Рішення
від 27.03.2023 по справі 240/13929/22
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2023 року м. Житомир

справа № 240/13929/22

категорія 109020100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Горовенко А.В.,

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні суду за адресою: 10014, місто Житомир, вул. Мала Бердичівська, 23, адміністративну справу за позовом Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району Міністерсва оборони України до Житомирської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії,-

встановив:

Новоград-Волинська квартирно-експлуатаційна частина району Міністерсва оборони України звернувся до суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації за №634 від 12.11.2021 про відмову у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України загальною площею 346,6936 га за кадастровими номерами: 1824083700:01:000:0352 (2,7948 га), 1824083700:02:004:0199 (5,4911 га), 1824083700:03:001:0132 (8,0203 га), 1824083700:03:002:0092 (8,2509 га), 1824083700:01:000:0355 (11,1435 га), 1824083700:01:000:0353 (37,0376 га), 1824083700:03:001:0133 (41,8724 га), 1824083700:01:000:0354 (232,0830 га);

- зобов"язати Житомирську обласну державну адміністрацію повторно розглянути звернення Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району Міністерства оборони України про затвердження проєктуземлеустрою щодо відведення земельних ділянок для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України загальною площею 346,6936 га, розташованих на території Наталівської сільської ради Новоград-Волинського району, за кадастровими номерами: 1824083700:01:000:0352 (2,7948 га), 1824083700:02:004:0199 (5,4911 га), 1824083700:03:001:0132 (8,0203 га), 1824083700:03:002:0092 (8,2509 га), 1824083700:01:000:0355 (11,1435 га), 1824083700:01:000:0353 (37,0376 га), 1824083700:03:001:0133 (41,8724 га), 1824083700:01:000:0354 (232,0830 га).

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що згідно з розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації від 31 жовтня 2018 року №423 Новоград-Волинській КЕЧ району надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Міністерству оборони України в особі Новоград-Волинської КЕЧ району для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території Наталівської сільської ради Новоград-Волинського району, орієнтовної площею 387,4541 га.

На підставі вказаного дозволу ФОП ОСОБА_1 розроблено відповідний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 346,6936 га, для розміщення та постійної дислокації Збройних Сил України на території с.Олександрівка, с. Наталівка та на території Наталівської сільської ради (за межами населених пунктів) Новоград-Волинського району.

Однак, за результатами розгляду заяви позивача Житомирська обласна державна адміністрація прийняла рішення №634 від 12.11.2021, яким відмовлено у затвердженні проєкту землеустрою. Підставою відмови у затверджені проекту вказано невідповідність вимогам ст.50 Закону України "Про землеустрій" та ст.ст.59, 122 Земельного Кодексу України.

Вказує, що у клопотанні щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території Наталівської сільської ради, зазначила орієнтовний розмір земельних ділянок та їх розташування, що не є порушенням.

Також зазначає, що земельна ділянка за кадастровим номером 1824083700:01:000:0353, частина якої розташована в межах прибережної захисної смуги річки Случ, використовується військовими частинами гарнізону як переправа для бойової техніки під час проведення оперативної та бойової підготовки, що підтверджується листом ТВО начальника Новоград-Волинського гарнізону за №4003 від 18.06.2018.

Позивач вважаючи, що оскаржуване рішення відповідача є протиправним та таким, що порушує його права, звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 12.08.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

29 вересня 2022 року відповідачем подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні даного позову, вказує, що у зв`язку з невідповідністю поданого на затвердження проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих до них нормативно-правових актів позивачу правомірно відмовлено у його затвердженні.

Зазначає, що розроблений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок не відповідає дозволу на його розроблення та доданих до нього документів, в частині конфігурації, меж та місця розташування земельних ділянок. Розпорядження земельними ділянками державної власності, розташованими в межах населених пунктів, зокрема села Олександрівка та села Наталівка Новоград-Волинського району належить до повноважень районної державної адміністрації - Новоград-Волинської районної державної адміністрації.

Вказує, що позивач в обґрунтування своїх позовних вимог не зазначає жодних обставин та не надає жодних доказів, що можуть підтвердити протиправність дій відповідача, зокрема щодо розбіжності загальних площ земельних ділянок 387,4541 га та 346,6936 га, місця розташування земель (за межами населених пунктів та в межах населених пунктів).

Відповідно до ухвали суду від 05 жовтня 2022 року у задоволенні клопотання відповідача про залишення позову без розгляду, відмовлено.

Приписами ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами із прийняттям рішення відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України.

Згідно з частиною четвертою статті 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Частиною п`ятою статті 250 КАС України встановлено, що датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що згідно з розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації від 31 жовтня 2018 року №423 Новоград-Волинській КЕЧ району надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для Міністерства оборони України в особі Новоград-Волинської КЕЧ району для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території Наталівської сільської ради Новоград-Волинського району, орієнтовною площею 387,4541 га (а.с. 12, 13).

ФОП ОСОБА_1 розроблено відповідний проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 346,6936 га, для розміщення та постійної дислокації Збройних Сил України на території с.Олександрівка, с.Наталівка та на території Наталівської сільської ради (за межами населених пунктів) Новоград-Волинського району Житомирської області (а.с. 19).

За результатами розгляду звернення позивача від 13.10.2021 №1937 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 346,6936 га, головою Житомирської обласної державної адміністрації В.Бунечком винесено розпорядження від 12.11.2021 №634, відповідно до змісту якого відмовлено Новоград-Волинській КЕЧ району у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 346,6936 га та передачі їх у постійне користування Новоград-Волинській КЕЧ району, в тому числі:

- площею 232,0830 га, кадастровий номер 1824083700:01:000:0354 для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території Новоград-Волинської міської ради;

- площею 37,0376 га, кадастровий номер 1824083700:01:000:0353 для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території Новоград-Волинської міської ради;

- площею 2,7948 га, кадастровий номер 1824083700:01:000:0352 для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території Новоград-Волинської міської ради;

- площею 11,1435 га, кадастровий номер 1824083700:01:000:0355 для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території Новоград-Волинської міської ради;

- площею 8,0203 га, кадастровий номер 1824083700:03:001:0132 для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України за адресою: с. Олександрівка, Новоград-Волинський район, Житомирська область;

- площею 41,8724 га, кадастровий номер 1824083700:03:001:0133 для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України за адресою: с. Олександрівна, Новоград-Волинський район, Житомирська область;

- площею 8,2509 га, кадастровий номер 1824083700:03:002:0092 для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України за адресою: с. Олександрівка, Новоград-Волинський район, Житомирська область;

- площею 5,4911 га, кадастровий номер 1824083700:02:004:0199 для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України за адресою: с. Наталівка, Новоград-Волинський район, Житомирська область (а.с. 21)

Підставою відмови у затверджені проекту землеустрою, вказано його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а саме:

1) розроблений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок не відповідає дозволу на його розроблення, наданого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 31.10.2018 №423, виданого на підставі клопотання Новоград-Волинської КЕЧ району від 19.06.2018 №1129 та доданих до нього документів, в частині площі, конфігурації, меж та місця розташування земельних ділянок;

2) при розробленні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок порушено вимоги ст.122 Земельного кодексу України, якою визначено, що розпорядження земельними ділянками державної власності, розташованими в межах населених пунктів, зокрема, селах Олександрівка та Наталівка Новоград-Волинського району, належить до повноважень районної державної адміністрації;

3) розроблений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок не відповідає вимогам ст.50 Закону України "Про землеустрій", якою передбачено, що проект землеустрою може передбачати формування декількох земельних ділянок, за умови що розпорядником земельних ділянок буде один орган виконавчої влади, відповідно до повноважень, визначених ст.122 Земельного кодексу України;

4) при розробленні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зокрема при формуванні земельної ділянки площею 37,0376 га, кадастровий номер 1824083700:01:000:0353, частина якої розташована в межах прибережної захисної смуги та належить до земель водного фонду, порушено вимоги ст.59 Земельного кодексу України, якою визначено вичерпний перелік потреб, для яких за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування землі водного фонду (а.с. 21 зворот).

Позивач, вважаючи розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації протиправним, звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року №2768-III (в редакції, чинній на момент винесення спірних розпоряджень, далі - Земельний кодекс України) визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно зі ст.19 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до частини 3 статті 78 ЗК України визначено, що земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Відповідно до статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Пунктом «б» ч.1 ст.81 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Стаття 118 ЗК України визначає порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

Так, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою, а також відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування врегульовані Законом України від 22.05.2003 року № 858-ІV «Про землеустрій» (далі - Закон №858-ІV).

Відповідно до статті 25 Закону №858-ІV документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. До видів документації із землеустрою належать, зокрема: проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом.

За нормами частини першої статті 50 Закону № 858-ІV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом.

За змістом статті 30 Закону №858-ІV погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним Кодексом України, цим Законом.

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» №1423-ІХ від 28.04.2021 року, чинного з 27.05.2021 статтю 186-1 ЗК України виключено, а статтю 186 «Погодження і затвердження документації із землеустрою» викладено в новій редакції.

Проекти землеустрою погоджуються та затверджуються в такому порядку: проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (пункт 6 частини третьої статті 186 ЗК У країни).

Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, інші суб`єкти, визначені цією статтею, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про її погодження або про відмову в погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Строк дії таких висновків є необмеженим (частина сьома статті 186 ЗК України).

Відповідно до пункту 9 статті 118 Земельного Кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації (частина восьма статті 186 ЗК України).

Висновок (рішення) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого суб`єкта, визначеного цією статтею, щодо відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Повторна відмова у погодженні або затвердженні документації із землеустрою допускається лише у разі, якщо розробник не усунув недоліки, зазначені у попередньому висновку (рішенні), а також якщо підстава для відмови виникла після надання попереднього висновку (рішення). Повторна відмова у погодженні або затвердженні не позбавляє розробника документації із землеустрою права усунути недоліки такої документації та подати її на погодження або затвердження (частина десята статті 186 ЗК України).

Суд наголошує, що наведеними нормами регламентовано механізм затвердження розроблених проектів землеустрою та подальшу передачу земельної ділянки. Вказана процедура передбачає обов`язкову перевірку органом місцевого самоврядування проекту землеустрою на відповідність його законам та прийнятим відповідно до них нормативно-правовим актам, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Зі змісту оскаржуваного рішення судом встановлено, що відповідач після здійснення перевірки поданого позивачем проекту землеустрою у відповідності до покладених на нього повноважень відмовив позивачу у його затвердженні з підстав невідповідності вимогам законів.

Доводів відповідача про невідповідність проекту землеустрою в частині площі, конфігурації, меж та місця розташування земельних ділянок, суд вважає їх безпідставними зважаючи на наступне.

Відповідно до листа ТВО начальника Новоград-Волинського гарнізону за №4003 від 18.06.2018 для забезпечення підготовки заходів бойової готовності та повсякденної діяльності Збройних Сил України на території Наталівської сільської ради використовується земельна ділянка площею 387,4541 га - переправа для бойової техніки, охорона зона навколо складів боєприпасів, забезпечення проведення оперативної та бойової підготовки військових частин (а.с.18).

Розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації від 31 жовтня 2018 року №423 Новоград-Волинській КЕЧ району надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Міністерству оборони України в особі Новоград-Волинської КЕЧ району для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території Наталівської сільської ради Новоград-Волинського району, орієнтовною площею 387,4541 га.

В свою чергу, Новоград-Волинська КЕЧ району звернулась до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 346,6936 га.

Враховуючи вимоги чинного законодавства якими передбачено обов"язок землекористувача вказувати у клопотанні про надання дозволу на розробку проекту землеустрою саме орієнтований розмір земельної ділянки, в свою чергу позивачем розроблено проект землеустрою в межах загальної площі наданого дозволу.

Щодо доводів Житомирської обласної державної адміністрації з приводу неможливості розпорядження земельними ділянками державної власності розташованими в межах населених пунктів, зокрема села Олександрівка, села Наталівка та на території Наталівської сільської ради (за межами населених пунктів) Новгорад-Волинського району, суд зазначає наступне.

В матеріалах адміністративної справи міститься Висновок про розгляд документації із землеустою №7759/82-21 від 23.04.2021 згідно з яким проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 346,6936 га, які передаються в постійне користування Новоград-Волинській квартирно-експлуатаційній частині району для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території с.Олександрівка, с.Наталівка та на території Наталівської сільської ради (за межами населених пунктів) Новоград-Волинського району Житомирської області, погоджено (а.с. 19).

Під час розгляду справи судом встановлено, що на момент надання відповідачем дозволу на розробку проекту землеустрою (31.10.2018) земельні ділянки загальною площею 346,6936 га, які передаються у постійне користування позивача, перебували у державній власності.

Суд зазначає, що зміна власника земельної ділянки (з держави на територіальну громаду) або зміна розпорядника земельної ділянки (наприклад, у зв`язку із зміною законодавства) у процедурі приватизації, яка регламентована ст. 118 ЗК, не впливає на реалізацію права щодо отримання у користування земельної ділянки із земель державної власності (згодом комунальної власності).

Враховуючи на те, що позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою саме Житомирською обласною державною адміністрацією, а позивач замовив проект землеустрою, проект був погоджений належним чином та були вчинені дії з формування таких земельних ділянок (здійснена державна реєстрація земельних ділянок в ДЗК), тому процедуру відведення земельних ділянок та надання їх у постійне користування Новоград-Волинській КЕЧ району слід завершити саме шляхом затвердження такого проекту землеустрою та передачі у постійне користування земельних ділянок із земель державної власності.

Окрім того доводи відповідача щодо порушення позивачем вимог ст.59 ЗК України в частині неможливості передачі у користування земель водного фонду, є безпідставними зважаючи на наступне.

Частиною 1 та 3 ст. 59 ЗК України передбачено, що землі водного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Землі водного фонду за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування:

а) державним водогосподарським організаціям для догляду за водними об`єктами, прибережними захисними смугами, смугами відведення, береговими смугами водних шляхів, гідротехнічними спорудами, а також ведення аквакультури тощо;

б) державним підприємствам для розміщення та догляду за державними об`єктами портової інфраструктури;

в) державним рибогосподарським підприємствам, установам і організаціям для ведення аквакультури;

г) військовим частинам Державної прикордонної служби України у межах прикордонної смуги з метою забезпечення національної безпеки і оборони для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій.

Водночас суд зауважує, що статтею 77 ЗК України визначено, що землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України.

Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності.

Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування.

Порядок використання земель оборони встановлюється законом.

З огляду на викладене, суд вказує, що землі оборони можуть перебувати лише в державній власності. Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування. Тобто військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Отже, суд дійшов висновку про безпідставність доводів відповідача щодо заборони передачі у користування військовим частинам земель водного фонду, оскільки вказані землі, з урахуванням вимог чинного законодавства після передачі їх у користування залишаються у власності держава.

Одночасно суд враховує, що згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На підставі викладеного суд дійшов висновку, що розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації від 12.11.2021 №634 "Про відмову у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок" винесено не на підставі вимог чинного земельного законодавства, без врахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття та без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів Міністерства оборони України в особі позивача і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

З урахуванням наведеного, суд вважає за необхідне з метою ефективного способу захисту порушеного права позивача, зобов"язати Житомирську обласну державну адміністрацію повторно розглянути зверненняНовоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району Міністерства оборони України про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України загальною площею 346,6936 га, розташованих на території Наталівської сільської ради Новоград-Волинського району, за кадастровими номерами: 1824083700:01:000:0352 (2,7948 га), 1824083700:02:004:0199 (5,4911 га), 1824083700:03:001:0132 (8,0203 га), 1824083700:03:002:0092 (8,2509 га), 1824083700:01:000:0355 (11,1435 га), 1824083700:01:000:0353 (37,0376 га), 1824083700:03:001:0133 (41,8724 га), 1824083700:01:000:0354 (232,0830 га) та прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду.

Згідно з ч.1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та, як наслідок, їх задоволення.

В силу приписі ст. 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань Житомирської обласної державної адміністрації.

Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 241-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський окружний адміністративний суд,-

вирішив:

Позов Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району Міністерсва оборони України (вул. Волі, 39, Новоград-Волинський, Житомирська область,11706, код 07760151) до Житомирської обласної державної адміністрації (майдан ім. С.П.Корольова, 1,Житомир,10014, код ЄДРПОУ 00022489) про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації за №634 від 12.11.2021 "Про відмову у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок".

Зобов"язати Житомирську обласну державну адміністрацію повторно розглянути звернення Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району Міністерства оборони України про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України загальною площею 346,6936 га, розташованих на території Наталівської сільської ради Новоград-Волинського району, за кадастровими номерами: 1824083700:01:000:0352 (2,7948 га), 1824083700:02:004:0199 (5,4911 га), 1824083700:03:001:0132 (8,0203 га), 1824083700:03:002:0092 (8,2509 га), 1824083700:01:000:0355 (11,1435 га), 1824083700:01:000:0353 (37,0376 га), 1824083700:03:001:0133 (41,8724 га), 1824083700:01:000:0354 (232,0830 га).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Житомирської обласної державної адміністрації на користь Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району Міністерства оборони України судові витрати зі сплати судового збору у сумі розміром 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн 00 (нуль) коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного судового рішення.

Рішення складено в повному обсязі 27 березня 2023 року.

Суддя А.В. Горовенко

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2023
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу109813132
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —240/13929/22

Рішення від 27.03.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 11.08.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 26.07.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні