевий господарський суд виходив з того, що відповідач належним чином не виконував, свої зобов`язання, встановлені Договором, що підтверджується наявними у справі доказами, та є підставою для застосування до нього штрафних санкцій, з чим погоджується і суд апеляційної інстанції.

Так, відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), цивільні права та обов`язки виникають, зокрема, з договору.

Частиною 1 статті 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, що спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

За своєю правовою природою укладений між сторонами Договір відноситься до договорів про надання послуг.

За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (ч.1 ст. 901 ЦК України).

Частиною 1 ст. 903 ЦК України передбачено, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст.629 ЦК України).

Відповідно до статті 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (стаття 610 ЦК України).

Згідно зі статтею 611 ЦК України, у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: 1) припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; 2) зміна умов зобов`язання; 3) сплата неустойки; 4) відшкодування збитків та моральної шкоди.

Особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання. Правочин, яким скасовується чи обмежується відповідальність за умисне порушення зобов`язання, є нікчемним (стаття 614 ЦК України).

Особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів (стаття 617 ЦК України).

За положеннями ст. 16 ЦК України та ст. 20 ГК України держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів, зокрема, шляхом присудження до виконання обов`язку в натурі, стягнення збитків та застосування штрафних санкцій.

Матеріалами справи, зокрема підписаними сторонами чек-листами, підтверджується неналежне виконання відповідачем взятих на себе зобов`язань за Договором, за що ним передбачена відповідальність у вигляді сплати штрафних санкцій, тому суд першої інстанції дійшов до вірного висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача.

При цьому, колегія суддів відхиляє доводи відповідача про підписання сторонами без зауважень Актів приймання-передавання наданих послуг за липень-жовтень 2021р. та вчинення позивачем перешкод у допуску працівників відповідача на об`єкти позивача для надання послуг, адже Договором передбачена фіксація виконання відповідачем послуг саме чек-листами, які підписані сторонами, а з вищенаведених Актів не вбачається прийняття та включення до них послуг, які неналежним чином надавалися відповідачем згідно підписаними сторонами чек-листами. Не надано відповідачем і належних та допустимх доказів, які-б підтверджували перешкоджання позивачем у допуску працівників відповідача на об`єкти позивача для надання послуг.

Виходячи з усього вищевикладеного, колегія суддів апеляційного суду вважає, що доводи апеляційної скарги є необґрунтованими, оскаржуване рішення господарського суду відповідає фактичним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, тому підстави, передбачені ст. 277 ГПК України, для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення Господарського суду Дніпропетровської області у даній справі від 29.11.2022р. відсутні.

Згідно з ст. 129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги у сумі 8825,70грн. слід покласти на апелянта.

З підстав наведеного та керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275-284 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Профі Плюс" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 29.11.2022р. у справі № 904/2131/22 - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 29.11.2022р. у справі № 904/2131/22 - залишити без змін.

Судовий збір, сплачений за подання апеляційної скарги покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Сервіс Профі Плюс".

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право на касаційне оскарження постанови та строк оскарження встановлені ст.ст. 287, 288 ГПК України.

Повна постанова складена та підписана 27.03.2023 року.

Головуючий суддя А.Є. Чередко

Суддя Ю.Б. Парусніков

Суддя В.Ф. Мороз

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.03.2023
Оприлюднено28.03.2023
Номер документу109805355
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —904/2131/22

Судовий наказ від 11.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

Постанова від 21.03.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 07.02.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 18.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 02.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Рішення від 29.11.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

Ухвала від 18.10.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

Ухвала від 21.09.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

Ухвала від 05.09.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

Ухвала від 22.08.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні