Рішення
від 27.03.2023 по справі 520/7726/22
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2023 р. № 520/7726/22

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тітова О.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ РВ ГРУП" до Головного управління ДПС у Рівненській області утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ РВ ГРУП" (пров. Кравцова, буд. 3,м. Харків, 61003, код 38157249) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 44070166) в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ ВП - 44070166): № 7013001/38157249 від 06.07.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 21.04.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 804 906,00 гри; № 7013002/38157249 від 06.07.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 30.05.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 482 944,14 грн.; № 7128240/38157249 від 28.07.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 14.07.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 321 962,53 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих ТОВ «УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ РВ ГРУП» (код ЄДРПОУ - 38157249);

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ - 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені та подані ТОВ «УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ РВ ГРУП» (код ЄДРПОУ - 38157249) податкові накладні: № 1 від 21.04.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 804 906,00 грн.; № 2 від 30.05.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 482 944,14 грн.; № 3 від 14.07.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 321 962,53 грн., датами їх фактичного подання на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішення ГУ ДПС України у Рівненській області про відмову у реєстрації податкових накладних, на думку позивача, є протиправним та підлягає скасуванню з огляду на неврахування контролюючим органом наданих платником податку документів та пояснень.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження.

Представник ГУ ДПС у Рівненській області подав відзив на адміністративний позов, в якому проти задоволення заявлених позовних вимог заперечував.

Представник Державної податкової служби України, на адресу суду, відзив на адміністративний позов не надав.

Позивач надав відповідь на відзив, яким позов підтримував у повному обсязі.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Оскільки на території м. Харкова з 24.02.2022 ведуться активні бойові дії, суд розглядає справу за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

Суддя у період з 12.12.2022 по 27.12.2022 та з 02.01.2023 по 08.01.2023 знаходився у відпустці.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОВ «УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ РВ ГРУП» (далі - ТОВ «УКРАЇНСЬКА БК РВ ГРУП», позивач, платник податку), код 38157249, зареєстроване як юридична особа, дані про яке містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та є платником податку на додану вартість з 01.09.2012.

ТОВ «УКРАЇНСЬКА БК РВ ГРУП» (підрядник) та ТОВ «ХАРКІВСЬКА ТЕЦ-5» (замовник) 14.02.2022 уклали договір №124 щодо здійснення поточного ремонту коагулянтно-сольового господарства (далі Договір 1).

На виконання вимог пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України ТОВ «УКРАЇНСЬКА БК РВ ГРУП» через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» засобами телекомунікаційного зв`язку було складено і направлено на реєстрацію Державній податковій службі України (далі ДПС України, відповідач 2) податкову накладну №1 від 21.04.2022.

Позивачем було отримано квитанцію №9001747450 від 22.06.22 про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 21.04.2021.

Підставами зупинення вказано: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Додатково зазначено розрахований показник за критерієм, якому відповідає платник податку.

На виконання вимог пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України ТОВ «УКРАЇНСЬКА БК РВ ГРУП» через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» засобами телекомунікаційного зв`язку було складено і направлено на реєстрацію Державній податковій службі України (далі ДПС України, відповідач 2) податкову накладну №2 від 30.05.2022.

Позивачем було отримано квитанцію №9091545163 від 22.06.22 про зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 30.05.2022.

Підставами зупинення вказано: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Додатково зазначено розрахований показник за критерієм, якому відповідає платник податку.

На виконання вимог пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України ТОВ «УКРАЇНСЬКА БК РВ ГРУП» через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» засобами телекомунікаційного зв`язку було складено і направлено на реєстрацію Державній податковій службі України (далі ДПС України, відповідач 2) податкову накладну №3 від 14.07.2022.

Позивачем було отримано квитанцію №9129777752 від 15.07.22 про зупинення реєстрації податкової накладної №3 від 14.07.2022.

Підставами зупинення вказано: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Додатково зазначено розрахований показник за критерієм, якому відповідає платник податку.

ТОВ «УКРАЇНСЬКА БК РВ ГРУП» були надані письмові пояснення та копії документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено, про що зазначено у повідомленні від 30.06.2022 №1, щодо податкових накладних №1 від 21.04.2021; №2 від 30.05.2022, та повідомленні від 21.07.22 №1 щодо податкової накладної №3 від 14.07.22. Позивачем зазначено, що ним були подані такі документи: копії договорів, копії видаткових, ТТН на перевезення матеріалів, платіжні доручення, акти виконаних робіт, договір оренди приміщення і обладнання, інвентаризаційний опис необоротних активів, штат робітників, повідомлення про прийом на роботу.

Надання позивачем документів разом з поясненнями визнається відповідачами та не є спірною обставиною.

Рішеннями регіональної комісії контролюючого органу ГУ ДПС у Рівненській області, за результатом розгляду пояснень позивача, №7013001/38157249 від 06.07.22 та №7013002/38157249 від 06.07.22 відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 21.04.22 та №2 від 30.05.22.

Підставами зазначено: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; ненадання платником податку розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У графі «додаткова інформація» зазначено: відсутні оборотно-сальдові відомості по рахунку 361, інвентаризаційні описи, ТТН на придбання матеріалів від постачальника.

Рішенням регіональної комісії контролюючого органу ГУ ДПС у Рівненській області за результатом розгляду пояснень позивача, №7128240/38157249 від 28.07.22 відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 14.07.22.

Підставами зазначено: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; ненадання платником податку розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У графі «додаткова інформація» зазначено: відсутні регістри бухгалтерського обліку (карта рахунку 631 по ПРаТ «Харківська ТЕЦ-5», акт звірки), акт виконаних робіт з підрядником ТОВ «НВК`СХІДБУД».

Не погоджуючись із зазначеними рішеннями, позивач в адміністративному порядку звернувся до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової центрального рівня - ДПС України зі скаргами від 09.07.22 та від 31.07.22 щодо вказаних вище Рішень з відповідними копіями документів та додатковими документами, ненадання яких, на думку регіональної комісії контролюючого органу, стали підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, а саме: Договір, видаткові накладні, платіжні доручення, товарно-транспортні накладні, договір оренди нежитлового приміщення та акти приймання-передачі. Документи були прийняв контролюючим органом.

За результатами розгляду скарг від 09.07.22 ДПС України прийняла рішення від 14.07.2022 № 22479/38157249/2, №22679/38157249/2 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Підстава: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів.

За результатами розгляду скарги від 31.07.22 ДПС України прийняла рішення від 12.08.22 №31156/38157249/2 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Підстава: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг, з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам, суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Так, згідно п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 07.12.2017 №2245-VIII, яким змінено редакцію пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу, Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів

Відповідно до п. 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема, п.8: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

Відповідно до п 56.2. ст. 56 ПК України, у разі якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, такий платник має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення до контролюючого органу вищого рівня.

Відповідно до п. 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з п.11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Розгляд таких пояснень та копій документів врегульований Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (надалі - Порядок №520).

Пунктом 25 Порядку №1165 визначено, що комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з п.26 Порядку №1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

За п.п. 4, 5 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ «УКРАЇНСЬКА БК РВ ГРУП» спеціалізується на будівельних та монтажних роботах (основний вид діяльності) та монтажі інженерних мереж.

Платник податку має матеріально-технічну базу, достатню для ведення профільних видів господарської діяльності, ліцензію ДАБІ України, групу постійних контрагентів з яким співпрацює у ході здійснення своєї господарської діяльності та постійний штат працівників.

Щодо рішень ГУ ДПС України у Рівненській області №7013001/38157249 та №7013002/38157249 від 06.07.22 про відмову у реєстрації податкових накладних №1 від 21.04.22 та №2 від 30.05.22 та рішення №7128240/38157249 від 28.07.22 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 14.07.22, суд зазначає таке.

Згідно зі змісту квитанціям №9001747450 від 22.06.22 про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 21.04.2021; №9091545163 від 22.06.22 про зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 30.05.2022; №9129777752 від 15.07.22 про зупинення реєстрації податкової накладної №3 від 14.07.2022, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних вказано: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Платнику податків було запропоновано надати пояснення та відповідні документи на спростування підстав для зупинення реєстрації податкової накладної.

Моніторинг відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежуються права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору авт.), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, імовірним є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Такий висновок міститься у Постанові Верховного Суду від 01.02.23 у справі № 140/506/22.

Позивачеві було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній. Зважаючи на це, платник податків мав можливість на свій розсуд визначити, якими саме документами він може підтвердити реальність господарських операцій, за наслідками яких ним були складені спірні податкові накладні.

У такому разі відсутні підстави стверджувати про невиконання позивачем обов`язку надати конкретні документи. Як зазначено вище, рішення про надання конкретного документу платник податків приймає самостійно, а квитанція та положення Порядку №520 носять у цьому допоміжний, рекомендаційний характер.

Податковий орган у такому разі при прийнятті рішення про реєстрацію податкової накладної аналізує правильність складання поданих платником податків документів, їх достатність для усунення тих ризиків, у зв`язку з якими реєстрація податкової накладної була зупинена.

За матеріалами справи до пояснень позивач додав документи, які на його переконання є достатніми для підтвердження наданих ним у повідомленні пояснень.

Контролюючий орган визначив їх недостатність.

ГУ ДПС України у Рівненській області у своєму відзиві посилається на ненадання платником податку таких документів:

- додаткова інформація щодо недоотриманих контролюючим органом документів за рішенням №7013001/38157249 від 06.07.22 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 21.04.22 - відсутні оборотно-сальдові відомості по рахунку 361, інвентаризаційні описи, ТТН на придбання матеріалів від постачальника;

- додаткова інформація щодо недоотриманих контролюючим органом документів за рішенням №7013002/38157249 від 06.07.22 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 30.05.22 - відсутні оборотно-сальдові відомості по рахунку 361, інвентаризаційні описи, ТТН на придбання матеріалів від постачальника;

- додаткова інформація щодо недоотриманих контролюючим органом документів за рішенням №7128240/38157249 від 28.07.22 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 14.07.22 - відсутні регістри бухгалтерського обліку (карта рахунку 631 по ПРаТ «Харківська ТЕЦ-5», акт звірки), акт виконаних робіт з підрядником ТОВ «НВК`СХІДБУД».

Утім, з доданих до матеріалів справи судом встановлено, що такі документи наявні у позивача та надавалися разом зі скаргами на відповідні рішення, при цьому при зупиненні реєстрації податкової накладної у позивача ці документи не запитувались.

Верховний Суд у постанові від 18.12.2019 у справі № 560/435/10 вказав, що конкретний перелік документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Відповідно до положень пункту 3 частини 2 статті 2 КАС України рішення суб`єкта владних повноважень повинно бути прийнято обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення. У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, що зазначені у рішенні як підстава його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на користь висновку про його неправомірність.

За таких обставин, суд вважає, що відповідач мав конкретизувати при зупиненні реєстрації податкової накладної які саме документи вважає за потрібне дослідити, надавши відповідний перелік платнику податку.

Не наведення мотивів прийнятих рішень позбавляє акт державного органу об`єктивності і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

Суд зазначає, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права, викладений в постанові Верховного Суду від 03.06.2021 р. у справі № 2040/7098/18.

Матеріалами справи підтверджено, що позивачем до контролюючого органу подані копії первинних документів та пояснення щодо здійснення господарських операцій, за результатами яких складено податкову накладну. Відповідні копії документів також були додані позивачем до скарг та представлені у матеріалах судової справ. Тому твердження відповідачів про ненадання платником податку первинних документів не відповідає дійсності.

В ході розгляду справи знайшов свої підтвердження факт того, що після зупинення реєстрації податкової накладної позивачем були подані документи, передбачені Порядком №520, для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому судом встановлено, що подані Підприємством для реєстрації податкових накладних документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які в силу частини другої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, та підтверджують факт здійснення господарських операцій.

Враховуючи також, що надіслані позивачу контролюючим органом квитанції не містили конкретизації щодо переліку документів, які необхідно надати, суд дійшов висновку, що позивачем їх надано у повному обсязі з точки зору реєстрації податкової накладної.

Відповідачем під час судового розгляду справи не надано до суду належних, допустимих, достатніх та достовірних доказів на підтвердження наявності з боку позивача порушень, на підставі яких прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 року у справі № 640/10988/20 вказав, що невиконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком №1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.

Оскільки відповідач у спірних рішеннях зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкових накладних, а їх зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняті негативні для платника податків рішення, то такі рішення є невмотивованими, враховуючи надані позивачем пояснення та документи. Відтак, прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 10.04.2020 року у справі №819/330/18.

Таким чином, суд доходить висновку про протиправність спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відтак, позовна вимога щодо скасування рішень ГУ ДПС України у Рівненській області №7013001/38157249 та №7013002/38157249 від 06.07.22 про відмову у реєстрації податкових накладних №1 від 21.04.22 та №2 від 30.05.22 та рішення №7128240/38157249 від 28.07.22 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 14.07.22 - підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України здійснити реєстрацію податкової накладної №23 від 29.11.2021, суд зазначає таке.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення суду). У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що реєстрація податкових накладних належить до компетенції контролюючого органу.

Із урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що в спірних правовідносинах задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати, подану позивачем податкову накладну, є дотриманням судом гарантій, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права, викладений в постанові Верховного Суду № 360/2460/20 від 03.11.2021 р.

Враховуючи викладене, суд вважає, що податкова накладна №23 від 29.11.2021 підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, позовна вимога щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №1 від 21.04.2021; податкову накладну №2 від 30.05.2022; податкову накладну №3 від 14.07.2022 - підлягає задоволенню.

Відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Однак, згідно із п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ «УКРАЇНСЬКА БК РВ ГРУП».

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 243, 246, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ РВ ГРУП» (ЄДРПОУ 38157249) до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ ВП - 44070166): № 7013001/38157249 від 06.07.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 21.04.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 804 906,00 гри; № 7013002/38157249 від 06.07.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 30.05.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 482 944,14 грн.; № 7128240/38157249 від 28.07.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 14.07.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 321 962,53 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих ТОВ «УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ РВ ГРУП» (код ЄДРПОУ - 38157249).

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ - 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені та подані ТОВ «УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ РВ ГРУП» (код ЄДРПОУ - 38157249) податкові накладні: № 1 від 21.04.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 804 906,00 грн.; № 2 від 30.05.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 482 944,14 грн.; № 3 від 14.07.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 321 962,53 грн., датами їх фактичного подання на реєстрацію.

Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ РВ ГРУП» (ЄДРПОУ 38157249) сплачений судовий збір у сумі 3721 (три тисячі сімсот двадцять гривень) 50 коп.

Стягнути з Головного управління ДПС у Рівненській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ РВ ГРУП» (ЄДРПОУ 38157249) сплачений судовий збір у сумі 3721 (три тисячі сімсот двадцять гривень) 50 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.М. Тітов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2023
Оприлюднено29.03.2023
Номер документу109817120
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/7726/22

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 28.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 27.03.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

Ухвала від 29.09.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні